Πέμπτη, 25 Ιουνίου 2026 | 5:00 πμ
Energy Up
  • ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
  • NEWSROOM
  • ΕΝΕΡΓΕΙΑ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
  • ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
  • AUTO NEWS
  • ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΕΠΩΝΥΜΩΣ
  • ΔΙΕΘΝΗ

Η Siemens συμβάλλει στην ανάπτυξη υποδομών φόρτισης ηλεκτρικών λεωφορείων στη Γερμανία

by EnergyUp 19 Οκτωβρίου, 2023

• Ο εξοπλισμός του αμαξοστασίου Harburg II στο Αμβούργο αποτελεί συνέχεια της επιτυχημένης κατασκευής τριών τεχνολογικών κέντρων στο αμαξοστάσιο του Alsterdorf
• Υποδομή για την υποστήριξη στόλου ηλεκτρικών λεωφορείων στο Saarlouis
• Συνολικά 40 σημεία φόρτισης
• Υποδομή φόρτισης, συμπεριλαμβανομένου του σχεδιασμού, της κατασκευής και της σύνδεσης με το δίκτυο μέσης τάσης

Η Siemens ανέλαβε τη δημιουργία υποδομών φόρτισης για ηλεκτρικά λεωφορεία (e–buses) σε δύο πόλεις της Γερμανίας. Η Siemens θα υποστηρίξει και πάλι την Hamburger Hochbahn AGστο Αμβούργο, μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες δημόσιων μεταφορών της Γερμανίας ώστε να διαθέτει έναν στόλο λεωφορείων εντελώς απαλλαγμένο από εκπομπές ρύπων έως το 2030.Επίσης, η Siemens θα συμβάλλει στην ομαλή μετάβαση σε ηλεκτρικά λεωφορεία για την Kreisverkehrsbetriebe Saarlouis (KVS GmbH) στο Saarlouis. Τα έργα περιλαμβάνουν τονσχεδιασμό, την εγκατάσταση της υποδομής φόρτισης και τη διασύνδεσή της στο δίκτυο μέσης τάσης. Επιπλέον, περιλαμβάνονται πολυετείς συμβάσεις συντήρησης. Υπολογίζεται ότι μόνο στο Αμβούργο και με την κατάργηση όλων των πετρελαιοκίνητων λεωφορείων θα αποφευχθεί σε ετήσια βάση η εκπομπή περίπου 66.000 τόνων διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα.

«Η ηλεκτροκίνηση αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους παράγοντες για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Με ιδιαίτερη ικανοποίηση παρέχουμε στους πελάτες μας τελευταίας τεχνολογίας φόρτιση και αποτελεσματικές λύσεις λογισμικού, ώστε να διευκολύνουμε και να κάνουμε αυτή την μετάβαση οικονομικά προσιτή για τους φορείς εκμετάλλευσης λεωφορείων», δήλωσε ο Markus Mildner, Διευθύνων Σύμβουλος eMobility της Siemens Smart Infrastructure. Σύμφωνα με τη Γερμανική Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Περιβάλλοντος, ο τομέας των μεταφορών αντιπροσώπευε το 19,4% των συνολικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στη Γερμανία το 2021. Με την τροποποίηση του νόμου για την προστασία του περιβάλλοντος, η γερμανική κυβέρνηση επιβεβαιώνει τον στόχο της να καταστήσει τη Γερμανία ουδέτερη ως προς τα επίπεδα αερίων του θερμοκηπίου έως το 2045. Στο πλαίσιο αυτό, ο μετασχηματισμός των τοπικών δημόσιων μεταφορών υπέρ συστημάτων φιλικών προς το περιβάλλον αποκτά μεγάλη δυναμική.

Πρόσθετο έργο από την Hamburger Hochbahn AG

Η Hamburger Hochbahn AG είναι μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες δημόσιων μεταφορών της Γερμανίας, μεταφέροντας καθημερινά πάνω από 1,2 εκατομμύρια επιβάτες με τέσσεριςγραμμές μετρό και 119 λεωφορειακές γραμμές. Μετά από απόφαση της Γερουσίας του Αμβούργου, η Hamburger Hochbahn AG αγοράζει αποκλειστικά από το 2020 ηλεκτρικά λεωφορεία και στοχεύει στη δημιουργία ενός στόλου λεωφορείων πλήρως απαλλαγμένου από εκπομπές ρύπων έως το 2030. Από το 2021 έως το 2023, η Siemens Γερμανίας εξόπλισε με επιτυχία δύο χώρους στάθμευσης στο αμαξοστάσιο του Alsterdorf με συνολικά 141 σημεία φόρτισης SICHARGE UC, καθώς και με τεχνολογία μέσης και χαμηλής τάσης,συμπεριλαμβανομένου του πίνακα χαμηλής τάσης SIVACON S8. Η εγκατάσταση συνοδεύεται με την τοποθέτηση μιας ενεργειακά αποδοτικής προσέγγισης εξαερισμού με ξεχωριστούς αεραγωγούς κρύου και ζεστού αέρα, που ενισχύει σημαντικά την εξοικονόμηση ενέργειας κατά τη διάρκεια της φόρτισης.

Τον Μάρτιο του 2023, η Hamburger Hochbahn AG παρήγγειλε από την Siemens Γερμανίας εξοπλισμό DC φορτιστών για τη φόρτιση του αυξανόμενου στόλου ηλεκτρικών λεωφορείων στο αμαξοστάσιο της. Για το σκοπό αυτό, θα εγκατασταθούν συνολικά 20 φορτιστές SICHARGE UC τελευταίας γενιάς, με ισχύ 150 kW ο καθένας, σε πέντε λωρίδες κυκλοφορίας. Η Siemens θα προχωρήσει στην υλοποίηση του έργου βάσει των προδιαγραφών του πελάτη. Οι φορτιστές θα τοποθετηθούν σε εξωτερικούς χώρους σε συνδυασμό με ένα σύστημα ζευκτών που θα εκτείνεται στις λωρίδες λεωφορείων με τεχνολογία σύνδεσης CCS. Το αντικείμενο του έργου περιλαμβάνει επίσης την παράδοση, εγκατάσταση και λειτουργία ενός μετασχηματισή για την ενσωμάτωση στο δίκτυο μέσης τάσης, καθώς και την απαραίτητη τεχνολογία επικοινωνιών για την ενσωμάτωση στο σύστημα διαχείρισης φόρτισης και αμαξοστασίου της Hamburger Hochbahn AG.

Επιπλέον, υπεγράφη μια σύμβαση συντήρησης και τεχνικής υποστήριξης διάρκειας πέντε ετών που εξασφαλίζει την απαιτούμενη διαθεσιμότητα της υποδομής φόρτισης. Η επέκταση και η μετατροπή του αμαξοστασίου θα πραγματοποιηθεί κατά τη διάρκεια των συνεχιζόμενων εργασιών, ενώ η παράδοση του έχει προγραμματιστεί για τις αρχές του 2024.

Επιπλέον, η Siemens συνεργάζεται με την Hamburger Hochbahn AG για την εφαρμογή προηγμένων διαδικασιών για την βελτιστοποίηση του δικτύου και της υποδομής φόρτισης.Επίσης, υπάρχουν ήδη σκέψεις μακροπρόθεσμα, για λειτουργία που να επιτρέπει τη μεταφορά ενέργειας πίσω στο δίκτυο.

Μέχρι στιγμής, η Hamburger Hochbahn AG διαθέτει περισσότερα από 250 ηλεκτρικά λεωφορεία με μπαταρία, συμπεριλαμβανομένων αρθρωτών λεωφορείων με μήκος 18 μέτρων, με μεταφορική ικανότητα άνω των 130 επιβατών ανά όχημα και ελάχιστη αυτονομία περίπου 250 χιλιομέτρων χωρίς στάση για φόρτιση.

Νέο έργο στο Saarlouis

Στο Saarlouis, μια πόλη που βρίσκεται στη δυτική Γερμανία, η Siemens θα συμβάλλει στην ομαλή μετάβαση σε ηλεκτρικά λεωφορεία για την Kreisverkehrsbetriebe Saarlouis (KVS GmbH)με σταδιακή μετατροπή του αμαξοστασίου λεωφορείων της. Στο πρώτο στάδιο, η Siemens θα εγκαταστήσει την υποδομή φόρτισης για 20 οχήματα. Προβλέπεται να εγκατασταθούν 20 φορτιστές SICHARGE UC τελευταίας γενιάς, με ισχύ 150kW ο καθένας. Η υποδομή φόρτισης θα συνδεθεί με το δίκτυο μέσω σταθμού μεταφοράς 12 kV, εξοπλισμού διανομής μέσης τάσης 12 kV, μετασχηματιστών και εξοπλισμού διανομής χαμηλής τάσης. Η Siemens θα αναλάβει την παράδοση, την εγκατάσταση, συμπεριλαμβανομένων των εργασιών πολιτικού μηχανικού, και τη θέση σε λειτουργία. Επίσης, αναλαμβάνει τη συντήρηση για περίοδο πέντε ετών.

Η πρώτη φάση μετατροπής έχει προγραμματιστεί να ολοκληρωθεί την άνοιξη του 2024. Σε επόμενο στάδιο, θα προσφέρει τη δυνατότητα επέκτασης σε 70 λεωφορεία. Η περιοχή εξυπηρέτησης της KVS GmbH καλύπτει την περιοχή Saarlouis, με πληθυσμό περίπου 200.000 κατοίκων. Άλλες γραμμές οδηγούν σε γειτονικές πόλεις και περιοχές και σε ορισμένες περιπτώσεις διασχίζουν τα σύνορα με τη Γαλλία.

19 Οκτωβρίου, 2023

Θόδωρος Σκυλακάκης: Ενεργή διαχείριση των δασικών οικοσυστημάτων της χώρας

by EnergyUp 19 Οκτωβρίου, 2023

Ομιλία Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Θόδωρου Σκυλακάκη, στην Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Προστασίας Περιβάλλοντος

«Πρόληψη στα δάση σημαίνει διαχειριζόμενα δάση» τόνισε ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Θόδωρος Σκυλακάκης, μιλώντας σήμερα Τετάρτη, 18 Οκτωβρίου 2023, στην Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Προστασίας Περιβάλλοντος.

Ο κ. Σκυλακάκης αναφέρθηκε στην αναγκαιότητα για ενεργή διαχείριση των δασικών οικοσυστημάτων της χώρας, βάσει συγκεκριμένων προδιαγραφών που έχει προετοιμάσει η Δασική Υπηρεσία. «Πρέπει να προσπαθήσουμε, με πολύ μεγάλη ταχύτητα, να μην υπάρχει ούτε ένα στρέμμα δάσους χωρίς διαχειριστική μελέτη και εν τέλει διαχείριση», επισήμανε χαρακτηριστικά, παραπέμποντας στην επίσημη παρουσίαση της δασικής μεταρρύθμισης από την ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, εντός των επόμενων ημερών.  

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:

Το πρώτο θέμα που βάζουμε στην ατζέντα είναι η πρόληψη των δασικών πυρκαγιών. Δεν νομίζω ότι είναι, πάρα κοινός τόπος, ότι μεγάλο κομμάτι της ευθύνης για τον τρόπο που διαχειριζόμαστε τις δασικές πυρκαγιές φέρει η υπερβάλλουσα καύσιμη ύλη, που είναι μέσα στα δάση μας. Γιατί έχει δημιουργηθεί αυτή η καύσιμη ύλη; Είναι μια συζήτηση που απαιτεί να πάμε πίσω, στο παρελθόν. Είναι όμως σίγουρο, ότι υπάρχει αυτή η υπερβάλλουσα καύσιμη ύλη, η οποία συνδέεται -κατά κύριο λόγο- με το γεγονός ότι μεγάλο μέρος των δασών μας, δεν έχει διαχείριση. Και αυτά στα οποία υπάρχει διαχείριση, στα παραγωγικά δεν έχει κατά ανάγκη -μπορεί να υπέχει σε κάποια δάση, αλλά όχι σε όλα- παρέμβαση στο δάσος, κάθε χρόνο. Οι παρεμβάσεις στο δάσος γίνονται με βάση τη λογική της συστάδας και όχι της απομάκρυνσης βιομάζας, που θα μπορούσε να φεύγει και εκτός, από τη στιγμή που διαχειριζόμαστε μια συγκεκριμένη συστάδα που έχει ωριμάσει.

Θα σας δώσω μερικά στοιχεία, τα οποία για μένα είναι πολύ χρήσιμα να τα ξέρουν οι αγαπητοί συνάδελφοι και το Κοινοβούλιο και η κοινή γνώμη. Μια τελευταία εικόνα από τους δασικούς χάρτες του 2022 είναι, ότι έχουμε περίπου 76 εκατομμύρια στρέμματα  δάση και δασικές εκτάσεις. Από αυτά, τα υψηλά δάση ξεπερνούν τα 30 εκατομμύρια στρέμματα και υπάρχουν μετά κάποια πιο χαμηλά δάση και θαμνώδεις δασικές εκτάσεις και χαμηλή βλάστηση ή άγονα, που είναι όλα αυτά που συνιστούν τα δασικά μας οικοσυστήματα.

Το 49% περίπου των δασικών οικοσυστημάτων βρίσκονται υπό παραγωγική διαχείριση, με τη χωρική προσέγγιση που σας παρουσίασα. Και αυτή η δραστηριότητα γίνεται από τους δασικούς συνεταιρισμούς, που είναι 293 αυτή τη στιγμή στο Μητρώο και έχουν εγγεγραμμένα μέλη λίγο πάνω από 9.000 δασεργάτες. Ενεργοί δασεργάτες –επειδή τα εγγεγραμμένα μέλη δεν ταυτίζονται πάντα με αυτούς που μπαίνουν κάθε χρόνο στο δάσος– είναι περίπου οι μισοί. Αυτό πρακτικά σημαίνει, ότι αντιστοιχεί ένας ενεργός δασεργάτης περίπου στα 10.000 στρέμματα δάσους. Αντιλαμβανόμαστε όλοι, ότι ένας δασεργάτης ανά 10.000 στρέμματα δεν είναι αποτελεσματική διαχείριση του δάσους, όπως και να το δούμε.

Θα σας δώσω μερικά στοιχεία για τα δημόσια δάση, για το πώς ένα δάσος μπορεί να αποδώσει αν είναι διαχειριζόμενο και μια δασική έκταση μπορεί να μην αποδώσει αν δεν είναι διαχειριζομένη. Στη Δράμα, για παράδειγμα, έχουμε διαχειριζόμενα δασικά οικοσυστήματα 465.000 στρέμματα, από συνολική δασικού χαρακτήρα έκταση 2,6 εκατομμυρίων στρεμμάτων. Από αυτά, στα οποία δουλεύουν συνολικά 750 εγγεγραμμένοι δασεργάτες -υποθέτω ότι 300 με 400 και λίγο παραπάνω, γιατί η Δράμα είναι πολύ ενεργή, μπορεί να μπαίνουν κάθε χρόνο στο δάσος. Μπαίνει, δηλαδή, χονδρικά ένας ανά χίλια στρέμματα. Και από αυτό παίρνουμε τεχνικό ξύλο, βιομηχανικό ξύλο και καύσιμο ξύλο, περίπου 100.000 κυβικά μετρά. Η Δράμα είναι μια πολύ καλή περίπτωση -όχι ότι δε μπορούμε να κάνουμε καλυτέρα τα πράγματα- αξιοποίησης του δάσους.

Στην Αρκαδία έχουμε περίπου 3 εκατομμύρια στρέμματα δάσος. Από αυτά, διαχειριζόμαστε λιγότερα από 30.000 στρέμματα και παίρνουμε τεχνικό και καύσιμο ξύλο 4.000 κυβικά μέτρα. Τα ίδια στρέμματα δάσους, δηλαδή, στη μια περίπτωση αποφέρουν 100.000 και στην άλλη 4.000 κυβικά μέτρα. Η ουσία είναι, ότι σε ένα πολύ μεγάλο κομμάτι της Ελλάδας δεν έχουμε Δασικούς Συνεταιρισμούς. Είναι τόσο λίγοι οι άνθρωποι που ασχολούνται, που είναι σαν να μην έχουμε. Για παράδειγμα, σε όλη την Πελοπόννησο έχουμε έναν Δασικό Συνεταιρισμό -αυτόν που είπαμε στην Αρκαδία- με 28 δασεργάτες. Στην Κρήτη δεν έχουμε καθόλου. Σε μεγάλα κομμάτια της  χώρας, δηλαδή, δεν υπάρχει ενεργή διαχείριση του δάσους και δεν υπάρχουν και διαχειριστικές μελέτες. Αυτή είναι η πραγματικότητα, την οποία πρέπει να αλλάξουμε, διότι πρόληψη στα δάση σημαίνει διαχειριζόμενα δάση. Αν δεν υπάρχει διαχείριση του δάσους, δεν υπάρχει πρόληψη στα δάση. Και η διαχείριση πρέπει να είναι ενεργή. Πρέπει να καλύπτει το σύνολο του δάσους, με βάση τις νέες προδιάγραφες που έχει προετοιμάσει η Δασική Υπηρεσία και πρέπει να προσπαθήσουμε, με πολύ μεγάλη ταχύτητα, να μην υπάρχει ούτε ένα στρέμμα δάσους χωρίς διαχειριστική μελέτη και εν τέλει διαχείριση. Αυτό αντιλαμβάνεστε είναι μια τεράστια αλλαγή. Είναι ένα πάρα πολύ φιλόδοξο σχέδιο, το οποίο απαιτεί και πολύ σημαντικούς πόρους, που είναι διατεθειμένο το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας να επενδύσει. Και το πώς θα το κάνουμε αυτό, θα το παρουσιάσουμε στις επόμενες μέρες.

Σήμερα είχα την ευκαιρία να κάνω μια πρώτη συζήτηση στο Υπουργικό Συμβούλιο, αλλά το «κλειδί» είναι, ότι πρέπει με κριτήρια προστασίας του δάσους, να επιδοτείται η απόληψη της υπερβάλλουσας βιομάζας από το δάσος μας. Γιατί με κριτήρια προστασίας του δάσους; Διότι, το βασικό μας κριτήριο πρέπει να είναι, ότι θα επιδοτούμε τόσο περισσότερο, όταν γίνεται η απόληψη της βιομάζας, όσο πιο δύσκολο είναι να βγάλεις αυτή τη βιομάζα και όσο πιο επικίνδυνη είναι αυτή η βιομάζα για την επιβίωση του δάσους μας. Αυτό που περιγράφω, δεν είναι μια πολιτική που είναι απλώς καλό να την κάνουμε. Είναι απόλυτη ανάγκη, διότι έχουμε μια επελαύνουσα, κλιματική κρίση, η όποια θα χειροτερεύσει στα επόμενα χρόνια. Τουλάχιστον για τα επόμενα 30 χρόνια μπορούμε, με ασφάλεια, να προβλέψουμε ότι θα έχουμε χειροτέρα φαινόμενα. Το πόσο χειρότερα, δεν μπορούμε να το πούμε με βεβαιότητα, αλλά με ασφάλεια μπορώ σας πω ότι για 30 τουλάχιστον χρόνια, θα έχουμε όλα τα οικοσυστήματα και τις πόλεις -αλλά αναφέρομαι τώρα εδώ στα οικοσυστήματα- υπό πολύ μεγάλη πίεση.

Έχουμε χρόνιες αδυναμίες, εκ του γεγονότος ότι υπάρχει και πολύ μεγάλος αριθμός ανθρώπινων δραστηριοτήτων. Πολλές από αυτές και αυθαίρετες μέσα στα δάση -έχουμε δηλαδή δεκάδες χιλιάδες σπίτια αυθαίρετα, που έχουν κτιστεί κατά καιρούς στα δάση, πολλές φορές είναι οι λεγόμενες οικιστικές πυκνώσεις, για όποιους ασχολούνται με τα χωροταξικά. Έχουμε, δηλαδή, τη γειτνίαση ανθρώπου με το δάσος και το έχουμε αυτό πολύ περισσότερο στα μη παραγωγικά μας δάση, παρά στα παραγωγικά. Δηλαδή πολύ περισσότερο στα μη διαχειριζόμενα δάση, πάρα στα διαχειριζόμενα. Συνεπώς, είναι ανάγκη επιβίωσης για τα δάση, μια τελείως καινούργια πολιτική πρόληψης.        

Το δεύτερο θέμα είναι οι πόροι που πρέπει να διατεθούν για τα δάση. Μέχρι το 2020 οι πόροι που έμπαιναν στο δάσος για λόγους πρόληψης, συνολικά, ήταν της τάξεως των 20 με 30 εκατομμυρίων ευρώ, π.χ. για την πρόληψη πυρκαγιών, κ.λπ. Χωρίς να λάβω υπ’ όψη μου τα διαχειριζόμενα δάση -που για μένα και κάθε στρέμμα δάσους που γίνεται διαχειριζόμενο ενεργά, είναι ένα στρέμμα στο οποίο έχουμε κάνει δράσεις πρόληψης. Αυτοί οι πόροι, όταν έγιναν οι πυρκαγιές του 2021 μέσα από το Ταμείο Ανάκαμψης  –και ήταν μια δική μου πρωτοβουλία ως Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών, τότε που είχα την ευθύνη για το Ταμείο Ανάκαμψης– αυξήθηκαν για πρώτη φορά με τα προγράμματα Antinero Ι και ΙΙ. Αυτά, μαζί με τους άλλους πόρους που δαπανούσαμε, ανέβασαν το ποσό στα 100 εκατομμύρια περίπου το χρόνο. Και έχουμε ένα πολύ φιλόδοξο Antinero στην αναθεώρηση, που πιστεύουμε ότι θα εγκριθεί. Και αυτό το μέγεθος πόρων, μπορεί να υπάρχει και για το 2024 και να είναι μάλιστα και μεγαλύτερο και για το 2025. Παύει, όμως, να υπάρχει το 2026, χρονιά που τελειώνει το Ταμείο Ανάκαμψης. Επίσης, είναι σημαντικό που για πρώτη φορά έχουμε σε μεγάλα οικοσυστήματα διάνοιξη ή καθαρισμό δασικών δρόμων και διάνοιξη αντιπυρικών ζωνών, κάποιους καθαρισμούς. Παρόλα αυτά, το μέγεθος των δασικών μας οικοσυστημάτων, σε σχέση με τους πόρους αυτούς είναι πολύ μεγάλο. Συνεπώς, θα χρειαστούμε όχι μόνο περισσότερους πόρους, αλλά και ένα σύστημα όπου η οικονομική αξία της βιομάζας, θα μας επιτρέπει μαζί και με την επιδότησή της, να βάλουμε υπό διαχείριση πολύ μεγαλύτερο αριθμό στρεμμάτων, από αυτά στα οποία σήμερα παρεμβαίνουμε είτε με το Antinero είτε με τη διαχείριση.

Η τελική φιλοδοξία είναι να μην υπάρχει κανένα κομμάτι του δάσους χωρίς διαχείριση. Αυτή είναι η μεταρρύθμιση. Στο ενδιάμεσο, τα Antinero προχωρούν και τώρα δίνουμε μεγάλη έμφαση και στις αντιπυρικές ζώνες οικισμών. Αυτή θα είναι η έμφαση στην επόμενη φάση. Γιατί δίνουμε αυτή την έμφαση; Γιατί στην πράξη έχουμε παρατηρήσει, ότι οι οικισμοί είναι πολύ κρίσιμοι και πρέπει να τους απομακρύνουμε από το δάσος. Δεν μπορούμε να τους απομακρύνουμε φυσικά, αλλά πρέπει να τους απομακρύνουμε με ζώνες αντιπυρικής προστασίας από το δάσος. Και αυτό αφορά και στην προστασία του δάσους και στην προστασία των οικισμών. Και αφορά και στην ίδια τη στιγμή, που ο μη γέννητο έρχεται μία πυρκαγιά, όπου αν ένας οικισμός γειτνιάζει με το δάσος, με τρόπο που να είναι απροστάτευτος, δηλαδή υπάρχει μια φυσική συνέχεια και μπαίνει η πυρκαγιά στον οικισμό με πολύ μεγάλη ευκολία, αυτό διώχνει τις δυνάμεις της πυροσβεστικής από την άμυνα του δάσους, στην άμυνα του οικισμού ή των κρίσιμων υποδομών. Γι’ αυτό κι έχει μεγάλη αξία η δημιουργία αντιπυρικών ζωνών, που προβλέπει το νέο Antinero, το οποίο δίνει μεγάλη έμφαση στους οικισμούς.

Επίσης, μια άλλη στροφή που έχει γίνει στο καινούριο Antinero –συνδυάζεται με το πρόγραμμα αναδάσωσης, είναι δύο προγράμματα σε ένα στην πραγματικότητα- είναι στη χρήση βραδύκαυστων, σε ό,τι αφορά στην αναδάσωση. Όχι, όμως, στα κομμάτια που αφορούν στην κυρίως αναδάσωση, δηλαδή εκεί που πρέπει να παρέμβουμε για να κρατήσουμε ζωντανό ένα δάσος που έχει καεί ενδεχομένως δύο φορές ή που υπάρχει ανάγκη παρέμβασης γιατί το είδος είναι πολύ δύσκολο να αναγεννηθεί φυσικά και θα υποκατασταθεί, για παράδειγμα, μια μαύρη πεύκη με χαλέπιο πεύκη. Αλλά, εκεί που κάνουμε τις αντιπυρικές ζώνες, ένα μεγάλο κομμάτι της αντιπυρικής θα είναι βραδύκαυστα φυτά, δέντρα, τα οποία θα γίνουν κομμάτι της αντιπυρικής μας άμυνας και της αναδάσωσης, ταυτόχρονα.

Τέλος, έχει πολύ μεγάλη σημασία για την αναγέννηση των δασικών οικοσυστημάτων που χτυπήθηκαν. Κατά βάση, αυτά θα αναγεννηθούν φυσικά. Εκεί, λοιπόν, τί πρέπει να κάνεις; Πρώτον πρέπει να τα προστατεύσεις από την κτηνοτροφία, διότι η κτηνοτροφία μπορεί μεν να είναι ευεργετική, για να προλάβεις μια δασική πυρκαγιά, γιατί σου μειώνει τη βιομάζα στον υπόροφο του δάσους, μπορεί ωστόσο να είναι και απολύτως καταστροφική αν γίνει σε περίοδο αναγέννησης και φάνε, για παράδειγμα,τα μικρά πευκάκια τα κατσίκια. Εκεί, λοιπόν, έχει μεγάλη σημασία η απαγόρευση και η επιβολή της απαγόρευσης της κτηνοτροφίας, παράλληλα με τη λύση των προβλημάτων των κτηνοτρόφων. Σχεδιάζουμε με το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης να λύσουμε αυτό το θέμα με κτηνοτροφικά πάρκα, που να επιτρέπουν στους κτηνοτρόφους σε παρακείμενες περιοχές να ασκήσουν τη δραστηριότητά τους,χωρίς να χρειαστεί να επιβαρύνουν το δάσος. Αυτό, λοιπόν, είναι ένα βασικό θέμα της αναγέννησης.

Το δεύτερο που πρέπει να γίνει είναι, όπου τυχόν χρειάζεται, η αναγέννηση να συνδυαστεί με αναδάσωση ή με κάποια παρέμβαση μέσα στο δάσος. Αυτό είναι κομμάτι των μελετών που γίνονται. Για παράδειγμα στην Εύβοια έχουμε τέτοιου είδους μελέτες και θα εφαρμοστούν.

Τρίτον και σημαντικότερο απ’ όλα, είναι για να αναγεννηθεί το δάσος, να μείνει χώμα, διότι, δάσος χωρίς χώμα, δεν υπάρχει. Το δάσος δημιουργεί χώμα, αλλά αν το χώμα χαθεί, θα χαθεί και το δάσος. Γι’ αυτό και έχουμε σχεδιάσει πολύ μεγάλα έργα αντιδιαβρωτικά, τα οποία ξεκινάμε. Τα πρώτα τα ξεκινάμε με αναδόχους αποκατάστασης. Γιατί το κάνουμε αυτό; Όχι γιατί δεν έχουμε δημόσιους πόρους -βεβαίως έχουμε και θα βάλουμε πολύ σημαντικό ποσό επιπλέον των αναδόχων, αλλά γιατί έχει μεγάλη σημασία να κινηθούμε με ταχύτητα.

Το πλεονέκτημα ενός αναδόχου αποκατάστασης είναι, ότι επειδή βάζει τα δικά του χρήματα, εκτός δημοσίου λογιστικού, μπορεί με αυτά να προχωρήσουν τα αντιδιαβρωτικά και τα αντιπλημμυρικά πολύ γρήγορα. Και μετά έρχονται οι δικοί μας πόροι. Έχουμε, ήδη, αφιερώσει πολύ σημαντικούς πόρους στην αναθεώρηση του Ταμείου Ανάκαμψης. Έχουμε 86 εκατομμύρια ευρώ που θα δοθούν –κατά κύριο λόγο– για την αποκατάσταση των ζημιών από τη μεγάλη πυρκαγιά του Έβρου, σε τέτοιου είδους έργα.

