Με τιμή-στόχο €8,35 ανά μετοχή και σύσταση αγοράς ξεκινά την κάλυψη για την
Cenergy Holdings η Alpha Finance σε νέα της έκθεση. Η χρηματιστηριακή εστιάζει
στην ηγετική θέση του ομίλου στον κλάδο των καλωδίων και χαλυβδοσωλήνων και
στην επιτυχή ολοκλήρωση αρκετών έργων τα τελευταία χρόνια, τα οποία, όπως
σημειώνει, ανοίγουν τον δρόμο για ακόμη περισσότερα και μεγαλύτερα έργα. Ο
μακροπρόθεσμος στόχος της ενεργειακής μετάβασης, ο οποίος συνεπάγεται
αναθέσεις συμβάσεων μεγάλου πλαισίου στον τομέα των καλωδίων και αναβαθμίσεις
του δικτύου διασύνδεσης για την ενσωμάτωση των ΑΠΕ, αναμένεται να δημιουργήσει
προϋποθέσεις σημαντικής ανάπτυξης μεσομακροπρόθεσμα για τους συγκεκριμένους
κλάδους.
Με βάση το ανεκτέλεστο υπόλοιπο της Cenergy, που ανέρχεται σε €3 δισ. τον
Σεπτέμβριο του 2023, και τις επενδύσεις στη Fulgor, η οποία θα τεθεί σε λειτουργία
στα τέλη του 2024, η εταιρεία αναμένεται να πετύχει μέση αύξηση των εσόδων κατά
7% έως το 2030, φτάνοντας τα €2.5 δισ. στα τέλη του 2030. Παράλληλα, η
χρηματιστηριακή αναμένει διεύρυνση του περιθωρίου κέρδους για την Cenergy κατά
400 μ.β. με αποτέλεσμα την αύξηση του προσαρμοσμένου EBITDA στο 13%,
φθάνοντας τα € 0,33 δισ. μέχρι το 2030.
Σύμφωνα με τους αναλυτές της Alpha Finance, η δίκαιη αξία της Cenergy ανέρχεται
σε €1,6 δισ., με τη μετοχή της να διαπραγματεύονται σε discount σε σχέση με τους
ομοειδείς της στον κλάδο. Αυτό υποθέτει μία εσωτερική αξία για την Ελληνικά
Καλώδια στα €7,10 ανά μετοχή, στα €1,91 ανά μετοχή για τη Σωληνουργεία
Κορίνθου, και στα €0,27 ανά μετοχή για τη Ρουμάνικη θυγατρική (με αποτίμηση στο
Book Value της), με τη συνολική αξία να προκύπτει μετά την εφαρμογή ενός discount
10%. Αυτό συνεπάγεται ότι περίπου το 77% της συνολικής αξίας προέρχεται από τον
τομέα καλωδίων και περίπου το 21% από των κλάδο των χαλυβδοσωλήνων.
Επιπλέον, το EV/adj EBITDA, βρίσκεται σε discount 9% έναντι του μέσου όρου των
τελευταίων 6 ετών (από την εισαγωγή της).
Η Cenergy διαπραγματεύεται με P/E 13 με βάση τις εκτιμήσεις για το 2024 και
discount περίπου 14% σε σύγκριση με τις ομοειδείς εταιρείες στον κλάδο των
καλωδίων. Επιπλέον, η μετατροπή κερδοφορίας σε χρηματοροές θα φτάσει το 41%
κατά μέσο όρο κατά την περίοδο 2022-30, με μερισματική απόδοση που κυμαίνεται
στο 3%, επιδόσεις υψηλότερες από αυτές των ανταγωνιστών της. Τέλος, προσφέρει
ισχυρές αποδόσεις επί των επενδεδυμένων κεφαλαίων (ROIC) περίπου 13% κατά
την προβλεπόμενη περίοδο, αρκετά υψηλότερα από τις συναφείς εταιρείες.
Είναι ένας προϋπολογισμός ανάπτυξης. Η ανάπτυξη είναι και λίγο αυξημένη σε σχέση με το προσχέδιο, ακριβώς διότι η χώρα μας πάει κόντρα στο ρεύμα της υπόλοιπης Ευρώπης, είπε στην ΕΡΤ ο υφυπουργός Οικονομίας και Οικονομικών Χάρης Θεοχάρης.
Βλέπουμε μεγάλες χώρες, όπως η Γερμανία να δυσκολεύονται στην αναπτυξιακή τους πορεία. Η χώρα μας δεν φαίνεται να επηρεάζεται σημαντικά από την διεθνή συνθήκη, η οποία είναι δύσκολη. Παρόλα αυτά, η χώρα μας φαίνεται πως έχει μια ανθεκτική οικονομία που αντέχει.
Η ακρίβεια είναι ένα ζήτημα το οποίο συνεχίζει να εμποδίζει τους προϋπολογισμούς των νοικοκυριών αλλά και των επιχειρήσεων. Είναι ένα θέμα το οποίο θα διατηρηθεί και την επόμενη χρονιά. Παρ όλα αυτά και σε σχέση με τις εκτιμήσεις του προϋπολογισμού για τον πληθωρισμό αυτής της χρονιάς, είχαμε καλύτερα αποτελέσματα.
Συνεπώς, αυτό είναι ελπιδοφόρο από τη μια μεριά και από την άλλη προφανώς, καθώς η ακρίβεια είχε φτάσει να είναι και διψήφια συνολικά και τώρα πια είναι εκεί γύρω στο 3% ή λίγο πάνω, λίγο κάτω.
Άρα είναι η ώρα που θα πρέπει να την αντισταθμίσουμε σιγά σιγά με κάποιες λελογισμένες αυξήσεις και στους μισθούς και στην ιδιωτική και στη δημόσια οικονομία. Όλα αυτά τα μέτρα προς αυτή την κατεύθυνση συντείνουν.
Παλαιότερα οι προϋπολογισμοί γινόντουσαν για να γίνουν και στην πράξη βλέπαμε τι γινόταν και αλλάζαμε τον προϋπολογισμό στην πορεία. Τώρα πια το πλαίσιο είναι πολύ διαφορετικό. Υπάρχουν προϋπολογισμοί τριετίας, το λεγόμενο μακροπρόθεσμο σχέδιο που έρχεται τον Ιούνιο, άρα παρακολουθείται πάρα πολύ στενά ο προϋπολογισμός και κατά τη διάρκεια της χρονιάς.
Παλιότερα δεν χρειαζόταν ο πρόσθετος προϋπολογισμός, όταν είχαμε έκτακτα προβλήματα, όπως τις πλημμύρες ή τις φωτιές. Έχουμε συγκεκριμένο αποθεματικό και είμαστε αναγκασμένοι να πάμε στη Βουλή όταν πρέπει να αλλάξει προϋπολογισμό. Άρα είναι πραγματικά πολύ πιο σφικτά τα πράγματα από ότι ήταν στο παρελθόν.
Η φορολόγηση των ελεύθερων επαγγελματιών μέσασε όλα τα μέτρα αντιμετώπισης της φοροδιαφυγής, τα οποία ανακοινώθηκαν από τη ΔΕΘ από τον πρωθυπουργό και υλοποιούνται μέσα από αυτό το νομοσχέδιο, είναι μια πολύ σημαντική μεταρρύθμιση, η οποία θα αποδώσει γύρω στα 600 εκατομμύρια, τα οποία για να απαντήσω στην ερώτησή σας, πάνω από 450 νομίζω ο προϋπολογισμός, αν δεν κάνω λάθος 480 βάζει, πάνε στην αύξηση των δαπανών για την υγεία και πάνω από 100 εκατ. για την παιδεία.
Η συζήτηση για διορθωτικές παρεμβάσεις γίνεται τώρα, καθότι το νομοσχέδιο είναι σε διαβούλευση και μαζεύουμε και συλλέγουμε όλα τα σχόλια. Υπάρχει μια πολύ ζωντανή διαβούλευση.
Η φορολόγηση είναι εν πολλοίς δίκαιη και πολύ πιο δίκαιη από το προηγούμενο σύστημα. Υπάρχουν οι άνθρωποι οι οποίοι μιλάνε για έσοδα-έξοδα και πώς αυτό είναι το πιο δίκαιο. Όμως με το σύστημα των εσόδων-εξόδων οι αμιγώς ελεύθεροι επαγγελματίες έφτασαν να πληρώνουν φόρο 217 ευρώ. Καταλαβαίνουμε όλοι ότι αυτό είναι άδικο. Δεν μπορεί τόση μεγάλη κλίμακα ελεύθερων επαγγελματιών το 50% να δηλώνει μηδενικά έσοδα ζημιές και το 85% να δηλώνει μέχρι 10.000 ευρώ. Αυτό έρχεται να το θεραπεύσει το νομοσχέδιο. Όμως όπου υπάρχει αντικειμενική αδικία θα διορθωθεί.
Οι νέοι έχουν εξαίρεση για τρία χρόνια δεν μπαίνει το τεκμήριο στον τέταρτο χρόνο, μπαίνει μόνο κατά το ένα τρίτο, δηλαδή 3.600 ευρώ συνολικά. Στον πέμπτο χρόνο πάμε στα 7.200. Δηλαδή βλέπουμε μια σταδιακή ενεργοποίηση του τεκμηρίου μετά τα 5 χρόνια.
Υπάρχουν σημεία τα οποία θα τα δούμε. Δεν θέλω να μπω στην ουσία γιατί θα ανακοινωθούν και από τον ίδιο τον υπουργό, αλλά αυτή η συζήτηση τώρα είναι ανοιχτή. Έχουμε συνεχείς συσκέψεις, αξιολογούμε ένα ένα τα σχόλια, να είστε σίγουροι. Δεν κάνουμε προσχηματικό διάλογο. Έχω δει όλες τις τάξεις, λαϊκές τάξεις, περίπτερα, δικηγόρους, γιατρούς, φαρμακοποιούς, πολλαπλές συναντήσεις και θα συνεχίσουμε. Τις κάνουμε καταγράφοντας και τις δικές τους σκέψεις.
Σε σχέση με τα καύσιμα, η στάση της κυβέρνησης αυτής είναι πολύ διαφορετική από ό, τι γινόταν στο παρελθόν.
Ερχόμαστε με μια διάταξη να απαγορεύσουμε την λειτουργία και να κλείνουμε ένα πρατήριο καυσίμων στο οποίο έχουμε λαθρεμπόριο, νοθεία ή κλοπή στην αντλία. Να μην μπορεί να λειτουργήσει ως πρατήριο καυσίμων για δύο χρόνια. Αυτό είναι μια πολύ σκληρή πρακτική, μια πρακτική όμως η οποία είναι απαραίτητη εάν θέλουμε να ξεριζώσουμε αυτό το πολύ σκληρό και πολύ δύσκολο και πολύ παραβατικό φαινόμενο.
ΟΗΕ: κόσμος βρίσκεται σε τροχιά μιας «κολασμένης» αύξησης της παγκόσμιας θερμοκρασίας κατά 3°C
Ο κόσμος βρίσκεται σε τροχιά μιας «κολασμένης» αύξησης της παγκόσμιας θερμοκρασίας κατά 3°C, προειδοποιεί ο ΟΗΕ πριν από την κρίσιμη Σύνοδο Κορυφής για το Κλίμα Cop28 που αρχίζει την επόμενη εβδομάδα στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
Η έκθεση του Περιβαλλοντικού Προγράμματος του ΟΗΕ (Unep) διαπίστωσε ότι οι σημερινές πολιτικές για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα είναι τόσο ανεπαρκείς, που θα επιτευχθεί θέρμανση 3°C αυτόν τον αιώνα.
