Τρίτη, 23 Ιουνίου 2026 | 8:36 πμ
Energy Up
  • ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
  • NEWSROOM
  • ΕΝΕΡΓΕΙΑ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
  • ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
  • AUTO NEWS
  • ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΕΠΩΝΥΜΩΣ
  • ΔΙΕΘΝΗ

«Wilson Institute»: Η «γαλάζια οικονομία» στο επίκεντρο της συζήτησης Γιώργος Γεραπετρίτη-Τζον Κέρι

by EnergyUp 9 Φεβρουαρίου, 2024

Οι ωκεανοί είναι το θεμέλιο της ζωής στη γη και ο χτύπος της καρδιάς του πλανήτη μας», τόνισε ο υπουργός Εξωτερικών Γιώργος Γεραπετρίτης στην εκδήλωση «Our Ocean Countdown, Greece 2024: An Ocean of Potential», η οποία έλαβε χώρα στη συνδεδεμένη με το αμερικανικό Κογκρέσο δεξαμενή σκέψης «Wilson Center» στην Ουάσιγκτον.

 

Στο πλαίσιο της εκδήλωσης, ο κ. Γεραπετρίτης συνομίλησε με τον Τζον Κέρι και παρουσίασε τις προτεραιότητες της 9ης Διάσκεψης για τους Ωκεανούς (Our Ocean Conference), η οποία θα πραγματοποιηθεί στις 16 και 17 Απριλίου στην Αθήνα, αλλά και τις πρωτοβουλίες της Ελλάδας για την αντιμετώπιση του φαινομένου της κλιματικής αλλαγής. Υπενθυμίζεται ότι η Ελλάδα έχει θέσει το κλίμα, την ειρήνη και την ασφάλεια ως προτεραιότητες της υποψηφιότητάς της για την εκλογή της ως μη μόνιμου μέλος του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ για τη διετία 2025-2026.

Η επιλογή του συνομιλητή δεν ήταν τυχαία, καθώς ο Τζον Κέρι είναι ο εμπνευστής της πρωτοβουλίας «Our Ocean Conference», η οποία έλαβε σάρκα και οστά όταν ήταν επικεφαλής του Στέιτ Ντιπάρτμεντ, καθώς και ειδικός απεσταλμένος του προέδρου Τζο Μπάιντεν για την κλιματική αλλαγή. «Έχουν περάσει 10 χρόνια από τότε που διοργανώθηκε η πρώτη Σύνοδος για τους Ωκεανούς μετά την αρχική σας ιδέα. Μια ιδέα που ενέπνευσε συνολικά τη διεθνή κοινότητα και δημιούργησε ένα νέο μοντέλο προσανατολισμένο στα αποτελέσματα που θα πρέπει να αποτελεί τη βάση κάθε δράσης κατά της κλιματικής αλλαγής», είπε ο Έλληνας υπουργός Εξωτερικών επαινώντας τον Τζον Κέρι.

 

Φιλοξενώντας την 9η Σύνοδο για τους Ωκεανούς, η Ελλάδα αποσκοπεί να συνεχίσει στην πολύ επιτυχημένη, μέχρι σήμερα, πορεία της διάσκεψης, εξασφαλίζοντας απτές δεσμεύσεις σε παγκόσμιο και περιφερειακό επίπεδο. Αξίζει να σημειωθεί ότι από την έναρξή της η διάσκεψη έχει εξασφαλίσει δεσμεύσεις αξίας άνω των 130 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Η Ελλάδα προσβλέπει στη διεύρυνσή τους και στην προώθηση νέων και πιο φιλόδοξων δράσεων, ξεκαθάρισε ο κ. Γεραπετρίτης. Άλλωστε, οι προκλήσεις είναι πολλές: Η στάθμη της θάλασσας ανεβαίνει, η διάβρωση των ακτών επιδεινώνεται και οι ωκεανοί γίνονται θερμότεροι και πιο όξινοι. Επιπλέον, η θαλάσσια ρύπανση αυξάνεται με ανησυχητικό ρυθμό, το 30% των ιχθυαποθεμάτων υπόκειται σε υπερεκμετάλλευση, η θαλάσσια βιοποικιλότητα συνεχίζει να μειώνεται, ενώ τα ξένα είδη απειλούν σοβαρά τα θαλάσσια οικοσυστήματα.

 

Γι’ αυτό και η ελληνική πλευρά έχει καταβάλει συντονισμένες προσπάθειες τους τελευταίους μήνες για την ευαισθητοποίηση και μετάδοση των κύριων μηνυμάτων της διάσκεψης στο υψηλότερο δυνατό επίπεδο, καθώς και για τη διευκόλυνση της συμμετοχής ηγετών από μικρά νησιωτικά αναπτυσσόμενα κράτη, τα οποία πλήττονται περισσότερο από την κλιματική αλλαγή. «Οραματιζόμαστε ένα μέλλον όπου οι ωκεανοί θα ευδοκιμούν ως ανθεκτικά και ζωντανά οικοσυστήματα, διασφαλίζοντας την ευημερία και για τις επόμενες γενιές», επισήμανε ο κ. Γεραπετρίτης.

 

Σε σχέση με την ατζέντα της διάσκεψης, η Ελλάδα θα επιδιώξει να δώσει έμφαση σε τέσσερις τομείς: τον αειφόρο τουρισμό με στόχο την ισορροπία μεταξύ τουριστικής ανάπτυξης και διαφύλαξης του θαλασσίου περιβάλλοντος, την πράσινη ναυτιλία μέσω του περιορισμού των εκπομπών και των συνολικών επιπτώσεων στο θαλάσσιο περιβάλλον, τη μείωση της θαλάσσιας ρύπανσης από πλαστικά και μικροπλαστικά και, τέλος, την πράσινη μετάβαση στη Μεσόγειο. Αξίζει να σημειωθεί ότι η 9η Διάσκεψη για τους Ωκεανούς θα είναι η πρώτη που θα συγκληθεί μετά την υιοθέτηση της Συμφωνίας για τη Διατήρηση και Αειφόρο Χρήση της Θαλάσσιας Βιοποικιλότητας Περιοχών Πέραν της Εθνικής Δικαιοδοσίας βάσει της Σύμβασης του ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασσας. Θα αποτελέσει, επομένως, την καταλληλότερη αφορμή για να συζητηθούν τα μέσα υλοποίησης των στόχων αυτής της συμφωνίας.

 

Μέσω της διάσκεψης, η Αθήνα φιλοδοξεί να επιβεβαιώσει τη δέσμευσή της για μετάβαση προς ένα νέο αναπτυξιακό μοντέλο, τη «γαλάζια οικονομία», το οποίο αξιοποιεί τα πλεονεκτήματα της ισορροπίας μεταξύ οικονομικής ανάπτυξης, κοινωνικής συνοχής και βιωσιμότητας. Είναι δεδομένο ότι για τη χώρα μας η θάλασσα έχει ζωτική σημασία: «Με μια εκτεταμένη ακτογραμμή άνω των 20.000 χιλιομέτρων, συμπεριλαμβανομένων των πολλών μικρών νησιών και βραχονησίδων, αλλά και λόγω του άρρηκτου ιστορικού, πολιτιστικού και οικονομικού δεσμού της με τη θάλασσα, η Ελλάδα είναι προσηλωμένη στην προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος».

 

Στο εσωτερικό πεδίο, «η Ελλάδα έχει ήδη αρχίσει να υλοποιεί τον ”πράσινο μετασχηματισμό” της οικονομίας της», δήλωσε ο κ. Γεραπετρίτης. Πρωτοβουλίες, όπως η «GR-eco Islands», η οποία αποσκοπεί στο να μετατρέψει τα ελληνικά νησιά σε κόμβους καινοτομίας και μοντέλα ενεργειακής αυτονομίας, μπορούν να αποτελέσουν πηγή βιώσιμης οικονομικής ανάπτυξης και δημιουργίας θέσεων εργασίας για τις τοπικές κοινωνίες. Επιπλέον, η ελληνική κυβέρνηση έχει ήδη θέσει τον στόχο τής μείωσης της υπεραλίευσης και της προώθησης της βιώσιμης διαχείρισης της αλιείας. Σε σχέση με την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής, ο Εθνικός Νόμος για το Κλίμα προβλέπει τη μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου τουλάχιστον κατά 55% έως το 2030 και 80% έως το 2040, με τελικό στάδιο την επίτευξη κλιματικής ουδετερότητας έως το 2050.

 

«Ο ωκεανός αποτελεί σημαντικό μέρος της φυσικής και πολιτιστικής μας κληρονομιάς, προσφέρει τεράστιες ευκαιρίες και αναξιοποίητες δυνατότητες. Γι’ αυτό και πρέπει να βρούμε πραγματικές και βιώσιμες λύσεις στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει. Άλλωστε, οι ωκεανοί και οι θάλασσες μας συνδέουν όλους», δήλωσε ο κ. Γεραπετρίτης.

 

Από την πλευρά του, ο Τζον Κέρι έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου για τους άμεσους κινδύνους που αντιμετωπίζουν οι ωκεανοί και τα θαλάσσια οικοσυστήματα. Ειδικότερα, στάθηκε στο πρόβλημα της υπεραλίευσης, η οποία, όπως είπε, αυτή τη στιγμή απειλεί με εξαφάνιση πολλά είδη γνωστών ψαριών. Υπό αυτό το πρίσμα, τόνισε τη σημασία της Διάσκεψης των Ωκεανών, καθώς επισήμανε ότι οι γενικές πολιτικές διατυπώσεις και αποφάσεις δεν επαρκούν για να αναστρέψουν αυτή τη δυσχερή κατάσταση. Για παράδειγμα εξήγησε ότι δεν επαρκεί απλώς να κηρυχτεί μια θαλάσσια περιοχή προστατευμένη, αλλά χρειάζονται οι πόροι και οι μηχανισμοί που θα επιτρέψουν να εφαρμοστούν οι πολιτικές αποφάσεις.

 

Όσον αφορά τη Διεθνή Διάσκεψη των Ωκεανών που θα φιλοξενηθεί στην Αθήνα, ο Τζον Κέρι δήλωσε ενθουσιασμένος που θα συμμετέχει, λέγοντας «προσωπικά ανυπομονώ να βρεθώ στη Σύνοδο Κορυφής για την νεολαία, γιατί πρέπει να στρατολογήσουμε τη νέα γενιά σε αυτή την προσπάθεια».

ΟΛΟΚΛΗΡΗ, η ομιλία του ΥΠΕΞ, Γιώργου Γεραπετριτη:


Είναι μεγάλη τιμή μου που βρίσκομαι εδώ και θα ήθελα να ευχαριστήσω ολόψυχα το Wilson Center για αυτή την ευγενική πρόσκληση. Είναι μια μοναδική ευκαιρία να βρίσκομαι ανάμεσα σε διακεκριμένους ανθρώπους και διακεκριμένους φίλους. Αλλά και να βρίσκομαι στο ίδιο πάνελ με τον John Kerry, ο οποίος βρίσκεται στο επίκεντρο των παγκόσμιων προσπαθειών ως Ειδικός Απεσταλμένος του Προέδρου Biden για το Κλίμα, προκειμένου να διαφυλάξουμε αυτό που είναι το πολυτιμότερο αγαθό που έχουμε στη γη. Κάτι που δεν ανήκει σε εμάς, αλλά στις μελλοντικές γενιές.

Είναι επίσης, μεγάλη μου χαρά γιατί, αγαπητέ Υπουργέ, προσπαθώ να προωθήσω την 9η «Our Ocean Conference» που θα διοργανώσουμε στην Αθήνα στις 16 και 17 Απριλίου. Πρόκειται για ένα ιδιαίτερα σημαντικό γεγονός και πιστεύω ότι η χρονική συγκυρία έχει ιδιαίτερη σημασία, διότι θα πραγματοποιηθεί αμέσως μετά την COP 28 και τα απτά αποτελέσματα που έχουν παραχθεί από αυτήν. Θεωρώ δε, ότι είναι εξαιρετικά σημαντικό να προσπαθήσουμε πραγματικά προκειμένου να διατηρηθεί η θετική δυναμική. Όχι μόνο μεταξύ κρατικών φορέων, αλλά και μεταξύ ιδιωτικών φορέων, ΜΚΟ, επιχειρήσεων και προφανώς, μεταξύ δεξαμενών σκέψης και επιστημόνων.

Στην Ελλάδα, με την εκτεταμένη ακτογραμμή άνω των 20.000 χιλιομέτρων, που περιλαμβάνει πολλά μικρά νησιά, σχεδόν 30.000 νησιά και νησίδες και λόγω της άρρηκτης ιστορικής, πολιτιστικής και οικονομικής σύνδεσής της με τη θάλασσα, εμείς οι Έλληνες είμαστε σταθερά προσηλωμένοι στην προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος. Έχουν περάσει 10 χρόνια από τότε που διοργανώθηκε η πρώτη Διάσκεψη «Our Ocean Conference» μετά από την αρχική ιδέα του Υπουργού Kerry. Μια ιδέα που αποδείχθηκε εμπνευσμένη για το σύνολο της διεθνούς κοινότητας και που δημιούργησε ένα νέο μοντέλο προσανατολισμένο στα αποτελέσματα, το οποίο θα πρέπει να αποτελεί τη βάση κάθε δράσης κατά της κλιματικής αλλαγής.

