Τρίτη, 23 Ιουνίου 2026 | 5:38 μμ
Energy Up
  • ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
  • NEWSROOM
  • ΕΝΕΡΓΕΙΑ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
  • ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
  • AUTO NEWS
  • ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΕΠΩΝΥΜΩΣ
  • ΔΙΕΘΝΗ

Ενίσχυση του ταμείου της με 79,2 εκατ. €  εξασφάλισε  η ΓΕΚ Τέρνα

by EnergyUp 20 Ιανουαρίου, 2024

Φωτογραφία: Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργος Περιστέρης.

Ενίσχυση του ταμείου της με 79,2 εκατ. €  εξασφάλισε  η ΓΕΚ Τέρνα με τη διάθεση  σε θεσμικούς επενδυτές 6 εκατ. μετοχών της που αντιστοιχούν στο 5,6% του μετοχικού της κεφαλαίου.

 

Η τιμή διάθεσης των μετοχών είναι 13,2 ευρώ, 5,9% χαμηλότερη από αυτή του χθεσινού κλεισίματος στο Χρηματιστήριο (14 ευρώ) ενώ αρχικά είχε ανακοινωθεί ότι θα διατεθούν 5 εκατ. μετοχές. Οι συναλλαγές με τη μορφή πακέτων θα εκτελεστούν σήμερα.

Στο placement (ιδιωτική τοποθέτηση) σύμφωνα με πληροφορίες, συμμετείχαν 10 μεγάλοι επενδυτές από Ευρώπη και ΗΠΑ, αυξάνοντας το ποσοστό των ξένων θεσμικών στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρίας κατά 30%, διαμορφώνοντάς το σε επίπεδο άνω του 25%.

Σύμφωνα επίσης με πληροφορίες συμμετείχαν και υπάρχοντες ξένοι θεσμικοί μέτοχοι, που είχαν δηλαδή αποκτήσει μετοχές της σε χαμηλότερη τιμή κτήσης και που αγοράζοντας τώρα σε υψηλότερα επίπεδα επιβεβαιώνουν την πίστη στις προοπτικές του Ομίλου για μεγαλύτερη αξία, δίνοντας παράλληλα ψήφο εμπιστοσύνης στη διοίκηση.

Προκειμένου να διευκολυνθεί και επισπευσθεί η διαδικασία η ΓΕΚ Τέρνα και η Πειραιώς Α.Ε.Π.Ε.Υ., ενεργώντας ως ενδιάμεσος, έχουν συνάψει με τη μέτοχο Perge LTD, συμφερόντων του Γιώργου Περιστέρη (πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου) συμφωνία δανεισμού ισάριθμων μετοχών.

Σε δεύτερη φάση, ο ενδιάμεσος θα αποκτήσει ίσο αριθμό νέων μετοχών, στην τιμή που αυτές θα διατεθούν μέσω της ιδιωτικής τοποθέτησης μέσω συμμετοχής σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της εταιρίας και στη συνέχεια θα επιστρέψει τις μετοχές αυτές στην Perge.

Επομένως, θα λάβει χώρα αύξηση μετοχικού κεφαλαίου με την έκδοση ισάριθμων με τις μετοχές νέων μετοχών στην Τιμή Διάθεσης, με αποκλεισμό του δικαιώματος προτίμησης των υφιστάμενων μετόχων, την έγκριση της οποίας το Διοικητικό Συμβούλιο θα εισηγηθεί σε έκτακτη γενική συνέλευση που θα συγκληθεί άμεσα.

Στην ίδια Γενική Συνέλευση το Διοικητικό Συμβούλιο θα εισηγηθεί και την ακύρωση ισάριθμου με τις Μετοχές αριθμού ιδίων μετοχών, ενώ οι λοιπές ίδιες μετοχές θα αξιοποιηθούν σε προγράμματα παροχής κινήτρων προς το προσωπικό.

Όπως επεσήμανε η διοίκηση του κατασκευαστικού – ενεργειακού ομίλου ο σχεδιασμός που επελέγη για τη διάθεση των μετοχών διασφαλίζει τα συμφέροντα των υφιστάμενων μετόχων, οι οποίοι δεν θα υποστούν αραίωση (dilution). Και αυτό γιατί η διάθεση των μετοχών σε θεσμικούς επενδυτές θα συνδυαστεί με ισόποση έκδοση νέων μετοχών και ακύρωση ισάριθμων ιδίων μετοχών, έτσι ώστε να μην μεταβληθεί τελικά ο συνολικός αριθμός των μετοχών της εταιρίας.

Η απόφαση για τη διάθεση μετοχών, όπως επίσης υπογράμμισε η διοίκηση της ΓΕΚ Τέρνα, ελήφθη προκειμένου να ανταποκριθεί στο αυξημένο διεθνές επενδυτικό ενδιαφέρον ως αποτέλεσμα των ευοίωνων προοπτικών του Ομίλου, ενώ στόχος της είναι να επιτευχθεί: Σημαντική βελτίωση της ελεύθερης διασποράς των μετοχών, περαιτέρω διεύρυνση και ενίσχυση της μετοχικής βάσης με τη συμμετοχή περισσότερων διεθνών θεσμικών επενδυτών, καθώς και εξασφάλιση επιπρόσθετων κεφαλαίων, για τις ανάγκες του επενδυτικού προγράμματος του Ομίλου.

Σημειώνεται ότι οι ίδιες μετοχές που κατέχει η ΓΕΚ Τέρνα έχουν αγοραστεί σε χαμηλότερα επίπεδα τιμής από τα τρέχοντα.

Σε άλλη ανακοίνωσή της η ΓΕΚ Τέρνα ανέφερε πως το Διοικητικό Συμβούλιο χθες αποφάσισε την οριστική παύση αγορών ιδίων μετοχών στο πλαίσιο του προγράμματος που είχε εγκριθεί με την από 20.10.2022 απόφαση της Έκτακτης Γενικής Συνέλευσης.

Με το εν λόγω πρόγραμμα αποκτήθηκαν συνολικά 2.799.168 ίδιες μετοχές έναντι συνολικού τιμήματος 33.438.054 ευρώ (μέση τιμή απόκτησης 11,9457 ευρώ/μετοχή). Το σύνολο των ιδίων μετοχών που κατέχει σήμερα η ΓΕΚ Τέρνα άμεσα και έμμεσα ανέρχεται σε 10.295.406 μετοχές με μέσο κόστος απόκτησης 7,2929 ευρώ ανά μετοχή.

Η ΓΕΚ Τέρνα επίσης δεσμεύεται ότι δεν θα προβεί σε οποιαδήποτε άλλη πώληση, προσφορά ή διάθεση μετοχών για διάστημα 90 ημερών από την εν λόγω ιδιωτική τοποθέτηση.

20 Ιανουαρίου, 2024

Alpha Bank: Εννέα βραβεία, στα Circular Economy Awards 2023.

by EnergyUp 20 Ιανουαρίου, 2024

Κορυφαίος οργανισμός στη διάδοση και εφαρμογή πράσινων πρακτικών αναδείχθηκε η Alpha Bank στα Circular Economy Awards 2023, που διοργανώθηκαν από την Boussias events. 

Όπως ανακοινώθηκε, η Τράπεζα απέσπασε συνολικά εννέα βραβεία, μεταξύ των οποίων το βραβείο Circular Economy Company of the Year. Ειδικότερα για την κορυφαία αυτή διάκριση, η κριτική επιτροπή των βραβείων αναγνώρισε την προσπάθεια της Alpha Bank να θέσει την κυκλική οικονομία στον πυρήνα της αναπτυξιακής στρατηγικής της, συμβάλλοντας στην εξοικονόμηση ενέργειας, την ορθολογικότερη χρήση των φυσικών πόρων και την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.

Επιπλέον, η Τράπεζα αναδείχθηκε νικήτρια στην κατηγορία Χρηματοπιστωτικοί Οργανισμοί/Banking. Με το βραβείο αυτό αναγνωρίστηκαν οι ενέργειές της για την προστασία του περιβάλλοντος και τη βιωσιμότητα της λειτουργίας της. Παράλληλα, η Alpha Bank κέρδισε:

– Δύο Gold Awards, το ένα στην κατηγορία «Repair and Reuse» για τη χορήγηση δωρεάν χρησιμοποιημένου υλικού σε φορείς, τοπικές κοινωνίες και ευάλωτες κοινωνικές ομάδες και το δεύτερο στην κατηγορία «Corporate Social Responsibility and Circular Economy», για το πρόγραμμα «Κυκλική Οικονομία στην Πράξη».

– Τρία Silver Awards: Στην κατηγορία «Waste Reduction» για τη μείωση των παραγόμενων αποβλήτων και την επαναχρησιμοποίηση υλικών, στην κατηγορία «Battery Recycling» για την ορθολογική χρήση των φυσικών πόρων και στην κατηγορία «Hazardous Recycling» για την αποτελεσματική διαχείριση των επικίνδυνων αποβλήτων.

– Δύο Bronze Awards: Το ένα στην κατηγορία «Waste Prevention» για τη μείωση των παραγόμενων αποβλήτων «από την αρχή», και το άλλο στην κατηγορία «Electrical and Electronic Equipment Recycling» για το πρόγραμμα ανακύκλωσης της Τράπεζας.

Η Ράνια Σταθοπούλου, επικεφαλής της Διεύθυνσης Περιουσίας της Alpha Bank, δήλωσε: «Η βράβευση της Alpha Bank ως “Circular Economy Company of the Year” αποτελεί αναγνώριση για την Τράπεζα και τους ανθρώπους της, για την αποφασιστικότητα και συνέπεια που επιδεικνύουν στη συνεχή προσπάθεια για την προστασία του περιβάλλοντος, την εξοικονόμηση φυσικών πόρων, τη μείωση των εκπομπών CO2 και την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, με στόχο ένα βιώσιμο μέλλον. Η Τράπεζα θα συνεχίσει να έχει στο επίκεντρο της στρατηγικής της τη βιωσιμότητα και την πράσινη ανάπτυξη, χτίζοντας ένα καλύτερο μέλλον για επιχειρήσεις και ιδιώτες».

Η Στρατηγική της Alpha Bank για την Κυκλική Οικονομία 
Όπως αναφέρεται στην σχετική ανακοίνωση, η προστασία του περιβάλλοντος αποτελεί πάγια δέσμευση της Alpha Bank. Έχοντας προσυπογράψει τις έξι Αρχές της Υπεύθυνης Τραπεζικής (United Nations Environment Programme Finance Initiative), δεσμεύεται να λειτουργεί υπεύθυνα, μετριάζει τις επιπτώσεις της δραστηριότητάς της στο περιβάλλον και την κοινωνία, συμβάλει στη διαμόρφωση ενός βιώσιμου τραπεζικού συστήματος. Η στρατηγική αειφορίας της Alpha Bank ενσωματώνει στις λειτουργίες της, κατά μήκος της αλυσίδας αξίας, κριτήρια ESG, ως μέρος της κουλτούρας της, καθώς στηρίζεται στην ενεργή συμμετοχή των εργαζομένων και στην υλοποίηση αποφάσεων της Διοίκησης προς αυτή την κατεύθυνση. Μέσω της στρατηγικής αειφορίας, της Περιβαλλοντικής Πολιτικής και του Συστήματος Περιβαλλοντικής Διαχείρισης που διαθέτει, η Τράπεζα επενδύει συνεχώς στη βελτίωση της περιβαλλοντικής της επίδοσης. Με συγκεκριμένες ενέργειες ορθολογικής χρήσης των φυσικών πόρων, μειώνει την κατανάλωση ενέργειας, χαρτιού, νερού και υλοποιεί προγράμματα μείωσης αποβλήτων, επαναχρησιμοποίησης υλικών και ανακύκλωσης. Παράλληλα, σχεδιάζει βιώσιμα τραπεζικά προϊόντα και στηρίζει τους πελάτες της στην πραγματοποίηση επενδύσεων με θετικό περιβαλλοντικό πρόσημο.

20 Ιανουαρίου, 2024

Κλιματική αλλαγή, με επέκταση της θερινής περιόδου και συρρίκνωση των ενδιάμεσων εποχών.

by EnergyUp 20 Ιανουαρίου, 2024

Η επέκταση της θερινής περιόδου και η συρρίκνωση των ενδιάμεσων εποχών, δηλαδή του Φθινοπώρου και της Άνοιξης, παρατηρείται τα τελευταία χρόνια κυρίως λόγω της κλιματικής αλλαγής αλλά και συνολικά της υπερθέρμανσης του πλανήτη. Όπως εξηγεί στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο καθηγητής Κλιματολογίας του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και πρόεδρος της Ελληνικής Μετεωρολογικής Εταιρείας, Παναγιώτης Νάστος, «η αίσθηση είναι ότι οι 4 εποχές αρχίζουν πλέον και συρρικνώνονται και μειώνονται, γίνονται δύο». «Παρατηρείται μία επέκταση της θερινής περιόδου μέσα στο φθινόπωρο. Ο χειμώνας κυρίως λόγω κλιματικής αλλαγής εμφανίζει αυξημένες θερμοκρασίες και ειδικά ο χειμώνας του 2023. Ουσιαστικά το καλοκαίρι παρατείνεται μέσα στο φθινόπωρο», υπογραμμίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Νάστος.
Σύμφωνα με το ευρωπαϊκό παρατηρητήριο Copernicus για την τελική κλιματική αποτίμηση του 2023, το 2023 ήταν το θερμότερο έτος στην ιστορία των καταγραφών (1850-σήμερα). Η παγκόσμια μέση θερμοκρασία ήταν 1,48°C πάνω από τα προβιομηχανικά επίπεδα (1850-1900) και ξεπέρασε κατά 0,17°C το δεύτερο θερμότερο πλέον 2016. Κάθε μήνας από τον Ιούνιο μέχρι τον Δεκέμβριο του 2023 ήταν θερμότερος από τους αντίστοιχους μήνες όλων των προηγούμενων ετών.

