Πέμπτη, 25 Ιουνίου 2026 | 4:33 μμ
Energy Up
  • ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
  • NEWSROOM
  • ΕΝΕΡΓΕΙΑ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
  • ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
  • AUTO NEWS
  • ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΕΠΩΝΥΜΩΣ
  • ΔΙΕΘΝΗ

Διήμερο Climathon, 23-24Σεπτεμβρίου 2023 στο Λαύριο.

by EnergyUp 18 Σεπτεμβρίου, 2023

.

Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, πρόκειται να διοργανώσει ένα διήμερο Climathon το Σάββατο, 23 Σεπτεμβρίου 2023 στο Μηχανουργείο του Δήμου Λαυρίου και την Κυριακή, 24 Σεπτεμβρίου 2023 στην Αίθουσα Επίπλευσης στο Τεχνολογικό Πάρκο Λαυρίου.

Το Climathon στο Λαύριο θα υλοποιηθεί σε συνεργασία με την Μονάδα Αειφόρου Ανάπτυξης – ΕΚ ΑΘΗΝΑ, και με την υποστήριξη του Δήμου Λαυρίου, του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου, του ΤΑΙΠΕΔ, του Τεχνολογικού Πάρκου Λαυρίου και του Climate-KIC.

Tο έργο συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, από το ΕΣΠΑ 2014-2020 μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος “Υποδομές Μεταφορών Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη”.

Το Climathon είναι ένα διήμερο ideathon που επιδιώκει να προσελκύσει και να ευαισθητοποιήσει τους πολίτες σε θέματα που αντιμετωπίζει η τοπική κοινότητα και αφορούν την κλιματική αλλαγή. Οι πολίτες με την καθοδήγηση των μεντόρων καλούνται να προτείνουν βιώσιμες και καινοτόμες λύσεις με στόχο τον μετριασμό και την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή. Στην καρδιά της πρωτοβουλίας βρίσκονται οι διοργανωτές και οι συμμετέχοντες του Climathon σε κάθε πόλη, οι οποίοι υποστηρίζουν και προωθούν το κίνημα σε όλο τον κόσμο.

Δήμοι, επιχειρήσεις, σχολεία και πανεπιστήμια, ειδικοί και μη, νέοι και γονείς καλούνται να συμμετάσχουν σε αυτό το ταξίδι συν-δημιουργίας νέων λύσεων.

Σήμερα, περισσότερο από ποτέ, χρειαζόμαστε φρέσκες και καινοτόμες ιδέες και δράσεις για το κλίμα επιδιώκοντας μηδενικές εκπομπές άνθρακα σε παγκόσμια κλίμακα. Ως εκ τούτου, φιλοδοξούμε να συνεισφέρουμε στην εξεύρεση αποτελεσματικών λύσεων για τις πραγματικές κλιματικές προκλήσεις.

18 Σεπτεμβρίου, 2023

Χρήστος Σταϊκούρας: Άμεση αντιμετώπιση των ζημιών στις υποδομές των πληγεισών περιοχών – Οι άξονες δράσης

by EnergyUp 18 Σεπτεμβρίου, 2023

 

«Εργαζόμαστε συστηματικά, υπεύθυνα και σοβαρά, σχεδιάζοντας, δρομολογώντας και υλοποιώντας, συγκεκριμένες δέσμες πολιτικών πρωτοβουλιών, μέσα στους πρώτους μήνες της νέας διακυβέρνησης», δήλωσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, κατά την εναρκτήρια εκδήλωση του 6ου Συνεδρίου Υποδομών και Μεταφορών – ITC 2023. Στο επίκεντρο της τοποθέτησής του ο Υπουργός, έθεσε τους πυλώνες και τους άξονες για τον συνολικό εθνικό σχεδιασμό και την υλοποίηση έργων υποδομών, τις καίριες πρωτοβουλίες για τις μεταφορές, αλλά και τον σχεδιασμό για την ανάληψη δράσεων με σκοπό την αποκατάσταση των ζημιών από την κακοκαιρία «Daniel».

Ειδικότερα, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ανέλυσε τις έξι βασικές δέσμες δράσεων για την πραγματοποίηση μικρών και μεγάλων δημοσίων έργων, όπως το Μετρό της Θεσσαλονίκης, το Μετρό της Αθήνας, αλλά και τα μεγάλα οδικά έργα. Επεσήμανε την κατασκευή μεγάλων αρδευτικών, εγγειοβελτιωτικών και αντιπλημμυρικών έργων, τον έλεγχο και τη συντήρηση υφιστάμενων έργων υποδομής, με τις γέφυρες να αποτελούν σημαντικό μέρος του δομικού πλούτου της χώρας μας. Πρόσθεσε επίσης την ανανέωση του στόλου των λεωφορείων, την ανάταξη, ενίσχυση και επέκταση του ελληνικού σιδηροδρόμου, αλλά και τη δημιουργία μητροπολιτικών φορέων, υπεύθυνων για το κυκλοφοριακό, σε Αττική και Θεσσαλονίκη.

Ο κ. Σταϊκούρας, μιλώντας για την πρόσφατη θεομηνία «Daniel», έκανε λόγο για «κόστος βαρύ, σε ανθρώπινες ζωές, περιουσίες, φυτικό και ζωικό κεφάλαιο, περιβάλλον και υποδομές» και υπογράμμισε τους δύο βασικούς άξονες δράσεων: την άμεση αποκατάσταση των ζημιών στις υποδομές των πληγεισών περιοχών, με έργα κυρίως οδικά και σιδηροδρομικά, αλλά και την υλοποίηση νέων έργων, υψηλότερης ανθεκτικότητας, ώστε να μετριάσουμε, όσο είναι εφικτό, μελλοντικούς κινδύνους.

 

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σταϊκούρα:

 

Θέλω να ευχαριστήσω για την πρόσκληση τους διοργανωτές του εξαιρετικού, ετήσιου Συνεδρίου του ITC. Συνέδριο θεσμός, που μας δίνει την ευκαιρία να μιλήσουμε για τις δυνατότητες και τις ευκαιρίες του κλάδου των υποδομών και των μεταφορών στη χώρα μας, συνεκτιμώντας τις προκλήσεις που αναδεικνύει η νέα πραγματικότητα της κλιματικής αλλαγής.

Στο Υπουργείο γνωρίζουμε ότι το σύστημα των υποδομών και μεταφορών αποτελεί ισχυρό προσδιοριστικό παράγοντα του ρυθμού μεγέθυνσης και ανάπτυξης της οικονομίας, της ποιότητας ζωής των πολιτών όλης της επικράτειας και, σε τελική ανάλυση, της προώθησης της συνολικής ισχύος της χώρας.

Η Ελλάδα βρίσκεται σε γεωγραφική, γεωπολιτική και γεωοικονομική θέση κρίσιμης σημασίας. Έπαιζε, ανέκαθεν, σημαντικό ρόλο στις εξελίξεις στην ευρύτερη περιοχή.  Όμως, η θέση από μόνη της δεν αρκεί. Το σύστημα υποδομών και μεταφορών δίνει υψηλή προστιθέμενη αξία στο ρόλο που απορρέει από τη θέση της χώρας. Γι’ αυτό το λόγο, στις προγραμματικές δηλώσεις της Κυβέρνησης, πριν από 2 περίπου μήνες, αναφέρθηκα στους βασικούς πυλώνες της νέας στρατηγικής στόχευσης της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Τους θυμίζω:

  • Η αποτελεσματική προώθηση των εν εξελίξει έργων και ο ρεαλιστικός σχεδιασμός νέας δέσμης έργων.
  • Η ενίσχυση της ασφάλειας των υποδομών και των μεταφορών.
  • Η βελτίωση της ποιότητας των έργων και των υπηρεσιών.
  • Η βελτίωση της αποδοτικότητας των χρησιμοποιούμενων πόρων, εθνικών και ευρωπαϊκών.
  • Η προώθηση της παραγωγικότητας και της αποτελεσματικότητας όλων των δομών του τομέα.
  • Η ενίσχυση των «πράσινων» υποδομών και μεταφορών.
  • Η ορθολογική αξιοποίηση των πολύτιμων υδάτινων πόρων.

Πάνω σε αυτούς τους πυλώνες εργαζόμαστε, συλλογικά και συνεκτικά, συστηματικά και μεθοδικά, υπεύθυνα και σοβαρά, υλοποιώντας, δρομολογώντας και σχεδιάζοντας συγκεκριμένες δέσμες πολιτικών πρωτοβουλιών μέσα στους πρώτους μήνες της νέας διακυβέρνησης.

 

1η Δέσμη Πολιτικών: Η υλοποίηση δημοσίων έργων.

Πράγματι, αυτή τη στιγμή, βρίσκονται σε εξέλιξη εκατοντάδες μικρά και μεγάλα έργα σε όλη την επικράτεια, με στόχο τις σύγχρονες υποδομές και τις ασφαλείς μεταφορές.

Ανάμεσα σε αυτά και τα μεγάλα, εμβληματικά έργα.

Το Μετρό Θεσσαλονίκης θα λειτουργήσει μέσα στο 2024. Οριστικοποιείται, άμεσα, η τελική χάραξη των νέων επεκτάσεών του.

Σημαντικό τμήμα του Ε65 παραδίδεται τους πρώτους μήνες του 2024, και το υπόλοιπο, μέχρι την Εγνατία, εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2025.

Ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος προχωρά. Έχει ήδη ολοκληρωθεί το 25% του έργου, και αναμένεται, στο σύνολό του, να παραδοθεί το 2025.

Η οδική σύνδεση Άκτιο – Αμβρακία θα παραδοθεί, στο σύνολό της, το επόμενο δίμηνο.

Ο Βόρειος Οδικός Άξονας της Κρήτης προχωρά.

Στη Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, έχουν ολοκληρωθεί σχεδόν οι μισές από τις πρόδρομες εργασίες, ενώ ο πρώτος μετροπόντικας έχει ήδη διανύσει τα πρώτα μέτρα και βρίσκεται στο στάδιο που χαρακτηρίζουν οι μηχανικοί ως συστηματοποίηση της εκσκαφής. Η πρώτη φάση της ανάπτυξης της γραμμής Άλσος Βεΐκου – Γουδί αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2029, και θα περιλαμβάνει 15 σύγχρονους σταθμούς που θα συμπληρώνουν το σημερινό δίκτυο.

Η κατασκευή της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής της Θεσσαλονίκης (Flyover) ξεκινά μέσα στο επόμενο δίμηνο.

Το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι αναμένεται να παραδοθεί το 2027.

Ο οδικός άξονας Ιωάννινα – Κακκαβιά επανα-δημοπρατείται εφέτος.

Εξετάζεται ο τρόπος επανα-δημοπράτησης τμήματος του οδικού άξονα Λαμία-Καρπενήσι.

Ο οδικός άξονας Μπράλος-Άμφισσα και η παράκαμψη της Χαλκίδας ξεκινούν να κατασκευάζονται μέσα στις αμέσως επόμενες εβδομάδες, με πρόδρομες εργασίες να υλοποιούνται σε κάποια τεχνικά έργα.

 

 

2η Δέσμη Πολιτικών: Η υλοποίηση μεγάλων αρδευτικών, εγγειοβελτιωτικών και αντιπλημμυρικών έργων.

Σήμερα, βρίσκονται σε εξέλιξη μελέτες, ύψους 28,9 εκατ. ευρώ, για 11 μεγάλα αντιπλημμυρικά έργα. Υλοποιούνται άλλα 10, συνολικού ύψους 344 εκατ. ευρώ, στις Περιφέρειες Αττικής, Κεντρικής Μακεδονίας και Πελοποννήσου. Επίσης 4 έργα, ύψους 197 εκατ. ευρώ, είναι υπό ανάθεση. Όπως υπό ανάθεση είναι και 2 έργα ΣΔΙΤ, ύψους 497 εκατ. ευρώ.

Και αναφέρομαι σε αυτά, διότι με βάση το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο, στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εμπίπτουν η μελέτη και η κατασκευή έργων αντιπλημμυρικής προστασίας εφόσον αυτά χαρακτηριστούν με απόφαση Υπουργού ως ειδικά και σημαντικά έργα εθνικού επιπέδου.

Υπενθυμίζω ότι οι αρμοδιότητες που αφορούν τον σχεδιασμό, μελέτη, κατασκευή και συντήρηση των αντιπλημμυρικών έργων, καθώς και οι αρμοδιότητες που αφορούν τον καθαρισμό και την αστυνόμευση ρεμάτων και απαλλοτριωμένων χώρων παρά τα ρέματα ασκούνται από τις αρμόδιες υπηρεσίες των Περιφερειών.

Ενώ τα αντιπλημμυρικά έργα που εκτελούνται στην ορεινή κοίτη των υδατορεμάτων (π.χ. έργα ορεινής υδρονομίας), αποτελούν ειδικά δασοτεχνικά έργα, που υπάγονται στην αρμοδιότητα των δασικών υπηρεσιών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Στα ανωτέρω, προστίθενται 49 μεγάλα αρδευτικά έργα που έρχονται στην ευθύνη υλοποίησης του Υπουργείου από το Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, προϋπολογισμού 642 εκατ. ευρώ, και τα οποία βρίσκονται σε διαφορετικές φάσεις ωρίμανσης.

 

3η Δέσμη Πολιτικών: Ο έλεγχος και η συντήρηση υφιστάμενων έργων υποδομής.

Για παράδειγμα, οι γέφυρες αποτελούν σημαντικό μέρος του δομικού πλούτου της χώρας μας. Παρότι αντιστοιχούν – κατά μέσο όρο – μόλις στο 2-3% των χιλιομέτρων του οδικού δικτύου, αντιστοιχούν στο 30% περίπου του κόστους κατασκευής.  Κάθε γέφυρα οφείλει να ελέγχεται, να αξιολογείται και να συντηρείται, ώστε να αποκαθίσταται η επιτελεστικότητά της και να παρεμποδίζεται η επιδείνωση των όποιων βλαβών παρουσιάζει.

Να σημειωθεί ότι το σύνολο των δαπανών για την επισκευή μιας γέφυρας υπερβαίνει, συνήθως, το 20πλάσιο της κεφαλαιοποιημένης δαπάνης επιθεώρησης,  συντήρησης και έγκαιρης αποκατάστασης.

Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει ήδη συντάξει το Εθνικό Μητρώο Γεφυρών, που συνιστά την Ηλεκτρονική Βάση Δεδομένων, το Εθνικό Εγχειρίδιο Επιθεώρησης και Αξιολόγησης Γεφυρών, και τον Κανονισμό Επιθεώρησης και Συντήρησης Γεφυρών.

Στο αμέσως προσεχές διάστημα, σε εφαρμογή Νόμου του 2022, θα εκδοθεί Υπουργική Απόφαση για την έγκριση του Κανονισμού και τη συγκρότηση της Διοικητικής Αρχής Γεφυρών, η οποία θα εποπτεύει την εφαρμογή και την τήρηση των κανόνων σε όλες τις γέφυρες με άνοιγμα μήκους άνω των 6 μέτρων.

Μετά την έκδοση της Υπουργικής Απόφασης ξεκινά η άμεση εφαρμογή του Κανονισμού προς διενέργεια περιοδικών επιθεωρήσεων και αξιολόγηση της υφιστάμενης κατάστασης.

Το Εθνικό Μητρώο Γεφυρών θα διευκολύνει την ορθολογική οργάνωση της συντήρησή τους, καθώς και τον υπολογισμό και προγραμματισμό διάθεσης των απαιτούμενων κονδυλίων για την συντήρησή τους.

 

4η Δέσμη Πολιτικών: Η ανανέωση του στόλου των λεωφορείων.

Ο συνολικός σχεδιασμός προβλέπει την προμήθεια 1.300 λεωφορείων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας έως το τέλος της τετραετίας. Υλοποιείται ήδη η ανανέωση του υφιστάμενου γερασμένου στόλου, με την προμήθεια 650 νέων οχημάτων μηδενικών ρύπων, ηλεκτρικών και φυσικού αερίου, σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Τα πρώτα 250 λεωφορεία αναμένεται να κυκλοφορήσουν τέλος Απριλίου του 2024.

Επίσης δρομολογήθηκαν, πριν περίπου 10 ημέρες, οι διαδικασίες για την δεύτερη φάση του διαγωνισμού προμήθειας επιπλέον 650 λεωφορείων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας.

Ο σχετικός διαγωνισμός αναμένεται να ξεκινήσει μέσα στο 1ο εξάμηνο του 2024.

 

5η Δέσμη Πολιτικών: Η ανάταξη, ενίσχυση και επέκταση του ελληνικού σιδηροδρόμου.

Εργαζόμαστε προς αυτή την κατεύθυνση, παρά τις νέες δυσκολίες, για τις οποίες θα αναφερθώ σε λίγο. Παρακολουθούμε στενά την εγκατάσταση του σύγχρονου συστήματος σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης σε όλο το δίκτυο.

Υπογράψαμε συμβατική συμφωνία με τον ΟΣΕ, η οποία προβλέπει σημαντική αύξηση της ετήσιας χρηματοδότησης από τα 45 εκατ. ευρώ στα 75 εκατ. ευρώ, προκειμένου ο Οργανισμός να υλοποιήσει τις απαιτούμενες παρεμβάσεις για την καλύτερη λειτουργία των τρένων, θέτοντας, ταυτόχρονα, ένα πλαίσιο εποπτείας, λογοδοσίας και μετρήσιμων αποτελεσμάτων από την πλευρά του ΟΣΕ.

Τέλος, συστήσαμε και συγκροτήσαμε, στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, Επιτροπή αποτελούμενη από τους εμπλεκόμενους φορείς (stakeholders), για την υποστήριξη της μεταρρύθμισης και του εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού τομέα στην πατρίδα μας.

 

6η Δέσμη Πολιτικών: Η δημιουργία μητροπολιτικών φορέων, υπεύθυνων για το κυκλοφοριακό, σε Αττική και Θεσσαλονίκη.

Στόχος είναι ο ουσιαστικός συντονισμός των συναρμόδιων φορέων και η ορθολογική χρήση των πόρων για την επίλυση ζητημάτων που συντελούν στην κυκλοφοριακή συμφόρηση. Έχει ήδη ολοκληρωθεί η προμελέτη για την Αττική, και προχωράει η αντίστοιχη για τη Θεσσαλονίκη. Επόμενο βήμα είναι η λεπτομερής σχεδίαση των αρμοδιοτήτων του φορέα και η σύνταξη σχεδίου νόμου για την ίδρυσή του.

Να θυμίσω ότι ειδικά για τη Θεσσαλονίκη, η σύσταση ενός τέτοιου φορέα ήταν πρόταση του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, από το 2008!

Αυτές είναι κάποιες από τις πολιτικές πρωτοβουλίες που ήδη αναλάβαμε στην αρχή της νέας διακυβέρνησης.

 

Δυστυχώς, όμως, η χώρα μας, τις τελευταίες εβδομάδες, επλήγη σφοδρά από πρωτόγνωρες φυσικές καταστροφές. Το κόστος βαρύ, σε ανθρώπινες ζωές, περιουσίες, φυτικό και ζωικό κεφάλαιο, περιβάλλον και υποδομές.

Στη Θεσσαλία έπεσαν 8 δισεκατομμύρια τόνοι νερού, ποσότητα την οποία, όπως ανέφερε χθες και ο Πρωθυπουργός, για να εκβάλλει ένας ποταμός σαν τον Δούναβη, θα ήθελε 15 μέρες συνεχούς ροής. Ενώ η συνολική έκταση που πλημμύρισε, υπερέβη τα 1,43 εκατ. στρέμματα. Ως μέτρο σύγκρισης, η πλημμυρισμένη έκταση στον «Ιανό» ήταν 243.000 στρέμματα.

Αυτά τα στοιχεία δεν πρέπει να αποτελέσουν δικαιολογία, ούτε άλλοθι, που θα μας παρασύρει στην αδράνεια.

Αντιθέτως, αποτελούν μια σαφή ένδειξη ότι η κλιματική κρίση είναι παρούσα, και μια ξεκάθαρη προειδοποίηση ότι η συχνότητα της επανάληψης τέτοιων φαινομένων ενδέχεται να πυκνώσει.

Η Ευρώπη οφείλει να μην ασχολείται μόνο με την αναγκαία χρηματοδότηση της πράσινης μετάβασης (mitigation), αλλά και με την χρηματοδότηση των σημερινών επιπτώσεων της κλιματικής κρίσης (adaptation).

Και η χώρα μας, πολιτεία και πολίτες, οφείλουμε να είμαστε έτοιμοι για άλλα πλημμυρικά φαινόμενα με μικρότερη ένταση, επίσης καταστροφικά, τα οποία θα χτυπήσουν με βεβαιότητα, και με μεγαλύτερη συχνότητα.

Ως πολιτεία ήδη κινούμαστε πάνω σε 2 άξονες:

1ος Άξονας: Η άμεση αποκατάσταση των ζημιών στις υποδομές των πληγεισών περιοχών. Με έργα κυρίως οδικά και σιδηροδρομικά.

Ειδικότερα ως προς το σιδηροδρομικό δίκτυο, οι ζημίες στον εξοπλισμό ισόπεδων διαβάσεων, σε τμήμα της υποδομής, στην επιδομή, στη θεμελίωση μεγάλου αριθμού γεφυρών, στον εξοπλισμό σηματοδότησης/τηλεδιοίκησης και σε σιδηροδρομικούς σταθμούς, είναι εκτεταμένες.

Απαιτούνται πόροι και χρόνος. Και στα δύο ζητήματα, υπήρξαν άμεσες κυβερνητικές πρωτοβουλίες.

Ως προς τους πόρους, με την αναθεώρηση του Εθνικού Σχεδίου Ανθεκτικότητας και Ανάκαμψης, θα συμπεριληφθούν έργα υποδομών, ύψους 500 – 600 εκατ. ευρώ. Εξ αυτών, πάνω από 150 εκατ. ευρώ θα απαιτηθούν για την ανάταξη του σιδηροδρομικού δικτύου.

Ως προς τον χρόνο, με τη Διάταξη Νόμου που ψηφίστηκε πριν από λίγες ημέρες στη Βουλή, ανατίθεται στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ο σχεδιασμός και η άμεση εκτέλεση επειγόντων έργων αποκατάστασης στις πληγείσες περιοχές που δεν ανήκουν σήμερα στην αρμοδιότητα του Υπουργείου.

Η ανάληψη των έκτακτων αυτών αρμοδιοτήτων από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα γίνεται, κατόπιν εισήγησης του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, με Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου.

Στην συνέχεια, με αποφάσεις του Υπουργού θα εξειδικεύονται τα προς εκτέλεση έργα που είναι κατεπείγοντα, τελούν σε άμεση συνάφεια και είναι αναγκαία, αποκλειστικά για την αποκατάσταση βλαβών στις υποδομές.

Για την έκδοση της Υπουργικής Απόφασης απαιτείται η σύμφωνη γνώμη του Τεχνικού Συμβουλίου Δημόσιων Έργων του Υπουργείου.

2ος Άξονας: Η υλοποίηση νέων έργων, υψηλότερης ανθεκτικότητας, ώστε να μετριάσουμε, όσο είναι εφικτό, μελλοντικούς κινδύνους.

Προς αυτή την κατεύθυνση, θα απαιτηθεί η συμβολή ειδικών και επιστημόνων, ώστε να ενσωματώσουμε την κλιματική παράμετρο στην υλοποίηση έργων υποδομών.