Με τη διοργάνωση της 9ης Διάσκεψης «Our Ocean Conference»,  με τίτλο «Ένας Ωκεανός με δυνατότητες», η Ελλάδα επιθυμεί να συνεχίσει και να προωθήσει περαιτέρω, κύριε Υπουργέ, τις πολύτιμες προσπάθειές σας προς την ίδια κατεύθυνση. Οι τελευταίοι μήνες ήταν εξαιρετικά πλούσιοι σε δράση, καθώς ξεκινήσαμε και συνεχίζουμε μια εντατική εκστρατεία για αυτή την εκδήλωση. Μια εκστρατεία για την ευαισθητοποίηση και την επικοινωνία των κύριων μηνυμάτων της Διάσκεψης στο υψηλότερο δυνατό επίπεδο, καθώς και για τη διευκόλυνση της συμμετοχής των ηγετών μικρών νησιωτικών αναπτυσσόμενων κρατών.

Εντούτοις, τίποτε δεν μπορεί να επιτευχθεί χωρίς την ενεργό συμμετοχή του μέλλοντος του πλανήτη μας, της νεολαίας μας. Η Σύνοδος Κορυφής των Νέων της «Our Ocean Conference» θα πραγματοποιηθεί στις 15 Απριλίου, μία μέρα πριν την έναρξη της Διάσκεψης. Με τη συμμετοχή νέων φωνών, που είναι το μέλλον του πλανήτη, η Διάσκεψη στοχεύει να αξιοποιήσει νέες προοπτικές και καινοτόμες ιδέες, αλλά και να είναι συμπεριληπτική όσον αφορά τους συμμετέχοντες. Επειδή, εν τέλει, πρόκειται για τη νεολαία και τις μελλοντικές γενιές.

Κυρίες και κύριοι,

Η Ελλάδα μέσω της Διάσκεψης της Αθήνας φιλοδοξεί να επαναβεβαιώσει τη δέσμευσή της για τη μετάβαση σε μια «γαλάζια οικονομία» και να αξιοποιήσει τα πλεονεκτήματα μιας νέας ισορροπίας μεταξύ οικονομικής ανάπτυξης, κοινωνικής συνοχής και βιωσιμότητας. Οραματιζόμαστε ένα μέλλον όπου οι ωκεανοί θα ευδοκιμούν ως ανθεκτικά και ζωντανά οικοσυστήματα, εξασφαλίζοντας την ευημερία τους για τις επόμενες γενιές. Μέσω κοινής δε παγκόσμιας δράσης, φιλοδοξούμε να επιτύχουμε ένα αποτέλεσμα που θα ανταποκρίνεται στο επίπεδο των φιλοδοξιών για τους ωκεανούς που χρειάζεται σήμερα ο κόσμος. Στόχος μας είναι να κινητοποιήσουμε συγκεκριμένη δράση και να ανακοινώσουμε απτές δεσμεύσεις, σε παγκόσμιο και περιφερειακό επίπεδο.

Κατά τη διάρκεια της τελευταίας Διάσκεψης «Our Ocean Conference» στον Παναμά, το 2023, έγινε ευρέως γνωστό ότι, από την έναρξή της το 2014, η Διάσκεψη έχει κινητοποιήσει περισσότερες από 2.160 δεσμεύσεις αξίας άνω των 130 δισεκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ.

Τον ερχόμενο Απρίλιο, η Ελλάδα προσβλέπει στη διεύρυνση αυτών των δεσμεύσεων και στην προώθηση νέων και πιο φιλόδοξων δράσεων. Η Ελλάδα, στην προσπάθειά της να εμπλουτίσει την ατζέντα της Διάσκεψης, θα επιδιώξει να δώσει έμφαση σε τέσσερις παραμέτρους, που καλύπτουν οριζόντια τους έξι τομείς δράσης της Διάσκεψης.

Η πρώτη παράμετρος είναι ο βιώσιμος τουρισμός στις παράκτιες περιοχές και τα νησιά, ώστε να εξασφαλιστεί η βέλτιστη ισορροπία μεταξύ τουρισμού και ανάπτυξης – αυτό αφορά ιδιαίτερα εμάς τους Έλληνες, λόγω της τουριστικής φύσης της οικονομίας μας – η διατήρηση του θαλάσσιου περιβάλλοντος και η συνολική βιωσιμότητα των κοινοτήτων υποδοχής. Αποτελεί δε, βασικό παράγοντα για την οικοδόμηση ανθεκτικότητας.

Δεύτερον, η πράσινη ναυτιλία, η οποία περιλαμβάνει μια σειρά δράσεων για την επιβολή του ελέγχου των εκπομπών, την προώθηση της απανθρακοποίησης και τη μετάβαση σε μια πιο βιώσιμη διαχείριση της ναυτιλίας με στόχο την ελαχιστοποίηση των συνολικών επιπτώσεων στο θαλάσσιο περιβάλλον. Όλοι γνωρίζετε ότι η Ελλάδα υπήρξε ένα πολύ ισχυρό ναυτικό έθνος και είναι εξαιρετικά σημαντικό για εμάς να αναπτύξουμε αυτού του είδους την πράσινη ναυτιλία.

Τρίτον, η μείωση της θαλάσσιας ρύπανσης από πλαστικά και μικροπλαστικά. Αποτελεί επιτακτική ανάγκη, δεδομένου ότι αυτό το είδος ρύπανσης επηρεάζει αρνητικά τα θαλάσσια οικοσυστήματα και μπορεί να βλάψει την ανθρώπινη υγεία μέσω της κατανάλωσης θαλασσινών.

Τέταρτον, η πράσινη μετάβαση στη Μεσόγειο, μια θάλασσα που συνδέει τρεις ηπείρους και λειτουργεί ως σταυροδρόμι πολλών πολιτισμών και λαών. Αποτελεί βασική πρόκληση που μπορεί να αποφέρει σημαντικά οφέλη για τα θαλάσσια οικοσυστήματα. Όλοι γνωρίζουμε ότι η λεκάνη της Μεσογείου είναι το περιβαλλοντικό επίκεντρο της τελευταίας δεκαετίας. Πρέπει να αναλάβουμε άμεση δράση.

Κυρίες και κύριοι,

Οι Ωκεανοί αποτελούν το θεμέλιο της ζωής πάνω στη Γη και τον «σφυγμό της καρδιάς» του πλανήτη μας. Οι Ωκεανοί αποτελούν σημαντικό μέρος της φυσικής και πολιτιστικής μας κληρονομιάς και διαδραματίζουν ουσιαστικό ρόλο σε μια βιώσιμη ανάπτυξη που θα μπορούσε να εξαλείψει τη φτώχεια.

Ως εκ τούτου, είμαστε βαθύτατα ανήσυχοι από την παγκόσμια κατάσταση έκτακτης ανάγκης που αντιμετωπίζουν οι ωκεανοί. Η στάθμη της θάλασσας ανεβαίνει, η διάβρωση των ακτών επιδεινώνεται και οι ωκεανοί γίνονται πιο θερμοί και πιο όξινοι. Επιπλέον, η θαλάσσια ρύπανση αυξάνεται με ανησυχητικό ρυθμό. Tο ένα τρίτο των ιχθυαποθεμάτων υπερεκμεταλλεύεται. H θαλάσσια βιοποικιλότητα συνεχίζει να μειώνεται, ενώ τα ξένα είδη που εισβάλλουν αποτελούν σημαντική απειλή για τα θαλάσσια οικοσυστήματα και τους πόρους.

Πρέπει να δράσουμε, άμεσα, και να κινηθούμε προς ένα νέο αναπτυξιακό μοντέλο, μια νέα γαλάζια οικονομία. Πρέπει να αντιμετωπίσουμε γρήγορα και αποφασιστικά τις παγκόσμιες κλιματικές και περιβαλλοντικές προκλήσεις. Στην Ελλάδα, εφαρμόζουμε σήμερα έναν πράσινο μετασχηματισμό της οικονομίας μας. Αναζητούμε λύσεις προς την κατεύθυνση της βελτίωσης του συνόλου των πολιτικών, της διακυβέρνησης, της τεχνολογίας και της χρηματοδότησης, μέσω της επιτάχυνσης της δράσης για έναν καθαρό και υγιή ωκεανό, όπου η προστασία και η βιώσιμη χρήση συμβαδίζουν.

Όσον αφορά την προστασία της φύσης, η Ελλάδα έχει δεσμευτεί να προστατεύσει το 30% του εδάφους και της θάλασσας της μέχρι το 2030, να μειώσει την υπεραλίευση και να προωθήσει τη βιώσιμη διαχείριση της αλιείας.

Όσον αφορά την πρόληψη της ρύπανσης, η Ελλάδα εργάζεται συνεχώς για την προώθηση βιώσιμων υλικών και τη μείωση των πλαστικών απορριμμάτων, των μικροπλαστικών και των πλαστικών προϊόντων μιας χρήσης.

Στον τομέα της δράσης για το κλίμα, κύριε Υπουργέ, η Ελλάδα εργάζεται στην κατεύθυνση που ορίζει η εθνική μας Νομοθεσία για το Κλίμα. Η Ελλάδα είναι ένα από τα λίγα κράτη στην Ευρώπη που έχει θεσπίσει νόμο για το Κλίμα. Και έχουμε θέσει πολύ φιλόδοξους στόχους: τουλάχιστον 50% μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου μέχρι το 2030 και 80% μέχρι το 2040. Τελικά δε, φιλοδοξούμε να επιτύχουμε την κλιματική ουδετερότητα μέχρι το 2050. Η πράσινη μετάβαση μπορεί να αποτελέσει τον κινητήριο μοχλό της οικονομικής ανάπτυξης, της δημιουργίας θέσεων εργασίας και της βιώσιμης ανάπτυξης για τις τοπικές κοινωνίες.

Ως εκ τούτου, ξεκινήσαμε ένα άλλο στρατηγικό σχέδιο για το μέλλον, το οποίο ονομάσαμε GR-eco Islands. Στόχος του είναι να μετατρέψει τα ελληνικά νησιά σε κόμβους καινοτομίας και μοντέλα ενεργειακής αυτονομίας μέσω της πράσινης ενέργειας, της ενεργειακής απόδοσης, της αποθήκευσης, της ακινησίας και της κυκλικής οικονομίας. Υπάρχουν τρία μικρά νησιά που έχουν ήδη ενταχθεί στο έργο GR-eco islands. Έχουμε δε, ένα μικρό νησί στα Δωδεκάνησα, την Τήλο, το οποίο είναι πλέον αυτάρκες όσον αφορά την κατανάλωση ενέργειας. Μπορεί, μάλιστα, να επωφεληθεί από την εξαγωγή του πλεονάσματος της ενέργειας που παράγει.

Κυρίες και κύριοι,

Η Ελλάδα, ως συμβαλλόμενο μέρος όλων των σημαντικών διεθνών περιβαλλοντικών συμβάσεων, συνθηκών και πρωτοκόλλων, έχει θέσει το τρίπτυχο κλίμα, ειρήνη και ασφάλεια ως προτεραιότητα της υποψηφιότητάς της για την εκλογή της ως μη μονίμου μέλους του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ για την περίοδο 2025-2026. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι η 9η Διάσκεψη «Our Ocean Conference» θα είναι η πρώτη που θα συγκληθεί μετά την υιοθέτηση της Συμφωνίας για τη διατήρηση και βιώσιμη χρήση της θαλάσσιας βιοποικιλότητας των περιοχών εκτός εθνικής δικαιοδοσίας στο πλαίσιο της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας (Συνθήκη «BBNJ»), η οποία καλύπτει περισσότερα από τα δύο τρίτα των ωκεανών. Θα είναι μια κατάλληλη εκδήλωση για να συζητηθούν τα μέσα υλοποίησης των στόχων της Συμφωνίας.

Επιπλέον, η 9η Διάσκεψη «Our Ocean Conference»  έχει ως στόχο να διατηρήσει τα θέματα των ωκεανών στην κορυφή της παγκόσμιας πολιτικής ατζέντας- που ο κύριος Υπουργός έχει επιτύχει τα τελευταία δέκα χρόνια- και αναμένεται να συμβάλει σημαντικά και άμεσα στις επερχόμενες εκδηλώσεις υψηλού επιπέδου του ΟΗΕ που σχετίζονται με τους ωκεανούς, οι οποίες θα πραγματοποιηθούν στην Κόστα Ρίκα τον Ιούνιο του 2024 και στη Νίκαια της Γαλλίας τον Ιούνιο του 2025.