Τα ρεκόρ θερμοκρασίας έχουν ήδη ξεπεραστεί το 2023 και οι εντεινόμενοι καύσωνες, οι πλημμύρες και οι ξηρασίες έχουν αφαιρέσει ζωές και έχουν πλήξει τα μέσα διαβίωσης σε όλο τον κόσμο, ενώ έχει σημειωθείαύξηση της θερμοκρασίας κατά μόλις 1,4°C μέχρι σήμερα. Οι επιστήμονες λένε ότι θα έρθουν πολύ χειρότερα αν η θερμοκρασία συνεχίσει να αυξάνεται και ο γενικός γραμματέας του ΟΗΕ, Αντόνιο Γκουτέρες, έχει επανειλημμένα δηλώσει ότι ο κόσμος οδεύει προς ένα «κολασμένο» μέλλον.
Η έκθεση αναφέρει ότι η εφαρμογή μελλοντικών πολιτικών που έχουν ήδη υποσχεθεί οι χώρες θα μπορούσε να μειώσει κατά 0,1°C το όριο των 3°C. Η εφαρμογή των μειώσεων των εκπομπών που έχουν υποσχεθεί οι αναπτυσσόμενες χώρες υπό τον όρο να λάβουν οικονομική και τεχνική υποστήριξη θα μείωνε την άνοδο της θερμοκρασίας κατά 2,5°C, που εξακολουθεί να αποτελεί καταστροφικό σενάριο.
Σύμφωνα με την έκθεση, για να επιτευχθεί ο διεθνώς συμφωνημένος στόχος του 1,5°C, πρέπει να μειωθούν 22 δισ. τόνοι CO2 από το προβλεπόμενο σήμερα σύνολο το 2030. Αυτό είναι το 42% των παγκόσμιων εκπομπών και ισοδυναμεί με την παραγωγή των πέντε χειρότερων ρυπαντών του κόσμου σήμερα: Κίνα, ΗΠΑ, Ινδία, Ρωσία και Ιαπωνία.«
«Πρέπει να αρχίσουμε να σημειώνουμε ρεκόρ μείωσης των εκπομπών»
Η Inger Andersen, εκτελεστική διευθύντρια της Unep, δήλωσε: «Δεν υπάρχει άνθρωπος ή οικονομία στον πλανήτη που να μην επηρεάζεται από την κλιματική αλλαγή, γι’ αυτό πρέπει να σταματήσουμε να σημειώνουμε ανεπιθύμητα ρεκόρ στις εκπομπές, τη θερμοκρασία και τα ακραία καιρικά φαινόμενα. Πρέπει, αντίθετα, να βγάλουμε τη βελόνα από το ίδιο παλιό αυλάκι της ανεπαρκούς δράσης και να αρχίσουμε να σημειώνουμε άλλα ρεκόρ: στη μείωση των εκπομπών και στη χρηματοδότηση του κλίματος».
Τα Ηνωμένα Έθνη προειδοποίησαν νωρίτερα τον Νοέμβριο, ότι οι παραγωγοί ορυκτών καυσίμων στον κόσμο σχεδιάζουν επεκτάσεις που θα εκτοξεύσουν τον προϋπολογισμό του πλανήτη για τον άνθρακα δύο φορές, κάτι που οι ειδικοί χαρακτήρισαν «παραφροσύνη». Μια άλλη πρόσφατη έκθεση διαπίστωσε ότι η κρατική πετρελαϊκή εταιρεία των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, της οποίας ο διευθύνων σύμβουλος, Σουλτάν Αλ Τζαμπέρ, θα προεδρεύσει της Cop28, έχει τα μεγαλύτερα σχέδια επέκτασης που καταστρέφουν το καθαρό μηδενικό ισοζύγιο από οποιαδήποτε άλλη εταιρεία στον κόσμο.
Πηγή: Guardian
Κατατέθηκε σήμεδα το πρωί της Τρίτης, 21 Νοεμβρίου, στη Βουλή το τελικό σχέδιο του προϋπολογισμού για το 2024, με ενσωματωμένες φορολογικές ελαφρύνσεις μόνιμου χαρακτήρα συνολικού ύψους περίπου 2 δισ. ευρώ (352 εκατ. ευρώ συν 1,6 δισ. ευρώ).
Πρόκειται για τις έκτακτες παροχές (καταβολή επιδόματος κοινωνικής αλληλεγγύης σε χαμηλοσυνταξιούχους, ΑΜΕΑ, ανασφάλιστους υπερήλικες, δικαιούχους επιδομάτων τέκνων και ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος) οι οποίες θα δοθούν τον Δεκέμβριο σε 2,3 εκατ. δικαιούχους με συνολικό κόστος 352 εκατ. ευρώ αλλά και μόνιμα μέτρα από το 2024, συνολικού ύψους 1,6 δισ. ευρώ.
Δικαιούχοι των ενισχύσεων είναι:
- Οι δημόσιοι υπάλληλοι με οριζόντια αύξηση κατά 70 ευρώ στον βασικό μισθό, αύξηση της οικογενειακής παροχής από 20 έως 50 ευρώ μηνιαίως, αύξηση των επιδομάτων θέσης ευθύνης κατά 30% και αύξηση του επιδόματος παραμεθορίου και ειδικών συνθηκών εργασίας στα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας. Παράλληλα, αυξάνεται το μισθολόγιο των μελών ΔΕΠ (Διδακτικό Ερευνητικό Προσωπικό) καθώς και τα έξοδα διανυκτέρευσης του πολιτικού και ένστολου προσωπικού. Με το νέο μισθολόγιο, το μέσο ετήσιο όφελος ανά υπάλληλο ανέρχεται σε 2.084 ευρώ μικτά ή 1.476 ευρώ καθαρά.
- Οι συνταξιούχοι χωρίς προσωπική διαφορά, οι οποίοι από την 1η Ιανουαρίου 2024 θα δουν τις μηνιαίες τους αποδοχές να αυξάνονται κατά περίπου 3%. Το μέτρο αφορά 1,8 εκατ. συνταξιούχους χωρίς προσωπική διαφορά ή προσωπική διαφορά έως 10 ευρώ. Επίσης καταργείται η μείωση 30% επί των συντάξεων για τους απασχολούμενους συνταξιούχους και αντικαθίσταται με εισφορά 10% επί των πρόσθετων αμοιβών που λαμβάνουν από την εργασία τους.
Περίπου 750.000 συνταξιούχοι με συντάξεις έως 1.600 ευρώ με διαφορά άνω των 10 ευρώ δεν δικαιούνται αυξήσεις σύμφωνα με την νομοθεσία και θα έχουν έκτακτη ενίσχυση από 100 ισχύουσα έως 200 ευρώ, πριν τα Χριστούγεννα ενώ 150 ευρώ θα λάβουν περίπου 1,3 εκατ. χαμηλοσυνταξιούχοι με κύρια σύνταξη έως 700 ευρώ και χωρίς προσωπική διαφορά. - Οι χαμηλοσυνταξιούχοι για τους οποίους μονιμοποιείται η πλήρης απαλλαγή περίπου 200.000 πρώην δικαιούχων ΕΚΑΣ από τη συμμετοχή τους στη φαρμακευτική δαπάνη.
- Οικογένειες με παιδιά, καθώς αυξάνεται κατά 1.000 ευρώ το αφορολόγητο όριο για μισθωτούς, συνταξιούχους, αγρότες με ένα ή περισσότερα εξαρτώμενα τέκνα.
- Ιδιοκτήτες ακινήτων. Μειώνεται κατά 10% ο ΕΝΦΙΑ για κατοικίες που ασφαλίζονται για φυσικές καταστροφές.
- Δικαιούχοι επιδομάτων. Μέσα στη χρονιά αυξάνονται επίσης τα επιδόματα ΟΠΕΚΑ και ΔΥΠΑ/ΟΑΕΔ κατά 10-15 ευρώ και το επίδομα μητρότητας για επαγγελματίες και αγρότισσες (έως 630 ευρώ το μήνα).
Μόνιμοι οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ σε τουρισμό, μεταφορές, πολιτισμό
Επίσης, σύμφωνα με πληροφορίες, μετά τη μείωση του τέλους επιτηδεύματος, θεσπίζεται και η διατήρηση των χαμηλών συντελεστών ΦΠΑ σε μεταφορές, τουρισμό και πολιτισμό.
Αξιοποιώντας τα δημοσιονομικά περιθώρια που αφήνει η καλή πορεία των φορολογικών εσόδων και η περιστολή των δαπανών, σε συνδυασμό με την ανάγκη συγκράτησης των τιμών σε μια περίοδο έντονων πληθωριστικών πιέσεων, το κυβερνητικό οικονομικό επιτελείο, φαίνεται να κατέληξε στην απόφαση να ανέβει στο 24% από το 13% ο συντελεστής ΦΠΑ για τα αναψυκτικά τα οποία διατίθενται από επιχειρήσεις εστίασης, να επεκτείνει για έξι ακόμα μήνες έως τον Ιούνιο του 2024 τους μειωμένους συντελεστές σε ταξί και καφέ (σε καταστήματα εστίασης) και να μονιμοποιήσει τους μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ στις μεταφορές, το τουριστικό πακέτο και τον πολιτισμό.
Οι στόχοι για τους φόρους 2024 είναι η είσπραξη 63 δισ. ευρώ, η μείωση της φοροδιαφυγής του ΦΠΑ, τουλάχιστον κατά 600 εκατ. ευρώ από τη φορολόγηση επαγγελματιών αλλά και να προχωρήσουν οι μόνιμες μειώσεις φόρων.
Το νέο πλαίσιο αναμένεται να διαμορφωθεί ως εξής:
Μόνιμα μειωμένος ΦΠΑ 13%:
- Εισιτήρια μέσων μεταφοράς.
- Τουριστικό πακέτο.
- Πολιτισμός (κινηματογράφοι, θέατρα κλπ).
Παράταση μειωμένου ΦΠΑ έως 30/6/2024:
- Σερβιριζόμενος καφές.
- Σερβιριζόμενα ροφήματα.
- Υπηρεσίες ταξί.
Αύξηση του ΦΠΑ στο 24%:
- Σερβιριζόμενα αναψυκτικά.
Τα βασικά μεγέθη
Όσον αφορά στα βασικά μεγέθη του νέου προϋπολογισμού, προβλέπεται υψηλή ανάπτυξη, χαμηλότερη ανεργία, αποκλιμάκωση του πληθωρισμού και του χρέους, αλλά και ενίσχυση των επενδύσεων.
Ο πήχης της ανάπτυξης τοποθετείται στο 2,4% για φέτος έναντι αρχικής πρόβλεψης στο προσχέδιο για 2,3% ενώ για το 2024 προβλέπεται επιτάχυνση στο 2,9% με «ατμομηχανή» τις δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις, οι οποίες αναμένεται να αυξηθούν κατά 15,1% τον επόμενο χρόνο από 7,1% φέτος.
Ώθηση στην ανάπτυξη αναμένεται να δώσουν η ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας, η ταχύτερη απορρόφηση των πόρων από το Ταμείο Ανάκαμψης και η ενίσχυση του τουριστικού ρεύματος και η αύξηση των εξαγωγών κατά 5,6%.