Συναφώς, με απόφαση του Πρωθυπουργού, συγκροτείται, άμεσα, Οργανισμός Διαχείρισης Υδάτων Θεσσαλίας, υπαγόμενος στα Υπουργεία Υποδομών και Μεταφορών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Ο σκοπός του Οργανισμού θα είναι ο κεντρικός σχεδιασμός και η υλοποίηση σημαντικών αντιπλημμυρικών έργων.

Οι πρόσθετοι πόροι που – με βεβαιότητα – θα απαιτηθούν, θα προκύψουν μέσα από εθνικά και ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά εργαλεία.

Όλα τα παραπάνω έχουμε την ισχυρή βούληση να τα τρέξουμε με καλούς ρυθμούς, με ποιότητα και αποδοτικότητα, ώστε σε τέσσερα χρόνια, να μπορούμε τεκμηριωμένα να ισχυριζόμαστε ότι η χώρα μας ενισχύει τη θέση της ως θετικό παράδειγμα, ως «παίκτης» θετικής μνημόνευσης.

Το μπορούμε, και θα το πετύχουμε.

Σας ευχαριστώ.

18 Σεπτεμβρίου, 2023

LIVE: Η Συνέντευξη Τύπου του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στην 87η ΔΕΘ

by EnergyUp 17 Σεπτεμβρίου, 2023

Η Συνέντευξη Τύπου του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στην 87η ΔΕΘ, στο Συνεδριακό Κέντρο «Ιωάννης Βελλίδης».


Τη
Συνέντευξη Τύπου συντόνισε, ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος, Παύλος Μαρινάκης.

 

Σημεία από τη Συνέντευξη Τύπου του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στην 87η ΔΕΘ, στο Συνεδριακό Κέντρο «Ιωάννης Βελλίδης».

Η παραγωγική ανασυγκρότηση της Θεσσαλίας περνά μέσα από την ορθολογική διαχείριση των υδάτων της, δήλωσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που παραχωρεί αυτήν την ώρα.

Συγκεκριμένα, απαντώντας σε ευρεία ερωτήματα αναφορικά με την ταχύτητα ειδοποίησης των κατοίκων της Λάρισας, τον χρόνο ενεργοποίησης των Ενόπλων Δυνάμεων, το σχέδιο αποκατάστασης των ζημιών και του παραγωγικού ιστού, ο κ. Μητσοτάκης τόνισε ότι «το καιρικό φαινόμενο που κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε ήταν πρωτοφανές και έξω από προηγούμενα περιστατικά. Για την ακρίβεια, ο πρωθυπουργός επεσήμανε επιδεικνύοντας σχετικό χάρτη του ΜΕΤΕΟ την διαφορά μεταξύ της βροχόπτωσης που είχε σημειωθεί στη διάρκεια του Ιανού και εκείνης που σημειώθηκε στη διάρκεια του Ντάνιελ, για να επισημάνει στη συνέχεια ότι “για Ιανό μας είχαν προειδοποιήσει” οι μετεωρολόγοι. Όπως τόνισε το καιρικό φαινόμενο που αντιμετώπισε η Θεσσαλία ήταν πολύ εντονότερο και δεν το είχαμε ξαναδεί στο παρελθόν.

Αντίστοιχα, ως προς την ενεργοποίηση του 112 επεσήμανε ότι αυτά είχαν σταλεί επανειλημμένως σε ολόκληρη Θεσσαλία και ότι ακολουθείται διαφορετικό πρωτόκολλο σε περιπτώσεις πλημμύρας από ό,τι σε πυρκαγιές.

«Αν σε πιάσει η πλημμύρα στο δρόμο» είναι χειρότερα, είπε ο πρωθυπουργός και πρόσθεσε ότι η σύσταση ήταν να ανέβουν οι κάτοικοι σε υψηλότερο όροφο και για αυτό δεν θρηνήσαμε μεγαλύτερο αριθμό νεκρών.

Αναφορικά με την εμπλοκή του Στρατού ο κ. Μητσοτάκης τόνισε ότι ήταν ο ίδιος παρών από την Πέμπτη το πρωί στο κέντρο επιχειρήσεων και ήταν σαφές ότι τα ελικόπτερα μπορούσαν να πετάξουν μόλις οι καιρικές συνθήκες το καθιστούσαν ασφαλές. Όπως τόνισε δεν είναι δυνατόν να τίθεται σε κίνδυνο η ασφάλεια των πληρωμάτων. Όπως πρόσθεσε χρησιμοποιήθηκαν πολλά ελικόπτερα και πραγματοποιήθηκαν εκκενώσεις κατοίκων σε κάθε περίσταση όπου τούτο κρίθηκε απαραίτητο και στη συνέχεια δόθηκε βοήθεια σε προμήθειες όπου υπήρχε ανάγκη.

Τόνισε, τέλος, ότι η παραγωγική ανασυγκρότηση της Θεσσαλίας περνά μέσα από την ορθολογική διαχείριση των υδάτων της. Όπως πρόσθεσε, τα προβλήματα έρχονται από το βαθύ παρελθόν και αφορούν τόσο την λειψυδρία και όσο και τις πλημμύρες που παρατηρούνται. Για τον σκοπό αυτόν ιδρύεται το Κέντρο Διαχείρισης Υδάτων Θεσσαλίας, το οποίο αφού έχει τις απαραίτητες μελέτες θα διαθέτει την κεντρική εποπτεία, σε συντονισμό με την Περιφέρεια και με βοήθεια από το εξωτερικό. Όπως επεσήμανε ο πρωθυπουργός, έχει ήδη ζητηθεί βοήθεια από την Ολλανδία, η οποία έχει εκτενή τεχνογνωσία για αντιπλημμυρικά έργα, καλλιέργειες, προστασία οικισμών κλπ. Τέλος ο πρωθυπουργός τόνισε ότι υπό το φως των φαινομένων ορισμένοι οικισμοί καθίστανται ευάλωτοι και σε διαβούλευση με την τοπική κοινωνία θα εξεταστούν εναλλακτικές δυνατότητες για αυτούς. Επιβεβλημένο να αναδειχθεί το ζήτημα αυτό σε εθνικό επίπεδο, είπε ο πρωθυπουργός και τόνισε ότι για αυτό θα επιδιώξει ο υπό σύσταση Οργανισμός να έχει διακομματική συναίνεση ως προς την ηγεσία του.

Δεν έχω καμία πρόθεση να κάνω ανασχηματισμό

«Το καιρικό φαινόμενο το οποίο κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε στη Θεσσαλία ήταν πρωτοφανές και έξω από τα μοντέλα και τα δεδομένα που κρίνουν με γνώμονα προηγούμενα περιστατικά», τόνισε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, απαντώντας στην πρώτη ερώτηση στο πλαίσιο της συνέντευξης Τύπου στη 87η Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης. Επεσήμανε ότι οι μετεωρολόγοι προέβλεψαν έντονο καιρικό φαινόμενο χωρίς ωστόσο κανείς να μπορεί να προβλέψει την πραγματική έκτασή του, είπε ο πρωθυπουργός που ρωτήθηκε για την αντιμετώπιση του ακραίου φαινομένου στη Θεσσαλία.

Απάντησε σχετικά με το πρωτόκολλο που ακολουθείται για την ενεργοποίηση του 112 λέγοντας ότι είναι διαφορετικό στις πλημμύρες από εκείνο που ακολουθείται στις πυρκαγιές.

Για την ανάμιξη του Στρατού επεσήμανε ότι ήταν ο ίδιος στο κέντρο επιχειρήσεων την Πέμπτη το πρωί όταν ακόμη ήταν σε εξέλιξη το φαινόμενο και αποφασίστηκε ότι τα ελικόπτερα θα πετούσαν ακριβώς τη στιγμή που θα ήταν εφικτό και ασφαλές και έτσι και έγινε. «Σώσαμε πάρα πολλές ανθρώπινες ζωές επειδή ακριβώς δράσαμε συντονισμένα και με αυτοθυσία» τόνισε.

Υπογράμμισε για την επόμενη μέρα ότι η παραγωγική ανάπτυξη της Θεσσαλίας περνά μέσα από την ορθολογική διαχείριση των υδάτων της. Αναγνώρισε ότι χρειαζόμαστε τεχνική υποστήριξη και έχουμε ζητήσει βοήθεια από την Ολλανδία που έχει εμπειρία και γνώση και τόνισε ότι κάθε συζήτηση για τα έργα θα γίνει με την τοπική αυτοδιοίκηση της Θεσσαλίας αλλά ότι το θέμα θα αντιμετωπιστεί συνολικά ως εθνικό. «Ιανό μπορούσαμε να προβλέψουμε και αυτό προέβλεψαν οι μετεωρολόγοι αλλά αυτό δεν ήταν Ιανός» είπε ολοκληρώνοντας την απάντησή του ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

«Το καλοκαίρι θα καιγόμαστε και μετά θα πνιγόμαστε; Τι γίνεται με τα μεγάλα έργα και μήπως πρέπει να διαθέσουμε περισσότερους πόρους για υποδομές;», ήταν η επόμενη ερώτηση που δέχθηκε ο πρωθυπουργός.

Απάντησε ότι όλες οι χώρες της Μεσογείου βρίσκονται αντιμέτωπες με παρόμοια φαινόμενα εξαιρετικά ακραία, τόνισε υπογραμμίζοντας ότι κανείς δεν αμφιβάλει για το ότι αυτό το πρόβλημα έχει έρθει για να μείνει και απαιτείται συστράτευση όλης της κοινωνίας.

Για τα αντιπλημμυρικά έργα στη Θεσσαλία απάντησε ότι έγιναν αλλά για το πόσο αποτελεσματικά ήταν θα μας το υποδείξουν οι ειδικοί.

Είπε ότι πρέπει να δούμε την αντιπλημμυρική θωράκιση μέσα από μία διαφορετική σκοπιά και τόνισε ότι δεν πρόκειται μόνο για διαχείριση πλημμυρών αλλά και διαχείριση υδάτων στη Θεσσαλία.

Υπογράμμισε τη σημασία της Πολιτικής Προστασίας και την προσφορά της και αναφέρθηκε αναλυτικά σε δράσεις του ΑΙΓΙΣ επισημαίνοντας ότι στο μέλλον θα είμαστε πιο έτοιμοι από ό,τι είμαστε φέτος.

Για το αν υπήρξαν λάθη στους κυβερνητικούς χειρισμούς ο πρωθυπουργός τόνισε ότι έχει την απαίτηση πρώτα απ’ όλα από τον εαυτό του για μια σκληρή αυτοκριτική και τόνισε πως ποτέ δεν είπε ότι δεν έγιναν λάθη.

Υπογράμμισε όμως ότι θα σταθεί στο τι πρέπει να κάνουμε καλύτερα για να γίνουμε πιο αποτελεσματικοί.

Επεσήμανε ότι δεν έχουμε εντάξει στα μετεωρολογικά μοντέλα όλα όσα έχουμε στη διάθεσή μας και είπε ότι η ΕΜΥ και το εθνικό αστεροσκοπείο θα μεταφερθούν στην Πολιτική Προστασία ώστε να υπάρχει καλύτερος συντονισμός.

Είπε ακόμη ότι χρειαζόμαστε πιο πολλά αυτοματοποιημένα πρωτόκολλα για τη δράση των Ενόπλων Δυνάμεων, αλλά και χρειάζεται καλύτερη εκπαίδευση προσωπικού της τοπικής αυτοδιοίκησης.

Αναφέρθηκε αναλυτικά και σε παραμέτρους που μπορούν να βελτιωθούν για την αντιμετώπιση των πυρκαγιών.

Επανέλαβε ότι όταν επισκέφθηκε τον Έβρο διαπίστωσε ότι το μέγεθος της καταστροφής δεν ήταν τόσο μεγάλο όσο στην αρχή είχαμε φοβηθεί, κάτι που αν και διαστρεβλώθηκε όπως είπε, όταν το διατύπωσε για πρώτη φορά, το επιβεβαιώνουν και οι ειδικοί.

«Το Ταμείο Ανάκαμψης πραγματικά το διαπραγματεύτηκα και έφερα στη χώρα 31 δισεκ. ευρώ και είναι μια καλή ευκαιρία να αξιοποιήσουμε τις δυνατότητες που μας δίνει με ευελιξία, όπως και τους αδιάθετους πόρους του ΕΣΠΑ», είπε επίσης αναφορικά με τους ευρωπαϊκούς πόρους.

«Δεν θα ησυχάσω αν δεν πείσω τους συναδέλφους μου στην ΕΕ για την ενίσχυση του Ταμείου Αλληλεγγύης», πρόσθεσε.

Η αποκατάσταση της Θεσσαλίας θα μας στοιχίσει και χρήματα θα έρθουν και από ευρωπαϊκούς αλλά και από εθνικούς πόρους τόνισε και δήλωσε ότι δεν θέλει να σκέφτεται τι θα γινόταν αν μια τέτοια καταστροφή συνέβαινε πέντε χρόνια πριν.

«Δεν έχω καμία πρόθεση να κάνω ανασχηματισμό», είπε κλείνοντας την απάντησή του, καθώς είχε ρωτηθεί σχετικά.

Λειτούργησε το επιτελικό κράτος – Βαθιά νυχτωμένος όποιος νομίζει ότι άλλη χώρα θα αντιμετώπιζε καλύτερα τη θεομηνία

Κληθείς να διευκρινίσει σε ποια πρόσωπα ή δομές εντόπισε δυσλειτουργίες κατά την πρόσφατη διαχείριση της θεομηνίας και πως θα τα αντιμετωπίσει, ο κ. Μητσοτάκης είπε ότι χρειάζεται ένας πολύ καλύτερος κάθετος συντονισμός των στελεχών που αναφέρονται στην Πολιτική Προστασία, να υπάρξει προετοιμασία με σχέδια παρέμβασης, ενώ πρέπει να γίνονται περισσότερες ασκήσεις στην Πολιτική Προστασία. “Οι εξωλέμβιες βάρκες πχ δεν μπορούν να κινηθούν αφού κατεβαίνουν φερτά υλικά με μεγάλη δύναμη και καταστρέφουν τις μηχανές τους” ανέφερε ως παράδειγμα ο κ. Μητσοτάκης και είπε ότι “πρέπει να δουλέψουμε και να προετοιμαστούμε στο πεδίο, σε όλα τα επιχειρησιακά επίπεδα. Οι δυνάμεις του στρατού που καλούνται να υποστηρίξουν την προσπάθεια θα βρίσκονται υπό την Πολιτική Προστασία. Ο στρατός για να κινητοποιηθεί πρέπει να έχει σαφή εντολή της Πολιτικής Προστασίας” προσέθεσε ο πρωθυπουργός εξάροντας τη δουλειά των τμημάτων του Μηχανικού.

Ερωτώμενος για τον δικό του απολογισμό για το επιτελικό κράτος, και για το εάν λειτούργησε ή όχι στα πρόσφατα γεγονότα, ο κ. Μητσοτάκης είπε ότι το επιτελικό κράτος δεν υποκαθιστά την αρμοδιότητα κάθε υπουργού να ασκεί τις αρμοδιότητες του. “Διαλειτουργικότητα και στοχοδοσία εξασφαλίζει το επιτελικό κράτος. Είναι ένας τρόπος διοίκησης” είπε και τόνισε ότι λειτούργησε το επιτελικό κράτος αφού δημιουργήθηκε συντονιστικό κέντρο και όλοι βρέθηκαν στον ίδιο χώρο με την δικιά του αρμοδιότητα ο καθένας. Άλλος με τη δημόσια υγεία άλλος με τη συλλογή νεκρών ζώων, άλλος τις υποδομές είπε ο κ. Μητσοτάκης. Προσέθεσε ότι “αυτό σημαίνει επιτελικό κράτος” και σημείωσε ότι είναι βαθιά νυχτωμένος όποιος νομίζει ότι άλλη χώρα θα αντιμετώπιζε καλύτερα τη θεομηνία με βάση τον όγκο νερού που έπεσε. “Το παραδέχθηκαν όλοι οι ειδικοί και δεν καταλαβαίνω πως φταίει το επιτελικό κράτος. Δεν καταλαβαίνω ποιο είναι το εναλλακτικό σενάριο στην μη ύπαρξη του επιτελικού κράτους. Να μην υπήρχε συντονιστικό όργανο; Να μην υπήρχε συντονισμός;” αναρωτήθηκε ο κ. Μητσοτάκης, επισημαίνοντας ότι πρέπει να είναι συγκεκριμένη και τεκμηριωμένη η κριτική της αντιπολίτευσης, ενώ αναρωτήθηκε τι θα συνέβαινε εάν η θεομηνία αυτή συνέβαινε πριν από πέντε χρόνια.

“Δεν κάναμε ακόμη την πρόοδο που θα θέλαμε σε αυτό το επίπεδο, και θα μας απασχολήσει ως προτεραιότητα τη δεύτερη τετραετία. Μην πετροβολούμε όμως έναν τρόπο λειτουργίας της κυβέρνησης τον οποίο εγώ θα στηρίζω γιατί δεν βλέπω άλλη εναλλακτική” είπε ο κ. Μητσοτάκης.

Ο πρωθυπουργός ερωτώμενος για τα εθνικά θέματα και τη συνάντηση με τον Ταγίπ Ερντογάν και το αν προτίθεται να πάει τη Χάγη με τον ένα ή άλλο τρόπο, ο κ. Μητσοτάκης είπε ότι η Χάγη είναι πολύ μακριά ακόμη, προσθέτοντας ότι είναι εξαιρετικά θετικό το γεγονός της αποκατάστασης των διαύλων επικοινωνίας με την Τουρκία, μέσω των συνομιλιών των υπουργών, και των ΜΟΕ, και την προώθηση μιας θετικής ατζέντας σε πολλά επίπεδα.

“Η Ελλάδα δεν άλλαξε στρατηγική απέναντι στην Τουρκία, αλλά η βούληση μου ήταν να συνομιλούμε με την Τουρκία και τα ζητήματα μας να επιλύονται με βάση το διεθνές δίκαιο, και όταν διαφωνούμε να μην οδηγούνται τα πράγματα στα άκρα” είπε. Τόνισε με έμφαση ότι θέματα κυριαρχίας δεν πρόκειται να μπουν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, ούτε ζητήματα που αφορούν τα νησιά τού ανατολικού Αιγαίου, και ο ίδιος δεν είναι διατεθειμένος να τα συζητήσει με την Τουρκία.

“Η Τουρκία έχει συμφέρον να προσεγγίσει τη Δύση, και γνωρίζει ότι η προσέγγιση με την Ευρώπη περνά μέσα από τις καλές σχέσεις με την Ελλάδα. Κι αυτό είναι ένα όπλο που έχουμε στα χέρια μας για την εξομάλυνση των ελληνοτουρκικών σχέσεων. Να μην περιμένουμε όμως να λυθούν από τη μια στιγμή στην άλλη θέματα που έρχονται από το παρελθόν, αλλά να συμφωνούμε ότι όταν διαφωνούμε τα πράγματα δεν πρέπει να οδηγούνται σε ακραία ρητορική” τόνισε ο κ. Μητσοτάκης.

Η δομική απάντηση στο πρόβλημα της ακρίβειας είναι η σταθερή και μόνιμη αύξηση του εισοδήματος

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης σε ερώτηση σχετικά με την ακρίβεια δήλωσε τα εξής: «Το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει το ελληνικό νοικοκυριό είναι η ακρίβεια. Η αλήθεια είναι ότι το σούπερ μάρκετ είναι πολύ ακριβό. Η ακρίβεια είναι παγκόσμιο φαινόμενο. Ούτε αυτό είναι δικαιολογία. Αντιμετωπίζεται με τρεις τρόπος. Ο πρώτος είναι επιδερμικός και έχει να κάνει με τα διάφορα επιδόματα. Η δομική απάντηση στο πρόβλημα της ακρίβειας είναι η σταθερή και μόνιμη αύξηση του εισοδήματος. Τώρα γίνεται με την αύξηση των μισθών, των συντάξεων. Το ξεπάγωμα των τριετιών θα αρχίσει από 1.1.2024. Όλα αυτά είναι σημαντικές παρεμβάσεις. Κάποια στιγμή η ακρίβεια θα υποχωρήσει αλλά οι αυξήσεις των μισθών θα είναι εδώ. Η δεύτερη σημαντική παρέμβαση έχει να κάνει με τη λειτουργία της αγοράς. Γίνονται πολύ συστηματικοί έλεγχοι. Θα πολεμήσουμε την αισχροκέρδεια με τη μέγιστη δυνατή αυστηρότητα. Έχουμε τη δυνατότητα να μπορούμε να ερευνούμε αν αυξήσεις οι οποίες γίνονται είναι δικαιολογημένες. Θα ζητάμε εξηγήσεις από τις εταιρείες γιατί αυξάνουν τις τιμές των προϊόντων τους. Δεν είναι εύκολος ο αγώνας. Απαιτεί συγκρούσεις τις οποίες είμαι αποφασισμένος να κάνω. Έχουμε ήδη επιβάλλει πρόστιμα. Είμαι αποφασισμένος να δώσω αυτή τη μάχη, δεν είναι εύκολο να την κερδίσουμε αλλά θα τη δώσουμε με όλα τα εργαλεία».

Ο πρωθυπουργός ερωτηθείς αν ήταν αποτελεσματικό το rotation στην κυβέρνηση το καλοκαίρι απάντησε: «Είμαι περίεργος τι ερώτηση θα μου κάνατε αν δεν έκανα αλλαγές. Το rotation δεν έγινε στην τύχη. Έκρινα και σκέφτηκα ποιος μπορεί να υπηρετήσει συγκεκριμένο χαρτοφυλάκιο. Αμετακίνητοι υπουργοί δεν υπάρχουν, αμετακίνητες πολιτικές υπάρχουν. Αξιολογούνται σε δύο επίπεδα. Μπορούν να υλοποιήσουν την πολιτική; Το ένα ζήτημα είναι η αποτελεσματικότητα. Δεν μπορεί σε δύο μήνες να κρίνω και ξέρετε ότι αποφεύγω τους συχνούς ανασχηματισμούς. Το δεύτερο κριτήριο έχει να κάνει με τη συμπεριφορά. Αν κρίνω ότι κάποια συμπεριφορά δικαιολογεί την απομάκρυνση ενός υπουργού δεν θα διστάσω να το κάνω. Σε όσους ισχυρίζονται ότι δεν ξεκινήσαμε καλά, το ακούω αλλά κληθήκαμε να διαχειριστούμε δύο καταστροφές. Αλλά πρέπει να πω ότι μέσα σε 3 μήνες πήραμε επενδυτική βαθμίδα. Είχα δεσμευτεί ότι θα την πάρουμε σε 3 μήνες και την πήραμε. Κλείνουμε ένα πολύ τραυματικό κύκλο. Η κυβέρνηση υλοποίησε ήδη το μισό της κυβερνητικό πρόγραμμα. Λύσαμε ζητήματα που έχουν να κάνουν με τη λειτουργία του ΕΚΑΒ. Άρα καλή η κριτική, ναι, βλέπω τη δυσθυμία αλλά μια κυβέρνηση κρίνεται στο σύνολό της. Λογικό να μας ασκείτε κριτική επιμέρους αλλά μια κυβέρνηση κρίνεται συνολικά. Και η προηγούμενη κυβέρνηση κρίθηκε συνολικά και αυξήσαμε το ποσοστό μας από το 40% στο 41%».