Τέλος, το άλλο ζήτημα, το οποίο συνδέεται με τις πλημμύρες -και με το να κρατηθεί το χώμα στο δάσος- είναι τα έργα ορεινής υδρονομίας, τα οποία και αυτά παίζουν ρόλο στο να κρατάμε το χώμα στο δάσος και κατά συνέπεια το δάσος ζωντανό. Θα δώσουμε πολύ μεγάλη έμφαση τα επόμενα χρόνια στα έργα ορεινής υδρονομίας.

19 Οκτωβρίου, 2023

Το νέο ασφαλιστικό νομοσχέδι

by EnergyUp 19 Οκτωβρίου, 2023

Ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Άδωνις Γεωργιάδης,ο Υφυπουργός κ. Πάνος Τσακλόγλου και ο Γενικός Γραμματέας Κοινωνικών Ασφαλίσεων κ. Νίκος Μηλαπίδης, παραχώρησαν σήμερα, Πέμπτη 19 Οκτωβρίου 2023, συνέντευξη τύπου για το νέο ασφαλιστικό νομοσχέδιο. Το παρών έδωσαν ο Υφυπουργός κ. Βασίλης Σπανάκης και η Γενική Γραμματέας Εργασιακών Σχέσεων κ. Άννα Στρατινάκη.

 

 

Ακολουθούν οι εισαγωγικές τοποθετήσεις:

Άδωνις Γεωργιάδης:

«Κατ’ αρχάς, πριν ξεκινήσουμε τα του νομοσχεδίου, να ευχηθούμε «βίον ανθόσπαρτον» στον κύριο Κασσελάκη και στον κύριο Τάιλερ που έμαθα ότι σήμερα έρχονται εις γάμου κοινωνίαν.

Σας καλέσαμε εδώ για να παρουσιάσουμε το 2ο κατά σειρά σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης κατά το διάστημα της νέας θητείας της Κυβερνήσεως του Κυριάκου Μητσοτάκη.

Το σχέδιο νόμου αυτό έχει δύο βασικούς άξονες: ο ένας, ο κορμός του νομοσχεδίου είναι η αναμόρφωση του πλαισίου των επαγγελματικών ταμείων. Ένα πλαίσιο που έχει δημιουργήσει διάφορες ανησυχίες που πιθανόν έχετε λάβει και εσείς γνώση, αλλά και διάφορες παρεξηγήσεις. Παραδείγματος χάριν, είδα πριν από μερικές μέρες σε μεγάλη εφημερίδα πρωτοσέλιδο ότι φορολογούνται τα εφάπαξ των δημοσίων υπαλλήλων.

Δεν φορολογούνται τα εφάπαξ των δημοσίων υπαλλήλων. Το νομοσχέδιο αφορά μόνον στα ταμεία επαγγελματικής ασφάλισης και η εισαγωγή των φορολογικών συντελεστών αφορούν μόνο στα ταμεία επαγγελματικής ασφάλισης, όχι γενικά στα εφάπαξ ή γενικά σε ότι ίσχυε μέχρι σήμερα.

Την ειδικότερη παρουσίαση του νέου πλαισίου των ταμείων επαγγελματικής ασφάλισης θα κάνει σε λίγο ο αρμόδιος Υφυπουργός, ο κύριος Τσακλόγλου. Εγώ θα σας πω μόνο ορισμένες βασικές αρχές για να τις έχετε στο μυαλό σας.

Τα ταμεία επαγγελματικής ασφάλισης, το θεσμικό τους πλαίσιο, φτιάχτηκε στην Ελλάδα πριν από 21 χρόνια, το 2002. Για να μπορέσουμε τότε να δώσουμε ώθηση σε αυτόν τον δεύτερο ασφαλιστικό πυλώνα όπως ονομάζεται, θεσπίστηκαν πολύ γενναία φορολογικά κίνητρα. Πρακτικά τα χρήματα που κάποιος έδινε στο επαγγελματικό ταμείο, ήταν αφορολόγητα.

Παρά ταύτα, 21 χρόνια μετά, το σύνολο των καταθέσεων των επαγγελματικών ταμείων κινούνται γύρω από το ποσό των 300 εκατομμυρίων. Αυτό είναι ένα πάρα πολύ μικρό ποσό για το ασφαλιστικό σύστημα, ακόμα και μικρά ταμεία αλληλοβοήθειας έχουν ανάλογα ποσά.

Άρα, στην πραγματικότητα αυτά τα 21 χρόνια ο θεσμός του 2ου ασφαλιστικού πυλώνα όπως ονομάζονταν, η επαγγελματική ασφάλιση δεν έχει λειτουργήσει παρά μόνον για ορισμένες πολύ μεγάλες επιχειρήσεις.

Ο κυριότερος λόγος που έχει συμβεί αυτό είναι διότι το θεσμικό πλαίσιο πέραν της θεσπίσεως των φορολογικών κινήτρων ήταν πολύ αντιπαραγωγικό. Στις αλλαγές που κάνουμε φτιάχνουμε ένα πολύ πιο ευέλικτο και πολύ πιο φιλικό θεσμικό πλαίσιο για τα επαγγελματικά ταμεία, άρα όχι μόνο δεν θέλουμε να διαλύσουμε ή να σταματήσουμε τον δεύτερο ασφαλιστικό πυλώνα, αλλά αντιθέτως θέλουμε να δώσουμε ώθηση σε έναν δεύτερο ασφαλιστικό πυλώνα που σήμερα πραγματικά δεν υπάρχει.

Και για το λόγο αυτό προχωράμε στα πολυεργοδοτικά επαγγελματικά ασφαλιστικά ταμεία και προχωράμε σε διάφορες άλλες θεσμικές παρεμβάσεις που θα επιτρέψουν σε πολλούς άλλους κλάδους και σε πολλούς άλλους ανθρώπους να συμμετάσχουν με μικρά ποσά σε δικά τους επαγγελματικά ταμεία και να μπορούν σε μερικά χρόνια να απολαμβάνουν τα οφέλη από αυτά τα ταμεία, εφόσον φυσικά το επιθυμούν.

Η εισαγωγή των φορολογικών συντελεστών θα γίνει με τέτοιο κλιμακωτό τρόπο, τις λεπτομέρειες θα τις πει σε λίγο ο Υφυπουργός, που δεν έχουμε ως στόχο να φορολογήσουμε κάποιους ώστε να χάσουν το κίνητρο να φτιάξουν επαγγελματικό ταμείο, αλλά έχουμε ως αποκλειστικό στόχο να κλείσουμε μία πόρτα που είναι σήμερα ορθάνοιχτη για την φοροαποφυγή.

Θεωρούμε πάρα πολύ άδικο για τους υπόλοιπους φορολογούμενους να μπορούν κάποιοι στο τέλος του ασφαλιστικού τους βίου επειδή έχουν πολύ υψηλές απολαβές να βάζουν στα ταμεία αυτά πολύ μεγάλα ποσά και μετά από δύο, τρία, τέσσερα χρόνια να τα βγάζουν τελείως αφορολόγητα, αποφεύγοντας έτσι την υψηλή φορολογία που κατά τεκμήριο πληρώνουν οι άνθρωποι αυτών των εισοδημάτων.

Ακόμα και με το νέο πλαίσιο, και αυτοί θα εξακολουθήσουν να έχουν φορολογικό κίνητρο για να κάνουν μία τέτοια κίνηση, αλλά αυτό δεν θα είναι όπως σήμερα μηδέν.

Για τους υπόλοιπους, γι’ αυτούς που θέλουν να μείνουν πολλά χρόνια στο ταμείο και που έχουν πράγματι ανάγκη δεύτερου ασφαλιστικού πυλώνα και μιας συμπληρωματικής συντάξεως ή ενός επιπλέον εφάπαξ στο τέλος του ασφαλιστικού τους βίου, οι φορολογικοί συντελεστές θα είναι πάρα πολύ μικροί. Άρα, δεν ισχύουν όλα τα σχετικά δημοσιεύματα, που έως τώρα έχουν δει το φως της δημοσιότητας.

Το νομοσχέδιο έχει κι έναν δεύτερο φυσικά πυλώνα, διάφορες διατάξεις που έχουν απασχολήσει τη δημοσιότητα, όπως την κατάργηση της παρακράτησης του 30% για τους εργαζομένους συνταξιούχους, ρύθμιση που θα ισχύσει από την 1/1/2024 και την αντικατάσταση αυτού του πόρου με 10% παρακράτηση επί του επιπλέον εισοδήματος της εργασίας που θα κάνει ο συνταξιούχος με πρόβλεψη να υπάρχει ένα φρένο ώστε να μην πληρώνει κάποιος περισσότερο από ό,τι πληρώνει σήμερα σε περιπτώσεις πολύ υψηλού μισθού.

Την αύξηση του ορίου της δυνατότητας ρυθμίσεως οφειλής στον ΕΦΚΑ έτσι ώστε να μπορεί ο ελεύθερος επαγγελματίας να πάρει σύνταξη και ο αγρότης να πάρει σύνταξη. Σήμερα το όριο αυτό είναι στις 20.000 για τους ελεύθερους επαγγελματίες και στις 6.000 για τους αγρότες.

Με την δέσμευση της συναίνεσης της άρσης του τραπεζικού απορρήτου, αυτό θα αυξηθεί, η άρση του τραπεζικού απορρήτου μπαίνει ως δικλείδα ασφαλείας για να είμαστε βέβαιοι ότι αυτός ο οποίος θέλει να μπει σε αυτή τη ρύθμιση δεν είναι κάποιος που απλώς δεν πλήρωνε ενώ είχε αλλά είναι κάποιος που πράγματι δεν είχε λεφτά να πληρώσει και για αυτό το λόγο δεν μπόρεσε να πάρει τη σύνταξή του. Το όριο αυτό θα ανέβει στις 30.000 για τους ελεύθερους επαγγελματίες και στις 10.000 για τους αγρότες.

Παράλληλα, υλοποιούμε μια βασική προεκλογική μας δέσμευση, την επέκταση του επιδόματος μητρότητας στους αγρότες και στους ελεύθερους επαγγελματίες έτσι ώστε να εξισωθεί με τους μισθωτούς, ώστε να έχουμε 9 μήνες και σε αυτούς και να μην υπάρχει η αδικία που υπήρχε στο παρελθόν.

Παράλληλα, έχουμε ρυθμίσεις για την ταχύτερη απονομή των επικουρικών συντάξεων των δημοσίων υπαλλήλων ώστε να πετύχουμε το στόχο μας της ταχύτερης μειώσεως των εκκρεμών επικουρικών συντάξεων.

Κάνω μια παρένθεση, πάμε πολύ καλά στις επικουρικές συντάξεις. Όταν ήρθα στο Υπουργείο ήμασταν άνω των 60.000 εκκρεμών επικουρικών συντάξεων, σήμερα είμαστε στις 42.000 και  με τη νέα ρύθμιση προσδοκούμε να πέσουμε κάτω από τις 30.000 αν όλα πάνε καλά. 

Επίσης, έχουμε και την προπληρωμένη κάρτα. Μέσα στο νομοσχέδιο έχουμε και την καθιέρωση της προπληρωμένης κάρτας για την καταβολή της πλειοψηφίας των επιδομάτων της ΔΥΠΑ και του ΟΠΕΚΑ, με στόχο την απλοποίηση και ενοποίηση της διαδικασίας πληρωμής και την αύξηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών.

Να πω ότι η ρύθμιση αυτή έχει γίνει σε συνεργασία με το Υπουργείο Οικογένειας, της κυρίας Ζαχαράκη. Είχε την ευθύνη δημιουργίας της σχετικής διαδικασίας ο κύριος Τσακλόγλου ήδη από την προηγούμενη περίοδο. Με σύμφωνη γνώμη της κυρίας Ζαχαράκη συνέχισε να έχει  και στην παρούσα περίοδο. Και είναι μια νομοθετική πρωτοβουλία και των δύο υπουργείων.

Και τέλος, δημιουργείται η έννοια του ενεργού ΑΜΚΑ για την παροχή δωρεάν υγειονομικής κάλυψης στα δημόσια νοσοκομεία σε ανασφάλιστους, προκειμένου να αντιμετωπιστούν φαινόμενα καταστρατήγησης του συστήματος. Δηλαδή, δεν θα μπορεί κάποιος που δεν έχει δεσμούς με τη χώρα και απέκτησε ΑΜΚΑ κάποια στιγμή στο παρελθόν και έφυγε από τη χώρα, απλώς και μόνο γιατί έχει ΑΜΚΑ να γυρίζει και να νέμεται τα οφέλη των εδώ κατοικούντων.

Θα πρέπει να έχει ενεργό ΑΜΚΑ. Δηλαδή, θα πρέπει να δικαιούται αυτές όλες τις παροχές. Σήμερα υπάρχει πολύ μεγάλη καταστρατήγηση με πολύ μεγάλη επιβάρυνση στα δημόσια ταμεία από ανθρώπους που κάνουν στην πραγματικότητα επίσκεψη στη χώρα μας μόνο για να επισκεφτούν δημόσια νοσοκομεία και να πάρουν δωρεάν φάρμακα. Λοιπόν, αυτές είναι οι βασικές ρυθμίσεις.

Πριν κλείσω για να δώσω τον λόγο στον κύριο Τσακλόγλου, να πω ότι στο νομοσχέδιο αυτό περιλαμβάνεται και το δεύτερο επίδομα προσωπικής διαφοράς που θα δοθεί τον μήνα Δεκέμβριο σε όλους τους συνταξιούχους, οι οποίοι δεν μπορούν να πάρουν την αύξηση που θα λάβουν οι υπόλοιποι συνταξιούχοι από τον Ιανουάριο του 2024, έτσι ώστε σιγά- σιγά να θεραπεύσουμε, έτσι όπως είχαμε προεκλογικά δεσμευθεί και αυτή την σχετική αδικία με τρόπο που να είναι δημοσιονομικά ανεκτός και να μην δημιουργεί προβλήματα στην δημοσιονομική σταθερότητα της χώρας για λόγους που όλοι γνωρίζετε».

 

Πάνος Τσακλόγλου:

«Καλημέρα σε όλους και από εμένα. Θα τα πω λίγο πιο αναλυτικά και λίγο πιο διευκρινιστικά σε ορισμένα σημεία τους. Θα ήθελα να ξεκινήσω μιλώντας περί δεύτερου πυλώνα.

Η χώρα μας όπως και όλες σχεδόν οι αναπτυγμένες χώρες έχει ένα σύστημα τριών πυλώνων ασφάλισης. Ο πρώτος πυλώνας είναι η κοινωνική ασφάλιση, ο τρίτος ο πυλώνας είναι η ατομική – ιδιωτική ασφάλιση και ο δεύτερος πυλώνας σύμφωνα με τη διεθνή βιβλιογραφία είναι η εθελοντική, συλλογική συνταξιοδοτική αποταμίευση.

Στην Ελλάδα έχει επικρατήσει στη συζήτηση, ότι δεύτερος πυλώνας, είναι μόνο τα ταμεία επαγγελματικής ασφάλισης.

Στην πραγματικότητα σε όλες τις υπόλοιπες χώρες αυτό το οποίο συμπεριλαμβάνουν στον δεύτερο πυλώνα δεν είναι μόνο τα ταμεία επαγγελματικής ασφάλισης, είναι και τα ομαδικά ασφαλιστήρια συμβόλαια. Κάνουνε και τα δύο το ίδιο πράγμα. Λίγο διαφορετικές οι προδιαγραφές των μεν και των δε, αλλά ο σκοπός και των δύο είναι ακριβώς το ίδιο πράγμα.

Τώρα, τα ταμεία επαγγελματικής ασφάλισης το γνωρίζετε, ακολουθούν κεφαλαιοποιητικό σύστημα και είναι ιδρύματα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα. Γιατί ενδιαφερόμαστε για την ανάπτυξή τους; Και ενδιαφερόμαστε πολύ. Το έκανε τελείως ξεκάθαρο ο κύριος Υπουργός προηγουμένως.

Ο πρώτος ο λόγος είναι περισσότερο θα έλεγα μακροοικονομικός. Η αποταμίευση και ειδικά η αποταμίευση των νοικοκυριών στη χώρα μας είναι εξαιρετικά χαμηλή. Ίσως  κύρια αιτία της κρίσης που βιώσαμε την προηγούμενη δεκαετία στη χώρα μας, ήταν αυτή η απίστευτα υψηλή συμμετοχή της κατανάλωσης στο ακαθάριστο εγχώριο προϊόν. Οπότε θέλουμε να ενισχυθούν τέτοιοι θεσμοί οι οποίοι θα χρηματοδοτήσουν και τις επενδύσεις που τόσο πολύ έχει ανάγκη η χώρα μας.

Το δεύτερο, σε ατομικό επίπεδο είναι κάτι το οποίο δίνει υψηλότερα ποσοστά αναπλήρωσης και άρα υψηλότερο βιοτικό επίπεδο στους συνταξιούχους όταν θα έρθει η ώρα της συνταξιοδότησης. Στην Ελλάδα είναι μάλλον υπανάπτυκτος ο τομέας σε σχέση με τις περισσότερες Ευρωπαϊκές χώρες. Μιλάω πάντα για τον τομέα των ταμείων επαγγελματικής ασφάλισης που έχουμε αυτή τη στιγμή 28 ταμεία. Είναι περίπου 55.000 οι ασφαλισμένοι.

Στην τελευταία φορά που είχα δει εγώ στοιχεία, ήταν γύρω στα 290 εκατομμύρια η κεφαλαιοποίησή τους. Δηλαδή νούμερα τα οποία είναι μάλλον πολύ μικρά. Και πολύ φοβάμαι ότι υπήρχε μεν μία αυξητική τάση τα τελευταία χρόνια, αλλά η αυξητική τάση προήρθε κυρίως από το λόγο τον οποίον ανέφερε ο κύριος Υπουργός προηγουμένως.

Δηλαδή, ήτανε διάφορες εταιρίες οι οποίες κλείνανε διάφορα ομαδικά ασφαλιστήρια συμβόλαια και με μόνο κίνητρο την μηδενική φορολόγηση τα μετέτρεπαν σε ταμεία επαγγελματικής ασφάλισης.

Τώρα, ποιοι είναι οι λόγοι για τους οποίους δεν έχουμε τόσο μεγάλη επαγγελματική ασφάλιση κάποιος θα μπορούσε να πει ότι ξέρεις, αν κάποιος πληρώνει 26% του μισθού του για την κύρια ασφάλιση εκ των πραγμάτων δεν μένουν πολλοί πόροι για συμπληρωματική ασφάλιση.

Ένα από τα σημαντικότερα πράγματα τα οποία έχουμε κάνει και το οποίο πραγματικά έδωσε πολύ μεγάλη ώθηση στην απασχόληση την προηγούμενη τετραετία, ήταν η περικοπή των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης και έχουμε δεσμευτεί ότι αυτή η πορεία θα συνεχιστεί και στην παρούσα τετραετία. Αποτέλεσμα είναι ότι δημιουργείται χώρος ώστε να αναπτυχθεί αυτός ο τομέας.

Ο δεύτερος λόγος είναι ότι πολύ φοβάμαι ότι αυτός είναι απόηχος από τις κρίσεις τις οποίες είχαμε στην πρώτη δεκαετία του τρέχοντος αιώνα. Θυμάστε όλοι τις υποθέσεις ανεπαρκούς εποπτείας και ούτω καθεξής, κάτι το οποίο βαραίνει ακόμα και σήμερα. Οπότε θέλουμε να ενισχύσουμε τους θεσμούς εποπτείας.

Και το τρίτο, στο οποίο επίσης αναφέρθηκε ο κύριος Γεωργιάδης προηγουμένως, είναι το πολύ μικρό μέγεθος των επιχειρήσεων. Αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα μπορείς να κάνεις είτε επιχειρησιακά επαγγελματικά ταμεία είτε κλαδικά επαγγελματικά ταμεία. Αν τυχόν συμμετέχω σε έναν κλάδο ο οποίος δεν έχει επαγγελματικό ταμείο και είμαι μία μικρή επιχείρηση, εκ των πραγμάτων ακόμα και να θέλω να το κάνω αυτό το πράγμα δεν μπορώ και πρέπει να στραφώ σε άλλες λύσεις.

Οι προτεινόμενες αλλαγές μπορούν να χωριστούν σε έξι ενότητες, σε μία ακριβώς επειδή έχει γίνει μεγάλη συζήτηση θα είμαι περισσότερο αναλυτικός.

Το πρώτο είναι το ότι ένα πράγμα το οποίο είδαμε είναι το ότι ήτανε πολύ γραφειοκρατική η σύσταση των ταμείων, δηλαδή το καθένα στέλνει το καταστατικό του, πρέπει να ελεγχθεί και από τους τρεις φορείς οι οποίοι αυτή τη στιγμή έχουνε την εποπτεία των ταμείων επαγγελματικής ασφάλισης, δηλαδή το Υπουργείο Εργασίας, η Εθνική Αναλογιστική Αρχή και η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς.

 

Αυτό που σκοπεύουμε να κάνουμε είναι ότι θα δημιουργήσουμε έναν πρότυπο κανονισμό και πρότυπα συνοδευτικά έγγραφα τα οποία χρειάζονται. Δηλαδή αν κάποιος θέλει να κάνει ένα επαγγελματικό ταμείο και απλώς συμπληρώσει βασικά απαιτούμενα στοιχεία και δεχθεί όλα τα υπόλοιπα, αυτό θα έχει σχεδόν αυτόματη έγκριση. Αν θελήσει να βάλει επιπλέον όρους, δικαίωμά του, αλλά εκεί θα περάσει πλέον από την κανονική εξέταση που είπα προηγουμένως.

Το δεύτερο και πολύ σημαντικό είναι το ότι επιτρέπουμε σε εργοδότες από διαφορετικούς κλάδους της οικονομίας σε περίπτωση που το θελήσουν να συνεργασθούν και να φτιάξουν επαγγελματικό ταμείο. Για μια χώρα όπου η συντριπτική πλειονότητα των επιχειρήσεών της είναι μικρές ή πολύ μικρές, νομίζουμε ότι αυτό είναι ίσως ο κυριότερος παράγοντας, ο οποίος ήτανε ο παρεμποδιστικός προηγουμένως, ο οποίος πραγματικά θα μπορέσει να δώσει ώθηση στον συγκεκριμένο τομέα.

Το τρίτο είναι το ότι από το 2002 που έγινε η νομοθεσία για την επαγγελματική ασφάλιση μέχρι σήμερα, έχουμε προχωρήσει πάρα πολύ σε κάτι που προστατεύει πολύ τους ασφαλισμένους, στους κανόνες χρηστής διακυβέρνησης.

Και είναι  πολλά τέτοια στοιχεία τα οποία προτείνουμε.  Δηλαδή ποια είναι η καταλληλότητα των προσόντων των μελών των διοικητικών συμβουλίων ή των μελών τα οποία θα ασκούν διαχείριση μέσα στο ταμείο.

Έχουμε βάλει διάφορους κανόνες οι οποίοι έχουν να κάνουν με τις υποχρεώσεις ενημέρωσης των ασφαλισμένων από το ταμείο και ούτω καθεξής.

Το τέταρτο έχει να κάνει με την εποπτεία. Η εποπτεία όπως είπα και προηγουμένως ήταν μια ιδιαίτερα γραφειοκρατική διαδικασία και η οποία ίσως να παρουσίαζε και κάποια κενά. Όχι από την πρώτη του επομένου έτους γιατί θέλει να προετοιμαστεί και αυτή αλλά από την 1η του ’25 η εποπτεία της επαγγελματικής ασφάλισης μεταφέρεται στην Τράπεζα της Ελλάδος.

Είναι γνωστό σε όλους σας ότι αυτή έχει την εμπειρία, έχει τους πόρους έχει και την αξιοπιστία και εκτιμούμε ότι αυτό θα είναι κάτι το οποίο πραγματικά μπορεί να ενισχύσει την εμπιστοσύνη των ασφαλισμένων προς τον θεσμό της επαγγελματικής ασφάλισης.

Τώρα, το επόμενο κομμάτι είναι αυτό για το οποίο έχει γίνει κατά τη γνώμη μου δυστυχώς, όλη η συζήτηση. Είναι αυτό της φορολόγησης. Μέχρι σήμερα αυτό που ισχύει για τα ταμεία αυτά είναι ότι έχουμε εισφορές χωρίς κανένα όριο και έχουμε μια βασική  παραβίαση της αρχής τόσο της φορολογίας εισοδήματος στα οικονομικά όσο και του φορολογικού δικαίου από την πλευρά της νομικής επιστήμης το οποίο λέει ας πούμε για παράδειγμα ότι τα εισοδήματα τα οποία έχουμε πρέπει να φορολογηθούν μια φορά.

Τι σημαίνει αυτό; Θα πρέπει να φορολογηθούν είτε οι εισφορές που πηγαίνουν προς αυτά τα ταμεία είτε οι αποδόσεις τους.

Στην Ελλάδα  είχαμε αυτή τη στιγμή με τα επαγγελματικά ταμεία κάτι το οποίο ήταν διπλά ανορθολογικό. Είχαμε αφενός μεν και χωρίς όριο όπως είπα προηγουμένως τις εισφορές αφορολόγητες και ήταν και οι αποδόσεις αφορολόγητες, στην περίπτωση των εφάπαξ.

Και το δεύτερο, στον περισσότερο κόσμο αυτό το οποίο θέλουμε με τα ταμεία αυτά είναι να ενισχύσουμε το εισόδημα των ασφαλισμένων στη διάρκεια του συνταξιοδοτικού τους βίου.  Αυτός είναι και ο λόγος που κυρίως αυτά τα ταμεία τα θέλουμε να δίνουν συντάξεις.

Στην Ελλάδα έτσι και δώσει ένα επαγγελματικό ταμείο σύνταξη αυτή φορολογείται στον οριακό φορολογικό συντελεστή του συνταξιούχου.

Οπότε όλα αυτά τα πράγματα θέλαμε να τα αλλάξουμε. Άλλωστε επειδή το επικαλούνται ορισμένοι, αν δείτε και τη μελέτη του ΙΟΒΕ που έχει γίνει για τα επαγγελματικά ταμεία και τη μελέτη της EIOPA που έγινε για το Υπουργείο, στον άξονα να φορολογούνται είτε εισφορές είτε παροχές η Ελλάδα ήταν η μόνη  που ήταν μηδενική και στα δύο.

Και κάτι ακόμα πριν προχωρήσω παρακάτω.  Ένα πράγμα να καταλάβουμε επειδή φαίνεται να μην γίνεται εύκολα αντιληπτό.  Όταν κάνω μηδενική  παροχή σε κάποιον και έχω κάποιες ανάγκες για την παροχή δημοσίων αγαθών αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να αυξήσω την φορολογία ή τις εισφορές σε κάποιον άλλο.

Με άλλα λόγια, αυτό το είτε μηδενική φορολόγηση, είτε φορολόγηση κάτω από τον οριακό φορολογικό συντελεστή που θα πλήρωνα σημαίνει μεταβίβαση από τον φορολογούμενο προς τον ασφαλισμένο του συγκεκριμένου ταμείου. Αυτό κρατήστε το γιατί θα επανέλθω σε αυτό σε λίγο.

Τώρα αυτό το πράγμα το οποίο έχουμε κάνει, έχουμε κάνει μια κλίμακα ακριβώς έτσι όπως είπε ο υπουργός προηγουμένως. Δηλαδή, δίνουμε κίνητρα για να μείνεις αρκετά χρόνια σε φορείς του δεύτερου πυλώνα.

Και το δεύτερο, δίνω χαμηλότερους συντελεστές σε περίπτωση που θελήσει  να δώσει σύνταξη, δεν είναι υποχρεωτικό. Μπορεί το ταμείο να πει ότι εγώ θέλω να δίνω μόνο εφάπαξ, ανάλογα με τον κανονισμό του.

Αλλά θα υπάρχει πίεση από τους ίδιους τους ασφαλισμένους ότι, για κοιτάξτε εδώ πέρα. Υπάρχει κάτι άλλο το οποίο μου δίνει καλύτερους όρους σε περίπτωση πάρουμε σύνταξη. Οπότε έχουμε χαμηλότερο στα περισσότερα χρόνια, χαμηλότερο, αν δίνουμε σύνταξη, παρά να δώσουμε εφάπαξ.

Όπως αντιλαμβάνεστε, αν δεν εναρμονισθεί η φορολογία στα δύο τμήματα του δεύτερου πυλώνα θα έχουμε το ίδιο φαινόμενο στο οποίο αναφέρθηκα προηγουμένως, κατ’ αντίστροφη φορά.

Δηλαδή, έχουν πλεονεκτήματα εντός του δεύτερου πυλώνα τα ομαδικά ασφαλιστήρια συμβόλαια σε σχέση με τα επαγγελματικά ταμεία θα δούμε την αντίστροφη κίνηση.