Σύμφωνα με τον κ. Νάστο το 2023 ήταν το θερμότερο έτος ωστόσο μπορεί το 2024 να μας εκπλήξει ακόμη περισσότερο. «Υπάρχει μία μεγάλη κλιματική ανωμαλία σε παγκόσμια κλίμακα. Σε αυτό συμβάλλει η κλιματική αλλαγή αλλά υπάρχει μεγάλη πιθανότητα και το φαινόμενο Ελ Νίνιο να επιδρά και να επηρεάζει τον φετινό χειμώνα αυξάνοντας την παγκόσμια θερμοκρασία», τονίζει και προσθέτει ότι αναμένονται ηπιότεροι χειμώνες και θερμότερα καλοκαίρια. «Αυτό είναι στα πλαίσια του μοτίβου που θα ζούμε και εντέλει θα χάνουμε τις ενδιάμεσες εποχές ενώ θα έχουμε ένα παρατεταμένο καλοκαίρι που θα φτάνει μέχρι τον χειμώνα», εξηγεί.

Αναφορικά με την Ελλάδα όπως επισημαίνει η έρευνα για το φαινόμενο Ελ Νίνιο έχει δείξει ότι επηρεάζει τη χώρα ως προς τη μείωση της έντασης και της συχνότητας των ετησίων ανέμων, των μελτεμιών. «Αυτό σημαίνει λιγότερος δροσισμός στο Αιγαίο μεγαλύτερη αίσθηση θερμικής επιβάρυνσης και μεγαλύτερη ρύπανση στην Αθήνα. Είναι μία από τις επιπτώσεις που πιθανόν να μας φέρει το Ελ Νίνιο», σημειώνει.

Κωνσταντίνος Λαγουβάρδος: Σημαντικές αποκλίσεις προς τα πάνω τους μήνες Οκτώβριο, Νοέμβριο, Δεκέμβριο και Ιανουάριο

Υψηλές θερμοκρασίες σημειώνονται τα τελευταία τουλάχιστον δύο χρόνια τους μήνες Οκτώβριο, Νοέμβριο, Δεκέμβριο και Ιανουάριο, σύμφωνα με τον διευθυντή ερευνών στο Ινστιτούτο Ερευνών Περιβάλλοντος και Βιώσιμης Ανάπτυξης, στο Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών, Κώστα Λαγουβάρδο.

Όπως εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Λαγουβάρδος είναι νωρίς για να πει κανείς ότι αλλάζουν οι εποχές γιατί αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να έχει παγιωθεί μία τέτοια κατάσταση, αυτό ωστόσο που διαπιστώνεται είναι ότι όλο και πιο συχνά παρατηρούνται αποκλίσεις σε βροχοπτώσεις και σε θερμοκρασίες σε μήνες το οποίο είναι λίγο παράξενο να συμβαίνει.

«Ο Δεκέμβρης του 2022 αλλά και του 2023 ήταν για παράδειγμα πολύ ζεστοί μήνες σε όλες τις περιφέρειες της χώρας. Αυτό το είδαμε και τον Δεκέμβρη του 2022 και συνεχίστηκε και τον Ιανουάριο του 2023 με πολύ υψηλές θερμοκρασίες. Και ερχόμαστε τώρα και στον φετινό Δεκέμβριο, τον Δεκέμβριο του 2023 ο οποίος είχε πολύ σημαντικές αποκλίσεις προς τα πάνω όπως μέχρι στιγμής έχει και ο φετινός Ιανουάριος παρά την πτώση της θερμοκρασίας τις επόμενες ημέρες. Επίσης βλέπουμε ότι και σε κάποιους άλλους μήνες ανοιξιάτικους και καλοκαιρινούς όπως ο Μάιος και ο Ιούνιος του 2023 ήταν κρύοι μήνες. Αρκετά κρύοι. Βλέπαμε δηλαδή μία μετατόπιση του κρύου προς το τέλος του χειμώνα όπως αρκετές βροχοπτώσεις. Θα έλεγα περισσότερο ότι αρχίζουμε και βλέπουμε κάποιες αποκλίσεις σε κάποιους μήνες. Ο Δεκέμβριος του 2022, ο Ιανουάριος του 2023, ο Νοέμβριος και ο Δεκέμβριος του 2023 ήταν προς τα πάνω κι όμως είχαμε και μήνες όπως ο Μάιος και ο Ιούνιος με πολλές βροχές στη χώρα και με αρκετά χαμηλότερες από το κανονικό θερμοκρασίες. Ουσιαστικά βλέπουμε να συμβαίνει αυτό σε κάποιες περιόδους που δεν περίμενε κανείς, κάτι το οποίο έχει συνέπειες στην αγροτική παραγωγή. Η ζέστη του χειμώνα που μας πέρασε και οι χαμηλές θερμοκρασίες και οι βροχές την Άνοιξη του 2023 είχαν σημαντικές επιπτώσεις στην αγροτική παραγωγή όπως και οι πολύ υψηλές θερμοκρασίες που έχουμε αυτό τον καιρό, τον Οκτώβριο, Νοέμβριο, Δεκέμβριο και τον Γενάρη. Επομένως αρχίζουμε και βλέπουμε όλο και συχνότερα αλλαγές και το πιο συχνό είναι να έχουμε θερμοκρασίες αρκετά πάνω από το κανονικό», υπογραμμίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Λαγουβάρδος.

Αν και αναμένονται τα αποτελέσματα της κλιματικής αποτίμησης του 2023 για την Ελλάδα ο κ. Λαγουβάρδος τονίζει ότι 5 μήνες σημείωσαν θερμοκρασίες πολύ πάνω από τα κανονικά επίπεδα και συγκεκριμένα οι μήνες ο Ιανουάριος, Ιούλιος, Οκτώβριος, Νοέμβριος και Δεκέμβριος. «Ο Αύγουστος ήταν κοντά στα κανονικά επίπεδα, ο Μάιος και ο Ιούνιος ήταν κρύοι μήνες, ψυχροί μήνες. Ο Ιούλιος είχε πολύ υψηλές θερμοκρασίες αλλά για μένα το πιο ανησυχητικό ήταν αυτό που συνέβη τον Δεκέμβριο, διότι τον Ιούλιο είχαμε τον παρατεταμένο καύσωνα, είδαμε σε περιοχές που θερμοκρασίες ήταν 2 βαθμούς πάνω από τα κανονικά αλλά ο Δεκέμβριος είχε εξαιρετικά υψηλές θερμοκρασίες. Αυτό που μας ενδιαφέρει πάντοτε είναι οι αποκλίσεις από τις κανονικές τιμές. Και του Δεκεμβρίου ήταν πραγματικά πολύ εντυπωσιακές όπως και του Ιανουαρίου του 2023. Ο Ιανουάριος, ο Οκτώβριος, ο Νοέμβριος και ο Δεκέμβριος του 2023 ήταν εξαιρετικά θερμοί μήνες. Οι μεγαλύτερες αποκλίσεις ήταν τους μήνες αυτούς. Ιανουάριο, Οκτώβριο και Δεκέμβριο», επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Λαγουβάρδος.

Παράλληλα, σύμφωνα με τον κ. Λαγουβάρδο και τον φετινό Ιανουάριο, του 2024 δηλαδή, παρατηρούνται επίσης, πολύ υψηλές για τα επίπεδα θερμοκρασίες, κυρίως στη Βόρεια Ελλάδα. «Αρχές Ιανουαρίου για παράδειγμα είχαμε αποκλίσεις έως και 12 βαθμών στην Φλώρινα. Ενδιάμεσα έχουμε τις ψυχρές εισβολές αλλά πλέον είναι λίγες οι μέρες. Ειδικά η Βόρεια Ελλάδα στις μέγιστες τιμές τουλάχιστον έχει σημαντική απόκλιση προς τα πάνω», εξηγεί.

Τις τελευταίες ημέρες στη χώρα, πριν την ψυχρή εισβολή δηλαδή που περιμένουμε το σαββατοκύριακο, οι θερμοκρασίες της περασμένης Τετάρτης ήταν πολύ υψηλές ειδικά για τα βόρεια της χώρας. Υπήρχαν περιοχές όπως η Φλώρινα που είχε 8 βαθμούς πάνω από τα κανονικά της επίπεδα ή η Κοζάνη. Η Κεντρική Ελλάδα 4-5 βαθμούς πάνω από τα κανονικά. Υπάρχουν σημαντικές αποκλίσεις κυρίως σε περιοχές της Βόρειας Ελλάδας. Είναι πάρα πολύ σημαντικές αποκλίσεις.

Σύμφωνα μάλιστα με στοιχεία από το δίκτυο 52 μετεωρολογικών σταθμών του meteo.gr του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών (ΕΑΑ) που λειτουργούν ανελλιπώς από το 2010 μέχρι σήμερα, τον Δεκέμβριο του 2023 η μέση τιμή των μεγίστων ημερήσιων θερμοκρασιών κυμάνθηκε σε ακραία υψηλά επίπεδα σχεδόν στο σύνολο της χώρας, σε σχέση με τον μέσο όρο της περιόδου 2010-2019.

«Αυτό ακολουθεί μια γενικότερη πορεία της κλιματικής αλλαγής, δηλαδή το να έχεις υψηλότερες θερμοκρασίες το περισσότερο χρονικό διάστημα. Μέσα στο σχήμα της κλιματικής αλλαγής όμως, στην αύξηση των θερμοκρασιών δηλαδή υπάρχουν και κάποιες περίοδοι που επηρεάζονται από τη η φυσική μεταβλητότητα του καιρού. Επομένως δεν είναι όλοι οι μήνες ίδιοι, υπάρχουν και μήνες που έχουν μία πιο αλλόκοτη συμπεριφορά, προς τα πάνω ή προς τα κάτω. Αυτό που πλέον όμως είναι ανησυχητικό είναι ότι πλέον συμβαίνει αρκετά συχνά με την πλειονότητα των περιπτώσεων να είναι προς τα πάνω», σημειώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Λαγουβάρδος.

Αναφορικά με το φαινόμενο Ελ Νίνιο ο κ. Λαγουβάρδος επισημαίνει ότι αυτό συντελεί στο να ανέβει ακόμη περισσότερο ο μέσος όρος θερμοκρασίας του πλανήτη για αυτό μέχρι τώρα τα πιο θερμά έτη σε πλανητικό επίπεδο ήταν το 2016. «Το φαινόμενο αυτό συντελεί στην άνοδο της θερμοκρασίας που έχουμε σε παγκόσμιο επίπεδο τους τελευταίους μήνες γιατί επηρεάζει ένα μέρος του πλανήτη κοντά στον Ειρηνικό ανεβάζοντας αρκετά τις τιμές εκεί οπότε ανεβαίνει ο μέσος όρος παγκοσμίως αλλά στην Ελλάδα επηρεάζεται λιγότερο, πολύ λιγότερο. Δεν έχει βρεθεί κάποια σχέση. Δεν θα πρέπει όμως να δημιουργείται η ψευδαίσθηση ότι επειδή πάμε σε υψηλές θερμοκρασίες γενικότερα, δεν θα υπάρχουν ψυχρές εισβολές, ότι δεν θα υπάρχει κρύο. Ψυχρές αέριες μάζες θα υπάρχουν πάντα στους πόλους και αυτές οι μάζες πιθανολογείται ότι λόγω της κλιματικής αλλαγής έχουν μια τάση να κατέβουν νοτιότερα πιο εύκολα και να κάνουν ισχυρές ψυχρές εισβολές, ωστόσο αρχίζουν και γίνονται λιγότερες. Η κλιματική αλλαγή δεν σημαίνει ότι θα εξαφανιστούν οι ψυχρές εισβολές ή εξαφανιστούν τα χιόνια στα βορειότερα πλάτη. Θα συνεχίσουν να υπάρχουν αλλά πιθανόν να είναι ένα μοτίβο όπως βλέπουμε να συμβαίνει και στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια με σύντομα ψυχρά επεισόδια και το υπόλοιπο διάστημα θα έχουμε θερμοκρασίες οι οποίες αποκλίνουν συστηματικά από τις κανονικές θερμοκρασίες».

ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ

20 Ιανουαρίου, 2024

ΥΠΕΝ: Παραπλανητικοί οι ισχυρισμοί για διακοπές ηλεκτροδότησης σε πλημμυροπαθείς αγρότες

by EnergyUp 20 Ιανουαρίου, 2024

Οι ισχυρισμοί που διατυπώνονται περί αποκοπών ρεύματος σε αγρότες που επλήγησαν από τις πλημμύρες του περασμένου Σεπτεμβρίου στη Θεσσαλία, είναι τελείως παραπλανητικοί», αναφέρει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας σε σημερινή ανακοίνωση του.