Ο κ. Μητσοτάκης σε ερώτηση για τα μέτρα που αφορούν την πάταξη της φοροδιαφυγής και πότε θα δούμε αποτελέσματα απάντησε τα εξής: «Ήδη έχουμε δει αποτελέσματα. Την προηγούμενη τετραετία κάναμε βήματα, τώρα θα κάνουμε άλματα. Τα μέτρα ήταν πολύ συγκεκριμένα και θα αποδώσουν. Δεν δυσκολεύτηκα να δώσω παραδείγματα συμπολιτών μας που δηλώνουν εισοδήματα και γεννώνται ερωτήματα πως ζουν. Η τεχνολογία μας βοηθά πολύ ώστε να κάνουμε διασταυρώσεις στοιχείων. Η παραβατικότητα δεν είναι μόνο φορολογική. Θα έχουμε τη δυνατότητα να ξέρουμε ποια έκταση που κάποιος μισθώνει σε κάποια παραλία. Και ο πολίτης να γίνει συμμέτοχος σε αυτή την προσπάθεια καταπολέμησης της παρανομίας. Αν δεν υπάρχει νομιμότητα παντού, κάποιοι αισθάνονται κορόιδα. Και όταν αισθάνονται διαχρονικά κορόιδα είναι εύκολο να καταφύγουν σε αυτή τη συμπεριφορά. Πρέπει να είμαστε πολύ κάθετοι για να ξαναχτίσουμε αυτές τις σχέσεις εμπιστοσύνης. Τα αποτελέσματα θα είναι μετρήσιμα, θα βοηθήσουν στο στόχο για πρωτογενές πλεόνασμα. Είναι ζήτημα οικονομικό αλλά και βαθιά κοινωνικής δικαιοσύνης».

Το 2027 η Θεσσαλονίκη θα είναι πολύ διαφορετική από ό,τι είναι σήμερα

Σε ερώτηση για την έναρξη δημοσίου διαλόγου για την υποχρεωτική ασφάλιση από φυσικές καταστροφές και το πώς αισθάνεται στη Θεσσαλονίκη, όντας τώρα και βουλευτής Θεσσαλονίκης, ο πρωθυπουργός απάντησε ότι ο προϋπολογισμός είναι πάρα πολύ δύσκολο να καλύψει όλες τις ζημιές που μπορεί να προκύψουν από μία πάρα πολύ έντονη κλιματική κρίση. Άρα θα πρέπει να μας απασχολήσει ποια είναι η ευθύνη του φυσικού προσώπου και της επιχείρησης να ασφαλίσει την περιουσία του απέναντι σε κάτι που μπορεί να συμβεί. Πιστεύω τελικά ότι αφού μπορεί να περάσουμε από στάδια αλλά θα καταλήξουμε μετά από συνομιλία και με την ασφαλιστική αγορά στην υποχρεωτική ασφάλιση.

Νομίζω ότι έχει έρθει η ώρα να ανοίξουμε αυτή τη συζήτηση είπε και τόνισε ότι ήδη ετοιμάζεται μια μεταρρύθμιση στον ΕΛΓΑ.

«Είναι μια μεγάλη συζήτηση αλλά και σε μια χώρα που αντιμετωπίζει φωτιές, πλημμύρες και σεισμούς είναι αναπόφευκτη», τόνισε ο κ. Μητσοτάκης.

Αναφορικά με το γραφείο στη Θεσσαλονίκη είπε ότι είναι λογικό να υπάρξει μία συγχώνευση τρόπον τινά με το γραφείο του στη Βουλή.

«Το 2027 η Θεσσαλονίκη θα είναι πολύ διαφορετική από ό,τι είναι σήμερα», τόνισε. Τη βλέπει όπως είπε δυναμική, με μεγάλη επενδυτική δραστηριότητα με τουρισμό με καλύτερα πανεπιστήμια,… Όταν λειτουργήσει το μετρό και θα υπάρχει και το flyover και θα έχουν υλοποιηθεί και όλα τα έργα θεωρεί ότι οι Θεσσαλονικείς θα πάψουν να είναι καχύποπτοι, κάτι που δικαιολογείται.

Για τις εσωκομματικές εκλογές στο ΣΥΡΙΖΑ και τον ποιον θέλει ως αντίπαλό του, αλλά και για το ενδεχόμενο comeback του κ. Τσίπρα, ο πρωθυπουργός είπε ότι θα μπορούσε να επικαλεστεί μια φράση του Μάο «Μεγάλη αναταραχή, θαυμάσια κατάσταση» αλλά δεν μπορεί να κάνει καμία τοποθέτηση όταν μια διαδικασία βρίσκεται σε εξέλιξη.

Είπε ότι «προσβλέπει σε μία αξιωματική αντιπολίτευση η οποία θα έχει μάθει από τα λάθη της και η οποία θα δώσει έμφαση στην ουσία και όχι στην επικοινωνία και στον ποιοτικό λόγο και όχι στην τοξικότητα. Αλλά από κει και πέρα, το θέμα αυτό δεν αφορά εμένα ούτε μπορώ να κάνω καμία κρίση για τον κ. Τσίπρα. Αυτά νομίζω ότι θα τα απαντήσει μόνο η ίδια η ζωή».

Για ενδεχόμενη αλλαγή του συστήματος εκλογής των ευρωβουλευτών, και πιθανή επαναφορά της λίστας ή διατήρησης της σταυροδοσίας αλλά και για την πιθανότητα αλλαγής του εκλογικού νόμου και για τις εθνικές εκλογές ανεβάζοντας για παράδειγμα μεταξύ άλλων το ποσοστό εισόδου ενός κόμματος στη Βουλή ή την Ευρωβουλή από το 3% στο 5%, ο πρωθυπουργός απάντησε ότι ως προς τις εθνικές εκλογές δεν είναι στις προθέσεις του να κάνει καμία αλλαγή στον εκλογικό νόμο.

Αναφέρθηκε στην κακή εμπειρία του παρελθόντος και στην ταλαιπωρία στην οποία μπήκε η χώρα με το πείραμα της απλής αναλογικής.

Η αύξηση του ποσοστού εισόδου στο κοινοβούλιο είπε ότι θεωρεί πως δεν είναι απάντηση απέναντι στα ακραία ή πιο περιθωριακά κόμματα ή κομματίδια τα οποία εισήλθαν στη Βουλή. «Πιστεύω ότι η ίδια η ζωή θα απαντήσει κατά πόσο τα κόμματα αυτά θα έχουν διάρκεια. Έχω σοβαρές αμφιβολίες αν θα γίνει αυτό και τελικά οι πολίτες θα κρίνουν αν η επιλογή αυτή ήταν σωστή».

«Για τις ευρωεκλογές αυτό το οποίο μπορώ να σας πω είναι ότι οι εκλογές θα γίνουν με σταυρό, χωρίς να προσδιορίσω περισσότερες λεπτομέρειες», τόνισε ως προς το άλλο σκέλος της ερώτησης.

Δεν υπάρχει καμία περίπτωση να συζητήσουμε με την Τουρκία ζητήματα εθνικής κυριαρχίας

Ερωτώμενος για τους μισθούς, και το εάν αντέχει η Οικονομία τις αυξήσεις και για τους κατώτατους μισθούς, ο κ. Μητσοτάκης ανέφερε ότι δεν έχει να πει κάτι για το ποσοστό αύξησης στον κατώτατο μισθό το οποίο θα υλοποιηθεί τον ερχόμενο Απρίλιο, ενώ προσέθεσε ότι έθεσε δυο στόχους γι’ αυτή την τετραετία: Πρώτον ο μέσος όρος των μισθών να φτάσει στα 1500 ευρώ και ο κατώτατος μισθός στα 980, τονίζοντας ότι ο καθορισμός του μισθού είναι ζήτημα της αγοράς.

Είπε ότι οι μισθοί στη χώρα μας αυξήθηκαν επειδή μειώνεται η ανεργία και οι επιχειρήσεις αναζητούν προσωπικό και πληρώνουν περισσότερο. Σημείωσε ότι ευνοήθηκαν οι επιχειρήσεις από την κυβέρνηση με την μείωση της φορολογίας και ως εκ τούτου μπορούν να δώσουν αυξήσεις. Προσέθεσε ότι “παρατηρούμε σύννεφα στην παγκόσμια οικονομία αλλά η ελληνική οικονομία έχει μεγαλύτερη ανθεκτικότητα, η ανάπτυξη είναι μεγαλύτερη από το μέσο ευρωπαϊκό όρο. Είμαι πολύ αισιόδοξος για τις προοπτικές της οικονομίας και λέω στους επιχειρηματίες “πληρώστε περισσότερα για να βρείτε καλούς εργαζόμενους”. Σημείωσε επίσης ότι θα γίνουν λελογισμένες παρεμβάσεις που θα προστατεύουν τα δικαιώματα των εργαζομένων και θα δίνουν δυνατότητα ευελιξίας στις επιχειρήσεις.

Ερωτώμενος για τα ελληνοτουρκικά και το εάν υπάρχει προοπτική υποχωρήσεων για χάρη των διαπραγματεύσεων, και σε ποια ζητήματα, ο κ. Μητσοτάκης είπε ότι όλοι αντιλαμβάνονται πως σε καμία διαπραγμάτευση καμία πλευρά δεν μπορεί να πετύχει το 100% των απαιτήσεών του. Ο όρος “υποχωρήσεις” δεν είναι δόκιμος είπε, και προσέθεσε ότι πρέπει να αντικατασταθεί από τον όρο “μετακινήσεις”, αλλά ξεκαθάρισε ότι τα ζητήματα που συζητά με την Τουρκία “δεν είναι άλλα από την οριοθέτηση της ΑΟΖ και της υφαλοκρηπίδας με την Τουρκία. Δεν υπάρχει καμία περίπτωση να συζητήσουμε ζητήματα εθνικής κυριαρχίας, για το καθεστώς των νησιών του ανατολικού Αιγαίου, και από τα δικαιώματα που απορρέουν από την άσκηση της κυριαρχίας στα νησιά”. Τόνισε επίσης ότι επί σαράντα χρόνια συζητάμε με την Τουρκία για το ζήτημα αυτό, και ο ίδιος ξέρει ότι οι πολιτικές δεν αλλάζουν από τη μια στιγμή στην άλλη, αλλά όπως είπε “και να μη μπορέσουμε να συμφωνήσουμε αυτό δεν μας υποχρεώνει να είμαστε μονίμως στα κόκκινα και στην ένταση που βιώσαμε τα τελευταία 4 χρόνια. Τα ζητήματα αυτά δεν λύθηκαν 40 χρόνια αλλά δεν υπήρχε πάντα ένταση. Η κανονικοποίηση των διαύλων επικοινωνίας είναι καλοδεχούμενη για δυο χώρες”.

Ερωτώμενος για το εάν μπορεί να μην πάει καλά η ΝΔ στις περιφερειακές εκλογές, και εάν σκοπεύει να προχωρήσει η κυβέρνηση σε μετεγκατάσταση χωριών που «πνίγονται», ο κ. Μητσοτάκης είπε ότι η ΝΔ έδωσε πολιτική διάσταση στις περιφερειακές εκλογές, γιατί θέλει να συνεννοείται με τους περιφερειάρχες που έχουν αναπτυξιακό έργο να υλοποιήσουν, και πρέπει να είναι συντονισμένοι με την κυβέρνηση. Το ίδιο ισχύει και για τη Θεσσαλία όπως είπε, και τόνισε ότι τον απολογισμό θα τον κάνουμε το βράδυ των εκλογών. “Σε 13 περιφερειάρχες και 3 δημάρχους δώσαμε χρίσμα και εκεί σταματά η εμπλοκή μας” είπε. Τέλος για το ενδεχόμενο μετεγκατάσταση χωριών, είπε ότι δεν μπορεί να γίνει μετεγκατάσταση ερήμην των τοπικών κοινωνιών, προσέθεσε ότι χρειαζόμαστε την άποψη των ειδικών επιστημόνων, και εάν αυτοί πουν ότι πρέπει κάποια χωριά να μετακινηθούν “τότε θα μιλήσουμε με τους κατοίκους. Σε συνεννόηση μαζί τους θα γίνει ότι πρέπει να γίνει”.

Η αναβάθμιση του ΕΣΥ είναι κεντρική προτεραιότητα για την κυβέρνηση

Ο πρωθυπουργός σε ερώτηση για τις παρεμβάσεις στην πολιτική προστασία και σχετικά με όσα είχε πει μετά το Μάτι απάντησε τα εξής: «Το 2018 δεν ήμασταν κυβέρνηση. Στα θέματα πολιτικής προστασίας έχει γίνει μεγάλη πρόοδος. Μας έχει ασκηθεί κριτική ότι δίνουμε προτεραιότητα μόνο στις εκκενώσεις. Στο Μάουι δεν ξέρουμε πόσοι άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους επειδή η πολιτεία της Χαβάης δεν κατάφεραν να τους εκκενώσουν. Εμείς το κάνουμε και δεν ήταν εύκολο να το πετύχουμε αυτό. Στη Γερμανία δεν έχουν σήμερα 112, το ίδιο και στο Ηνωμένο Βασίλειο. Στη Γερμανία 170 άνθρωποι πνίγηκαν από μία βροχόπτωση που ήταν το 1/10 αυτής στη Θεσσαλία. Ενισχύουμε το Υπουργείο Πολιτικής Προστασίας. Ο κ. Στυλιανίδης για προσωπικούς λόγους δεν μπήκε στην κυβέρνηση όταν συγκροτήθηκε η νέα κυβέρνηση».

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης σχετικά με την αναβάθμιση του Εθνικού Συστήματος Υγείας δήλωσε τα εξής: «Το χρονοδιάγραμμα των προσλήψεων έχει παρουσιαστεί από το Υπουργείο. Υπάρχει αυτή τη στιγμή ένα ζήτημα αποχώρησης του προσωπικού αλλά δεν φαίνεται να είναι χειρότερο από άλλες χρονιές. Οι πρώτες αυξήσεις σε δημοσίους υπαλλήλους αφορούσαν τους υπαλλήλους στην υγεία. Η αναβάθμιση του ΕΣΥ είναι κεντρική προτεραιότητα για την κυβέρνηση, δεν έχει να κάνει μόνο με προσλήψεις και μισθούς. Αναφέρθηκα χθες στην επίσκεψη στο νοσοκομείο Παπανικολάου. Τέτοιες δράσεις θα δούμε εκατοντάδες να ξεδιπλώνονται σε δομές υγείας. Θα επιμείνω ιδιαίτερα στο σχεδιασμό μας για το ΕΚΑΒ».

Ο κ. Μητσοτάκης σε ερώτηση για τη σχέση των Σπαρτιατών με τον Ηλία Κασιδιάρη και εάν χρειάζεται νέα νομοθετική παρέμβαση για τις αυτοδιοικητικές εκλογές απάντησε τα εξής: «Αυτές οι κομματικές δράσεις απαξιώνονται στη συνείδηση των πολιτών με μεγαλύτερη ταχύτητα. Η ΝΔ υπερασπίστηκε τη ρύθμιση που ψήφισε. Δεν κρίνουμε ότι απαιτείται μια αντίστοιχη στις αυτοδιοικητικές εκλογές γιατί δεν κρίνει ο ‘Αρειος Πάγος και υπάρχει πρόβλεψη. Είμαι ανοικτός να συζητήσω στη Βουλή ζητήματα που έχουν να κάνουν με τη χρηματοδότηση κομμάτων που σχετίζονται με πρόσωπα που έχουν καταδικαστεί για τα εγκλήματα που όλοι μας γνωρίζουμε. Υπάρχουν και υποθέσεις στο εκλογοδικείο που αφορούν τις εκλογές του Ιουνίου 2023 και κατά πόσο ο ‘Αρειος Πάγος παραπλανήθηκε».

Κεντρική πολιτική επιλογή αυτής της κυβέρνησης η αντιμετώπιση των ανισοτήτων

Ερωτώμενος για την κοινωνική πολιτική και την επίτευξη στόχων σε σύγκλιση με την Ευρώπη, ο πρωθυπουργός επεσήμανε ότι η αντιμετώπιση των ανισοτήτων είναι κεντρική πολιτική επιλογή αυτής της κυβέρνησης. Είπε ότι «κινούμαστε στη σωστή κατεύθυνση γνωρίζοντας ότι υπάρχει πολύς δρόμος ακόμη που πρέπει να διανύσουμε». Μίλησε για τη βελτίωση της θέσης της χώρας μας στην Ευρώπη με την αξιοποίηση σημαντικών εργαλείων, αναφέρθηκε στο ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα, στην επιδοματική πολιτική που πρέπει να γίνει ακόμη πιο στοχευμένη. Τόνισε όμως ότι «για την αντιμετώπιση της φτώχειας πιστεύω ακράδαντα ότι πρέπει να στοχεύσουμε στο ζήτημα της εργασίας και την αντιμετώπιση της δομικής ανεργίας» είπε χαρακτηριστικά. Επεσήμανε ότι ο άνθρωπος που έχει μία αξιοπρεπή δουλειά με έναν αξιοπρεπή μισθό βγαίνει κατά κανόνα από την παγίδα της φτώχειας. Εξήγησε ότι ακόμη δεν είμαστε εκεί που θέλουμε με την ανεργία αλλά η ανεργία αποκλιμακώνεται και αναφέρθηκε στο ξεπάγωμα των τριετιών που εξήγγειλε. Μία ανάπτυξη με περισσότερη ισότητα ή με λιγότερες ανισότητες είναι στον πυρήνα και της δικής μου φιλελεύθερης πολιτικής κοσμοθεωρίας, είπε.

Ακολούθως σε ερώτηση σχετικά με δημοσιεύματα που τον φέρουν να θέλει να αναλάβει θέση στην Ευρώπη, ο πρωθυπουργός τόνισε: «Με αιφνιδιάζετε. Θυμάμαι ένα τραγούδι που λέει ‘δεν πάω πουθενά, εδώ θα μείνω’». Πρόσθεσε πως έχει εκλεγεί με ένα υψηλό ποσοστό πρωθυπουργός της χώρας και θα τιμήσει την ψήφο του λαού για την επόμενη τετραετία, υπογραμμίζοντας πως προτιμά να εκπροσωπεί την Ελλάδα στην Ευρώπη από το να εκπροσωπεί την Ευρώπη στην Ελλάδα. «Δεν έχω καμία πρόθεση να πάω πουθενά», τόνισε.

Σχετικά με τις αντιδράσεις για τις νέες ταυτότητες, ο πρωθυπουργός εξήγησε πως είναι πάντα ανοιχτός και πολύ υπομονετικός στο να εξηγεί τις κυβερνητικές πρωτοβουλίες αλλά του είναι λίγο δύσκολο να συνομιλεί με το παράλογο. «Είναι απολύτως προφανές ότι μια ταυτότητα την οποία έχουμε από το 1962 δεν μπορεί να επιβιώσει στο σύγχρονο ευρωπαϊκό πλαίσιο ούτε να είναι ένα αξιόπιστο ταξιδιωτικό έγγραφο όπως μας ζητά η Ευρώπη να έχουμε. Οι ίδιοι οι πολίτες πρέπει να αισθάνονται πιο ασφαλείς και προστατευμένοι όταν θα έχουν μια ταυτότητα που δεν μπορεί να πλαστογραφηθεί», τόνισε.

Εξήγησε πως δεν αισθάνεται ότι υπάρχει κάποια μαζικότητα στο κίνημα κατά των νέων ταυτοτήτων αλλά και ότι η κυβέρνηση δεν θα κάνει πίσω για μια διοικητική πράξη, για την οποία άλλωστε δεν απαιτείται διαβούλευση. Είπε επίσης πως τζάμπα κόπο κάνουν όσοι σπεύδουν να εκδώσουν ταυτότητες παλιού τύπου που θα πάψουν να ισχύουν οριστικά το καλοκαίρι του 2026.

 

Δεν θα σταματήσω να εγείρω το ζήτημα του Φρ. Μπελέρη σε ευρωπαϊκό επίπεδο και στον ίδιο τον Ράμα

Ερωτώμενος για την Πανεπιστημιακή αστυνομία και για το φόρο ημερήσιας διαμονής στα ξενοδοχεία, ο κ. Μητσοτάκης είπε ότι η πανεπιστημιακή αστυνομία δεν καταργείται αλλά ενισχύεται η λογική της καλύτερης ένταξής της στη ζωή των πανεπιστημίων. Ο πρωθυπουργός τόνισε ότι χρειάζεται πιο συστηματική συνεργασία με τους Πρυτάνεις προκειμένου να είναι ασφαλή τα πανεπιστήμια τους, και διευκρίνισε ότι η Πανεπιστημιακή Αστυνομία δεν είναι υποκατάστατο της Αστυνομίας η οποία πολλές φορές έχει επέμβει σε καταλήψεις. “Χρειαζόμαστε πιο ενεργή συμμετοχή των πρυτάνεων, να καθαρίσουν σχέδια ασφαλείας για τα πανεπιστήμια τους. Συνολικά η κατάσταση στα πανεπιστήμια είναι πολύ καλύτερη απ΄ότι πριν 4 χρόνια” είπε. Αναφερόμενος στην αύξηση του φόρου διαμονής στα ξενοδοχεία είπε ότι από την στιγμή που αυξάνουμε το αποθεματικό για φυσικές καταστροφές είναι λογικό να αυξήσουμε το φόρο διαμονή στα πολυτελή ξενοδοχεία κάτι που επιβαρύνει όπως είπε, τους ξένους επισκέπτες μας. Το αποθεματικό θα μας επιτρέψει να κρατήσουμε την Ελλάδα ασφαλή και δεν δημιουργεί ζητήματα ανταγωνισμού είπε ο κ. Μητσοτάκης.

Ερωτώμενος για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και τη στήριξη τους, και νέο φορολογικό πλαίσιο για αυτοαπασχολούμενους και ελεύθερους επαγγελματίες, ο πρωθυπουργός ξεκίνησε από το δεύτερο και παρέπεμψε στο υπουργείο Οικονομικών λέγοντας ότι “όλα είναι στο τραπέζι”. Για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις είπε ότι πράγματι είναι περιορισμένη η πρόσβαση τους στο τραπεζικό σύστημα, τόνισε ότι “θέλουμε να δώσουμε τη δυνατότητα και σε μη τραπεζικά ιδρύματα να χορηγούν δάνεια σε ΜΜε” και ανέφερε ότι η Αναπτυξιακή Τράπεζα έδωσε έως τώρα δάνεια σε 60 χιλιάδες επιχειρήσεις. Το επόμενο διάστημα θα είναι διάστημα σημαντικών εξαγγελιών για το ΕΣΠΑ και την στήριξη των ΜΜε είπε και αναφέρθηκε στον ψηφιακό μετασχηματισμό, τον πράσινο μετασχηματισμό και την κατάρτιση δεξιοτήτων των εργαζομένων. “Να ενθαρρύνουμε συγχωνεύσεις ΜΜε για να βοηθηθεί η ανταγωνιστικότητα” είπε και κατέληξε: “Είναι καλύτερο να έχεις ένα μικρό μερίδιο σε μια μεγάλη εταιρεία παρά ένα μεγάλο σε μια μικρή”.