Κυρίες και κύριοι,

στην ελληνική μυθολογία, ο Ωκεανός ήταν ο γιος του Ουρανού και της Γαίας. Ήταν ένας Τιτάνας και ανήκε στην ισχυρότερη ομάδα των θεών σύμφωνα με την αρχαία μυθολογία.  Θεωρούταν ο γεννήτορας των θεών. Αυτή είναι η αξία που απέδιδαν οι αρχαίοι Έλληνες στους ωκεανούς. Και αυτή είναι μια καλή ευκαιρία για να επανεξετάσουμε πραγματικά τη στάση μας απέναντι στις θάλασσες και τους ωκεανούς.

Οι Ωκεανοί προσφέρουν τεράστιες ευκαιρίες και αναξιοποίητο δυναμικό. Πρέπει να βρούμε πραγματικές και βιώσιμες λύσεις σε όλες τις προκλήσεις.

Εξάλλου, όπως λέμε, οι ωκεανοί και οι θάλασσες είναι αυτοί που συνδέουν όλους μας.

Σας ευχαριστώ πολύ.

 

9 Φεβρουαρίου, 2024

Ανάγκη υιοθέτησης από την ΕΕ μιας συνεκτικής βιομηχανικής στρατηγικής και προώθηση της πράσινης και ψηφιακής μετάβασης

by EnergyUp 9 Φεβρουαρίου, 2024

Στην ανάγκη υιοθέτησης από την ΕΕ μιας συνεκτικής βιομηχανικής στρατηγικής με στόχο την εξασφάλιση της αυτονομίας, την προώθηση της πράσινης και ψηφιακής μετάβασης σε συνάρτηση με τις μεγάλες παγκόσμιες προκλήσεις και τις αδιαπραγμάτευτες ευρωπαϊκές αξίες εστίασε το λόγο του ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας, μιλώντας στο ‘Ατυπο Συμβούλιο Ανταγωνιστικότητας της ΕΕ.

Ο υπουργός σημείωσε πως για την πολιτική στρατηγική αυτονομία έχουν αναληφθεί σημαντικές πρωτοβουλίες, ωστόσο κρίνεται απαραίτητη μια ολιστική αξιολόγηση αυτών των πολιτικών, η οποία θα λειτουργήσει ως πυξίδα για το μέλλον.

Με δεδομένες τις διαφορές, σε επίπεδο οικονομικών δομών και παραγωγικών ικανοτήτων μεταξύ των κρατών-μελών, ο υπουργός ανέπτυξε τις θέσεις της Ελλάδας για τα κριτήρια που πρέπει να συμπεριλαμβάνονται στην αξιολόγηση πολιτικών που ήδη έχουν ληφθεί.

Το κόστος προσαρμογής, όπως είπε, πρέπει να αναφέρεται στο σύνολο της ΕΕ και όχι ανά χώρα, με παράλληλη εκτίμηση των συνεπειών και των επιπτώσεων για τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις, αλλά και για τις περιφέρειες που έχουν παρουσιάσει καθυστέρηση. «Στόχος, να περιοριστούν οι κίνδυνοι κατακερματισμού της εσωτερικής αγοράς των κρατών-μελών που απορρέουν από τις κρατικές ενισχύσεις και την ενθάρρυνση των προστατευτικών πολιτικών», όπως τόνισε.

Ο υπουργός αναφέρθηκε και στη συνεκτική βιομηχανική στρατηγική η οποία, όπως είπε, μπορεί να εξασφαλιστεί με δύο τρόπους:

-Πρώτον, με την απλοποίηση της αδειοδοτικής διαδικασίας σε ό,τι αφορά στις κρίσιμες πρώτες ύλες (critical raw materials).

-Δεύτερον, με κεντρική χρηματοδότηση από την ΕΕ για όλες τις χώρες με γνώμονα τις ίσες αναπτυξιακές ευκαιρίες -ακόμη και για κράτη-μέλη με μικρότερο δημοσιονομικό χώρο- την άμβλυνση των ανισοτήτων και την αποφυγή κατακερματισμού της ενιαίας αγοράς

9 Φεβρουαρίου, 2024

Ουάσιγκτον: Στο επίκεντρο των συναντήσεων της Υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ.Αλεξάνδρας Σδούκου, η διεθνής ενεργειακή πολιτική της Ελλάδος.

by EnergyUp 9 Φεβρουαρίου, 2024

Σε εκτενείς συζητήσεις για όλες τις κρίσιμες πτυχές της διεθνούς μας ενεργειακής πολιτικής με κορυφαίους παράγοντες των ΗΠΑ, συμμετείχε η Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Αλεξάνδρα Σδούκου, στο πλαίσιο της 5ης σύγκλισης του Στρατηγικού Διαλόγου Ελλάδας – ΗΠΑ στην Ουάσιγκτον. 

 

Η Υφυπουργός κ. Αλεξάνδρα Σδούκου, που συνοδευόταν από τον Συντονιστή Διεθνούς Ενεργειακής Πολιτικής του ΥΠΕΝ, Θεόδωρο Τσακίρη, παρουσίασε τις πλέον πρόσφατες εξελίξεις σε ό,τι αφορά στα σχέδια της Ελλάδας να αναδειχθεί ως ο στρατηγικός ενεργειακός κόμβος διαμετακόμισης της ΕΕ για φυσικό αέριο και ηλεκτρισμό από την ευρύτερη περιοχή της Μέσης Ανατολής.

Κατά τη διμερή της συνάντηση με τον Αμερικανό Υφυπουργό Εξωτερικών και τέως πρέσβη των ΗΠΑ στην Αθήνα, Geoffrey Pyatt, στις 7 Φεβρουαρίου, αλλά και κατά τη σύνοδο του Στρατηγικού Διαλόγου, η κυρία Σδούκου αναφέρθηκε, αναλυτικά,στην πρόοδο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου– Ισραήλ, τονίζοντας τη σημασία της απόφασης της Κυπριακής Δημοκρατίας να μπει στο μετοχικό κεφάλαιο του «Great Sea Interconnector (GSI)», επενδύοντας εν προκειμένω 100 εκατομμύρια ευρώ από το κυπριακό RRF.

Σε διμερή συνάντηση με ανώτερα στελέχη του αμερικανικού κρατικού επενδυτικού ταμείου, που έγινε στο περιθώριο του Στρατηγικού Διαλόγου στο αμερικανικό Υπουργείο Εξωτερικών, η κυρία Σδούκουυπογράμμισε το ενδιαφέρον του DFC(Οικονομικός και Αναπτυξιακός Οργανισμός Επενδύσεων των ΗΠΑ) να εξετάσει τη συμμετοχή του στο μετοχικό σχήμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας –Κύπρου –Ισραήλ μέσα στους επόμενους μήνες και ανέλυσε τους λόγους για τους οποίους μια τέτοια αμερικανική επένδυση θα ήταν επωφελής για όλες τις πλευρές. Η Υφυπουργόςανέλυσε, επίσης,διεξοδικά την πολιτική της χώρας μας στα τρία άλλα μεγάλα σχέδια ηλεκτρικών καλωδίων, το GREGY, το Saudi – Greek Interconnector και το GreenAegean Interconnector, αλλά και τις εξελίξεις που αφορούν στον Κάθετο Διάδρομο Φυσικού Αερίου στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Κατά την ομιλία της στις εργασίες του Στρατηγικού Διαλόγου, η κυρία Σδούκου τόνισε, μεταξύ άλλων, ότι «φιλοδοξούμε να γίνουμε ένας περιφερειακός ενεργειακός κόμβος για τη ΝΑ Ευρώπη και την Ανατολική Μεσόγειο. Οι τρεις βασικές μας προτεραιότητες είναι η αύξηση της διείσδυσης των ΑΠΕ και η προώθηση της απανθρακοποίησης, η υποστήριξη της ασφάλειας εφοδιασμού της περιοχής μας και ο σχεδιασμός και η ανάπτυξη υποδομών που συνδέουν τρεις ηπείρους. Υποδομές που θα αυξήσουν τη γεωπολιτική σταθερότητα, θα επιτρέψουν τη διαφοροποιημένη πρόσβαση στην ενέργεια και θα βοηθήσουν τη μεταφορά καθαρής ενέργειας από τον πλούσιο καιδυναμικό Νότο στον διψασμένο για ενέργεια Βορρά».

Σε μια ακόμη διμερή συνάντηση που είχε η κυρία Σδούκου με τον βοηθό Υφυπουργό Ενέργειας των ΗΠΑ κ. Joshua Voltz αναφέρθηκε, επίσης, στις εξελίξεις που σχετίζονται με το EMGF (EastMediterranean Gas Forum) και τις πρωτοβουλίες της Ελληνικής Προεδρίας για τον οργανισμό που ξεκίνησε τον Ιανουάριο του τρέχοντος έτους. Κατά τη συζήτηση αυτή, η Υφυπουργός τόνισε επίσης την ανάγκη να προχωρήσει η διαδικασία για τη συγκρότηση και χρηματοδότηση του Ενεργειακού Κέντρου της Ανατολικής Μεσογείου, που προβλέπεται να συσταθεί από κοινού με τις ΗΠΑ το Ισραήλ και την Κύπρο βάσει του αμερικανικού νόμου East Med Act του 2020.

Στις 9 Φεβρουαρίου η κυρία Σδούκου συναντήθηκε, επίσης, με τον Rochdi Younsi, Αντιπρόεδρο της Διεύθυνσης Διεθνών Κυβερνητικών Υποθέσεων της ExxonMonbil στα γραφεία της εταιρίας στην Ουάσιγκτον.
Κατά τη συνάντηση συζητήθηκαν τα επόμενα βήματα του κοινού σχεδιασμού για την ωρίμανση των διαδικασιών που θα οδηγήσουν στην τελική επενδυτική απόφαση της
ExxonMobil για την έναρξη των γεωτρήσεων στα θαλάσσια τεμάχια νότια και νοτιοδυτικά της Κρήτης.

Τέλος, στις 7 Φεβρουαρίου η κυρία Σδούκου επισκέφθηκε μαζί με τον Υφυπουργό ΕξωτερικώνΚώστα Φραγκογιάννη και τον Αμερικανό Υφυπουργό Geoffrey Pyattστο Arlington της Βιρτζίνια τα διευθυντικά στελέχη της εταιρίας AES, η οποία αναπτύσσει μια σειρά από καινοτόμες επενδυτικές λύσεις για την προαγωγή της αλυσίδας παραγωγής πράσινου Η2 σε παγκόσμια κλίμακα.

9 Φεβρουαρίου, 2024

Διευρύνεται η πρωτοβουλία: «Forum Κυκλικών Πόλεων»

by EnergyUp 9 Φεβρουαρίου, 2024

Διευρύνεται η πρωτοβουλία: «Forum Κυκλικών Πόλεων», η οποία αφορά στη διαχείριση αποβλήτων ως πόρων, ώστε να διατηρούνται στην οικονομία για να επαναχρησιμοποιούνται επανειλημμένως. Οι αρμόδιες Γενικές Γραμματείες των Υπουργείων Περιβάλλοντος & Ενέργε​ιας, Ανάπτυξης, Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, υπέγραψαν Σύμφωνο Συνεργασίας. 

Ειδικότερα, στις 8 Φεβρουαρίου 2024 η Γενική Γραμματεία Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων και η Γενική Γραμματεία Φυσικού Περιβάλλοντος & Υδάτων (Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας), υπέγραψαν Σύμφωνο Συνεργασίας με την Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας (Υπουργείο Ανάπτυξης), την Γενική Γραμματεία Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων) και την Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης (Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης).

Η υπογραφή του Συμφώνου Συνεργασίας πραγματοποιήθηκε σε ειδική τελετή στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Αντικείμενο του εν λόγω Συμφώνου είναι η συμμετοχή αυτών των τριών Γραμματειών των ισάριθμων Υπουργείων στην πρωτοβουλία, με σκοπό τη συμβολή τους στην προσπάθεια να επιταχυνθεί η μετάβαση στην κυκλική οικονομία, σε ένα μοντέλο με μηδενικά απόβλητα.

Υπενθυμίζεται πως οι δύο Γραμματείες του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΓΓ Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων και ΓΓ Φυσικού Περιβάλλοντος & Υδάτων) μαζί με την ΓΓ Δημοσίων Επενδύσεων και ΕΣΠΑ και την Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδος (ΚΕΔΕ) ανέλαβαν τον Μάιο του 2023, υπό τον συντονισμό του επιστημονικού σωματείου της Ελληνικής Εταιρείας Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΕΕΣΔΑ), την κοινή πρωτοβουλία να ιδρύσουν το «Forum Κυκλικών Πόλεων» (www.circularcitiesforum.org). Τότε, είχαν υπογράψει αντίστοιχο Σύμφωνο Συνεργασίας με 9 αυτοδιοικητικούς, παραγωγικούς, επιστημονικούς, περιβαλλοντικούς και ακαδημαϊκούς φορείς.

Στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας, υλοποιούνται 14 δράσεις για τη μετάβαση της διαχείρισης των αποβλήτων και των επιχειρήσεων (βιομηχανία, βιοτεχνία, εμπόριο) στην κυκλική οικονομία. Μέσα στην άνοιξη του 2024 προγραμματίζεται η «4η Σύνοδος Forum Κυκλικών Πόλεων», η οποία θα πραγματοποιηθεί στο Ηράκλειο Κρήτης.

Στόχος όλων των φορέων είναι να συνεργαστούν, ώστε να συμβάλλουν με κοινές προτάσεις πολιτικής και εφαρμογής στην επίτευξη των παρακάτω, ευρύτερων στόχων:

▪ Στην επιτάχυνση της μετάβασης των πόλεων σε κυκλικά μοντέλα διαχείρισης αποβλήτων
▪ Στην προώθηση της συνεχούς ενημέρωσης, ευαισθητοποίησης και της καινοτομίας για την παραγωγή προϊόντων με χαμηλό αποτύπωμα, τη μετατροπή των καταναλωτών σε υπεύθυνους χρήστες με κίνητρα και την ανάπτυξη τεχνολογιών-λύσεων κυκλικής διαχείρισης των πόρων
▪ Στη δικτύωση με άλλους φορείς, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, για την ανάπτυξη και ανταλλαγή καλών πρακτικών για μια κυκλική οικονομία

Ο Γενικός Γραμματέας Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων, κ. Μανώλης Γραφάκος, η γραμματεία του οποίου έχει μαζί με την ΕΕΣΔΑ το συντονισμό των εργασιών του Forum, δήλωσε: «Το Forum Κυκλικών Πόλεων είναι μια πρωτοβουλία με στόχο να προωθηθούν δράσεις που θα βοηθήσουν στην καλύτερη διαχείριση των αποβλήτων στη βάση των αρχών της κυκλικής οικονομίας. Η πρωτοβουλία ξεκίνησε από την Ελληνική Εταιρία Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων, μαζί με τα Υπουργεία Περιβάλλοντος και ΓΓ Δημοσίων Επενδύσεων και ΕΣΠΑ και την Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδος, καθώς και τη συμμετοχή πανεπιστημιακών ιδρυμάτων και λοιπών φορέων. Στο πλαίσιο του Forum, προωθούμε ήδη 14 δράσεις κυκλικής οικονομίας. Η διεύρυνση του Forum με τη Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας, τη Γενική Γραμματεία Αγροτικής Ανάπτυξης και τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων, ισχυροποιεί και διευρύνει τις δράσεις που θα υλοποιηθούν στον τομέα της κυκλικής οικονομίας. Τα ζητήματα των αποβλήτων στη βιομηχανία, καθώς και ο ρόλος της στη χρήση πρώτων υλών από ανακυκλώσιμα υλικά, καθώς και τα ζητήματα της διαχείρισης των αποβλήτων στη γεωργική παραγωγή, είναι θέματα που θα προωθήσουμε με ακόμα μεγαλύτερη ένταση».

Ο Γενικός Γραμματέας Συντονισμού Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων, κ. Πέτρος Βαρελίδης, τόνισε: «Η στενή συνεργασία με τη βιομηχανία, τον αγροτικό τομέα καιτην τοπική αυτοδιοίκηση, καθώς και η διεύρυνση της χρήσης ψηφιακών εργαλείων είναι απαραίτητες προϋποθέσεις για την επίτευξη των στόχων του εθνικού σχεδίου δράσης για την κυκλική οικονομία. Φέτος αναμένουμε να γίνουν σημαντικά βήματα για υλοποίησή του, ιδίως μέσα από την ολοκλήρωση του θεσμικού πλαισίου για τα νέα ρεύματα προϊόντων που εντάσσονται στη διευρυμένη ευθύνη του παραγωγού. Παράλληλα, στη διαδικασία της περιβαλλοντικής αδειοδότησης, ενσωματώνουμε πληρέστερα τις αρχές της κυκλικής οικονομίας, προωθώντας συστηματικά την αξιοποίηση των υποπροϊόντων και των αποβλήτων σε άλλες παραγωγικές δραστηριότητες».

H Γενική Γραμματέας Βιομηχανίας, κυρία Θέμις Ευτυχίδου, σημείωσε: «H Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη έχει θέσει σε προτεραιότητα τα ζητήματα της κυκλικής οικονομίας, και πράγματι, η βιομηχανία είναι βασικός εταίρος για την επίτευξη των στόχων που θέτουμε. Η ανάπτυξη της βιομηχανίας είναι αλληλένδετη με την προστασία του περιβάλλοντος μέσω της κυκλικής οικονομίας, αλλά την ίδια στιγμή, η ενσωμάτωση τεχνολογιών κυκλικής οικονομίας στη βιομηχανική παραγωγή θα μας βοηθήσει να σκεφτούμε και την καινοτομική και βιομηχανική ευκαιρία που θα δημιουργήσει. Ο στόχος του φόρουμ, που είναι ο από κοινού σχεδιασμός των δράσεων για την κυκλική οικονομία, και δη εστιασμένος σε τοπικό επίπεδο, είναι το βασικό μας εργαλείο ώστε όλοι οι εταίροι να δουλέψουμε μαζί για τα καλύτερα αποτελέσματα σε περιβάλλον και οικονομία».

Ο Γενικός Γραμματέας Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης,κ. Δημοσθένης Αναγνωστόπουλος, σημείωσε: «Η σημασία της ψηφιακής τεχνολογίας για την προώθηση της κυκλικής οικονομίας είναι πολύ μεγάλη. Για τη δυνατότητα να έχουμε αξιόπιστα δεδομένα μέσω αισθητήρων, αλγόριθμους για την εξαγωγή αξιόπιστων συμπερασμάτων και τη βελτιστοποίηση διεργασιών, όπως η διαχείριση των αποβλήτων. Η συμμετοχή του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης στο “Forum Κυκλικών Πόλεων” εξυπηρετεί ακριβώς τον σκοπό αυτό και ελπίζουμε ότι θα μας δώσει τη δυνατότητα να συνεισφέρουμε με την ίδια αποτελεσματικότητα που τα τελευταία πέντε χρόνια κάναμε πράξη τον ψηφιακό μετασχηματισμό της χώρας μας».

Ο Γενικός Γραμματέας Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, κ. Γιώργος Στρατάκος,υπογράμμισε: «Οι ασκούμενες πολιτικές του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων είναι σταθερά προσανατολισμένες στην κατεύθυνση ενσωμάτωσης της κυκλικής οικονομίας στην αγροτική ανάπτυξη. Και ειδικότερα στην εφαρμογή δράσεων που δίνουν ώθηση στην αγροτική παραγωγή και στην ανταγωνιστικότητα των προϊόντων. Δημιουργώντας έτσι νέες επιχειρηματικές ευκαιρίες, νέες θέσεις εργασίας, αποδοτικότερους και φιλικότερους προς το περιβάλλον τρόπους παραγωγής και κατανάλωσης. Προς όφελος βεβαίως των τοπικών κοινωνιών και της εθνικής μας οικονομίας. Η ενσωμάτωση των αρχών της κυκλικής οικονομίας στην αγροτική παραγωγή είναι η απάντησή μας στις προκλήσεις της κλιματικής κρίσης και των νέων συνθηκών που διαμορφώνονται. Με αυτές τις σκέψεις, εκφράζω τα συγχαρητήριά μου και εύχομαι επιτυχία στην κοινή μας προσπάθεια».

9 Φεβρουαρίου, 2024

Στην Αθήνα, Ναυτιλιακό κέντρο μείωσης εκπομπών αέριων ρύπων (Maritime Emissions Reduction Centre, M-ERC).

by EnergyUp 9 Φεβρουαρίου, 2024

Ναυτιλιακό κέντρο μείωσης εκπομπών αέριων ρύπων (Maritime Emissions Reduction Centre, M-ERC) ιδρύουν στην Αθήνα ο βρετανικός νηογνώμονας Lloyd’s Register και 5 κολοσσοί της ελληνικής ναυτιλίας.
Στην πρωτοβουλία συμμετέχουν οι ναυτιλιακές εταιρείες Capital Group, Navios Maritime Partners, Neda Maritime Agency, Star Βulk και η Thenamaris.

Ο Lloyd’s Register (LR), μέσω του Κέντρου Απανθρακοποίησης της Ναυτιλίας (Maritime Decarbonisation Hub) μαζί με τις πέντε ηγετικές ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες, θα επικεντρωθεί στη βελτίωση της ενεργειακής αποδοτικότητας του υφιστάμενου στόλου, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα τη σημασία της Ελλάδας ως παγκόσμιο ναυτιλιακό κέντρο.

Το Κέντρο M-ERC αποσκοπεί να εξαλείψει τα εμπόδια που προκύπτουν από τεχνικές δυσκολίες, παρακωλύουν επενδύσεις και παρεμποδίζουν την αναζήτηση και απόδοση λύσεων που θα μειώσουν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου (GΗG) του υπάρχοντος παγκόσμιου στόλου, προσφέροντας ένα ευέλικτο πλαίσιο εμπιστοσύνης και συνεργασίας με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς της ναυτιλιακής εφοδιαστικής αλυσίδας.

Επίσης θα χρησιμοποιήσει εφαρμοσμένη έρευνα και καινοτόμα εργαλεία για να αντιμετωπίσει την αβεβαιότητα, να απομακρύνει εμπόδια που αφορούν στην υιοθέτηση διαθέσιμων και νέων τεχνολογικών λύσεων που θα προωθήσουν την ενεργειακή μετάβαση της ναυτιλίας.

Το M-ERC θα συμβάλλει στη βελτιστοποίηση των λειτουργικών ωφελειών μέσω της αναγνώρισης και επίλυσης εμπορικών δυσκολιών που αντιμετωπίζουν οι εμπλεκόμενους φορείς.

Περαιτέρω, θα διαδραματίσει ένα σημαντικό ρόλο στην κατάλληλη προετοιμασία του υφιστάμενου στόλου για την ενεργειακή μετάβαση καθώς και στη διασφάλιση ότι το ανθρώπινο δυναμικό έχει την απαραίτητη κατάρτιση και δεξιότητες.

Οι στόχοι αυτοί θα επιτευχθούν μέσα από την έρευνα και τη συνεργασία με ναυπηγεία, κατασκευαστές ναυτιλιακού εξοπλισμού, σε συνδυασμό με την ευρύτερη διάδραση του Κέντρου με τους λιμένες, τις ενώσεις των ναυτικών, ώστε να διασφαλιστεί η ενδυνάμωση των δεξιοτήτων του προσωπικού στη θάλασσα και τη στεριά.

Μέσα από τη συνεργασία του Κέντρου Απανθρακοποίησης της Ναυτιλίας του LR και των ιδρυτικών μελών – Capital Group, Navios Maritime Partners, Neda Maritime Agency, Star Bulk και Thenamaris-, το Κέντρο σκοπεύει να προσελκύσει διεθνή και περιφερειακή χρηματοδότηση για την υλοποίηση δράσεων, προγραμμάτων και πρωτοβουλιών προς επίτευξη των στόχων που έχει θέσει.

Στην πρωτοβουλία αυτή αναμένεται το προσεχές διάστημα περισσότερες να ενταχθούν και άλλες ναυτιλιακές εταιρίες.

9 Φεβρουαρίου, 2024

Ελλάδα 2024: Ένας Ωκεανός με Προοπτική

by EnergyUp 9 Φεβρουαρίου, 2024

Ο υπουργός Εξωτερικών Γιώργος Γεραπετρίτης θα συμμετάσχει την Παρασκευή 9 Φεβρουαρίου στην εκδήλωση «Αντίστροφη Μέτρηση για τη Διάσκεψη των Ωκεανών (Our Ocean Conference), Ελλάδα 2024: Ένας Ωκεανός με Προοπτική», η οποία θα πραγματοποιηθεί στη δεξαμενή σκέψης «Wilson Center» στην Ουάσινγκτον. Ο Έλληνας υπουργός πραγματοποιεί επίσημη επίσκεψη στην αμερικανική πρωτεύουσα, όπου θα έχει διμερή συνάντηση με τον Αμερικανό ομόλογό του Άντονι Μπλίνκεν. Κατά τη διάρκεια της συνάντησης οι δύο υπουργοί θα εγκαινιάσουν τον 5ο γύρο του Στρατηγικού Διαλόγου ΗΠΑ-Ελλάδας.

Πριν από την άφιξη του στο Στέιτ Ντιπάρτμεντ, ο κ. Γεραπετρίτης θα επισκεφτεί τη συνδεδεμένη με το Αμερικανικό Κογκρέσο δεξαμενή σκέψης «Wilson Center», όπου θα παρουσιάσει τους στόχους της Ελλάδας για την 9η Διάσκεψη των Ωκεανών, που θα πραγματοποιηθεί στις 16 και 17 Απριλίου στην Αθήνα.