Αυτός είναι και ο λόγος που έχουμε προβλέψει ότι οι κανόνες τους οποίους θα έχουμε ως προς αυτά τα ζητήματα, όχι προς άλλα, οργανωτικά και ούτω καθ’ εξής, θα ενιαιοποιηθούν τόσο στα ταμεία επαγγελματικής ασφάλισης όσο και στα ομαδικά ασφαλιστήρια συμβόλαια.

Τέλος μια άλλη σημαντική αλλαγή που φέρνει αυτό το νομοσχέδιο είναι ότι ζητάμε σε βάθος χρόνου, πενταετίας για την ακρίβεια, τα ταμεία αλληλοβοηθείας που υπάρχουν αυτή την στιγμή – που και αυτά κάνουν την ίδια ακριβώς δουλειά, δηλαδή, μαζεύουν εισφορές για να δώσουν κάποια στιγμή, τα περισσότερα εφάπαξ – να μετατραπούν σε ταμεία επαγγελματικής ασφάλισης.

Λοιπόν, αν πάτε στο κινητό σας, που βλέπω ότι το κοιτάζετε διάφοροι, και πάτε στην διαφάνεια 9, είναι εκεί που λέει τους κανόνες τους συγκεκριμένους, οι οποίοι θα επικρατήσουνε από δω και πέρα. Δηλαδή, αν έχεις έως 5 χρόνια ασφάλιση, και όταν λέω ασφάλιση εννοώ είτε σε ταμείο ομαδικού ασφαλιστηρίου είτε σε ταμείο επαγγελματικής ασφάλισης. Αν έχω μόνο 5 χρόνια πάει να πει ότι περιστασιακά βρέθηκα εκεί πέρα. Δεν πρόκειται να είναι αυτή η μακροχρόνια αποταμίευση συνταξιοδοτικού.

Ταυτόχρονα , υπάρχει μία ειδική διάταξη που είναι γι΄ αυτά τα άτομα τα οποία μπαίνουν σε μεγάλη ηλικία. Δεν θέλουμε να αποθαρρύνουμε κανέναν, να είναι ξεκάθαρο. Αλλά άπαξ και μπήκες από τα 55 και πάνω, για να απολαύσεις όλα αυτά τα πράγματα που είπαμε πρέπει να έχεις τουλάχιστον 5 χρόνια ασφάλισης. Κανένας δεν παίρνει σύνταξη ούτως ή άλλως από τα 55 μέχρι τα 62 του.

Αν τα έτη είναι λιγότερα, τότε ο φορολογικός συντελεστής που είπα προηγουμένως προσαυξάνεται κατά 5%. Δηλαδή τι θέλω να πω με αυτό εδώ το πράγμα; Αν είναι εμένα ο φορολογικός μου συντελεστής είναι 40% αυτή τη στιγμή και πάω να τα βάλω για ένα χρόνο για να τα πάρω την επόμενη χρονιά αφορολόγητα δεν μπορώ να το κάνω, ίδιο ακριβώς ποσοστό θα πληρώσω και εκεί.

Και το τελευταίο κομμάτι το οποίο έχουμε και πάλι επειδή επαναλαμβάνω ότι όλα αυτά τα ζητήματα έχουνε και κάποιο αντίκτυπο σε άλλο κομμάτι των φορολογικών μας εσόδων, βάζουμε και κάποια όρια ως προς το ποια μπορεί να είναι η εισφορά του ασφαλισμένου σε επαγγελματικό ταμείο και αντίστοιχα σε ομαδικό συμβόλαιο.

Αυτό το οποίο θέτουμε ως όριο για αφορολόγητες εισφορές είναι το χαμηλότερο από δύο νούμερα: πρώτον 20% του ετήσιου μισθού του ασφαλισμένου – 20% θέλω να σας θυμίσω ότι είναι το ποσοστό το οποίο βάζει για κύρια σύνταξη ο ασφαλισμένος και ο εργοδότης του. Για επικουρική βάζει 6%, αυτός και ο εργοδότης του και εδώ μιλάμε τώρα για συμπληρωματική ασφάλιση και παρόλα αυτά το αφήνουμε να είναι μέχρι 20%. Δεύτερον 15 χιλιάδες ευρώ ετησίως, προσαρμοζόμενο με τον ετήσιο πληθωρισμό.  Απλά να αναφέρω ότι 15 χιλιάδες ευρώ πληρώνει για κύρια και επικουρική ασφάλιση ένα άτομο το οποίο αυτή τη στιγμή έχει μηνιαίο εισόδημα στον ιδιωτικό τομέα 4 χιλιάδες ευρώ, στον δημόσιο 5 χιλιάδες ευρώ. Δηλαδή δεν είναι κάτι το οποίο δεν είναι γενναιόδωρο, όπως άκουσα από ορισμένες φωνές.

Κλείνοντας, είναι ένα νομοσχέδιο το οποίο θα έχει πάρα πολλά πράγματα, πράγματι είχαν συσσωρευτεί διάφορα ζητήματα από ΔΥΠΑ, από ΕΦΚΑ, από ΤΕΚΑ, από ΝΑΤ, από ΜΤΠΥ και λοιπά, έχει διάφορες τέτοιες διατάξεις, οι οποίες όμως δεν είναι τόσο μεγάλης σημασίας όσο είναι αυτά τα οποία αναφέραμε τώρα».

 

Ακολουθούν οι ερωτήσεις:

 

Σχετικά με την επίσπευση των επικουρικών συντάξεων, αφορά μόνο ή κυρίως τους δημοσίους υπαλλήλους; Για τους υπόλοιπους δεν ισχύει ή αυτοί μόνο θα έχουν το όφελος;

 

«Η συγκεκριμένη διάταξη αφορά στη δυνατότητα να εκδοθούν επικουρικές συντάξεις στους δημοσίους υπαλλήλους με 15 χρόνια ασφάλισης. Για τους υπόλοιπους ήδη ισχύουν τα 15 χρόνια. Δηλαδή για το ΙΚΑ είναι 15 χρόνια.  Για το δημόσιο ήταν 25 χρόνια και δεν μπορούσε η υπηρεσία να εκδώσει και φαινόταν ως εκκρεμή σύνταξη αν κάποιος είχε κάτω από 25 χρόνια. Άρα, εδώ εξομοιώνουμε το δημόσιο με το ΙΚΑ.  Αυτό το απολαμβάνουν ήδη οι υπόλοιποι και δεν το απολαμβάνουν οι δημόσιοι υπάλληλοι. Ωστόσο να διευκρινίσουμε ότι αφορά ένα μικρό κομμάτι του ιδιωτικού τομέα, οι οποίες είναι ΔΕΚΟ που έχουν ιδιωτικοποιηθεί».

 

Έχετε υπολογίσει πόσες περίπου συντάξεις θα ξεμπλοκαριστούν λόγω της αύξησης του πλαφόν από τις 20 στις 30.000;

 

«Με αυτά τα καινούργια όρια που βάζουμε πρέπει να είναι περίπου 12.000 οι δικαιούχοι. Πάντα υπό προϋποθέσεις. Για να την πάρει κάποιος, θα πρέπει να δεχθεί την άρση του τραπεζικού απορρήτου».

 

Σχετικά με τα επαγγελματικά ταμεία, για να γίνει πρόωρη εξόφληση του προγράμματος, θα πρέπει να είναι κάποιος 15 χρόνια μέσα στο ταμείο. Πόσο ανταγωνιστικό όμως θα είναι αυτό το προϊόν σε σχέση με ένα ομαδικό ασφαλιστήριο μιας ιδιωτικής εταιρείας;

 

«Οι κανόνες θα είναι ενιαίοι και για τα δύο εργαλεία. Δεν θα μπορεί κάποιος μεταξύ των δύο να πηγαίνει από το ένα στο άλλο. Γιατί δεν κάνουν και την ίδια δουλειά. Είναι λίγο διαφορετικές οι δουλειές που κάνουν. Με το πλαίσιο όπως το φτιάχνουμε, πιστεύουμε πραγματικά ότι τα επαγγελματικά ταμεία τα επόμενα χρόνια θα ανθίσουν και θα αγκαλιαστούν από πολύ κόσμο. Εμείς δεν θέλουμε να αφορούν πολύ λίγους, θέλουμε να αφορούν πολλούς. Και ο ένας μας αφορά, αλλά θέλουμε να ανοίξουμε την αγκαλιά των επαγγελματικών ταμείων σε πολλούς».

 

Έχουμε κάποια εικόνα τι ποσό θα δίνει η ασφάλιση στο επαγγελματικό ταμείο μετά 15 χρόνια;

 

«Η πραγματική απόδοση μέχρι σήμερα στα χρήματα αυτά είναι περίπου 3% το χρόνο. Για τα  επαγγελματικά ταμεία μιλάω τώρα.  3% το χρόνο θα αυξάνεται το κεφάλαιο που βάζουμε στον κουμπαρά. Δηλαδή ένας αστυνομικός, να φέρω ένα παράδειγμα, ο οποίος μπορεί να βάζει ένα ποσό που στα 25 χρόνια θα φτάσει 25.000 – 30.000 ευρώ, με τις αποδόσεις που έχει πετύχει αυτά τα 30.000 στο τέλος του ασφαλιστικού του βίου φτάνουν κοντά τις 70.000. Δεν είναι λοιπόν μικρό πράγμα να μπεις σε ένα επαγγελματικό ταμείο αν σε ενδιαφέρει να έχεις μια καλή απόδοση κάποιων χρημάτων σου. Μην ξεχνάτε ότι τα επαγγελματικά ταμεία, τι προσφέρουν;  Επαγγελματική διαχείριση των χρημάτων που ο καθένας μας μόνος του δεν μπορεί να κάνει εύκολα.  Και τώρα που τα κάνουμε πολυεργοδοτικά επιτρέπουμε σε μεγάλες ομάδες ανθρώπων να συνασπιστούν για να κάνουν κάτι τέτοιο. Αυτή είναι η βασική διαφορά».

 

Θέλω να ρωτήσω για τον ανενεργό ΑΜΚΑ που είπατε.  Είπατε συγκεκριμένα ότι αν κάποιους δεν έχει δεσμούς με τη χώρα και έχει φύγει δεν μπορεί να έρχεται στα νοσοκομεία. Επειδή όμως τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας πολλοί νέοι έχουν φύγει και βρίσκονται στο εξωτερικό. Τι ισχύει για αυτούς;

 

«Η διάταξη που θα ψηφιστεί περιλαμβάνει τον όρο, ενεργό ΑΜΚΑ. Ο οποίος έρχεται από αναθεώρηση του υπάρχοντος καθεστώτος ΑΜΚΑ, το οποίο ήταν ξεχωριστό. Δεν υπήρχε ενεργό και μη ενεργό. Πλέον το στάτους είναι διπλό και υπάρχει ενεργός και μη ενεργός ΑΜΚΑ. Ο ενεργός συνδέεται με νόμιμη κατοικία στην χώρα. Συνεπώς, κάποιος που ταξιδεύει, σπουδάζει, πηγαινοέρχεται, δεν υπάρχει κανένα ζήτημα. Χρειάζεται νόμιμη σύνδεση με τη χώρα. Αυτή η ρύθμιση έχει να κάνει κυρίως με ανθρώπους οι οποίοι έρχονται στην Ελλάδα μόνο για να πάνε στο νοσοκομείο και να πάρουν φάρμακα. Και φεύγουν την επόμενη μέρα και επιστρέφουν στη χώρα τους με τα φάρμακα που πήραν τσάμπα στην Ελλάδα. Αυτό δεν μπορεί να γίνεται γιατί οι Έλληνες φορολογούμενοι πληρώνουν για τα φάρμακα άλλων χωρών».

 

Στο νομοσχέδιο θα συμπεριλάβετε διατάξεις για τη μη αναστολή της σύνταξης για ανάπηρους που εργάζονται;

 

«Εμείς αυτό που κάνουμε είναι όπως βάζουμε τη διάταξη για τη μη περικοπή του 30% στους συνταξιούχους, στη διάταξη αυτή εντάσσουμε και τους κατόχους αναπηρικών συντάξεων. Οι κάτοχοι αναπηρικών συντάξεων δεν μπορούσαν να εργαστούν καθόλου, αυτοί μπαίνουν και μπορούν να εργάζονται κανονικά, όπως και όλοι οι άλλοι, με τους κανόνες που ίσχυαν στο ΙΚΑ. Αυτοί που έπαιρναν αναπηρική σύνταξη και τους λέγαμε «θα πάρεις αυτή τη σύνταξη και δεν θα δουλεύεις», τώρα πλέον θα παίρνουν και τη σύνταξη και θα δουλεύουν με τις κρατήσεις που θα έχουν όλοι οι άλλοι. Για ποιο λόγο έχουμε πάρει αυτή την απόφαση; Είναι πολύ απλός ο λόγος. Ακούγεται λίγο παράλογο, δίνεις σε κάποιον αναπηρική σύνταξη, τον κρίνεις ανάξιο προς εργασία αλλά ταυτόχρονα του δίνεις και την άδεια να εργάζεται. Άρα, το ένα κανονικά αντιστρατεύεται το άλλο. Όμως στην πραγματικότητα η αναπηρική σύνταξη στην Ελλάδα έχει περισσότερο τη θέση του επιδόματος.  Εμείς τι λέμε τώρα;  Λέμε ένας δικαιούχος αναπηρικής σύνταξης ζει με την αναπηρική σύνταξη;  Αντικειμενικά, όχι. Γιατί ακόμα και αν παίρνει μια σύνταξη 800 ευρώ εγώ σου λέω, δεν είναι ένα ποσό που μπορεί να δώσει σε κάποιον άνθρωπο σήμερα μια αξιοπρεπή διαβίωση, ιδιαίτερα αν σκεφτείς ότι ο ανάπηρος  έχει και αυξημένες ανάγκες λόγω της αναπηρίας του.  Άρα, λέμε το ότι είσαι ανάπηρος σημαίνει ότι δεν μπορείς να εργαστείς;  Εμείς λέμε όχι. Νομίζω είναι μια πολύ σημαντική μεταρρύθμιση».

 

Τι έχετε να σχολιάσετε σχετικά με την απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου για τα αναδρομικά των δικαστικών;

 

«Εγώ θέλω να είμαι ειλικρινής, θεωρώ λανθασμένη αυτή την απόφαση, αλλά αυτή είναι η απόφαση. Η νομοθετική αυτή πρωτοβουλία που θα λάβουμε τα δύο συναρμόδια Υπουργεία, Οικονομικών και Εργασίας, θα προσπαθήσουμε να συνταιριάξει τρεις αρχές: Αρχή πρώτη, ο αυτονόητος σεβασμός μίας συντεταγμένης πολιτείας σε μία δικαστική απόφαση, αλλιώς δεν έχουμε κράτος. Δεύτερη αρχή, να μην θέτει σε κίνδυνο τη δημοσιονομική ισορροπία της χώρας, κυρίως εγείροντας αντανακλαστικά αιτήματα από άλλους κλάδους. Και η τρίτη αρχή να μη δημιουργεί αίσθημα κοινωνικής αδικίας σε όλους τους υπόλοιπους συνταξιούχους. Μεταξύ τους οι τρεις αρχές δε συνταιριάζονται εύκολα, γιατί σε κάποιο μεγάλο βαθμό έχουν αντινομίες στην προκειμένη περίπτωση, αλλά δουλεύουμε οι δύο Υπουργοί αρκετά σε αυτό, έχουμε κάποιες καλές ιδέες και πιστεύουμε ότι σύντομα θα μπορούμε να είμαστε σε θέση να παρουσιάσουμε τη νομοθετική μας πρωτοβουλία μέχρι τέλος Νοεμβρίου, εάν προλάβουμε γιατί αυτό έχει μία διαδικασία».

19 Οκτωβρίου, 2023

Πρωθυπουργός: Η Ελλάδα πυλώνας σταθερότητας στην περιοχή

by EnergyUp 19 Οκτωβρίου, 2023

«Τώρα που τελείωσε και ο εκλογικός κύκλος η προσοχή μας πάλι στρέφεται στην τρέχουσα επικαιρότητα, τη διεθνή και την εγχώρια. Δεν χρειάζεται να σας πω πόσο ανησυχούμε για τις εξελίξεις στη Μέση Ανατολή και δυστυχώς για αυτή την κλιμάκωση της σύγκρουσης η οποία έχει ως πρώτα θύματα αμάχους και από τις δυο πλευρές μετά τη φρικιαστική δολοφονική επίθεση εντός του Ισραήλ από τη Χαμάς.

Δυστυχώς έχουμε και την σημαντική απώλεια ανθρώπινων ζωών στη Λωρίδα της Γάζας», ανέφερε ο Κυριάκος Μητσοτάκης στο διάλογο που είχε με την Κατερίνα Σακελλαροπούλου κατά τη σημερινή τους συνάντηση στο Προεδρικό Μέγαρο.
Ο πρωθυπουργός είπε πως σε όλες τις διεθνείς επαφές του έχει τονίσει αφενός το δικαίωμα του Ισραήλ στην αυτοάμυνα και αφετέρου την ανάγκη αυτό να γίνει με απόλυτο σεβασμό στους κανόνες του διεθνούς δίκαιου και με απόλυτο σεβασμό στην προστασία της ανθρώπινης ζωής στη Λωρίδα της Γάζας.

Αναλυτικά, οι δηλώσεις της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου και του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη κατά την έναρξη της συνάντησής τους στο Προεδρικό Μέγαρο

Κυριάκος Μητσοτάκης:
Τώρα που τέλειωσε και ο εκλογικός κύκλος, κυρία Πρόεδρε, η προσοχή μας πάλι στρέφεται στην τρέχουσα επικαιρότητα, τη διεθνή και την εγχώρια. Δεν χρειάζεται να σας πω πόσο ανησυχούμε για τις εξελίξεις στη Μέση Ανατολή και δυστυχώς γι’ αυτήν την κλιμάκωση της σύγκρουσης, η οποία έχει ως πρώτα θύματα αμάχους. Αμάχους και από τις δύο πλευρές, μετά την φρικιαστική, δολοφονική επίθεση εντός του Ισραήλ από τη Χαμάς.
Δυστυχώς έχουμε και την σημαντική απώλεια ζωών στη Λωρίδα της Γάζας, γι’ αυτό και σε όλες τις διεθνείς επαφές μου έχω τονίσει αφενός το δικαίωμα του Ισραήλ στην αυτοάμυνα, αφετέρου την ανάγκη αυτό να γίνει με απόλυτο σεβασμό στους κανόνες του διεθνούς δικαίου και με απόλυτο σεβασμό στην προστασία της ανθρώπινης ζωής στη Λωρίδα της Γάζας. Είναι εξαιρετικά σημαντικό να αποκατασταθεί η ανθρωπιστική βοήθεια προς τη Γάζα από την Αίγυπτο και οι ευρωπαϊκές χώρες εργάζονται προς αυτή την κατεύθυνση και υποστηρίζουν αυτή την πολιτική.
Θα έχω την ευκαιρία να βρεθώ σε δύο ημέρες, το Σάββατο, στο Κάιρο σε μια μεγάλη, πολυμερή διάσκεψη, την οποία συγκαλεί η Αίγυπτος με αντικείμενο το Παλαιστινιακό ζήτημα, για να μεταφέρω και εκεί τις απόψεις της Ελλάδος. Η Ελλάδα είναι μια χώρα που έχει διεκδικήσει και κερδίσει τον ρόλο της ως πυλώνας σταθερότητας στην περιοχή. Είμαστε συνομιλητές όλων των κυβερνήσεων, τιμούμε τις στρατηγικές μας συμμαχίες, από την άλλη είμαστε αξιόπιστοι συνομιλητές και προφανώς είμαστε η πρώτη χώρα η οποία επιθυμεί την αποκλιμάκωση της έντασης, διότι, προφανώς, αυτή θα έχει πρωτίστως επιπτώσεις στη λεκάνη της ανατολικής Μεσογείου.
Από εκεί και πέρα, στα εγχώρια ζητήματα, η κυβέρνηση εξακολουθεί και επιμένει στη μεταρρυθμιστική της ατζέντα. Εχθές είχαμε ένα υπουργικό συμβούλιο με πολύ σημαντικές παρεμβάσεις, σε πολλά διαφορετικά μέτωπα, λύνοντας εκκρεμότητες που έρχονται από το παρελθόν, αλλά αντιμετωπίζοντας και καινούργιες προκλήσεις, δίνοντας πάντα έμφαση στη βελτίωση της λειτουργίας του κράτους και στην τόνωση της αναπτυξιακής δυναμικής.
Τέλος, θα ήθελα να σας ενημερώσω για μια σημαντική πρωτοβουλία την οποία είχαμε την ευκαιρία να εξαγγείλουμε σήμερα, γιατί γνωρίζω και το προσωπικό σας ενδιαφέρον για το ζήτημα αυτό. Ανακοινώσαμε μια επιτροπή τεχνητής νοημοσύνης με πρόεδρο τον διακεκριμένο καθηγητή Κωνσταντίνο Δασκαλάκη, η οποία θα συμβουλεύει την κυβέρνηση στο ανώτατο επίπεδο για τη στρατηγική της χώρας στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης.
Η τεχνητή νοημοσύνη ανοίγει καινούργιους ορίζοντες, τους οποίους δεν μπορούσαμε καν να φανταστούμε. Δημιουργεί, όμως, ταυτόχρονα, και μια σειρά από απειλές, τις οποίες πρέπει να διαχειριστούμε. Και επιβάλλεται η χώρα μας να έχει μια εθνική στρατηγική στον τομέα αυτό, είτε μιλάμε για το ρυθμιστικό πλαίσιο, το οποίο σίγουρα θα διαμορφωθεί σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, είτε μιλάμε για τον τρόπο με τον οποίον θα αξιοποιήσουμε το εξαιρετικά σημαντικό ανθρώπινο δυναμικό, το ελληνικό ανθρώπινο δυναμικό που δραστηριοποιείται σε αυτόν τον χώρο. Γιατί πρέπει να σας πω ότι σε μια πρόσφατη έρευνα, την οποία είδα, οι Έλληνες επιστήμονες υπερεκπροσωπούνται παγκόσμια στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης.
Νομίζω ότι θα έχετε κι εσείς την ευκαιρία να ενημερωθείτε πιο λεπτομερώς για τη δουλειά που θα κάνει αυτή η επιτροπή και προφανώς για τα πορίσματά της.

Κατερίνα Σακελλαροπούλου:
Θα ήθελα και εγώ με αυτή την αφορμή να ξεκινήσω συγχαίροντας δημόσια όλους όσους εξελέγησαν στις αυτοδιοικητικές εκλογές, αλλά και όλους όσους μετείχαν για τον αγώνα που έδωσαν. Τώρα είναι η ώρα για πολλή δουλειά από όλους στην αυτοδιοίκηση, σε συνεργασία πάντα με την κεντρική διοίκηση, με την κυβέρνηση, για να γίνει σχεδιασμός για το μέλλον, όσο γίνεται καλύτερα, σε όλες τις περιοχές που έχουν ανάγκη, και φυσικά σε εκείνες που επλήγησαν, κυρίως στη Θράκη και τη Θεσσαλία.
Τώρα, στα εξωτερικά θέματα, μετά τη μεγάλη κρίση που συνεχίζεται δυστυχώς στην Ουκρανία, είχαμε την ανάφλεξη στη Μέση Ανατολή, η οποία είναι ιδιαίτερα ανησυχητική. Η κατάσταση είναι σχετικά πρόσφατη και καμία προοπτική θετικής εξέλιξης δεν βλέπουμε αυτή τη στιγμή. Το ανθρωπιστικό κομμάτι προηγείται, καμία διάκριση δεν πρέπει να γίνεται με βάση τη θρησκεία ή την ιδεολογία, η ανθρώπινη αξία και η ανθρώπινη ζωή είναι πάνω από όλα. Αντιλαμβάνομαι όλα αυτά στα οποία αναφερθήκατε, για τις πολύ καλές σχέσεις και την επιρροή που έχει η χώρα μας και τον ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει σε οποιαδήποτε ειρηνευτική προσπάθεια, αυτό είναι το πιο σημαντικό. Εύχομαι το καλύτερο, μακάρι το συντομότερο να υπάρξει ειρήνη στην περιοχή, ώστε όλοι να μπορέσουν να ζουν αξιοπρεπώς. Μακάρι, γιατί αυτή τη στιγμή τα πράγματα είναι όντως πολύ ανησυχητικά και δύσκολα.
Χαίρομαι για την πρωτοβουλία που αναφέρατε για την τεχνητή νοημοσύνη. Είναι μια μεγάλη κατάκτηση του ανθρώπου και βλέπουμε τη μεγάλη προσφορά, ταυτόχρονα όμως και τους κινδύνους, που μπορεί να δημιουργήσει για την ανθρώπινη αξία, ακόμη και για τη δημοκρατία. Είναι πάρα πολλά τα θέματα, επομένως είναι πολύ καλό να τα παρακολουθεί η χώρα μας στον καλύτερο βαθμό που μπορεί. Ο κύριος Δασκαλάκης, αλλά και οι άλλοι επιστήμονες που πρόχειρα είδα, είναι πολύ σημαντικοί. Σημαντικό είναι επίσης να υπάρξει το συντομότερο ένα θεσμικό πλαίσιο. Ήδη γίνονται προσπάθειες στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ώστε να ελέγχονται οι παρενέργειες και να αξιοποιηθούν κατά τον καλύτερο τρόπο τα θετικά. Ας ευχηθούμε το καλύτερο.

19 Οκτωβρίου, 2023

Πρωθυπουργός: Είμαστε έντιμος συνομιλητής όλων των κρατών της ευρύτερης περιοχής

by EnergyUp 18 Οκτωβρίου, 2023

Τον αποτροπιασμό και την οδύνη του για το τραγικό, όπως το χαρακτήρισε χτύπημα κατά αμάχων στο νοσοκομείο στη Γάζα εξέφρασε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης σε συνέντευξη, στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του ΑΝΤ1 και το δημοσιογράφο, Νίκο Χατζηνικολάου, ενώ ζήτησε την πλήρη διαλεύκανση της τραγωδίας. «Δεν ξέρουμε ποιος έκανε το χτύπημα, δεν θα σπεύσω να βγάλω συμπέρασμα και αυτή είναι και η επίσημη θέση της Ευρωπαϊκής Ένωσης» σημείωσε χαρακτηριστικά και υπογράμμισε ότι η Ελλάδα αναγνωρίζει το δικαίωμα του Ισραήλ στην αυτοάμυνα εντός των ορίων του Διεθνούς Δικαίου, καθώς, όπως είπε, οι δημοκρατίες δεν εκδικούνται. 

Μάλιστα, ο κ. Μητσοτάκης εμφανίστηκε προβληματισμένος ως προς την προοπτική μιας χερσαίας εισβολής του Ισραήλ στη Γάζα και επέμεινε ότι «πρέπει να πρυτανεύσει η λογική και η αυτοσυγκράτηση».

Ο πρωθυπουργός επέμεινε ότι «δεν θέλουμε την κλιμάκωση, ούτε την πρόκληση της ανθρωπιστικής κρίσης, ενώ κινούμαστε για την ενίσχυση της εσωτερικής μας ασφάλειας, αλλά και της αυστηρότερης φύλαξης των συνόρων μας. «Ο λόγος της Ελλάδος βαραίνει, είμαστε έντιμος συνομιλητής όλων των κρατών της ευρύτερης περιοχής» σημείωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

Αναφερόμενος, μάλιστα στις δυνητικές επιπτώσεις της επικίνδυνης ανάφλεξης στην περιοχή, ο κ. Μητσοτάκης επανέλαβε πως δεν υπάρχουν ανησυχητικές ενδείξεις για αύξηση των ροών διαβεβαιώνοντας, πάντως ότι η πολιτική αυστηρής, πλην όμως δίκαιης φύλαξης των συνόρων θα συνεχιστεί τονίζοντας ότι τα ευρωπαικά κράτη και όχι οι άθλιοι διακινητές θα αποφασίζουν για το ποιος περνά τα ευρωπαικά σύνορα.

Ερωτηθείς για τη στάση της Τουρκίας στη νέα κρίση του Μεσανατολικού ο πρωθυπουργός επεσήμανε ότι «σε αντίθεση με την Ελλάδα, που η στάση της είναι ισορροπημένη, η στάση της Τουρκίας δεν είναι ισορροπημένη και η μη ανοιχτή καταδίκη της Χαμάς ως τρομοκρατικής οργάνωσης είναι πολύ προβληματική».

Για τα αμιγώς ελληνοτουρκικά, ο κ. Μητσοτάκης επέμεινε ότι ο ελληνοτουρκικός διάλογος είναι μία από τις λίγες καλές ειδήσεις στην ευρύτερη περιοχή, τόνισε ότι ο ελληνοτουρκικός διάλογος εξελίσσεται σε καλό κλίμα και έθεσε ως ορόσημο την πραγματοποίηση του Ανωτάτου Συμβουλίου Συνεργασίας στη Θεσσαλονίκη τον προσεχή Δεκέμβριο. «Θα ήταν πισωγύρισμα να μη γίνει το Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας» είπε ο πρωθυπουργός ερωτηθείς σχετικά.