Τέλος, ερωτώμενος για την φυλάκιση του Φρέντυ Μπελέρη, ο κ. Μητσοτάκης είπε ότι σκιάζει τις σχέσεις με την Αλβανία και ανατρέπει την πρόοδο που πετύχαμε την προηγούμενη τετραετία. “Με προβληματίζει το γεγονός όχι μόνο της φυλάκισης αλλά ότι ακόμη και σήμερα αρνείται η Αλβανία το δικαίωμα να ορκιστεί δήμαρχος. Το έχω αναφέρει στην ηγεσία της Αλβανίας, και δεν υπεισέρχομαι στη αλβανική δικαιοσύνη, αλλά αυτό αποτελεί παραβίαση του κράτος δικαίου και δημιουργεί μεγάλα προβλήματα στις διμερείς σχέσεις που θα έχουν ευρύτερες επιπτώσεις στην προσπάθεια Αλβανίας να προσεγγίσει την ΕΕ” είπε ο κ. Μητσοτάκης. Τόνισε επίσης ότι η μειονότητα πρέπει να αισθάνεται ότι στο πρόσωπο της Ελλάδας έχει έναν σύμμαχο στα αυτονόητα, δηλαδή το σεβασμό σε όλα τα δικαιώματα της.

“Δεν θα σταματήσω να εγείρω αυτό το θέμα σε ευρωπαϊκό επίπεδο και στον ίδιο τον Ράμα” είπε ο κ. Μητσοτάκης.

 

Σήμερα η Ελλάδα έχει πετύχει να δανείζεται πιο φτηνά από τη Γαλλία

Ο πρωθυπουργός σε ερώτηση για τις μεγάλες αλλαγές στο κράτος και σε σχέση με τη συνταγματική αναθεώρηση και αν προτίθεται να συναντηθεί με το νέο ή τη νέα αρχηγό του ΣΥΡΙΖΑ, ανέφερε τα εξής: «Η απάντηση στο δεύτερο ερώτημα, προφανώς είμαι πάντα διαθέσιμος. Το ίδιο ίσχυε για τον κ. Ανδρουλάκη αλλά ακόμα περιμένω στο ακουστικό. Για τη συνταγματική αναθεώρηση όταν έρθει η ώρα θα ανοίξουμε τα χαρτιά μας. Το Σύνταγμα και η συνταγματική αναθεώρηση δεν είναι προϋπόθεση για τις μεγάλες αλλαγές στο κράτος. Τίποτα από όσα έχω εξαγγείλει δεν χρειάζεται συνταγματική αναθεώρηση. Οι αλλαγές στο κράτος προχωρούν. Δεν θέλω να τοποθετηθώ για ένα θέμα που θα ανοίξει το 2025. Θα επιδιώξω την αναθεώρηση του άρθρου 16».

Ο κ. Μητσοτάκης ερωτηθείς για το γάμο των ομόφυλων ζευγαριών απάντησε τα εξής: «Έχουν γίνει πολλά την προηγούμενη τετραετία για την ισότητα των ΛΟΑΤΚΙ+ άτομα. Έχουμε κάνει σημαντικά βήματα. Έχουμε υλοποιήσει σχεδόν 20 δράσεις. Η ισότητα στο γάμο είναι στα σχέδια της κυβέρνησης για αυτή την τετραετία. Ο χρόνος που θα επιλέξουμε αυτή τη ρύθμιση στη Βουλή είναι δική μου απόφαση. Είναι ένα ζήτημα που μέσα σε αυτή την τετραετία αυτή η κυβέρνηση θα το έχει επιλύσει».

Ο πρωθυπουργός ερωτηθείς για την επενδυτική βαθμίδα και τι σημαίνει στη ζωή των πολιτών αλλά και σχετικά με το μετρό της Θεσσαλονίκης απάντησε τα εξής: «Φαίνεται ότι θα πάμε στο β’ εξάμηνο του επόμενου έτους για να εγκαινιάσουμε το Μετρό. Πιστεύω ότι το έργο θα αποζημιώσει τους Θεσσαλονικείς και με το παραπάνω.

Είναι σημαντική η επενδυτική βαθμίδα γιατί ανοίγει για τη χώρα νέες πηγές χρηματοδότησης και για τη μείωση του κόστους δανεισμού σε ένα περιβάλλον αυξημένων επιτοκίων. Το επιτόκιο αναφοράς έχει τη σημασία του αλλά έχει και το σπρέντ. Σήμερα η Ελλάδα έχει πετύχει να δανείζεται πιο φτηνά από τη Γαλλία. Όσο θα μειώνεται το κόστος δανεισμού, τόσο μεγαλύτερο όφελος θα έχουν νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Το ζήτημα είναι η ακρίβεια και ο πληθωρισμός. Δεν κρυβόμαστε πίσω από την επενδυτική βαθμίδα. Το κύριό μας μέλημα για τους επόμενους μήνες είναι να περιορίσουμε τις επιπτώσεις από την παγκόσμια έκρηξη τιμών».

 

Θα δοθεί μεγάλη σημασία σε πιο μικρά έργα που είναι εξίσου αποτελεσματικά με τα μεγάλα αντιπλημμυρικά

Ο πρωθυπουργός κληθείς να απαντήσει για το αν η κυβέρνηση είχε καταθέσει αίτημα για απένταξη από το Ταμείο Ανάκαμψης έργων αντιπλημμυρικής προστασίας λίγο πριν την καταστροφή στη Θεσσαλία, τόνισε: Το Ταμείο Ανάκαμψης έχει πολύ συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα και τα έργα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι τις αρχές του 2026. Αν δεν είμαστε βέβαιοι ότι ένα έργο μπορεί να ολοκληρωθεί εντός αυτού του χρονοδιαγράμματος είναι πολύ καλύτερο να επιτύχουμε χρηματοδότηση από άλλους πόρους, είπε.

Τόνισε μάλιστα ότι αν ένα έργο εντάσσεται ή απεντάσσεται από το Ταμείο Ανάκαμψης δεν σημαίνει ότι θα γίνει ή δεν θα γίνει. Αυτό έχει να κάνει με τις συγκεκριμένες διαδικασίες του Ταμείου και φυσικά με τα χρονοδιαγράμματα.

Μίλησε επίσης στη διαδικασία ολοκλήρωσης έργων στη χώρα μας και στις καθυστερήσεις που οφείλονται ακόμη και σε προσφυγές από περιβαλλοντικές οργανώσεις γι αυτό και όπως είπε θα δοθεί μεγάλη σημασία σε έργα πιο μικρά που είναι πιο γρήγορα στην αδειοδότηση και ενδεχομένως εξίσου αποτελεσματικά με τα μεγάλα αντιπλημμυρικά.

Σε ερώτηση για τα μέτρα που λαμβάνονται για την αντιμετώπιση του οξύτατου στεγαστικού προβλήματος, ο Κυριάκος Μητσοτάκης, επεσήμανε ότι ως προς τα μέτρα με δημοσιονομικό αποτύπωμα δεν υπάρχουν περιθώρια για περισσότερα αυτών που ήδη έχουν εξαγγελθεί, και τα οποία όμως, όπως είπε, είναι σημαντικά.

Αναφέρθηκε στα μέτρα που ήδη έχουν δρομολογηθεί και στην έμφαση που δίνεται ειδικά προς διευκόλυνση των νέων.

«Ως προς το AirBNB είναι ένα πρώτο πακέτο παρεμβάσεων το οποίο εξισώνει τους κανόνες του ανταγωνισμού και θα μας βοηθήσει να πετύχουμε καλύτερη ισορροπία ώστε να μην έχουμε τόσο μεγάλη πίεση σε συγκεκριμένες περιοχές», είπε τονίζοντας ωστόσο πως στόχος δεν είναι «να σκοτώσουμε έναν θεσμό» που έχει οικονομικό αποτέλεσμα για τη χώρα.

Αναφορικά με τις μεταρρυθμίσεις στη Δικαιοσύνη, ο πρωθυπουργός υπογράμμισε πως δεν πρέπει να αντιδρούμε σπασμωδικά και είναι πολύ καλύτερα να προλαμβάνουμε από το να ερχόμαστε εκ των υστέρων να κάνουμε αλλαγές στον Ποινικό Κώδικα.

Είπε χαρακτηριστικά πως έχει απόλυτη εμπιστοσύνη στον υπουργό Δικαιοσύνης και στις προτάσεις που θα έρθουν προς ψήφιση ώστε να διορθωθούν παθογένειες οι οποίες υπάρχουν.

Σχολίασε σχετικό παράδειγμα που αναφέρθηκε στην ερώτηση και τόνισε πως οι παρεμβάσεις αν νομοθετηθούν πολύ σύντομα θα είναι μια σημαντική τομή με το χθες στον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί η Δικαιοσύνη.

 

Οι αγρότες γνωρίζουν πως όποτε υπάρχει ανάγκη η στήριξη της πολιτείας είναι δεδομένη

Ερωτώμενος για το κόστος πρωτογενούς παραγωγής ο κ. Μητσοτάκης είπε ότι η βούλησή του είναι μεταξύ άλλων ένας οργανισμός σε κάθε περιφέρεια για τη διαχείριση υδάτων, προσθέτοντας ότι τα στοιχεία δείχνουν ότι έχουμε καλές επιδόσεις στον πρωτογενή τομέα. Είπε ότι πάει πολύ καλά ο τομέα των εξαγωγών, ενώ υπάρχουν διακρίσεις σε παραγωγούς, και τόνισε ότι η άλλη όψη της ακρίβειας είναι η αύξηση στην τιμή πώλησης των προϊόντων των παραγωγών. “Έχουμε φιλόδοξα σχέδια για τον πρωτογενή τομέα, οι αγρότες γνωρίζουν πως όποτε υπάρχει ανάγκη η στήριξη της πολιτείας είναι δεδομένη στο πλαίσιο των οικονομικών δυνατοτήτων” είπε και προσέθεσε:

“Πρέπει να κάνουμε και θα κάνουμε μια οργανωμένη μελέτη του τρόπου με τον οποίο η κλιματική κρίση επηρεάζει τον πρωτογενή τομέα σε όλα τα επίπεδα, την αλιεία την κτηνοτροφία κλπ. Επιμένω για τη διαχείριση του νερού που είναι σημαντικό θέμα”.

Ερωτώμενος για τον υπερτουρισμό και τον ενδεχόμενο περιορισμό του, και το πως μπορεί η κυβέρνηση να διαχειριστεί την αύξηση του τουρισμού με αυτές τις υποδομές ο κ. Μητσοτάκης είπε ότι ο υπερτουρισμός μας απασχολεί και πρώτο δείγμα είναι η οργάνωση του αριθμού επισκεπτών στην Ακρόπολη, που θα εφαρμοστεί και σε άλλους αρχαιολογικούς χώρους. “Να μην μετράμε την απόδοση του τουρισμού μόνο με αφίξεις αλλά με το πόσα ξοδεύουν, να διευρύνουμε την τουριστική περίοδο και σε άλλες εποχές το χρόνο” είπε ο κ. Μητσοτάκης λέγοντας ότι “έχουμε κάνει βήματα και στα δυο”. Είπε ότι οι τάσεις στο διεθνή τουρισμό κατατείνουν στο ότι πολλοί τουρίστες θέλουν να ταξιδεύουν και άλλες εποχές πλην του καλοκαιριού, και σημείωσε ότι οι υποδομές δεν έχουν να κάνουν μόνο με τον τουρισμό, ενώ αναφέρθηκε στην ανάγκη ορθολογικής διαχείρισης υδάτων στην Κρήτη. Για το ΒΟΑΚ είπε ότι “αναμένουμε τις προσφορές για το μείζον κομμάτι της σύμβασης παραχώρησης”.

Σε ερώτηση για την αντιμετώπιση των Κροατών χούλιγκαν στα επεισόδια στη Νέα Φιλαδέλφεια, και το εάν είναι ευχαριστημένος με τη λειτουργικότητα της αστυνομίας, καθώς και για τα επιδόματα στήριξης στους ευάλωτους ο κ. Μητσοτάκης ξεκίνησε από το δεύτερο λέγοντας ότι το επίδομα θέρμανσης θα δοθεί ξανά στην ίδια έκταση με πέρσι, ενώ θα υπάρξει στήριξη στους λογαριασμούς ρεύματος.

Για το θέμα της αστυνομίας είπε ότι “μπορούμε καλύτερα στην αστυνόμευση” και συνέστησε “λίγη υπομονή”. “Ο κόσμος θέλει μεγαλύτερη ασφάλεια, 2,5 χιλιάδες αστυνομικοί θα αποδεσμευθούν από τη φύλαξη προσώπων και από τη δική μου φρουρά για να πάνε στο δρόμο και στα Τμήματα. Έχουμε δουλειά ακόμη” είπε ο πρωθυπουργός και κατέληξε: “Έχει κάνει καλή δουλειά η αστυνομία αλλά η διαχείριση των Κροατών δεν ήταν η καλύτερη στιγμή της, και γι’ αυτό κάποιοι έχουν λογοδοτήσει”.

 

Ξέρουμε τι πρέπει να κάνουμε στο θέμα της φοροδιαφυγής και θα το κάνουμε όχι μόνο για λόγους οικονομικούς αλλά και για λόγους δικαιοσύνης

Ο πρωθυπουργός σε ερώτηση για τους πληγέντες του Έβρου απάντησε τα εξής: «Βρέθηκα στον Έβρο και συνομίλησα με πολίτες, είμαι πολύ στεναχωρημένος για τη μεγάλη ζημιά που έγινε. Μία ακτίδα αισιοδοξίας είναι ότι τελικά η ζημιά στο δάσος δεν ήταν όσο καταστρεπτική φαινόταν στην αρχή. Είναι βέβαιο ότι θα στρέψουμε την προσοχή μας στον Έβρο. Η κρατική αρωγή θα εφαρμοστεί και στον Έβρο με μεγάλη ταχύτητα. Στον πρωτογενή τομέα ο ΕΛΓΑ έχει ξεκινήσει καταγραφή. Ήδη εκπονούνται με μεγάλη ταχύτητα οι μελέτες αποκατάστασης και προστασίας των εδαφών. Έχουμε ήδη βρει τους πρώτους αναδόχους. Έχω δεσμευτεί ότι μέχρι τέλος του έτους θα παρουσιάσουμε πιο συγκεκριμένες σκέψεις για την αναπτυξιακή δυναμική του Έβρου».

Στην τελευταία ερώτηση της συνέντευξής του στην 87η ΔΕΘ, σχετικά με τη μάχη κατά της φοροδιαφυγής και την εφαρμογή των μέτρων ο κ. Μητσοτάκης απάντησε: «Η είσπραξη των φόρων είναι αντικείμενο της ανεξάρτητης αρχής δημοσίων εσόδων. Επιμένω στη χρήση της τεχνολογίας. Ο δεκάλογος τον οποίο θα ψηφίσουμε άμεσα δίνει πλαίσιο να σφίξουμε τα λουριά και να παρέμβουμε όπου ξέρουμε ότι υπάρχει φοροδιαφυγή. Ξέρω ότι προκάτοχοί μου έχουν πει τα ίδια και υπάρχει καχυποψία. Είμαι αποφασισμένος. Ξέρουμε πολύ καλά τι πρέπει να κάνουμε και θα το κάνουμε όχι μόνο για λόγους οικονομικούς αλλά και για λόγους δικαιοσύνης.

17 Σεπτεμβρίου, 2023

Από την 1η Ιανουαρίου 2024 ξεπαγώνουν οι τριετίες, και κάθε επίδομα προϋπηρεσίας, που ήταν σε αναστολή από το 2012

by EnergyUp 17 Σεπτεμβρίου, 2023

Από την 1η Ιανουαρίου 2024 ξεπαγώνουν οι τριετίες, και κάθε επίδομα προϋπηρεσίας, που ήταν σε αναστολή από το 2012, ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός, στην ομιλία του στην 87η Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης έστειλε ένα μήνυμα προς κάθε κατεύθυνση ότι η πάταξη της φοροδιαφυγής καθίσταται ύψιστη προτεραιότητα για την κυβέρνηση, ενώ ανακοίνωσε επίσης μέτρα και την αντιμετώπιση της ακρίβειας, καθώς και την απόσυρση 2.500 αστυνομικών από τη φύλαξη δημοσίων προσώπων. Σε ό,τι αφορά την καταστροφή στον Θεσσαλικό κάμπο, ο κ. Μητσοτάκης δεσμεύτηκε για πλήρη στήριξη στους πληγέντες, και εξήγγειλε τη συγκρότηση Οργανισμού Διαχείρισης Υδάτων στη Θεσσαλία.

Παράλληλα έθεσε ως αδιαπραγμάτευτη προϋπόθεση όλων των παραπάνω την απόκτηση της επενδυτικής βαθμίδας, σημειώνοντας με έμφαση ότι παρά την σημαντική επιβάρυνση που θα έχει για τον κρατικό προϋπολογισμό η στήριξη των πληγέντων από τις πλημμύρες, αλλά και τις φωτιές, ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 0,7% παραμένει στο ακέραιο.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοίνωσε μία σειρά από μέτρα και μεταρρυθμίσεις που έχουν ως στόχο να καταπολεμηθούν παραλείψεις ετών, εκπέμποντας το μήνυμα ότι δεν τον ενδιαφέρει το πολιτικό κόστος, αλλά οι μεγάλες τομές στο κράτος και οι μεγάλες συγκρούσεις με τις παθογένειες.

Μιλώντας πολλές φορές σε προσωπικό τόνο και αναδεικνύοντας και πάλι την έννοια του πολυεπίπεδου εκσυγχρονισμού, προκειμένου η χώρα να φτάσει στα ευρωπαϊκά δεδομένα, προέταξε τις παρεμβάσεις σε μία σειρά από μέτωπα. Η οικονομία, ο περιορισμός της φοροδιαφυγής, η πολιτική προστασία, η δικαιοσύνη, η δημόσια υγεία, οι νέοι, η στήριξη των ευπαθών κοινωνικών ομάδων, οι αλλαγές στο κράτος είναι οι κεντρικοί τομείς επάνω στους οποίους θα πέσει το βάρος της κυβερνητικής στρατηγικής τους επόμενους μήνες.

«Μεγάλες αλλαγές τώρα…», ήταν το μήνυμα που εξέπεμψε. Αρχής γενομένης από τη συγκυρία που διαμορφώθηκε βίαια από τα πύρινα μέτωπα του Ιουλίου και του Αυγούστου, αλλά και το καταστροφικό πέρασμα της κακοκαιρίας «Daniel» από τη θεσσαλική γη, ο Κυριάκος Μητσοτάκης όρισε ως κομβική προτεραιότητα τον ριζικό, όπως τον χαρακτήρισε, επανασχεδιασμό για το «αύριο», αναλαμβάνοντας δύο δεσμεύσεις: «Ό,τι χάσαμε Πολιτεία και πολίτες θα το ξαναχτίσουμε μαζί. Αλλά, καλύτερα και χωρίς τα λάθη του παρελθόντος(…)Θα κάνουμε τα πάντα, ώστε η άνιση μάχη με την κλιματική κρίση να μην είναι χαμένη…», επεσήμανε χαρακτηριστικά.

Σε μία ομιλία, με έντονα πολιτικά χαρακτηριστικά, ανάλογα ήταν και τα σήματα που πρωθυπουργού. «Ποτέ δεν κρύφτηκα και δε διεκδίκησα το αλάθητο. Ποτέ δεν υποχώρησα στα εμπόδια και το ίδιο θα κάνω και τώρα(…)Πρέπει μαζί να χτίσουμε το θαύμα της χώρας», σημείωσε και τόνισε ότι μπορεί να χάνονται μάχες, αλλά ο πόλεμος θα κερδηθεί.
Στο μέτωπο της οικονομίας έγινε εμφανές ότι η κυβέρνηση θα συνεχίσει να περπατάει στην οδό της ισορροπίας. «Δε θα θέσω σε κίνδυνο τη δημοσιονομική σταθερότητα. Δε θα ζήσουμε ξανά το τραύμα της εθνικής χρεοκοπίας…», ανέφερε.

Όσον αφορά στις φυσικές καταστροφές, ο πρωθυπουργός τόνισε ότι η Πολιτεία θα στηρίξει τους πληγέντες, δείχνοντας ότι και η Ευρώπη πρέπει να αρθεί στο ύψος των περιστάσεων, προκειμένου να αντιμετωπίσει τις κρίσεις από την κλιματική αλλαγή.
«Το κόστος αποκατάστασης είναι σημαντικό. Η οικονομία μας είναι ισχυρή για να το αντέξει. Και η πατρίδα μας έχει το ειδικό βάρος, για να διεκδικήσει ευρωπαϊκή βοήθεια. Οφείλουμε να συμπαραστεκόμαστε στους πολίτες των κρατών-μελών, όταν η κλιματική κρίση διαλύει το παρόν τους. Και αυτό θα το επαναλαμβάνω από κάθε διεθνές βήμα…», σημείωσε.