Το συγκεκριμένο θέμα παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη χώρα μας, καθώς η Ελλάδα έχει θέσει το κλίμα, την ειρήνη και την ασφάλεια ως προτεραιότητες της υποψηφιότητάς της για την εκλογή της ως μη μόνιμου μέλος του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ για τη διετία 2025-2026.

Με σύνθημα « Ο Δικός μας Ωκεανός, Ένας Ωκεανός με Προοπτική» η διάσκεψη θα αναδείξει το ρόλο-κλειδί που διαδραματίζει η θάλασσα για την επιβίωση και την ευημερία του ανθρώπου. Η Ελλάδα, μια χώρα με εκατοντάδες νησιά, ακτογραμμή άνω των 15.000 χιλιομέτρων και μακρά παράδοση στη ναυτιλία, όχι μόνο αναγνωρίζει την αξία της θάλασσας, αλλά έχει ήδη λάβει συγκεκριμένα και τολμηρά μέτρα για την προστασία και την αξιοποίησή της. Η φετινή Διάσκεψη των Ωκεανών αναμένεται να δώσει ιδιαίτερη έμφαση στον αειφόρο τουρισμό, στην πράσινη ναυτιλία, στην πλαστική ρύπανση, αλλά και στην πράσινη μετάβαση στην περιοχή της Μεσογείου.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στην εκδήλωση θα συμμετάσχει και ο Τζον Κέρι, Ειδικός Απεσταλμένος του Προέδρου των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν για την Κλιματική Αλλαγή. Ο βετεράνος πολιτικός ήταν ο εμπνευστής της πρωτοβουλίας «Our Ocean Conference» κατά τη διάρκεια της θητείας του στο αμερικανικό υπουργείο Εξωτερικών και αποτελεί σε διεθνές επίπεδο μία από τις πιο δυνατές φωνές υπέρ της προστασίας των ωκεανών.

Η διάσκεψη διοργανώθηκε για πρώτη φορά το 2014 και έχει αναδειχθεί σε φόρουμ διαλόγου που φέρνει σε επαφή κυβερνήσεις, διεθνείς οργανισμούς, τον ακαδημαϊκό κόσμο, τον ιδιωτικό τομέα και ΜΚΟ με κοινό όραμα την ανάληψη συγκεκριμένων δράσεων που θα συμβάλουν στη προστασία της θάλασσας. Αναμένεται μάλιστα να είναι μία από τις τελευταίες εμφανίσεις του Τζον Κέρι με την ιδιότητα του Ειδικού Απεσταλμένου για την Κλιματική Αλλαγή, καθώς σύντομα θα τον διαδεχθεί ο Ελληνοαμερικανός Τζον Ποντέστα.

9 Φεβρουαρίου, 2024

Η ενέργεια και το περιβάλλον, στο επίκεντρο του 5ου Στρατηγικού Διαλόγου Ελλάδας-ΗΠΑ.

by EnergyUp 8 Φεβρουαρίου, 2024

Στην Ουάσιγκτον μεταβαίνει σήμερα ο υπουργός Εξωτερικών, Γιώργος Γεραπετρίτης, ο οποίος αύριο Παρασκευή, θα έχει συνάντηση με τον Αμερικανό ομόλογό του Άντονι Μπλίνκεν, στο Στέιτ Ντιπάρτμεντ.

Μετά το πέρας της συνάντησης, οι δύο υπουργοί θα κηρύξουν την έναρξη του 5ου Στρατηγικού Διαλόγου Ελλάδας-ΗΠΑ, στον οποίο θα συμμετάσχουν,  η υφυπουργός Εξωτερικών, Αλεξάνδρα Παπαδοπούλου και ο υφυπουργός Εξωτερικών για την Οικονομική Διπλωματία και Εξωστρέφεια, Κώστας Φραγκογιάννης.

Οι θεματικές που καλύπτει ο 5ος Στρατηγικός Διάλογος είναι οι Περιφερειακές Εξελίξεις, η Άμυνα και Ασφάλεια, οι Ανθρωπιστικές προκλήσεις και η Ετοιμότητα για την Αντιμετώπιση Καταστροφών, η Ενέργεια και το Περιβάλλον, η Εφαρμογή του Νόμου και η Αντιμετώπιση της Τρομοκρατίας, το Εμπόριο και οι Επενδύσεις, οι Δεσμοί μεταξύ των δύο Λαών.

Οι δύο υπουργοί Εξωτερικών θα πραγματοποιήσουν κοινές δηλώσεις προς τον Τύπο, ενώ θα διεξαχθεί τελετή υπογραφής από τον κ. Γεραπετρίτη, της πράξης προσχώρησης της Ελλάδας στις Συμφωνίες διαστημικής συνεργασίας «Artemis».

Κατά την παραμονή του στην Ουάσιγκτον, ο κ. Γεραπετρίτης θα απευθύνει ομιλία στην εκδήλωση του Wilson Center «Αντίστροφη Μέτρηση για το Our Ocean, Ελλάδα 2024: Ένας Ωκεανός με Δυναμική» και θα συμμετάσχει σε συζήτηση με τον Ειδικό Απεσταλμένο του προέδρου των ΗΠΑ για το Κλίμα, Τζον Κέρι.

Επίσης, ο ΥΠΕΞ Γιώργος Γεραπετρίτης, θα είναι επίσημος προσκεκλημένος ομιλητής στην εκδήλωση του Πανεπιστημίου Georgetown με τίτλο «Προκλήσεις και ευκαιρίες: Το μέλλον της Ευρώπης, σχέσεις ΕΕ-ΗΠΑ, Μέση Ανατολή και ο ρόλος της Ελλάδας στο παγκόσμιο στερέωμα».

8 Φεβρουαρίου, 2024

ELPEDISON: Δωρεά για την κατασκευή και λειτουργία ενός Κέντρου Περιβαλλοντικής Πληροφόρησης στην Κοκκινομηλιά Ευβοίας.

by EnergyUp 8 Φεβρουαρίου, 2024

Η ELPEDISON δίπλα στον Δήμο Ιστιαίας-Αιδηψού με την κατασκευή ενός πρότυπου Κέντρου Περιβαλλοντικής Πληροφόρησης στην Κοκκινομηλιά Ευβοίας

Στο πλαίσιο του Προγράμματος Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης «ELPEDISON ΕΝΕΡΓΟΠΟΙΩ»

Την Τετάρτη 7 Φεβρουαρίου υπεγράφη το Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ ELPEDISON και Δήμου Ιστιαίας-Αιδηψού, παρουσία του Διευθύνοντος Συμβούλου της εταιρείας κ. Νικόλαου Ζαχαριάδη και του Δημάρχου κ. Γιάννη Κοντζιά, με αντικείμενο τη Δωρεά για την κατασκευή και λειτουργία ενός Κέντρου Περιβαλλοντικής Πληροφόρησης στην Κοκκινομηλιά Ευβοίας.

Μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές του Αυγούστου 2021, που άφησαν ανεξίτηλο το πέρασμά τους στην περιοχή του Δήμου Ιστιαίας-Αιδηψού αλλά και της Βόρειας Εύβοιας γενικότερα, η ELPEDISON ανταποκρίθηκε έμπρακτα με την πραγματοποίηση σειράς αναδασώσεων μέχρι και σήμερα.

Πλέον όμως, η δέσμευση της Εταιρείας για την στήριξη της περιοχής λαμβάνει και μία άλλη διάσταση, μέσω ενός μεγαλόπνοου έργου που αφορά στο σχεδιασμό, την κατασκευή, τη λειτουργία και την παρακολούθηση του Κέντρου Περιβαλλοντικής Πληροφόρησης (178 τ.μ.), στο παλιό δημοτικό σχολείο της Κοκκινομηλιάς καθώς και την παροχή του πιο προηγμένου οπτικοακουστικού εξοπλισμού. Σκοπός του έργου είναι να συμβάλλει στην οικονομική αναβίωση της περιοχής, την περιβαλλοντική εκπαίδευση των επισκεπτών του Κέντρου και των κατοίκων του Δήμου καθώς και στην προώθηση της βιωσιμότητας. Αξίζει να σημειωθεί ότι η διαμόρφωση του επιχειρηματικού μοντέλου της περιοχής και λειτουργίας του Κέντρου υλοποιήθηκε με τη μελέτη, αμέριστη υποστήριξη και εποπτεία της Διεθνούς Εταιρείας Συμβούλων BostonConsulting Group (BCG).

Οι στρατηγικοί πυλώνες του Κέντρου Περιβαλλοντικής Πληροφόρησης περιλαμβάνουν την ενημέρωση για τον φυσικό και ιστορικό πλούτο της περιοχής, την εναλλακτική επαγγελματική αποκατάσταση/εναλλακτικά επαγγέλματα (έναντι των επαγγελμάτων που στηρίζονται στην εκμετάλλευση του δάσους), καθώς και την εκπαίδευση σχετικά με τη βιώσιμη ανάπτυξη και την ανθεκτικότητα της περιοχής. Μάλιστα, η ELPEDISON έχει αναλάβει επιπλέον την παροχή του απαραίτητου εκπαιδευτικού υλικού και περιεχομένου, το οποίο θα ανανεώνει ανά τακτά χρονικά διαστήματα, σε συνεργασία με εξειδικευμένους φορείς.

Το Κέντρο Περιβαλλοντικής Πληροφόρησης θα λειτουργήσει εντός του 2024, κατά κύριο λόγο για την προώθηση των συγκεκριμένων στρατηγικών πυλώνων και, δευτερευόντως, ως πολιτιστικό κέντρο για την ευρύτερη περιοχή, φιλοξενώντας εκθέσεις, παρουσιάσεις, εκπαιδευτικές εκδηλώσεις και καλλιτεχνικά δρώμενα, τόσο στον εξωτερικό χώρο του Κέντρου όσο και στον ειδικά σχεδιασμένο προαύλιο χώρο του.

Η συνεργασία μεταξύ της ELPEDISON και του Δήμου Ιστιαίας-Αιδηψού αναμένεται να έχει σημαντικό αντίκτυπο στην περιοχή, συμβάλλοντας στην εκπαίδευση, την περιβαλλοντική ενημέρωση, την επαγγελματική αποκατάσταση καθώς και την ενίσχυση της επισκεψιμότητας και του τουρισμού.

Ο κ. Ν. Ζαχαριάδης, Διευθύνων Σύμβουλος ELPEDISON, δήλωσε σχετικά: “Με μεγάλη χαρά ανακοινώνουμε σήμερα τη συνεργασία μας με τον Δήμο Ιστιαίας-Αιδηψού για τη δημιουργία του Κέντρου Περιβαλλοντικής Πληροφόρησης στην Κοκκινομηλιά Ευβοίας, στο πλαίσιο του προγράμματος Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης «ELPEDISON ΕΝΕΡΓΟΠΟΙΩ». Το έργο αυτό έρχεται ως έμπρακτη συνέχεια της δέσμευσής μας για την στήριξη των περιοχών της Βόρειας Εύβοιας που επλήγησαν από τις καταστροφικές πυρκαγιές του 2021. Με σταθερό γνώμονα την κοινωνική και περιβαλλοντική βιωσιμότητα και ανθεκτικότητα, είμαστε σίγουροι ότι η εν λόγω πρωτοβουλία θα έχει θετικά αποτελέσματα τόσο για τηντοπική κοινωνία της Ιστιαίας-Αιδηψού όσο και της ευρύτερης περιοχής“.

Από την πλευρά του, ο κ. Γ. Κοντζιάς, Δήμαρχος Ιστιαίας-Αιδηψού ανέφερε: “Το ενδιαφέρον και η στήριξη της ELPEDISON προς τον Δήμο μας, όπως εκφράζεται μέσα από την δωρεά του Κέντρου Περιβαλλοντικής Πληροφόρησης Κοκκινομηλιάς, αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς την ανασυγκρότηση της περιοχής μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές. Βασικός σκοπός είναι το Κέντρο Περιβαλλοντικής Πληροφόρησης Κοκκινομηλιάς να λειτουργήσει ως κέντρο εκπαίδευσης και πολιτισμού, προσφέρονταςπολλά οφέλη στους κατοίκους. Ως εκπρόσωπος του Δήμου, εκφράζω τις ευχαριστίες όλων μας προς την ELPEDISON για τη σημαντική και γενναιόδωρη υποστήριξή της. Από την πλευρά του, ο Δήμος Ιστιαίας-Αιδηψού θα αγκαλιάσει το έργο αυτό με όλες του τις δυνάμεις, όπως ακριβώς θα το αγκαλιάσει και η τοπική κοινωνία“.