Αναλυτικά:

Νίκος Χατζηνικολάου: Κυρίες και κύριοι, φίλες και φίλοι, βρισκόμαστε στο Μέγαρο Μαξίμου, στο πρωθυπουργικό γραφείο. Να ευχαριστήσω τον Πρωθυπουργό, τον κ. Κυριάκο Μητσοτάκη, που σε μια πολύ δύσκολη στιγμή, και για όσα συμβαίνουν στη Μέση Ανατολή αλλά και γενικότερα δύσκολη στιγμή για τις διεθνείς ισορροπίες, μας δέχθηκε γι’ αυτή τη συνέντευξη.

Κύριε Πρόεδρε, θα ξεκινήσω από τα συμβαίνοντα στη Μέση Ανατολή. Θέλω να σας ρωτήσω γιατί ακυρώσατε, γιατί αναβάλατε μάλλον, το ταξίδι σας για το Ισραήλ και αν αισθάνεστε ότι μετά το χθεσινό χτύπημα σε νοσοκομείο στη Γάζα ουσιαστικά «ακυρώνονται» οι ειρηνευτικές πρωτοβουλίες και προσπάθειες που είχαν αναληφθεί από τη διεθνή κοινότητα.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Κύριε Χατζηνικολάου, κατ’ αρχάς να εκφράσω τον αποτροπιασμό μου και την οδύνη μου για το τραγικό χτύπημα χθες σε νοσοκομείο της Γάζας, που στοίχισε τη ζωή -καθώς φαίνεται- σε εκατοντάδες αμάχους. Να προσθέσω κι εγώ τη φωνή μου σε αυτούς που ζητούν την άμεση διαλεύκανση αυτής της τραγωδίας, έτσι ώστε να γνωρίζουμε πραγματικά ποιοι είναι οι υπαίτιοι, και να προσθέσω ότι δυστυχώς στην ευρύτερη γειτονιά μας διαδραματίζονται δραματικά γεγονότα. Ξεκινώντας από την πρωτοφανούς αγριότητας δολοφονική επίθεση της Χαμάς εντός του Ισραήλ, δυστυχώς τα πράγματα οδεύουν προς μία γενικότερη αποσταθεροποίηση.

Νίκος Χατζηνικολάου: Μιλήσατε για διαλεύκανση, συγγνώμη για τη διακοπή, αλλά πρέπει να το διασαφηνίσω. Εννοείτε ότι μπορεί να μην είναι το Ισραήλ που έκανε το χτύπημα αυτό;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Εννοώ ότι δεν ξέρουμε αυτή τη στιγμή. Υπάρχουν απόψεις και επιχειρηματολογία και από τις δύο πλευρές και δεν θα σπεύσω να βγάλω κάποιο συμπέρασμα, καταδικάζοντας ούτε τη μία ούτε την άλλη πλευρά. Θέλω να τονίσω ότι αυτή είναι και η επίσημη θέση της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Καταλαβαίνω, όμως, γιατί αυτή τη στιγμή, που είναι τόσο τεταμένα τα πνεύματα στην περιοχή του Ισραήλ, είναι πάρα-πάρα πολύ εύκολο να δημιουργηθούν πολύ γρήγορα εντυπώσεις και από τη μία και από την άλλη μεριά. Γιατί, μην έχουμε καμία αμφιβολία, εδώ παίζεται και ένας πόλεμος προπαγάνδας και από τις δύο πλευρές.

Η πραγματικότητα όμως, είναι σαφής: υπήρξε μία άγρια τρομοκρατική επίθεση, όμοια της οποίας δεν έχουμε ξαναδεί στη Μέση Ανατολή. Εμείς υπερασπιστήκαμε από την πρώτη στιγμή το δικαίωμα του Ισραήλ στην αυτοάμυνα, όμως ταυτόχρονα διακρίναμε την τρομοκρατική Χαμάς από τον παλαιστινιακό λαό και αγωνιστήκαμε -και αγωνιζόμαστε- έτσι ώστε να μπορέσουμε να αποτρέψουμε μία ανθρωπιστική κρίση στη Λωρίδα της Γάζας.

Αυτό προφανώς σημαίνει: ανθρωπιστική βοήθεια, δυνατότητα -όσο αυτό είναι εφικτό- προστασίας των αμάχων οι οποίοι βρίσκονται εγκλωβισμένοι σε μια εμπόλεμη ζώνη και είναι οι τελευταίοι οι οποίοι φταίνε.

Νίκος Χατζηνικολάου: Κύριε Πρόεδρε, είπατε αναγνωρίζουμε το δικαίωμα της αυτοάμυνας του Ισραήλ. Το ερώτημα είναι, τυχόν εκδίκηση του Ισραήλ -που έχει άλλα χαρακτηριστικά η αυτοάμυνα και άλλα χαρακτηριστικά η εκδίκηση- μήπως οδηγήσει σε ένα νέο φαύλο κύκλο αίματος;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Χαίρομαι που με ρωτάτε. Το δικαίωμα στην αυτοάμυνα, εντός των πλαισίων του Διεθνούς Δικαίου. Και γιατί το λέω αυτό; Το Ισραήλ είναι η μόνη δημοκρατία στην περιοχή και προφανώς το μέτρο σύγκρισης, όταν μιλάμε για την αντίδραση μιας δημοκρατίας, δεν μπορεί να είναι το ίδιο με αυτό μιας τρομοκρατικής οργάνωσης. Το Ισραήλ έχει υποχρέωση να σεβαστεί το Διεθνές Δίκαιο και να αντιδράσει εντός του πλαισίου των κανόνων που μπορεί να διέπουν και μία ένοπλη σύρραξη.

Θα σας το πω πολύ ειλικρινά, είμαι πολύ προβληματισμένος για την προοπτική μιας ένοπλης χερσαίας εισβολής στην Γάζα. Πολύ φοβάμαι ότι αυτοί οι οποίοι μπορεί να προξένησαν ή να ήταν πίσω από αυτή την τρομοκρατική επίθεση εντός του Ισραήλ ακριβώς αυτό να επιδιώκουν.

Είναι πάρα πολύ σημαντικό -και το λέει μια χώρα η οποία είναι σύμμαχος του Ισραήλ αλλά ταυτόχρονα και πολύ έντιμος συνομιλητής με όλους τους σημαντικούς παίκτες στην ευρύτερη γειτονιά μας- αυτή τη στιγμή να πρυτανεύσει και η λογική και η αυτοσυγκράτηση. Η εκδίκηση δεν ταιριάζει στα οργανωμένα κράτη.

Νίκος Χατζηνικολάου: Αναφέρατε ότι είμαστε σύμμαχοι με το Ισραήλ και υπάρχουν αρκετοί στην Ελλάδα που κατηγορούν τη Δύση και κατά συνέπεια και την Ελληνική Κυβέρνηση ότι μεροληπτεί υπέρ του Ισραήλ. Την ώρα που προβάλλεται η συνέντευξή μας υπάρχει μάλιστα μια συγκέντρωση που οργανώνει το Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας υπέρ του παλαιστινιακού λαού. Και ο «Ριζοσπάστης» σήμερα και η «Αυγή» και άλλες αριστερές εφημερίδες αφήνουν να εννοηθεί ότι η Ελλάδα και η Ευρώπη γενικότερα, η Δύση γενικότερα, μεροληπτεί υπέρ του Ισραήλ.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Αυτή ήταν πάγια θέση της ελληνικής αριστεράς. Προφανώς και δεν την συμμερίζομαι γιατί θέλω να σας θυμίσω, κ. Χατζηνικολάου, ότι η Ελλάδα ουδέποτε απομακρύνθηκε από τη λογική της λύσης των δύο κρατών για την οριστική επίλυση του παλαιστινιακού ζητήματος.

Είναι κάτι το οποίο τόνισα και στη Σύνοδο Κορυφής -δια τηλεδιασκέψεως- η οποία έλαβε χώρα χθες, συμπεριλαμβάνεται και στο επίσημο ανακοινωθέν της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Και πρέπει να αντιληφθούμε ότι αγωνιζόμενοι γι’ αυτή τη λύση πιστεύω τελικά ότι υπηρετούμε την ειρήνη στην περιοχή αλλά υπηρετούμε τελικά και την στρατηγική μας σχέση με το Ισραήλ.

Εμείς αυτό το οποίο θέλουμε είναι να μην υπάρχει περαιτέρω κλιμάκωση, θέλουμε να αποτρέψουμε μία ανθρωπιστική κρίση, θέλουμε να εξασφαλίσουμε ότι είμαστε όσο το δυνατόν πιο θωρακισμένοι σε θέματα εσωτερικής ασφάλειας. Θέλουμε να ενισχύσουμε ακόμα περισσότερο τη φύλαξη των συνόρων μας, γιατί αυτή τη στιγμή έχουμε ήδη ένα αριθμό Παλαιστινίων οι οποίοι βρίσκονται στην πατρίδα μας αναζητώντας άσυλο. Αλλά, όπως καταλαβαίνετε, σε αυτές τις συνθήκες και με το φάσμα της ισλαμικής τρομοκρατίας πια να έχει δυστυχώς αναβιώσει στην Ευρώπη, πρέπει να είμαστε διπλά προσεκτικοί.

Άρα, η θέση της Ελλάδος ήταν πάντα και παραμένει μία θέση η οποία είναι ισορροπημένη. Γι’ αυτό, κ. Χατζηνικολάου, και είμαστε συνομιλητές. Εγώ μετέθεσα το ταξίδι μου, μιας και με ρωτήσατε, για λόγους -σας το λέω ευθέως- ασφάλειας και ασφαλούς μετακίνησης προς το Ισραήλ. Δεν θα πήγαινα, όμως, μόνο στο Ισραήλ. Θα πήγαινα και θα πάω, γιατί είναι μία μετάθεση του ταξιδιού, θα πάω να συναντήσω τον βασιλιά της Ιορδανίας. Λίγο μετά τη συνέντευξή μας θα έχω τηλεφωνική επικοινωνία με τον Πρίγκιπα Διάδοχο της Σαουδικής Αραβίας. Έχω ήδη επικοινωνήσει με τον Πρόεδρο Sisi, ίσως βρεθώ στο Κάιρο, αναλόγως του επιπέδου τελικά που θα διεξαχθεί αυτή η Σύνοδος Κορυφής για το Παλαιστινιακό.

Κανείς στον αραβικό κόσμο δεν καταλογίζει στην Ελλάδα μονομέρεια τέτοια που να μας αποκλείει από τις συζητήσεις. Αυτό σημαίνει ότι ο λόγος της Ελλάδος αυτή τη στιγμή βαραίνει και όλοι αντιλαμβάνονται ότι είμαστε ένας πυλώνας σταθερότητας σε μία περιοχή η οποία, δυστυχώς, δοκιμάζεται πάλι από μεγάλη γεωπολιτική αστάθεια.

Νίκος Χατζηνικολάου: Κάνατε αναφορά έμμεση στο μεταναστευτικό, μιλώντας για τη φύλαξη των συνόρων μας. Θέλω να ρωτήσω, κ. Πρόεδρε, πόσο ανησυχείτε για τις νέες μεταναστευτικές ροές που θα προκύψουν από αυτό τον πόλεμο στην Μέση Ανατολή και πόσο έτοιμοι είμαστε, πώς ετοιμαζόμαστε για το ενδεχόμενο τις επόμενες εβδομάδες και τους επόμενους μήνες να υπάρξει όξυνση του μεταναστευτικού προβλήματος.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Να αποσαφηνίσω κάτι: οι Παλαιστίνιοι οι οποίοι κατοικούν στη Γάζα δεν θέλουν να φύγουν από τη Γάζα και θα φύγουν μόνο εάν αναγκαστούν να το κάνουν υπό ασφυκτικές συνθήκες. Θα ήταν λάθος να ασπαστούμε την ιδέα ότι αυτοί οι άνθρωποι πρέπει να φύγουν, γι’ ακόμα μία φορά, από αυτό το οποίο θεωρούν τόπο τους, με τα χιλιάδες προβλήματα τα οποία έχει η Γάζα, να μετεγκατασταθούν, ενδεχομένως, στην Αίγυπτο ή από την Αίγυπτο μετά να μετακινηθούν κάπου αλλού. Αυτό δεν θα ήταν ούτε προς το συμφέρον των ιδίων και σίγουρα δεν θα ήταν προς το συμφέρον της Ευρώπης.

Απαντώ ευθέως, λοιπόν, ναι, είχαμε μία αύξηση των μεταναστευτικών ροών πριν ξεσπάσει αυτή η νέα κρίση στην Μέση Ανατολή, όχι μία αύξηση την οποία δεν μπορούμε να ελέγξουμε. Θέλω να θυμίσω ότι η χώρα έχει πια τις υποδομές να μπορεί γρήγορα να καταγράφει αυτούς οι οποίοι τελικά μπορούν και φτάνουν στα ελληνικά νησιά και να προχωρά γρήγορα στη χορήγηση ασύλου σε όσους το δικαιούνται.

Όμως, η πολιτική μας, μια πολιτική της φύλαξης των συνόρων με αυστηρότητα και δικαιοσύνη, όχι απλά θα συνεχιστεί, αλλά θα ενταθεί. Γιατί; Διότι αυτή τη στιγμή έχουμε κατακτήσει και σε ευρωπαϊκό επίπεδο να έχει γίνει ευρωπαϊκή θέση ότι δεν θα καθορίζουν οι άθλιοι διακινητές, το ποιος θα μπαίνει στην Ευρώπη. Αυτό θα το αποφασίζουμε εμείς ως κυρίαρχα κράτη, σε δεύτερο επίπεδο ως Ευρωπαϊκή Ένωση, με γνώμονα τι τελικά είναι προς το συμφέρον των δικών μας χωρών.

Αν εμείς χρειαζόμαστε οικονομικούς μετανάστες, παραδείγματος χάρη για να μαζέψουν τις ελιές μας, αυτό θα πρέπει να είναι αποτέλεσμα διμερών συμφωνιών με κράτη τα οποία εμείς θα επιλέξουμε να κάνουμε αυτές τις συμφωνίες και αυτοί οι άνθρωποι να έρθουν νόμιμα, με ασφάλεια, να εργάζονται με νομιμότητα και να μπορούν στη συνέχεια να επιστρέφουν στις χώρες τους.

Νίκος Χατζηνικολάου: Άκουσα τον κ. Μουτζούρη, τον επανεκλεγέντα Περιφερειάρχη Βορείου Αιγαίου, να λέει ότι από 1.500 μετανάστες που είχε στην περιοχή του, τώρα έχει 6.500, μέσα σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα. Υπάρχει τέτοια «έκρηξη»;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Όχι. Ούτε τα νούμερα αυτά είναι ακριβή. Αλλά ίσως θα πρέπει να σας θυμίσει ο κ. Μουτζούρης ότι όταν ήρθαμε εμείς στα πράγματα υπήρχαν 30.000 στη Λέσβο και μειώθηκαν στους αριθμούς για τους οποίους συζητούμε σήμερα, που είναι κάπου μεταξύ 1.000 και 3.000-4.000. Δεν είναι αριθμοί που ένα νησί σαν την Λέσβο, το οποίο αποκτά και καινούριες δομές, δεν μπορεί να διαχειριστεί.

Νίκος Χατζηνικολάου: Άκουσα επίσης για κάποιες «ανταρσίες» σε δομές από ομάδες Παλαιστινίων μεταναστών. Είναι κάτι που σας ανησυχεί;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Είμαστε σε εγρήγορση, οι υπηρεσίες ασφαλείας της χώρας, η Ελληνική Αστυνομία, η Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών, κάνουμε το καλύτερο για να μπορούμε να ελέγχουμε και να αποτρέπουμε περιπτώσεις που ενδεχομένως να μας δημιουργήσουν κάποια προβλήματα. Αλλά δεν έχω κάποια ένδειξη, δεν μπορώ να σας πω κάτι παραπάνω για το θέμα αυτό.

Νίκος Χατζηνικολάου: Βλέπουμε και κάποιες τρομοκρατικές απειλές σε ευρωπαϊκές χώρες τις τελευταίες μέρες, σε αεροδρόμια. Ανησυχείτε εσείς για την Ελλάδα;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Αυτό όμως, κ. Χατζηνικολάου, να πούμε ότι είναι κάτι το οποίο δυστυχώς δεν είναι κάτι καινούριο για την Ευρώπη, η οποία έχει πληρώσει βαρύ φόρο αίματος από την ακραία ισλαμική τρομοκρατία. Είναι βέβαιο ότι όταν εξάπτονται τα πάθη, ενδεχομένως τέτοιες ακραίες συμπεριφορές να ξαναέρχονται με κάποιον τρόπο στο προσκήνιο.

Είμαστε σε στενότατη συνεργασία με όλες τις υπηρεσίες ασφαλείας των ευρωπαϊκών χωρών. Εμείς δεν είχαμε στην Ελλάδα χαρακτηριστικά, θα έλεγα, μουσουλμανικών πληθυσμών οι οποίοι είχαν ριζοσπαστικοποιηθεί, όπως έχει συμβεί σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να είμαστε σε απόλυτη εγρήγορση.

Νίκος Χατζηνικολάου: Κύριε Πρόεδρε, μήπως η στάση που τηρεί η Τουρκία σε ό,τι αφορά το μεσανατολικό πρόβλημα και αυτή την κρίση των τελευταίων ημερών δυσκολέψει, δυσχεράνει την εξέλιξη των ελληνοτουρκικών σχέσεων;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Το ερώτημά σας είναι εύλογο. Η Τουρκία -και είχα την ευκαιρία αυτό να το πω και στον Πρόεδρο Erdoğan-, σε αντίθεση με την Ελλάδα, που όπως σας είπα έχει μία στάση η οποία πιστεύω ότι είναι ισορροπημένη, τιμώντας τη συμμαχία μας με το Ισραήλ αναγνωρίζοντας όμως ταυτόχρονα την πολυπλοκότητα της κατάστασης, η στάση της Τουρκίας σίγουρα δεν είναι ισορροπημένη. Και η μη ανοιχτή καταδίκη της Xαμάς ως τρομοκρατικής οργάνωσης, κατά την άποψή μου είναι πολύ προβληματική. Διότι εδώ πρέπει να γίνει αυτή η διάκριση, χωρίς την οποία δεν μπορούμε ουσιαστικά να προχωρήσουμε και να συνομιλήσουμε με τη μόνη Παλαιστινιακή Αρχή η οποία έχει νομιμοποίηση, που είναι η Φατάχ, η Αρχή η οποία αυτή τη στιγμή, παρά τα όποια προβλήματά της, κυβερνά τη Δυτική Όχθη.

Αυτό προϋποθέτει την απόλυτη καταδίκη και απομόνωση της Χαμάς, πράγμα το οποίο η Τουρκία δεν κάνει.

Όμως, επειδή η περιοχή μας έχει ήδη αρκετά προβλήματα, το να μπορέσουμε να βγάλουμε ακόμη μία εστία προβλημάτων -και αναφέρομαι στις ελληνοτουρκικές σχέσεις- είναι προς αμοιβαίο όφελος και των δύο χωρών.

Ο πολιτικός διάλογος ο οποίος ξεκίνησε χθες, ξεκίνησε σε καλό κλίμα, με μία συγκεκριμένη θετική ατζέντα. Με έμφαση στα ζητήματα της καλύτερης συνεργασίας στα θέματα μετανάστευσης -διότι θέλουμε να συνεργαστούμε με την Τουρκία και μπορούμε να το κάνουμε, το έχουμε κάνει στο παρελθόν-, ζητήματα πολιτικής προστασίας και μία δρομολόγηση πια μίας διαδικασίας για να αρχίσουμε να συζητάμε και τα πιο δύσκολα ζητήματα. Προστατεύοντας όμως -και από τις δύο πλευρές υπάρχει αυτή η βούληση- το καλό κλίμα το οποίο έχουμε καταφέρει να οικοδομήσουμε και το οποίο πιστεύω ότι θα έχει ως επιστέγασμα το Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας, που θα διεξαχθεί στη Θεσσαλονίκη στις αρχές Δεκεμβρίου.

Νίκος Χατζηνικολάου: Δεν αισθάνεστε ότι μπορεί να κινδυνεύσει αυτή η συνάντηση, να μην πραγματοποιηθεί λόγω της στάσης της Τουρκίας στο μεσανατολικό;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Δεν έχω καμία τέτοια ένδειξη και πιστεύω ότι θα ήταν λάθος τελικά να οπισθοχωρήσουμε, γιατί, όπως σας είπα, οποιαδήποτε πρόοδος σήμερα σε μία περιοχή όπου στην ουσία υπάρχουν τόσο έντονες διχαστικές γραμμές, παρά τις μεγάλες μας διαφορές με την Τουρκία που προφανώς δεν έχουν γεφυρωθεί από τη μια στιγμή στην άλλη, νομίζω ότι η διατήρηση αυτού του καλού κλίματος είναι μία από τις λίγες θετικές εξελίξεις στην ευρύτερη περιοχή μας.

Νίκος Χατζηνικολάου: Οικονομικά ανησυχείτε για το ενδεχόμενο η κρίση στη Μέση Ανατολή να έχει συνέπειες για την Ευρώπη και ιδιαίτερα για τη χώρα μας; Θέλω να πω, μήπως ξαναδούμε τις τιμές του πετρελαίου και της βενζίνης στα ύψη; Μήπως η αντλία στο βενζινάδικο γίνει πάλι μεγάλο πρόβλημα για τις οικογένειες;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Κάντε με προφήτη, κ. Χατζηνικολάου, για να μπορέσω να κάνω μία πρόβλεψη για τις τιμές του πετρελαίου που να έχει κάποια ακρίβεια. Τι μπορώ να σας πω, όμως, για την ελληνική οικονομία; Δύο πράγματα.

Νίκος Χατζηνικολάου: Και αν με κάποιον τρόπο επεξεργάζεστε τα άσχημα σενάρια ώστε να μπορείτε να στηρίξετε την ελληνική κοινωνία, αν χρειαστεί.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Δύο επισημάνσεις: πρώτον, η ελληνική οικονομία εξακολουθεί να πηγαίνει πολύ καλύτερα από τον μέσο όρο των ευρωπαϊκών οικονομιών. Αυτό έχει αντανάκλαση και στα στοιχεία του προϋπολογισμού. Ελπίζω, δεν μπορώ να το γνωρίζω, ότι και στις επόμενες αξιολογήσεις που θα γίνουν από τους οίκους αξιολόγησης θα επιβεβαιωθεί αυτό το οποίο ήδη έχουμε πετύχει, που είναι η κατάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας. Είναι μία πολύ μεγάλη επιτυχία για τη χώρα που έχει αποτέλεσμα και στην καθημερινότητα των πολιτών, διότι είναι η τελική πιστοποίηση ότι η χώρα άφησε πίσω τα χρόνια της κρίσης.

Από εκεί και πέρα, μέχρι στιγμής δεν έχουμε δει μεγάλες αναταράξεις στην αγορά του πετρελαίου. Αυτό είναι θετικό, αλλά μπορεί να αλλάξει εύκολα από τη μια στιγμή στην άλλη. Σε κάθε περίπτωση, θα σας πω αυτό το οποίο έχω ξαναπεί, ότι η Ελληνική Κυβέρνηση είναι έτοιμη, όπως το έκανε και σε εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες όταν ξέφυγαν οι τιμές του φυσικού αερίου, να στηρίξει την ελληνική κοινωνία, τα ελληνικά νοικοκυριά, τις ελληνικές επιχειρήσεις.

Εύχομαι και ελπίζω ότι δεν θα χρειαστεί να φτάσουμε στο σημείο αυτό. Αυτή τη στιγμή η πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι να σταματήσουν οι στηρίξεις στον ενεργειακό κλάδο, με εξαίρεση -το τονίζω- τους ευάλωτους. Διότι έχουμε αυτή τη στιγμή μια πλατφόρμα για το πετρέλαιο θέρμανσης η οποία θα καλύψει αρκετό κόσμο για τις ανάγκες θέρμανσης, πολύ πιο εξειδικευμένη από ό,τι υπήρχε στο παρελθόν, πολύ πιο δίκαιη θα έλεγα.

Ελπίζω να μην χρειαστεί να ανατρέξουμε στις δημοσιονομικές μας εφεδρείες για να διαχειριστούμε μια τέτοια ενεργειακή κρίση, όπως αυτή που περιγράφετε.

Νίκος Χατζηνικολάου: Ρώτησα για τα καύσιμα, ρώτησα για το πετρέλαιο θέρμανσης. Θα μείνω στο θέμα της ακρίβειας για λίγο, πριν πάω στα πολιτικά θέματα, στις πρόσφατες αυτοδιοικητικές εκλογές.

Η ακρίβεια στο ράφι είναι πλέον για όλους, και για τη μεσαία τάξη, μεγάλο πρόβλημα. Μήπως είναι η ώρα, κ. Πρόεδρε, για πιο επιθετική πολιτική δράση από την πλευρά της κυβέρνησης; Μήπως, για παράδειγμα, ήρθε η ώρα να μπει πάνω στο τραπέζι το ενδεχόμενο να μειωθεί ο ΦΠΑ σε κάποια από τα είδη πρώτης ανάγκης;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Έχω απαντήσει επανειλημμένως στο ερώτημα αυτό και θα το ξαναπώ…

Νίκος Χατζηνικολάου: Το ξέρω, αλλά τώρα είμαστε σε μια πιο δύσκολη φάση.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Και ναι και όχι. Είμαστε σε μια πιο δύσκολη φάση γιατί υπάρχει μια συσσωρευμένη αύξηση τιμών, όμως είναι σαφές πια ότι βλέπουμε την αρχή του τέλους ως προς την έξαρση του πληθωρισμού. Οι τιμές, όμως, είναι ακόμα υψηλές, ειδικά στα καταναλωτικά προϊόντα και ειδικά στο ράφι. Η άποψή μου, και δεν είναι μόνο η δική μου άποψη…

Νίκος Χατζηνικολάου: Κύριε Πρόεδρε, το λάδι κοντεύει… Έχετε υπόψη σας ότι η νεολαία κάνει πλάκα στο Twitter, το ονομάζει «Black Label» το λάδι, ότι έχει φτάσει η τιμή του…

Κυριάκος Μητσοτάκης: Καταρχάς να εξηγήσουμε ότι οι τιμές του λαδιού είναι παγκόσμιες τιμές. Και έχουν πολύ να κάνουν με την προσφορά και τη ζήτηση και τη δυναμική της παραγωγής σε άλλες χώρες, κυρίως στην Ιταλία και την Ισπανία.

Να πούμε επίσης ότι, επειδή η Ελλάδα εξάγει λάδι, αυτό που είναι πρόβλημα για τον καταναλωτή είναι όφελος για τον παραγωγό. Άρα τουλάχιστον δεν είναι περίπτωση φυσικού αερίου όπου όλα τα λεφτά πήγαιναν στη Ρωσία και σε αυτούς που παράγουν ένα προϊόν το οποίο δεν διαθέτουμε.

Όμως, να επανέλθω στον πυρήνα του ερωτήματός σας. Οι μειώσεις του ΦΠΑ δεν δουλεύουν. Έχουν μεγάλο δημοσιονομικό κόστος και τελικά οι όποιες μειώσεις, το έκαναν και άλλες ευρωπαϊκές χώρες, έχω μιλήσει με πολλούς ομολόγους μου, όσοι το έκαναν το μετάνιωσαν γιατί πολύ απλά δεν δούλεψε και επανέρχονται σε προηγούμενους συντελεστές ΦΠΑ.

Έχουμε όμως κάνει πολλά πράγματα. Θα σταθώ σε δύο μόνο και θα επιμείνω σε αυτά. Οι τιμές κάποια στιγμή θα αποκλιμακωθούν, όμως οι μόνιμες αυξήσεις των εισοδημάτων ήρθαν για να μείνουν, αυξήσεις μισθών, αυξήσεις μισθών στους δημοσίους υπαλλήλους, συσσωρευμένες μειώσεις φόρων οι οποίες βελτιώνουν το διαθέσιμο εισόδημα. Στήριξη των πιο αδυνάμων, αυτών που το έχουν περισσότερο ανάγκη. Και ένα συσσωρευμένο όφελος από μέτρα όπως το «Market Pass», που ξεπερνάει τα 600 εκατομμύρια ευρώ, τα οποία στήριξαν το εισόδημα σε δύσκολες στιγμές.

Δεύτερη παρέμβαση, πολύ σημαντική: λειτουργία της αγοράς. Έχουμε βάλει πολύ μεγάλα πρόστιμα και θα εξακολουθώ να το κάνω. Και το μήνυμα το οποίο θέλω να στείλω και από την…

Νίκος Χατζηνικολάου: Πάντως υπάρχει αισχροκέρδεια, κ. Πρόεδρε, διότι υπάρχουν προϊόντα τα οποία τα ανακαλύπτει κανείς σε άλλες ευρωπαϊκές αγορές σε φθηνότερες τιμές.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Θα περιμένετε να δείτε λίγο, και θέλω να στείλω ένα μήνυμα και από τη συχνότητά σας και στις πολυεθνικές, στις μεγάλες πολυεθνικές, ότι αν νομίζουν ότι η Ελλάδα είναι καμία μπανανία στην οποία μπορούν να πουλάνε τα ίδια προϊόντα σε πολύ ακριβότερες τιμές, χωρίς να μας δικαιολογούν την αύξηση του κόστους, είναι βαθιά νυχτωμένοι.