Συγκεκριμένα, ο πρωθυπουργός στην ομιλία του στην 87η ΔΕΘ, ανακοίνωσε:

  • Ό,τι χάσαμε πολιτεία και πολίτες θα το ξαναχτίσουμε μαζί καλύτερα και χωρίς τα λάθη του παρελθόντος με ευρωπαϊκούς Πόρους που θα φέρουν στις περιοχές που επλήγησαν Το ρυθμό της ζωής στην κοινωνία και την οικονομία 
  • Θα κάνουμε τα πάντα ώστε η άνιση μάχη με την κλιματική κρίση να μη γίνει μία μάχη χαμένη
  •   Το συντονιστικό επιτελείο θα παραμείνει στη Λάρισα όσο καιρό χρειάζεται μέχρι να οργανωθεί εκ νέου η κοινωνία αλλά και η πλήρης λειτουργία των δικτύων ύδρευσης και άρδευσης
  • Το κόστος της αποκατάστασης θα είναι σημαντικό αλλά αυτή τη στιγμή η οικονομία μας μπορεί να το αντέξει και θα διεκδικήσουμε και θα πετύχουμε σημαντική ευρωπαϊκή βοήθεια
  •   Πρώτη προτεραιότητα να βοηθήσουμε τους πολίτες στις πληγείσες περιοχές να ξαναμπούν στα σπίτια τους
  • οι πρώτες πληρωμές από το σύστημα κοινωνικής αγωγής ξεκίνησαν χθες
  •   Εξίσου επείγουσα η ανασυγκρότηση των βαρέων υποδομών κυρίως στις μεταφορές
  • Δρόμοι, γέφυρες, τρένα που παραδόθηκαν στο έλεος του νερού πρέπει να ξανά φτιαχτούν και θα ξανά φτιαχτούν με πολύ γρήγορες διαδικασίες αλλά και με νέες πιο ανθεκτικές προδιαγραφές.  Η σχετική διάταξη που ψηφίστηκε ήδη από τη Βουλή
  • Προμήθειες σε drones εντοπισμού της φωτιάς, με αισθητήρες θερμότητας και με κάμερες στα σημεία κινδύνου
  •   Με απόφασή μου συγκροτείται άμεσα οργανισμός διαχείρισης υδάτων Θεσσαλίας  υπαγόμενο στα υπουργεία υποδομών και Περιβάλλοντος. Έχω ήδη ζητήσει τεχνική βοήθεια από το εξωτερικό ώστε να μας συνδράμει σε αυτή την προσπάθεια
  • Όσοι ασφαλίζουν τα ακίνητά τους για φυσικές καταστροφές θα έχουν σε πρώτη φάση με έκπτωση της τάξεως του 10%
  • Η ασφάλιση ενάντια σε φυσικές καταστροφές για μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις πρέπει να καταστεί άμεσα υποχρεωτική. Το ίδιο πρέπει να γίνει για όλα τα σπίτια και τα ακίνητα
  • Έχουμε ήδη δημιουργήσει ένα ειδικό αποθεματικό για φυσικές καταστροφές ύψους 300 εκατομμυρίων από το 2024 το αποθεματικό αυτό θα φτάσει στα 600 εκατομμύρια. Και αυτά τα πρόσθετα 300 εκατομμύρια θα προέλθουν από την αύξηση του φόρου ημερήσιας διαμονής από ένα έως 6 ευρώ ιδίως στα πολυτελή ξενοδοχεία
  • Η πολιτεία θα απαιτήσει μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες να γίνουν ανάδοχοι έργων υποδομής αναδασώσεις οδικού δικτύου εταιρείες οικιακού εξοπλισμού να βοηθήσουν με εκπτώσεις τους πληγέντες συμπολίτες μας
  • Ίδια ακριβώς κινητοποίηση θα γίνει και για τους πολίτες στον πληγωμένο Έβρο
  • Η επέκταση του φράχτη στον Έβρο συνεχίζεται και θα ολοκληρωθεί μαζί με μία σειρά από άλλες παρεμβάσεις για τη φύλαξη των συνόρων μας
  • Αποδεσμεύονται μέσα στον επόμενο μήνα 2.500 αστυνομικοί από τη φύλαξη δημοσίων προσώπων. Η ασφάλεια του Πρωθυπουργού μειώνεται στο μισό. Αυτό θα ισχύσει και για Υπουργούς, βουλευτές και αξιωματούχους. Επιχειρηματίες και άλλοι παράγοντες θα χρηματοδοτούν οι ίδιοι την προστασία τους
  • Με στοχευμένες παρεμβάσεις στον Ποινικό Κώδικα παραβάτες «μικρών» αδικημάτων που κοστίζουν ζωές και περιουσίες θα μπορούν να φυλακίζονται με την πρωτόδικη απόφαση
  • Εφαρμογή των ποινών. Καταδικασμένος για 15 χρόνια δεν θα αποφυλακίζεται πια στα 5
  • Επιτάχυνση στην απονομή της Δικαιοσύνης, με μέτρα όπως η καθιέρωση της μίας και μόνης αναβολής στις δίκες και η ψηφιοποίηση των διαδικασιών
  • Η συνεργασία της πολιτείας με τις ενοπλες δυνάμεις σε φυσικές καταστροφές είναι μονόδρομος με συγκεκριμένα πρωτόκολλα που θα ενεργοποιούνται σε βαθμό εξονυχιστικής λεπτομέρειας
  • Θα συνεχιστεί το market pass έως το τέλος του χρόνου σε Θεσσαλία και Έβρο
  • Αύξηση των αμοιβών στο δημόσιο κατά 10,5%, που ισοδυναμεί με έναν πρόσθετο μισθό
  • Σε πάνω από 1,5 εκατομμύριο φορολογικές δηλώσεις το αφορολόγητο αυξάνεται κατά 1.000 ευρώ για κάθε παιδί
  • Σε πάνω από 200.000 δικαιούχους του ΕΚΑΣ μηδενίζεται μόνιμα πια η συμμετοχή στα φάρμακα τους
  • Θα ανακοινωθεί μία σειρά από νέα μέτρα από το υπουργείο ανάπτυξης ούτως ώστε οι τιμές στα τρόφιμα να διατηρούνται σταθερές και όπου μπορούμε μειωμένες
  • 150 ευρώ youthpass σε 250,000 νέους 18 και 19 ετών
  • Διπλασιάζεται ο προϋπολογισμός του προγράμματος Σπίτι μου για τους νέους πολίτες 25 έως 39 ετών.  Στόχος είναι να αποκτήσουν σπίτι συνολικά 10.000 νέοι
  • Από το Δεκέμβριο αυξάνεται κατά 8% το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα
  • Θα καταβληθεί πριν το τέλος του χρόνου έκτακτη Βοήθεια σε όσους αδικεί η προσωπική διαφορά Κατρούγκαλου με έμφαση στους χαμηλοσυνταξιούχους
  • Τον Ιανουάριο ακολουθεί νέα ετήσια αύξηση για όλους τους συνταξιούχους
  • Το ερχόμενο διάστημα θα επιστραφεί ο ειδικός φόρος στο αγροτικό πετρέλαιο
  • Θα συνεχιστεί να εκταμιεύεται το επίδομα θέρμανσης με περισσότερους δικαιούχους ειδικά για οικογένειες με παιδιά
  • Συμπληρωματική πρόνοια θα υπάρξει και για το ηλεκτρικό ρεύμα για τους πιο ευάλωτους καταναλωτές
  • Τον Απρίλιο έρχεται και νέα αύξηση του κατώτατου μισθού
  • Σε λίγο οι συνταξιούχοι που εργάζονται δεν θα επιβαρύνονται με τη μηνιαία μείωση των αποδοχών τους κατά 30%
  • Από την 1η Ιανουαρίου του 2024 ξεπαγώνουν οι τριετίες και κάθε επίδομα προϋπηρεσίας που βρισκόταν σε αναστολή από το 2012
  • Μειώνεται στο μισό ο φόρος των χρηματοπιστωτικών συναλλαγών
  • Από τον Ιανουάριο τα εισοδήματα από βραχυχρόνιες μισθώσεις από τρία ή περισσότερα ακίνητα θα υπόκειται σε ΦΠΑ και τέλη που ισχύουν για ενοικιαζόμενα ξενοδοχεία και δωμάτια
  •  Έως την άνοιξη του 2024 οι ταμειακές μηχανές 450.000 επιχειρήσεων θα διασυνδεθούν με τα POS
  • Επέκταση ηλεκτρονικών πληρωμών σε όλη τη λιανική αγορά
  • Υποχρεωτικά ηλεκτρονικές πληρωμές και στις αγοραπωλησίες ακινήτων, όπου καταργούνται οριστικά τα μετρητά
  • Δρομολογούνται τα ψηφιακά τιμολόγια και τα ηλεκτρονικά βιβλία
  • Ενεργοποίηση, από τον Ιανουάριο, του Ψηφιακού Δελτίου Αποστολής. Όλα τα στοιχεία του ηλεκτρονικού εμπορίου θα πρέπει να διαβιβάζονται στην ΑΑΔΕ
  • Τα περισσότερα προνοιακά επιδόματα θα πληρώνονται μόνο μέσω πιστωτικών καρτών
  • Πρόστιμο διπλάσιο του ύψους τους για συναλλαγές άνω των 500 ευρώ με μετρητά
  • 800 προσλήψεις στο ΕΚΑΒ και καινούργια ασθενοφόρα
  • Ίδρυση ενιαίου κέντρου συντονισμού σε κάθε Περιφέρεια της χώρας
  • Δημιουργία «Πύργου Ελέγχου», ώστε η άμεση ανταπόκριση του ΕΚΑΒ στις πόλεις να φτάσει σε 10 λεπτά
  • 6 βάσεις ιατρικών ελικοπτέρων για τις διακομιδές από απομακρυσμένα σημεία. 
  • Αναβάθμιση Τμημάτων Επειγόντων Περιστατικών 96 νοσοκομείων και 156 Κέντρων Υγείας
  • Πρόσληψη 10.000 νέων υγειονομικών
  • Επέκταση των δωρεάν προληπτικών εξετάσεων
  • 4 νέα νοσοκομεία
17 Σεπτεμβρίου, 2023

Η ομιλία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στην 87η ΔΕΘ

by EnergyUp 17 Σεπτεμβρίου, 2023


Αγαπητέ Nikolai Denkov, σε ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια, είναι τιμή και προνόμιο να έχουμε τη Βουλγαρία ως τιμώμενη χώρα στη φετινή Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι στην κυβέρνηση και στη Βουλή, κ. Περιφερειάρχη, κ. Δήμαρχε, κυρίες και κύριοι, αγαπητοί προσκεκλημένοι,

Για μια ακόμα χρονιά, η Θεσσαλονίκη γίνεται σημείο απολογισμού της εθνικής πορείας και γίνεται ταυτόχρονα και αφετηρία μιας νέας διαδρομής.

Μόνο που φέτος αυτή η Διεθνής Έκθεση, κ. Πρόεδρε, όπως είπατε και εσείς, διεξάγεται σε μία ιδιαίτερα δύσκολη συγκυρία για την πατρίδα μας. Θα ήθελα ειλικρινά αυτή η εισαγωγή να επικεντρωνόταν στην τεράστια επιτυχία, στην κατάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας ύστερα από 14 χρόνια. Θα ήθελα να αναφέρεται περισσότερο στη δεύτερη θέση στην ανάπτυξη που πέτυχε η Ελλάδα το τελευταίο τρίμηνο σε όλη την Ευρώπη.

Στο ρεκόρ των εξαγωγών, στη μεγαλύτερη μείωση δημοσίου χρέους παγκοσμίως, αλλά και στη χαμηλότερη ανεργία των τελευταίων 15 ετών. Στα καλά μας νέα από τον τουρισμό, με περισσότερα έσοδα και περισσότερους επισκέπτες ακόμα και από το 2019. Και βέβαια, στις επιτυχίες της διεθνούς οικονομικής μας διπλωματίας, στις εξαιρετικές οικονομικές σχέσεις που έχουμε αναπτύξει με τη Βουλγαρία.

Τα δεδομένα, ωστόσο, με καλούν να ξεκινήσω εντελώς διαφορετικά: από την πρωτοφανή δοκιμασία του τόπου, ο οποίος μέσα σε δύο εβδομάδες γνώρισε τη μεγαλύτερη δασική πυρκαγιά και αμέσως μετά τη μεγαλύτερη πλημμύρα της ιστορίας του. Είναι γεγονότα τα οποία σκιάζουν το σήμερα, που οδηγούν όμως και σε έναν ριζικό επανασχεδιασμό μας για το αύριο.

Βρέθηκα στον Έβρο και στη Θεσσαλία. Είδα τις καταστροφές, είδα και την απόγνωση των κατοίκων μπροστά στην επίθεση της φύσης και δύο είναι οι δεσμεύσεις μου:

Πρώτον, πως ό,τι χάσαμε, πολιτεία και πολίτες, θα το ξαναχτίσουμε μαζί. Αλλά θα το ξαναχτίσουμε καλύτερα και χωρίς τα λάθη του παρελθόντος. Με ευρωπαϊκούς και εθνικούς πόρους, που θα φέρουν και πάλι στις περιοχές που επλήγησαν το ρυθμό στη ζωή, την κοινωνία, την οικονομία.

Δεύτερη δέσμευσή μου: θα κάνουμε τα πάντα ώστε αυτή η άνιση μάχη μας με την κλιματική κρίση να μην γίνει μια μάχη χαμένη. Γιατί μπορεί η επέλαση της κλιματικής κρίσης -κλιματική κατάρρευση, θυμίζω, την αποκάλεσε ο Γενικός Γραμματέας των Ηνωμένων Εθνών- να ξεπερνά συχνά τις δυνατότητες των κρατικών δομών, ενίοτε να ξεπερνά και τις δυνατότητες της ανθρώπινης, της επιστημονικής πρόβλεψης, αλλά με τη συστράτευση όλων η πατρίδα μας διαθέτει τις δυνάμεις να μείνει όρθια και, κυρίως, ανθεκτική απέναντι και σε τούτο τον καινούργιο εχθρό.

Στη Θεσσαλία και στον Έβρο άκουσα την οργή των πολιτών που θέλουν, δικαίως, το κράτος σε όλες του τις εκφάνσεις να επιτελεί τη βασική του αποστολή: να προστατεύει, δηλαδή, ζωές και περιουσίες. Και διαπίστωσα πόσο δύσκολα εξηγείται σε κάποιον που έχασε το σπίτι του στα πλημμυρισμένα χωριά του Παλαμά ότι στη Θεσσαλία έπεσαν οκτώ δισεκατομμύρια τόνοι νερού. Οκτώ δισεκατομμύρια τόνοι νερού, ποσότητα την οποία για να εκβάλλει ένας ποταμός σαν τον Δούναβη, θα ήθελε 15 μέρες συνεχούς ροής.

Ενώ, βέβαια, είδα ξανά και τις δύο όψεις του κράτους μας. Από τη μία πλευρά τη σύγχυση αρμοδιοτήτων και τη συχνή μετάθεση ευθυνών. Είδα, όμως, και συντονισμό, οργάνωση και κυρίως ηρωισμό. Ηρωισμό στο πεδίο, που έσωσε χιλιάδες ανθρώπους. Στους ανθρώπους αυτούς δώσαμε περίθαλψη, φροντίζοντας τη δημόσια υγεία. Αποκαταστήσαμε πολύ γρήγορα, σε χρόνο- ρεκόρ, το ρεύμα. Αποκαταστήσαμε την πρόσβαση στα ορεινά χωριά της περιοχής στο Πήλιο και στα ορεινά Τρίκαλα, με οδικά δίκτυα παντελώς διαλυμένα.

Ευχαριστώ, από καρδιάς, όλα τα στελέχη του κρατικού μηχανισμού, όλους όσους πάλεψαν μερόνυχτα μέσα στις λάσπες. Ειδικά, όμως, θέλω να ευχαριστήσω τους εθελοντές, που έδειξαν πόσο ισχυρά «αντισώματα» αλληλεγγύης έχει ο λαός μας. Αποδεικνύοντας ότι ο καθρέφτης της σημερινής Ελλάδας δεν είναι η άθλια δολοφονία του Αντώνη στον Πειραιά. Μια πράξη που, δυστυχώς, συνέβη ταυτόχρονα με τις δοκιμασίες της Μαγνησίας και όλης της Θεσσαλίας.

Αντίθετα, μπορώ να φέρω στο μυαλό μου πάρα πολλές, δεκάδες, εκατοντάδες ιστορίες ανθρωπισμού, θάρρους, αλληλεγγύης που ξεδιπλώθηκαν πάνω σε αυτή την κρίση. Κρατώ, όμως, μία εικόνα: τρία νέα παιδιά πάνω σε ένα τρακτέρ, δύο μέρες αφότου είχε πλημμυρίσει ο Παλαμάς, με ένα μέτρο νερό, να μοιράζουν νερό στους ηλικιωμένους. Όταν ρωτήθηκε ένας νεαρός «γιατί το κάνεις», ήταν τόσο απλή και τόσο καταλυτική η ερμηνεία του. Είπε: «είμαστε σε καλύτερη κατάσταση εμείς και οφείλουμε να βάλουμε πλάτη. Αν και εμείς είχαμε ανάγκη, κάποιος άλλος θα έπρεπε να βρεθεί να μας βοηθήσει».

Ένα μεγάλο ευχαριστώ και πάλι, γιατί αυτό το μεγαλείο, αυτό το μεγαλείο του καθημερινού πολίτη αλλά και η αυτοθυσία όλων των στελεχών του κρατικού μηχανισμού, όχι μόνο της Πολιτικής Προστασίας, αλλά και των Περιφερειών, των Δήμων, των Ενόπλων μας Δυνάμεων που βρέθηκαν από την πρώτη στιγμή στη μάχη, αυτή είναι ίσως και η πιο αποστομωτική απάντηση στους μικρόψυχους που θέλησαν να μετατρέψουν μία θεομηνία σε αντιπολιτευτική κραυγή. Σε όσους άθλιους προέβλεπαν χαιρέκακα δήθεν εκατόμβη νεκρών ή χτύπησαν πισώπλατα τις Ένοπλες Δυνάμεις με παραπλανητικές φωτογραφίες. Και, βέβαια, στο ατελείωτο, χυδαίο δηλητήριο του διαδικτύου. Όλοι αυτοί, δεν έχω καμία αμφιβολία, δεν θα ανασυρθούν ποτέ από τη δική τους λάσπη.

Ο δικός μας εχθρός ήταν και είναι η λάσπη της πλημμύρας. Γι’ αυτό και το συντονιστικό κυβερνητικό επιτελείο θα παραμείνει για όσο χρόνο χρειάζεται στη Λάρισα, οργανώνοντας την προσπάθεια σε όλα τα επίπεδα: από τις οικοσκευές και τις επισκευές, μέχρι τη φροντίδα για τα νεκρά ζώα και την πλήρη λειτουργία των δικτύων ύδρευσης και άρδευσης.

Φίλες και φίλοι από τη Μακεδονία, το κόστος της αποκατάστασης θα είναι σημαντικό. Η οικονομία μας, ωστόσο, είναι σήμερα αρκετά ισχυρή για να το αντέξει και η πατρίδα μας διαθέτει το ειδικό διπλωματικό βάρος ώστε να διεκδικήσει και να πετύχει σημαντική ευρωπαϊκή βοήθεια.

Το διαμήνυσα ήδη, την Τρίτη, στην επίσκεψη που κάναμε μαζί με συναρμόδιους Υπουργούς στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και θα το υποστηρίζω σταθερά προς όλους τους ομολόγους μου. Δεν αρκεί, δηλαδή, ως Ένωση να δαπανούμε τρισεκατομμύρια ευρώ με στόχο να μειώσουμε τις εκπομπές ρύπων στο μέλλον -το κάνουμε, και εμείς ως Ελλάδα θα έλεγα το κάνουμε και με το παραπάνω, πρωταγωνιστές στην πράσινη μετάβαση. Οφείλουμε την ίδια στιγμή να συμπαραστεκόμαστε στους πολίτες των κρατών-μελών όταν η κλιματική κρίση διαλύει τις ζωές τους στο παρόν, στο σήμερα. Και αυτό σκοπεύω να το επαναλαμβάνω από κάθε διεθνές βήμα.

Πρώτη μας προτεραιότητα είναι να βοηθήσουμε τους πολίτες στις πλημμυρισμένες περιοχές, κατ’ αρχάς να ξαναφτιάξουν τα σπίτια τους. Να στηρίξουμε τις επιχειρήσεις. Να δώσουμε στους αγρότες και τους κτηνοτρόφους τα εφόδια για να μπορέσουν να ξαναπατήσουν στα πόδια τους, να μην εγκαταλείψουν τη γη τους. Οι πρώτες πληρωμές από το σύστημα κρατικής αρωγής ξεκίνησαν χθες. Σε χρόνο ρεκόρ εκταμιεύθηκαν 25 εκατομμύρια ευρώ σε σχεδόν 5.000 αγρότες, 6.600 ευρώ ώστε να μπορέσουν οι άνθρωποι αυτοί να ξαναμπούν στα σπίτια τους, να αποκτήσουν μια νέα οικοσκευή, να ξαναρχίσουν να παίρνουν τον έλεγχο της ζωής τους.

Όμως, εξίσου επείγουσα -το ξέρουμε καλά, το έχουμε συζητήσει εκτενώς με τα συναρμόδια Υπουργεία- είναι η ανασυγκρότηση των βαρέων υποδομών, κυρίως της μεταφοράς. Δρόμοι, γέφυρες, τρένα, γραμμές, σιδηροδρομικές γραμμές που παραδόθηκαν στο έλεος του νερού, πρέπει να ξαναφτιαχτούν και θα ξαναφτιαχτούν, με πολύ γρήγορες διαδικασίες. Αλλά και με νέες, πιο ανθεκτικές προδιαγραφές. Σχετική διάταξη παρέχει αυτή τη δυνατότητα στο Υπουργείο Υποδομών, ψηφίστηκε ήδη, την περασμένη εβδομάδα, από την Βουλή.

Όμως αυτό δεν αρκεί. Έχει γίνει πλέον σαφές ότι η Θεσσαλία σηκώνει στις πλάτες της παθογένειες πολλών δεκαετιών στα ζητήματα διαχείρισης των υδάτων της. Δεν είναι η ώρα τώρα να μιλήσω για επιλογές προηγούμενων γενιών, έγιναν σε άλλες συγκυρίες και με άλλες, τότε, εθνικές προτεραιότητες. Από την αποξήρανση της Κάρλας μέχρι την ίδρυση οικισμών στο πιο χαμηλό σημείο του κάμπου, εκεί δηλαδή όπου συνενώνονται τα έξι ποτάμια της περιοχής.

Τα τελευταία χρόνια η Περιφέρεια Θεσσαλίας έκανε σίγουρα σημαντικές αντιπλημμυρικές παρεμβάσεις. Αν έγιναν όλες σωστά θα φανεί στον απολογισμό και από την έρευνα της Δικαιοσύνης. Όμως ένα είναι σίγουρο: ότι λείπει ο συνολικός σχεδιασμός, η σοβαρή επιστημονική τεκμηρίωση. Και, κυρίως, αυτό το οποίο λείπει είναι η γρήγορη ωρίμανση και κατασκευή των έργων που θα προκρίνονται.

Γι’ αυτό και με απόφαση μου συγκροτείται άμεσα ο Οργανισμός Διαχείρισης Υδάτων Θεσσαλίας, υπαγόμενος στα Υπουργεία Υποδομών και Περιβάλλοντος.

Είναι ένα στοίχημα αυτό, το οποίο βάζουμε όλοι με τους εαυτούς μας, γιατί ο σκοπός αυτού του Οργανισμού θα είναι ο κεντρικός σχεδιασμός, πια, αλλά και η υλοποίηση σημαντικών αντιπλημμυρικών έργων. Αυτά τα καθήκοντα είναι σήμερα -το ξέρετε καλά- κατακερματισμένα σε διάφορους φορείς, ενώ ταυτόχρονα πρέπει να εισηγηθούμε και να υλοποιήσουμε και μόνιμες λύσεις στον τομέα της άρδευσης.

Δεν είναι καινούργιο αυτό το θέμα. Συζητούμε για τα θέματα των νερών της Θεσσαλίας εδώ και τουλάχιστον 40 χρόνια. Δεν γίνεται, όμως, έναν μήνα να έχουμε πρόβλημα λειψυδρίας και τον επόμενο μήνα να πλημμυρίζουμε. Κάτι πρέπει να αλλάξει και θα αλλάξει στη διαχείριση των υδάτων της Θεσσαλίας. Και έχω ήδη ζητήσει τεχνική βοήθεια από το εξωτερικό, ώστε να μας συνδράμει σε αυτήν την προσπάθεια.

Θα το ξαναπώ, όμως: ο όγκος νερού που πολιόρκησε τη Θεσσαλία, ο όγκος νερού του «Daniel», βρίσκεται έξω από τις προδιαγραφές οποιουδήποτε αντιπλημμυρικού σχεδιασμού. Αποτελεί, ωστόσο, μια προειδοποίηση. Δεν είναι άλλοθι, είναι προειδοποίηση ότι πρέπει να είμαστε έτοιμοι για άλλα πλημμυρικά φαινόμενα με μικρότερη ένταση, επίσης καταστροφικά, τα οποία μάλιστα με βεβαιότητα θα χτυπήσουν και με μεγαλύτερη συχνότητα. Γι’ αυτό και πέρα από τις πρωτοβουλίες της Πολιτείας, οφείλει και η κοινωνία στο σύνολό της να λάβει μεσοπρόθεσμα μέτρα για την άμυνά της.