Ο κ. Βασίλης Αντωνιάδης, Senior Partner and Managing Director της Boston Consulting Group στην Αθήνα, δήλωσε: “Είναι μεγάλη χαρά και τιμή για την BCG η συμμετοχή στο σχεδιασμό αυτού του σημαντικού έργου εταιρικής κοινωνικής ευθύνης της ELPEDISON, σε συνεργασία με τον Δήμο Ιστιαίας-Αιδηψού. Το Κέντρο Περιβαλλοντικής Πληροφόρησης Κοκκινομηλιάς αναμένεται να αποτελέσει έναν σημαντικό πόλο ανάπτυξης για την ευρύτερη περιοχή. Ευχαριστούμε την ELPEDISON για την εμπιστοσύνη που μας έδειξε με την ανάθεση του σχεδιασμού του επιχειρηματικού μοντέλου της περιοχής και τον Δήμο για την άψογη συνεργασία του σε αυτήν την εξαιρετική πρωτοβουλία“.

8 Φεβρουαρίου, 2024

Σαφής Διαφοροποίηση του Ενεργειακού Προφίλ της Ελλάδας το 2023 – Μείωση Τιμών Ηλεκτρισμού, Φυσικού Αερίου

by EnergyUp 8 Φεβρουαρίου, 2024

Σαφώς διαφοροποιημένο και με αρκετά χαμηλότερες τιμές στον ηλεκτρισμό και στο φυσικό αέριο αναδεικνύεται το ενεργειακό καταναλωτικό προφίλ της χώρας για το 2023, σε σχέση με τo 2022. Αυτό είναι ένα από τα βασικά συμπεράσματα του ετήσιου Δελτίου Ενεργειακής Ανάλυσης του Ινστιτούτου Ενέργειας ΝΑ Ευρώπης (ΙΕΝΕ) για το 2023 (εδώ). Μια άλλη ενδιαφέρουσα παρατήρηση αφορά στην υψηλή συμμετοχή των ΑΠΕ στο ηλεκτροπαραγωγικό μίγμα, που έφθασε στο 38%, ενώ αν προσθέσουμε και τη συμμετοχή των νερών (βλέπε υδροηλεκτρικά έργα), η συνολική συμμετοχή των ανανεώσιμων μορφών ενέργειας φθάνει το 45%, που θεωρείται ένα από τα υψηλότερα για ευρωπαϊκή χώρα. Έτσι, η συνολική συμμετοχή των ΑΠΕ το 2023 εμφανίζεται αυξημένη κατά +7%, σε σύγκριση με το 2022.

Οι πολύ ενδιαφέρουσες παρατηρήσεις του Δελτίου του ΙΕΝΕ για το 2023 συνοψίζονται ως εξής:

• Μείωση των τιμών της ηλεκτρικής ενέργειας και του φυσικού αερίου το 2023 στην Ελλάδα.Ειδικότερα, η μέση Τιμή Εκκαθάρισης της Αγοράς (ΤΕΑ) το 2023 εμφανίστηκε μειωμένη κατά 57% σε σύγκριση με το 2022 και διαμορφώθηκε στα €119.26/MWh. Σε τροχιά αποκλιμάκωσης βρίσκονται και οι τιμές στο Βάθρο Εμπορίας Φυσικού Αερίου του Ελληνικού Χρηματιστήριου Ενέργειας, με την μέση τιμή για το 2023 να διαμορφώνεται στα €40.7/MWh από €46.9/MWh το 2022.

• Όσον αφορά τη ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας, αυτή διαμορφώθηκε στις 48.5 TWh το 2023,κινούμενη καθοδικά σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος (2022: 51.9 TWh).
• Μειωμένη, επίσης, εμφανίζεται η χρήση φυσικού αερίου στην ηλεκτροπαραγωγή το 2023,καλύπτοντας το 33% του μίγματος καυσίμου, σε σύγκριση με το 2022 που ανήλθε στο 38%. Επίσης, η παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ και φυσικό αέριο το 2023 ανήλθε σε 17.4 TWh και 15.7 TWhαντίστοιχα, με τις ΑΠΕ να παραμένουν περίπου στα ίδια επίπεδα του 2022, όταν παράλληλα το φυσικό αέριο μειώθηκε κατά 18% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.
• Το μίγμα καυσίμου στην ηλεκτροπαραγωγή το 2023 χαρακτηρίστηκε από ισχυρή συμμετοχή των ΑΠΕ και του φυσικού αερίου, συνεισφέροντας κατά 38% και 33% αντίστοιχα.

• Η μέση ετήσια εισαγωγή ηλεκτρικής ενέργειας της Ελλάδας το 2023 ανήλθε στις 9.97 TWh, αυξημένη κατά 13%, σε σύγκριση με το 2022. Ομοίως, η μέση ετήσια εξαγωγή ηλεκτρικής ενέργειας της Ελλάδας το 2023 ανήλθε στις 4.07 TWh, μειωμένη κατά 18%, σε σύγκριση με το 2022. Ωστόσο, η Ελλάδα παρέμεινε καθαρά εισαγωγός χώρα σε ηλεκτρισμό το 2023, με συνολικές καθαρές εισαγωγές της τάξεως των 5.91 TWh, αυξημένες κατά 54% σε ετήσια βάση (2022: 3.85 TWh).

• Το 2023 εκτιμάται ότι εκπέμφθηκαν συνολικά 14.7 εκατ. τόνοι CO2 για την παραγωγή ηλεκτρισμού στην Ελλάδα, καταγράφοντας μία μείωση της τάξεως των 4.28 εκατ. τόνων ή 23% σε σχέση με το 2022, ως αποτέλεσμα της πτωτικής πορείας των εκπομπών και από τα τρία ορυκτά καύσιμα.
• Τέλος, οι συνολικές εισαγωγές φυσικού αερίου της Ελλάδας για το 2023 ανήλθαν σε 54 TWh, μειωμένες κατά 13% σε ετήσια βάση. Η συνεισφορά του LNG κατά 56% το 2023θεωρείται ένα από τα υψηλότερα ποσοστά των τελευταίων ετών, αναδεικνύοντας τον σημαντικό ρόλο που ήδη παίζει και αναμένεται να παίξει το εν λόγω καύσιμο τα επόμενα χρόνια, στο πλαίσιο απεξάρτησης από το ρωσικό φυσικό αέριο.  
8 Φεβρουαρίου, 2024

«Εξοικονομώ 2021»: Παράταση στην προθεσμία υλοποίησης εργασιών

by EnergyUp 8 Φεβρουαρίου, 2024

Παρατείνεται, με Aπόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Θόδωρου Σκυλακάκη, έως και τις 16.4.2024 η καταληκτική προθεσμία, που έχουν οι ωφελούμενοι της 1ης και 2ης Απόφασης Υπαγωγής αιτήσεων στο πρόγραμμα «Εξοικονομώ 2021» για την υλοποίηση έργου.

Η παράταση κρίνεται αναγκαία για την ομαλή ολοκλήρωση και διασφάλιση επίτευξης των στόχων του προγράμματος.

8 Φεβρουαρίου, 2024

RWE-ΔΕΗ: Επενδυτική απόφαση για την κατασκευή ενός επιπλέον φωτοβολταϊκού έργου

by EnergyUp 8 Φεβρουαρίου, 2024

RWE και ΔΕΗ συνεισφέρουν στην επιτάχυνση της ενεργειακής μετάβασης με την κατασκευή φωτοβολταϊκών έργων ισχύος σχεδόν 1GW στην Δυτική Μακεδονία

• Επενδυτικές αποφάσεις για την κατασκευή πρόσθετου φωτοβολταϊκού έργου ισχύος 450 MWp /432 MWac στο Αμύνταιο

• Έναρξη κατασκευής στους επόμενους μήνες και λειτουργία το 2025

• Συνολική επένδυση €255,4 εκατ., εκ των οποίων τα €127,7 εκατ. θα χρηματοδοτηθούν μέσω τουΤαμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» και €76,6 εκατ. μέσω τραπεζικού δανεισμού,

κατ’ αναλογία από Alpha Bank, Eurobank και Εθνική

• Υπογραφή μακροχρόνιων διμερών συμβάσεων αγοραπωλησίας πράσινης ηλεκτρικής ενέργειας

(«πράσινα» PPA) με την ΔΕΗ και την RWE Supply & Trading

• Σε πλήρη εξέλιξη η κατασκευή των υπολοίπων οκτώ φωτοβολταϊκών έργων με συνολική ισχύ 490

MWp /434 MWac

 

Αναλυτικά:

Δύο κορυφαίοι ενεργειακοί όμιλοι, η RWE και η ΔΕΗ, συνεχίζουν να προωθούν την ενεργειακή

μετάβαση της Ελλάδας μέσω της κοινής εταιρίας τους ΜΕΤΩΝ Ενεργειακή ΑΕ, στην οποία

συμμετέχουν η RWE Renewables Europe & Australia (51%) και η ΔΕΗ Ανανεώσιμες (49%). Η

εταιρεία έλαβε την τελική επενδυτική απόφαση για την κατασκευή ενός επιπλέον φωτοβολταϊκού

έργου στη χώρα. Το εν λόγω φωτοβολταϊκό έργο είναι το τελευταίο έργο του χαρτοφυλακίου των

940 MWp (870 MWac) του Αμυνταίου, το οποίο εισέρχεται τώρα στη φάση της κατασκευής.

Επιπλέον, η ΜΕΤΩΝ Ενεργειακή ΑΕ , αναπτύσσει στην Ελλάδα ένα ακόμα χαρτοφυλάκιο

φωτοβολταϊκών έργων παρόμοιου μεγέθους.

Το νέο φωτοβολταϊκό πάρκο “Ορυχείο ΔΕΗ Αμύνταιο” (ομάδα έργου III) συνολικής ισχύος περίπου

450 MWp (432 MWac) βρίσκεται στη Δυτική Μακεδονία, εντός των ορίων του πρώην υπαίθριου

λιγνιτωρυχείου Αμυνταίου. Οι εργασίες κατασκευής έχουν προγραμματιστεί να ξεκινήσουν τους

επόμενους μήνες, ενώ η λειτουργία του αναμένεται μέχρι το τέλος του 2025. Η κοινοπραξία

κατασκευάζει ήδη οκτώ μεγάλης κλίμακας φωτοβολταϊκά έργα (ομάδες έργων I & II) στην ευρύτερη

περιοχή, συνολικής ισχύος 490 MWp (434 MWac), τα οποία αναμένεται να συνδεθούν στο δίκτυο

εντός του έτους.

Η εταιρεία ΜΕΤΩΝ Ενεργειακή ΑΕ που διαχειρίζεται το έργο, έχει υπογράψει διμερείς συμβάσεις

αγοραπωλησίας πράσινης ηλεκτρικής ενέργειας 10ετούς διάρκειας με τη ΔΕΗ και την RWE Supply

& Trading, οι οποίες θα αγοράζουν την πράσινη ηλεκτρική ενέργεια που θα παράγεται από το έργο.

την επένδυση ύψους €255,4 εκατ. στο «Ορυχείο ΔΕΗ Αμύνταιο», εξασφαλίστηκαν €127,7 εκατ.

από κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ένωσης – NextGenerationEU μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και

Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0». Τα υπόλοιπα κεφάλαια θα χρηματοδοτηθούν με τραπεζικό δανεισμό

ύψους €76,6 εκατ., κατ’ αναλογία από τις τράπεζες Alpha Bank ΑΕ, Eurobank ΑΕ και Εθνική

Τράπεζα της Ελλάδος ΑΕ, καθώς και από ίδια κεφάλαια ύψους €51,1 εκατ.. Η χρηματοδότηση

βρίσκεται στο τελικό στάδιο του οικονομικού κλεισίματος.

Η Katja Wünschel, Διευθύνουσα σύμβουλος της RWE Renewables Europe & Australia

δήλωσε: «Σε συνεργασία με τη ΔΕΗ Ανανεώσιμες επιταχύνουμε την ενεργειακή μετάβαση στην

Ελλάδα. Οι εργασίες κατασκευής των πρώτων οκτώ φωτοβολταϊκών έργων μας βρίσκονται σε

πλήρη εξέλιξη. Με την τελευταία μας επενδυτική απόφαση έχουμε προετοιμάσει το έδαφος για έναν

επιπλέον φωτοβολταϊκό σταθμό 450 MWp. Αυτό υπογραμμίζει την ισχυρή δέσμευσή μας στην

ελληνική αγορά με σχεδόν ένα γιγαβάτ φωτοβολταϊκής ισχύος υπό κατασκευή και μεγάλης κλίμακας

φωτοβολταϊκά έργα παρόμοιου μεγέθους σε ανάπτυξη».