Aν χρειαστεί να τα βάλουμε και με πολυεθνικούς κολοσσούς θα το κάνουμε, γιατί αυτοί ουσιαστικά πουλάνε τα ίδια προϊόντα σε άλλες αγορές. Κάντε λίγο υπομονή και θα δείτε τι είναι ακριβώς αυτό το οποίο εννοώ.

Από εκεί και πέρα, πρωτοβουλίες όπως η μείωση τιμών κατά 5%, που αρχίζει ήδη και εμφανίζεται στα ράφια των σούπερ μάρκετ…

Νίκος Χατζηνικολάου: Είναι πραγματική μείωση αυτή;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Είναι πραγματική μείωση γιατί ξέραμε τις τιμές αφετηρίας. Δεν είμαστε και εμείς κορόιδα. Θέλω να θυμίσω ότι εμείς βάλαμε πρόστιμο σε εταιρείες που έκαναν πλασματικές εκπτώσεις: «αυτό το στυλό κάνει 10 ευρώ, το αυξάνω στα 20 ευρώ και μετά λέω ότι κάνω έκπτωση 50% για να ξαναπάει στα 10 ευρώ». Αυτό είναι κοροϊδία. Μπήκαν πρόστιμα τέτοια.

Είναι βάρος για τις επιχειρήσεις, το γνωρίζετε, εξάλλου, διότι είστε και ο ίδιος επιχειρηματίας. Δεν είναι εύκολο για την επιχείρηση να δικαιολογεί την κοστολόγηση των προϊόντων της, όμως το κάνουμε. Και θα είμαστε από πάνω όσο χρειάζεται, να περιορίσουμε στο βαθμό που μπορούμε τέτοια φαινόμενα αισχροκέρδειας και να αφήσουμε την αγορά να λειτουργήσει όσο καλύτερα μπορεί. Από εκεί και πέρα βλέπετε ότι οι τιμές κάνουν διακυμάνσεις.

Γιατί δεν έχετε ρεπορτάζ τώρα τελευταία, δεν έχουμε τα ίδια ρεπορτάζ που είχαμε για τις λαϊκές; Διότι η τιμή στη λαϊκή έχει πάρα πολύ να κάνει με τον καιρό. Είχαμε ακραία καιρικά φαινόμενα, τώρα πέρασαν τα καιρικά φαινόμενα, μπορεί να ήρθαν και κάποια παραπάνω προϊόντα από την Κρήτη, συμπιέστηκαν κάπως οι τιμές. Όμως, είμαι αρκετά σίγουρος, κ. Χατζηνικολάου…

Νίκος Χατζηνικολάου: Πάντως, κ. Πρόεδρε, αυτό είναι το μεγάλο θέμα για την κυβέρνησή σας και για τα νοικοκυριά.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Θα σας πω, είναι το μεγάλο, είναι το μεγαλύτερο θέμα αυτό. Και επειδή εμένα δεν μου αρέσει να κρύβομαι, γιατί πρέπει να βλέπω τα προβλήματα, και το ζήτημα της στέγης, το ζήτημα των ενοικίων είναι μεγάλο θέμα.

Νίκος Χατζηνικολάου: Έχουν πάει «στο Θεό» τα ενοίκια.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Είναι μεγάλο πρόβλημα και γι’ αυτό και οι παρεμβάσεις που κάνουμε για τη στέγη, από το πρόγραμμα «Σπίτι μου», τους περιορισμούς που θα βάλουμε στο Airbnb, τη δυνατότητα που δίνουμε σε νέα ζευγάρια να ανακαινίσουν σπίτια, έτσι ώστε να μπορούν σπίτια τα οποία είναι κλειστά να μπουν στην αγορά. Θέλω να θυμίσω την επιδότηση του ενοικίου. Έχουμε σήμερα παραπάνω από 200.000 νοικοκυριά τα οποία ωφελούνται από τον ΟΠΕΚΑ, από προγράμματα επιδότησης ενοικίου για πρώτη κατοικία. Αυτή η πολιτική που αφορά τα ενοίκια -το ακούω συνέχεια- πρέπει να συνεχιστεί και να εντατικοποιηθεί.

Άρα, εμένα αυτό που με ενδιαφέρει είναι η πρόοδος στην οικονομία, η οποία είναι αναντίρρητη, να έχει τελικά αποτύπωμα στον καθένα και στην καθεμία. Κι αυτό σημαίνει καλύτερους μισθούς, ήταν η κεντρική μας δέσμευση θέλω να θυμίσω, ήδη έχει αρχίσει να γίνεται στον ιδιωτικό τομέα όπως πέφτει η ανεργία. Θα γίνει στο Δημόσιο με σημαντικότατες αυξήσεις…

Νίκος Χατζηνικολάου: Τους τρώει ο πληθωρισμός, βέβαια, σε ένα μέρος.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Σας είπα, αυτή τη στιγμή έχετε δίκιο. Βεβαίως, είναι αντιστάθμισμα. Αλλά κάποια στιγμή ο πληθωρισμός θα πέσει και οι μισθοί θα παραμείνουν υψηλότεροι -όχι υψηλοί, γιατί δεν είναι ακόμα υψηλοί- θα παραμείνουν υψηλότεροι από αυτό που ήταν. Και τις αυξήσεις των μισθών των δημοσίων υπαλλήλων δεν τις έχουμε δει ακόμα, θα τις δούμε 1η Ιανουαρίου. Τις αυξήσεις στις συντάξεις, τις νέες αυξήσεις, δεν τις έχουμε δει ακόμα. Τη νέα αύξηση του κατώτατου μισθού -δεν ξέρω πόση θα είναι- που θα έρθει 1η Απριλίου δεν την έχουμε δει ακόμα, θα έρθει το 2024.

Νίκος Χατζηνικολάου: Έρχομαι στις πρόσφατες εκλογές. Σας άκουσα σήμερα στο Υπουργικό Συμβούλιο να λέτε, απευθυνόμενος προς Υπουργούς, σε ποιους άραγε, «να βουτάμε πρώτα τη γλώσσα στο μυαλό και μετά να μιλάμε». Ενώ σας άκουσα και τις προηγούμενες μέρες να καλείτε κάποιους να πατάνε τα πόδια τους στη γη. Ποιους εννοείτε, κ. Πρόεδρε, και τι είναι αυτό το οποίο σας οδήγησε στο να κάνετε αυτές τις επισημάνσεις – προειδοποιήσεις;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Δεν είναι η πρώτη φορά, κ. Χατζηνικολάου, που προσπαθώ να μεταφέρω σε όλους τους συνεργάτες μου ένα μήνυμα σεμνότητας και μετριοπάθειας. Διότι γνωρίζω πάρα πολύ καλά ότι όταν προέρχεσαι από δύο μεγάλες εκλογικές νίκες σε εθνικές εκλογές και υπάρχει ένα πρόβλημα στην αντιπολίτευση, είναι πολύ εύκολο να θεωρήσεις ότι όλα είναι δεδομένα, όλα είναι εύκολα. Όταν έχουμε πραγματικούς αντιπάλους μεγάλα προβλήματα και αυτό το οποίο απαιτούν οι πολίτες…

Νίκος Χατζηνικολάου: Που σημαίνει ότι βλέπετε κάποιους Υπουργούς που έχουν πάρει αέρα τα μυαλά τους, να το πω έτσι;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Άμα αυτό έχει συμβεί είναι δική μου δουλειά, δημόσια και ιδιωτικά, να κάνω τις σχετικές προειδοποιήσεις. Διότι η αξιολόγηση -όπως έχω πει πολλές φορές- όλων, και εμού του ιδίου, είναι συνεχής.

Να σας πω, κ. Χατζηνικολάου, ότι έχω αποφασίσει, ίσως δεν το έκανα -κάνοντας κι εγώ τη δική μου αυτοκριτική- με αυτήν την ένταση στην πρώτη μου θητεία, θέλω να είμαι τόσο αυστηρός με τους συνεργάτες μου όσο είμαι με τον εαυτό μου. Είμαι πολύ αυστηρός με τον εαυτό μου και μονίμως προσπαθώ να βελτιώνομαι και να βάζω τον πήχη πιο ψηλά.

Από εκεί και πέρα, σίγουρα υπήρχαν κάποιες άστοχες δηλώσεις. Δεν χρειάζεται να μπω σε λεπτομέρειες, νομίζω ότι αυτό είναι κάτι το οποίο έχει αναγνωριστεί. Όμως, από εκεί και πέρα, αυτό το οποίο…

Νίκος Χατζηνικολάου: Είναι προαναγγελία ανασχηματισμού αυτό που είπατε, κ. Πρόεδρε;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Όχι. Σας το λέω ευθέως, όχι.

Νίκος Χατζηνικολάου: Είναι βέβαιο αυτό; Διότι ξέρετε πολλοί λένε, έλεγαν και λένε, ότι μετά τις δημοτικές εκλογές…

Κυριάκος Μητσοτάκης: Όχι, και ξέρετε για εμένα οι ανασχηματισμοί, δηλαδή οι αλλαγές στην κυβέρνηση, έχουμε μια καινούργια κυβέρνηση και έχω πει από την πρώτη στιγμή ότι όταν έκανα αυτές τις αλλαγές έπρεπε να δώσω λίγο χρόνο σε Υπουργούς να μάθουν τα νέα τους καθήκοντα.

Νίκος Χατζηνικολάου: Μήπως το νέο σχήμα δεν τραβάει όσο το προηγούμενο, της πρώτης τετραετίας;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Δεν το πιστεύω.

Νίκος Χατζηνικολάου: Είναι και πολύ μεγάλο.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Είναι ακριβώς το ίδιο.

Νίκος Χατζηνικολάου: Όχι, εννοώ στον αριθμό των Υπουργών.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Είναι ακριβώς το ίδιο, με εξαίρεση τη δημιουργία ενός νέου Υπουργείου. Αν κρατούσα όμως τους ίδιους Υπουργούς, τι θα λέγατε; Το ανάποδο. Εγώ πρέπει να ζυγίσω και να αντισταθμίσω δύο αντίρροπες δυνάμεις: η μία είναι η ανάγκη για ανανέωση, για φρεσκάρισμα, για νέες προκλήσεις. Αυτή επικράτησε και αυτό σίγουρα χρειάζεται λίγο παραπάνω χρόνο, για κάθε Υπουργό να μάθει το χαρτοφυλάκιό του.

Νίκος Χατζηνικολάου: Ούτε κάποιες διορθώσεις είναι πιθανό να γίνουν στην πορεία;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Είναι καλή η προσπάθεια και πρέπει να σας πω ότι το σίριαλ αυτό του ανασχηματισμού παίζεται σε διαρκή επανάληψη. Το αμέσως επόμενο θα είναι το σίριαλ των πρόωρων εκλογών, έτσι δεν είναι;

Να μιλήσουμε όμως, πριν έρθουμε στις εκλογές, να μιλήσουμε με συγκεκριμένα παραδείγματα. Επειδή εγώ ακούω συχνά ότι «η κυβέρνηση πρέπει να επιταχύνει τον μεταρρυθμιστικό της ρυθμό», δείτε την ατζέντα του σημερινού Υπουργικού Συμβουλίου.

Θα δείτε μια σειρά από νομοσχέδια τα οποία έχουν βαθύ μεταρρυθμιστικό πρόσημο, από το πώς δίνουμε τη δυνατότητα επιτέλους στους συνταξιούχους μας να μπορούν να δουλεύουν χωρίς να χάνουν τη σύνταξή τους, με μια μικρή παρακράτηση φόρων, μέχρι σημαντικότατες παρεμβάσεις που κάνουμε για να μπορέσουμε να κατευθύνουμε πιο πολλούς νέους γιατρούς στην παθολογία και στη γενική ιατρική, ώστε να δώσουμε έμφαση στην πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας. Ένα πρόβλημα το οποίο δεν το έχουμε αντιμετωπίσει 40 χρόνια.

Και από τις παρεμβάσεις που κάνουμε στους servicers, γιατί είμαι σίγουρος ότι και εσείς ακούτε πάρα πολλά παραδείγματα για τον τρόπο με τον οποίον αντιμετωπίζουν τους δανειολήπτες…

Νίκος Χατζηνικολάου: Το άκουσα και στην εισήγησή σας σήμερα.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Κάνουμε πολύ σημαντικές παρεμβάσεις, ενισχύοντας μια ευρωπαϊκή οδηγία, μέχρι ένα πολύ τολμηρό μεταρρυθμιστικό σχέδιο για τη διαχείριση των δασών, για το πώς τα δάση μας μπορούν να γίνουν πιο παραγωγικά. Και ταυτόχρονα να βοηθήσουμε και στην αντιμετώπιση των καταστροφικών πυρκαγιών, καθώς θα μπορούν τα δάση μας να καθαρίζονται.

Όλα αυτά είναι σημαντικότατες μεταρρυθμιστικές πρωτοβουλίες. Κάνουμε πια, σχεδόν δύο Υπουργικά Συμβούλια το μήνα. Πολύ συχνά καταλαβαίνω γιατί πολλά από αυτά μπορεί να χάνονται μέσα στον ορυμαγδό της επικαιρότητας, στις φυσικές καταστροφές. Όμως σας διαβεβαιώνω ότι η μεταρρυθμιστική ορμή της κυβέρνησης όχι απλά δεν έχει μειωθεί, αντίθετα θα σας έλεγα ότι έχει ενταθεί.

Νίκος Χατζηνικολάου: Θέλω την πολιτική σας εκτίμηση, τη συνολική πολιτική εκτίμηση για τις αυτοδιοικητικές εκλογές. Και θέλω να ρωτήσω μήπως, κ. Πρόεδρε, βάλατε τον πήχη πολύ ψηλά; Μήπως αυτό το 13 στις 13 Περιφέρειες και 3 στους 3 μεγάλους Δήμους ήταν λάθος; Μήπως εξελήφθη, δηλαδή, από τους ψηφοφόρους ως πολιτική αλαζονεία;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Δεν πιστεύω στην ήσσονα προσπάθεια και δεν πιστεύω και στην υποκριτική μετριοπάθεια. Φανταστείτε αν σας έλεγα ότι θέλω να κερδίσω 3 Περιφέρειες από τις 13. Προφανώς όταν μπαίνεις στη μάχη, μπαίνεις στη μάχη για να κερδίσεις. Κόμμα εξουσίας είμαστε, δεν θα μπορούσαμε να κάνουμε κάτι διαφορετικό από τη στιγμή που δώσαμε πολιτικό χρώμα. Μπαίνουμε σε κάθε μάχη για να την κερδίσουμε, δεν μπαίνουμε για να χάσουμε.

Λοιπόν, δώσαμε τις μάχες μας, κάναμε δύο αποτιμήσεις. Είναι η αποτίμηση της πρώτης κάλπης, στην οποία υπήρξε και ο πραγματικός ανταγωνισμός. Νομίζω ότι είναι κοινή συνισταμένη όλων των αναλυτών…

Νίκος Χατζηνικολάου: Πάντως, αν δεν είχατε πει το 13 στα 13, τώρα θα μπορούσατε να μιλήσετε με μεγαλύτερη άνεση για επιτυχία.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Θα έρθω και σε αυτό. Η επιτυχία της πρώτης κάλπης δεν ακυρώνεται από τα αποτελέσματα της δεύτερης. Διότι εκεί έγινε η πραγματική καταμέτρηση των δυνάμεων. Και νομίζω ότι, όπως και αν μετρήσει κανείς τις ψήφους, η Νέα Δημοκρατία βγήκε ενισχυμένη από την πρώτη κάλπη.

Τώρα, στη δεύτερη κάλπη προφανώς και τα πράγματα δεν πήγαν τόσο καλά για τη Νέα Δημοκρατία. Η τελική εικόνα, όμως, παραμένει μια εικόνα όπου 12 στους 13 Περιφερειάρχες προέρχονται από τον χώρο της Νέας Δημοκρατίας και η αντιπολίτευση κατάφερε, σε πολύ ειδικές συνθήκες, να κερδίσει μόνο μία Περιφέρεια.

Νίκος Χατζηνικολάου: Τώρα θα κάνω τη διακοπή, δεν αντέχω, διότι λέτε 12 στους 13 προέρχονται από τη Νέα Δημοκρατία, αλλά ορισμένους από αυτούς η Νέα Δημοκρατία τους χαρακτήριζε «αντάρτες» το προηγούμενο διάστημα.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Αλήθεια είναι. Γι’ αυτό και δεν είπα ότι…

Νίκος Χατζηνικολάου: Μάλιστα έναν, τον πρώην βουλευτή σας, τον κ. Αμανατίδη, τον είχε διαγράψει.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Μα και γι’ αυτό δεν είπα ότι κερδίσαμε 12 στις 13. Ήμουν πολύ συγκεκριμένος. Προφανώς και θα προτιμούσα να είχαν κερδίσει οι υποψήφιοι οι οποίοι υποστηρίζονταν επίσημα από τη Νέα Δημοκρατία.

Νίκος Χατζηνικολάου: Έγιναν λάθη στην επιλογή των υποψηφίων Περιφερειαρχών -να σας πω συγκεκριμένα- ή και Δημάρχων; Για παράδειγμα, βοούσε το Ιόνιο ότι η κα Κράτσα είχε υποστεί φθορά από τη θητεία της. Στη Θεσσαλονίκη, επίσης, έλεγαν πολλοί ότι ο Δήμαρχος, ο κ. Ζέρβας, είχε φθαρεί από τη θητεία του. Μήπως έγιναν λάθος επιλογές;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Εάν γνωρίζαμε τότε όσα γνωρίζουμε τώρα, είναι πολύ πιθανόν να μην κάναμε αυτές τις επιλογές. Τελικά, όμως, οι πολίτες είναι κυρίαρχοι. Οι εκλογές αυτές τελείωσαν. Και το λέω αυτό γιατί; Διότι αισθάνθηκα, κ. Χατζηνικολάου, ότι υπήρχε πια μια συσσωρευμένη κούραση με τις εκλογές και το θεωρώ απολύτως αναμενόμενο.

Είχαμε δύο εθνικές εκλογές θέλω να θυμίσω -η δεύτερη κάλπη παντελώς αχρείαστη, λόγω της απλής αναλογικής-, θα μπορούσαμε να είχαμε τελειώσει από την πρώτη κάλπη. Δύο γύροι εκλογών, πολύ μεγάλη αποχή, εντυπωσιακά μεγάλη, ανησυχητική αποχή…

Νίκος Χατζηνικολάου: Στην Αθήνα ιδιαίτερα.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Όχι μόνο στην Αθήνα, αλλά ειδικά στην Αθήνα. Τώρα, αυτό το οποίο με ενδιαφέρει εμένα είναι η κάλπη της καθημερινότητας. Και η κάλπη της καθημερινότητας είναι όλα αυτά για τα οποία μιλήσαμε.

Αυτό το κεφάλαιο έκλεισε. Εγώ έχω μία υποχρέωση, το είχα πει και πριν, αυτό το είχα πει και πριν δώσω τη στήριξη στους Περιφερειάρχες και στους Δημάρχους: ότι υποχρέωσή μου είναι να συνεργάζομαι με όλους τους αυτοδιοικητικούς. Θέλω να θυμίσω ότι τέσσερα χρόνια τώρα συνεργάστηκα άψογα με Περιφερειάρχες και Δημάρχους. Πολλοί Δήμαρχοι δεν προέρχονταν…

Νίκος Χατζηνικολάου: Πάντως κάποια από τα στελέχη σας μεταξύ των δύο γύρων δεν ήταν σε αυτό το κλίμα που είστε εσείς.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Γι’ αυτό και τους επαναφέρω. Γιατί το λέω αυτό;

Νίκος Χατζηνικολάου: Έδειξαν μία πολιτική αλαζονεία και εξακόντισαν και συγκεκαλυμμένες απειλές.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Γι’ αυτό και τους επαναφέρω και γι’ αυτό και είπα ότι η αλαζονεία είναι, θα έλεγα, μία πάθηση η οποία είναι πολύ ανησυχητική. Διότι οι πολίτες μπορούν να συγχωρήσουν λάθη αλλά δεν θα σού συγχωρήσουν κακές συμπεριφορές.

Από εκεί και πέρα, θα επαναλάβω: τέσσερα χρόνια Πρωθυπουργός συνεργάστηκα με πάρα πολλούς Δημάρχους απευθείας. Ποτέ δεν ρώτησα, όταν πήγαινα, γιατί γύρισα όλη την Ελλάδα, ένας Δήμαρχος σε ποιο κόμμα ανήκει.

Δώσαμε πολλά χρήματα στην Τοπική Αυτοδιοίκηση με απολύτως αντικειμενικά κριτήρια. Κανείς δεν μας κατηγόρησε. Πιστεύετε ότι αν δίναμε χρήματα σε «γαλάζιους» Δημάρχους και όχι σε «πράσινους» ή «κόκκινους» -και αναφέρομαι, ως προς την προέλευση των Δημάρχων- δεν θα το είχατε ακούσει, δεν θα είχε γίνει φασαρία; Ποτέ κανείς δεν είπε και δεν ισχυρίστηκε κάτι τέτοιο και δεν πρόκειται να το πει ούτε τώρα.

Συναντήθηκα με τον κ. Κουρέτα όχι επειδή ήταν ο μόνος ο οποίος, θα έλεγα, κέρδισε έχοντας στήριξη -βέβαια, το τι στήριξη είναι κι αυτή όταν ουσιαστικά ο ίδιος μάλλον δεν ήθελε καν ο κ. Ανδρουλάκης και ο κ. Κασσελάκης να πάνε στη Θεσσαλία ήταν λίγο κεκαλυμμένη στήριξη.

Αλλά συναντήθηκα με τον κ. Κουρέτα γιατί η Θεσσαλία επείγει και γιατί η ανασύνταξη της Θεσσαλίας απαιτεί μία πολύ καλή συνεργασία της κεντρικής κυβέρνησης με την Περιφέρεια και τον καινούριο Περιφερειάρχη και την ομάδα του.

Νίκος Χατζηνικολάου: Τώρα, θα έρθω στις φυσικές καταστροφές, αλλά θα επιμείνω, έγιναν κάποιες λάθος επιλογές προσώπων σε ορισμένες από τις Περιφέρειες και σε ορισμένους από τους Δήμους;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Μα σάς απάντησα. Εκ του αποτελέσματος, όταν κάνουμε μία επιλογή και αυτή η επιλογή δεν δικαιώνεται, αυτό μπορεί να έχει μια βάση. Θέλω να σάς θυμίσω, όμως, ότι στηρίξαμε εν ενεργεία υποψηφίους. Δεν είναι εύκολο να αλλάζεις έναν εν ενεργεία Περιφερειάρχη. Το έκανα στην Αττική, δεν είναι απλή υπόθεση όμως. Πιστεύω ότι δικαιώθηκα με την επιλογή Χαρδαλιά, αλλά δεν είναι απλή υπόθεση να αλλάζεις έναν εν ενεργεία Περιφερειάρχη. Έχουν το δικαίωμα, αυτός είναι ο κανόνας, να διεκδικήσουν μία επανεκλογή. Το ίδιο ισχύει και για τη στήριξή μας στους τρεις μεγάλους Δήμους.

Νίκος Χατζηνικολάου: Τη μεγάλη έκπληξη της Αθήνας πώς την εξηγείτε; Οι 27 μονάδες από τον πρώτο στον δεύτερο γύρο να εξανεμιστούν.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Δεν θέλω να μπω στη λεπτομέρεια της εκλογικής ανάλυσης, παρά μόνο να πω ότι σίγουρα ήταν πολύ στενάχωρο, για εμένα και σε προσωπικό επίπεδο όπως αντιλαμβάνεστε. Εξακολουθώ να πιστεύω ότι ο Κώστας Μπακογιάννης ήταν ένας καλός Δήμαρχος. Εύχομαι καλή επιτυχία στον διάδοχό του, θα έχει πάντα την πόρτα του γραφείου μου ανοιχτή, διότι μιλάμε για την Αθήνα, την πρωτεύουσά μας και πρέπει να υπάρχει καλή συνεργασία και το εύχομαι και το ελπίζω.

Τον άκουσα μετρημένο στη συνέντευξη την οποία έδωσε, γιατί υπάρχουν ζητήματα, θέλω να το τονίσω αυτό κ. Χατζηνικολάου, τα οποία άπτονται θα έλεγα της κεντρικής κρατικής αρμοδιότητας. Κάμερες θα μπουν στην Αθήνα, το Μετρό στα Εξάρχεια θα γίνει. Αυτές είναι κεντρικές επιλογές, δεν είναι υπό την αίρεση της νέας Δημοτικής αρχής. Πιστεύω ότι μπορούμε να συνεργαστούμε με τον νέο Δήμαρχο και το νέο Δημοτικό Συμβούλιο έτσι ώστε να έχουμε την προστιθέμενη αξία που ο Δήμαρχος μπορεί να προσφέρει σε αυτήν την προσπάθεια.

Το μεγάλο έργο, παραδείγματος χάρη, του Βοτανικού είναι έργο το οποίο χρηματοδοτήθηκε από την Ελληνική Κυβέρνηση. Θα προχωρήσει, ο Παναθηναϊκός θα αποκτήσει γήπεδο. Η διπλή ανάπλαση θα προχωρήσει. Αυτά είναι έργα για τα οποία έχουμε δεσμεύσει σημαντικότατους πόρους, εθνικούς πόρους, για να τα ολοκληρώσουμε.

Νίκος Χατζηνικολάου: Κύριε Πρόεδρε, η περίπτωση του κ. Χάρη Δούκα στην Αθήνα, που ήταν μια περίπτωση συνεργασίας ΠΑΣΟΚ-ΣΥΡΙΖΑ, φέρνει στο μυαλό μου το γενικότερο ερώτημα. Αρκετά στελέχη, ο κ. Σπίρτζης για παράδειγμα από τον ΣΥΡΙΖΑ αλλά και κάποιοι από τον χώρο του ΠΑΣΟΚ, σιγοψιθυρίζουν ότι εάν δεν υπάρξει ουσιαστική ενοποίηση της μεγάλης λεγόμενης δημοκρατικής παράταξης, «δεν μπορεί να κερδίσουμε τη Νέα Δημοκρατία και τον Μητσοτάκη».

Θέλω να σας ρωτήσω, πώς ακούτε αυτό το ενδεχόμενο; Το ενδεχόμενο για παράδειγμα στις επόμενες ευρωεκλογές ή στις επόμενες εθνικές εκλογές να έχετε απέναντί σας ενιαίο μέτωπο αντιπολιτευτικό ΠΑΣΟΚ-ΣΥΡΙΖΑ;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Έχω την εντύπωση ότι κάποιοι δεν μαθαίνουν από τα λάθη τους, κ. Χατζηνικολάου. Τι εννοώ με αυτό: μονίμως άκουγα, τέσσερα χρόνια τώρα, «να κερδίσουμε τον Μητσοτάκη, να φύγει ο Μητσοτάκης». Για να έρθει ποιος και να κάνουν τι; Να απαντήσουν πρώτα σε αυτό: ποια είναι η εναλλακτική πολιτική πρόταση σε αυτό το οποίο πρεσβεύει σήμερα η Νέα Δημοκρατία. Μετά να δουν εάν μπορούν να συνεννοηθούν.

Καλή τύχη, θα πω εγώ. Δεν θα είναι απλή υπόθεση. Διότι αυτή τη στιγμή έχουμε έναν ΣΥΡΙΖΑ ο οποίος παλεύει να μην εξαερωθεί και ένα ΠΑΣΟΚ το οποίο κάνει ό,τι μπορεί για να «συριζοποιηθεί». Εάν αυτό τελικά τους φέρει πιο κοντά δεν το ξέρω, αλλά ξέρετε μερικές φορές οι εγωισμοί και τα πρόσωπα παίζουν τον ρόλο τους.

Σε κάθε περίπτωση, εγώ κοιτάω τα του οίκου μου. Και πιστεύω ότι αυτό το οποίο πετύχαμε ως Νέα Δημοκρατία είναι να εκφράσουμε μέσα από τις πολιτικές μας μία πιο πλατιά κοινωνική πλειοψηφία. Και επικρατήσαμε πολιτικά επειδή εφαρμόσαμε συγκεκριμένες πολιτικές, επειδή φέραμε ανάπτυξη, επειδή κάναμε αυτά για τα οποία είχαμε δεσμευτεί, επειδή οι πολιτικές μας είχαν κοινωνικό πρόσημο, επειδή επιδείξαμε στην πράξη τον πατριωτισμό της ευθύνης.