Οριακά υψηλότερα συγκριτικά με τις εκτιμήσεις του Οκτωβρίου τοποθετείται ο πληθωρισμός για φέτος και το επόμενο έτος. Με βάση τη νέα πρόβλεψη η αύξηση του δείκτη από 3,8% στο προσχέδιο του προϋπολογισμού θα κινηθεί στο 3,9% για το 2023 για να υποχωρήσει στο 2,6% το 2024 από 2,4%. Η επί τα χείρω αναθεώρηση του πληθωρισμού είναι αποτέλεσμα των νέων προβλέψεων για μεγαλύτερη ένταση και διάρκεια του κύματος των ανατιμήσεων σε ευρύ φάσμα αγαθών και υπηρεσιών με «πηγή» της ακρίβειας την ενέργεια.
Παρά τις πληθωριστικές πιέσεις η ιδιωτική κατανάλωση θα ενισχυθεί. Φέτος στο 2,9% από 2,5% που ήταν η πρόβλεψη στο προσχέδιο για να επιβραδυνθεί στο 1,3% το 2024 έναντι πρώτης εκτίμησης για 1,6%.
«Βουτιά» στο -1,6% το 2024 προβλέπεται για τη δημόσια κατανάλωση.
Στο δημοσιονομικό μέτωπο το πρωτογενές πλεόνασμα για φέτος λόγω της ισχυρότερης ανάπτυξης και των υπερεισπράξεων από φόρους προβλέπεται να διαμορφωθεί στο 1,1% του ΑΕΠ ενώ για το 2024 «τοποθετείται» στο 2,1%, λόγω ενίσχυσης των εσόδων (περίπου 600 εκατ. ευρώ) από το νέο καθεστώς φορολόγησης των ελεύθερων επαγγελματιών.
Το δημόσιος χρέος θα συνεχίσει καθοδικά φθάνοντας στο 152,2% του ΑΕΠ στο τέλος του 2024 ενώ ετοιμάζονται κινήσεις με νέες προεξοφλήσεις δανείων από το πρώτο μνημόνιο που θα μειώσουν το κόστος εξυπηρέτησης.
Οι συνθήκες στην αγορά εργασίας θα συνεχίσουν να βελτιώνονται με την απασχόληση (σε εθνικολογιστική βάση) να εκτιμάται ότι θα αυξηθεί κατά 1,4% και το ποσοστό ανεργίας να αποκλιμακώνεται στο 11,2% το 2023 και περαιτέρω στο 10,6% το 2024 με ταυτόχρονη αύξηση των αμοιβών εξαρτημένης εργασίας κατά 6,5% το 2023 και 3,7% το 2024.
Σταθερό στα 17 σεντς ανά κιλοβατώρα παραμένει το τιμολόγιο της ΔΕΗ για το Δεκέμβριο, που ανακοινώθηκε απόψε. Συγκεκριμένα οι τιμές, όπως και το Νοέμβριο, είναι:
-Για κατανάλωση έως 500 κιλοβατώρες, 17 σεντς.
-Από 500 κιλοβατώρες και πάνω, 18,2 σεντς.
-Νυχτερινό τιμολόγιο: 12,9 σεντς.
Η αναγγελία των τιμολογίων του επόμενου μήνα στις 20 του προηγούμενου εφαρμόζεται για τελευταία φορά καθώς στο τέλος του χρόνου λήγει το πλαίσιο των έκτακτων μέτρων που εφαρμόστηκε από το περυσινό καλοκαίρι. Από 1ης Ιανουαρίου τίθεται σε ισχύ νέο πλαίσιο που έχει ανακοινώσει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και περιλαμβάνει μεταξύ άλλων το κοινό τιμολόγιο που θα προκύπτει από μαθηματική φόρμουλα και θα ανακοινώνεται κάθε 1η του μήνα.
Θ. Σκυλακάκης στη Βουλή: Η ανάπτυξη ΥπεράκτιωνΑιολικών Πάρκων είναι μία τεράστια ευκαιρία για την Ελλάδα
«Τα υπεράκτια αιολικά πάρκα (ΥΑΠ) είναι μία τεράστια ευκαιρία για τη χώρα μας» τόνισε ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Θόδωρος Σκυλακάκης, αναφερόμενος σε μία εκ των πλέον αναπτυξιακών διατάξεων στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, με τίτλο: «Όροι δόμησης, κατασκευής, επιτρεπόμενες χρήσεις γης για κέντρα δεδομένων, χωροταξικές και πολεοδομικές ρυθμίσεις, αξιοποίηση πόρων Πράσινου Ταμείου και λοιπές περιβαλλοντικές και ενεργειακές διατάξεις».
Υπερασπιζόμενος στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής τις διατάξεις του νομοσχεδίου, εξήγησε πως στην Ελλάδα -κατά κύριο λόγο στο Αιγαίο- έχουμε ένα πάρα πολύ ισχυρό, αιολικό δυναμικό, το καλύτερο που υπάρχει σε όλη την Ανατολική Μεσόγειο και πιθανότατα -με μία μικρή εξαίρεση κάποιων περιοχών έξω από την Γασκώνη- το καλύτερο σε όλη τη Μεσόγειο.
Ο Υπουργός σημείωσε πως είναι πολύ μεγάλης σημασίας, αυτό το δυναμικό, να μπορέσουμε να το αξιοποιήσουμε τη σωστή στιγμή και πως μπορεί η χώρα να προσμένει τη δημιουργία μίας αλυσίδας αξίας, επειδή είναι πολύ μεγάλες οι επενδύσεις, της τάξεως των12GW, που θα γίνουν στην επόμενη 20ετία, αξίας δεκάδων δισεκατομμυρίων ευρώ.
«Είναι μία μοναδική ευκαιρία το υπεράκτιο αιολικό δυναμικό να μετατρέψει την Ελλάδα σε μια εξαγωγική,ενεργειακά χώρα. Να δώσει επενδύσεις με πολύ μεγάλη προστιθέμενη αξία», η οποία όπως επισήμανε ο κ. Σκυλακάκης θα ξεπερνά το 50% των επενδύσεων, κάνοντας λόγο για τεράστια οικονομική και ενεργειακή απόδοση.
Σημειώνεται πως στο πλαίσιο του σχεδίου νόμου, μέχρι την έκδοση απόφασης από τον ΑΔΜΗΕ, επιταχύνεται η ανάπτυξη έργων ΥΑΠ, με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, που ορίζει: Ποια είναι η εγκατεστημένη ισχύς των έργων για να δεσμευτεί ηλεκτρικός χώρος και πώς επιμερίζεται ο χώρος αυτός ανά περιοχή του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ), αφού ληφθούν υπόψη οι λειτουργικοί περιορισμοί που υπάρχουν, με στόχο να συνδεθούν έργα ΥΑΠ, συνολικής εγκατεστημένης ισχύος τουλάχιστον ίσης με 2000 MW, σε θαλάσσιες περιοχές που περιγράφονται στο Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης ΥΑΠ.
Αναλυτικά, η ομιλία του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Θόδωρου Σκυλακάκη, στην Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής:
«Κύριοι συνάδελφοι, παρακολούθησα –κατά το δυνατόν–τη συζήτηση που έχουμε κάνει ως τώρα για το νομοσχέδιο και θα ήθελα να κάνω κάποιες βασικές παρατηρήσεις, οι οποίες θα διευκολύνουν και τα κόμματα στη διαμόρφωση της τελικής τους άποψης –όσα δεν έχουν διαμορφώσει για το νομοσχέδιο.
Να ξεκινήσω από το παράπονο το οποίο εκφράζεται για το γεγονός ότι το νομοσχέδιο αυτό είναι ερανιστικό,δηλαδή περιέχει πολλές και διαφορετικές διατάξεις. Το παράπονο αυτό είναι εύλογο. Όλοι θα θέλαμε να μπορούμε να κάνουμε νομοσχέδια που θα έχουν μόνο μεγάλες μεταρρυθμίσεις και θα διαμορφώνουν πολιτικές για ολόκληρους τομείς και πράγματι το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, έχει ένα τέτοιο νομοσχέδιο,το οποίο θα ακολουθήσει, σε σύντομο ελπίζω χρονικό διάστημα, με πολύ σημαντικές μεταρρυθμίσεις για πάρα πολλά θέματα, τη δασική πολιτική, τα αυθαίρετα, την εκτός σχεδίου δόμηση, τα ύδατα και κάποια ενεργειακάθέματα.
Αλλά, η πραγματικότητα είναι ότι η νομοθέτηση που έχει η χώρα είναι εξαιρετικά λεπτομερειακή και σε επίπεδο μόνο νόμων –αφήνω τα Προεδρικά Διατάγματα και τις κανονιστικές αποφάσεις. Έχει δεκάδες χιλιάδες σελίδες και πάρα πολύ λεπτομερειακές ρυθμίσεις, καθιστώνταςαναγκαία –κατά καιρούς– για την εύρυθμη λειτουργία του κράτους και της διοίκησης την παρουσία και ερανιστικώννομοσχεδίων. Αυτή είναι μία πραγματικότητα. Σε αυτή προσθέστε και κάτι ακόμη, το γεγονός ότι η δημόσια διοίκησή μας ερμηνεύει –κατά κύριο λόγο– στενά το νόμο.
Εγώ έχω μία εμπειρία τώρα αρκετών ετών πραγματικής διοίκησης και υπάρχουν περιπτώσεις που σου λέει η Διοίκηση, αυτό το νόμο δεν μπορώ να τον εφαρμόσω, φέρτε άλλο νόμο. Σας φαίνεται τελείως παράλογο, αλλά το έχω ακούσει τουλάχιστον επτά φορές στη διάρκεια της προηγούμενης θητείας μου στο Υπουργείο Οικονομικών ως Αναπληρωτής Υπουργός και υποπτεύομαι ότι θα το ακούσω και πολλές ακόμη στο επόμενο διάστημα.
Αυτό, δυστυχώς μας αναγκάζει να φέρνουμε και νομοσχέδια με επιμέρους λεπτομερειακές ρυθμίσεις και κατανοώ τη δυσφορία της εθνικής αντιπροσωπείας όταν βρίσκεται αντιμέτωπη με αυτά τα νομοσχέδια. Είναι,όμως, μια πραγματικότητα της ζωής, την οποία δυστυχώς αν πρόκειται να ασκούμε εύρυθμα διοίκηση και πολιτικές δεν μπορεί παρά να την έχουμε.
Με αυτή την θεμελιώδη αδυναμία η δική μου παρουσίαση θα είναι εκ των πραγμάτων λεπτομερειακή πάνω σε κάποια άρθρα που θεωρώ ότι έχουν κάποια ευρύτερη σημασία. Και βεβαίως άρθρα που δεν καλύπτονται τόσο πολύ από τους αρμόδιους Υφυπουργούς, τον κύριο Ταγαράκαι την κυρία Σδούκου. Κυρίως από τον κύριο Ταγαράπου έχει και μεγαλύτερο μέρος διατάξεων που υπερασπιζόμαστε από κοινού σε αυτό το νομοσχέδιο.
Θα ξεκινήσω από το μεγαλύτερο κομμάτι που είναι τα data center για να πω ότι τα data center από τη φύση τους αφορούν σε χαμηλής περιβαλλοντικής όχλησης δραστηριότητες. Ένα από τα χαρακτηριστικά τους είναι ότι έχουν λιγότερους εργαζομένους από ότι για το ίδιο μέγεθος μια άλλη κλασική επιχείρηση που θα βρισκόταν σε μια περιοχή μικτής κατοικίας.