Η κλιματική κρίση είναι εδώ και μας υποχρεώνει να τα δούμε όλα διαφορετικά, και το ζήτημα των αποζημιώσεων από φυσικές καταστροφές. Έχουμε ήδη ανακοινώσει ότι όσοι ασφαλίζουν τα ακίνητά τους για φυσικές καταστροφές θα έχουν σε πρώτη φάση μία έκπτωση της τάξης του 10%, στα πλαίσια ενός συστήματος κινήτρων και αντικινήτρων που θα ενθαρρύνουν την ασφάλιση.

Δεν πρέπει, όμως, να σταματήσουμε μόνο εδώ. Η ασφάλιση έναντι φυσικών καταστροφών για μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις πρέπει να καταστεί άμεσα υποχρεωτική, ενώ θα προχωρήσει γρήγορα και η αναδιάρθρωση της ασφάλισης στην αγροτική παραγωγή.

Και ναι, είναι καιρός να ξεκινήσει και στην Ελλάδα ένας δημόσιος διάλογος για την υποχρεωτική ασφάλιση όλων των περιουσιών, όλων των σπιτιών, όλων των παραγωγικών μονάδων από φυσικές καταστροφές. Σε έναν τόπο που αντιμετωπίζει φωτιές, πλημμύρες αλλά και σεισμούς, η επιδίωξη αυτή γίνεται μονόδρομος. Είναι ταυτόχρονα και μία μορφή συλλογικής προστασίας στην οποία έχουμε χρέος να μετέχουμε όλοι.

Το κράτος και πάλι -θέλω να το τονίσω αυτό- θα σταθεί στο πλευρό των πληγέντων. Έχουμε ήδη δημιουργήσει, όπως κάποιοι από εσάς γνωρίζετε, ένα ειδικό αποθεματικό για φυσικές καταστροφές, ύψους 300 εκατομμυρίων, που από το 2024 θα ενισχυθεί στα 600 εκατομμύρια. Αυτή η διαφορά, αυτά τα πρόσθετα 300 εκατομμύρια, θα προέλθουν από την αύξηση του φόρου ημερήσιας διαμονής από ένα έως έξι ευρώ, ιδίως στα πολυτελή ξενοδοχεία.

Και βέβαια, η Πολιτεία θα απαιτήσει και από τον ιδιωτικό τομέα τη δική του θέση σε αυτό το μέτωπο της ανασυγκρότησης. Όχι μόνο με τεχνογνωσία, αλλά και με κεφάλαια. Μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες να γίνουν ανάδοχοι έργων υποδομής, σημαντικών έργων αναδάσωσης, οδικού δικτύου. Εταιρείες οικιακού εξοπλισμού να βοηθήσουν μέσα από εκπτώσεις που ήδη κάποιες έχουν εξαγγείλει για τους πληγέντες συμπολίτες μας, έτσι ώστε να ανακαινίσουν τα νοικοκυριά τους.

Και βέβαια, ακμαίοι οργανισμοί, όπως η Ένωση Ελληνικών Τραπεζών, η οποία ήδη συνεισέφερε 50 εκατομμύρια ευρώ στο κοινό ταμείο της ανασυγκρότησης, αλλά και η Ένωση των Εφοπλιστών, ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών, οι απόδημοί μας να χρηματοδοτήσουν εθελοντικά αυτή τη νέα μεγάλη εθνική προσπάθεια.

Και επειδή μίλησα πολύ για τη Θεσσαλία, θέλω να γνωρίζουν οι συμπολίτες μας στον πληγωμένο Έβρο ότι η ίδια ακριβώς κινητοποίηση θα γίνει και γι’ αυτούς. Δεν θα επαναλάβω το σχέδιο που ήδη ανακοίνωσα εκεί. Θα προσθέσω μόνο ότι θα το πλαισιώσει η αναδιάταξη της άμυνάς μας απέναντι στις μεταναστευτικές ροές. Με λίγα λόγια, η επέκταση του φράχτη συνεχίζεται και θα ολοκληρωθεί, μαζί με μια σειρά από άλλες παρεμβάσεις για την καλύτερη φύλαξη των συνόρων μας στη στεριά αλλά και στη θάλασσα.

Λίγα λόγια, τέλος, για την Πολιτική Προστασία -θα έχω την ευκαιρία αύριο να μιλήσω πολύ πιο αναλυτικά για τα ζητήματα αυτά. Υπάρχει ένα πρόγραμμα πολύ σημαντικό, το Πρόγραμμα «ΑΙΓΙΣ», και αναμένω γρήγορους ρυθμούς στην εκτέλεσή του. Όταν ολοκληρωθεί -χρειάστηκε χρόνο και πολύ κόπο για να μπορέσει να ωριμάσει- θα μιλάμε πια για τελείως διαφορετικές υποδομές στα θέματα της Πολιτικής Προστασίας.

Αλλά θα ήθελα να πω και κάτι ακόμα: η συνεργασία μας, η συστηματική συνεργασία της Πολιτικής Προστασίας με τις Ένοπλες Δυνάμεις είναι μονόδρομος, με συγκεκριμένα πρωτόκολλα τα οποία πια θα πρέπει να ενεργοποιούνται προληπτικά σε βαθμό, θα έλεγα, εξονυχιστικής λεπτομέρειας.

Μη γελιόμαστε, είμαστε σε έναν άτυπο πόλεμο, ο οποίος διεξάγεται μέσα σε συνθήκες ειρήνης. Και μια χώρα η οποία δαπανά το 3% του ΑΕΠ της για τις Ένοπλες Δυνάμεις, ναι, πρέπει να έχει τη δυνατότητα να αξιοποιεί τις Ένοπλες Δυνάμεις όταν αντιμετωπίζει σημαντικές φυσικές καταστροφές και αυτό θα γίνεται από εδώ και στο εξής.

Κλείνω αυτή την εισαγωγή με μια επισήμανση λίγο πιο προσωπική. Είναι η πέμπτη φορά που έρχομαι στην Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης ως Πρωθυπουργός και στους 50 μήνες που έχω την τιμή να είμαι ο Πρωθυπουργός της πατρίδας μας χρειάστηκε να αναμετρηθώ με πολλές κρίσεις. Πολλές περισσότερες από όσες φανταζόμουν όταν ξεκίνησα αυτή την όμορφη διαδρομή. Ποτέ δεν κρύφτηκα, ποτέ δεν διεκδίκησα το αλάθητο, αλλά και ποτέ δεν υποχώρησα στα εμπόδια, όσο ανυπέρβλητα και αν φαίνονταν. Το ίδιο θα κάνω και τώρα.

Απέναντι ακόμα και στη φύση, που μας θυμίζει ότι συχνά ξεπερνά τα ανθρώπινα, η θέση μου είναι ίδια. Δεν είμαστε, κ. Πρόεδρε, «οι δειλοί, μοιραίοι και άβουλοι» των στίχων του Βάρναλη. Σίγουρα, «δεν προσμένουμε σε κάποιο θάμα». Αντίστοιχα εμείς, όλοι μαζί, πρέπει να χτίσουμε το θαύμα της χώρας μας και κάθε φορά που πέφτουμε, εμείς να σηκωνόμαστε ακόμα πιο δυνατοί. Το έχουμε αποδείξει. Θα το αποδείξουμε ξανά.

Κυρίες και κύριοι, θα ξαναπώ πως αισθάνομαι βαρύ το χρέος που βρίσκομαι ξανά ενώπιον σας ως Πρωθυπουργός για μια δεύτερη θητεία. Ευχαριστώ για την εμπιστοσύνη σας. Μια εμπιστοσύνη που γίνεται ευθύνη, καθώς αυτό το 41% της κάλπης -θα το ξαναπώ- δεν είναι διαβατήριο εφησυχασμού, ούτε άλλοθι αλαζονείας για εμάς. Για εμένα προσωπικά αποτελεί εντολή για δουλειά και για αποτέλεσμα. Είναι, με άλλα λόγια, μια εντολή σεμνότητας και συνέπειας.

Σε όσους, λοιπόν, ανυπομονούν για όλα αυτά, τους βεβαιώνω ότι πρώτος εγώ θέλω να τρέξουμε πιο γρήγορα ώστε να γίνουν πράξη. Και σε όσους καλόπιστα σχολιάζουν ότι τάχα «δεν ξεκινήσαμε καλά», τους απαντώ πάντα «σας ακούω». Υπόσχομαι, ωστόσο, ότι όσο και αν χάνουμε κάποιες μάχες, στο τέλος θα κερδίσουμε τον πόλεμο. Όπως ακριβώς τον κερδίσαμε και την προηγούμενη τετραετία. Να το θυμάστε αυτό.

Γιατί, ύστερα από χρόνια περιπέτειας, ο τόπος μας κλείνει λογαριασμούς με το παρελθόν. Και ναι, ξέρω ότι το σύννεφο της θλίψης σκιάζει σήμερα τη σκέψη μας, αλλά πυξίδα δεν θα είναι μόνο οι αντιξοότητες του φετινού καλοκαιριού αλλά οι ελπίδες που γεννούν μία Ελλάδα πιο ισχυρή οικονομικά, κοινωνικά και γεωπολιτικά. Μια Ελλάδα έτοιμη να αναμετρηθεί με τις παθογένειες του χθες, αλλά και με τα στοιχήματα του αύριο. Μια χώρα πιο οπλισμένη, πια, με μία βαθιά εθνική αυτογνωσία. Αυτή που ανέτειλε το 2019 για να δικαιωθεί και να επιβεβαιωθεί το 2023, όταν οι πολίτες ζήτησαν μία χώρα που θα γεννά προκοπή αντί για προβλήματα, στηρίζοντας τους πιο ευάλωτους και κυρίως δημιουργώντας νέο πλούτο με μερίδιο για όλους.

Ακριβώς γι’ αυτό, η σημερινή ομιλία μου δεν θα περιλαμβάνει πομπώδεις νέες παροχές. Θα εστιάζει, όμως, στις μεγάλες πολιτικές επιλογές. Θα είναι, δηλαδή, μία ασυνήθιστη ΔΕΘ με αρκετά «δεν», με πρώτο και σημαντικότερο ότι δεν θα θέσω ποτέ σε κίνδυνο τη δημοσιονομική σταθερότητα που αποτελεί το θεμέλιο της προόδου μας. Δεν θα επιτρέψω ποτέ να ζήσουμε ξανά το τραύμα μιας εθνικής χρεοκοπίας, όπως και δεν θα αφήσω τους Έλληνες να διχαστούν ξανά πάνω στο ψέμα.

Θα περιγράψω και σήμερα αυτόν τον πολυδιάστατο εκσυγχρονισμό για τον οποίο μίλησα ήδη στις Προγραμματικές Δηλώσεις στη Βουλή, εστιάζοντας όμως σε τρία πεδία, ειδικά σε τρία πεδία: στην οικονομία, τη νομιμότητα και τη Δικαιοσύνη, και σε ένα κράτος που θα υπηρετεί μία καλύτερη καθημερινότητα. Έτσι ερμηνεύω, άλλωστε, την ισχυρή λαϊκή εντολή του Ιουνίου να κάνουμε πραγματικότητα το σχέδιό μας.

Ξέρω ότι η επικαιρότητα κατακλύζεται από ειδήσεις δυσάρεστες, όμως πρέπει να θυμίσουμε ότι πιάσαμε δουλειά αμέσως. Καταργήσαμε τα εμπόδια στην ψήφο των αποδήμων, όπως είχαμε δεσμευτεί ότι θα κάναμε. Αυξήσαμε τους μισθούς στο Δημόσιο ύστερα από τόσα χρόνια. Και τώρα, σειρά έχει ο μεσοπρόθεσμος σχεδιασμός.

«Μεγάλες αλλαγές» είναι το σύνθημα της φετινής ΔΕΘ. Μεγάλες αλλαγές τώρα, θα έλεγα. Και θα μετατρέψουμε σε δράση την ορμή των προωθητικών μοχλών που πλέον έχουμε, τη θετική εμπειρία μιας τετραετούς συνετής οικονομικής πολιτικής, το Ταμείο Ανάκαμψης και τους άλλους ευρωπαϊκούς πόρους που εμείς, αυτή η κυβέρνηση εξασφάλισε για την χώρα. Όπως και την επενδυτική βαθμίδα που αυτή η κυβέρνηση, όπως είχε δεσμευτεί, κατέκτησε. Ένα κλειδί για τον ευνοϊκότερο δανεισμό κράτους, επιχειρήσεων και νοικοκυριών, μια σφραγίδα εμπιστοσύνης στις προοπτικές της οικονομίας, αλλά και μια πηγή ανάπτυξης, με νέα κεφάλαια για θέσεις εργασίας, που η χώρα είχε στερηθεί επί χρόνια.

Αυτό το δυναμικό τρίγωνο σηματοδοτεί το νέο μας ξεκίνημα. Θα το συνοδεύσω, ωστόσο, από μερικές σαφείς διευκρινίσεις: η επόμενη τετραετία θα είναι μια περίοδος επένδυσης στο αύριο αυτής της χώρας. Ένας χρόνος αφιερωμένος στη δημιουργία πλούτου. Όμως για να διανέμεται ο πλούτος, πρέπει πρώτα να παράγεται.

Δεύτερη επισήμανση: πολιτικοί συσχετισμοί και η κομματική γεωγραφία καθιστούν πλέον τη δική μας παράταξη αποκλειστικό αντίπαλο όλων των συσσωρευμένων προβλημάτων. Άρα, να γνωρίζουμε ότι για καιρό ακόμα η κυβέρνηση θα στοχοποιείται, για όποια αστοχία προκύψει στον τόπο. Αυτόματα θα γίνεται αυτό. Είτε ευθύνεται, είτε όχι. Καλοδεχούμενη για εμένα, πάντα, η κριτική. Αρκεί να γίνεται καλοπροαίρετα, να είναι τεκμηριωμένη.

Και όσοι ασκούν κριτική, ας αφιερώσουν και λίγη από την σκέψη τους «σε όσους είναι στην αρένα και ιδρώνουν και ματώνουν», που θα έλεγε και ο Πρόεδρος Θεόδωρος Ρούζβελτ. Πριν από εκατόν τόσα χρόνια έγραψε αυτό το κείμενο, εξαιρετικά ενδιαφέρον για εμάς τους πολιτικούς που είμαστε στην αρένα και ξέρουμε τι σημαίνει να είμαστε στην πρώτη γραμμή της δράσης. Ας το έχουν στο μυαλό τους αυτό, πάντα, οι διάφοροι αυτόκλητοι «πυροσβέστες του καναπέ», «οι πατριώτες του πληκτρολογίου» και «οι μεταρρυθμιστές της φακής».

Φτάνω έτσι στο τελευταίο μου σχόλιο: οι φετινοί μας στόχοι δεν θα βγουν από κάποιο «καλάθι» εξαγγελιών. Θα στηρίζονται σε τολμηρές τομές στην διάρθρωση της οικονομίας και του κράτους.

Από εδώ, από αυτό το βήμα, από την Θεσσαλονίκη πρωτομίλησα για την «Συμφωνία Αλήθειας» με τους πολίτες. Θέλω να καταστήσω για ακόμα μια φορά σαφές ότι δεν με απασχολεί το περίφημο πολιτικό κόστος. Όσα θα πω σε λίγο θα αποτυπώνουν την αλήθεια. Τις δυνατότητες και τις επιτυχίες μας, όσο και τις υστερήσεις μας. Κυρίως, όμως, τις μεγάλες αλλαγές που θέλει η Ελλάδα.

Είναι αλλαγές που σίγουρα θα «ξεβολέψουν» μερικούς, όμως θα ευνοήσουν τους πολλούς. Δεν αναμετριέμαι μόνο με τις προσδοκίες των πολιτών, αναμετριέμαι με την ίδια τη συνείδησή μου. Έχω εντολή μεγάλων μεταρρυθμίσεων και αυτές κάνω.

Κυρίες και κύριοι, οι σκιές των ημερών δεν κρύβουν την αλήθεια των καιρών. Η κοινωνία θα υποδεχθεί το 2024 με την υλοποίηση περίπου του 50% των προεκλογικών οικονομικών μας δεσμεύσεων, ύψους 4,4 δισ. ευρώ. Με πυρήνα εδώ την αύξηση των αμοιβών στο Δημόσιο κατά 10,5%, μετά από παραπάνω από δέκα χρόνια. Σχεδόν 660.000 υπάλληλοι θα δουν τις καθαρές τους αποδοχές ενισχυμένες κατά 1.500 ευρώ. Με λίγα λόγια, αποκτούν έναν πρόσθετο μισθό το χρόνο. Σε 1.340.000 δηλώσεις το αφορολόγητο αυξάνεται κατά 1.000 ευρώ για κάθε παιδί, γιατί η πολιτική αυτής της κυβέρνησης είναι να στηρίξει την οικογένεια.

Σε 200.000 πρώην δικαιούχους του ΕΚΑΣ μηδενίζεται, μόνιμα πια, η συμμετοχή στα φάρμακά τους, ενώ τις επόμενες μέρες ο αρμόδιος Υπουργός Ανάπτυξης θα ανακοινώσει μία σειρά από νέα μέτρα με στόχο οι τιμές σε βασικά προϊόντα να διατηρούνται σταθερές και όπου μπορούμε μειωμένες. Είναι ένα πρόσθετο ανάχωμα στις διεθνείς αυξήσεις. Ειδικά στα τρόφιμα ξέρουμε πολύ καλά ότι ο πόλεμος κατά της ακρίβειας, ειδικά τους επόμενους μήνες, θα είναι διαρκής και έντονος.

Όσον αφορά το «Market Pass», θα συνεχιστεί ως το τέλος του χρόνου, όμως μόνο στη Θεσσαλία και στον Έβρο. Είναι μία αναπροσαρμογή που επιβάλλουν οι συνθήκες και η αλληλεγγύη που πρέπει να δείξουμε σε αυτές τις δύο περιοχές. Αλλά είναι και κάτι που επιβάλλεται από τον εθνικό μας στόχο: η οικονομία μας να έχει στο τέλος του έτους πρωτογενές πλεόνασμα 0,7%. Ο στόχος αυτός θα επιτευχθεί, είναι αδιαπραγμάτευτος για την κυβέρνηση και για το οικονομικό επιτελείο.

Όμως, μέσα σε αυτούς τους στόχους έχουμε τη δυνατότητα να υλοποιήσουμε μια σειρά από σημαντικές κινήσεις τις οποίες έχουμε εξαγγείλει: 150 ευρώ «Youth Pass» σε 200.000 18άρηδες και 19άρηδες. Διπλασιάζουμε τον προϋπολογισμό του προγράμματος «Σπίτι Μου» για νέους συμπολίτες μας από 25 έως 39 ετών, έχουν ήδη εγκριθεί σχεδόν 5.000 χαμηλότοκα δάνεια. Στόχος μας είναι να αποκτήσουν σπίτι συνολικά 10.000 νέοι. Και με μια σειρά από παράλληλες δράσεις θα ευνοηθούν με τον έναν ή άλλο τρόπο περίπου 150.000 συμπολίτες μας, για να μπορέσουν να αποκτήσουν πιο προσιτή στέγη.

Σταθερή και αδιαπραγμάτευτη παραμένει η βοήθεια στους πιο ευάλωτους. Από τον Δεκέμβριο, αυξάνεται κατά 8% το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα. Θα καταβληθεί, πριν το τέλος του χρόνου, και πάλι έκτακτη βοήθεια σε όσους αδικεί η προσωπική διαφορά Κατρούγκαλου, με έμφαση στους χαμηλοσυνταξιούχους. Ενώ τον Ιανουάριο ακολουθεί νέα ετήσια αύξηση για όλους τους συνταξιούχους.

Στο επόμενο διάστημα θα επιστραφεί ο Ειδικός Φόρος στο αγροτικό πετρέλαιο, θα συνεχίσουμε να εκταμιεύουμε το επίδομα θέρμανσης με περισσότερους δικαιούχους, ειδικά με έμφαση στις οικογένειες με παιδιά. Συμπληρωματική πρόνοια θα υπάρξει και για το ρεύμα για τους πιο ευάλωτους καταναλωτές, ενώ τον Απρίλιο έρχεται και νέα αύξηση του κατώτατου μισθού.

Θυμίζω, τέλος, ότι υλοποιείται ήδη μία ακόμα προεκλογική μας δέσμευση: σε λίγο οι συνταξιούχοι που εργάζονται δεν θα επιβαρύνονται με τη μηνιαία μείωση των αποδοχών τους κατά 30%. Αντίθετα, θα καταβάλλουν μόνο μία εισφορά 10% επί των πρόσθετων αμοιβών τους, και αυτό μάλιστα με πλαφόν το οποίο θα καθοριστεί από το Υπουργείο Οικονομικών και το Υπουργείο Εργασίας. Είναι μία σημαντική ευκαιρία όχι μόνο να αυξήσουν τα εισοδήματά τους, αλλά και να νομιμοποιηθεί -ας μην κοροϊδευόμαστε- μία απασχόληση η οποία συχνά έμενε αδήλωτη.

Προσέξτε, όλες αυτές οι παρεμβάσεις δεν αφορούν επιδοματικές πολιτικές, όπως εύκολα λένε ορισμένοι. Είναι συγκεκριμένες απαντήσεις στην επίκαιρη επίθεση του πληθωρισμού, όμως τον κύριο κορμό τους συγκροτούν μέτρα τα οποία θα ισχύσουν και μετά το σημερινό κύμα ακρίβειας.

Οι ετήσιες αυξήσεις στο Δημόσιο, στις συντάξεις, στον πρώτο μισθό είναι μόνιμες. Ήρθαν για να μείνουν. Αργά ή γρήγορα οι τιμές θα υποχωρήσουν. Για να το πω διαφορετικά: η πολιτική μας διαπνεόταν πάντα από τη διαρθρωτική αρχή ότι οι αυξήσεις στις τιμές πρέπει να αντιμετωπίζονται μόνιμα.

Τα επιδόματα ήταν και είναι χρήσιμα, είναι βοηθητικά όμως. Η ακρίβεια αντιμετωπίζεται με αυστηρότατο έλεγχο στην αγορά, αλλά κυρίως με την ενίσχυση του διαθέσιμου εισοδήματος, όπως κάναμε συστηματικά όλα αυτά τα χρόνια.

Αυτήν ακριβώς την πολιτική υπηρετεί μία ακόμα απόφασή μου την οποία ανακοινώνω σήμερα: από την 1η Ιανουαρίου 2024 ξεπαγώνουν οι «τριετίες» και κάθε επίδομα προϋπηρεσίας που βρισκόταν σε αναστολή από το 2012. Πρακτικά, αυτό που κάνουμε, επειδή έχουμε εμπιστοσύνη στη δυναμική της ελληνικής οικονομίας, φέρνουμε νωρίτερα κατά ένα με δύο χρόνια κάτι που θα ίσχυε, με βάση νόμο του 2012, μόνο όταν η ανεργία έπεφτε κάτω από το 10%.

Τώρα όμως, όλοι οι νέοι μισθωτοί θα έχουν υψηλότερες αποδοχές που θα αυξάνονται πια με το χρόνο. Από αύριο το Υπουργείο Εργασίας θα εξειδικεύσει και με συγκεκριμένα παραδείγματα τι ακριβώς σημαίνει το ξεπάγωμα των τριετιών για το εισόδημα των μισθωτών του ιδιωτικού τομέα.