Ο Κωνσταντίνος Μαύρος, Διευθύνων Σύμβουλος ΔΕΗ Ανανεώσιμες ΑΕ, ανέφερε:

«Είμαστε στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσουμε την τελική επενδυτική απόφαση για ένα ακόμη

σημαντικό φωτοβολταϊκό έργο στην Ελλάδα, σηματοδοτώντας ένα κρίσιμο βήμα εμπρός στη

δέσμευσή μας για βιώσιμη καθαρή ενέργεια. Η συνεργασία μεταξύ της ΔΕΗ Ανανεώσιμες και της

RWE Renewables Europe & Australia στο πλαίσιο της ΜΕΤΩΝ Ενεργειακή ΑΕ, υπογραμμίζει την

κοινή μας αφοσίωση στην προώθηση της ενεργειακής μετάβασης της Ελλάδας. Επιταχύνοντας την

ανάπτυξη των φωτοβολταϊκών έργων μας με συνολική ισχύ σχεδόν ενός γιγαβάτ, συμβάλλουμε

ενεργά στους στόχους της χώρας για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Το εγχείρημα αυτό αποτελεί

απόδειξη επιτυχίας της συνεργασίας μας και της σταθερής μας εστίασης στη δημιουργία ενός

καθαρότερου, πιο βιώσιμου ενεργειακού μέλλοντος για την Ελλάδα».

Ο Κώστας Παπαμαντέλλος, Διευθύνων Σύμβουλος της RWE Renewables Hellas Μ.Α.Ε.

και της ΜΕΤΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΑΕ, τόνισε: «Η ΜΕΤΩΝ Ενεργειακή ΑΕ παραδίδει τα

φωτοβολταϊκά έργα της με εντυπωσιακό ρυθμό. Εντός ενός έτους, η κοινή εταιρεία έχει αναπτύξει με

επιτυχία και έχει λάβει επενδυτικές αποφάσεις και για τις τρεις ομάδες έργων στο Αμύνταιο με

συνολική ισχύ τα 940 MWp, και προσβλέπει για φέτος στη σύνδεση 490 MWp στο δίκτυο. Το μεγάλο

αυτό επίτευγμα είναι αποτέλεσμα της άριστης συνεργασίας μεταξύ των εμπλεκόμενων ομάδων της

RWE και της ΔΕΗ».

8 Φεβρουαρίου, 2024

Προδημοσίευση προγράμματος «Εξοικονομώ – Αλλάζω συσκευή για τις επιχειρήσεις».

by EnergyUp 8 Φεβρουαρίου, 2024

Προδημοσιεύτηκε το πρόγραμμα του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας:«Αλλάζω συσκευή για τις επιχειρήσεις», με προϋπολογισμό 105,6 εκατ. ευρώ. Η πρωτοβουλία υλοποιείται στο πλαίσιο της δράσης: «Εξοικονομώ – Επιχειρώντας», με την υποστήριξη του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Η προδημοσίευση του προγράμματος έχει αναρτηθεί στην επίσημη ιστοσελίδα του Υπουργείου. Το χρονικό διάστημα υποβολής αιτήσεων θα προσδιοριστεί κατά την προκήρυξή του, που αναμένεται να υπογραφεί, προσεχώς, από τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Θόδωρο Σκυλακάκη και από τον Αναπληρωτή Υπουργό Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών, κ. Νίκο Παπαθανάση.

Στόχος του προγράμματος είναι η βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης των επιχειρήσεων και η μείωση της κατανάλωσης πρωτογενούς ενέργειας και κατά συνέπεια των εκπομπών διοξειδίου άνθρακα (CO2) –τουλάχιστον κατά 30% για κάθε επιχείρηση.

Με αυτά τα δεδομένα, οι ωφελούμενες επιχειρήσεις θα λάβουν ενίσχυση,προκειμένου να προβούν σε εγκατάσταση ενεργειακά, αποδοτικού εξοπλισμού, που αφορά στα εξής:

▪ Συστήματα θέρμανσης με χρήση αντλιών θερμότητας (όπου εμπεριέχονται και ηλιοθερμικά συστήματα αύξησης της απόδοσης των αντλιών θερμότητας και μέσω αποθήκευσης θερμότητας)
▪ Συστήματα ηλιακής θέρμανσης
▪ Έξυπνες συσκευές μέτρησης της καταναλισκόμενης ενέργειας (πίσω από το μετρητή του δικτύου)
▪ Λοιπές παρεμβάσεις εξοικονόμησης ενέργειας, μέσω της εγκατάστασης ενεργειακά αποδοτικού εξοπλισμού και συστημάτων για την εξοικονόμηση ενέργειας στην παραγωγή, την αποθήκευση, τη διανομή προϊόντων, καθώς και τη λειτουργία των εταιρειών

Οι δικαιούχοι

Το πρόγραμμα απευθύνεται σε υφιστάμενες επιχειρήσεις -μικρές (εμπεριέχονται και οι πολύ μικρές), μεσαίες και μεγάλες- που δραστηριοποιούνται στην Ελληνική Επικράτεια με ελληνικό ΑΦΜ, είναι ενεργές κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης συμμετοχής και έχουν ιδρυθεί έως την 31η.12.2023.

Οι εν λόγω επιχειρήσεις θα μπορούν να υποβάλουν μία και μοναδική αίτηση χρηματοδότησης ανά ΑΦΜ. Επιπρόσθετα, θα πρέπει να έχουν εκδώσει το 1ο Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης (ΠΕΑ – ή τον Ενεργειακό Έλεγχο, εφόσον απαιτείται βάσει των κατηγοριών δαπανών) της εγκατάστασης υλοποίησης της επένδυσης ή να το υποβάλουν εντός 20 ημερών από τη στιγμή της υποβολής της προσωρινά υποβληθείσας αίτησης συμμετοχής.

Ύψος ενίσχυσης

Το ακριβές ύψος της ενίσχυσης θα προκύπτει, λαμβάνοντας υπόψη: το μέγεθος κάθε επιχείρησης, το ποσοστό ενίσχυσης και τον μέγιστο προϋπολογισμό επιλέξιμων δαπανών (με την επιφύλαξη μη υπέρβασης του ανώτατου ορίου σώρευσης του ΕΚ 2831/2023 de minimis).

Ειδικότερα, για τη βελτίωση της ενεργειακής τους απόδοσης οι μικρές επιχειρήσεις θα μπορούν να υποβάλλουν αιτήσεις, με μέγιστο προϋπολογισμό επιλέξιμων δαπανών ύψους 20.000 ευρώ. Το ποσοστό ενίσχυσης διαμορφώνεται στο 50%, οπότε θα μπορούν να λάβουν μέχρι 10.000 ευρώ. Οι μεσαίες και οι μεγάλες επιχειρήσεις αντιστοίχως, θα δύνανται να καταθέσουν αιτήσεις με μέγιστο προϋπολογισμό επιλέξιμων δαπανών ύψους 25.000 ευρώ. Στην περίπτωση αυτών, το ποσοστό ενίσχυσης διαμορφώνεται σε 40%. Συνεπώς, οι ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις θα μπορούν να λάβουν, επίσης μέχρι 10.000 ευρώ ενίσχυση.

Οι επιλέξιμες δαπάνες

Κάθε αίτηση χρηματοδότησης αφορά στην ενίσχυση:

i. δαπάνης εξοπλισμού:
▪ αγοράς ενός νέου συστήματος θέρμανσης με χρήση αντλιών θερμότητας
▪ αγοράς ενός νέου συστήματος ηλιακής θέρμανσης
▪ αγοράς έξυπνών συσκευών μέτρησης της καταναλισκόμενης ενέργειας (πίσω από το μετρητή του δικτύου)
▪ λοιπών παρεμβάσεων εξοικονόμησης ενέργειας
ii. δαπανών υπηρεσιών:
▪ εκτέλεσης των αναγκαίων συμπληρωματικών εργασιών για την εγκατάσταση του νέου εξοπλισμού (π.χ. κόστος μεταφοράς, εγκατάστασης, παραμετροποίησης του νέου εξοπλισμού (αντλία θερμότητας, ηλιοθερμικόσύστημα, σύστημα ηλιακής θέρμανσης, έξυπνος μετρητής κ.λπ.)
▪ έκδοσης δύο ΠΕΑ, για την εγκατάσταση υλοποίησης της επένδυσης που έχει δηλωθεί στην αίτηση
▪ υλοποίησης Ενεργειακού Ελέγχου (πριν την έναρξη της επένδυσης και ακολούθως αυτής, αντίστοιχα της διαδικασίας για τα ΠΕΑ), η οποία είναι επιλέξιμη, μόνο στην περίπτωση όπου υπάρχουν δαπάνες της κατηγορίας δαπανών λοιπών παρεμβάσεων εξοικονόμησης ενέργειας

Σημειώνεται πως ο προμηθευόμενος εξοπλισμός θα πρέπει να είναι σύγχρονος, καινούριος, αμεταχείριστος και στην κυριότητα της επιχείρησης. Ο ΦΠΑ δεν είναι επιλέξιμος, όπως επίσης οι δαπάνες συντήρησης, και επισκευής εξοπλισμού που χρησιμοποιείται ήδη από την επιχείρηση δεν είναι επιλέξιμες.

Ως ημερομηνία έναρξης επιλεξιμότητας δαπανών ορίζεται αυτή της δημοσίευσης της αναλυτικής προκήρυξης του προγράμματος και ως ημερομηνία λήξης επιλεξιμότηταςδαπανών η καταληκτική ημερομηνία υλοποίησης της επένδυσης, βάσει της απόφασης ένταξης.

Η διάρκεια υλοποίησης των παρεμβάσεων σε κάθε αίτηση δεν θα μπορεί να υπερβαίνει τους 6 μήνες από την έγκρισή της στο πρόγραμμα.

Υποβολή αιτήσεων

Οι επιχειρήσεις που επιθυμούν να συμμετάσχουν στο «Αλλάζω συσκευή για τις επιχειρήσεις», θα υποβάλουν όταν ενεργοποιηθεί το πρόγραμμα, αίτηση χρηματοδότησης, μέσω της ηλεκτρονικής του πλατφόρμας (https://exoikonomo-epixeiro2023.gov.gr/). Στο πρόγραμμα θα εφαρμοστεί η μέθοδος της άμεσης αξιολόγησης (First in-First out).

8 Φεβρουαρίου, 2024

Συστάθηκε η “Saudi Greek Interconnection” από ΑΔΜΗΕ και National Grid

by EnergyUp 8 Φεβρουαρίου, 2024

Με αντικείμενο την εκπόνηση της μελέτης βιωσιμότητας για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Σαουδικής Αραβίας

Τη σύσταση της εταιρείας ειδικού σκοπού «Saudi Greek Interconnection» με αντικείμενο την εκπόνηση της μελέτης βιωσιμότητας για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Σαουδικής Αραβίας, υπέγραψε ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ) κ. Μάνος Μανουσάκης και ο Διευθύνων Σύμβουλος της National Grid κ. Waleed Al-Saadi σε ειδική εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στην έδρα του Διαχειριστή στην Αθήνα.

Η σύμπραξη του ΑΔΜΗΕ και της National Grid -που εποπτεύεται από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας της Ελλάδας και το Υπουργείο Ενέργειας της Σαουδικής Αραβίας- εξειδικεύει τη στρατηγική συνεργασία μεταξύ των δυο χωρών στον τομέα της Ενέργειας, η οποία είχε συμφωνηθεί σε υψηλότατο διακρατικό επίπεδο το καλοκαίρι του 2022, κατά την επίσκεψη που πραγματοποίησε στην Ελλάδα η Αυτού Υψηλότητα Mohammed bin Salman bin Abdulaziz Al Saud, πρίγκηπας διάδοχος του θρόνου και πρωθυπουργός της Σαουδικής Αραβίας,

Στο πλαίσιο αυτής της συνεργασίας, οι δυο Διαχειριστές Συστήματος Μεταφοράς υπέγραψαν στις 27 Σεπτεμβρίου 2023 στην Αθήνα τη Συμφωνία Μετόχων (Shareholders Agreement – SHA).

Όπως ορίζεται στο καταστατικό της «Saudi Greek Interconnection”, ο ΑΔΜΗΕ και η National Grid θα κατέχουν μερίδιο 50% έκαστος.

Η σύνθεση του Διοικητικού Συμβουλίου της «Saudi Greek Interconnection” έχει ως εξής:

  1. Waleed Al-Saadi, Πρόεδρος Δ.Σ.
  2. Μάνος Μανουσάκης, Διευθύνων Σύμβουλος
  3. Abulaziz Almuhaiza, Οικονομικός Διευθυντής – Μέλος Δ.Σ.
  4. Khalid Alshammari, Μέλος Δ.Σ.
  5. Προκόπης Μαυρωνάς, Μέλος Δ.Σ.
  6. Παναγιώτης Μιχαλόπουλος, Μέλος Δ.Σ.

Σημειώνεται ότι τεχνικές ομάδες του ΑΔΜΗΕ και της National Grid εργάζονται ήδη για την ωρίμανση της ηλεκτρικής διασύνδεσης, με τον σχεδιασμό των επόμενων μελετητικών βημάτων.

Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ  και Διευθύνων Σύμβουλος της “Saudi Greek Interconnection” κ. Μάνος Μανουσάκης, δήλωσε σχετικά: «Η ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Σαουδικής Αραβίας είναι ένα πολύ σημαντικό έργο για την Ευρώπη που μπορεί να επιταχύνει το «πρασίνισμα» του ενεργειακού μείγματος  της Ηπείρου, δίνοντας πρόσβαση σε νέες πηγές καθαρής ενέργειας. Με τη συμφωνία που υπογράψαμε με τη National Grid, το  έργο Saudi Greek Interconnection λαμβάνει πλέον πραγματική υπόσταση. Η διασύνδεση αυτή θα ενισχύσει ακόμη περισσότερο τους ενεργειακούς διαδρόμους μεταξύ Μέσης Ανατολής και Ευρώπης, στους οποίους ο ΑΔΜΗΕ έχει ενεργό ρόλο, συμβάλλοντας στην ενεργειακή μετάβαση της ευρύτερης περιοχής. Με δεδομένη την αξία του Saudi Greek Interconnection για τους ενεργειακούς στόχους της Ευρώπης και της Ασίας, επιδίωξή μας είναι η ταχεία ωρίμανσή της διασύνδεσης και η προώθησή της ως Έργου Αμοιβαίου Ενδιαφέροντος για την Ε.Ε.».

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της National Grid και Πρόεδρος του ΔΣ της “Saudi Greek Interconnection” κ. Waleed Al-Saadi, τόνισε: «Η ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Σαουδικής Αραβίας είναι ένα έργο κομβικής σημασίας που επισφραγίζει τη στρατηγική συνεργασία των δύο χωρών στο ενεργειακό πεδίο. Το Saudi Greek Interconnection που θα διασυνδέσει για πρώτη φορά τη Σαουδική Αραβία με την ευρωπαϊκή ήπειρο, είναι η αρχή για την ενίσχυση της διασύνδεσης του Βασιλείου και της Ευρώπης προς την ενεργειακή μετάβαση και τη χρήση Ανανεώσιμων Πηγών, καθώς οι δυο χώρες (Ελλάδα και Σαουδική Αραβία) τόνισαν τη σημασία της στρατηγικής συνεργασίας μεταξύ τους σε μια σειρά τομέων κοινού ενδιαφέροντος στην ενέργεια όπως η παραγωγή ηλεκτρισμού από ΑΠΕ, η ενίσχυση των δικτύων και η εξαγωγή καθαρής ενέργειας στην Ελλάδα και από εκεί στην Ευρώπη μέσω Ελλάδας. Το project αυτό θα επιτρέψει την αποδοτικότερη χρήση ανανεώσιμης ενέργειας και την ενίσχυση της ασφάλειας του ενεργειακού εφοδιασμού. Θα έχει κοινωνικοοικονομικά οφέλη και για τις δυο χώρες. Ευχαριστούμε τις ομάδες και των δυο πλευρών για τις προσπάθειές τους στα κοινά βήματα που έχουμε μέχρι στιγμής κάνει».

8 Φεβρουαρίου, 2024

ΔΕΗ: Πριν τον μετασχηματισμό της εταιρείας η υπόθεση ανταγωνισμού που ερευνά η ΕΕ

by EnergyUp 7 Φεβρουαρίου, 2024

Η υποτιθέμενη παραβίαση των κανόνων ανταγωνισμού στην οποία αναφέρεται Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αφορά περίοδο πριν τον επανασχεδιασμό της Ελληνικής αγοράς ηλεκτρισμού σύμφωνα με τις επιταγές του μοντέλου Στόχου της ΕΕ (Target Model) αλλά κυρίως πολύ πριν από τον μετασχηματισμό της εταιρείας σε μια μοντέρνα και βιώσιμη εταιρεία ενέργειας. 

Αυτό επισημαίνει η ΔΕΗ με αφορμή την Ανακοίνωση Αιτιάσεων που απέστειλε σήμερα η Κομισιόν. Η ΔΕΗ σημειώνει ακόμη ότι:

– Η υπόθεση ξεκίνησε με τον έλεγχο στα γραφεία της ΔΕΗ τον Φεβρουάριο 2017 και οι επίσημες διαδικασίες ξεκίνησαν τον Μάρτιο 2021. Η ΔΕΗ έχει συνεργαστεί με την Επιτροπή καθ’ όλη τη διάρκεια της υπόθεσης.

– Οι αιτιάσεις της Επιτροπής σχετίζονται με την περίοδο από τον Ιούλιο 2013 έως τις 31 Δεκεμβρίου 2019.

– Η ΔΕΗ θα συνεχίσει να συνεργάζεται με την Επιτροπή και να λαμβάνει όλα τα απαραίτητα και αναγκαία μέτρα προκειμένου να προασπίσει τα δικαιώματά της.

– Η Ανακοίνωση Αιτιάσεων αποτελεί ένα βήμα της έρευνας και όπως τονίζει και η Επιτροπή στη δήλωσή της, η επίδοση της δεν προδικάζει το αποτέλεσμα της έρευνας.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενημέρωσε σήμερα τη ΔΕΗ για την προκαταρκτική της άποψη ότι παραβίασε τους αντιμονοπωλιακούς κανόνες της ΕΕ, καθώς πωλούσε ηλεκτρική ενέργεια στην ελληνική χονδρική αγορά κάτω του κόστους, αποκλείοντας έτσι τους κύριους ανταγωνιστές της.

Σύμφωνα πάντα με την προκαταρκτική άποψη της Κομισιόν, μεταξύ 2013 και 2019, η ΔΕΗ καταχράστηκε τη δεσπόζουσα θέση της στην ελληνική χονδρική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, προμηθεύοντας την ηλεκτρική ενέργεια που παρήγαγαν οι θερμικές μονάδες της (λιγνίτη και φυσικό αέριο) σε τιμές χαμηλότερες από το μεταβλητό κόστος τους.

7 Φεβρουαρίου, 2024

ΕΕ: Η ΔΕΗ παραβίασε τους αντιμονοπωλιακούς κανόνες της Ευρωπαικης Ένωσης

by EnergyUp 7 Φεβρουαρίου, 2024

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενημέρωσε τον ελληνικό πάροχο ηλεκτρικής ενέργειας Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού (ΔΕΗ) σχετικά με την προκαταρκτική της άποψη ότι παραβίασε τους αντιμονοπωλιακούς κανόνες της ΕΕ πωλώντας ηλεκτρική ενέργεια στην ελληνική χονδρική αγορά κάτω του κόστους και αποκλείοντας έτσι τους κύριους ανταγωνιστές της.

Η Επιτροπή διατυπώνει προκαταρκτικές ανησυχίες ότι, μεταξύ του 2013 και του 2019, η ΔΕΗ καταχράστηκε τη δεσπόζουσα θέση της στην ελληνική χονδρική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας προμηθεύοντας την παραγόμενη στις θερμοηλεκτρικές (λιγνίτη και φυσικού αερίου) μονάδες της ηλεκτρική ενέργεια σε τιμές κάτω του μεταβλητού τους κόστους (δηλ. του κόστους που αυξάνεται ανάλογα με τον όγκο της ηλεκτρικής ενέργειας, την οποία παράγει η ΔΕΗ).

Εάν επιβεβαιωθεί η προκαταρκτική άποψη της Επιτροπής, η συμπεριφορά αυτή θα συνιστούσε παραβίαση του άρθρου 102 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης («ΣΛΕΕ»), το οποίο απαγορεύει την κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης. Η αποστολή της κοινοποίησης αιτιάσεων δεν προδικάζει το αποτέλεσμα της έρευνας.

Η Εκτελεστική Αντιπρόεδρος κ. Μαργκρέιτε Βέστεϊγιερ, αρμόδια για την Πολιτική Ανταγωνισμού, δήλωσε σχετικά: «Ανησυχούμε ότι η ΔΕΗ ενδέχεται να καταχράστηκε τη δεσπόζουσα θέση της πωλώντας σε τιμές κάτω του κόστους στην αγορά χονδρικής για διάστημα μεγαλύτερο των έξι ετών. Η συμπεριφορά της ΔΕΗ μείωσε την ηλεκτρική ενέργεια που παραγόταν από τους περιβαλλοντικά καθαρότερους ανταγωνιστές της παραγωγούς και παρεμπόδισε τον ανταγωνισμό σε επίπεδο λιανικής. Η μείωση της ανταγωνιστικότητας της αγοράς λιανικής σήμαινε ότι αυτές οι χαμηλότερες τιμές χονδρικής δεν μετακυλίονταν στις επιχειρήσεις και τους καταναλωτές. Κατά συνέπεια οι Έλληνες καταναλωτές ενδεχομένως υφίσταντο υψηλές τιμές λιανικής πώλησης και περισσότερη τοπική ρύπανση.»

7 Φεβρουαρίου, 2024
ΕΠΟΜΕΝΑ
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ

NEWSROOM

  • Ε Ε -ΟΟΣΑ και αγορές δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία

    8 Ιουνίου, 2026
  • Νίκη του Νικόλ Πασινιάν στις εκλογές στην Αρμενία

    8 Ιουνίου, 2026
  • Γιώργος Κώτσηρας: Τα οφέλη από τις αλλαγές στη ρύθμιση των 72 δόσεων

    8 Ιουνίου, 2026
  • Κυριάκος Πιερρακάκης: Όσο βελτιώνεται η οικονομική συνθήκη, κάθε μέρα, κάθε βδομάδα, κάθε μήνα θα υπάρχουν κινήσεις προς όφελος της κοινωνίας

    8 Ιουνίου, 2026
  • Νίκος Δένδιας: Για έναν Έλληνα υπουργό είναι πάντα συγκινητικό να βρίσκεται εδώ, στη Λευκωσία, στην πρωτεύουσα του Κυπριακού Ελληνισμού

    8 Ιουνίου, 2026
  • Ανοίγει σήμερα η ευρωπαϊκή πρόσκληση για καθαρή ενέργεια -CETPartnership 2026

    8 Ιουνίου, 2026
  • Στην Ουάσιγκτον βρίσκεται από σήμερα  ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Σταύρος Παπασταύρου

    8 Ιουνίου, 2026
  • Το Πεκίνο προωθεί ένα πιλοτικό πρόγραμμα για την καινοτόμο ανάπτυξη δικτύων τεχνολογίας 6G

    8 Ιουνίου, 2026
  • ΔΕΗ: από σήμερα η διαπραγμάτευση των νέων μετοχών

    26 Μαΐου, 2026
  • ΔΕΔΔΗΕ: Υπεγράφη η σύμβαση για την κατασκευή του νέου Κέντρου Διανομής Κερατέας

    15 Μαΐου, 2026
  • Η συνάντηση των Υπουργών Ενέργειας της Ελλάδας, της Σερβίας, της Βόρειας Μακεδονίας και της Βουλγαρίας

    15 Μαΐου, 2026
  • Από τη «μικρή ΔΕΗ» στη «διπλή ΔΕΗ» – Την Πέμπτη η γενική συνέλευση για αύξηση κεφαλαίου 4 δισ. ευρώ – Στόχος ο διπλασιασμός της εγκατεστημένης ισχύος

    11 Μαΐου, 2026
  • Δημιουργία φωτοβολταϊκού σταθμού στην περιοχή Λάγουρα του Δήμου Άργους Ορεστικού Καστοριάς

    6 Μαΐου, 2026
  • Κυριάκος Μητσοτάκης: Ανάγκη ενίσχυσης και επιτάχυνσης της ευρωπαϊκής αμυντικής βιομηχανίας και παραγωγής

    4 Μαΐου, 2026
  • Ήρθε το τέλος της σκέψης;

    2 Μαΐου, 2026

Το ηλεκτρονικό περιοδικό για την ενέργεια, τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, την οικονομία και το περιβάλλον!

Λεωφόρος Κηφισίας 62-64, Μαρούσι  15125
info@energyup.gr

Μέλος του

Team Energyup.gr

Παππά Μαρία
Βλάχος Γιώργος
Δέδε Ιωάννα
Αντωνίου Γιάννης

Facebook Twitter

ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ

  • Ε Ε -ΟΟΣΑ και αγορές δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία

    8 Ιουνίου, 2026
  • Νίκη του Νικόλ Πασινιάν στις εκλογές στην Αρμενία

    8 Ιουνίου, 2026
  • Γιώργος Κώτσηρας: Τα οφέλη από τις αλλαγές στη ρύθμιση των 72 δόσεων

    8 Ιουνίου, 2026

@2021 - Energyup.gr - All Right Reserved.


Back To Top
Energy Up
  • ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
  • NEWSROOM
  • ΕΝΕΡΓΕΙΑ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
  • ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
  • AUTO NEWS
  • ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΕΠΩΝΥΜΩΣ
  • ΔΙΕΘΝΗ