Είναι, όμως, ταυτόχρονα δραστηριότητες μεγάλης οικονομικής σημασίας, στρατηγικές για την οικονομική ανάπτυξη και έχουν ειδικές ανάγκες που καλύπτονται από το παρόν νομοσχέδιο πολεοδομικές.
Δεν υπάρχει κάτι άλλο, προσπαθήσαμε εδώ να είμαστε ισορροπημένοι στη νομοθέτηση μεταξύ του πόσο πρέπει με έναν οριζόντιο τρόπο να ρυθμίζονται πολεοδομικά θέματα, κάτι που γενικά πρέπει να το αποφεύγουμε.
Νομίζω ότι βρήκαμε μια ισορροπία που δεν έχει κάτι το παράδοξο ή κάτι το υπερβολικό. Αντίστοιχες διατάξεις υπάρχουν και για βιομηχανίες πολύ χαμηλής φυσικής όχλησης με αυτές που υπάρχουν εδώ. Δεν κάνουμε,δηλαδή, κάτι το παράλογο.
Έρχομαι σε ένα δεύτερο θέμα που απασχόλησε πολύ και τη διαβούλευση που αφορά στην άρση της ρύθμισης που επέβαλε με υποχρεωτικό τρόπο την εγκατάσταση φυσικού αερίου σε κάθε νέα οικοδομή. Αυτή η ρύθμιση δεν είναι πια ρεαλιστική, με βάση την πράσινη μετάβαση, διότι μία οικοδομή από τη φύση της πρόκειται να υπηρετήσει τους ενοίκους της για 50, 60, 80 χρόνια.
Η πράσινη μετάβαση θέλει το φυσικό αέριο καθαρά μεταβατικό και πλέον, αυτό είναι το πιο σημαντικό, με το συνδυασμό καλής κάλυψης της ενεργειακής αποδοτικότητας, δηλαδή καλής μόνωσης, με τη δυνατότητα να έχεις τεχνολογίες είτε γεωθερμίας είτε ηλιακών θερμικών και με την αντλία θερμότητας, υπάρχουν εναλλακτικές τεχνολογίες θέρμανσης.
Δίνω ιδιαίτερη σημασία και στη γεωθερμία, που υπάρχουν τεχνικές που βρήκα πολύ ενδιαφέρουσες, τις γνώρισα τώρα στο Υπουργείο Περιβάλλοντος, όπου μπορείς να χρησιμοποιείς την γη ως χώρο αποθήκευσης θερμότητας το καλοκαίρι και να παίρνεις τη θερμότητα αυτή πίσω το χειμώνα και το αντίστροφο.
Το λέω για να καταλάβουμε ότι υπάρχουν πάρα πολλές νέες τεχνολογίες, που άλλες είναι από τώρα ανταγωνιστικές, όπως οι αντλίες θερμότητας, άλλες εξελίσσονται (θα είναι στα επόμενα πέντε, δέκα, είκοσι χρόνια).
Είναι λάθος, λοιπόν, να παίρνουμε και να διατηρούμε μία τεχνολογική απόφαση και να υποκαθιστούμε την αγορά με μία δική μας μονομερή τεχνολογική απόφαση, όπως είναι ότι θα βάζεις υποχρεωτικά φυσικό αέριο, κατά μείζονα λόγο που είναι ένα αέριο μετάβασης και δεν θα μείνει με τίποτε στη διάρκεια της ζωής αυτών των νέων οικοδομών.
Εισέρχομαι τώρα σε ένα πακέτο παρεμβάσεων, που είναι διάσπαρτες στο νομοσχέδιο, αλλά όλες έχουν μία πτυχή περιβαλλοντική που τη θεωρώ εγώ προσωπικά θετική.
Ξεκινώ από μία πρωτοβουλία που ήταν καθαρά δική μου και αφορά στα φωτοβολταϊκά, που έχουν αρχίσει και εγκαθίστανται σε όλο και μεγαλύτερο αριθμό και έχουμε μία ατελείωτη ουρά, η οποία έπεται.
Η εγκατάστασή τους έχει και χαρακτήρα οπτικής όχλησης, που είναι μία ολόκληρη φασαρία που γίνεται για τις ανεμογεννήτριες. Η ρύθμιση που φέρνουμε, μας επιτρέπει με φυτοφράχτες και δενδροστοιχίες να βελτιώνουμε το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των φωτοβολταϊκών και είναι θετικές και από πλευράς οπτικής όχλησης, αλλά και από πλευράς αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα, μια που οι φυτοφράκτες και οι δενδροστοιχίες είναι αποθήκευση πρόσθετου διοξειδίου του άνθρακα στον κορμό των δέντρων κατά κύριο λόγο.
Ταυτόχρονα, φέρνουμε μία διάταξη για τα φωτοβολταϊκάκαι τα λατομεία. Μειώνουμε, δηλαδή, την απόσταση στα 100 μέτρα. Αυτό είναι τελείως λογικό. Τα φωτοβολταϊκάδεν έχουν θέματα ασφαλείας, διότι κατά βάση υπάρχουνε εκεί χωρίς να υπάρχει ανθρώπινη παρουσία.
Τα 100 μέτρα από ένα λατομείο είναι επαρκής απόσταση και σε κάθε περίπτωση δεν υπάρχει κάποιος λόγος να σταματούμε μία επένδυση, το οποίο έχει οικονομικό κόστος αν σταματάς κάθε μία επένδυση με έναν κανόνα, που δεν έχει λογική.
Φεύγω από τα φωτοβολταϊκά και πάω στις ανεμογεννήτριες. Μία διάταξη που φέραμε εδώ, επιβάλει στις ανεμογεννήτριες να έχουν πρόσθετες πρόνοιες για τη δασοπυρόσβεση. Ο λόγος που το κάνουμε αυτό, είναι ότι οι ανεμογεννήτριες με τους δρόμους που δημιουργούνται, μας διευκολύνουν στις προσπάθειες δασοπυρόσβεσης, διότι κάνουν στην ουσία –με ιδιωτικό τρόπο– κάτι που εμείς θα θέλαμε να έχουμε περισσότερους δασικούς δρόμους, γιατί η άμυνα των δασών μας από τις πυρκαγιές απαιτεί πολύ περισσότερους δασικούς δρόμους και πολύ καλύτερη πρόσβαση στα δάση.
Και στο πλαίσιο αυτών των δασικών, των νέων δρόμων που δημιουργούνται λόγω των ανεμογεννητριών, είναι σημαντικό και χρήσιμο να υπάρχουν και άλλες πυροσβεστικές δυνατότητες με την ευκαιρία των νέων δρόμων που δημιουργούνται με τη μορφή κρουνών ή δεξαμενών.
Ένα ακόμη σημαντικό –κατά τη γνώμη μου– για την προσαρμογή που πρέπει να έχουμε στην κλιματική αλλαγή που υπάρχει σε αυτό το νομοσχέδιο, είναι μία μικρή λεπτομέρεια. Δεν ξέρω αν το πρόσεξε κανείς. Είναι ότι επιτρέπουμε στον ΔΕΔΔΗΕ να παρεμβαίνει και στους κοινόχρηστους χώρους για να κάνει κλαδέματα. Εδώ τώρα υπάρχει ένα πολύ πρακτικό θέμα, το οποίο μπορεί να το βρούμε μπροστά μας, ελπίζω όχι, και αυτό το χειμώνα και μπορεί να το βρούμε μπροστά μας σίγουρα και τα καλοκαίρια.
Έχουμε πολλές περιπτώσεις και σκεφτείτε όλοι όσοι γυρνάμε και βλέπουμε, σκεφτείτε περιπτώσεις, θα βρείτε δεκάδες στο μυαλό σας άμεσα, όπου δέντρα όχι του Δήμου, αλλά ιδιοκτητών φεύγουν από τη γραμμή, τη νοητή γραμμή του οικοπέδου και περνάνε στον κοινόχρηστο χώρο του πεζοδρομίου, όπου δεδομένου ότι έχουμε δίκτυο σε κολώνες και όχι υπόγειο στο συντριπτικό κομμάτι της χώρας συναντούν τις κολώνες του ΔΕΔΔΗΕ και τα ρευματοφόρα σύρματα του ΔΕΔΔΗΕ. Και αυτό το δέντρο,είτε στα χιόνια μπορεί να σπάσει και να δημιουργήσει το πρόβλημα είτε να πέσει στα σύρματα και πάλι ενδεχομένως λόγω κάποιου σφάλματος, να δημιουργηθεί πρόβλημα πυρκαγιάς.
Εδώ, λοιπόν, δίνουμε τη δυνατότητα στον ΔΕΔΔΗΕ να κάνει κλάδεμα στους κοινόχρηστους χώρους. Σημειώστε ότι είχε αυτή τη δυνατότητα στις πλατείες. Και από παράλειψη του νομοθέτη, ιδού γιατί χρειάζεται το ερανιστικό, δεν είχε στους κοινόχρηστους χώρους. Εύλογο και νομίζω κανείς δεν θα έχει αντίρρηση για ένα τέτοιο άρθρο.
Αντίστοιχα φιλικά προς το περιβάλλον είναι και τα δύο μικρά άρθρα για την στάθμευση. Το ένα που επιτρέπει μηχανικά μέσα που πολλαπλασιάζει τον αριθμό των αυτοκινήτων που μπορούν να μπουν σε ένα αδόμητο οικόπεδο με σύγχρονη τεχνολογία, δεν προβλεπόταν. Πάλι ανάγκη να έχεις ένα ερανιστικό νομοσχέδιο για να το υποστηρίξεις.
Και το δεύτερο, μια παράταση που δίνουμε στους σταθμούς στο κέντρο της πόλης, με σύμφωνη γνώμη του Υπουργείου Πολιτισμού, στο ιστορικό κέντρο με την προϋπόθεση που βάλαμε ως Υπουργείο να υπάρχει ένας φυτοφράχτης, για να είναι καλύτερη –με εξαίρεση την είσοδο– η οπτική, αλλά και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα αυτών των σταθμών που παρατείνονται.
Τώρα, μια άλλη παρατήρηση αφορά στο Πράσινο Ταμείο, όπου δίνουμε τη δυνατότητα να πραγματοποιούνται προγραμματικές συμβάσεις με φορείς του δημοσίου τομέα, της γενικής κυβέρνησης, για παράδειγμα το ΤΑΙΠΕΔ, τα πανεπιστήμια κ.ά. Γιατί το ζητάμε αυτό; Γιατί το Πράσινο Ταμείο θα αποτελέσει κεντρικό χρηματοδοτικό εργαλείο για τα θέματα της προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή. Είναι πολύ σημαντικό ένα κομμάτι των πόρων που παίρνουμε από τους ρύπους και από την ενίσχυση της πράσινης μετάβασης, να πάει στην προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή.
Γιατί συμβαίνει αυτό; Γιατί ζούμε ήδη σε ένα καινούριο κλίμα. Αυτά που έγιναν το περασμένο καλοκαίρι, δηλαδή ο συνδυασμός καύσωνα-πυρκαγιών-πλημμυρών δύο φορές, γεγονότα χιλίων και διακοσίων ετών στον ίδιο χώρο, σημαίνουν πρακτικά και αβίαστα ότι ζούμε, ήδη, σε ένα καινούριο κλίμα.