Μία δεύτερη σημαντική διαρθρωτική παρέμβαση είναι η εξυγίανση και η ενίσχυση του ανταγωνισμού των πιστωτικών ιδρυμάτων. Θέλουμε να στηρίξουμε τον πέμπτο τραπεζικό πυλώνα. Θέλουμε να δώσουμε τη δυνατότητα για παροχή δανείων σε μη τραπεζικούς φορείς -είναι σημαντικό να έχουμε περισσότερο ανταγωνισμό στη χρηματοδότηση νοικοκυριών και επιχειρήσεων, πάντα υπό την εποπτεία της Τράπεζας της Ελλάδος. Θα συνεχίσουμε το σχέδιο «Ηρακλής», αλλά με πολύ πιο συγκεκριμένους, ακριβείς όρους προστασίας των δανειοληπτών και σωστής ενημέρωσής τους από τους servicers, με ξεκάθαρο κανόνα δεοντολογίας τον οποίο πρέπει όλοι να υπακούουν.

Ακολουθεί η κατάργηση της αυτοτελούς φορολόγησης των κρατικών ομολόγων, θέλουμε να ενθαρρύνουμε τα ομόλογα ως μια εναλλακτική επιλογή αποταμίευσης, η μείωση στο μισό του φόρου των χρηματοπιστωτικών συναλλαγών, αλλά και κάτι πολύ σημαντικό το οποίο είμαι σίγουρος ότι πολλοί από εσάς δεν το γνωρίζετε καν: η ανάδειξη και η στήριξη της υπηρεσίας IRIS. Η υπηρεσία IRIS είναι μία υπηρεσία η οποία υπάρχει, λειτουργεί σήμερα. Σας δίνει τη δυνατότητα να διακινείτε ποσά έως 500 ευρώ ημερησίως χωρίς καμία τραπεζική προμήθεια.

Και η τρίτη παρέμβαση, δομική, απαντά σε ένα ζήτημα το οποίο έχουμε συζητήσει πολλές φορές και αυτό δεν είναι άλλο από την ασύδοτη βραχυχρόνια μίσθωση. Ναι, θέλουμε τη βραχυχρόνια μίσθωση, είναι ένα ανταγωνιστικό προϊόν το οποίο στηρίζει την ελληνική οικονομία και το εισόδημα των ιδιοκτητών ακινήτων, όμως είναι μια δραστηριότητα που σε διάφορες περιοχές της χώρας έχει εκτοξεύσει τα ενοίκια και έχει στρεβλώσει και τον ανταγωνισμό, ειδικά στον τουρισμό.

Από τον Ιανουάριο, λοιπόν, τα εισοδήματα από τέτοιες μισθώσεις, από τρία ή περισσότερα ακίνητα, θα υπόκεινται σε ΦΠΑ και στα τέλη που ισχύουν για ξενοδοχεία και ενοικιαζόμενα δωμάτια.

Πιστεύω ότι αυτές είναι σημαντικές τομές στην οικονομική ζωή που την εξορθολογίζουν, καθιστώντας την συνολικά πιο δίκαιη. Γιατί αν μέχρι τώρα η πολιτεία φρόντιζε για την ελάφρυνση των πολιτών από φόρους -θυμάστε ότι ήταν η κεντρική μας δέσμευση την πρώτη τετραετία, «λιγότεροι φόροι», την κάναμε πράξη-, τώρα η δεύτερη τετραετία πρέπει να στραφεί στη δικαιότερη κατανομή τους και, επιτέλους, στην ανάγκη να κερδίσουμε τον πόλεμο κατά της φοροδιαφυγής.

Θυμάστε, ίσως, ότι στη Βουλή, στις Προγραμματικές Δηλώσεις, είχα πει ότι η κυβέρνηση αυτή διαθέτει και τη νομιμοποίηση και τη βούληση και την τεχνογνωσία να το κάνει.

Σήμερα επαναλαμβάνω το αυτονόητο: οι φοροφυγάδες θα υποχρεωθούν στο αυτονόητο. Να κάνουν τι; Να πληρώσουν, επιτέλους, τους φόρους που αναλογούν στο πραγματικό τους εισόδημα.

Σε αυτή την κατεύθυνση κινούνται δέκα συγκεκριμένα μέτρα τα οποία θα ξεδιπλωθούν τους επόμενους μήνες. Είναι μέτρα που υπηρετούν τον ορθολογισμό στην αγορά, αλλά κυρίως τη δικαιοσύνη στην κοινωνία.

Ως την άνοιξη του 2024, λοιπόν, θα έχουμε επιτέλους συνδέσει 450.000 ταμειακές μηχανές με τα POS. Οι ηλεκτρονικές πληρωμές θα επεκταθούν σε όλη την λιανική αγορά, υποχρεωτικά όμως -προσέξτε- και στις αγοραπωλησίες ακινήτων, όπου καταργούνται πια οριστικά τα μετρητά.

Παράλληλα, δρομολογούνται τα ψηφιακά τιμολόγια και τα ηλεκτρονικά βιβλία, τα δηλωμένα έσοδα του φορολογούμενου δεν θα μπορεί, πια, να υπολείπονται εκείνων που προκύπτουν από την ηλεκτρονική ενημέρωση. Ενώ, πολύ σημαντικό, ως έξοδα, ειδικά για τους ελεύθερους επαγγελματίες, θα υπολογίζονται μόνο όσα έχουν δηλωθεί στην πλατφόρμα του «myDATA».

Από τον Ιανουάριο, επίσης, ενεργοποιείται το ψηφιακό δελτίο αποστολής και όλα τα στοιχεία του ηλεκτρονικού εμπορίου θα πρέπει να διαβιβάζονται στην ΑΑΔΕ. Τα περισσότερα προνοιακά επιδόματα θα πληρώνονται μόνο μέσω πιστωτικών καρτών και οι συναλλαγές άνω των 500 ευρώ με μετρητά, οι οποίες απαγορεύονται, στο εξής θα έχουν πρόστιμο διπλάσιο του ύψους τους.

Είναι μία συντονισμένη προσπάθεια, ώστε αυτή η «καραμέλα» -την ακούμε πολλές δεκαετίες- του πολέμου κατά της φοροδιαφυγής, να λιώσει κάποτε στα στόματα όσων επιτήδειων γελούν σε βάρος των άλλων.

Δεν γίνεται σήμερα επτά στους δέκα ελεύθερους επαγγελματίες να δηλώνουν ετήσια έσοδα ακόμα και κάτω από τον κατώτατο μισθό. Ούτε βεβαίως να υπάρχουν επιχειρηματίες με αυξημένα κέρδη χωρίς αυξημένες υποχρεώσεις. Γι’ αυτό και, πέραν των όσων παρουσίασα, πολύ σύντομα το Υπουργείο Οικονομικών θα εισηγηθεί ένα σύνολο δίκαιων θεσμικών μεταρρυθμίσεων για τα ζητήματα καταπολέμησης της φοροδιαφυγής.

Οι φόροι στηρίζουν το εθνικό ταμείο και επιστρέφουν με έργα στην κοινωνία. Είναι ο λόγος για τον οποίο το φορολογικό σύστημα αποτελεί τον κεντρικό βηματοδότη κάθε ανοικτής κοινωνίας. Η φοροδιαφυγή είναι μια κατάρα διπλή: είναι αντικοινωνική, είναι αντιεπιχειρηματική. Οι λέξεις «φιλελευθερισμός» και «φοροδιαφυγή» είναι πάντα λέξεις αντίθετες.

Η νομιμότητα, άλλωστε, σε όλες τις εκφάνσεις, γίνεται ένα στοίχημα της εποχής. Και γίνεται το πεδίο της μεγάλης σύγκρουσης με όποια συντεχνία εμποδίζει τον εκσυγχρονισμό. Όχι μόνο με τους φοροφυγάδες. Με κάθε εστία παρασιτισμού.

Με άλλα λόγια, ανοίγουμε μέτωπο με τον κρατικό θύλακα ο οποίος αδιαφορεί. Ανοίγουμε μέτωπο, όμως, και με τον πολίτη, ο οποίος ανάβει ανεύθυνα φωτιά στο ακαθάριστο οικόπεδο του. Με τα κυκλώματα των διακινητών μεταναστών από το εξωτερικό, αλλά και με τους χούλιγκανς. Τους καταπατητές του δημόσιου χώρου στο εσωτερικό, είτε αυτό λέγεται πανεπιστήμιο είτε λέγεται παραλία είτε λέγεται δρόμος. Όπως ανοίγουμε μέτωπο, ναι, και με τους λίγους δικηγόρους και δικαστές που καθυστερούν την απονομή της Δικαιοσύνης. Γιατί και αυτή αποτελεί φρένο που καθυστερεί τον εκσυγχρονισμό.

Θέλουμε, όπως βλέπετε, ένα διαφορετικό πολιτικό υπόδειγμα, όχι μόνο για να το αναδείξω ως κεντρική πολιτική επιλογή, αλλά κυρίως ως καταλύτη μιας καθημερινής στάσης.

Η μεν πολιτεία, δεν είναι η δουλειά της να είναι αρεστή. Είναι καλό να είναι και αρεστή, αλλά πρωτίστως πρέπει να είναι λειτουργική. Οι δε πολίτες, από ιδιώτες να γίνουν μέτοχοι της δημόσιας ευθύνης. Παντού. Παντού. Από τα εισοδήματα που δηλώνουν μέχρι τα σκουπίδια που ανακυκλώνουν. Διότι αυτή η αμοιβαία αδράνεια και αυτή η σκυταλοδρομία, τελικά, της συνενοχής, αποτελούν βασικές αιτίες της κακοδαιμονίας: το κράτος να αφήνει τρύπες στα δίχτυα ελέγχου, αυτές τις τρύπες συνήθως τις προσπερνούν τα μεγάλα ψάρια, τα μικρά ψάρια αισθάνονται οτι αδικούνται, ωστόσο αργότερα καταλήγουν και αυτά να το μιμούνται.

Ποιο είναι το αποτέλεσμα; Απλώνεται μια αίσθηση αυθαιρεσίας. Μια αίσθηση γενικευμένης ανομίας. Είναι ένα σαράκι το οποίο κατατρώει την ουσία της συλλογικής συνοχής που είναι η εμπιστοσύνη. Δεν με ενδιαφέρει, λοιπόν, αν κάποιοι το υπερασπιστούν. Ακόμη και αν πρόκειται για μεγάλες ακτοπλοϊκές εταιρείες, για κολοσσούς των τροφίμων, για ισχυρούς της ενέργειας ή του ποδοσφαίρου, για κομματικούς φίλους που ζητούν κάποιο ρουσφέτι. Δεν συγκυβερνούμε μαζί τους. Στην αδικία αντιτάσσουμε την ισονομία.

Δεν σας μιλάω για πράγματα τα οποία θα γίνουν. Σας μιλάω για πράγματα τα οποία γίνονται ήδη. Και δεν είναι τυχαίο ότι η πολιτεία ξεκίνησε το κυνήγι της παρανομίας από τη Μύκονο και όχι από ένα ψαρονήσι. Ότι τα πρώτα πρόστιμα μπήκαν σε μεγάλες επιχειρήσεις, που θεωρούσαν ότι επειδή είναι τόσο μεγάλοι κι επειδή πίστευαν ότι μπορούσαν να σηκώσουν πέντε τηλέφωνα να μιλήσουν σε πέντε γνωστούς, ότι θα γλίτωναν την εφαρμογή του νόμου. Εκεί μπήκαν τα πρώτα πρόστιμα, όχι στα μικρά μαγαζάκια της γειτονιάς.

Το καλοκαίρι απελευθερώθηκαν 10.000 τετραγωνικά μέτρα καταπατημένων ακτών σε διάσημους προορισμούς, όχι στις οικογενειακές παραλίες. Αυτό είναι ένα νέο κίνημα, το κίνημα της καθημερινότητας με κανόνες.

Θα κλιμακωθεί και πρέπει να γενικευτεί, με τους ίδιους όρους απέναντι στη φοροδιαφυγή του «μεγαλοκαρχαρία» όπως όμως και στην ατιμία του εμπόρου που μέσα στην πλημμύρα πήγε να πουλήσει ακριβότερα το νερό, τα λαχανικά και το κρέας. Το μέγεθος ίσως να διαφέρει, το ηθικό φορτίο όμως είναι εξίσου βαρύ.

Η πρόθεσή μας έχει ήδη καταγραφεί. Εκατομμύρια πρόστιμα μέσα σε τρεις μήνες, παραπάνω από 35.000 φορολογικές παραβάσεις, σχεδόν 50 επιχειρήσεις στις οποίες μπήκε λουκέτο, 2.500 εξορμήσεις που εντόπισαν 400 καταπατήσεις. Στο ίδιο διάστημα αποκαταστάθηκαν καταλήψεις σε έξι δημόσια κτίρια, σε πανεπιστήμια, που αποτελούσαν στέκια παρανομίας.

Ξέρω πολύ καλά ότι όσο αγγίζουμε τα προβλήματα αυτά θα μας δείχνουν τα δόντια τους. Ξέρουμε ότι υπάρχουν πολύ δύσκολα προβλήματα τα οποία πρέπει να αντιμετωπίσουμε.

Οι φετινές πυρκαγιές μάς πλήγωσαν πολύ -θα μιλήσω και αύριο αναλυτικά γι’ αυτά τα οποία θα κάνουμε, τον τρόπο με τον οποίον θα παρεμβαίνουμε πιο έγκαιρα στον γρήγορο εντοπισμό της φωτιάς, με drones, με αισθητήρες θερμότητας, πώς θα προσλάβουμε παραπάνω πυροσβέστες και δασικούς.

Αλλά ας μην κρυβόμαστε. Αυτή η μάχη είναι μια μάχη άνιση και δύσκολη. Υπάρχουν, όμως, και πιο εύκολες μάχες οι οποίες είναι στο χέρι μας να κερδηθούν. Να μην ταλαιπωρούνται, για παράδειγμα, οι οδηγοί, επειδή λείπει η Τροχαία από τον δρόμο. Ούτε να μην ελέγχονται χώροι με γνωστή παραβατικότητα, όπως δρόμοι όπου γίνονται κόντρες. Με άλλα λόγια, το μεγάλο πρόβλημα δεν μπορεί να γίνεται άλλοθι για ανοχή στο μικρό.

Και μιας και μιλάμε για αστυνόμευση, με εντολή μου στον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη αποδεσμεύονται μέσα στον επόμενο μήνα 2.500 στελέχη της ΕΛ.ΑΣ. από τη φύλαξη των δημοσίων προσώπων. Πρώτη η δική μου ασφάλεια μειώνεται στο μισό. Αυτό θα ισχύσει για Υπουργούς, βουλευτές, αξιωματούχους. Αυτοί οι αστυνομικοί πρέπει να είναι στο δρόμο, στα Αστυνομικά Τμήματα. Όσο για επιχειρηματίες και άλλους παράγοντες, λυπάμαι, στο εξής ας χρηματοδοτούν οι ίδιοι την προστασία τους.

Να γιατί το σύνθημα «νομιμότητα παντού» γίνεται τίτλος και του επόμενου κύματος των μεταρρυθμίσεων. Με τη Δικαιοσύνη στο επίκεντρο, να πολεμά πριν από όλα την ατιμωρησία.

Και εξηγούμαι: σήμερα πρακτικά κάθε φυλάκιση ως πέντε χρόνια αναστέλλεται ή μετατρέπεται. Όσοι παρανομούν δεν έχουν τελικά το φόβο της ποινής, αποθρασύνονται, ξανακάνουν τα ίδια εγκλήματα. Δρομολογούμε με το Υπουργείο Δικαιοσύνης μια σειρά από στοχευμένες παρεμβάσεις στον Ποινικό Κώδικα. Παραβάτες αδικημάτων που θεωρούνται μικρά αλλά κοστίζουν ζωές και περιουσίες μπορούν να φυλακίζονται και με την πρωτόδικη απόφαση. Από τον οδηγό που με ευθύνη του σκοτώνει στο δρόμο μέχρι τις συμμορίες διαρρηκτών και από τους εξ αμελείας εμπρηστές μέχρι τους τραμπούκους των πανεπιστημίων και των γηπέδων.

Δεύτερη κατεύθυνση δεν είναι το βάρος των ποινών, όσο η εφαρμογή τους. Κάποιος καταδικάζεται για 15 χρόνια και αποφυλακίζεται στα πέντε.

Και τρίτον, οι γρήγορες αποφάσεις. Με μέτρα όπως η καθιέρωση της μίας και μόνης αναβολής στις δίκες, η ψηφιοποίηση των διαδικασιών, ώστε να προσεγγίσουμε έως το 2027 τους χρόνους αποφάσεων στην Ευρώπη.

Το ξέρετε καλά όσοι ξέρετε από δικαστήρια: καθυστέρηση, έξοδα, ταλαιπωρία, γενική διαμαρτυρία και πίσω από όλα αυτά, τερτίπια όσων φροντίζουν η υπόθεσή τους να ξεχαστεί, να παραγραφεί, να «πέσει στα μαλακά».

Είναι κάτι το οποίο αδικεί τη μεγάλη πλειοψηφία και των δικαστών και των δικηγόρων. Πριονίζει όμως και την ασφάλεια δικαίου όλης της χώρας, γιατί η Θέμις παύει να είναι τυφλή όταν είναι τόσο αργή.

Κυρίες και κύριοι, εάν η οικονομία και η νομιμότητα είναι δύο μέτωπα της νέας μάχης, το τρίτο αφορά τις επιδόσεις του κράτους. Με πρώτο τον τομέα της υγείας, με αιχμή το νέο ΕΚΑΒ. Μετά από 40 χρόνια προχωράει πια σε μια ριζική ανασυγκρότηση, 800 νέες προσλήψεις, καινούργια ασθενοφόρα, ενιαίο κέντρο συντονισμού σε κάθε Περιφέρεια της χώρας. Ένας «Πύργος Ελέγχου», ώστε στα υπερεπείγοντα περιστατικά να μπορεί να φτάνει σε δέκα λεπτά. Τα κάναμε όλα αυτά στην διάρκεια της πανδημίας. Δεν υπάρχει κανείς λόγος γιατί δεν μπορούμε να τα ξανακάνουμε τώρα. Και έξι βάσεις ιατρικών ελικοπτέρων που θα μεριμνούν για τις διακομιδές σε απομακρυσμένα σημεία της επικράτειας. Ένα πρόγραμμα το οποίο θα εξελιχθεί πολύ γρήγορα.

Συνεχίζεται η αναβάθμιση στα Τμήμα Επειγόντων Περιστατικών σε 96 νοσοκομεία, η αναβάθμιση 156 Κέντρων Υγείας, 10.000 νέες προσλήψεις υγειονομικών, ψηφιακός ιατρικός φάκελος, η επέκταση των δωρεάν προληπτικών εξετάσεων.

Σήμερα είχα την ευκαιρία, κ. Δήμαρχε, κ. Περιφερειάρχη, να βρεθώ στο Νοσοκομείο «Παπανικολάου». Ένα εμβληματικό νοσοκομείο της βόρειας Ελλάδας, λειτουργεί από το 1930. Και να επιθεωρήσω τον νέο όροφο της Πνευμονολογικής Κλινικής -ίσως να θυμάστε ότι είχε καεί από αμέλεια το 2022. Μέσα σε λίγους μήνες, με φορέα υλοποίησης το ΤΑΙΠΕΔ σε συνεργασία με την Υγειονομική Περιφέρεια και με την διοίκηση του νοσοκομείου, φτιάξαμε ένα υπερσύγχρονο όροφο για μια τόσο σημαντική κλινική. Είναι εικόνα από το μέλλον αυτή την οποία είδαμε σήμερα, όμως το μέλλον θα γίνεται παρόν με πολύ μεγάλη ταχύτητα.

Και αυτό με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης. Διότι έχω κουραστεί να ακούω ότι «τα λεφτά του Ταμείου Ανάκαμψης θα πάνε σε λίγους και εκλεκτούς», όταν το αποτύπωμα των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης, που θυμίζω εμείς διαπραγματευτήκαμε και εμείς φέραμε στη χώρα, αλλάζει την καθημερινότητα όλων των πολιτών σε όλη την Ελλάδα.

Και βέβαια, ειδικά εδώ στη Θεσσαλονίκη, μετά από κάποιες δυσκολίες, ναι μπορούμε να ανακοινώσουμε πια ότι έχουν υπογραφεί οι σχετικές συμβάσεις. Ελπίζω κι εύχομαι να βρεθώ στη θεμελίωση του νέου παιδιάρτικού νοσοκομείου στα τέλη αυτού του χρόνου, το αργότερο στις αρχές του επόμενου, γίνεται πραγματικότητα αυτό το σημαντικό έργο μέσα από τη δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος.

Φυσικά ακολουθεί το νέο αντικαρκινικό. Είναι έργα τα οποία ανήκουν στον πυρήνα της κοινωνικής μας πολιτικής. Δεν θα μιλήσω αναλυτικά σήμερα για τα σημαντικά έργα υποδομής τα οποία γίνονται στη Θεσσαλονίκη, τα συζητάμε, εξάλλου, τακτικά.

Το Μετρό της Θεσσαλονίκης, το οποίο επιτέλους γίνεται πράξη, μπορούμε να θεωρούμε ότι είναι μία απλή παρέμβαση στις μεταφορές, αλλά σας διαβεβαιώνω ότι θα αλλάξει η ζωή των κατοίκων της Θεσσαλονίκης και των επισκεπτών. Και πια, ναι, όλοι γνωρίζουν ότι η Θεσσαλονίκη θα αποκτήσει και Μετρό και αρχαία στη θέση τους, με μια υποδειγματική δράση του Υπουργείου Πολιτισμού. Μόνο όταν λειτουργήσει το Μετρό θα αντιληφθούμε τη μεγάλη παρέμβαση που θα έχει γίνει στη Θεσσαλονίκη.

Και βέβαια, τώρα είμαστε πια έτοιμοι να δώσουμε στη δημοσιότητα και να παρουσιάσουμε τις πρώτες μελέτες για την επέκταση του Μετρό στις βορειοδυτικές συνοικίες, στη Μητρόπολη, που έχουν κάθε λόγο να αισθάνονται αδικημένες.

Η καθημερινότητα έχει μεγάλη σημασία και αποδίδουμε μεγάλη σημασία στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Τα πρώτα 250 λεωφορεία φτάνουν, επιτέλους, την άνοιξη. Αλλά, βέβαια, ξεκινάει και εδώ στην πόλη, το Νοέμβριο, ο μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος χωρίς διόδια στην Ελλάδα, το «Flyover», η υπέργεια περιφερειακή αρτηρία. Ναι, θα φέρει κάποια ταλαιπωρία, έχουμε συζητήσει όμως με τους άρχοντες της πόλης πώς, με τη βοήθεια της Τροχαίας, θα αποκτήσει η Θεσσαλονίκη κάτι που της έλειπε, σε αυτό πρωταγωνιστικό ρόλο θα παίξει και το Υπουργείο Υποδομών: έναν κεντρικό συντονιστικό φορέα για όλα τα ζητήματα που έχουν να κάνουν με το κυκλοφοριακό στη Θεσσαλονίκη. Θα ζητήσω κατανόηση και χρόνο από τους πολίτες, όμως είναι απαραίτητο να γίνει αυτή η παρέμβαση, αλλιώς τίποτα δεν θα αλλάξει στην πόλη.