Άρα, μην βάζουν το κάρο μπροστά από το άλογο. Δεν είναι το ζήτημα «να φύγει ο Μητσοτάκης», το ζήτημα είναι ποια είναι και αν υπάρχει εναλλακτική πολιτική πρόταση. Εξάλλου, να το ξαναπώ στην αρχή της θητείας μου, το είχα πει και το 2019, λίγοι με πίστεψαν: για τις εθνικές εκλογές έχουμε ακόμα τέσσερα χρόνια μπροστά μας. Έχουμε λοιπόν μπόλικο χρόνο να δούνε τι μπορούν να κάνουν.

Αλλά, κυρίως, να προτάξουν εναλλακτικές πολιτικές προτάσεις, να βοηθήσουν και την κυβέρνηση -τώρα, θα μου πείτε, αυτό μπορεί να ακούγεται λίγο ειρωνικό ή αυτάρεσκο- να γίνει καλύτερη. Αλλά αυτή τη στιγμή αντιπολίτευση ουσιαστικά που να παράγει συγκεκριμένες προτάσεις…

Νίκος Χατζηνικολάου: Τον κ. Κασσελάκη πώς τον βλέπετε, το νέο Πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ; Σας ανησυχεί το γεγονός ότι αρκετοί επισημαίνουν ότι επικοινωνιακά «το έχει»;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Όπως σας είπα, η επικοινωνία είναι δευτερεύουσα μπροστά στην ουσία. Και το TikTok είναι καλό, αρκεί να μπορείς να προβάλεις περιεχόμενο στο TikTok.

Από εκεί και πέρα, νέος είναι ο κ. Κασσελάκης, θα τον δούμε στην πράξη. Δεν μπορεί να μην σχολιάσω το εντυπωσιακό γεγονός ότι αποφάσισε να αναχωρήσει για τις Ηνωμένες Πολιτείες για προσωπική του υπόθεση την ημέρα των αυτοδιοικητικών εκλογών.

Νομίζω ότι έχει λίγο χρόνο ακόμα να συγχρονιστεί με την ελληνική πραγματικότητα, αλλά σε κάθε περίπτωση εγώ ένα πράγμα έχω μάθει, κ. Χατζηνικολάου: δεν υποτιμώ κανέναν, σέβομαι όλους τους πολιτικούς μου αντιπάλους. Είναι αρχηγός της αντιπολίτευσης, δεν θα είναι δυστυχώς στη Βουλή άρα δεν μπορούμε να έχουμε απευθείας αντιπαράθεση, είναι προβληματικό αυτό για μια κοινοβουλευτική δημοκρατία, αλλά θα κριθεί στην πράξη.

Νίκος Χατζηνικολάου: Κύριε Πρόεδρε, κλείνω με τις φυσικές καταστροφές που μας απασχόλησαν το καλοκαίρι και στις αρχές του φθινοπώρου. Είχαμε μεγάλες φωτιές, σημειώνω κυρίως αυτή στον Έβρο, της Δαδιάς και της Αλεξανδρούπολης. Είχαμε τις πλημμύρες στη Θεσσαλία.

Το ερώτημα είναι, πρώτον αν η κυβέρνηση έχει κάνει την αυτοκριτική της για τον τρόπο με τον οποίο διαχειρίστηκε τις φυσικές καταστροφές και αν σκοπεύει να αλλάξει το μοντέλο στην Πολιτική Προστασία. Αν έχουμε τους πόρους και το σχέδιο που απαιτούνται για μια πιο ισχυρή θωράκιση της χώρας.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Η απάντηση είναι «ναι» και «ναι». Και αυτοκριτική έχουμε κάνει και αλλαγές θα κάνουμε, γιατί προφανώς η αυτοκριτική πρέπει να οδηγεί σε αλλαγές.

Για τους πόρους γνωρίζετε ότι υπάρχει το πρόγραμμα «ΑΙΓΙΣ», το οποίο τώρα αρχίζει να τρέχει ως προς τους διαγωνισμούς οι οποίοι πρέπει να υλοποιηθούν. Είναι σχεδόν 2 δισεκατομμύρια ευρώ, σημαντικότατο πρόγραμμα το οποίο…

Νίκος Χατζηνικολάου: Υπήρξε καθυστέρηση σε αυτό.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Υπήρξε μία, θα έλεγα, δύσκολη διαδικασία ωρίμανσης. Είναι σύνθετα έργα αυτά τα οποία προκηρύσσονται. Δεν είναι απλή υπόθεση. Για πολλά από αυτά δεν υπάρχει καν αντικείμενο. Τα Canadair δεν παράγονται.

Θα επικοινωνήσω την άλλη εβδομάδα με τον Καναδό Πρωθυπουργό για να δω με ποιον τρόπο μπορούμε να εξασφαλίσουμε μια εγγύηση από την καναδική κυβέρνηση προς την εταιρεία η οποία παράγει τα Canadair, ώστε να εξασφαλίσουμε ότι θα εκτελεστεί το συμβόλαιο το οποίο θέλουμε να υπογράψουμε -όχι μόνο εμείς αλλά και άλλες ευρωπαϊκές χώρες- για να πάρουμε στην καλύτερη περίπτωση νέα Canadair το 2026. Δεν υπάρχουν ετοιμοπαράδοτα να πάει κανείς να τα αγοράσει.

Είναι βαριές διαδικασίες, έχουμε δεσμεύσεις προφανώς από το πλαίσιο των δημοσίων συμβάσεων και χρειάζεται όλα αυτά να ωριμάσουν. Τώρα όμως θα τρέξουν γρήγορα.

Και βλέπετε ήδη ότι κάνουμε προληπτικές ενέργειες, ενίοτε και με τρόπο ολίγον απόλυτο. Την αρμοδιότητα, παραδείγματος χάρη, τώρα, έστω και προληπτικά, να πάμε να καθαρίσουμε περιπτώσεις ρεμάτων τα οποία έχουμε στην Αττική, τα οποία κάποιοι δεν έκαναν τη δουλειά την οποία έπρεπε να κάνουν.

Και το ίδιο βέβαια ισχύει και για τη Θεσσαλία. Η μεγάλη τομή είναι η δημιουργία ενός νέου Οργανισμού Διαχείρισης Υδάτων στη Θεσσαλία. Ζητήσαμε την καλύτερη δυνατή τεχνογνωσία, θα έχω την πρώτη αναφορά της ολλανδικής εταιρείας την άλλη εβδομάδα για το τι έγινε λάθος στα αντιπλημμυρικά, ποιες είναι οι άμεσες παρεμβάσεις και ποιος είναι ο μεσομακροπρόθεσμος σχεδιασμός για να εξασφαλίσουμε όχι απλά ότι δεν θα ξαναπλημμυρίσουμε σε αυτή την έκταση -γιατί κανείς δεν μπορεί να τα βάλει με ακραία καιρικά φαινόμενα- αλλά ότι θα μετριάσουμε τις επιπτώσεις των ακραίων φαινομένων και ταυτόχρονα θα έχουμε αρκετό νερό.

Γιατί το πρόβλημα της Θεσσαλίας είναι ότι πλημμυρίζουμε και ταυτόχρονα παραπονιούνται -και δικαιολογημένα- οι αγρότες μας ότι αντιμετωπίζουν πρόβλημα έλλειψης νερού για την άρδευση. Είναι μία υποχρέωση, θα έλεγα, και δική μου απέναντι στη Θεσσαλία, να μπορέσουμε να ανατάξουμε την περιοχή. Το ίδιο ισχύει και για τον Έβρο.

Εξασφάλισα 686 εκατομμύρια από το Ταμείο Ανάκαμψης, πήγα προσωπικά και τα διαπραγματεύτηκα. Είχε κλείσει το Ταμείο Ανάκαμψης και τα μετακίνησα από άλλες δράσεις που έκρινα ότι δεν ήταν τόσο σημαντικές, για να ξαναφτιάξουμε το τραίνο, να ξαναφτιάξουμε τους δρόμους στο Πήλιο, να ξαναχτίσουμε γέφυρες. Ανθεκτικά αυτή τη φορά, με άλλες προδιαγραφές.

Και να δώσουμε 80 εκατομμύρια στη Δαδιά, συγκεκριμένα, για να γίνουν αντιπλημμυρικά και αντιδιαβρωτικά έργα, τα οποία, ειρήσθω εν παρόδω, γιατί βρέθηκα ξανά στον Έβρο πριν από πέντε μέρες, έχουν ήδη ξεκινήσει.

Νίκος Χατζηνικολάου: Σας ευχαριστώ θερμά, κ. Πρόεδρε.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Εγώ ευχαριστώ.

18 Οκτωβρίου, 2023

Παρουσίαση και έγκριση νομοσχεδίων στο υπουργικό συμβούλιο

by EnergyUp 18 Οκτωβρίου, 2023

Για την παρουσίαση και έγκριση νομοσχεδίων των υπουργείων Εθνικής Οικονομίας, Εργασίας, Υγείας, Περιβάλλοντος και Εσωτερικών, συνεδρίασε σήμερα, υπό την προεδρία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, το υπουργικό συμβούλιο. Παράλληλα, ο υπουργός Επικρατείας, Σταύρος Παπασταύρου, ενημέρωσε το υπουργικό συμβούλιο για τη νομοπαρασκευαστική διαδικασία και ειδικότερα για την καλή νομοθέτηση, και τόνισε με έμφαση το θεσμικό έργο της κυβέρνησης, την περίοδο 2019-23.

Συγκεκριμένα, ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Οικονομίας, Νικόλαος Παπαθανάσης, παρουσίασε στο υπουργικό συμβούλιο την πορεία υλοποίησης των δράσεων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ο υπουργός Οικομνομίας Κωστής Χατζηδάκης από την πλευρά του παρουσίασε στο υπουργικό συμβούλιο το σχέδιο νόμου για την ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2021/2167 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 24ης Νοεμβρίου 2021 για τους διαχειριστές πιστώσεων και τους αγοραστές πιστώσεων, τις εταιρείες διαχείρισης πιστώσεων και την ενίσχυση του ανταγωνισμού στον χρηματοπιστωτικό τομέα.

Ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, ‘Αδωνις Γεωργιάδης και ο υφυπουργός Παναγιώτης Τσακλόγλου, παρουσίασαν στο υπουργικό συμβούλιο τις νομοθετικές πρωτοβουλίες του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης: για α) τα Ταμεία Επαγγελματικής Ασφάλισης και τον εξορθολογισμό της ασφαλιστικής νομοθεσίας, και β) το σύστημα διορισμού και προσλήψεων των εκπαιδευτικών της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης.

Η αναπληρώτρια υπουργός Υγείας, Ειρήνη Αγαπηδάκη, παρουσίασε στο υπουργικό συμβούλιο το σχέδιο βελτίωσης του προγράμματος του Προσωπικού Ιατρού.

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Θεόδωρος Σκυλακάκης, παρουσίασε στο υπουργικό συμβούλιο το νέο διαχειριστικό μοντέλο για την προστασία και αξιοποίηση των δασών.

Τέλος, η υπουργός Εσωτερικών, Νίκη Κεραμέως και η υφυπουργός Εσωτερικών, Παρασκευή Χαραλαμπογιάννη παρουσίασαν στο υπουργικό συμβούλιο τον προγραμματισμό προσλήψεων 2024.

Αναλυτικά στη σημερινή συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου:

Ο υπουργός Επικρατείας, Σταύρος Παπασταύρου, στο πλαίσιο της αρμοδιότητάς του για την διασφάλιση της ενότητας και συνοχής του κυβερνητικού έργου, ενημέρωσε το υπουργικό συμβούλιο για τη νομοπαρασκευαστική διαδικασία και ειδικότερα για την καλή νομοθέτηση. Τόνισε τη σημασία τήρησης των αρχών της καλής νομοθέτησης, συστατικό στοιχείο δημοκρατικής και κοινωνικής νομιμοποίησης του νομοθετικού έργου, και θεμέλιο του πολυδύναμου εκσυγχρονισμού. Στόχος να ενισχυθεί η συνεκτικότητα του κυβερνητικού έργου και να επιτευχθεί το μεταρρυθμιστικό έργο της κυβέρνησης. Ιδιαίτερη μνεία έκανε στη δημόσια διαβούλευση, ως αναγκαία εγγύηση διαφάνειας και συμμετοχής φορέων και πολιτών που συμβάλλει στον εμπλουτισμό του νομοθετικού έργου.

Ο κ. Παπασταύρου ανέφερε ότι «από τα 14 νομοσχέδια που κατατέθηκαν στη Βουλή από την παρούσα κυβέρνηση, τα 8 υπερψηφίστηκαν και από άλλες κοινοβουλευτικές ομάδες, πλην της Νέας Δημοκρατίας. Ειδικά το σχέδιο νόμου του υπουργείου Εσωτερικών για την ψήφο των εκλογέων εξωτερικού υπερψηφίστηκε από 208 βουλευτές 4 κοινοβουλευτικών ομάδων. Από τα 381 άρθρα συνολικά των 14 ψηφισθέντων νομοσχεδίων, ο ΣΥΡΙΖΑ έχει υπερψηφίσει τα 178 (47%) και το ΠΑΣΟΚ τα 185 (49%), κάτι που αποδεικνύει ότι όταν ακολουθούμε την καλή νομοθέτηση, δημιουργούμε συνθήκες ευρύτερης πολιτικής και κοινωνικής νομιμοποίησης».

Παρουσίασε το θεσμικό άλμα της κυβέρνησης κατά την περίοδο 2019-2023. Μεταξύ άλλων, ο υπουργός Επικρατείας σημείωσε ότι μειώθηκαν κατά 80% περίπου οι κατεπείγουσες νομοθετικές διαδικασίες και κατά το ήμισυ οι τροπολογίες. Έμφαση δόθηκε στο γεγονός ότι εκμηδενίστηκαν οι εκπρόθεσμες τροπολογίες και το ποσοστό απουσίας των μελών της κυβέρνησης από προγραμματισμένες απαντήσεις σε επίκαιρες ερωτήσεις στη Βουλή, ενώ, παράλληλα, αυξήθηκε σημαντικά ο αριθμός των επίκαιρων ερωτήσεων που απαντήθηκαν κατά την περίοδο 2019-2023.

Στάθηκε στο έργο της Κεντρικής Επιτροπής Κωδικοποίησης. Την προηγούμενη τετραετία, η Κεντρική Επιτροπή Κωδικοποίησης ολοκλήρωσε 15 κώδικες, περισσότερους από όσους είχαν ολοκληρωθεί στις δύο προηγούμενες δεκαετίες λειτουργίας της.

Ανέλυσε τις προκλήσεις για την περίοδο 2023-2027, με έμφαση στην τήρηση όλων των σταδίων της νομοπαρασκευαστικής διαδικασίας, αλλά και της έγκαιρης και πλήρους επεξεργασίας διατάξεων κατά την περίοδο διαβούλευσης, με στόχο να επιτευχθεί η μέγιστη δυνατή συνοχή και ενότητα του κυβερνητικού έργου. «Απαιτούμε τη νομιμότητα απ’ όλους· η νομιμότητα ξεκινά από εμάς τους ίδιους», δήλωσε ο υπουργός.

Ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Νικόλαος Παπαθανάσης παρουσίασε στο υπουργικό συμβούλιο την πορεία υλοποίησης των δράσεων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Στο σκέλος των επιχορηγήσεων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας έχουν ενταχθεί μέχρι σήμερα 718 έργα, συνολικού προϋπολογισμού 20,72 δισ. ευρώ, καλύπτοντας το 99,4% του αρχικού Προϋπολογισμού. Από τα 536 επενδυτικά σχέδια που υποβλήθηκαν, τα 320 αφορούν μικρομεσαίες επιχειρήσεις, με συνολικό προϋπολογισμό 4,76 δισ. ευρώ. Περισσότερες από 100.000 μικρομεσαίες επιχειρήσεις έχουν ενισχυθεί με επιχορηγήσεις του Ταμείου Ανάκαμψης, με ποσό 667,96 εκ. ευρώ.

Στη νέα πρόταση για το αναθεωρημένο σχέδιο του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, περιλαμβάνονται πρόσθετα έργα που αφορούν κυρίως την ενίσχυση της περιβαλλοντικής πρόληψης (προστασία δασών) και της πολιτικής προστασίας (αντισεισμικοί έλεγχοι δημοσίων κτιρίων), αλλά και τη δημιουργία νέων υποδομών («έξυπνες» γέφυρες). Παράλληλα, εντάσσονται στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας επιπλέον έργα (επισκευή και αποκατάσταση οδικού δικτύου, ανακατασκευή σιδηροδρομικού δικτύου, αντιδιαβρωτικές παρεμβάσεις) για την ανασυγκρότηση των περιοχών που έχουν πληγεί από πυρκαγιές και πλημμύρες (Έβρος, Θεσσαλία και Στερεά Ελλάδα), συνολικού προϋπολογισμού 686 εκ. ευρώ.

Ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωνσταντίνος Χατζηδάκης παρουσίασε στο υπουργικό συμβούλιο το Σχέδιο Νόμου για την ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2021/2167 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 24ης Νοεμβρίου 2021 για τους διαχειριστές πιστώσεων και τους αγοραστές πιστώσεων, τις εταιρείες διαχείρισης πιστώσεων και την ενίσχυση του ανταγωνισμού στον χρηματοπιστωτικό τομέα.

Με το νομοσχέδιο του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών ενισχύεται το ρυθμιστικό πλαίσιο που διέπει την αγορά και διαχείριση πιστώσεων, διασφαλίζεται η ισορροπία μεταξύ δικαιωμάτων των δανειοληπτών και ακεραιότητας της απαίτησης και ενισχύεται ο ανταγωνισμός στον τομέα της παροχής πιστώσεων. Παράλληλα, οι ρυθμίσεις στοχεύουν στην καλύτερη ρύθμιση πιστώσεων, ιδίως μη εξυπηρετούμενων, με αποτέλεσμα την καλύτερη ανάκτηση της χορηγηθείσας πίστωσης, στην εύλογη προστασία των δανειοληπτών και ιδίως των πλέον ευάλωτων, την καλύτερη παρακολούθηση της πορείας του ιδιωτικού χρέους από την κυβέρνηση και τη βελτίωση της λειτουργίας της γενικής γραμματείας Χρηματοπιστωτικού Τομέα και Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους.

Ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Άδωνις Γεωργιάδης και ο υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Παναγιώτης Τσακλόγλου παρουσίασαν στο υπουργικό συμβούλιο τις νομοθετικές πρωτοβουλίες του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης: για α) τα Ταμεία Επαγγελματικής Ασφάλισης και τον εξορθολογισμό της ασφαλιστικής νομοθεσίας, και β) το Σύστημα διορισμού και προσλήψεων των εκπαιδευτικών της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης.

Με το νομοσχέδιο του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, μεταρρυθμίζεται συνολικά το κανονιστικό πλαίσιο που διέπει την επαγγελματική ασφάλιση, με στόχο την παροχή συμπληρωματικής σύνταξης κατά την έξοδο των ασφαλισμένων από την αγορά εργασίας, σε εθελοντική ομαδική βάση. Ειδικότερα, με τις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου, απλοποιούνται οι διαδικασίες σύστασης των Ταμείων Επαγγελματικής Ασφάλισης, διευκολύνεται η ίδρυση πολυεργοδοτικών Ταμείων Επαγγελματικής Ασφάλισης και θεσπίζονται κανόνες χρηστής διακυβέρνησης τους. Παράλληλα, η εποπτεία τους μεταφέρεται στην Τράπεζα της Ελλάδος, αλλάζει ο τρόπος φορολόγησης των προϊόντων τους και μετατρέπονται σταδιακά σε Ταμεία Επαγγελματικής Ασφάλισης τα υφιστάμενα αλληλοβοηθητικά ταμεία.

Σχετικά με τα κίνητρα απασχόλησης συνταξιούχων, καταργείται από 01.01.2024, η κατά 30% μείωση της σύνταξης για τους απασχολούμενους συνταξιούχους και θεσπίζεται πόρος μη ανταποδοτικού χαρακτήρα υπέρ του e-ΕΦΚΑ, ανάλογος του εισοδήματος που προκύπτει από την απασχόληση του συνταξιούχου.

Με το νομοσχέδιο του υπουργείου Εργασίας, παράλληλα, αυξάνεται το ανώτατο όριο οφειλών για συνταξιοδότηση από 20.000 ευρώ σε 30.000 ευρώ, ενώ για την επιτάχυνση της απονομής των επικουρικών συντάξεων, ενοποιούνται οι προϋποθέσεις θεμελίωσης επικουρικής σύνταξης για όλους τους ασφαλισμένους του e-ΕΦΚΑ.

Παράλληλα, για τους συνταξιούχους με προσωπική διαφορά, προβλέπεται εφάπαξ οικονομική ενίσχυση έως 200 ευρώ αναλόγως του ύψους της σύνταξής τους, επεκτείνεται το επίδομα μητρότητας σε αυτοαπασχολούμενες και αγρότισσες και καθιερώνεται η καταβολή της πλειοψηφίας των επιδομάτων της ΔΥΠΑ και του ΟΠΕΚΑ μέσω προπληρωμένης κάρτας.

Για το νέο σύστημα διορισμού και προσλήψεων των εκπαιδευτικών της ΔΥΠΑ – μόνιμων και με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου – προβλέπεται η δημιουργία ενός μητρώου για την επιλογή εκπαιδευτικών που καλύπτουν τις ανάγκες της υπηρεσίας σε προσωπικό, βασιζόμενου στις αρχές της διαφάνειας, της αξιοκρατίας και της αντικειμενικότητας σε συνδυασμό με την επίτευξη μεγαλύτερης ταχύτητας και αποτελεσματικότητας στις σχετικές διαδικασίες. Τέλος, διευθετούνται ορισμένα ζητήματα αρμοδιότητας της ΔΥΠΑ για την αποτελεσματικότερη λειτουργία των υπηρεσιών της.

Η αναπληρώτρια υπουργός Υγείας, Ειρήνη Αγαπηδάκη παρουσίασε στο υπουργικό συμβούλιο το σχέδιο βελτίωσης του προγράμματος του Προσωπικού Ιατρού.

Οι παρεμβάσεις του Υπουργείου Υγείας στοχεύουν στην ενίσχυση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας μέσω της ανάπτυξης ενός ολοκληρωμένου συστήματος, στο οποίο ενοποιούνται η δημόσια υγεία και η πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας. Το νέο πλαίσιο αποσκοπεί στην ενδυνάμωση της πρόσβασης, τη μείωση των ανισοτήτων, την προώθηση της υγείας και την πρόληψη, λειτουργώντας ταυτόχρονα ως παραπομπή στο δευτεροβάθμιο σύστημα περίθαλψης και έχοντας ως μακροπρόθεσμο στόχο την αναβάθμιση σε ένα ολοκληρωμένο μοντέλο υγειονομικής περίθαλψης.

Για την επίτευξη των παραπάνω στόχων προβλέπονται η δημιουργία νέας δεξαμενής πρόσληψης Προσωπικών Ιατρών, μέσω της παροχής οικονομικών κινήτρων στους γενικούς ιατρούς και τους παθολόγους, ώστε να ενταχθούν στο πρόγραμμα και η διεξαγωγή πιλοτικού προγράμματος επαναπατρισμού γιατρών και παθολόγων. Επιπλέον, προβλέπεται η πρόσληψη πρόσθετου διοικητικού και νοσηλευτικού προσωπικού για την παροχή υποστήριξης σε όλους τους προσωπικούς γιατρούς.

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Θεόδωρος Σκυλακάκης, παρουσίασε στο υπουργικό συμβούλιο το νέο διαχειριστικό μοντέλο για την προστασία και αξιοποίηση των δασών.

Στο νέο μοντέλο προβλέπεται η εκπόνηση διαχειριστικών μελετών, με σύγχρονες επικαιροποιημένες προδιαγραφές, στις οποίες περιλαμβάνεται υποχρεωτικά η εκπόνηση σχεδίου πρόληψης, η δυνατότητα σύμπραξης δασικών συνεταιρισμών με εταιρίες που διαχειρίζονται και προσθέτουν αξία στην πιστοποιημένη βιομάζα, η ανάπτυξη ανταγωνιστικών διαδικασιών για την εφαρμογή των μελετών διαχείρισης, η υποχρέωση υλοποίησης έργων πρόληψης σε δάση με χαμηλή παραγωγική ικανότητα και η αδελφοποίηση των δασών υπό παραγωγική διαχείριση. Παράλληλα, προβλέπεται η ενίσχυση της δασικής υπηρεσίας με προσλήψεις μόνιμου και εποχικού προσωπικού (1200 προσλήψεις με βάση την υφιστάμενη νομοθεσία) και η αξιοποίηση του προγράμματος του έξυπνου δάσους (αισθητήρες, drones, οχήματα). Τέλος, θεσπίζονται αντισταθμιστικά οφέλη σε είδος και σε χρήμα σε όλα τα νοικοκυριά ορεινών/μειονεκτικών περιοχών και δημιουργείται ένα ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Δασών.

Η υπουργός Εσωτερικών, Νίκη Κεραμέως και η υφυπουργός Εσωτερικών, Παρασκευή Χαραλαμπογιάννη, παρουσίασαν στο υπουργικό συμβούλιο τον προγραμματισμό προσλήψεων 2024. Στη βάση του κανόνα 1:1, οι ετήσιες αποχωρήσεις στο Δημόσιο διαμορφώνουν και το ανώτατο όριο προσλήψεων για το επόμενο έτος. Το ανώτατο όριο για το 2024 είναι 16.521 αλλά εναπόκειται στην κυβέρνηση η προτεραιοποίηση προσλήψεων σε συγκεκριμένους τομείς του Δημοσίου σύμφωνα με τις ανάγκες της χώρας και τις κυβερνητικές προτεραιότητες. Για τον προγραμματισμό προσλήψεων 2024, και πέρα από την πάγια ενίσχυση υπουργείων και φορέων του Δημοσίου, έχει δοθεί ιδιαίτερη έμφαση σε τρεις άξονες:

1) Υγεία: Προτεραιότητα είναι η ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Υγείας, υλοποιώντας εμπροσθοβαρώς, ήδη από τώρα, μεγάλο μέρος της προεκλογικής δέσμευσης, εγκρίνοντας άμεσα 6.500 θέσεις.

2) Κλιματική κρίση:

– Στο πλαίσιο αντιμετώπισης της κλιματικής κρίσης, δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στους αξιωματικούς της Πυροσβεστικής Ακαδημίας (διπλασιασμός του αριθμού των υποψηφίων, αξιοποίηση 700 θέσεων για εξειδικευμένο προσωπικό στο υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας – ΕΜΟΔΕ, χειριστές ελικοπτέρων, μηχανικοί, πλοηγοί).

– Ιδιαίτερη μέριμνα δίνεται για την κάλυψη αναγκών σε φορείς που εδρεύουν στις πληγείσες περιοχές.

– Προστασία δασών: Ενίσχυση κλάδων που σχετίζονται με την προστασία των δασών.

3) Ταμείο Ανάκαμψης: Κάλυψη αναγκών που προκύπτουν από ορόσημα του Ταμείου Ανάκαμψης.

18 Οκτωβρίου, 2023

145 εκατ. ευρώ του Ταμείου Ανάκαμψης για επενδύσεις Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων

by EnergyUp 18 Οκτωβρίου, 2023

Αύξηση του προϋπολογισμού του προγράμματος «Ανάπτυξη Ψηφιακών Προϊόντων και Υπηρεσιών» από τα 100.000.000 ευρώ σε 145.000.000 ευρώ ανακοινώνουν τα υπουργεία Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Σκοπός είναι να καλυφθεί το σύνολο των εγκεκριμένων επενδυτικών σχεδίων, τα οποία μετά το πέρας της διαδικασίας αξιολόγησης ανέρχονται πλέον στα 368.

Το Πρόγραμμα «Ανάπτυξη Ψηφιακών Προϊόντων και Υπηρεσιών» αποτελεί μέρος της Δράσης «Ψηφιακός Μετασχηματισμός ΜμΕ», η οποία υλοποιείται από το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και την Κοινωνία της Πληροφορίας ΜΑΕ, στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας Ελλάδα 2.0 με τη χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης-NextGenerationEU.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η μεγάλη απήχηση που είχε το συγκεκριμένο πρόγραμμα στην αγορά τεχνολογίας των ΜμΕ, σε συνδυασμό με τα επενδυτικά σχέδια υψηλής ποιότητας που κατατέθηκαν, αποδεικνύουν τον άρτιο σχεδιασμό του και την προσαρμογή του στις πραγματικές ανάγκες της αγοράς.