Όπως αναφέρει, η ευνοϊκή ρύθμιση για το ρεύμα των αγροτών στη Θεσσαλία, που επλήγησαν από τις πλημμύρες τον Σεπτέμβριο του 2023, η οποία έχει ανακοινωθεί από την κυβέρνηση και ψηφίζεται εντός των επόμενων ημερών, προβλέπει για τις οφειλές ηλεκτρικής ενέργειες στις πληγείσες περιοχές τα εξής:

1. Για τα έτη 2024 και 2025 αναστέλλεται η είσπραξη των απλήρωτων οφειλών των πληγέντων, από τις πλημμύρες Σεπτεμβρίου 2023, καταναλωτών ηλεκτρικής ενέργειας με παροχή αγροτικής χρήσης, που αφορούν καταναλώσεις μέχρι και την 30η Σεπτεμβρίου 2023. 

2. Αντιστοίχως, από 1ης.1.2026 οι παραπάνω οφειλές δύναται να  υπαχθούν σε ρύθμιση έως την 31η.12.2030 με μηδενικό επιτόκιο για τους πληγέντες. Το ελληνικό δημόσιο θα καλύψει στο ακέραιο το σύνολο της έντοκης επιβάρυνσης, με ισόποση επιχορήγηση του παρόχου.

3. Δικαιούχοι της ρύθμισης είναι αγρότες που κατά την 4η.9.2023 έχουν παροχή αγροτικής χρήσης, ανεξαρτήτως ορίου ισχύος παροχής και επιπέδου τάσης, οργανισμοί άρδευσης και οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης, αποκλειστικά για παροχές για σκοπούς άρδευσης, των περιοχών που επλήγησαν από τις πλημμύρες του Σεπτεμβρίου 2023.

4. Με Κοινή Απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας αρμόδιου για την Γενική Γραμματεία Αποκατάστασης Φυσικών Καταστροφών και Κρατικής Αρωγής, μετά από γνώμη της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων, εξειδικεύεται το πεδίο εφαρμογής της ρύθμισης, οι δικαιούχοι, τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, οι όροι και οι προϋποθέσεις ρύθμισης των οφειλών, όπως και η τυχόν χορήγηση έκπτωσης ανάλογα με τον χρόνο εξόφλησης. 

Επιπρόσθετα, ρυθμίζονται οι υποχρεώσεις των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας και καθορίζεται η μεθοδολογία υπολογισμού της έντοκης επιβάρυνσης, καθώς και οποιαδήποτε άλλη λεπτομέρεια που απαιτείται για την εφαρμογή της ρύθμισης.

Το ΥΠΕΝ παραθέτει εξάλλου τα γεγονότα σε σχέση με ορισμένες αποκοπές που έγιναν από σφάλμα και αποκαταστάθηκαν επισημαίνοντας τα εξής:

«-Στις 8.11.2023 είχε εξαγγελθεί η ευνοϊκή ρύθμιση για το ρεύμα των πληγέντων αγροτών στη Θεσσαλία από τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Θόδωρο Σκυλακάκη, τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, κ. Λευτέρη Αυγενάκη και τον Υφυπουργό Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, κ. Χρήστο Τριαντόπουλο.

-Στις 5.1.2024 ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, έλαβε γνώση για 301 αποσυνδέσεις ρεύματος αγροτών στην Θεσσαλία. Υπήρξε άμεση επικοινωνία από τις Υπηρεσίες του Υπουργείου με τον πάροχο, για τη διευθέτηση του ζητήματος. Από την πλευρά του, επίσης την ίδια ημέρα (5/1) επιβεβαίωσε το σφάλμα και προέβη σε δύο ενέργειες: Πρώτον, αιτήθηκε (5/1) από τον Διαχειριστή Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΔΕΔΔΗΕ) να το διορθώσει και δεύτερον διασφάλισε ότι δεν θα δημιουργηθεί, εκ νέου, αντίστοιχο πρόβλημα. Ο Διαχειριστής, δεσμεύτηκε πως θα γίνουν οι απαραίτητες επισκέψεις για τις επανασυνδέσεις έως τις 10/1. Πραγματοποιήθηκαν μέχρι τότε και οι 301 επισκέψεις και έγιναν 208 επανασυνδέσεις. Για τις υπόλοιπες 93 περιπτώσεις υπήρξε αδυναμία επανασύνδεσης, καθώς δεν ήταν εφικτή η προσβασιμότητα. Από τον Διαχειριστή άφησαν σχετικά σημειώματα και έκτοτε συνεχίζονται οι επισκέψεις (έχουν πραγματοποιηθεί τουλάχιστον δύο επισκέψεις γι’ αυτές τις 93 περιπτώσεις) μέχρι να αποκτήσουν πρόσβαση στους συγκεκριμένους μετρητές. Για 44 περιπτώσεις δεν βρέθηκαν οι αγρότες που θα έδιναν στον Διαχειριστή πρόσβαση στους αντίστοιχους μετρητές, για να μπορέσει με τη σειρά του να επανασυνδέσει το ρεύμα. Για τις υπόλοιπες 49, οι επανασυνδέσεις δεν έχουν γίνει ακόμη, για τεχνικούς λόγους. Έχουν πραγματοποιηθεί, ωστόσο, πάνω από τρεις επισκέψεις γι’ αυτές τις περιπτώσεις. Σημειώνεται πως κανείς από τους 93 δεν έχει επικοινωνήσει με τον πάροχο ή τον ΔΕΔΔΗΕ για να εκφράσει κάποιο παράπονο.

Σχετική ανακοίνωση για τις εξελίξεις γύρω από το εν λόγω ζήτημα εξέδωσε (5.1.2024) ο κ. Τριαντόπουλος, έπειτα από συνάντηση, με τους αγρότες των Παρακάρλιων χωριών και των περιοχών της Μαγνησίας.

Αξίζει να σημειωθεί πως την τρέχουσα χρονική περίοδο δεν υπάρχει καμία χρήση αγροτικού, ηλεκτρικού ρεύματος.  

«Η κυβέρνηση, έχει αποδείξει πως ανταποκρίνεται, άμεσα, στις ανάγκες της κοινωνίας, στηρίζοντας κατά προτεραιότητα  τους πολίτες που βρίσκονται αντιμέτωποι με δυσμενείς συνθήκες», καταλήγει η ανακοίνωση.

20 Ιανουαρίου, 2024

Νέα ρεκόρ για την αγορά ενέργειας το 2023 – Από ανανεώσιμες πηγές το 57% της ηλεκτρικής ενέργειας

by EnergyUp 20 Ιανουαρίου, 2024

Νέα ρεκόρ σημείωσε το 2023 η αγορά ενέργειας επιτυγχάνοντας αύξηση της διείσδυσης των ανανεώσιμων πηγών αλλά και μείωση της κατανάλωσης παρά την ανάπτυξη της οικονομίας και την υποχώρηση των τιμών σε σχέση με την κορύφωση της ενεργειακής κρίσης.
Όπως δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ Μάνος Μανουσάκης η «πράσινη» παραγωγή, μαζί με τα μεγάλα υδροηλεκτρικά, ήταν πέρυσι το 57% του συνόλου (47,9% οι ΑΠΕ και 9,09% τα υδροηλεκτρικά), καταρρίπτοντας το προηγούμενο ρεκόρ του 2022. Επίδοση που οφείλεται τόσο στις επενδύσεις σε νέες μονάδες ηλεκτροπαραγωγής από ανανεώσιμες πηγές, όσο και στην ανάπτυξη νέων δικτύων που απαιτούνται για την διακίνηση της «πράσινης» ενέργειας.
Συνολικά, σύμφωνα με τα στοιχεία των Διαχειριστών που επεξεργάστηκε το Green Tank και παρουσιάζει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, το 2023 η ενεργειακή αγορά κατέκτησε 16 νέα ορόσημα που -εκτός από την μείωση της κατανάλωσης- σχετίζονται κυρίως με την αύξηση της συμμετοχής των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, τον περιορισμό της συμμετοχής ορυκτών πόρων στο ενεργειακό ισοζύγιο, την αντίστοιχη αύξηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και την στροφή των καταναλωτών προς λύσεις αυτοπαραγωγής ενέργειας. Ενδεικτικά, η εγχώρια κατανάλωση φυσικού αερίου μειώθηκε το 2023 κατά 10,1%, η ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας στο 11μηνο ήταν μειωμένη κατά 2,9% (είναι χαρακτηριστικό ότι η ζήτηση ρεύματος ήταν χαμηλότερη ακόμη και σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο το 2020, το πρώτο έτος της πανδημίας οπότε εφαρμόστηκε η καραντίνα), ενώ μειωμένη κατά 7% ήταν και η κατανάλωση υγρών καυσίμων (βενζίνες και ντίζελ), σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου των Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών (ΣΕΕΠΕ).
Όπως δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο αναλυτής ενεργειακής πολιτικής του Green Tank, Νίκος Μάντζαρης: «Παρά την αποκλιμάκωση των ενεργειακών τιμών το 2023, η Ελλάδα συνέχισε να μειώνει τόσο την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας όσο και αυτή του αερίου. Αυτή η τάση σε συνδυασμό με τη συνέχιση της ανάπτυξης των ΑΠΕ, ειδικά από πολίτες μέσω συστημάτων αυτοπαραγωγής, παγιώνει τις αλλαγές στην ενεργειακή συμπεριφορά που ξεκίνησαν κατά τη διάρκεια της κρίσης και αποτελεί ελπίδα για μια πιο αποφασιστική στροφή του ενεργειακού μοντέλου της χώρας προς τη βιωσιμότητα».

Αναλυτικά οι εξελίξεις ανά τομέα της ενεργειακής αγοράς σύμφωνα με την ανάλυση του Green Tank κωδικοποιούνται ως εξής:

Ηλεκτροπαραγωγή
Έως και τον Δεκέμβριο του 2023:
1) 672 ώρες (ή 28 ημέρες ή 7,67% του έτους) η Ελλάδα λειτούργησε χωρίς καθόλου λιγνίτη.
2) Η λιγνιτική παραγωγή το 2023 ήταν η χαμηλότερη από τη δεκαετία του ’70. Συνεισέφερε μόλις 4,5 TWh, μια ποσότητα κατά 15% μικρότερη από το προηγούμενο χαμηλό των 5,3 ΤWh του 2021.
3) Η «βουτιά» του ορυκτού αερίου στην ηλεκτροπαραγωγή συνεχίστηκε για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά και με 14,7 TWh επιστρέφοντας σχεδόν στα επίπεδα του 2018 (14,1 TWh).
4) Λιγνίτης και ορυκτό αέριο μαζί έδωσαν 4,3 λιγότερες TWh ηλεκτρικής ενέργειας σε σχέση με το 2022 σημειώνοντας ιστορικό χαμηλό αθροιστικής συνεισφοράς με 19,2 TWh.

Έως τον Νοέμβριο του 2023:
5) Τα μερίδια του λιγνίτη στην ηλεκτροπαραγωγή (9,9%) και την κάλυψη της ζήτησης (8,9%) έσπασαν για πρώτη φορά το «φράγμα» του 10%.
6) Η καθαρή ενέργεια (ΑΠΕ και μεγάλα υδροηλεκτρικά) με 23,2 TWh κάλυψε για πρώτη φορά περισσότερη από τη μισή ζήτηση (51,2%) και το 57% της ηλεκτροπαραγωγής.
7) Η συνεισφορά μόνο των ΑΠΕ (19,6 TWh) ξεπέρασε για πρώτη φορά αυτή του ορυκτού αερίου και του λιγνίτη μαζί (17,5 ΤWh).
8) H ζήτηση σε ηλεκτρική ενέργεια (45,3 ΤWh) ήταν η χαμηλότερη της δεκαετίας, μικρότερη ακόμα και από αυτή του πρώτου έτους της πανδημίας το 2020.

Εκπομπές
Έως τον Νοέμβριο του 2023:
9) Οι εκπομπές ολόκληρου του τομέα ηλεκτροπαραγωγής της Ελλάδας, συμπεριλαμβανομένων των πετρελαϊκών μονάδων στα μη διασυνδεδεμένα νησιά σημείωσαν ιστορικό χαμηλό με 13,35 εκατομμύρια τόνους CO2, 23% λιγότερους από το προηγούμενο χαμηλό των 17,3 εκατ. τόνων του 2022.
10) Ειδικά οι θερμικές μονάδες της ΔΕΗ περιόρισαν το ανθρακικό τους αποτύπωμα στους 10,2 εκατ. τόνους CO2, μια επίδοση κατά 25% χαμηλότερη από τους 13,6 εκατ. τόνους την ίδια περίοδο του 2022.