Αυτό το κλίμα δεν ξέρουμε πως θα εξελιχθεί στα επόμενα χρόνια. Το μόνο σίγουρο που ξέρουμε είναι ότι θα χρειαστούν πολύ μεγαλύτερες επενδύσεις στην ανθεκτικότητα. Οι πόροι, λοιπόν, καθώς προχωρούμε ταχύτερα στην πράσινη μετάβαση μέσω των ανανεώσιμωνπηγών ενέργειας, πρέπει να αρχίσουν να διοχετεύονται και προς την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή. Και το Πράσινο Ταμείο είναι το κατάλληλο εργαλείο γι’ αυτή τη δουλειά.
Ως τώρα, κυρίως, είχαμε πόρους που πήγαιναν με προσκλήσεις προς Περιφέρειες και Δήμους. Αυτό θα συνεχισθεί, αλλά θα χρειαστούμε και κεντρικά έργα και στη δασική πολιτική και αλλού, τα οποία να πραγματοποιηθούν με πόρους των ρύπων, που θα περνάνε στο Πράσινο Ταμείο που θα δουλεύει σαν φορέας χρηματοδότησης και στον αντίστοιχο φορέα όπως το ΤΑΙΠΕΔ ως φορέα υλοποίησης ή παράδειγμα μελέτες μέσω των ΑΕΙ που πρέπει να γίνουν με ταχύτητα.
Και ολοκληρώνω την τοποθέτησή μου που είναι εξ’ορισμού ερανιστική, με τα υπεράκτια αιολικά και τον ηλεκτρικό χώρο που δεσμεύουμε. Τα υπεράκτια αιολικά κυρίες και κύριοι συνάδελφοι είναι μία τεράστια ευκαιρία για τη χώρα.
Έχουμε στην Ελλάδα ένα πάρα πολύ ισχυρό αιολικό δυναμικό, κατά κύριο λόγο στο Αιγαίο, το καλύτερο αιολικό δυναμικό που υπάρχει σε όλη την Ανατολική Μεσόγειο και πιθανότατα με μία μικρή εξαίρεση κάποιων περιοχών έξω από την Γασκώνη το καλύτερο σε όλη τη Μεσόγειο.
Το αιολικό μας δυναμικό εκεί έχει ένα “capacity factor”, δηλαδή χρόνο που δουλεύει, που ξεπερνά το 45%. Κάποιοι θεωρούν από τους επενδυτές, ότι ξεπερνάει και το 50% ή ακόμη περισσότερο. Για να έχετε μία αίσθηση, ένα φωτοβολταϊκό στη Γερμανία δουλεύει 800 ώρες το χρόνο. Ένα φωτοβολταϊκό στην Ελλάδα δουλεύει 1500. Capacity factor πάνω από 50% σημαίνει ότι δουλεύεις με πάνω από 4.000 ώρες το χρόνο, δηλαδή τρεις φορές περίπου το χρόνο που δουλεύει ένα φωτοβολταϊκό.
Αυτό είναι τεράστιας αξίας για το σύστημά μας, για οποιοσδήποτε σύστημα, γιατί σου επιτρέπει να κάνεις έναν πολύ καλύτερο συνδυασμό αιολικών και φωτοβολταϊκώνγια την πράσινη μετάβαση. Είναι πολύ μεγάλης σημασίας αυτό το δυναμικό να μπορέσουμε να το αξιοποιήσουμε στη σωστή στιγμή. Τί εννοώ στη σωστή στιγμή; Εννοώ τη στιγμή, κατά την οποίαν θα υπάρχει τιμή τέτοια, καθώς θα βελτιώνεται η τεχνολογία που χρησιμοποιούν τα υπεράκτια αιολικά. Τα δικά μας είναι κατά κύριο λόγο floating, δηλαδή δεν είναι επιπυθμένια, είναι αγκυροβολημένα σε ένα μέσο βάθος. Αυτά που σχεδιάζουμε, που είναι περίπου στα 350 μέτρα. Σε αυτά ταπλωτά οι τεχνολογίες περιμένουμε ότι θα ρίξουν τις τιμές περίπου κατά 50% μέσα στην επόμενη πενταετία με δεκαετία, σε συνδυασμό με τις οικονομίες κλίμακος που θα δημιουργηθούν.
Και εκεί μπορεί η χώρα να προσμένει –και αυτή είναι η επιδίωξή μας γι’ αυτό και τα προωθούμε νωρίς, επειδή είναι πολύ μεγάλες οι επενδύσεις που θα γίνουν στην επόμενη 20ετία, είναι 12GW, μιλάμε για δεκάδες δισεκατομμύρια επενδύσεις– τη δημιουργία μίας αλυσίδας αξίας. Δηλαδή να φτιάχνουμε αυτά τα πλωτά στα ναυπηγεία μας, να φτιάχνουμε –που ήδη φτιάχνουμε– τα καλώδια που θα τα ενώνουν στα εργοστάσια καλωδίων μας. Να υποστηρίζουμε, που ήδη υποστηρίζουμε, κι έχουμε εξαιρετικές εταιρείες γι’ αυτό την υποβρύχια συντήρηση με δικούς μας ανθρώπους και να το κάνουμε αυτό όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά να προσφέρουμε αυτές τις υπηρεσίες και σε μία ολόκληρη ευρύτερη περιοχή.
Είναι, λοιπόν, μία μοναδική ευκαιρία το υπεράκτιοαιολικό δυναμικό να μετατρέψει τη χώρα σε μια εξαγωγική ενεργειακά χώρα. Να δώσει επενδύσεις, με πολύ μεγάλη προστιθέμενη αξία. Εάν τα κάνουμε όλα αυτά η προστιθέμενη αξία των επενδύσεων αυτών, ενώ στα φωτοβολταϊκά ή στα κλασικά αιολικά είναι σχετικά μικρή, εδώ πέρα η προστιθέμενη αξία θα ξεπερνά, άνετα,το 50% των επενδύσεων. Με τεράστια οικονομική και ενεργειακή απόδοση.
Γι’ αυτό και για να δώσουμε μια ασφάλεια στους επενδυτές που θα έρθουν να επενδύσουν, με δεδομένου ότι οι διαγωνισμοί θα έχουν ετοιμαστεί προς το τέλος αυτή της τετραετίας που διανύουμε, δεσμεύουμε αυτά τα 2GWηλεκτρικού χώρου, που είναι σε αυτό το ερανιστικόνομοσχέδιο και που είναι μια από τις μικρές διατάξεις με πολύ μεγάλη σημασία.
Κλείνοντας να ευχαριστήσω για τη συζήτηση που έγινε ως τώρα και να πω ότι το γεγονός ότι το νομοσχέδιο είναι ερανιστικό, δεν σημαίνει ότι δεν έχει σημαντικές αναπτυξιακά διατάξεις. Σας είπα αυτά για τα υπεράκτια. Και δεν σημαίνει ότι θα πρέπει να αντιμετωπίζεται εξ’ορισμού αρνητικά από τα κόμματα της αντιπολίτευσης.
Νομίζω θα άξιζε τον κόπο να κρίνουν διάταξη-διάταξη, αυτές που συμφωνούν ή που δεν συμφωνούν, και αν βρουν ότι δεν υπάρχει κάτι μείζον στο νομοσχέδιο να σκεφτούν την υπερψήφισή του.
Σας ευχαριστώ».
Συνάντηση του Πρωθυπουργού με την ελληνική ομάδα που κέρδισε χρυσό μετάλλιο στον διεθνή διαγωνισμό iGEM 2023.
Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης υποδέχτηκε το απόγευμα στο Μέγαρο Μαξίμου την ομάδα φοιτητών και αποφοίτων τεσσάρων ελληνικών πανεπιστημίων η οποία κατέκτησε χρυσό μετάλλιο στον φετινό διεθνή διαγωνισμό συνθετικής βιολογίας iGEM, που έλαβε χώρα στις αρχές Νοεμβρίου στο Παρίσι με τη συμμετοχή 400 και πλέον ομάδων.
Οι νεαροί επιστήμονες παρουσίασαν στον Πρωθυπουργό την εργασία τους, ένα εύχρηστο τεστ διάγνωσης της νευροεκφυλιστικής νόσου Πάρκινσον προτού εκδηλωθούν τα έντονα κινητικά συμπτώματα, τα οποία συνήθως διαπιστώνονται κλινικά αφότου η ασθένεια φτάσει σε προχωρημένο στάδιο. Στόχος της ομάδας είναι να καταστεί δυνατός ο εντοπισμός του Πάρκινσον σε πρώιμο στάδιο και συνεπώς να βελτιωθεί ουσιαστικά η πρόγνωση για τους ασθενείς.
Όπως εξήγησαν, η μέθοδος που ανέπτυξαν χρησιμοποιεί έναν γενετικά μεταλλαγμένο, ακίνδυνο βακτηριοφάγο ιό, ο οποίος θα λειτουργεί ως διαγνωστικός φωτο-αισθητήρας, καθώς θα αλλάζει χρώμα όταν θα προσκολλάται στοχευμένα σε συγκεκριμένες οργανικές ενώσεις που συνδέονται με το Πάρκινσον. Τα αποτελέσματα στη συνέχεια εμφανίζονται σε μία ψηφιακή εφαρμογή.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης συνεχάρη τα μέλη της διεπιστημονικής ομάδας από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, το Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής και το Πανεπιστήμιο Πειραιά. Τους ρώτησε για την έρευνά τους και τους ευχήθηκε καλή επιτυχία στη σταδιοδρομία τους καθώς και στη συνέχεια των μελετών τους για τη μετουσίωση του έργου τους σε πλήρως ανεπτυγμένο διαγνωστικό εργαλείο. «Φαίνεται να υπάρχει κάτι ενδιαφέρον από πλευράς τεχνολογίας και πνευματικής ιδιοκτησίας (IP)», ανέφερε ο Πρωθυπουργός, ενώ ρώτησε τους ερευνητές για τα επόμενα βήματά τους.
Στο πλαίσιο της συζήτησης, ο Κυριάκος Μητσοτάκης επισήμανε τη σημασία που αποδίδει η κυβέρνηση στη δημιουργία νέων υποδομών για την αντιμετώπιση παθήσεων που πλήττουν χιλιάδες πολίτες κάθε χρόνο, όπως η ανάπτυξη Μονάδων Αυξημένης Φροντίδας σε νοσοκομεία του ΕΣΥ για περιπτώσεις εγκεφαλικών επεισοδίων. «Μας στερεί όχι μόνο ανθρώπινες ζωές αλλά καταδικάζει ανθρώπους σε παράλυση, διότι δεν έχουμε γρήγορη παρέμβαση. Το πιστεύω πολύ και νομίζω ότι μέχρι το τέλος του χρόνου θα μπορέσουμε να λειτουργήσουμε την πρώτη, 365 ημέρες το χρόνο, στο Αττικό», τόνισε.
HELLENiQ ENERGY: Η Λιάνα Γούτα αναλαμβάνει τη Γενική Διεύθυνση του Ευρωπαϊκού Συνδέσμου Βιομηχανιών Παραγωγής Καυσίμων
Στην θέση της Γενικής Διευθύντριας (Director General) του Ευρωπαϊκού Συνδέσμου Βιομηχανιών Παραγωγής Καυσίμων (European Fuel Manufacturers Association), τοποθετείται η κα Λιάνα Γούτα, μέχρι τώρα Διευθύντρια Ενεργειακής Πολιτικής & Διεθνών Σχέσεων της HELLENiQ ENERGY.