Μέσω του συγκεκριμένου προγράμματος ενισχύονται επενδυτικά σχέδια Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων για την ανάπτυξη νέων προϊόντων και υπηρεσιών, τα οποία εμπίπτουν στον κλάδο πληροφορικής και επικοινωνιών, με στόχο:

– Την ενίσχυση της υγιούς επιχειρηματικότητας με την κατάλληλη αξιοποίηση των ΤΠΕ,

– Την ενδυνάμωση του κλάδου της πληροφορικής, με όρους ανταγωνιστικότητας και εξωστρέφειας

– Τη δημιουργία νέων ψηφιακών προϊόντων και υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας με ισχυρή εμπορική προοπτική και βιωσιμότητα

Όπως επεσήμανε ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου «η ενίσχυση της ψηφιακής ωριμότητας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται σε ένα ευρύ φάσμα κλάδων της οικονομίας, έχει προστιθέμενη αξία στην ενδυνάμωση της επιχειρηματικότητας, καθώς αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της οικονομίας μας. Γι’ αυτό το λόγο, έχοντας στα χέρια μας ένα πρόγραμμα άρτια σχεδιασμένο από την ΚτΠ σε συνάρτηση με τις πραγματικές ανάγκες της αγοράς και εντοπίζοντας την απήχηση που είχε στο συγκεκριμένο κλάδο, εργαστήκαμε ώστε να αυξήσουμε τον προϋπολογισμό και να καταφέρουμε να καλύψουμε το σύνολο των επενδυτικών σχεδίων που προέκυψαν από τη διαδικασία αξιολόγησης».

Από την πλευρά του, ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Νίκος Παπαθανάσης, τόνισε ότι «μέσα από το Ταμείο Ανάκαμψης στηρίζουμε ΜμΕ στους τομείς πληροφορικής και επικοινωνιών, για να αναπτύξουν νέα ψηφιακά προϊόντα και υπηρεσίες που θα είναι βιώσιμα, ανταγωνιστικά στην ελληνική και διεθνή αγορά. Ευρύτερα, στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, από τα 536 επενδυτικά σχέδια που έχουν υποβληθεί, τα 320 -προϋπολογισμού 4,76 δισ. ευρώ- και τα 113 από τα 240 συμβασιοποιημένα δάνεια -προϋπολογισμού 1,33 δις. ευρώ- αφορούν ΜμΕ». Πρόσθεσε μάλιστα ότι «σε κάθε περίπτωση, η διεύρυνση της χρηματοδότησης και η ευρύτερη ανάπτυξη των ΜμΕ, αποτελεί προτεραιότητα της κυβέρνησης. Το πιστοποιούν, μεταξύ άλλων, τα πάνω από 44 χιλιάδες νέα δάνεια σε ΜμΕ που έδωσε η Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα, οι προσκλήσεις για ίδρυση και ενίσχυση νέων ΜμΕ στις περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας και της Μεγαλόπολης- προϋπολογισμού 20 εκατ. ευρώ- και για ενίσχυση υφιστάμενων ΜμΕ -προϋπολογισμού 30 εκατ. ευρώ- στις ίδιες περιοχές, οι νέες δράσεις για την ενίσχυση της ίδρυσης και λειτουργίας νέων ΜμΕ σε όλη τη χώρα- προϋπολογισμού 190 εκατ. ευρώ- και την ενίσχυση της ίδρυσης και λειτουργίας νέων ΜμΕ τουριστικών επιχειρήσεων- προϋπολογισμού 160 εκατ. ευρώ- στο πλαίσιο του Προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα» του ΕΣΠΑ 2021-2027. Και φυσικά, η διάθεση 300 εκατ. ευρώ για τον ψηφιακό μετασχηματισμό των ΜμΕ μέσω του ίδιου Προγράμματος». Καταλήγοντας ο κ. Παπαθανάσης υπογράμμισε ότι «στόχος της κυβέρνησης είναι το σύνολο των ευρωπαϊκών πόρων, που εξασφαλίσαμε, να διατεθούν υπέρ της πραγματικής οικονομίας και της κοινωνίας, με στόχο τη μεγέθυνση του ΑΕΠ και την αύξηση των εισοδημάτων των συμπολιτών μας».

18 Οκτωβρίου, 2023

Πρωθυπουργός: Το πρόγραμμά μας απλώνεται έως το 2027-οφείλουμε να το δικαιώνουμε μήνα-μήνα, με χειροπιαστό έργο.

by EnergyUp 18 Οκτωβρίου, 2023

 

«Συνεδριάζουμε σήμερα σε μία πολύ δύσκολη συγκυρία, κατά την οποία στην ευρύτερη γειτονιά μας απλώνονται πολύ μεγάλοι κίνδυνοι», ανέφερε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ξεκινώντας την εισήγησή του κατά τη συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου. Εξέφρασε την οδύνη και τον αποτροπιασμό του για την επίθεση σε νοσοκομείο της Γάζας τονίζοντας την άμεση ανάγκη να διερευνηθεί ακριβώς το τι έχει συμβεί. Επεσήμανε ότι και στο χθεσινό ευρωπαϊκό συμβούλιο που πραγματοποιήθηκε μέσω τηλεδιάσκεψης διατύπωσε τη θέση της χώρας μας για την αναγνώριση του δικαιώματος του Ισραήλ στην αυτοάμυνα πάντα όμως με σεβασμό στο διεθνές δίκαιο, με κύριο μέλημα αυτή τη στιγμή την προστασία του άμαχου πληθυσμού της Γάζας και την παροχή ανθρωπιστικής βοήθειας. Τόνισε ότι είναι σημαντικό να μην επεκταθεί η σύρραξη και να αποφύγουμε οποιαδήποτε περαιτέρω κλιμάκωση απειλεί την περιφερειακή ασφάλεια και σταθερότητα.
«Είναι επίσης επιβεβλημένο να ενισχύσουμε την εσωτερική ασφάλεια της ΕΕ. Προφανώς η Ελλάδα ως εξωτερικό σύνορο της ευρωπαϊκής μας οικογένειας έχει μία πρόσθετη υποχρέωση να επιμείνει στην αυστηρή αλλά δίκαιη πολιτική φύλαξης των εξωτερικών μας συνόρων κάτι το οποίο θα κάνουμε χωρίς συμβιβασμούς και χωρίς υποχωρήσεις», είπε χαρακτηριστικά.

Πρόσθεσε ότι θα ταξιδέψει το συντομότερο δυνατόν στην περιοχή όταν το επιτρέψουν οι συνθήκες ασφαλείας ξεκινώντας από την παρουσία του στο Κάιρο το Σάββατο, στο πλαίσιο μίας σημαντικής πολυμερούς διάσκεψης, την οποία συγκαλεί η Αίγυπτος με αντικείμενο το παλαιστινιακό πρόβλημα.


«Είμαστε δύναμη λύσης, είμαστε το ανατολικό σύνορο της Ευρώπης αλλά είμαστε και το τελευταίο δυτικό φυλάκιο ειρήνης και σταθερότητας», υπογράμμισε.
Επισημαίνοντας ότι το υπουργικό συμβούλιο συνεδριάζει μετά και τις αυτοδιοικητικές εκλογές στις οποίες οι πολίτες έκριναν πρόσωπα, έργα και συμπεριφορές τόνισε ότι η τεράστια αποχή πρέπει να είναι ένα σήμα εγρήγορσης σε όλους μας. «Το βασικό πολιτικό συμπέρασμα πάντως προέκυψε από την πρώτη Κυριακή εκεί όπου οι συνδυασμοί και τα κόμματα που τους στήριξαν αναμετρήθηκαν αυτοτελώς και νομίζω ότι είναι απολύτως σαφές ότι οι ψηφοφόροι επαναβεβαίωσαν την εμπιστοσύνη τους στην κυβέρνηση και στη ΝΔ». Επανέλαβε ότι η κυβέρνηση είναι έτοιμη να συνεργαστεί με όλους τους νέους περιφερειάρχες και δημάρχους όπως το έκανε άλλωστε τέσσερα χρόνια τώρα.
«Σε κάθε περίπτωση πάντως οι εκλογές τελείωσαν, επιτρέψτε μου και μία προσωπική εκτίμηση: οι πολίτες κουράστηκαν από τις απανωτές εκλογικές διαδικασίες αλλά αυτό που δεν σταματά είναι η ανάγκη να συνεχίσουμε τις μεγάλες αλλαγές που χρειάζεται η χώρα. Μην ξεχνάτε ότι η κυβερνητική αποτελεσματικότητα κρίνεται συνολικά στο τέλος της τετραετούς θητείας όχι μόνο στην αρχή της», είπε και υπογράμμισε: «Δεν σκεφτόμαστε λοιπόν τώρα ούτε τις κάλπες που πέρασαν ούτε τις ευρωεκλογές που έρχονται παρά μόνο τη δουλειά την οποία έχουμε μπροστά μας».
Στη συνέχεια ο πρωθυπουργός πέρασε στα θέματα της ημερήσιας διάταξης της σημερινής συνεδρίασης του υπουργικού συμβουλίου, υπογραμμίζοντας ότι αν κάποιοι έχουν αμφιβολία για τη μεταρρυθμιστική ορμή της κυβέρνησης αρκεί να διατρέξουν σε αυτά.
Υπογράμμισε ότι πρόκειται για εκφάνσεις του πολυδύναμου εκσυγχρονισμού που παραμένει η πυξίδα της κυβέρνησης.

Αναλυτικά κατά την εισαγωγική τοποθέτησή του στη συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου ο πρωθυπουργός ανέφερε:

«Συνεδριάζουμε σήμερα σε μία πολύ δύσκολη συγκυρία κατά την οποία, στην ευρύτερη γειτονιά μας, απλώνονται πολύ μεγάλοι κίνδυνοι.
Θέλω καταρχάς, να εκφράσω την οδύνη μου, τον αποτροπιασμό μου, για την επίθεση σε νοσοκομείο της Γάζας και την άμεση ανάγκη να διερευνηθεί ακριβώς το τι έχει συμβεί.
Είχα την ευκαιρία και χθες, στο έκτακτο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, το οποίο έγινε με τηλεδιάσκεψη με θέμα τις εξελίξεις στη Μέση Ανατολή, να επαναλάβω με απόλυτη σαφήνεια τις θέσεις της Ελλάδος, αναγνωρίζοντας το δικαίωμα του Ισραήλ στην αυτοάμυνα, πάντα όμως με σεβασμό στο Διεθνές Δίκαιο και έχοντας αυτή τη στιγμή ως κύριο μέλημα την προστασία του άμαχου πληθυσμού της Γάζας και την παροχή ανθρωπιστικής βοήθειας.
Είναι επιβεβλημένο -η Ελλάδα ως χώρα της Ανατολικής Μεσογείου το γνωρίζει αυτό καλύτερα από οποιονδήποτε άλλον- να μην επεκταθεί η σύρραξη και να αποφύγουμε οποιαδήποτε περαιτέρω κλιμάκωση απειλεί την περιφερειακή ασφάλεια και σταθερότητα.
Είναι επίσης επιβεβλημένο, σε αυτές τις συνθήκες, να ενισχύσουμε την εσωτερική ασφάλεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Προφανώς η Ελλάδα, ως εξωτερικό σύνορο της ευρωπαϊκής μας οικογένειας, έχει μία πρόσθετη υποχρέωση να επιμείνει στην αυστηρή αλλά δίκαιη πολιτική φύλαξης των εξωτερικών μας συνόρων, κάτι το οποίο θα κάνουμε χωρίς συμβιβασμούς και χωρίς υποχωρήσεις.
Θα ταξιδέψω στην περιοχή το συντομότερο δυνατόν, όταν το επιτρέψουν οι συνθήκες ασφαλείας, ξεκινώντας με την παρουσία μου, το Σάββατο, στο Κάιρο, στα πλαίσια μιας σημαντικής πολυμερούς Διάσκεψης την οποία συγκαλεί η Αίγυπτος με αντικείμενο το παλαιστινιακό πρόβλημα.
Η Ελλάδα έχει λόγο σε αυτή τη νέα «έκρηξη» στη Μέση Ανατολή και μάλιστα με την δική της σφραγίδα. Είμαστε δύναμη λύσης, είμαστε το ανατολικό σύνορο της Ευρώπης αλλά είμαστε και το τελευταίο δυτικό φυλάκιο ειρήνης και σταθερότητας.
Συνεδριάζουμε, βεβαίως, και μετά τις αυτοδιοικητικές εκλογές που κατέγραψαν εν μέρει και τις διαθέσεις των πολιτών μετά τις θεομηνίες. Οι κάλπες έκριναν πρόσωπα, έργα, συμπεριφορές. Ενώ βέβαια και η τεράστια αποχή, ειδικά στον δεύτερο γύρο, πρέπει να είναι ένα σήμα εγρήγορσης σε όλους μας.
Το βασικό πολιτικό συμπέρασμα, πάντως, προέκυψε από την πρώτη Κυριακή, εκεί όπου οι συνδυασμοί και τα κόμματα που τους στήριξαν αναμετρήθηκαν αυτοτελώς και νομίζω ότι είναι απολύτως σαφές ότι οι ψηφοφόροι επαναβεβαίωσαν την εμπιστοσύνη τους στην κυβέρνηση και στη Νέα Δημοκρατία.
Εγώ θα επαναλάβω απλά κάτι το οποίο έχω πει πολλές φορές: η κυβέρνηση είναι έτοιμη να συνεργαστεί με όλους τους νέους Περιφερειάρχες και Δημάρχους, όπως το έκανε εξάλλου τέσσερα χρόνια τώρα, όπου ποτέ δεν κοιτάξαμε την κομματική προέλευση Περιφερειαρχών ή Δημάρχων όταν κληθήκαμε να συνεργαστούμε μαζί τους. Ακριβώς η ίδια πολιτική, απαρέγκλιτα, θα συνεχιστεί και τώρα.
Σε κάθε περίπτωση πάντως, οι εκλογές τελείωσαν. Μου επιτρέπετε και μία προσωπική εκτίμηση: νομίζω ότι και οι πολίτες κουράστηκαν από αυτές τις απανωτές εκλογικές διαδικασίες. Αλλά αυτό που δεν σταματά, είναι η ανάγκη να συνεχίσουμε τις μεγάλες αλλαγές που χρειάζεται η χώρα.
Μην ξεχνάτε ότι η κυβερνητική αποτελεσματικότητα, τελικά, κρίνεται συνολικά στο τέλος της τετραετούς θητείας, όχι μόνο στην αρχή της. Το πρόγραμμά μας απλώνεται έως το 2027. Αλλά μέχρι τότε οφείλουμε να το δικαιώνουμε μήνα-μήνα, με χειροπιαστό έργο.
Δεν σκεφτόμαστε λοιπόν τώρα ούτε τις κάλπες που πέρασαν ούτε τις ευρωεκλογές που έρχονται, παρά μόνο τη δουλειά την οποία έχουμε μπροστά μας.
Θα έλεγα ότι αυτό ακριβώς αποτυπώνεται και στην ημερήσια διάταξη της συνεδρίασής μας. Και αν κάποιοι έχουν αμφιβολία για τη μεταρρυθμιστική ορμή της κυβέρνησης, αρκεί να διατρέξουν τα θέματα τα οποία θα συζητήσουμε και θα εγκρίνουμε σήμερα στο Υπουργικό Συμβούλιο.
Πολλά παράλληλα μέτρα: την ενίσχυση του εισοδήματος των συνταξιούχων, την ανακούφιση των δανειοληπτών, σημαντικές παρεμβάσεις οι οποίες γίνονται στην υγεία, τη διάθεση κονδυλίων για την αποκατάσταση ζημιών που έφεραν οι θεομηνίες, την αποτελεσματικότερη διαχείριση των δασών. Όλα αυτά αποτελούν εκφάνσεις του πολυδύναμου εκσυγχρονισμού, ο οποίος παραμένει η πυξίδα μας.
Ο Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών θα μας ενημερώσει με μεγαλύτερη λεπτομέρεια για την υλοποίηση του σχεδίου «Ελλάδα 2.0», στο οποίο έχουν ενταχθεί παραπάνω από 700 έργα, ύψους σχεδόν 21 δισεκατομμυρίων.
Έχουν υποβληθεί επίσης παραπάνω από 530 επενδυτικά πλάνα, εκ των οποίων τα 320 προέρχονται από μικρομεσαίες επιχειρήσεις, για χρήση των δανειακών πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης. Θέλω να θυμίσω ότι το χαρτοφυλάκιο των δανείων αυξήθηκε κατά 5 δισεκατομμύρια σε σχέση με το αρχικά συμφωνημένο ποσό.
Διαθέτουμε σημαντικούς πόρους για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης. Θέλω να υπενθυμίσω ότι 686 εκατομμύρια από το Ταμείο Ανάκαμψης επανακατευθύνονται σε έργα άμεσης παρέμβασης, έργα υποδομών αλλά και προστασίας του περιβάλλοντος, στη Θεσσαλία αλλά και στον Έβρο και στη Ροδόπη.
Από το πλούσιο αντικείμενο της σημερινής μας ατζέντας, επιτρέψτε μου να ξεχωρίσω τρεις πρωτοβουλίες που θα έλεγα έχουν και ένα κατεξοχήν κοινωνικό αποτύπωμα: τις σημαντικές παρεμβάσεις του Υπουργείου Εργασίας για την κατάργηση της περικοπής των αποδοχών σε εργαζόμενους συνταξιούχους αλλά και τη δυνατότητα συνταξιοδότησης όσων έχουν μεγαλύτερες οφειλές. Το επίδομα μητρότητας, το οποίο επεκτείνεται σε αυτοαπασχολούμενες και αγρότισσες. Και βέβαια, να επαναλάβω την ενίσχυση, και φέτος, όσων συνταξιούχων αδικούνται ακόμα από την προσωπική διαφορά.
Να κάνω μία ιδιαίτερη μνεία στις ρυθμίσεις του Υπουργείου Υγείας. Φαίνεται ότι σε κάθε Υπουργικό Συμβούλιο έχουμε να συζητήσουμε κρίσιμα θέματα για ένα πεδίο πολιτικής το οποίο, εξάλλου, αποτέλεσε κεντρική μας προτεραιότητα και για το οποίο είχαμε δεσμευτεί επανειλημμένως προεκλογικά ότι θα κάνουμε σημαντικές παρεμβάσεις.
Είναι πολύ σημαντική η πρωτοβουλία που αναλαμβάνει το Υπουργείο για να ενισχύσουμε τη δεξαμενή των παθολόγων και των γενικών μας γιατρών που θα μπορούν να επιτελούν και χρέη προσωπικού γιατρού, αλλά και τη δρομολόγηση επιπλέον προσλήψεων, 6.500 στο ΕΣΥ, από τις 10.000 που περιλαμβάνει το πρόγραμμά μας.
Να κάνω, επίσης, μια ξεχωριστή αναφορά στο πλαίσιο που αφορά τα «κόκκινα» δάνεια για τη διαφάνεια και την ποιότητα της ενημέρωσης που πρέπει να έχουν οι δανειολήπτες για τις οφειλές τους αλλά και για τα νέα εργαλεία για την εξυπηρέτηση των δανείων, από την εξωδικαστική επιμήκυνση της αποπληρωμής μέχρι την αλλαγή επιτοκίου.
Επιτρέψτε μου μία ξεχωριστή αναφορά στο στρατηγικό μας σχέδιο για την προστασία των δασών. Θυμάστε, είχαμε μιλήσει για το ζήτημα αυτό σε προηγούμενο Υπουργικό Συμβούλιο και είχε δεσμευτεί ο Υπουργός ότι θα μας παρουσιάσει αυτό το σχέδιο. Είναι εξαιρετικά σημαντικό. Είναι μία πολυεπίπεδη προσπάθεια που προβλέπει τον τρόπο με τον οποίο ουσιαστικά θα μετατρέψουμε τα δάση μας σε παραγωγικά και τον δρόμο με τον οποίο θα εμπλέξουμε τον ιδιωτικό τομέα σε προγράμματα καθαρισμού, πρόληψης πυρκαγιών αλλά και φύτευσης νέων δασών. Σημαντικές προβλέψεις για την ενεργοποίηση των δασικών συνεταιρισμών στη συλλογή βιομάζας.
Ο σκοπός μας είναι να μετατρέψουμε τα δάση μας σε παραγωγικά και με τον τρόπο αυτό να τα προστατεύσουμε, αλλά να συμβάλλουμε και στην ανάπτυξη των τοπικών κοινωνιών.
Όταν βρέθηκα πρόσφατα στον Έβρο, είχα την ευκαιρία να επισκεφτώ μία από τις καμένες περιοχές της καταστροφικής φωτιάς του περασμένου καλοκαιριού, στην οποία δούλευαν δασικοί συνεταιρισμοί. Ήταν οι ίδιοι δασικοί συνεταιρισμοί οι οποίοι στη φωτιά της Δαδιάς έσωσαν 100.000 στρέμματα παραγωγικού δάσους. Και είναι αυτοί οι οποίοι σήμερα κάνουν τα αντιδιαβρωτικά έργα, κόβουν τους κορμούς, κατασκευάζουν τα κορμοπλέγματα. Αυτό το οποίο άκουσα από αυτούς τους δασικούς συνεταιρισμούς, είναι: «αξιοποιήστε μας περισσότερο και κυρίως δώστε τη δυνατότητα σε νέα παιδιά, εκπαιδεύστε τα, έτσι ώστε να μπορούν να καταλάβουν ότι μέσα από την αξιοποίηση, την παραγωγική αξιοποίηση του δάσους, μπορεί να υπάρχει μια καλή δουλειά για το μέλλον τους και να συνδυάσουμε και την προστασία του δάσους με τη δημιουργία νέας οικονομικής δραστηριότητας».
Τέλος, κάτι που αφορά την λειτουργία μας και τη συμπεριφορά μας. Η ευθύνη μας είναι να μετουσιώνουμε σε πράξεις τις ελπίδες της κοινωνίας. Κάτι που σημαίνει προσήλωση στους στόχους μας, επικοινωνία με τους πολίτες με λόγο ενωτικό και κατανοητό, χωρίς ακρότητες, χωρίς έπαρση. Ο σοφός ελληνικός λαός έχει μια ωραία φράση που λέει ότι «πρώτα να βουτάμε τη γλώσσα μας στο μυαλό μας και μετά να μιλάμε». Καλό είναι να την έχουμε όλοι μας υπόψη.
Μας περιμένει, λοιπόν, πολλή δουλειά σε πολλά πεδία. Και βέβαια, για κάθε μία από τις σημαντικές μεταρρυθμίσεις που θα παρουσιάσουμε σήμερα θα ακολουθήσουν ειδικές παρουσιάσεις από τους αρμόδιους Υπουργούς, αλλά σήμερα θα τις εξετάσουμε συλλογικά με κάθε λεπτομέρεια και γι’ αυτό μπορούμε να ξεκινήσουμε τη συνεδρίασή μας».

18 Οκτωβρίου, 2023

Αλεξάνδρα Σδούκου: Διασφάλιση κρίσιμων πρώτων υλών για την ενεργειακή μετάβαση

by EnergyUp 18 Οκτωβρίου, 2023

Η Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Αλεξάνδρα Σδούκου, στο Συμβούλιο Υπουργών Ενέργειας,στο Λουξεμβούργο.

Η Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Αλεξάνδρα Σδούκου,συμμετείχε στο Συμβούλιο Υπουργών Ενέργειας, που πραγματοποιήθηκε χθες, Τρίτη, 17 Οκτωβρίου 2023, στο Λουξεμβούργο και που κατέληξε στην επίτευξη Γενικής Προσέγγισης του Συμβουλίου για την αναθεώρηση του σχεδιασμού της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας.


Σε παρέμβ
ασή της, η Υφυπουργός υπογράμμισε τη σημασία εξεύρεσης συμβιβαστικής λύσης,βάσει της πρότασης της ισπανικής Προεδρίας, ώστε να διαμορφωθεί το κατάλληλο νομοθετικό πλαίσιο για να προχωρήσουμε με τον ευρύ εξηλεκτρισμό των περισσότερων τομέων της οικονομίας και με απώτερο στόχο την απεξάρτηση από τον άνθρακα.

Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά: «Το ζήτημα της ανταγωνιστικότητας δεν απασχολεί μόνο δύο ή τρία κράτη-μέλη, αλλά αποτελεί ευρύτερο ευρωπαϊκό ζήτημα, σε μια εποχή που σε άλλες ηπείρους εκδηλώνεται έντονος προστατευτισμός, με ενίσχυση μέσω επιδοτήσεων των εγχώριων επιχειρήσεων ή με κίνητρα για μετεγκατάσταση επιχειρήσεων. Ήρθε η ώρα να συμφωνήσουμε,ούτως ώστε να έχουμε στη διάθεσή μαςόλα τα απαραίτητα εργαλεία που προβλέπει η νομοθεσία για να επιτευχθεί η αποσύνδεση των τιμών της ηλεκτρικής ενέργειας από τις τιμές του φυσικού αερίου καινα μειωθεί το κόστος ενέργειας για τα νοικοκυριά και ιδιαίτερα για τις επιχειρήσεις».Κάλεσε, μάλιστα, σε αυτήν την κατεύθυνση την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να αναλάβει πρωτοβουλίες για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων.

Παράλληλα, το Συμβούλιο Υπουργών συζήτησε το ζήτημα της Ανοικτής Στρατηγικής Αυτονομίας. Η κ. Σδούκου σημείωσε ότι η ΕΕ χρειάζεται να προχωρήσει γρηγορότερα με τη διασφάλιση κρίσιμων πρώτων υλών για την ενεργειακή μετάβαση, να καλλιεργήσειστρατηγικούς δεσμούς με ομοειδείς χώρες, να αναπτύξει εγχώριες αλυσίδες αξίας στον τομέα της πράσινης ενέργειας, αλλά και να εξασφαλίσει τους απαραίτητους πόρους σε ευρωπαϊκόεπίπεδο.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε στο Συμβούλιο Υπουργών την εκτίμησή της για την προετοιμασία της ΕΕ, ως προς την ασφάλεια εφοδιασμού για τον τρέχοντα χειμώνα, την πρωτοβουλία της για την Ευρωπαϊκή Συμμαχία για τη Χρηματοδότηση της Ενεργειακής Αποδοτικότητας και τις τελευταίες εξελίξεις στην υποβολή των επικαιροποιημένων Εθνικών Σχεδίων για την Ενέργεια και το Κλίμα.

18 Οκτωβρίου, 2023

Συνεδριάζει το υπουργικό συμβούλιο υπό την προεδρία του πρωθυπουργού

by EnergyUp 18 Οκτωβρίου, 2023

Συνεδριάζει στις 11:00 στο Μέγαρο Μαξίμου το υπουργικό συμβούλιο υπό την προεδρία του πρωθυπουργού Κυριακου Μητσοτακη. Επίσης ο πρωθυπουργός θα παραχωρήσει συνέντευξη στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του ΑΝΤ1 και στον δημοσιογράφο Νίκο Χατζηνικολάου.

Τα θέματα της συνεδρίασης του υπουργικού συμβουλίου είναι:

-Ενημέρωση από τον Υπουργό Επικρατείας Σταύρο Παπασταύρου για: α) τη νομοπαρασκευαστική διαδικασία, β) το ετήσιο πρόγραμμα Κεντρικής Επιτροπής Κωδικοποίησης,

-Ενημέρωση από τον αναπληρωτή Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Νίκο Παπαθανάση για τις δράσεις του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας,

-Παρουσίαση από τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστή Χατζηδάκη του νομοσχεδίου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών για την ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2021/2167 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 24ης Νοεμβρίου 2021 για τους διαχειριστές πιστώσεων και τους αγοραστές πιστώσεων, τις εταιρείες διαχείρισης πιστώσεων και την ενίσχυση του ανταγωνισμού στον χρηματοπιστωτικό τομέα,

-Παρουσίαση από τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης ‘Αδωνι Γεωργιάδη και τον Υφυπουργό Πάνο Τσακλόγλου των νομοθετικών πρωτοβουλιών: α) Ταμεία Επαγγελματικής Ασφάλισης και εξορθολογισμός της ασφαλιστικής νομοθεσίας, β) Σύστημα διορισμού και προσλήψεων των εκπαιδευτικών της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης,

-Εισήγηση από την αναπληρώτρια Υπουργό Υγείας Ειρήνη Αγαπηδάκη για το θέμα: Προσωπικός Ιατρός: Παρεμβάσεις βελτίωσης και ενίσχυσης,

-Εισήγηση από τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Θεόδωρο Σκυλακάκη σχετικά με το νέο διαχειριστικό μοντέλο για την προστασία και αξιοποίηση των δασών,

-Παρουσίαση από τον Υπουργό Δικαιοσύνης Γιώργο Φλωρίδη του νομοσχεδίου για τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου για το ενέχυρο επί κινητών, απαιτήσεων και άλλων δικαιωμάτων,

-Εισήγηση από την Υπουργό Εσωτερικών Νίκη Κεραμέως και την Υφυπουργό Βιβή Χαραλαμπογιάννη σχετικά με τον προγραμματισμό προσλήψεων του 2024.

18 Οκτωβρίου, 2023

SUV χρησιμοποιεί ηλιακούς συλλέκτες για τη φόρτιση της ηλεκτρικής μπαταρίας του

by EnergyUp 17 Οκτωβρίου, 2023

 

Τα αυτοκίνητα με μηδενικές εκπομπές ρύπων αυξάνουν συνεχώς τη δημοτικότητά τους, αλλά η λειτουργία ενός ηλεκτρικού οχήματος είναι σχεδόν αδύνατη σε μέρη με περιορισμένη υποδομή φόρτισης.