Ορυκτό Αέριο
Έως και τον Δεκέμβριο του 2023:
11) Η συνολική κατανάλωση ορυκτού αερίου ήταν 50,9 ΤWh, η δεύτερη χαμηλότερη της εξαετίας (50,4 ΤWh το 2018). Μειώθηκε κατά 10,1% σε σχέση με το 2022 και κατά 27,2% σε σχέση με το 2021, έτος έναρξης της ενεργειακής κρίσης.
12) Στον ηλεκτρισμό (34,54 TWh) και τα δίκτυα διανομής (11,19 TWh) η χρήση του αερίου σημείωσε μείωση το 2023 σε σχέση με το 2022 (-17,1% και -8,1% αντίστοιχα). Αντίθετα η χρήση στη βιομηχανία (5,18 ΤWh) αυξήθηκε σημαντικά (+84,7%) σε σχέση με το 2022, παραμένοντας ωστόσο 27,8% χαμηλότερη από τον μέσο όρο της πενταετίας.
13) 1η πηγή ορυκτού αερίου το LNG από την πύλη εισόδου στη Ρεβυθούσα με 29.49 TWh (54,7%), 2η το ρωσικό αέριο από την πύλη του Σιδηροκάστρου με 14,71 TWh (27,3%).
14) Μεγάλη αύξηση στις εισαγωγές ρωσικού αερίου το 2023. Το ρωσικό αέριο ήταν υπεύθυνο για το 42,8% των συνολικών εισαγωγών της χώρας το οποίο εισήλθε στη χώρα όχι μόνο από τον αγωγό Turkstream (14,71 TWh) αλλά και με τη μορφή LNG στην πύλη της Αγίας Τριάδας (8,38 TWh).

Αυτοπαραγωγή & Ενεργειακές Κοινότητες
Έως και τον Δεκέμβριο του 2023:
15) Διπλασιασμός της ηλεκτρισμένης ισχύος στην αυτοπαραγωγή συνολικά (από πολίτες, δήμους, αγρότες, ενεργειακές κοινότητες και άλλους φορείς) μέσα σε ένα έτος. To 2023 η ηλεκτρισμένη ισχύς έργων αυτοπαραγωγής έφτασε τα 421,3 MW (216,9 MW ως το 2022, 100,2 ΜW ως το 2021, 53,2 MW ως το 2020, 33,8 MW ως το 2019).
16) Ειδικά η ηλεκτρισμένη ισχύς έργων αυτοπαραγωγής από ενεργειακές κοινότητες τριπλασιάστηκε από 4,2 MW στο τέλος του 2022 σε 14 MW το 2023 (1,2 ΜW ως το 2021, 0,03 MW ως το 2020).

Τέλος στην αγορά πετρελαιοειδών καταγράφεται μείωση της κατανάλωσης κατά 7% η οποία οφείλεται στον περιορισμό της ζήτησης πετρελαίου θέρμανσης κατά 32%. Αντίθετα σύμφωνα με τα στοιχεία του ΣΕΕΠΕ η ζήτηση για βενζίνες (που οφείλεται και στην αύξηση της τουριστικής κίνησης) αυξήθηκε κατά 4% και για το ντίζελ κίνησης κατά 3%.

20 Ιανουαρίου, 2024

Θόδωρος Σκυλακάκης στο CESEC: Οι συνεργασίες στον τομέα της ενέργειας φέρνουν πλούτο

by EnergyUp 19 Ιανουαρίου, 2024

Σε τέσσερις, σημαντικές, περιφερειακές συνεργασίες στον τομέα της ενέργειας επικεντρώθηκε η Υπουργική Συνδιάσκεψη του CESEC, του φόρουμ δηλαδή για την ενεργειακή συνδεσιμότητα στις χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης, που πραγματοποιήθηκε το διήμερο 18-19 Ιανουαρίου 2024, στην Αθήνα.

Εν μέσω γεωπολιτικών αναταράξεων, που δημιουργούν αβεβαιότητα, μία εκ των βασικότερων αρχών για τη λήψη αποφάσεων στον τομέα της ενέργειας, αφορά στο γεγονός ότι «οι συνεργασίες φέρνουνπλούτο, ενώ η απομόνωση καταστρέφει τον πλούτο», επισήμανε ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Θόδωρος Σκυλακάκης, στην Υπουργική Συνδιάσκεψη του CESEC.

Ειδικότερα για τις τέσσερις συνεργασίες, καταρχάς, οΈλληνας Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειαςυπέγραψε (18/1) νέο Μνημόνιο Συνεργασίας με τον Βούλγαρο ομόλογό του, που αντικατοπτρίζει τους κοινούς στόχους και τις προτεραιότητες του CESEC, με έμφαση την προώθηση νέων υποδομών διασύνδεσης.

Με τους Βούλγαρους και Ρουμάνους ομόλογούς τουυπέγραψε (19/1) Δήλωση Πρόθεσης Συνεργασίας για μελλοντικά Διασυνοριακά έργα ΑΠΕ, που θα καλύπτουν τους τομείς της υπεράκτιας παραγωγής αιολικής ενέργειας, την ηλεκτρική διασύνδεση και το πράσινο υδρογόνο.

Επιπρόσθετα, πραγματοποιήθηκαν (19/1) τα εγκαίνια τηςνέας διασύνδεση ισχύος 1,7GW (Γραμμή Ν. Σάντα –Maritsa) μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας, μία πρωτοβουλία που θα έχει ουσιαστική συμβολή στην αξιοπιστία του δικτύου σε ολόκληρη την περιοχή.

Χώρες του CESEC, από την πλευρά τους, υπέγραψαν (19/1) διευρυμένο Μνημόνιο Συνεργασίας για τηνπεραιτέρω ανάπτυξη της υποδομής του Κάθετου Διαδρόμου, που συνδέει την Ελλάδα μέσω Βουλγαρίας με τις Κεντρικές Ευρωπαϊκές αγορές, συμπεριλαμβανομένων των Μολδαβία, Ουκρανία και Σλοβακία.

«Ήταν, δύο πολύ εποικοδομητικές ημέρες» δήλωσε μετάτο πέρας του CESEC ο κ. Σκυλακάκης. Αναφέροντας πως οι περιφερειακές συνεργασίες είναι εξαιρετικά σημαντικές για την ανταγωνιστικότητα της ευρύτερης περιοχής, τόνισε τη σημασία που έχουν για τις οικονομίες των χωρών του CESEC (Αυστρία, Βουλγαρία, Κροατία, Ελλάδα, Ουγγαρία, Ιταλία, Ρουμανία, Σλοβακία και Σλοβενία). «Η Ελλάδα, όντας στο νοτιότερο άκρο της περιοχής, βλέπει το ζήτημα αυτό όχι ως μία πρόκληση, αλλά και ως μία σπουδαία ευκαιρία» πρόσθεσε.

Κατά την εναρκτήρια ομιλία του, ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας σημείωσε: «Στόχος μας είναι να μετατρέψουμε την Ελλάδα σε ένα μεγάλο, εξαγωγέα πράσινης ενέργειας στην Ευρώπη, επεκτείνοντας τις διασυνδέσεις με τους γείτονές μας», για να προσθέσει: «Είμαστε απόλυτα ανοιχτοί σε συνεργασίες. Αναμένουμε δράσεις και επενδύσεις».

Επιπρόσθετα, επισήμανε πως το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου, με τον ΔΕΣΦΑ να παρέχει υπηρεσίες μεταφοράς φυσικού αερίου, ο ΔιασυνδετήριοςΑγωγός Φυσικού Αερίου Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB), ο Διασυνδετήριος Αγωγός Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας (IGNM), το FSRU Αλεξανδρούπολης, κ.λπ. μπορούν να παίξουν καθοριστικό ρόλο στη διευκόλυνση του γεωπολιτικού στόχου: μη ρωσικό φυσικό αέριο να φτάσει στην Ουκρανία μέσω της Ελλάδας και της Βουλγαρίας. Αναφέρθηκε, επίσης, στη μεγάλη αξία που έχει η παραγωγή πράσινης ενέργειας σε όλες τις μορφές της, για την ενεργειακή ασφάλεια και την ενεργειακή μετάβαση.

Στο πλαίσιο του CESEC, o κ. Σκυλακάκης απηύθυνε χαιρετισμό σε εκδήλωση του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ), αναφορικά με τη δεύτερη γραμμή ηλεκτρικής διασύνδεσης 400 kV Ελλάδας – Βουλγαρίας, που τέθηκε σε λειτουργία το περασμένο καλοκαίρι και αποτελεί έργο νευραλγικής σημασίας για την περιοχή των Βαλκανίων.

Τέλος, συμμετείχε στην εκδήλωση του Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ), μεθέμα το Μνημόνιο Συνεργασίας, που θεμελιώνει την αμφίδρομη ροή φυσικού αερίου από την Ελλάδα μέχρι και την Ουκρανία και αντιστρόφως. Μία εξέλιξη, πουαυξάνει τις εναλλακτικές της χώρας μας σε σχέση με τις πηγές προμήθειας ενέργειας. Σημειώνεται πως αυτό το MoU υπεγράφη από τους διαχειριστές υποδομών φυσικού αερίου της Σλοβακίας, της Μολδαβίας και της Ουκρανίας, που συμμετέχουν, πλέον, στην πρωτοβουλία του Κάθετου Διαδρόμου.

19 Ιανουαρίου, 2024

Επίσημα εγκαίνια της νέας ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Βουλγαρίας

by EnergyUp 19 Ιανουαρίου, 2024

Η σημασία της δεύτερης ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας-Βουλγαρίας για την ενίσχυση του ηλεκτρικού δικτύου και της αγοράς ηλεκτρισμού στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης αναδείχθηκε κατά την ειδική εκδήλωση για τα επίσημα εγκαίνια του έργου, που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της Υπουργικής Συνδιάσκεψης του CESEC (Central and SouthEastern Europe Energy Connectivity), η οποία διεξήχθη σήμερα στην Αθήνα.  

Χαιρετισμούς απεύθυναν ο  Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας της Ελλάδας, Θόδωρος Σκυλακάκης, ο Υπουργός Ενέργειας της Βουλγαρίας, Rumen Radev, η Επίτροπος Ενέργειας, Kadri Simson, ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ, Μάνος Μανουσάκης και ο Διευθύνων Σύμβουλος του Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς της Βουλγαρίας, Angelin Tsatchev.  

Την εκδήλωση τίμησαν επίσης με την παρουσία τους η Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας της Ελλάδας, Αλεξάνδρα Σδούκου, η Υφυπουργός Ενέργειας της Βουλγαρίας, Iva Petrova και η επικεφαλής της Γενικής Διεύθυνσης Ενέργειας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ditte, Juul Jorgensen.

Η δεύτερη Γραμμή Μεταφοράς Υπερυψηλής Τάσης 400 kV (Νέα Σάντα-Maritsa East) που διασυνδέει τις δύο χώρες, τέθηκε σε λειτουργία το καλοκαίρι αυξάνοντας σημαντικά το περιθώριο ανταλλαγών ενέργειας μεταξύ των γειτονικών συστημάτων της Ελλάδας και της Βουλγαρίας και αναβαθμίζοντας τις δυνατότητες του διασυνοριακού εμπορίου και την ενεργειακή ασφάλεια στη ΝΑ Ευρώπη και τη Βαλκανική Χερσόνησο.  

Ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Θόδωρος Σκυλακάκης, δήλωσε: «Λόγω της κλιματικής κρίσης, η πράσινη μετάβαση δεν μπορεί και δεν πρόκειται σε καμία περίπτωση να ανακοπεί. Με τη δεύτερη διασύνδεση Ελλάδας – Βουλγαρίας, το μέγιστο ονομαστικό περιθώριο ανταλλαγών ενέργειας μεταξύ των δύο χωρών ανέρχεται πλέον σε 1,7 GW. Αυτή είναι η μεγαλύτερη διασύνδεση με οποιαδήποτε άλλη γειτονική χώρα και καταδεικνύει τη σημασία της νέας αυτής υποδομής, μια από τις πλέον επωφελείς που μοιράζονται οι δυο χώρες. Η αξία της νέας διασύνδεσης είναι πολύ υψηλή. Είμαι ιδιαίτερα χαρούμενος που είχα αυτή την εξαιρετικά στενή συνεργασία με τους φίλους και συνεργάτες από τη Βουλγαρία. Θα προχωρήσουμε όσο το δυνατόν πιο γρήγορα σε κάθε πτυχή και θα συνεργαστούμε τα επόμενα χρόνια για να δημιουργήσουμε οικονομικά και περιβαλλοντικά και κοινωνικά οφέλη μέσα από τις πρωτοβουλίες μας στο ενεργειακό πεδίο. Στο μέλλον οραματιζόμαστε μία νέα διασύνδεση συνεχούς ρεύματος μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας, ισχύος 2 GW με την οποία θα μεταφέρονται ακόμη μεγαλύτερες ποσότητες πράσινης ενέργειας από την Ελλάδα, αλλά επίσης ηλεκτρική ενέργεια και από τη βουλγαρική πλευρά».

Ο Υπουργός Ενέργειας της Βουλγαρίας κ. Rumen Radev, δήλωσε: «Σήμερα είναι μια πολύ σημαντική στιγμή. Η μεγαλύτερη διασύνδεση μεταξύ της Ελλάδας και της Βουλγαρίας, η δεύτερη γραμμή υπερυψηλής τάσης, είναι πλέον πραγματικότητα. Θα συνεχίσουμε να δουλεύουμε μαζί προκειμένου να διασυνδεθούμε όσο γίνεται περισσότερο, με κοινό όραμα την ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας, την καθαρή ηλεκτροδότηση και την υποστήριξη των στόχων της απανθρακοποίησης, όχι μόνο των χωρών μας αλλά και της ευρύτερης περιοχής. Συγχαρητήρια στους Διαχειριστές και των δύο χωρών για την εξαιρετική συνεργασία και την έγκαιρη ολοκλήρωση του έργου».