Η απόφαση ελήφθη από το Διοικητικό Συμβούλιο και τη Γενική Συνέλευση του Συνδέσμου και ανακοινώθηκε επισήμως σήμερα. Η κα Γούτα θα αναλάβει τα καθήκοντά της από την 1η Ιανουαρίου 2024 και η διάρκεια της θητείας της θα είναι τριετής.
Ο Ευρωπαϊκός Σύνδεσμος Βιομηχανιών Παραγωγής Καυσίμων εκπροσωπεί τις 39 εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ευρώπη στον τομέα της παραγωγής και διανομής υγρών καυσίμων και προϊόντων για τις Μεταφορές, καθώς και στην παραγωγή και διανομή ενέργειας και πρώτων υλών για τη Βιομηχανία.
Αποτελείται από δύο τμήματα:
–την FuelsEurope, που εκπροσωπεί τα ενδιαφέροντα του κλάδου στους ευρωπαϊκούς θεσμούς, και
–την Concawe, το επιστημονικό τμήμα του Συνδέσμου με ιστορία 60 ετών.
Η HELLENiQ ENERGY συμμετέχει ενεργά και ανελλιπώς και στα δύο τμήματα του Συνδέσμου, συμβάλλοντας έτσι ουσιαστικά στην προώθηση των στόχων του κλάδου.
Σε δήλωσή του, ο Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος της HELLENiQ ΕNERGY και Εκτελεστικό Μέλος του ΔΣ κ. Γιώργος Αλεξόπουλος, επεσήμανε: «Είναι μια σημαντική διάκριση τόσο για την συνάδελφό μας, Λιάνα Γούτα, στην οποία ευχόμαστε καλή επιτυχία και στα νέα της καθήκοντα, όσο και για την HELLENiQ ΕNERGY. Θα έλεγα πως δικαιώνεται η, επί σειρά ετών, ενεργή συμμετοχή μας ως ένα από τα πιο δραστήρια μέλη του Συνδέσμου. Βρισκόμαστε στη καρδιά των εξελίξεων, συμμετέχουμε στη διαμόρφωση θέσεων και στη χάραξη πολιτικών, έχοντας στη στρατηγική μας την πράσινη μετάβαση και την εξωστρέφεια. Σε μια κρίσιμη περίοδο στον ενεργειακό τομέα, ο ευρωπαϊκός κλάδος διύλισης καλείται να μετασχηματιστεί πλήρως και να πείσει ότι αξίζει, πράγματι, να στηριχθεί. Προσφέροντας καινοτόμες και προσιτά οικονομικές λύσεις χαμηλού αποτυπώματος άνθρακα, στον δρόμο για την επίτευξη κλιματικής ουδετερότητας έως το 2050.»
Η Λιάνα Γούτα διαθέτει εμπειρία άνω των 30 ετών στον κλάδο της ελληνικής βιομηχανίας πετρελαίου. Έχει υψηλή επαγγελματική κατάρτιση, πολυετή εμπειρία σε θέσεις ευθύνης στην HELLENiQ ENERGY, ενώ από τον Μάρτιο του 2014 κατείχε τη θέση της Διευθύντριας Ενεργειακής Πολιτικής & Διεθνών Σχέσεων του Ομίλου. Παράλληλα, μετείχε στα Διοικητικά Συμβούλια του Ευρωπαϊκού Συνδέσμου Βιομηχανιών Παραγωγής Καυσίμων (FuelsEurope&Concawe) και της ευρωπαϊκής Συμμαχίας eFuel Alliance για τα συνθετικά καύσιμα.
Μαρία Όλσον: Η ενέργεια, βασικός πυλώνας της στρατηγικής σχέσης μεταξύ ΗΠΑ και Ελλάδας, που «είναι ισχυρότερη από ποτέ».
Βασικό πυλώνα της στρατηγικής σχέσης μεταξύ Ηνωμένων Πολιτειών και Ελλάδας, που «είναι ισχυρότερη από ποτέ», χαρακτήρισε τον τομέα της ενέργειας η επιτετραμμένη της πρεσβείας των Ηνωμένων Πολιτειών στην Ελλάδα Μαρία Όλσον, μιλώντας στο 7o Thessaloniki Summit, που διοργανώνεται, σήμερα και αύριο, στη Θεσσαλονίκη από τον Σύνδεσμο Βιομηχανιών Ελλάδος (ΣΒΕ), σε συνεργασία με το Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, και υπό την αιγίδα της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου.
«Η ενέργεια είναι βασικός πυλώνας της στρατηγικής σχέσης ΗΠΑ-Ελλάδας» σημείωσε η κ. Όλσον. Αναφέρθηκε, δε, στις σημαντικές αμερικανικές επενδύσεις στην Ελλάδα στον ενεργειακό χώρο, υπενθυμίζοντας τη συμφωνία που υπέγραψε ο διευθύνων σύμβουλος του US International Development Finance Corporation Σκοτ Νέιθαν (Scott Nathan) με τον διευθύνοντα σύμβουλο της ONEX για τη χρηματοδότηση με 125 εκατομμύρια δολάρια τού σχεδίου για την εξυγίανση των Ναυπηγείων Ελευσίνας με σκοπό τη δημιουργία ενός ισχυρού όχι μόνο ναυπηγοεπισκευαστικού αλλά και ενεργειακού κόμβου. Αυτή η επένδυση, όπως έχει επισημανθεί, όχι μόνο θα δημιουργήσει έως και 1.000 νέες θέσεις εργασίας αλλά θα προσφέρει επίσης σημαντική επέκταση της ικανότητας του ναυπηγείου για επισκευή πλοίων, ιδίως για την υποστήριξη πλοίων LNG. Οι εξαγωγές LNG των ΗΠΑ στην Ελλάδα αυξάνονται, συμβάλλοντας στην υποστήριξη της ενεργειακής της ασφάλειας και τη διαφοροποίηση των πηγών ενέργειας.
Στις 13 Νοεμβρίου, επίσης, η USAID υπέγραψε Μνημόνιο Κατανόησης με την ελληνική κυβέρνηση για τη βελτίωση της ενεργειακής ασφάλειας και συνεργασίας στα Δυτικά Βαλκάνια. Αυτή η συνεργασία, η οποία έρχεται ως μέρος της μεγαλύτερης Ενεργειακής Γέφυρας ΗΠΑ-Ευρώπης, εκτιμάται πως θα προωθήσει τη συνεργασία μεταξύ ενεργειακών φορέων και αρχών στην Ελλάδα, την Αλβανία, τη Βόρεια Μακεδονία και το Κόσοβο για την ενοποίηση των αγορών ηλεκτρικής ενέργειας και τη δημιουργία μιας πιο συνδεδεμένης και ασφαλούς περιοχής.
Αμερικανικές εταιρείες επενδύουν εκατομμύρια δολάρια στην Ελλάδα
Η κ. Όλσον έκανε επίσης ειδική μνεία σε μια σειρά από άλλους τομείς, όπως οι αμερικανικές επενδύσεις στην Ελλάδα και οι εκπαιδευτικές ανταλλαγές, όπου αποτυπώνεται η καλή δουλειά που γίνεται σε ό,τι αφορά τις διμερείς σχέσεις και την από κοινού προσπάθεια για έναν καλύτερο κόσμο.
Ειδικότερα για τις αμερικανικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, η επιτετραμμένη της αμερικανικής πρεσβείας αναφέρθηκε στις προσπάθειες που έχουν γίνει από την πλευρά της ελληνικής κυβέρνησης για την προσέλκυση Άμεσων Ξένων Επενδύσεων, προσελκύοντας και το ενδιαφέρον αμερικανικών εταιρειών.
Τα τελευταία μόλις χρόνια, πολλές γνωστές εταιρείες έχουν εδραιώσει την παρουσία τους στην Ελλάδα, είπε η κ. Όλσον και αναφέρθηκε σε μερικά πρόσφατα παραδείγματα, που περιλαμβάνουν το Κέντρο Ψηφιακού Μετασχηματισμού και Ψηφιακών Δεξιοτήτων της Deloitte, το οποίο ξεκίνησε να λειτουργεί το 2018 κι έχει πλέον περισσότερους από 1.200 υπαλλήλους σε όλη την Ελλάδα, σχεδόν 1.000 μόνο στον βορρά. Επίσης, η Pfizer έχει προσλάβει περισσότερα από 1.000 άτομα τα τελευταία χρόνια για να στελεχώσει τα τέσσερα γραφεία της στη Θεσσαλονίκη. Και η Chubb, η οποία άνοιξε τις πόρτες της μόλις φέτος, έχει ήδη προσλάβει 140 άτομα, με σχέδια να προσλάβει περισσότερα. Κάθε μία από αυτές τις εταιρείες επενδύει εκατομμύρια δολάρια και δημιουργεί πολυάριθμες θέσεις εργασίας και επαγγέλματα υψηλά αμειβόμενα, σύμφωνα με την κ. Όλσον.
Στην πρώτη γραμμή της εκπαιδευτικής συνεργασίας τα πανεπιστήμια της Βόρειας Ελλάδας
Αναπόσταστο μέρος της επιτυχούς πορείας της στρατηγικής συνεργασίας μεταξύ ΗΠΑ και Ελλάδας είναι οι εκπαιδευτικές συνεργασίες, ένα μεγάλο μέρος των οποίων αναπτύσσεται στη Βόρεια Ελλάδα. Ολοένα και περισσότερα πανεπιστήμια των ΗΠΑ αποκαλούν τη Βόρεια Ελλάδα πατρίδα και δημιουργούν θεσμικούς δεσμούς, επισήμανε η κ. Όλσον.
«Τα πανεπιστήμια της Βόρειας Ελλάδας βρίσκονται στην πρώτη γραμμή αυτών των προσπαθειών, όπως αποδεικνύεται από τις αυξανόμενες συνεργασίες με το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας και το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. Αυτές οι εκπαιδευτικές επενδύσεις υπερβαίνουν κατά πολύ τα προγράμματα σπουδών και αποφέρουν τεράστια οφέλη στις οικονομίες μας, στις τοπικές μας κοινότητες και στις σχέσεις μας μεταξύ ανθρώπων» σημείωσε η επιτετραμμένη της πρεσβείας των Ηνωμένων Πολιτειών στην Ελλάδα.
Υπενθυμίζεται ότι η Ελλάδα έχει εκτιναχθεί στον 8ο κορυφαίο προορισμό για φοιτητές από τις ΗΠΑ που σπουδάζουν στο εξωτερικό -από 17η που ήταν το 2018- και συνολικά 2.539 Έλληνες φοιτητές φοιτούσαν σε ακαδημαϊκά ιδρύματα των ΗΠΑ κατά την περασμένη ακαδημαϊκή χρονιά, σημειώνοντας αύξηση 5,5% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Επίσης, σε ό,τι αφορά τη Θεσσαλονίκη, περισσότεροι από 500 Αμερικανοί φοιτούν αυτή τη στιγμή στο Κολλέγιο Ανατόλια.