Η εταιρεία Stella Terra, θα μπορεί να το αλλάξει αυτό.

Το χακί πράσινο αυτοκίνητο εκτός δρόμου τύπου SUV χρησιμοποιεί ηλιακούς συλλέκτες στην καμπυλωτή οροφή του για τη φόρτιση της ηλεκτρικής μπαταρίας του, πράγμα που σημαίνει ότι μπορεί να διανύει μεγάλες αποστάσεις τροφοδοτούμενο εξ ολοκλήρου από τον ήλιο.

Κατασκευασμένο από μια ομάδα φοιτητών του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου του Αϊντχόβεν (TUE), «το πρώτο εκτός δρόμου ηλιακό όχημα στον κόσμο» θα μπορούσε να βοηθήσει στη σύνδεση απομακρυσμένων περιοχών «όπου οι δρόμοι είναι λιγότερο ανεπτυγμένοι και τα ενεργειακά δίκτυα δεν είναι τόσο αξιόπιστα», και να βοηθήσει με τη βοήθεια έκτακτης ανάγκης και τις παραδόσεις, λέει ο Τίεμε Μπόσμαν, υπεύθυνος εκδηλώσεων της ομάδας.

Η ομάδα δοκίμασε το όχημα στο Μαρόκο νωρίτερα αυτό το μήνα, διανύοντας περισσότερα από 1.000 χιλιόμετρα μεταξύ της βόρειας ακτής της χώρας και της ερήμου Σαχάρα στο νότο.

«Το Μαρόκο έχει μια τεράστια ποικιλία τοπίων και διαφορετικών επιφανειών σε αρκετά μικρή απόσταση», λέει ο Μπόσμαν, προσθέτοντας ότι το αυτοκίνητο δοκιμάστηκε «σε κάθε τύπο επιφάνειας που θα μπορούσε να συναντήσει ένα τέτοιο αυτοκίνητο».

Το αυτοκίνητο με άδεια κυκλοφορίας έχει τελική ταχύτητα 145 χιλιόμετρα την ώρα. Σε μια ηλιόλουστη μέρα, η αυτονομία της μπαταρίας του είναι περίπου 710 χιλιόμετρα σε δρόμους και περίπου 550 χιλιόμετρα εκτός δρόμου, ανάλογα με την επιφάνεια. Σε συνθήκες συννεφιάς, η ομάδα εκτιμά ότι η εμβέλεια μπορεί να είναι 50 χιλιόμετρα μικρότερη.

Ο Μπόσμαν σημείωσε ότι το όχημα αποδείχθηκε κατά το ταξίδι κατά το ένα τρίτο πιο αποδοτικό από ό,τι αναμενόταν και ότι ο ελαφρύς σχεδιασμός του το καθιστά λιγότερο ευάλωτο στο να κολλήσει σε δύσβατα εδάφη και να καταπονήσει λιγότερο την ανάρτησή του.

Ηλιακή καινοτομία

Τα ηλεκτρικά οχήματα είναι βαρύτερα από τα συνηθισμένα ηλεκτρικά οχήματα και απαιτούν μεγαλύτερες και βαρύτερες μπαταρίες για την τροφοδοσία τους.

«Εκεί που η αγορά των SUV καινοτομεί σήμερα στα προηγούμενα μοντέλα, εμείς ξεκινάμε πραγματικά από το μηδέν και σχεδιάζουμε τα πάντα μόνοι μας», λέει ο Μπόσμαν. Η ελαχιστοποίηση του βάρους του οχήματος ήταν απαραίτητη και η ομάδα των 22 φοιτητών επικεντρώθηκε στο να κάνει κάθε στοιχείο εξαιρετικά αποδοτικό. Με μόλις 1.200 κιλά, το Stella Terra ζυγίζει περίπου 25% λιγότερο από το μέσο μικρομεσαίο αυτοκίνητο.

Ο αεροδυναμικός σχεδιασμός μειώνει επίσης την αντίσταση και χρησιμοποιεί «ελαφριά και στιβαρά» σύνθετα υλικά για τη μείωση του βάρους, λέει ο Μπομπ βαν Γκίνκελ, τεχνικός διευθυντής του Stella Terra.

«Ένα από» τα πλεονεκτήματα των ηλιακών συλλεκτών στην κορυφή είναι ότι μπορούμε να έχουμε μια πολύ μικρότερη μπαταρία επειδή φορτίζουμε κατά την οδήγηση», προσθέτει ο βαν Γκίνκελ.

Με τη δυνατότητα να ταξιδεύουν εκτός δρόμου και χωρίς να χρειάζονται σημεία φόρτισης, οι οδηγοί ενός ηλιακού οχήματος είναι απελευθερωμένοι να πηγαίνουν όπου θέλουν, λέει ο βαν Γκίνκελ. Ο μόνος περιορισμός, λέει, είναι «τι θα κάνετε όταν θέλετε να κοιμηθείτε;».

Για να απαντήσει σε αυτό το ερώτημα, το Stella Terra βασίζεται στην ιδέα του ηλιακού τροχόσπιτου που κατασκευάστηκε προηγουμένως στο πανεπιστήμιο, και οι σχεδιαστές έκαναν στοιχεία του εκτός δρόμου αυτού του οχήματος βιώσιμα για πολυήμερα ταξίδια μεγάλων αποστάσεων: για παράδειγμα, τα καθίσματα του αυτοκινήτου αναδιπλώνονται πλήρως για να δημιουργήσουν ένα κρεβάτι. Όταν το αυτοκίνητο είναι ακινητοποιημένο, οι ηλιακοί συλλέκτες μπορούν να επεκταθούν για να μεγιστοποιήσουν τη φόρτιση, ενώ παράλληλα λειτουργούν και ως τέντα για σκιά.

Από την ιδέα στην υλοποίηση

Το εργαστήριο καινοτομίας αυτοκινήτων του Πανεπιστημίου του ΤUE πειραματίζεται με ηλιακά οχήματα για πάνω από μια δεκαετία, παράγοντας πρωτότυπα αυτοκίνητα που συνήθως είναι «πέντε έως 10 χρόνια μπροστά από την αγορά», λέει ο Μπόσμαν.

Μια σημαντική πρόκληση είναι η μετατροπή του πρωτότυπου αυτοκινήτου σε αυτοκίνητο που μπορεί να παραχθεί μαζικά. Οι απόφοιτοι της πρώτης ομάδας φοιτητών του προγράμματος TUE Solar ανακοίνωσαν το 2022 ότι η εταιρεία τους Lightyear ξεκίνησε την παραγωγή ενός αυτοκινήτου εξοπλισμένου με ηλιακούς συλλέκτες. Νωρίτερα φέτος, η εταιρεία κατέθεσε αίτηση πτώχευσης, προτού επανεκκινήσει μήνες αργότερα για να επικεντρωθεί σε ένα νέο, φθηνότερο μοντέλο.

Ο Μπόσμαν και οι συμφοιτητές του ελπίζουν ότι η ιδέα τους για το όχημα θα μπορούσε να παραχθεί μαζικά στο άμεσο μέλλον. «Στόχος μας είναι επίσης να εμπνεύσουμε όχι μόνο τους καθημερινούς ανθρώπους, αλλά και την αυτοκινητοβιομηχανία, τις Ford και Chrysler, να ξανασκεφτούν τα σχέδιά τους και να καινοτομήσουν ταχύτερα από ό,τι κάνουν σήμερα», λέει ο Μπόσμαν.

Πρόσθεσε επίσης ότι η ομάδα σχεδίασε μετατροπείς ηλιακών πάνελ υψηλής απόδοσης, οι οποίοι ελπίζει ότι θα μπορούσαν να είναι επωφελείς για την ευρύτερη ηλιακή βιομηχανία.

«Είναι στο χέρι της αγοράς τώρα, η οποία έχει τους πόρους και τη δύναμη να κάνει αυτή την αλλαγή και τη μετάβαση σε πιο βιώσιμα οχήματα».

Πηγή: CNN

17 Οκτωβρίου, 2023

EU MED9- Την αξιοποίηση της Τεχνητής Νοημοσύνης υπέγραψε η Ελλάδα

by EnergyUp 17 Οκτωβρίου, 2023

Κοινή δήλωση για την αξιοποίηση της Τεχνητής Νοημοσύνης υπέγραψε η Ελλάδα με τις χώρες που μετείχαν σε διάσκεψη των EU MED9 χωρών στη Μάλτα για την Ψηφιακή Διακυβέρνηση. Η αποδοχή της κοινής δήλωσης πραγματοποιήθηκε από τον υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρη Παπαστεργίου, ενώ τη χώρα εκπροσώπησε στη διάσκεψη ο Γενικός Γραμματέας Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημοσθένης Αναγνωστόπουλος.

Συγκεκριμένα, την κοινή δήλωση συνυπέγραψε η Ελλάδα με την Κροατία, την Κύπρο, τη Μάλτα, τη Γαλλία, την Ιταλία, την Πορτογαλία, την Ισπανία και τη Σλοβενία. Στη δήλωση, αναγνωρίζεται η δραστική επιρροή της Τεχνητής Νοημοσύνης στο ψηφιακό μέλλον και τονίζεται η αδήριτη ανάγκη της προάσπισης των δικαιωμάτων του πολίτη ταυτόχρονα με την προώθηση της καινοτομίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Η Ευρωπαϊκή Πράξη για την Τεχνητή Νοημοσύνη δίνει το πλαίσιο στο οποίο θα διασφαλιστεί ότι η έρευνα, η ανάπτυξη και η χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης συμμορφώνεται με τα διεθνή ηθικά πρότυπα και τις αρχές που διασφαλίζουν τα ανθρώπινα δικαιώματα, το κράτος δικαίου και τις δημοκρατικές αρχές.

Συνοπτικά, οι EU MED9 συμφώνησαν ότι από κοινού θα διερευνήσουν την πιθανότητα ανάπτυξης εφαρμογών Τεχνητής Νοημοσύνης για την αντιμετώπιση των προκλήσεων της κλιματικής αλλαγής στη Μεσόγειο καθώς και της βελτιστοποίησης της διαχείρισης των πόρων και της προώθησης βιώσιμων πρακτικών. Ακόμη, δεσμεύτηκαν για την ανάπτυξη τεχνολογιών Τεχνητής Νοημοσύνης με ανθρωποκεντρικό προσανατολισμό, ηθική υπευθυνότητα και με σεβασμό στα ανθρώπινα δικαιώματα. Επίσης, δεσμεύτηκαν για επένδυση σε ισχυρές υποδομές Τεχνητής Νοημοσύνης και σε κέντρα έρευνας και ανάπτυξης στην περιοχή της Μεσογείου καθώς και για τη χρήση των δυνατοτήτων της για τη βελτίωση των υπηρεσιών που παρέχει το Δημόσιο κάθε χώρας στους πολίτες της.

Για τους σκοπούς αυτούς, οι χώρες ενθαρρύνουν την ανταλλαγή τεχνογνωσίας, έρευνας και βέλτιστων πρακτικών στο κομμάτι της Τεχνητής Νοημοσύνης και συμφωνούν να συνεργαστούν σε πρωτοβουλίες για την εκπαίδευση, την αναβάθμιση των δεξιοτήτων των πολιτών και του στελεχιακού δυναμικού, και την εξασφάλιση μιας «δεξαμενής» ταλέντων με εξειδίκευση στις τεχνολογίες της εποχής.

17 Οκτωβρίου, 2023

Ενεργειακή αναβάθμιση, των κτιρίων του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, από το πρόγραμμα «ΗΛΕΚΤΡΑ».

by EnergyUp 17 Οκτωβρίου, 2023

Φωτό: Η Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Αλεξάνδρα Σδούκου και ο Υφυπουργός Εθνικής Άμυνας κ. Κεφαλογιάννησ.

Ο Υφυπουργός Εθνικής Άμυνας Ιωάννης Κεφαλογιάννης είχε συνάντηση εργασίας με την Υφυπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Αλεξάνδρα Σδούκου.

Αντικείμενο της συνάντησης μεταξύ των αρμόδιων υφυπουργών αποτέλεσε η πρόταση που έχει υποβάλλει το ΥΠΕΘΑ για τη χρηματοδότησή του από το Πρόγραμμα «ΗΛΕΚΤΡΑ» ύψους 72.000.000 € με στόχο τη βελτίωση ενεργειακής απόδοσης κτιριακών υποδομών του Υπουργείου.

O κ. Κεφαλογιάννης και η κα Σδούκου συζήτησαν το ενεργειακό σχέδιο για τα κτίρια του 401 Γενικού Στρατιωτικού Νοσοκομείου Αθηνών, της Διοίκησης Υποβρυχίων «ΠΡΩΤΕΥΣ», του κτιρίου Ενδιαίτησης της Σχολής Μονίμων Υπαξιωματικών Ναυτικού και τα 22 κτίρια της Στρατιωτικής Σχολής Ευελπίδων καθώς και το κτιριακό συγκρότημα του ΥΠΕΘΑ στο Στρατόπεδο ΠΑΠΑΓΟΥ. Συγκεκριμένα, το σχέδιο περιλαμβάνει παρεμβάσεις όπως η ενεργειακή θωράκιση και το σύστημα ενεργειακής διαχείρισης των κτιρίων, η εγκατάσταση φωτοβολταϊκών σταθμών και πληθώρα άλλων για την εξοικονόμηση ενέργειας και κόστους.

Μετά το τέλος της συνάντησης ο Υφυπουργός Εθνικής Άμυνας κ. Κεφαλογιάννης, δήλωσε:

«H ενεργειακή αναβάθμιση των υποδομών του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας αποτελεί προτεραιότητα για την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου. Είναι ιδιαίτερα σημαντική η μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος, καθώς και η εξοικονόμηση πόρων. Στο πλαίσιο αυτό αξιοποιούμε το Ταμείο Ανάκαμψης και θα αναζητηθούν περαιτέρω χρηματοδοτικά εργαλεία από ευρωπαϊκά κονδύλια και περιφερειακά προγράμματα».

H Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κα Αλεξάνδρα Σδούκου, δήλωσε σχετικά:

«Με χαρά υποδεχθήκαμε σήμερα στο ΥΠΕΝ τον Υφυπουργό Άμυνας κ. Κεφαλογιάννη για να συζητήσουμε θέματα που αφορούν στην ενεργειακή αναβάθμιση των κτιριακών εγκαταστάσεων του ΥΠΕΘΑ και πιο συγκεκριμένα για τις αιτήσεις ένταξης στο πρόγραμμα ΗΛΕΚΤΡΑ. Η ενεργειακή αναβάθμιση των κτιριακών εγκαταστάσεων του Δημοσίου βρίσκεται ψηλά στις προτεραιότητές μας. Στόχος μας είναι να προσελκύσουμε όσο περισσότερα δημόσια κτίρια γίνεται και να συμβάλουμε στην επίτευξη των εθνικών στόχων για μείωση των καταναλώσεων και εξοικονόμηση ενέργειας».

17 Οκτωβρίου, 2023

ΕΚ: Δημιουργία της πλατφόρμας «Strategic Technologies for Europe Platform – STEP».

by EnergyUp 17 Οκτωβρίου, 2023

Την πρόταση για τη δημιουργία της πλατφόρμας «Strategic Technologies for Europe Platform – STEP», υιοθέτησε  σήμερα το Ευρωπαικό Κοινοβούλιο, για την ενίσχυση κρίσιμων στρατηγικών τεχνολογιών μέσω χρηματοδοτικής στήριξης, της «Σφραγίδας Κυριαρχίας» και της «Πύλης Κυριαρχίας».

Στόχος της πρωτοβουλίας είναι η ενίσχυση διαφόρων προγραμμάτων και κονδυλίων της ΕΕ και η διοχέτευση έως και 160 δισ. ευρώ σε νέες επενδύσεις, παράλληλα με τα κίνητρα της πολιτικής συνοχής και τον μηχανισμό ανάκαμψης και ανθεκτικότητας.

Σύμφωνα με την  ανακοίνωση του Ευρωκοινοβουλίου, η πλατφόρμα θα ενισχύσει την ανάπτυξη κρίσιμων τεχνολογιών και αλυσίδων αξίας στους τομείς της ψηφιακής τεχνολογίας, των τεχνολογιών μηδενικού ισοζυγίου και της βιοτεχνολογίας. Θα συνεισφέρει επίσης στην αντιμετώπιση των ελλείψεων εργατικού δυναμικού και δεξιοτήτων, στηρίζοντας την καινοτομία.

Στις τροπολογίες τους, οι ευρωβουλευτές ζητούν επιπλέον 3 δισ. ευρώ από τα 10 δισ. που προτάθηκαν από την Επιτροπή, ανεβάζοντας το συνολικό προϋπολογισμό του STEP σε 13 δισ. ευρώ νέων κεφαλαίων.

Όπως τονίζουν οι ευρωβουλευτές, η πρωτοβουλία θα πρέπει επίσης να λειτουργήσει ως δοκιμαστικό πρόγραμμα για την πλήρη ανάπτυξη του Ταμείου Κυριαρχίας κατά την επόμενη περίοδο του ΠΔΠ. Το Κοινοβούλιο ζητά από την Επιτροπή να διενεργήσει ενδιάμεση αξιολόγηση έως το 2025, στην οποία θα πρέπει να συμπεριληφθεί είτε μια πρόταση τροποποίησης της «STEP», είτε μια νέα πρόταση για ένα πλήρως ανεπτυγμένο Ευρωπαϊκό Ταμείο Κυριαρχίας.

Το Ευρωκοινοβούλιο θεωρεί ότι η πλατφόρμα, μαζί με την αναθεώρηση του μακροπρόθεσμου προϋπολογισμού, θα πρέπει να συμφωνηθεί το συντομότερο δυνατόν, καθώς το πακέτο θα πρέπει να ενσωματωθεί στον ετήσιο προϋπολογισμό του επόμενου έτους που θα αποτελέσει αντικείμενο διαπραγμάτευσης τον Νοέμβριο του 2023.

«Η STEP προοριζόταν να αποτελέσει το νέο Ευρωπαϊκό Ταμείο Κυριαρχίας, αλλά κάτι τέτοιο δεν πραγματοποιήθηκε. Με την STEP, η Επιτροπή προσπαθεί να τετραγωνίσει τον κύκλο πολιτικά, αλλά η πρόταση περιέχει τρεις αντικρουόμενους στόχους: την παραγωγή των απαραίτητων τεχνολογιών για την επίτευξη των κλιματικών μας στόχων, την αύξηση της κυριαρχίας της Ευρώπης έναντι άλλων περιοχών και την ενίσχυση της συνοχής μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ», δήλωσε ο επικεφαλής ευρωβουλευτής της Επιτροπής Βιομηχανίας, Έρευνας και ενέργειας Κρίστιαν Έλερ (ΕΛΚ, Γερμανία).

«Οι στρατηγικές επενδύσεις είναι ζωτικής σημασίας για την ενίσχυση της αυτονομίας μας και τη συμβολή σε μια γεωπολιτικά ενωμένη Ευρώπη», δήλωσε ο συνεισηγητής Χοσέ Μανουέλ Φερνάντες (ΕΛΚ, Πορτογαλία). «Η πρωτοβουλία STEP είναι ολοκληρωμένη και χρησιμοποιεί υφιστάμενα προγράμματα όπως το InvestEU και το πρόγραμμα Ορίζων Ευρώπη.

Προτείνουμε 13 δισ. ευρώ (αντί 10 δισ. όπως πρότεινε η Επιτροπή) για την ενίσχυση αυτής της στρατηγικής, διασφαλίζοντας ότι τα έργα προσθέτουν αξία όχι μόνο σε τοπικό επίπεδο αλλά σε ολόκληρη την ΕΕ. Είναι σημαντικό να έχουμε συνέργειες μεταξύ αυτών των ταμείων, μια γεωγραφική ισορροπία και διαφάνεια, που υποστηρίζεται από την κεντρική επιτροπή STEP που ζητάμε, αποφεύγοντας την πρόσθετη γραφειοκρατία και εστιάζοντας στην άμεση εκτέλεση του έργου», πρόσθεσε.

Η νομοθεσία εγκρίθηκε με ψήφους 385 υπέρ, 85 κατά και 151 αποχές. Οι διαπραγματεύσεις με τα κράτη μέλη μπορούν να ξεκινήσουν μόλις το Συμβούλιο συμφωνήσει σε μια κοινή θέση.

17 Οκτωβρίου, 2023

Το «IPTO Τalent», για νέες και νέους διπλωματούχους μηχανικούς, πτυχιούχους θετικών επιστημών, νομικής και οικονομικών επιστημών

by EnergyUp 17 Οκτωβρίου, 2023

Τον νέο κύκλο του προγράμματος «IPTO Τalent», για νέες και νέους επιστήμονες, ανοίγει για δεύτερη χρονιά ο Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, με στόχο την ανάσχεση του brain drain και την προσέλκυση ανθρώπινου δυναμικού νεαρής ηλικίας με υψηλού επιπέδου προσόντα και δεξιότητες.

Tο νέο πρόγραμμα του ΑΔΜΗΕ απευθύνεται σε νέες και νέους διπλωματούχους μηχανικούς, πτυχιούχους θετικών επιστημών, νομικής και οικονομικών επιστημών με ελάχιστη (έως δύο έτη) ή καθόλου εργασιακή εμπειρία. Τους δίνει τη δυνατότητα να ξεκινήσουν την επαγγελματική τους σταδιοδρομία από τον ΑΔΜΗΕ, ο οποίος τα τελευταία χρόνια υλοποιεί ένα μεγάλο πρόγραμμα εγχώριων και διεθνών ηλεκτρικών διασυνδέσεων, με στόχο την ενεργειακή μετάβαση της χώρας. Οι 20 υποψήφιες και υποψήφιοι οι οποίοι θα επιλεγούν μετά από ατομικές συνεντεύξεις και διαφανείς διαδικασίες αξιολόγησης δεξιοτήτων, θα ενταχθούν στο ανθρώπινο δυναμικό του ΑΔΜΗΕ με έμμισθη σχέση πλήρους απασχόλησης διάρκειας ενός έτους, και θα εργαστούν σε διαφόρων ειδών projects που υλοποιεί ο Διαχειριστής στην Αττική, αποκομίζοντας σημαντική γνώση και εμπειρία.

Τα έργα ενδεικτικά αφορούν στην ανάπτυξη εφαρμογών & πληροφοριακών συστημάτων, στην ανάλυση δεδομένων, στη μελέτη, το σχεδιασμό και την κατασκευή ενεργειακών υποδομών, σε ρυθμιστικά θέματα αγοράς ενέργειας, σε οικονομικές αναλύσεις, και στην προστασία δεδομένων επιχειρηματικού απορρήτου και GDPR.

Οι 20 επιτυχόντες σε πρώτη φάση θα λάβουν εκπαίδευση και καθοδήγηση από έμπειρα στελέχη του ΑΔΜΗΕ, και στη συνέχεια θα ενταχθούν στις ομάδες που θα αναλάβουν την υλοποίηση των αντίστοιχων νέων έργων.

Σημειώνεται ότι περίπου το 60% των νέων επιστημόνων που προσελήφθησαν στον ΑΔΜΗΕ κατά τον πρώτο κύκλο του «IPTO Talent» παρέμειναν στην εταιρεία και μετά τη λήξη του προγράμματος. Την ίδια στιγμή, ο Διαχειριστής αξιοποίησε τη μεγάλη «δεξαμενή» των βιογραφικών που συγκέντρωσε -καθώς το ενδιαφέρον των υποψηφίων ήταν υψηλό- για να καλύψει και άλλες ανάγκες, πέραν των projects που αφορούσε το πρόγραμμα.

Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ Μάνος Μανουσάκης, δήλωσε: «Με την πρωτοβουλία “IPTO Talent”, ο ΑΔΜΗΕ γίνεται εφαλτήριο επαγγελματικής εξέλιξης και δημιουργεί ποιοτικές θέσεις εργασίας για νέες και νέους επιστήμονες που σήμερα βρίσκονται στο ξεκίνημα της καριέρας τους. Το νέο επιστημονικό προσωπικό έχει την ευκαιρία να αποκτήσει πολύτιμη εμπειρία και τεχνογνωσία πάνω σε πολλά και διαφορετικά έργα που υλοποιεί ο ΑΔΜΗΕ, στο γραφείο, το εργοτάξιο και στις κρίσιμες ενεργειακές υποδομές. Ιδιαίτερα σημαντικό είναι ότι και ο ίδιος ο Διαχειριστής μέσα από το “IPTO Talent”, εμπλουτίζει το ανθρώπινο δυναμικό του με άτομα υψηλής εξειδίκευσης που δίνουν νέα ώθηση στον οργανισμό με τις γνώσεις και τις ιδέες τους».

17 Οκτωβρίου, 2023
ΕΠΟΜΕΝΑ
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ

NEWSROOM

  • Σχεδόν το 80% των κέντρων δεδομένων παγκοσμίως εκτίθενται σε ακραίους κλιματικούς κινδύνους

    24 Ιουνίου, 2026
  • Ε Ε -ΟΟΣΑ και αγορές δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία

    8 Ιουνίου, 2026
  • Νίκη του Νικόλ Πασινιάν στις εκλογές στην Αρμενία

    8 Ιουνίου, 2026
  • Γιώργος Κώτσηρας: Τα οφέλη από τις αλλαγές στη ρύθμιση των 72 δόσεων

    8 Ιουνίου, 2026
  • Κυριάκος Πιερρακάκης: Όσο βελτιώνεται η οικονομική συνθήκη, κάθε μέρα, κάθε βδομάδα, κάθε μήνα θα υπάρχουν κινήσεις προς όφελος της κοινωνίας

    8 Ιουνίου, 2026
  • Νίκος Δένδιας: Για έναν Έλληνα υπουργό είναι πάντα συγκινητικό να βρίσκεται εδώ, στη Λευκωσία, στην πρωτεύουσα του Κυπριακού Ελληνισμού

    8 Ιουνίου, 2026
  • Ανοίγει σήμερα η ευρωπαϊκή πρόσκληση για καθαρή ενέργεια -CETPartnership 2026

    8 Ιουνίου, 2026
  • Στην Ουάσιγκτον βρίσκεται από σήμερα  ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Σταύρος Παπασταύρου

    8 Ιουνίου, 2026
  • Το Πεκίνο προωθεί ένα πιλοτικό πρόγραμμα για την καινοτόμο ανάπτυξη δικτύων τεχνολογίας 6G

    8 Ιουνίου, 2026
  • ΔΕΗ: από σήμερα η διαπραγμάτευση των νέων μετοχών

    26 Μαΐου, 2026
  • ΔΕΔΔΗΕ: Υπεγράφη η σύμβαση για την κατασκευή του νέου Κέντρου Διανομής Κερατέας

    15 Μαΐου, 2026
  • Η συνάντηση των Υπουργών Ενέργειας της Ελλάδας, της Σερβίας, της Βόρειας Μακεδονίας και της Βουλγαρίας

    15 Μαΐου, 2026
  • Από τη «μικρή ΔΕΗ» στη «διπλή ΔΕΗ» – Την Πέμπτη η γενική συνέλευση για αύξηση κεφαλαίου 4 δισ. ευρώ – Στόχος ο διπλασιασμός της εγκατεστημένης ισχύος

    11 Μαΐου, 2026
  • Δημιουργία φωτοβολταϊκού σταθμού στην περιοχή Λάγουρα του Δήμου Άργους Ορεστικού Καστοριάς

    6 Μαΐου, 2026
  • Κυριάκος Μητσοτάκης: Ανάγκη ενίσχυσης και επιτάχυνσης της ευρωπαϊκής αμυντικής βιομηχανίας και παραγωγής

    4 Μαΐου, 2026

Το ηλεκτρονικό περιοδικό για την ενέργεια, τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, την οικονομία και το περιβάλλον!

Λεωφόρος Κηφισίας 62-64, Μαρούσι  15125
info@energyup.gr

Μέλος του

Team Energyup.gr

Παππά Μαρία
Βλάχος Γιώργος
Δέδε Ιωάννα
Αντωνίου Γιάννης

Facebook Twitter

ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ

  • Σχεδόν το 80% των κέντρων δεδομένων παγκοσμίως εκτίθενται σε ακραίους κλιματικούς κινδύνους

    24 Ιουνίου, 2026
  • Ε Ε -ΟΟΣΑ και αγορές δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία

    8 Ιουνίου, 2026
  • Νίκη του Νικόλ Πασινιάν στις εκλογές στην Αρμενία

    8 Ιουνίου, 2026

@2021 - Energyup.gr - All Right Reserved.


Back To Top
Energy Up
  • ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
  • NEWSROOM
  • ΕΝΕΡΓΕΙΑ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
  • ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
  • AUTO NEWS
  • ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΕΠΩΝΥΜΩΣ
  • ΔΙΕΘΝΗ