Η Επίτροπος Ενέργειας της Ευρωπαϊκής Ένωσης κ. Kadri Simson, τόνισε: «Η  ολοκλήρωση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Βουλγαρίας αποτελεί σημαντικό ορόσημο για την διαφοροποίηση των πηγών ενέργειας, την εμβάθυνση της αγοράς ηλεκτρισμού της ΕΕ και την απανθρακοποίηση της Ελλάδας και της Βουλγαρίας. Με δεδομένη τη δυνατότητα της Ελλάδας να καταστεί σημαντική πηγή “πράσινης” ενέργειας και έχοντας τη βεβαιότητα ότι η διασύνδεση αυτή θα αποφέρει μακροπρόθεσμα οφέλη σε ολόκληρη την περιοχή, καθώς αποτελεί ένα αξιοσημείωτο επίτευγμα της περιφερειακής συνεργασίας των χωρών του CESEC και άλλο ένα successstory για την πολιτική υποδομών της ΕΕ. Η επένδυση επωφελήθηκε από χρηματοδοτική στήριξη ύψους σχεδόν 29 εκατ. ευρώ από τον μηχανισμό  της ΕΕ ConnectingEurope Facility. Θα ήθελα να συγχαρώ τους Διαχειριστές Συστήματος Μεταφοράς, τις Ρυθμιστικές Αρχές και τις κυβερνήσεις της Ελλάδας και της Βουλγαρίας για την αποτελεσματική συνεργασία τους».

Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ κ. Μάνος Μανουσάκης, δήλωσε: «Σήμερα εγκαινιάζουμε ένα σημαντικό Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος που υλοποιήθηκε με χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Με τη νέα ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Βουλγαρίας έχουμε πλέον διευρύνει κατά 500 MW το περιθώριο για τις ανταλλαγές ενέργειας μεταξύ των δύο χωρών. Για την Ελλάδα αυτό σημαίνει ότι θα εισάγουμε φθηνή ενέργεια και μεσοπρόθεσμα θα εξάγουμε ακόμη περισσότερη πράσινη ενέργεια, καθώς θα αυξάνεται η εγχώρια διείσδυση ΑΠΕ. Δεδομένου ότι οι αγορές μας είναι συζευγμένες, αυτό θα είναι αμοιβαία επωφελές για την προώθηση της καθαρής ενέργειας στην περιοχή. Με τον Διαχειριστή ESO EAD έχουμε αναπτύξει στενές συνέργειες, οι οποίες επεκτείνονται πέρα από το πεδίο της Ενέργειας και στις Τηλεπικοινωνίες. Εν μέσω ενεργειακής μετάβασης, η συνεργασία μεταξύ των Διαχειριστών είναι απαραίτητο να εντατικοποιηθεί. Γι’ αυτό είμαστε ιδιαίτερα ικανοποιημένοι που η συνεργασία μας με τον Διαχειριστή της Βουλγαρίας είναι παραδειγματική για το πώς πρέπει να κινηθούμε σε περιφερειακό επίπεδο».

Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ESO EAD κ. Angelin Tsachev, είπε: «Μετά την επιτυχή λειτουργία της γραμμής Maritsa East – Νέα Σάντα, έχουμε δύο διασυνοριακές γραμμές μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας σε λειτουργία, με αποτέλεσμα τη βελτίωση της συνδεσιμότητας και την αύξηση της μεταφορικής μας ικανότητας. Οι διευρυμένες δυνατότητες των υποδομών μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας του ESO και του ΑΔΜΗΕ διαφοροποιούν τη λειτουργία μας. Μας δίνουν τη δυνατότητα να προσφέρουμε επίσης τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες στους πελάτες μας. Η δεύτερη διασύνδεση της Ελλάδας με τη Βουλγαρία αποτελεί έργο πανευρωπαϊκού ενδιαφέροντος που εντάχθηκε από την αρχή του σχεδιασμού του στο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης (TYNDP) του ENTSO-E, καθώς και στον κατάλογο Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI) της Ευρωπαϊκής Ένωσης αντλώντας χρηματοδότηση από τον μηχανισμό “Συνδέοντας την Ευρώπη”  (Connecting EuropeFacility)».

19 Ιανουαρίου, 2024

Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης συναντήθηκε με τον Πρόεδρο της Microsoft Brad Smith

by EnergyUp 19 Ιανουαρίου, 2024

Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης συναντήθηκε σήμερα με τον Πρόεδρο της Microsoft Brad Smith, στο πλαίσιο του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ στο Νταβός της Ελβετίας.

Κατά τη διάρκεια της συνάντησης συζητήθηκαν οι πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει η κυβέρνηση στο πεδίο της τεχνητής νοημοσύνης, καθώς και η δυνατότητα κοινών πρωτοβουλιών για την αντιμετωπιση της παραπληροφόρησης και στον τομέα της ΤΝ.

Στο πλαίσιο της παρουσίας του στο Νταβός ο Πρωθυπουργός είχε επίσης συναντήσεις με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της ενεργειακής εταιρείας RWE Markus Krebber, τη Διευθύνουσα Σύμβουλο της Visa για δραστηριότητες στην Ευρώπη, Charlotte Hogg και τον Πρόεδρο για επιχειρηματικές δραστηριότητες του ομίλου GMR Srinivas Bommidala.

19 Ιανουαρίου, 2024

Ενισχύεται η συνεργασία για τον Κάθετο Διάδρομο με την υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας

by EnergyUp 19 Ιανουαρίου, 2024

Ενισχύεται η συνεργασία για τον Κάθετο Διάδρομο με την υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας

Το Μνημόνιο Συνεργασίας που υπεγράφη στο πλαίσιο της Υπουργικής Διάσκεψης CESECενισχύει την ασφάλεια εφοδιασμού της Κεντρικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης

Ένα σημαντικό βήμα για την ενίσχυση της ασφάλειας εφοδιασμού της Κεντρικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης, της Μολδαβίας και της Ουκρανίας,πραγματοποίησαν την Παρασκευή, 19 Ιανουαρίου 2024, οι διαχειριστές υποδομών φυσικού αερίου που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία του Κάθετου Διαδρόμου, με την υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας για την ένταξη της Σλοβακίας, της Μολδαβίας και της Ουκρανίας στην πρωτοβουλία, στο περιθώριο της Υπουργικής Διάσκεψης του CESEC (Centraland South Eastern Europe Energy Connectivity) που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα.

Το Μνημόνιο Συνεργασίας που υπεγράφη επισφραγίζει και διευρύνει την εντατική συνεργασία που έχουν αναπτύξει οι διαχειριστές συστημάτων μεταφοράς αερίου και LNG από την Ελλάδα, όπως ο ΔΕΣΦΑ και η Gastrade, τη Βουλγαρία(ICGB, Bulgartransgaz), τη Ρουμανία (Transgaz) την Ουγγαρία (FGSZ) και τη Σλοβακία (EUStream), σε συνέχειατης συνάντησης που διοργανώθηκε με πρωτοβουλία του ΔΕΣΦΑ τον περασμένο Σεπτέμβριο στη Θεσσαλονίκη, προκειμένου να ανταποκριθούν συντονισμένα στην ανάγκη ενίσχυσης της ασφάλειας εφοδιασμού και περαιτέρω διαφοροποίησης των πηγών προμήθειας.

Η πλήρης ενεργοποίηση του Κάθετου Διαδρόμου, μέσω της κατάλληλης αναβάθμισης των δικτύων των παραπάνω χωρών, θα επιτρέψει τη μεταφορά αερίου από τον Νότο προς τον Βορρά και αντίστροφα, μέσα από Ευρωπαϊκά συστήματα μεταφοράς φυσικού αερίου και LNG, αξιοποιώντας τις ενισχυμένες δυνατότητες των νέων και υπό ανάπτυξη FSRUs. Η δυναμική αυτή δύναται να επεκταθεί περαιτέρω με τη χρήση των εν λόγω υποδομών για ανανεώσιμα αέρια και υδρογόνο.

Οι Διαχειριστές που υπογράφουν το Μνημόνιο Συνεργασίαςεκφράζουν τη δέσμευσή τους για την προώθηση έργων PCI και άλλων απαραίτητων έργων, από κοινού ή μεμονωμένα, για την ενεργοποίηση του Καθέτου Διαδρόμου, σημειώνοντας ταυτόχρονα την πρόθεσή τους να υποστηριχθούν μεταξύ τους για την εξασφάλιση χρηματοδότησης από ευρωπαϊκές και άλλες πηγές για τα έργα αυτά. Συμφωνούν επίσης να αναζητήσουν, όπου ενδείκνυται και είναι σκόπιμο, τη διευκόλυνση και την καθοδήγηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Ως προς τα επόμενα βήματα, οι συμμετέχοντες προκρίνουν ως βέλτιστη οδό τον συντονισμό τους σύμφωνα με λύσεις βασισμένες στις ανάγκες της αγοράς και την Ευρωπαϊκήνομοθεσία. Στο πλαίσιο αυτό, συμφωνούν να πραγματοποιήσουν συγχρονισμένα, τον Ιούλιο του 2024, ένανχρόνο νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα που προβλέπεται τυπικά, δεσμευτικό market test για την κατανομή δυναμικότητας στα μεταξύ τους σημεία διασύνδεσηςσύμφωνα με τον Κανονισμό CAM (ΕΕ) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Στη συνέχεια, βάσει του ενδιαφέροντος των χρηστών, θα προσδιορίσουν και θα διαστασιολογήσουν τα πλέον κατάλληλα και στοχευμένα έργα επαύξησης δυναμικότητας που απαιτούνται για την ικανοποίηση της ζήτησης κατά μήκος της διαδρομής του Κάθετου Διαδρόμου.

Ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Θεόδωρος Σκυλακάκης, δήλωσε σχετικά: «Η υπογραφή του Μνημονίου Συνεργασίας για τον Κάθετο Διάδρομο, στον οποίο συμμετέχουν πλέον και οι Διαχειριστές της Σλοβακίας (EUStream), της Μολδαβίας (Vestmoldtransgaz) και της Ουκρανίας (GTSOU) αποτελεί ένα πολύ σημαντικό βήμα προς την ενίσχυση της ασφάλειας του ενεργειακού εφοδιασμού της ευρύτερης περιοχής, ενώ παράλληλα δίνει στη χώρα μας τη δυνατότητα για περαιτέρω εναλλακτικές όσον αφορά στις πηγές προμήθειας ενέργειας. Σε μια εποχή έντονων γεωπολιτικών αβεβαιοτήτων, η παραπάνω εξέλιξη είναι εξαιρετικά θετική».

Από την πλευρά της, η CEO του ΔΕΣΦΑ, Maria Rita Galli, επεσήμανε: «Με τη σημερινή υπογραφή του Μνημονίου Συνεργασίας, οι Διαχειριστές της Σλοβακίας, της Μολδαβίας και της Ουκρανίας ενώνουν τις δυνάμεις τους με τον ΔΕΣΦΑ και τους υπόλοιπους Διαχειριστές της περιοχής για την υλοποίηση του οράματος δημιουργίας ενός “Κάθετου Διαδρόμου” μεταφοράς φυσικού αερίου από την Ελλάδα μέχρι και την Ουκρανία στο Βορρά και στην Σλοβακία και την Ουγγαρία στα δυτικά. Στο σημερινό διαρκώς μεταβαλλόμενο ενεργειακό τοπίο, η συνεργασία για την ενδυνάμωση και ενίσχυση της ευελιξίας τωνπεριφερειακών συστημάτων φυσικού αερίου έχει αναδειχθεί σε κορυφαία προτεραιότητα. Η συντονισμένη ανάπτυξη των συστημάτων και των δυνατοτήτων διασύνδεσης των χωρών που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία του “Κάθετου Διαδρόμου”, θα συμβάλει σημαντικά στην ενίσχυση της ασφάλειας εφοδιασμού και των δυνατοτήτων αποθήκευσης όλων των χωρών, διαφοροποιώντας περαιτέρω τις πηγές προμήθειας και επιτρέποντας τη συνολική βελτιστοποίηση των υποδομών τους. Δεσμευόμαστε πλήρως να συνεχίσουμε να εργαζόμαστε από κοινού με τους συνεργάτες μας για να επιταχύνουμε τη διασύνδεση των αγορών φυσικού αερίου της περιοχής,ισχυροποιώντας με αυτόν τον τρόπο μακροπρόθεσμα την ασφάλεια εφοδιασμού, όχι μόνο της περιοχής, αλλά και ευρύτερα της Ευρώπης».

19 Ιανουαρίου, 2024

Bloomberg-Κυριάκος Μητσοτάκης: Πιστεύω ότι θα είναι μια πολύ καλή χρονιά για την ελληνική οικονομία

by EnergyUp 19 Ιανουαρίου, 2024

Πιστεύω ότι θα είναι μια πολύ καλή χρονιά για την ελληνική οικονομία η οποία αναπτύσσεται ταχύτερα από το μέσο όρο της ευρωζώνης, τόνισε ο πρωθυπουργός σε συνέντευξή του στο Bloomberg
Είπε ότι η Ελλάδα είναι ελκυστικός προορισμός για επενδύσεις και ότι πρέπει να συνεχίσουμε να παράγουμε πλεόνασμα με τη βιώσιμη ανάπτυξη.
Ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε και στο θέμα του νόμου για τα ομόφυλα ζευγάρια λέγοντας ότι είναι αισιόδοξος ότι θα γίνει ελληνικός νόμος. Πρόσθεσε ότι έχει πει ανοιχτά ότι επειδή αφορά σημαντικά ζητήματα για ορισμένους πολίτες δεν έχει επιβάλει πειθαρχία στο κόμμα του.