Μεταξύ άλλων, η κ. Όλσον αναφέρθηκε και στις παγκόσμιες αξίες της Διαφορετικότητας, της Ισότητας, της Συμπερίληψης και της Προσβασιμότητας, υπογραμμίζοντας την ανάγκη να διασφαλίσουμε αυτές τις αρχές κι αξίες που έχουν να κάνουν με τα ανθρώπινα δικαιώματα και την ανθρώπινη αξιοπρέπεια. Στη συνέχεια κάλεσε τρεις εκπροσώπους της κοινωνίας των πολιτών να ανέβουν στο βήμα για μία συζήτηση του ρόλου των ΜΚΟ στην προώθηση της συμπερίληψης και της οικονομικής ανάπτυξης μέσω της διαφορετικότητας και της συμπερίληψης.
Στα τέλη Δεκεμβρίου αναμένεται να ανοίξει η πρόσκληση για το πρόγραμμα «Ανακαινίζω – Νοικιάζω».
Στα τέλη Δεκεμβρίου αναμένεται να ανοίξει η πρόσκληση για το πρόγραμμα «Ανακαινίζω – Νοικιάζω», ύψους 50 εκατομμυρίων ευρώ από το πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, μέσω του οποίου επιδοτείται το 40 % των δαπανών έως 10.000 ευρώ για αναβάθμιση κατοικιών που έχουν δηλωθεί κενές τα τελευταία τρία χρόνια, ανακοίνωσε από την Πάτρα η υπουργός Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, Σοφία Ζαχαράκη.
Μιλώντας η Σοφία Ζαχαράκη στην εκδήλωση που διοργάνωσε η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ιδιοκτητών Ακινήτων και η Ένωση Ιδιοκτητών Ακινήτων Νομού Αχαΐας, με θέμα την ακίνητη ιδιοκτησία στο πλαίσιο του 26ου Forum Ανάπτυξης παρουσίασε τις δράσεις της κυβέρνησης για την στεγαστική πολιτική.
Ειδικότερα, αναφερόμενη στο πρόγραμμα «Σπίτι μου», είπε μεταξύ άλλων ότι «έχουμε εκταμιεύσει 1.290 δάνεια μέσα σε τέσσερις μήνες και βλέπουμε ότι υπάρχει πλέον μία καλύτερη ροή».
«Η μεγαλύτερη ζήτηση», συνέχισε, «προέρχεται από άτομα με μέσο όρο ηλικίας τα 35 έτη και καταγράφεται σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Πάτρα», τονίζοντας ταυτόχρονα ότι «αυτή τη στιγμή ακολουθούν περίπου 1.900 εγκεκριμένες αιτήσεις, οι οποίες μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2024 θα έχουν βρει και αυτές το δρόμο της εκταμίευσης».
Όπως πρόσθεσε, «το σύνολο των αιτήσεων που έχουν εγκριθεί είναι 9.620 και ελπίζουμε να έχουν παράξει αποτέλεσμα, δηλαδή να έχουν βρει σπίτι και να έχει εκταμιευθεί το δάνειο μέχρι το τέλος του 2024, γεγονός που σημαίνει ότι πάνω από 18.000 άνθρωποι μπορούν να έχουν βρει σπίτι».
Ακόμη, η Σοφία Ζαχαράκη αναφέρθηκε στο πρόγραμμα της κοινωνικής στέγασης, που όπως είπε, «το τρέχουμε για 100 διαμερίσματα που θα κάνουμε εμείς ως υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής, μέσω του ταμείου ανάκαμψης, την χρηματοδότηση για την ανακαίνιση των συγκεκριμένων διαμερισμάτων».
Παράλληλα, τόνισε ότι «είναι σε εξέλιξη το πρόγραμμα ‘Στέγαση και Εργασία’, όπου έχουμε 850 ωφελούμενους σε όλη την Ελλάδα και βέβαια έχουμε και το πρόγραμμα ‘Κάλυψη’, με 44 δήμους», που αφορά την δωρεάν στέγαση ευάλωτων σε ιδιωτικές κατοικίες με την καταβολή του ενοικίου από το Δημόσιο.
Επίσης, κατά τη διάρκεια της ομιλίας της η Σοφία Ζαχαράκη υπογράμμισε ότι «εμείς, ως κράτος θα δούμε τι θα κάνουμε με την κοινωνική αντιπαροχή, δηλαδή την αξιοποίηση ιδιοκτησιών του δημοσίου, έτσι ώστε μέσω προγραμμάτων μαζί με κατασκευαστές να δίνεται ένα μεγάλο κομμάτι αυτών των ακινήτων στην κοινωνική στέγαση και το υπόλοιπο κανονικά σε μισθώσεις, οι οποίες θα γίνουν με κανονική τιμή της αγοράς».
«Στόχος μας», ανέφερε χαρακτηριστικά η υπουργός Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, «είναι να διευρύνουμε τις επιλογές για την ιδιοκτησία, για το κομμάτι της απόκτησης σπιτιού, αλλά και για όποιον θέλει και έχει τη δυνατότητα να μισθώσει, διότι θεωρούμε ότι είναι ένα μέτρο κοινωνικής συνοχής».
Από την πλευρά του, ο π. Ευρωπαίος Επίτροπος και βουλευτής Ηλείας της ΝΔ, Δημήτρης Αβραμόπουλος, ανέφερε μεταξύ άλλων ότι «η Ελλάδα σήμερα είναι ελκυστικός προορισμός για επενδύσεις σε ακίνητα, γεγονός που έχει εκτινάξει στα ύψη τις τιμές των ακινήτων» και πρόσθεσε: «Υπάρχει κίνδυνος οι νέες γενιές να αρχίσουν να εκποιούν αυτά που παίρνουν από τους γονείς και τους παππούδες επειδή δεν μπορούν να αντέξουν τα φορολογικά βάση. Η ιδιοκτησία προστατεύεται διεθνώς και από το ελληνικό Σύνταγμα, συχνά αποτελεί και εύκολο στόχο ως πηγή χρηματοδότησης. Η πολιτεία τα συνεκτιμά όλα αυτά και παίρνει τα απαραίτητα μέτρα».
Στην τοποθέτησή του, ο πρόεδρος της ΠΟΜΙΔΑ, Στράτος Παραδιάς, παρουσίασε τις θέσεις και τις προτάσεις της Ομοσπονδίας, τονίζοντας ότι «μια άμεση τολμηρή μεταβατική φορολογική παρέμβαση, που θα φέρει δεκάδες χιλιάδες σπίτια στην αγορά, είναι απόλυτα αναγκαία. Συγκεκριμένα, ανέφερε μεταξύ άλλων: «Χωρίς να παραιτούμαστε από το βασικό μας αίτημα που είναι η μείωση των φορολογικών συντελεστών για όλα τα κάθε είδους μισθώματα ακινήτων, καθόσον η κλίμακα φορολόγησής τους είναι η μόνη που δεν ελαφρύνθηκε από τις κυβερνήσεις της Ν.Δ. από το 2019 και μετά, προτείνουμε την τριετή φορολογική απαλλαγή των ιδιοκτητών από το φόρο εισοδήματος, των κατοικιών που ήταν κενές για όλο το 2023 αλλά και όσων κατοικιών, που σήμερα έχουν διατεθεί για βραχυχρόνια μίσθωση, εκμισθωθούν ως κύρια κατοικία για μια τουλάχιστον τριετία. Η ρύθμιση θα προκαλέσει την άμεση και μαζική επανένταξη στην αγορά των μισθώσεων κύριας κατοικίας, πολλών χιλιάδων κενών αλλά και ανακαινισμένων κατοικιών σε όλη τη χώρα, χωρίς να δημιουργήσει δημοσιονομικό πρόβλημα στο υπουργείο Οικονομικών».
Ταυτόχρονα, επεσήμανε ότι «τα μέτρα της κυβέρνησης για το στεγαστικό κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση, που είναι η δημιουργία προγραμμάτων απόκτησης και ανακαίνισης κατοικιών και όχι η επιβολή ενοικιοστασιακών δεσμεύσεων που θα ‘έβαζε λουκέτο’ στα διαθέσιμα σπίτια».
«Οικονομία και Ενέργεια ήταν» το θέμα της εκδήλωσης που πραγματοποίησε η Δ.Ε.Ε.Π Αχαΐας της ΝΔ στο πλαίσιο του 26ου Forum Ανάπτυξης 2023 με κεντρική ομιλήτρια την Υφυπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Αλεξάνδρα Σδούκου.
Η κ. Αλεξάνδρα Σδούκου στην ομιλία της ανέφερε ότι η Πάτρα και η Αχαΐα μπορούν να παίξουν έναν ζωτικό ρόλο στην ανάπτυξη των Υπεράκτιων Αιολικών Πάρκων.
«Μας ενδιαφέρει να πρωτοπορήσουμε σε αυτό, όχι για να έρθει απλά ένας μεγάλος επενδυτής και να φτιάξει ένα πάρκο. Η Ελλάδα και η Πάτρα μπορεί να παίξει ένα ζωτικό ρόλο στην ανάπτυξη των θαλάσσιων αιολικών πάρκων, γιατί θα χρειαστούν λιμενικές εγκαταστάσεις, ναυτιλιακές, τεχνικές υπηρεσίες. Είναι μια ολόκληρη αγορά η ανάπτυξή τους και η Αχαΐα μπορεί να πρωταγωνιστήσει και να προσελκύσει επενδύσεις».
Υπογράμμισε ότι στόχος της χώρας είναι μέχρι το 2030 το 80% της παραγόμενης ενέργειας να προέρχεται από ΑΠΕ.
Έκανε αναφορά επίσης στα μέτρα που έλαβε η κυβέρνηση για τη στήριξη των πολιτών ως προς το ενεργειακό κόστος, με τις οριζόντιες επιδοτήσεις των λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος, καθώς και στα νέα μέτρα που θα ισχύουν από τον Ιανουάριο του 2024, οπότε και καταργούνται αυτές.
Υπογράμμισε παράλληλα ότι «θα εμμείνουμε πάρα πολύ σε δράσεις εξοικονόμησης ενέργειας. Τα γνωστά προγράμματα Εξοικονομώ Κλείσαμε προχθές το τελευταίο Εξοικονομώ 2023. Ήταν σχεδόν 3.000 οι αιτήσεις που έγιναν από τη Δυτική Ελλάδα».
Σε άλλο σημείο της ομιλίας της ανέφερε πως έχει όλη τη διάθεση «να είμαι εδώ να βοηθήσω την περιοχή μέσα από το ενεργειακό και περιβαλλοντικό κομμάτι να εξελίξουμε τα σημεία αυτά που σήμερα έχουν ένα τέλμα, όπως για παράδειγμα αυτό που αναφέρθηκε, την έλλειψη του ηλεκτρικού χώρου».
Η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να παραπέμψει την Ελλάδα στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σχετικά με χώρο υγειονομικής ταφής στη Ζάκυνθο, έγινε επειδή δεν έχει ακόμα αποκατασταθεί ο παλαιός ΧΥΤΑ στην περιοχή Σκοπός της Ζακύνθου.