Κλείνοντας υπογράμμισε ότι «χρειαζόμαστε ένα υγιές πλεόνασμα για δημοσιονομικό χώρο προκειμένου να στηρίξουμε πιο ευάλωτους και τις νέες οικογένειες’».

Αναλυτικά:

Francine Lacqua: Είμαι στην ευχάριστη θέση να έχω μαζί μου τον Πρωθυπουργό της Ελλάδας, Κυριάκο Μητσοτάκη. Σας ευχαριστούμε, κύριε Πρωθυπουργέ, για το χρόνο σας παρά το πολυάσχολο πρόγραμμά σας. Όταν βλέπει κανείς την επίδοση της ελληνικής οικονομίας όσον αφορά το ΑΕΠ, είναι στην πραγματικότητα καλύτερη από τις επιδόσεις των περισσότερων άλλων χωρών. Ανησυχείτε ότι η φετινή χρονιά θα είναι παρόλα αυτά δύσκολη, δεδομένων όλων των απρόβλεπτων παραγόντων;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Πιστεύω ότι φέτος θα έχουμε μια πολύ καλή χρονιά για την ελληνική οικονομία. Έχουμε οικοδομήσει αυτό που θεωρώ ότι θα είναι μια βιώσιμη δυναμική. Η ελληνική οικονομία αναπτύσσεται πολύ ταχύτερα από τον μέσο όρο της ευρωζώνης και υπάρχουν λόγοι που συμβαίνει αυτό: φέρνουμε στη χώρα σημαντικό ποσοστό άμεσων ξένων επενδύσεων. Το χρέος μας σε σχέση με το ΑΕΠ μειώνεται με ρυθμό ρεκόρ. Αν κοιτάξετε τα ελληνικά spreads, τα ελληνικά ομόλογα διαπραγματεύονται κοντά στα ισπανικά ομόλογα. Ποιος θα πίστευε ότι αυτό θα ήταν εφικτό στα χρόνια της δημοσιονομικής κρίσης;

Πιστεύω λοιπόν ότι βρισκόμαστε στην αρχή ενός μακροχρόνιου κύκλου ανάπτυξης για την ελληνική οικονομία. Βέβαια, υπάρχουν γεωπολιτικά ζητήματα και ανησυχίες. Το κόστος διαβίωσης εξακολουθεί να μας απασχολεί έντονα, αλλά παραμένω πολύ αισιόδοξος.

Francine Lacqua: Κύριε Πρωθυπουργέ, ποιο ακριβώς είναι το επόμενο βήμα για την οικονομία; Πώς θα εξασφαλίσετε μια περαιτέρω, υποθέτω, καλύτερη αξιολόγηση;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Πιστεύω ότι αυτό που πρέπει να κάνουμε είναι να ισορροπήσουμε τη δημοσιονομική μας σύνεση ώστε να συνεχίσουμε να παράγουμε υγιή πρωτογενή πλεονάσματα και να μειώσουμε τον λόγο χρέους προς ΑΕΠ μέσω της βιώσιμης ανάπτυξης. Έχουμε αποδείξει ότι αυτό είναι πράγματι κάτι εφικτό. Μειώσαμε τους φόρους κατά τη διάρκεια της πρώτης μας θητείας. Έχουμε βελτιώσει το επιχειρηματικό περιβάλλον. Πιστεύω ότι αλλάξαμε την εικόνα της χώρας στο εξωτερικό, διότι πολλοί άνθρωποι εξακολουθούσαν να θεωρούν την Ελλάδα ως «χαμένη υπόθεση». Η Ελλάδα δεν είναι πια μια «χαμένη υπόθεση». Είναι μια πολύ επιτυχημένη οικονομία και αυτό προσελκύει μεγάλο ενδιαφέρον. Είχα την ευκαιρία να το διαπιστώσω και πάλι κατά τη διάρκεια των 36 ωρών που βρίσκομαι στο Νταβός.

Francine Lacqua: Υπάρχει επίσης μεγάλο ενδιαφέρον, η διαδικασία για την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών έχει ξεκινήσει. Πότε αναμένετε την πώληση του 30%;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Αυτό αναμένεται να γίνει κατά τους πρώτους μήνες του 2024. Αλλά δεν είναι μόνο το Αεροδρόμιο της Αθήνας. Όπως γνωρίζετε, έχουμε πουλήσει με μεγάλη επιτυχία μερίδια στις τράπεζές μας. Η διάθεση μετοχών της Εθνικής Τράπεζας, η οποία πραγματοποιήθηκε πέρυσι, υπερκαλύφθηκε οκτώ φορές. Θα υπάρξει ένα σημαντικό ποσοστό της Τράπεζας Πειραιώς που θα πωληθεί. Και αυτό που περιμένω, Francine, είναι επίσης νέες δημόσιες εγγραφές στο Ελληνικό Χρηματιστήριο. Εννοώ ότι οι ελληνικές εταιρείες πρέπει να αντλήσουν κεφάλαια. Και για πρώτη φορά, το Ελληνικό Χρηματιστήριο αποτελεί μια ελκυστική εναλλακτική λύση.

Francine Lacqua: Τι θα καθορίσει το ακριβές χρονοδιάγραμμα για το Αεροδρόμιο της Αθήνας; Είναι οι συνθήκες της αγοράς ή κάτι άλλο;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Ναι, αλλά η απόφαση έχει ληφθεί. Θα γίνει μέσα στους πρώτους μήνες του 2024. Και πάλι, είναι ένα πολύ επιτυχημένο αεροδρόμιο και επωφελείται από την αύξηση του τουρισμού. Η Αθήνα έχει γίνει ένας προορισμός για όλο το χρόνο, είναι μια φανταστική πόλη. Γίνονται τεράστιες επενδύσεις στις υποδομές της Αθήνας. Στοχεύουμε στην αγορά τουρισμού υψηλής ποιότητας. Και βέβαια, ό,τι χτίζεται σήμερα στην Ελλάδα πρέπει να είναι βιώσιμο. Εστιάζουμε πολύ στον πράσινο και βιώσιμο τουρισμό. Επομένως, το Αεροδρόμιο της Αθήνας θα αποτελέσει μια πολύ καλή εναλλακτική για όσους ενδιαφέρονται να επενδύσουν στον τομέα του τουρισμού.

Francine Lacqua: Κύριε Πρωθυπουργέ, πείτε μου λίγα περισσότερα για τις τράπεζες. Πρόκειται για την διάθεση μετοχών σε ορισμένες από τις τράπεζες. Πώς εξελίσσεται και πότε μπορούμε να περιμένουμε περαιτέρω νέα;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Λοιπόν, θα περιμένετε ειδήσεις για την Τράπεζα Πειραιώς σύντομα. Και πάλι, θα πρέπει να κάνουμε έναν απολογισμό της προόδου που σημειώθηκε πέρυσι με την πλήρη ιδιωτικοποίηση της Eurobank. Η διάθεση μετοχών της Εθνικής Τράπεζας ήταν εξαιρετικά επιτυχής. Μια μεγάλη ιταλική τράπεζα επενδύει στην Alpha Bank. Αυτό αποτελεί ψήφο εμπιστοσύνης στον τραπεζικό τομέα και στην ελληνική οικονομία. Αλλά θυμηθείτε μόνο, Francine, όταν κάναμε αυτές τις συζητήσεις πριν από τέσσερα χρόνια, πολλοί είχαν ανησυχίες για τον τραπεζικό τομέα, τα μη εξυπηρετούμενα ανοίγματα (NPEs), τα οποία μειώσαμε σημαντικά. Τώρα όλοι φαίνεται να είναι πολύ αισιόδοξοι για τις ελληνικές τράπεζες και, ειλικρινά, χρειαζόμαστε περισσότερο ανταγωνισμό στον ελληνικό τραπεζικό τομέα. Χρειαζόμαστε τις τράπεζες να χορηγήσουν μεγαλύτερες πιστώσεις στην πραγματική οικονομία.

Francine Lacqua: Έχετε ήδη αποφασίσει, κύριε Πρωθυπουργέ, εάν θα διαθέσετε στην αγορά συνολικά το 27% των μετοχών της Τράπεζας Πειραιώς ή μόνο ένα μέρος τους;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Δεν είναι μια απόφαση που θα λάβουμε μόνο εμείς αλλά δεν έχω περισσότερες λεπτομέρειες γι’ αυτό. Θα είναι ένα σημαντικό ποσοστό.

Francine Lacqua: Κύριε Πρωθυπουργέ, θα φέρετε επίσης στο Κοινοβούλιο ένα σχέδιο νόμου για τον γάμο των ομόφυλων, όπως δεσμευτήκατε μετά την επανεκλογή σας. Αισθάνεστε βέβαιος ότι θα περάσει;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Ναι. Αν θυμάστε, το συζητήσαμε αυτό κατά τη διάρκεια της πρώτης συνέντευξης που σας έδωσα τον Ιούλιο. Ήταν μέρος του προγράμματός μας. Η παρουσίαση του νομοσχεδίου για την ισότητα του γάμου θα γίνει στην επόμενη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου, το οποίο θα πραγματοποιηθεί την επόμενη εβδομάδα και θα εγκριθεί. Και στη συνέχεια, μετά από την περίοδο δημόσιας διαβούλευσης, θα κατατεθεί στο Κοινοβούλιο. Και είμαι πολύ αισιόδοξος ότι θα γίνει νόμος μέσα στις δύο πρώτες εβδομάδες του Φεβρουαρίου.

Francine Lacqua: Οπότε, αναμένετε μικρή αντίσταση ή…

Κυριάκος Μητσοτάκης: Κοιτάξτε, όπως έχω πει πολύ ανοιχτά, αυτά είναι σημαντικά θέματα για πολλούς ανθρώπους και γι’ αυτό δεν έχω επιβάλει κομματική πειθαρχία. Πάντα υποστήριζα ότι αυτό δεν είναι ένα ζήτημα που πρέπει να διχάσει την ελληνική κοινωνία. Και μέχρι στιγμής είχαμε μια πολύ υγιή συζήτηση στην Ελλάδα. Πιστεύω ότι εξηγήσαμε το θέμα της ισότητας του γάμου, αλλά και της προστασίας των δικαιωμάτων αυτών των παιδιών, τα οποία υπάρχουν ήδη. Είναι γεγονός. Και στο τέλος της ημέρας, πιστεύω ότι αυτό είναι κάτι που θα νομοθετηθεί από το Ελληνικό Κοινοβούλιο σύντομα.

Francine Lacqua: Τι θα έρθει μετά από αυτό; Υπάρχει στρατηγικό σχέδιο και για νέους προοδευτικούς νόμους;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Πιστεύω ότι έχουμε καταστήσει την αντιμετώπιση των ανισοτήτων κινητήρια δύναμη των πολιτικών μας. Αλλά, ξαναλέω, για να το πετύχεις αυτό, χρειάζεσαι μια οικονομία που να αναπτύσσεται, άρα χρειάζεσαι ένα υγιές δημοσιονομικό πλεόνασμα. Και έχουμε καταφέρει να δημιουργήσουμε δημοσιονομικό χώρο για να στηρίξουμε τους πιο ευάλωτους Έλληνες.

Ακόμα και τώρα, ξαναλέω, υπάρχει μια πραγματική κρίση γύρω από το κόστος ζωής στην Ελλάδα. Θέλουμε να στηρίξουμε ιδιαίτερα τις νέες οικογένειες, τις οικογένειες με παιδιά. Ανησυχούμε ιδιαίτερα για τη μείωση του ελληνικού πληθυσμού. Αυτός λοιπόν είναι ένας τομέας που αποτελεί προτεραιότητα για εμάς. Πώς στηρίζουμε τις οικογένειες; Πώς στηρίζουμε τους ανθρώπους που αναγκάζονται να νοικιάζουν τώρα που τα ενοίκια αυξάνονται; Αυτή είναι μια βασική προτεραιότητα για την κυβέρνησή μου και θα περιμένετε να ανακοινωθούν διάφορα μέτρα προς αυτή την κατεύθυνση πολύ σύντομα.

Francine Lacqua: Κύριε Πρωθυπουργέ, κατά πόσο ανησυχείτε για τις όλες τις συρράξεις που λαμβάνουν χώρα στον κόσμο και για τις επιπτώσεις και την αβεβαιότητα που επιφέρουν παγκοσμίως;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Κοιτάξτε, το φετινό Νταβός ήταν ιδιαίτερα αισιόδοξο όσον αφορά την κατάσταση της παγκόσμιας οικονομίας, αλλά υπήρχε ανησυχία για τα γεωπολιτικά ζητήματα.