Ο εν λόγω ΧΥΤΑ δεν λειτουργεί από το τέλος του 2017. Για να υπάρχει αποκατάσταση, ωστόσο, πρέπει να υπάρξει πρώτα έγκριση περιβαλλοντικών όρων. Η κατάθεση της σχετικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) έγινε προ διετίας από το ΦΟΔΣΑ Ιόνιων Νήσων. Υπήρξαν όμως σημαντικές παρατηρήσεις από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας και Ιονίου στη λύση που πρότεινε ο ΦΟΔΣΑ Ιονίων Νήσων, ενώ παράλληλα τέθηκε και ζήτημα αν τελικά η αδειοδοτούσα αρχή πρέπει να είναι η Αποκεντρωμένη ή η Διεύθυνση Περιβαλλοντικών Αδειοδοτήσεων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Τελικά, η Αποκεντρωμένη αποδέχθηκε ένα πλαίσιο λύσης, με επιφύλαξη, εν αναμονή της οριστικής λύσης. Για να συνταχθεί η πρόταση οριστικής λύσης, έπρεπε να αναθέσει ο ΦΟΔΣΑ δύο μελέτες, μια γεωτεχνική και μια για την επικαιροποίηση της ΜΠΕ, οι οποίες μέχρι σήμερα δεν έχουν ανατεθεί.
Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, δια της Γενικής Γραμματείας Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων, έχει συντονιστικό ρόλο και όχι εκτελεστικό στα παραπάνω.
Επιπλέον, επισημαίνεται ότι στη Ζάκυνθο, την τελευταία πενταετία, υπάρχει διαχείριση αποβλήτων στο χώρο του σημερινού ΧΥΤΑ. Ταυτόχρονα, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας έχει βοηθήσει και με μεταφορές αποβλήτων σε γειτονικούς αδειοδοτημένους ΧΥΤΑ, προκειμένου να μην υπάρχει πρόβλημα με την εναπόθεση των αποβλήτων.
Σημειώνεται πως στο χώρο του σημερινού ΧΥΤΑ έχει ξεκινήσει, μετά από συντονισμό του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, έργο κατασκευής μονάδας διαχείρισης αποβλήτων από τις αρχές του 2022, το οποίο αναμένεται να ολοκληρωθεί περί τα τέλη του 2024.
Επιπρόσθετα, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας εξετάζει τη δυνατότητα, σε περιπτώσεις που διαπιστώνεται από τη διαχείριση των αποβλήτων κίνδυνος για τη δημόσια υγεία ή σοβαρή ρύπανση του περιβάλλοντος ή πιθανότητα επιβολής προστίμου από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, να αναλαμβάνουν οι αρμόδιες Υπηρεσίες του το συντονισμό και την υλοποίηση των μέτρων, ώστε να αποτρέπονται τα παραπάνω.
Σχεδόν το σύνολο των εταιρειών που παράγουν πετρέλαιο και αέριο συνεχίζουν την εκμετάλλευση και την ανάπτυξη νέων κοιτασμάτων υδρογονανθράκων
Περίπου το 96% των 700 εταιρειών που παράγουν πετρέλαιο και αέριο συνεχίζουν την εκμετάλλευση και την ανάπτυξη νέων κοιτασμάτων υδρογονανθράκων, αναφέρει έκθεση μη κυβερνητικών οργανώσεων που δίνεται στη δημοσιότητα σήμερα και υπενθυμίζει πως, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας (ΔΟΕ), τα έργα αυτά «δεν είναι πλέον απαραίτητα».
Η γερμανική Urgewald ανέλυσε, μαζί με άλλες 50 ΜΚΟ-εταίρους της, τα σχέδια επενδύσεων 1.623 εταιρειών της βιομηχανίας πετρελαίου και αερίου οι οποίες «αντιπροσωπεύουν το 95% της παγκόσμιας παραγωγής υδρογονανθράκων (παραγωγοί, κατασκευαστές υποδομών, διαχειριστές ηλεκτροπαραγωγικών σταθμών που λειτουργούν χάρη στην καύση αερίου κ.λπ.).
Σύμφωνα με την έκθεση, που τιτλοφορείται Global Oil and Gas Exit List (GOCEL), οι επενδυτικές δαπάνες του τομέα για την εξερεύνηση νέων κοιτασμάτων πετρελαίου και αερίου «αυξήθηκαν κατά 30% και πλέον» από το 2021.
Οι εταιρείες που μελετήθηκαν δαπάνησαν συνολικά «170,4 δισεκατομμύρια δολάρια» στα έργα αυτά την τελευταία τριετία.
Ωστόσο, με δεδομένη την ανάπτυξη καθαρών μορφών και τεχνολογιών ενέργειας, «δεν είναι απαραίτητο να γίνονται επενδύσεις σε νέα κοιτάσματα άνθρακα, πετρελαίου και φυσικού αερίου», τόνισε ο ΔΟΕ τον Σεπτέμβριο, στην πιο πρόσφατη εκδοχή του οδικού χάρτη του για τον τομέα της ενέργειας ώστε να επιτύχει κλιματική ουδετερότητα το 2050.
Οι κυριότερες εταιρείες που επικρίνονται στην έκθεση είναι οι κινεζικές China National Petroleum Corp. (CNPC), CNOOC και Sinopec, η σαουδαραβική ARAMCO, η μεξικανική PEMEX, η αμερικανική Pioneer Natural Resources, καθώς και η αγγλοολλανδική Shell.
Σύμφωνα με την έκθεση, 1.023 εταιρείες προβλέπουν έργα υποδομών μεταφοράς υδρογονανθράκων, όπως ιδίως η κατασκευή «νέων τερματικών (σ.σ. σταθμών) υγροποιημένου φυσικού αερίου (ΥΦΑ)», πετρελαιαγωγών ή αγωγών μεταφορών αερίου.
Η Urgewald εκτιμά ότι 539 εταιρείες -συμπεριλαμβανομένων των Saudi ARAMCO, QatarEnergy και της ρωσικής Gazprom- ετοιμάζονται βραχυπρόθεσμα ως μεσοπρόθεσμα να προχωρήσουν σε παραγωγή ισοδύναμη με 230 δισεκ. βαρελιών πετρελαίου.
Ενώ η δραστηριότητα του γαλλικού ομίλου TotalEnergies είναι οι πιο εκτεταμένες γεωγραφικά, με έργα πετρελαίου ή αερίου σε «53 χώρες», σύμφωνα με την έκθεση. Εξάλλου, «σχεδόν το ένα τρίτο των χωρών» όπου δραστηριοποιείται ο κολοσσός και εξερευνούν ή αναπτύσσουν νέα κοιτάσματα υδρογονανθράκων δεν είχαν, ή δεν είχαν παρά αμελητέα, παραγωγή πετρελαίου και αερίου.
Μέσω αυτών των έργων, οι μεγάλες εταιρείες πετρελαίου και αερίου πιέζουν τις συγκεκριμένες χώρες να «εξαρτηθούν από τα ορυκτά καύσιμα», στηλιτεύει η Urgewald.
Ορόσημο για την περιφερειακή ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού και τη συνεργασία στις αγορές ενέργειας αποτελεί το Μνημόνιο Συνεργασίας που υπογράφτηκε την Τρίτη 14 Νοεμβρίου 2023 στην Αθήνα και αφορά τη σύζευξη των αγορών ηλεκτρικής ενέργειας Βαλκανικών Χωρών.
Το Memorandum, που υπέγραψε ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ελληνικού Χρηματιστηρίου Ενέργειας, κ. Αλέξανδρος Παπαγεωργίου, μαζί με τους Διευθύνοντες Συμβούλους των Βαλκανικών Χρηματιστηρίων Ενέργειας και τους Διαχειριστές Συστημάτων Μεταφοράς (ΔΣΜ), θα προωθήσει τη συνέργεια μεταξύ ενεργειακών φορέων και αρχών στην Ελλάδα, την Αλβανία, τη Βόρεια Μακεδονία και το Κοσσυφοπέδιο για την ενσωμάτωση των αγορών ηλεκτρικής ενέργειας και τη δημιουργία μιας πιο συνδεδεμένης και ασφαλούς περιοχής.
Η πρωτοβουλία αυτή, που ανοίγει το δρόμο για τη δημιουργία ενιαίας αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη και τη διασύνδεση της με την ενιαία ευρωπαϊκή αγορά, διοργανώθηκε από την αμερικανική Εθνική Ένωση Επιτρόπων Ρυθμιστικών Υπηρεσιών (NARUC), την αμερικανική Ένωση Ενέργειας (USEA) και την RTI International με την υποστήριξη της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας, Αποβλήτων και Υδάτων και τη χορηγία της αμερικανικής Υπηρεσίας Διεθνούς Ανάπτυξης (USAID).
Το γεγονός ότι το Μνημόνιο Συνεργασίας υπεγράφη στην Αθήνα αντικατοπτρίζει τον πρωταγωνιστικό και συντονιστικό ρόλο της Ελλάδας σε αυτήν τη συμφωνία, όχι μόνο λόγω της γεωπολιτικής της θέσης, αλλά και εξαιτίας του ότι η Ελληνική αγορά είναι ήδη συνδεδεμένη με την ευρύτερη ευρωπαϊκή, μέσω της Ιταλίας και της Βουλγαρίας.
Οι θεσμικοί φορείς των Βαλκανικών χωρών που υπέγραψαν το Μνημόνιο, συναίνεσαν στη δημιουργία Ομάδας Εργασίας που θα αναλάβει τον συντονισμό των προσεχών δράσεων.
Εκ μέρους του Ελληνικού Χρηματιστηρίου Ενέργειας, ο Διευθύνων Σύμβουλος, κ. Αλέξανδρος Παπαγεωργίου υπογράμμισε: «Έχοντας ολοκληρώσει τη σύζευξη της Αγοράς Επόμενης Ημέρας υπό την αιγίδα των SDAC/IBWT στα σύνορα Ιταλίας και Βουλγαρίας, το ΕΧΕ υποστηρίζει τη δέσμευση των γειτονικών του Χρηματιστηρίων Ενέργειας και των ΔΣΜ να επεκτείνουν την ολοκλήρωση της ευρωπαϊκής αγοράς επόμενης ημέρας στην περιφέρεια. Η ισχυρή συνεργασία και η καθοδήγηση των Πλευρών που υποστηρίζουν αυτό το μνημόνιο θα παράσχει αποτελεσματικότητα και αυξημένη ρευστότητα στις εμπορικές συναλλαγές ηλεκτρικής ενέργειας στην περιφέρεια προς όφελος των συμμετεχόντων της αγοράς».
Αναφορικά με την παραπομπή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για τη «μη έγκαιρη» επικαιροποίηση των Χαρτών Κινδύνων Πλημμύρας και Διαχείρισης Κινδύνου Πλημμύρας, η ολοκλήρωση των επικαιροποιημένων Χαρτών Επικινδυνότητας Πλημμύρας και των επικαιροποιημένων Χαρτών Κινδύνων Πλημμύρας αναμένεται έως τις 30.11.2023, όπως άλλωστε έχει, ήδη, ενημερωθεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Τα Σχέδια Διαχείρισης Κινδύνου Πλημμύρας επικαιροποιούνται σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Οδηγία 2007/60 κάθε 6 χρόνια. Τα αρχικά Σχέδια ολοκληρώθηκαν τον Ιούλιο του 2018, με 2,5 χρόνια καθυστέρηση, σε σχέση με την προβλεπόμενη προθεσμία της Οδηγίας (22.12.2015).
Όπως επισημάνθηκε και στο Συμβούλιο Υπουργών Περιβάλλοντος, οι Χάρτες πρέπει να επικαιροποιηθούν με βάση τα τελευταία κλιματικά δεδομένα,συμπεριλαμβανομένων των καταιγίδων Ιανός, Elias και Daniel, διαφορετικά υπάρχει ο κίνδυνος οι Χάρτες να είναι παραπλανητικοί.