Και βέβαια, εμείς βρισκόμαστε στην Ανατολική Μεσόγειο. Είμαστε πυλώνας σταθερότητας σε μια ιδιαίτερα ταραγμένη περιοχή. Ο πόλεμος στην Ουκρανία εξακολουθεί να μαίνεται, οπότε φυσικά υπάρχει σημαντική ανησυχία για τα γεωπολιτικά ζητήματα. Και κάνουμε ό,τι μπορούμε για να βοηθήσουμε ώστε να μην κλιμακωθεί η σύγκρουση στη Μέση Ανατολή.

Φυσικά, θα συνεχίσουμε να παρουσιάζουμε τα επιχειρήματά μας γιατί η Ουκρανία χρειάζεται ισχυρή οικονομική βοήθεια από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Περιμένω ότι στο επόμενο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο θα εγκρίνουμε την οικονομική ενίσχυση ύψους 50 δισεκατομμυρίων προς την Ουκρανία για την οποία έχουμε δεσμευτεί, η οποία όμως θα είναι συμπληρωματική στην αναθεώρηση του δικού μας προϋπολογισμού, διότι χρειαζόμαστε περισσότερα χρήματα για τη μετανάστευση και χρειαζόμαστε περισσότερα χρήματα για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και των φυσικών καταστροφών.

Francine Lacqua: Κύριε Πρωθυπουργέ, σας ευχαριστώ πολύ για το χρόνο σας σήμερα. Είχαμε μαζί μας τον Κυριάκο Μητσοτάκη, τον Πρωθυπουργό της Ελλάδας.

19 Ιανουαρίου, 2024

Οι εργασίες της Υπουργικής Συνόδου των χωρών της Κεντρικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης για την ενέργεια

by EnergyUp 19 Ιανουαρίου, 2024

Στόχος της κυβέρνησης είναι η μετατροπή της Ελλάδας σε εξαγωγέα και κόμβο διαμετακόμισης πράσινης ενέργειας προς την Ευρώπη με την ενίσχυση των ενεργειακών διασυνδέσεων και της περιφερειακής συνεργασίας προς όφελος όλων των εμπλεκόμενων χωρών, επεσήμανε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Θόδωρος Σκυλακάκης κηρύσσοντας σήμερα την έναρξη των εργασιών της Υπουργικής Συνόδου των χωρών της Κεντρικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης για την ενέργεια (CESEC) που πραγματοποιείται στην Αθήνα.

Ο κ.Σκυλακάκης υπογράμμισε ότι το ελληνικό δίκτυο φυσικού αερίου μπορεί να παίξει σημαντικό ρόλο για την ολοκλήρωση του κάθετου διαδρόμου εφοδιασμού της Κεντρικής Ευρώπης με φυσικό αέριο ενώ στον τομέα του ηλεκτρισμού στάθηκε ιδιαίτερα στην ανάπτυξη των υπεράκτιων αιολικών πάρκων στη χώρα μας, με πρώτο στόχο τα 2 γιγαβάτ ως το 2030.

Η κρίση, τόνισε, απέδειξε την αναγκαιότητα της αύξησης παραγωγής πράσινης ενέργειας όπως και το υψηλό ρίσκο της εξάρτησης από έναν προμηθευτή.

Η Επίτροπος Ενέργειας Κάντρι Σίμσον αναφέρθηκε στις σημαντικές ενεργειακές υποδομές που ολοκληρώθηκαν τα τελευταία χρόνια σημειώνοντας μεταξύ άλλων τον πλωτό σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Αλεξανδρούπολη που θα ενισχύσει όπως είπε περαιτέρω την πρόσβαση των χωρών της περιοχής στις διεθνείς αγορές.

Οι βασικές προτεραιότητες που παρουσίασε η Επίτροπος είναι η επιτάχυνση της ανάπτυξης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, της κατασκευής νέων δικτύων και της ενοποίησης των αγορών με στόχο τη διαφοροποίηση των πηγών και την αύξηση της ασφάλειας εφοδιασμού.

Η υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Αλεξάνδρα Σδούκου, υπογράμμισε τη σημασία της περιφερειακής συνεργασίας καθώς όπως είπε είναι δύσκολο για οποιαδήποτε χώρα να προχωρήσει μόνη της προς την απανθρακοποίηση και την αύξηση της ενεργειακής ασφάλειας. “Είναι εφικτό να θέσουμε φιλόδοξους στόχους για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και σε συνδυασμό με τη σύζευξη των αγορών και την ανάπτυξη διασυνοριακών διασυνδέσεων να προχωρήσουμε ταχύτερα την ενεργειακή μετάβαση”, πρόσθεσε.

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ, Μάνος Μανουσάκης, παρουσίασε τις επενδύσεις του Διαχειριστή οι οποίες όπως σημείωσε συμβάλουν στην ενεργειακή μετάβαση όχι μόνο της Ελλάδας αλλά και ολόκληρης της ΕΕ”.

Όπως ανέφερε οι διασυνδέσεις των νησιών που ολοκληρώθηκαν και εκείνες που ακολουθούν (Δωδεκάνησα, ΒΑ Αιγαίο) θα οδηγήσουν σε μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά 1,8 εκατ. τόνους ετησίως ως το τέλος της δεκαετίας. Παράλληλα αναπτύσσονται νέες διασυνοριακές διασυνδέσεις με Βουλγαρία (η δεύτερη διασύνδεση τέθηκε σε εμπορική λειτουργία πριν λίγες ημέρες), Β.Μακεδονία, Αλβανία και Ιταλία. Η διασύνδεση με Κύπρο – Ισραήλ πέρασε στο στάδιο της κατασκευής και παράλληλα ωριμάζουν οι διασυνδέσεις με Αίγυπτο και Σαουδική Αραβία ενώ προχωρούν οι διαδικασίες για την απευθείας διασύνδεση με την Κεντρική Ευρώπη (Great Aegean interconnection) με στόχο το έργο να περιληφθεί στην επόμενη λίστα των έργων ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος. “Χρειαζόμαστε, κατέληξε ο κ. Μανουσάκης, περισσότερες διασυνδέσεις όχι μόνο διασυνοριακές αλλά και διηπειρωτικές προκειμένου να “πρασινίσει” περαιτέρω το ενεργειακό μείγμα και να αυξηθεί η ασφάλεια εφοδιασμού”.

19 Ιανουαρίου, 2024

Επίδομα θέρμανσης με ρεύμα-Παράταση προθεσμίας έως τις 5 Φεβρουαρίου

by EnergyUp 19 Ιανουαρίου, 2024

Έως τη Δευτέρα 5 Φεβρουαρίου παρατείνεται η προθεσμία υποβολής αιτήσεων για τη χορήγηση έκτακτης ενίσχυσης σε πολίτες που χρησιμοποιούν ηλεκτρικό ρεύμα για τη θέρμανσή τους.

Οι αιτήσεις υποβάλλονται από τους δικαιούχους, ηλεκτρονικά, μέσω πλατφόρμας της ΑΑΔΕ, με χρήση των κωδικών TAXISnet.

19 Ιανουαρίου, 2024

ολοκληρωτική απομάκρυνση στις μεταφορές όλων των πετρελαιοκίνητων οχημάτων έως το 2040

by EnergyUp 19 Ιανουαρίου, 2024

Σε μια σημαντική κίνηση για την ενίσχυση της περιβαλλοντικής βιωσιμότητας στις οδικές μεταφορές, η Ευρωπαϊκή Ένωση κατέληξε σε συμφωνία σχετικά με τα πρότυπα CO2 για τα φορτηγά και τα λεωφορεία,σηματοδοτώντας την ολοκληρωτική απομάκρυνση στις μεταφορές όλων των πετρελαιοκίνητων οχημάτων έως το 2040.

Η συμφωνία προβλέπει ότι η μέση εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα από τα νέα φορτηγά και λεωφορεία που θα πωλούνται στην ΕΕ πρέπει να μειωθεί κατά 90% μέχρι το 2040 σε σχέση με τα σημερινά επίπεδα. Τα αστικά λεωφορεία υποχρεούνται να είναι εντελώς απαλλαγμένα από εκπομπές ρύπων πέντε χρόνια πριν από την συγκεκριμένη προθεσμία. Η απόφαση είναι ευθυγραμμισμένη με την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία έχει απαγορεύσει την κυκλοφορία αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035.

Για τα βαρέα οχήματα, θα υπάρξει σταδιακή αυστηροποίηση των προτύπων CO2, με στόχο οι εκπομπές να είναι κατά 45% πιο κάτω από τον σημερινό μέσο όρο μέχρι το τέλος αυτής της δεκαετίας και να κλιμακωθούν στο 65% το 2035. Τα αστικά λεωφορεία αντιμετωπίζουν έναν ενδιάμεσο στόχο μείωσης κατά 90% έως το 2030, με τα λεωφορεία που εκτελούν υπεραστικές διαδρομές να υπόκεινται σε μικρότερα όρια εκπομπών ρύπων.

Αυτό σηματοδοτεί μια νέα πρόκληση για τους κατασκευαστές, οι οποίοι θα πρέπει να υλοποιήσουν δύσκολα πλάνα που έχουν να κάνουν με την αύξηση της παραγωγής ηλεκτρικών και υδρογονοκίνητων οχημάτων, ενώ παράλληλα κοιτούν την μεγάλη πρόκληση φθηνότερων οχημάτων από την Κίνα, τόσο σε επίπεδο αυτοκινήτων όσο και φορτηγών.

Η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Μεταφορών και Περιβάλλοντος εκτιμά ότι οι στόχοι της ΕΕ θα έχουν ως αποτέλεσμα, το 30% των φορτηγών που πωλούνται το 2030 και πάνω από το 75% το 2040 να είναι είτε ηλεκτρικά είτε να έχουν ως βασικό καύσιμο το υδρογόνο.

Εκπροσωπώντας τις αυτοκινητοβιομηχανίες, η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) αναγνώρισε τον αυστηρό χαρακτήρα των νέων προτύπων της ΕΕ, χαρακτηρίζοντας το χρονοδιάγραμμα εφαρμογής ως εξαιρετικά δύσκολο, ενώ παράλληλα τόνισε τη σημασία των βασικών ευνοϊκών συνθηκών, όπως οι υποδομές ηλεκτρικής φόρτισης και ανεφοδιασμού με υδρογόνο, τα συστήματα τιμολόγησης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και τα μέτρα στήριξης των φορέων που εμπλέκονται στον τομέα των μεταφορών.

19 Ιανουαρίου, 2024

Η στατιστική της Αιολικής Ενέργειας στην Ελλάδα για το 2023

by EnergyUp 19 Ιανουαρίου, 2024

 

 

Η Στατιστική της Αιολικής Ενέργειας στην Ελλάδα για το 2023

 

  • Η αιολική ισχύς έφθασε 5.226 ΜW, ξεπερνώντας για πρώτη φορά το ορόσημα των 5.000 ΜW
  • Αιολικές επενδύσεις συνολικού ύψους άνω των 600 εκατ. € συνδέθηκαν στο δίκτυο κατά το 2023
  • 11,6% η ετήσια αύξηση σε σχέση με το τέλος του 2022

Ξεπέρασε τα 5GW η αιολική ισχύς που είναι συνδεδεμένη στο δίκτυο. Συγκεκριμένα, 5.226 MW ήταν η συνολική αιολική ισχύς στην Ελλάδα στο τέλος του 2023. Αυτό προκύπτει από την ετήσια Στατιστική της Αιολικής Ενέργειας στην Ελλάδα που ανακοίνωσε η Ελληνική Επιστημονική Ένωση Αιολικής Ενέργειας (ΕΛΕΤΑΕΝ).

Με βάση τη Στατιστική, κατά το 2023 συνδέθηκαν στο δίκτυο 153 νέες ανεμογεννήτριες συνολικής αποδιδόμενης ισχύος 542,8 MW που αντιστοιχούν σε επενδύσεις συνολικού ύψος άνω των 600 εκατ. ευρώ. Αυτό αποτελεί αύξηση 11,6% σε σχέση με το τέλος του 2022.

Το 2023 αποτελεί το δεύτερο -μετά το 2019- καλύτερο έτος με τις περισσότερες αιολικές εγκαταστάσεις. Η επιτάχυνση της ανάπτυξης οφείλεται στη σταδιακή ολοκλήρωση μεγάλων αιολικών επενδύσεων χάρη στις προσπάθειες των επιχειρήσεων, του επιστημονικού κόσμου και των επαγγελματιών της αιολικής ενέργειας που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα.

Το 2023 είναι έτος ορόσημο διότι για πρώτη φορά η αποδιδόμενη αιολική ισχύς στην Ελλάδα ξεπέρασε τα 5.000 ΜW. Η οριακή ανεμογεννήτρια που οδήγησε τη συνολική ισχύ να ξεπεράσει τα 5.000 ΜW είναι μια ανεμογεννήτρια στο αιολικό συγκρότημα του Καφηρέα Ευβοίας που συνδέθηκε στο δίκτυο το 2ο εξάμηνο του 2023.

Οι δρομολογημένες επενδύσεις

Κατά το τέλος του 2023 ήταν υπό κατασκευή ή είχαν συμβολαιοποιηθεί πάνω από 850 MW νέων αιολικών πάρκων εκ των οποίων πάνω από 300MW αναμένεται να συνδεθούν στο δίκτυο εντός των επόμενων 12 μηνών. Σε αυτά πρέπει να προστεθούν ακόμα 400MW που έχουν επιλεγεί σε διαγωνισμούς, έχουν καταθέσει τις εγγυητικές καλής εκτέλεσης αλλά δεν ανήκουν σε κάποια από τις ανωτέρω κατηγορίες. Ως αποτέλεσμα η συνολική αιολική ισχύς θα προσεγγίσει τα 6,5 GW εντός της επόμενης τριετίας.

Φυσικά, αν ξεπεραστούν τα χρόνια γραφειοκρατικά και λοιπά προβλήματα, η ισχύς αυτή μπορεί να είναι ακόμα μεγαλύτερη.

Η γεωγραφική κατανομή

Σε επίπεδο Περιφερειών, η Στερεά Ελλάδα παραμένει στην κορυφή των αιολικών εγκαταστάσεων αφού φιλοξενεί  2.293 MW (44%) και ακολουθεί η Πελοπόννησος με 639 ΜW (12%) και η Ανατολική Μακεδονία – Θράκη όπου βρίσκονται 534 MW (10%).

To 2023 εγκαταστάθηκαν νέες ανεμογεννήτριες μόνο σε τρεις Περιφέρειες τις χώρας: Στερεά Ελλάδα, Δυτική Μακεδονία, Θεσσαλία. Η μεγαλύτερη γεωγραφική διασπορά των αιολικών εγκαταστάσεων βοηθά τη βέλτιστη συμμετοχή  της αιολικής ενέργειας  στην ηλεκτροπαραγωγή, κάτι λειτουργεί προς όφελος του ενεργειακού συστήματος και του καταναλωτή.

Οι επενδυτές

Όσον αφορά τους επιχειρηματικούς ομίλους, στο Top-5 κατατάσσονται:

  • η ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή με 1030 MW (19,7%)
  • η ΜORE με 766 MW (14,7%)
  • η Iberdrola Rokas με 409 MW (7,8%)
  • η ENEL Green Power με 368 MW (7,0%) και
  • η Total Energies με 250 MW (4,8%)

Ακολουθούν η EDF, ο όμιλος Μυτιληναίου, η ΔΕΗ Ανανεώσιμες, η Jasper Energy, η Cubico, η HELENiQ Energy κ.α.

Σημειώνεται ότι όλα τα ως άνω αναφερόμενα μεγέθη αφορούν αιολική ισχύ που αποδίδεται στο δίκτυο.

Οι κατασκευαστές

H εικόνα για τους κατασκευαστές των ανεμογεννητριών είναι η εξής:

H Vestas έχει προμηθεύσει το 45,1% της συνολικής αποδιδόμενης αιολικής ισχύος στην Ελλάδα.

Ακολουθούν η Enercon με 25,6%, η Siemens Gamesa με 16,5%, η Nordex με 7,4% και η GE Renewable Energy με 3,9%.

Μικρότερα μερίδια κατέχουν οι EWT, Goldwind και Leitwind.

Τα έργα των διαγωνισμών

Κατά την περίοδο 2018-2022 έχουν επιλεγεί μέσω των διαγωνισμών της ΡΑΕ αιολικά πάρκα συνολικής ισχύος 1.592MW.

Όμως εξαιτίας κυρίως των καθυστερήσεων που προκαλούν τα γραφειοκρατικά εμπόδια, μόλις τα 614 MW, δηλ. το 38,6%, είχαν κατορθώσει να λειτουργούν κατά το τέλος του 2023.

Οι καθυστερήσεις αυτές δεν είναι χωρίς συνέπειες. Η τιμή αποζημίωσης των αιολικών πάρκων που έχουν επιλεγεί σε διαγωνισμούς και δεν έχουν υλοποιηθεί ακόμα είναι πολύ μικρότερη από το κόστος παραγωγής από φυσικό αέριο ή λιγνίτη. Τα αιολικά αυτά έργα, συνολικής ισχύος σχεδόν 1 GW, εάν είχαν ολοκληρωθεί έγκαιρα, θα πρόσφεραν περισσότερη φθηνή ενέργεια και μόνιμη ανακούφιση στους Έλληνες καταναλωτές και την εθνική οικονομία.

Οι ωριαίες συμμετοχές της αιολικής ενέργειας στο Σύστημα το 2023

Κατά το 2023, στο Ελληνικό Διασυνδεδεμένο Σύστημα:

  • η μεγαλύτερη ωριαία διείσδυση αιολικής ισχύος ήταν 86% και παρατηρήθηκε τη Κυριακή 10.09.2023 (04:00 – 05:00)
  • συνολικά για 2.117 ώρες του έτους η διείσδυση αιολικής ισχύος ήταν πάνω από 30% της ζήτησης ενέργειας
  • συνολικά για 4.737 ώρες η διείσδυση των μεταβλητών Α.Π.Ε. ήταν πάνω από 30% και για 1.717 ώρες ήταν πάνω από 60%
  • η συνολική ωριαία διείσδυση των Α.Π.Ε. ξεπέρασε το 100% της ζήτησης για 120 ώρες κατά το 2023.

Το Εθνικό Διασυνδεδεμένο Σύστημα της χώρας ανταποκρίθηκε χωρίς πρόβλημα στις μεγάλες αυτές διεισδύσεις.

O χάρτης της αιολικής ενέργειας

Τις επόμενες ημέρες θα ενημερωθεί η ηλεκτρονική εφαρμογή με τον γεωπληροφοριακό χάρτη της ΕΛΕΤΑΕΝ.

Κατεβάστε την Στατιστική ΕΔΩ
Κατεβάστε το χάρτη με τη γεωγραφική κατανομή ΕΔΩ
Κατεβάστε το Δελτίο Τύπου σε pdf ΕΔΩ

19 Ιανουαρίου, 2024

Νταβός-Γιώργος Χατζημαρκάκης: Η Ελλάδα παραγωγός και κόμβος μεταφοράς υδρογόνου

by EnergyUp 18 Ιανουαρίου, 2024

Για τον σημαντικό ρόλο της Ελλάδας στον εφοδιασμό της Ευρώπης με υδρογόνο, έκανε λόγο ο διευθύνων σύμβουλος του οργανισμού Hydrogen Europe, Γιώργος Χατζημαρκάκης, στο πλαίσιο του Greek House Davos 2024, τόσο ως παραγωγός όσο και ως κόμβος μεταφοράς υδρογόνου που θα παράγεται στην Αίγυπτο, τη Σαουδική Αραβία, το Ομάμ, τα Εμιράτα.

 

«Η Ελλάδα γεωγραφικά είναι σε σταυροδρόμι, αλλά μπορεί να παίξει ρόλο και ως καταναλωτής, για παράδειγμα για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών της Κρήτης ή της ελληνικής ναυτιλίας. Η Ευρώπη χρειάζεται το υδρογόνο για να φθάσει στους κλιματικούς στόχους, καθώς μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ως αποθήκη πράσινης ενέργειας», πρόσθεσε.

Στο ίδιο συνέδριο, η αντιπρόεδρος της Breakthrough Energy (οργανισμός που ιδρύθηκε από τον Bill Gates) Ann Mettler, υπογράμμισε τις δυσκολίες ανάπτυξης του υδρογόνου, ειδικά στην ΕΕ των 27 όπου υπάρχουν αντικρουόμενα συμφέροντα και προτεραιότητες μεταξύ των χωρών-μελών. Επεσήμανε την ανάγκη επιτάχυνσης των διαδικασιών ενοποίησης της αγοράς και βελτίωσης της νομοθεσίας από την πλευρά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, προκειμένου να υλοποιηθούν περισσότερες επενδύσεις. «Η επίτευξη των στόχων δεν θα έλθει από τον ουρανό», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Η αντιπρόεδρος της μεταλλουργίας ArcelorMittal, Irina Gorbounova, υπογράμμισε ότι ο χάλυβας είναι απαραίτητος για την ενεργειακή μετάβαση, ωστόσο το πρασίνισμα της παραγωγής του με χρήση υδρογόνου είναι ακόμη ακριβότερο. «Πρέπει να κλείσουμε την ψαλίδα του κόστους, είναι δύσκολο να επενδύσει κανείς όταν δεν υπάρχει απόδοση», είπε παρουσιάζοντας τις προσπάθειες της εταιρείας για παραγωγή κλιματικά ουδέτερου χάλυβα.

Ο Andrea Bombardi, εκτελεστικός αντιπρόεδρος της συμβουλευτικής εταιρείας RINA, ανέφερε ότι μόνο το 0,1% του υδρογόνου που παράγεται σήμερα είναι πράσινο και ότι σήμερα δεν υπάρχουν οι υποδομές παραγωγής και μεταφοράς υδρογόνου που απαιτούνται για την επίτευξη των ευρωπαϊκών στόχων.

Η Κατερίνα Λιανουδάκη, στέλεχος της ProEuropean Trading, που αναπτύσσει έργο παραγωγής πράσινου υδρογόνου στον Αθερινόλακκο της Κρήτης, υπογράμμισε τη στρατηγική θέση του νησιού για την ανάπτυξη διασυνδέσεων με τη Μέση Ανατολή και την Αφρική. Ανφερόμενη στη χρηματοδότηση των επενδύσεων, σημείωσε ότι ενώ υπάρχουν αρκετά χρηματοδοτικά εργαλεία στην ΕΕ, η χρηματοδότηση από τις τράπεζες παραμένει δυσχερής.

18 Ιανουαρίου, 2024
ΕΠΟΜΕΝΑ
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ

NEWSROOM

  • Ε Ε -ΟΟΣΑ και αγορές δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία

    8 Ιουνίου, 2026
  • Νίκη του Νικόλ Πασινιάν στις εκλογές στην Αρμενία

    8 Ιουνίου, 2026
  • Γιώργος Κώτσηρας: Τα οφέλη από τις αλλαγές στη ρύθμιση των 72 δόσεων

    8 Ιουνίου, 2026
  • Κυριάκος Πιερρακάκης: Όσο βελτιώνεται η οικονομική συνθήκη, κάθε μέρα, κάθε βδομάδα, κάθε μήνα θα υπάρχουν κινήσεις προς όφελος της κοινωνίας

    8 Ιουνίου, 2026
  • Νίκος Δένδιας: Για έναν Έλληνα υπουργό είναι πάντα συγκινητικό να βρίσκεται εδώ, στη Λευκωσία, στην πρωτεύουσα του Κυπριακού Ελληνισμού

    8 Ιουνίου, 2026
  • Ανοίγει σήμερα η ευρωπαϊκή πρόσκληση για καθαρή ενέργεια -CETPartnership 2026

    8 Ιουνίου, 2026
  • Στην Ουάσιγκτον βρίσκεται από σήμερα  ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Σταύρος Παπασταύρου

    8 Ιουνίου, 2026
  • Το Πεκίνο προωθεί ένα πιλοτικό πρόγραμμα για την καινοτόμο ανάπτυξη δικτύων τεχνολογίας 6G

    8 Ιουνίου, 2026
  • ΔΕΗ: από σήμερα η διαπραγμάτευση των νέων μετοχών

    26 Μαΐου, 2026
  • ΔΕΔΔΗΕ: Υπεγράφη η σύμβαση για την κατασκευή του νέου Κέντρου Διανομής Κερατέας

    15 Μαΐου, 2026
  • Η συνάντηση των Υπουργών Ενέργειας της Ελλάδας, της Σερβίας, της Βόρειας Μακεδονίας και της Βουλγαρίας

    15 Μαΐου, 2026
  • Από τη «μικρή ΔΕΗ» στη «διπλή ΔΕΗ» – Την Πέμπτη η γενική συνέλευση για αύξηση κεφαλαίου 4 δισ. ευρώ – Στόχος ο διπλασιασμός της εγκατεστημένης ισχύος

    11 Μαΐου, 2026
  • Δημιουργία φωτοβολταϊκού σταθμού στην περιοχή Λάγουρα του Δήμου Άργους Ορεστικού Καστοριάς

    6 Μαΐου, 2026
  • Κυριάκος Μητσοτάκης: Ανάγκη ενίσχυσης και επιτάχυνσης της ευρωπαϊκής αμυντικής βιομηχανίας και παραγωγής

    4 Μαΐου, 2026
  • Ήρθε το τέλος της σκέψης;

    2 Μαΐου, 2026

Το ηλεκτρονικό περιοδικό για την ενέργεια, τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, την οικονομία και το περιβάλλον!

Λεωφόρος Κηφισίας 62-64, Μαρούσι  15125
info@energyup.gr

Μέλος του

Team Energyup.gr

Παππά Μαρία
Βλάχος Γιώργος
Δέδε Ιωάννα
Αντωνίου Γιάννης

Facebook Twitter

ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ

  • Ε Ε -ΟΟΣΑ και αγορές δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία

    8 Ιουνίου, 2026
  • Νίκη του Νικόλ Πασινιάν στις εκλογές στην Αρμενία

    8 Ιουνίου, 2026
  • Γιώργος Κώτσηρας: Τα οφέλη από τις αλλαγές στη ρύθμιση των 72 δόσεων

    8 Ιουνίου, 2026

@2021 - Energyup.gr - All Right Reserved.


Back To Top
Energy Up
  • ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
  • NEWSROOM
  • ΕΝΕΡΓΕΙΑ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
  • ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
  • AUTO NEWS
  • ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΕΠΩΝΥΜΩΣ
  • ΔΙΕΘΝΗ