Μεταρρύθμιση στην καθημερινότητα, ωστόσο, σημαίνει και μεταρρύθμιση στην εργασία. Το νέο πλαίσιο επιτρέπει, πλέον, νόμιμα στον εργαζόμενο να συμπληρώνει το εισόδημά του με μία δεύτερη δουλειά μερικής απασχόλησης. Αλλά και στον εργοδότη να συνάπτει συμβάσεις που να αντιστοιχούν στο φόρτο της εργασίας. Όλα αυτά χωρίς να αμφισβητείται ούτε το οκτάωρο, ούτε η ανάπαυση των 11 ωρών, όπως κάποιοι συστηματικά ισχυρίζονται, παραπληροφορώντας την ελληνική κοινωνία.

Και από τις αλλαγές στην εργασία, δυο κουβέντες για την ενέργεια. Οι αλλαγές συνοψίζονται στον στόχο μέσα στα επόμενα τέσσερα χρόνια το 80% της κατανάλωσης από ρεύμα να προέρχεται από τον ήλιο και τον άνεμο. Να τελειώσουμε, επιτέλους, δύο χρόνια νωρίτερα με όλες τις μονάδες διαχείρισης αποβλήτων. Να βάλουμε πάνω από 10.000 φορτιστές αυτοκινήτων σε όλες τις πόλεις. Είναι μία πρόκληση οικολογική, εξασφαλίζει καθαρό περιβάλλον, είναι όμως και μία τεράστια οικονομική ευκαιρία για τη χώρα: φθηνό ρεύμα στα νοικοκυριά, επενδύσεις στον τόπο.

Είναι, όμως, και μία επιλογή γεωστρατηγική. Ακούσατε πριν τον Πρωθυπουργό της Βουλγαρίας να μιλάει για τις στενές οικονομικές και ενεργειακές σχέσεις μεταξύ των δύο κρατών και για την αναβάθμιση της Ελλάδας, ειδικά της Θράκης και της Αλεξανδρούπολης, ως έναν κρίσιμο παίκτη στον καινούριο ενεργειακό χάρτη μεταξύ Ασίας, Αφρικής και Ευρώπης.

Στο G20, στην Ινδία, ανακοινώθηκε μία νέα διαδρομή μεταφοράς προϊόντων, από την Ινδία, μέσα από τη Μέση Ανατολή, τη Σαουδική Αραβία, καταλήγοντας τελικά στο Ισραήλ και με προορισμό την Ευρώπη. Η Ελλάδα και οι υποδομές της των συνδυασμένων μεταφορών θα έχει πρωταγωνιστικό ρόλο να παίξει σε όλες αυτές τις κοσμοϊστορικές εξελίξεις οι οποίες διαμορφώνονται στον παγκόσμιο γεωπολιτικό χάρτη.

Τέλος, για το ίδιο το κράτος, το οποίο οφείλει να αλλάξει τον εαυτό του, αξιολογώντας το δυναμικό του, απλοποιώντας χιλιάδες διοικητικές διαδικασίες, επιστρατεύοντας την τεχνολογία, χρησιμοποιώντας την τεχνητή νοημοσύνη -μία τεράστια ευκαιρία, πρόκληση, κίνδυνο, απειλή υπό προϋποθέσεις, αλλά εμείς να δούμε τη θετική της πλευρά για το πώς μπορεί να βελτιώσει την καθημερινότητά της.

Αλλά θέλω να σταθώ ιδιαίτερα σε ένα νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών το οποίο ήδη ετοιμάζεται για διαβούλευση, που καθιερώνει δείκτες απόδοσης των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Θέλω ο κάθε κάτοικος να ξέρει τις δράσεις του Δήμου του. Το ποσοστό ανακύκλωσης από τα απορρίμματα, πόσο προσωπικό απασχολείται στην καθαριότητα, ποια είναι η φροντίδα για τα παιδιά, τα άτομα με ειδικές ανάγκες, τα άτομα με αναπηρία στην περιοχή. Πώς θα εξορθολογήσουμε τη λειτουργία, ενσωματώνοντας στους Δήμους 1.200 οργανισμούς. Αυτό σημαίνει εξοικονόμηση πόρων, μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα.

Κυρίως, όμως, αυτό το οποίο ζητούμε είναι περισσότερη λογοδοσία στον πολίτη και στην κεντρική διοίκηση και καλύτερο έλεγχο από το κράτος. Είναι θέματα τα οποία συζητήθηκαν -και δικαίως- πολύ τον τελευταίο χρόνο. Και αν αναρωτιέστε κατά πόσο όλα αυτά μπορούν να γίνουν στην Ελλάδα, θα απαντήσω μονολεκτικά: ναι. Όχι απλά μπορούν, πρέπει να γίνουν. Αποτελούν εθνικό μονόδρομο. Μόνο μία υγιής αγορά φέρνει τελικά επενδύσεις, έσοδα και τελικά δουλειές και εισόδημα.

Και όλοι οι οικονομικοί δείκτες κατατείνουν σε μια Ελλάδα η οποία είναι από τους πρωταγωνιστές και όχι πια ουραγός στην ανάπτυξη, στην αποκλιμάκωση της ανεργίας, στην αύξηση -θέλω να το τονίσω αυτό- του διαθέσιμου εισοδήματος και των μισθών. Αλλά μόνο η νομιμότητα αίρει τελικά αδικίες ενώνοντας την κοινωνία και μόνο μια αξιοκρατική και λειτουργική δημόσια διοίκηση υπηρετεί τον ρόλο της στο όνομα των πολιτών.

Κλείνω, κυρίες και κύριοι, λέγοντας, ότι πριν από δύο μήνες παρουσιάστηκαν οι Προγραμματικές Δηλώσεις της κυβέρνησης, γι’ αυτό και δεν αναφέρθηκα εκτενώς στον σχεδιασμό μας ανά Υπουργείο. Φαντάζομαι ότι αύριο θα έχω την ευκαιρία να γίνω πιο συγκεκριμένος, στη συνέντευξη Τύπου.

Κι όπως είπα εξαρχής, άλλη προτεραιότητα είχα σήμερα. Να μην επιμείνω τόσο στα μέτρα που προωθούμε, όσο στον καταλύτη που θα τα μετατρέπει από εξαγγελίες σε χειροπιαστό έργο. Και αυτός ο καταλύτης δεν είναι άλλος από τη μεταρρύθμιση κάθε βραχίονα που μας κρατάει πίσω, θεμελιώνοντας έτσι την κοινή εμπιστοσύνη γύρω από την οποία ενώνονται όλες οι δυνάμεις της κοινωνίας.

Οι εργαζόμενοι, διαπιστώνοντας ότι όλη αυτή η ανάπτυξη τους αφορά τελικά, τους αφορά με καλύτερες συνθήκες εργασίας, τους αφορά με καλύτερους μισθούς, τους αφορά με καλύτερη ισορροπία μεταξύ της εργασίας και του ελεύθερου χρόνου.

Οι επιχειρήσεις, βλέποντας ένα κράτος το οποίο είναι πιο φιλικό, το οποίο ενθαρρύνει τις επενδύσεις αλλά και το οποίο ζητά από τις επιχειρήσεις να τηρούν και να συμμετέχουν σε αυτό το κοινωνικό συμβόλαιο, στο οποίο είμαστε όλοι συμμέτοχοι.

Και οι πολίτες, που ξέρω ότι σήμερα αισθάνονται -ας μην κοροϊδευόμαστε- ανασφάλεια και πρέπει αυτή την αίσθηση να μπορέσουμε να την γκρεμίσουμε. Να αισθάνονται ασφαλείς και κυρίως να αισθάνονται ότι κάθε στιγμή, αν τους τύχει κάτι δύσκολο, το κράτος θα είναι εδώ για να τους βοηθήσει. Πολύ περισσότερο έχουν σημασία όλα αυτά όταν οι καιροί μας γίνονται πλέον καιροί πολυκρίσεων, κάτι που μετατρέπει την κοινωνική εμπιστοσύνη σε κρίκο συνοχής, ανθεκτικότητας και βατήρα συλλογικής δημιουργίας. Αυτή είναι η βάση του πολυδιάστατου εκσυγχρονισμού που επαγγελόμαστε.

Συνεπώς, η μεταρρύθμιση παντού και η νομιμότητα παντού γίνονται όροι του νέου συμβολαίου μας, αυτή η νέα «Συμφωνία Αλήθειας» που πρέπει να υπογράψουμε. Γιατί στην καθημερινότητα του πολίτη αποκρυσταλλώνονται και όλες οι ανάγκες ενός τόπου. Καθώς θα την αλλάζουμε, θα αλλάζουμε μαζί της. Θα αλλάζουμε και την ίδια την Ελλάδα.

Και αυτό το συμπέρασμα θα μπορούσε να είναι και η πυξίδα μας σε ένα συμβολικό σταυροδρόμι στο οποίο βρισκόμαστε, 100 χρόνια από την υπογραφή της Συνθήκης της Λωζάνης. Του χρόνου θα γιορτάσουμε τα 50 χρόνια της Μεταπολίτευσης. Είναι μια συγκυρία που έρχεται να αναδείξει αυτή την διαδοχή καταστροφών και θριάμβων στην εθνική μας διαδρομή. Μας καλεί να μετατρέψουμε τα λάθη του παρελθόντος σε ένα «λίπασμα» νίκης του παρόντος και ελπίδας του μέλλοντος. Μετά το εθνικό δράμα, η Λωζάνη σήμανε την ανόρθωση του ελληνικού κράτους. Μετά τη Χούντα χτίσαμε την πιο μακρά σύγχρονη δημοκρατία.

Και θα ήθελα να τελειώσω με κάποια λόγια του νομπελίστα ποιητή μας, του Γιώργου Σεφέρη: «δεν μένω τυφλός στα ψεγάδια μας», έγραφε ο Γιώργος Σεφέρης για το λαό μας. «Αλλά έχω την ιδιοτροπία να πιστεύω στον εαυτό μας».

Αυτά τα λόγια του νομπελίστα ποιητή αποτελούν και τον καλύτερο σημερινό επίλογο. Ώστε με πίστη στον εαυτό μας, οι Ελληνίδες και οι Έλληνες, να βαδίσουμε στο μέλλον, να το κερδίσουμε. Και να είστε σίγουροι: ενωμένοι θα το κερδίσουμε.

Σας ευχαριστώ.

17 Σεπτεμβρίου, 2023

ΑΔΜΗΕ: Νέο ρεκόρ ΑΠΕ με υπερκάλυψη της ζήτησης κατά 140%

by EnergyUp 16 Σεπτεμβρίου, 2023

Νέο ρεκόρ «πράσινης» παραγωγής ρεύματος σημειώθηκε την περασμένη Κυριακή 10 Σεπτεμβρίου, οπότε οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ) κάλυψαν έως και το 140% της ζήτησης, με το πλεόνασμα να διοχετεύεται σε εξαγωγές, ενώ η συμμετοχή του λιγνίτη μηδενίστηκε.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσίευσε σήμερα ο ΑΔΜΗΕ, την Κυριακή 10 Σεπτεμβρίου η αυξημένη παραγωγή ενέργειας από αέρα και ήλιο εκτόξευσε τη συμμετοχή των ΑΠΕ στο ηλεκτρικό σύστημα.

Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει ο Διαχειριστής:

– Για 10 συνεχόμενες ώρες η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ «έτρεχε» σε ποσοστά ρεκόρ καλύπτοντας τη συνολική ζήτηση έως και κατά 140%.

– Καθόλη τη διάρκεια της ημέρας η συμμετοχή του λιγνίτη στο ενεργειακό μείγμα παρέμεινε μηδενική, κρατώντας τις εκπομπές CO2 από την ηλεκτροπαραγωγή σε πολύ χαμηλά επίπεδα και η χώρα εξήγαγε σημαντικές ποσότητες από το ενεργειακό πλεόνασμά της μέσω των διασυνοριακών διασυνδέσεων.

«Εν μέσω ενεργειακής μετάβασης και κλιματικής κρίσης, ο ΑΔΜΗΕ συνεχίζει να αναπτύσσει και να ενισχύει το Σύστημα Μεταφοράς, με σύγχρονες και ανθεκτικές υποδομές για ακόμη περισσότερα πράσινα ρεκόρ και μεγαλύτερη ενεργειακή ασφάλεια σε ολόκληρη την Ελλάδα», τονίζει ο ΑΔΜΗΕ.

16 Σεπτεμβρίου, 2023

Κωστής Χατζηδάκης: Η πιστοληπτική αναβάθμιση της Ελλάδας, είναι η «επιβράβευση» της οικονομικής μας πολιτικής.

by EnergyUp 16 Σεπτεμβρίου, 2023

Μετά τη διπλή αναβάθμιση της ελληνικής οικονομίας, στη βαθμίδα Ba1 με σταθερές προοπτικές, από τον οίκο αξιολόγησης Moody`s, ο Κωστής Χατζηδάκης,  δήλωσε:  «η επιβράβευση» της οικονομικής μας πολιτικής, είναι απόδειξη ότι η κυβέρνηση πρέπει να παραμείνει πιστή σε μια πολιτική δημοσιονομικής σοβαρότητας».

Αναλυτικά.

Κωστής Χατζηδάκης, Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών: «Η πιστοληπτική αναβάθμιση της Ελλάδας και μάλιστα κατά δύο βαθμίδες από την Moody’s δεν είναι μόνο μια ακόμα επιβράβευση της δημοσιονομικής και συνολικής οικονομικής πολιτικής της κυβέρνησης. Είναι κυρίως μια απόδειξη ότι η κυβέρνηση πρέπει να παραμείνει πιστή σε μια πολιτική δημοσιονομικής σοβαρότητας. Πολιτική η οποία παρά τις δυσκολίες θα συνεχίσει να είναι προσηλωμένη στους στόχους που έχουν τεθεί και στην επίτευξη των αντίστοιχων πρωτογενών πλεονασμάτων.


Έχουμε πετύχει πολλά στην οικονομία τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Κρινόμαστε κάθε μέρα και δεν υπάρχει κανένας λόγος να πάει χαμένη η πρόοδος που έχει σημειωθεί. Σταθερά, θα συνεχίσουμε να συνδυάζουμε την κοινωνική ευαισθησία με την οικονομική υπευθυνότητα».

Στην ανακοίνωσή του, ο οίκος Moody`s, αναφέρει ότι η αναβάθμιση κατά δύο βαθμίδες αντανακλά την άποψη του ότι η ελληνική οικονομία, τα δημόσια οικονομικά, οι θεσμοί και το τραπεζικό σύστημα βλέπουν μία βαθιά διαρθρωτική αλλαγή, η οποία θα στηρίξει μία συνεχή ουσιαστική βελτίωση στους δείκτες πιστοληπτικής ικανότητας και ανθεκτικότητας σε μελλοντικά δυνητικά σοκ.

Ιδιαίτερα, σημειώνει, η κοινοβουλευτική πλειοψηφία της κυβέρνησης μετά τις εκλογές του Ιουνίου παρέχει έναν υψηλό βαθμό πολιτικής βεβαιότητας και βεβαιότητας για τις πολιτικές για την επόμενη τετραετία, ενισχύοντας τη συνεχιζόμενη εφαρμογή μεταρρυθμίσεων του παρελθόντος και τον σχεδιασμό περαιτέρω διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, οι οποίες στηρίζουν τις προσδοκίες του Moody’s για περαιτέρω οικονομική και δημοσιονομική ενίσχυση.

16 Σεπτεμβρίου, 2023

Moody’s: Aναβάθμιση του αξιόχρεου της Ελλάδας κατά δυο βαθμίδες, σε Ba1 από Ba3

by EnergyUp 16 Σεπτεμβρίου, 2023

Ο οίκος αξιολόγησης της πιστοληπτικής ικανότητας Moody’s αναβάθμισε το αξιόχρεο της Ελλάδας κατά δύο βαθμίδες, στο Ba1 από Ba3, ένα σκαλοπάτι κάτω από την επενδυτική βαθμίδα, μια εβδομάδα αφού άλλος οίκος αξιολόγησης -ο DBRS- έδωσε στα ελληνικά ομόλογα επενδυτική βαθμίδα.

Στην ανακοίνωσή του, ο οίκος εξήγησε ότι η αναβάθμιση κατά δύο βαθμίδες αντανακλά την άποψη του ότι η ελληνική οικονομία, τα δημόσια οικονομικά, οι θεσμοί και το τραπεζικό σύστημα βλέπουν βαθιά διαρθρωτική αλλαγή, η οποία θα στηρίξει συνεχή ουσιαστική βελτίωση στους δείκτες πιστοληπτικής ικανότητας και ανθεκτικότητας σε μελλοντικά δυνητικά σοκ. 

Η κοινοβουλευτική πλειοψηφία της κυβέρνησης μετά τις εκλογές του Ιουνίου παρέχει υψηλό βαθμό πολιτικής βεβαιότητας και βεβαιότητας για τις πολιτικές για την επόμενη τετραετία, ενισχύοντας τη συνεχιζόμενη εφαρμογή μεταρρυθμίσεων του παρελθόντος και τον σχεδιασμό περαιτέρω διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, οι οποίες στηρίζουν τις προσδοκίες του Moody’s για περαιτέρω οικονομική και δημοσιονομική ενίσχυση.

Η σταθερή προοπτική της αξιολόγησης αντανακλά τις θετικές τάσεις, οι οποίες σταθμίζονται με διαρθρωτικές προκλήσεις, που θα μπορούσαν να επιβαρύνουν το πιστωτικό προφίλ της Ελλάδας περισσότερο απ’ ότι αναμένει σήμερα ο Moody’s, συμπεριλαμβανομένων του χαμηλού, αν και αυξανόμενου, ποσοστού επενδύσεων, του σημαντικού ελλείμματος στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών  και του ακόμη υψηλού δημόσιου χρέους καθώς και των δημοσιονομικών προκλήσεων από τη γήρανση του πληθυσμού και την κλιματική αλλαγή. 

Μέσος ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ 2,2% έως το 2027

O Μοοdy’s θεωρεί ότι η Ελλάδα παρουσιάζει εύρωστη αναπτυξιακή δυναμική στο πλαίσιο  βιώσιμης αλλαγής του οικονομικού μοντέλου της. Προβλέπει ότι το ΑΕΠ της χώρας θα επεκταθεί με μέσο ετήσιο ρυθμό 2,2% την περίοδο 2023-27, «πολύ σημαντική βελτίωση σε σύγκριση με τη μέση ανάπτυξη 0,8% την πενταετία πριν την πανδημία». Οι επενδύσεις και η κατανάλωση θα είναι οι κύριοι μοχλοί της ανάπτυξης, με τη συμβολή των καθαρών εξαγωγών να αυξάνεται σταδιακά. 

Αύξηση του ποσοστού επενδύσεων στο 18% του ΑΕΠ το 2027

Αναφέρει ότι την επόμενη τετραετία οι δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις θα στηριχθούν από πόρους του Ταμείου Ανάπτυξης και Ανθεκτικότητας της ΕΕ, προβλέποντας ότι θα ενισχύσουν σημαντικά τον δυνητικό ρυθμό ανάπτυξης της Ελλάδας. Αναμένει ακόμη να συνεχισθεί η θετική τάση όσον αφορά τις εισροές άμεσων ξένων επενδύσεων λόγω των βελτιωμένων οικονομικών προοπτικών, των συνεχιζόμενων ιδιωτικοποιήσεων και των περαιτέρω διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων. «Συνολικά, αυτά θα βοηθήσουν να αυξηθεί το ποσοστό των επενδύσεων περί το 18% του ΑΕΠ το 2017 από 13,7% το 2022». 

Οι ισχυρές επενδύσεις ωστόσο θα συντείνουν να παραμείνει μεγάλο το έλλειμμα στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών, με τον οίκο να προβλέπει ότι θα κυμαίνεται περί το 5-7% του ΑΕΠ έως το 2027, έναντι 9,7% το 2022. Ωστόσο, οι κίνδυνοι εξωτερικής ευαισθησίας λόγω του υψηλού και μόνο σταδιακά περιοριζόμενου ελλείμματος στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών μετριάζονται κατά την άποψη του Moody’s από τις προοπτικές ισχυρών άμεσων ξένων επενδύσεων και της διασφαλισμένης χρηματοδότησης από το Ταμείο Ανάκαμψης για την επόμενη διετία, που θα χρηματοδοτήσουν ένα σημαντικό ποσοστό του ελλείμματος.

Ισχυρή δέσμευση σε δημοσιονομική σύνεση και μεταρρυθμίσεις

Ο Moody’s αναμένει ότι η κυβέρνηση θα διατηρήσει την πολιτική που χτίζει ιστορικό συνεχούς εφαρμογής οικονομικών και δημοσιονομικών μεταρρυθμίσεων την επόμενη τετραετία. Κατά την άποψή του, η κυβερνητική δέσμευση για εφαρμογή μεταρρυθμίσεων και δημοσιονομικά συνετών πολιτικών είναι αξιόπιστη και ισχυρή. «Επιπλέον, υπάρχει ευρύτερη συναίνεση στην κοινωνία για τις πολιτικές αυτές», εκτιμά. 

Θεσμικές αλλαγές που εφαρμόστηκαν τα προηγούμενα χρόνια, όπως η δημιουργία της ΑΑΔΕ, η ψηφιοποίηση της δημόσιας διοίκησης και το νέο πλαίσιο για τις πτωχεύσει έχουν θετικό αντίκτυπο στην αποτελεσματικότητα της κυβέρνησης, τη φορολογική συμμόρφωση και το ευρύτερο επιχειρηματικό περιβάλλον. 

Ο οίκος αναμένει περαιτέρω πρόοδο τα επόμενα χρόνια, που θα βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στα έως σήμερα επιτεύγματα. «Οι τομείς με υψηλή σημασία για το πιστωτικό προφίλ της Ελλάδας περιλαμβάνουν την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας της δικαιοσύνης, περαιτέρω βελτιώσεις στη φορολογική συμμόρφωση, φορολογικά κίνητρα για την αύξηση των επενδύσεων, μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας για την αύξηση του ποσοστού απασχόλησης και μέτρα για τη στήριξη της δημιουργίας πράσινης υποδομής. 

Το ελληνικό δημόσιο χρέος θα μειώνεται σταθερά

Ο Moody’s αναμένει ακόμη μεγαλύτερη μείωση του βάρους του δημόσιου χρέους, το οποίο πιθανόν να μειωθεί κοντά στο 150% του ΑΕΠ το επόμενο έτος, αν και θα είναι σε υψηλότερο επίπεδο από άλλες χώρες με την ίδια αξιολόγηση. Η μείωση θα προκύψει ως αποτέλεσμα της αύξησης του ΑΕΠ με ρυθμό ταχύτερο απ’ ό,τι προβλεπόταν προηγουμένως και της σταδιακής μόνο μείωσης του πληθωρισμού που θα οδηγήσουν σε αύξηση του ονομαστικού ΑΕΠ κατά περίπου 5% ετησίως στην περίοδο 2023-27 έναντι αύξησης 0,7% την πενταετία πριν από την πανδημία. 

Η μείωση του χρέους θα αντανακλά επίσης την ισχυρή εστίαση της κυβέρνησης στην εφαρμογή συνετών δημοσιονομικών πολιτικών που θα οδηγούν σε αυξανόμενα πρωτογενή πλεονάσματα, κατά τον οίκο. Ο Moody’s αναμένει ότι η Ελλάδα θα επιτύχει πρωτογενή πλεονάσματα της τάξης του 1-2% του ΑΕΠ τα επόμενα χρόνια, κάτι που αντανακλά τη βελτιωμένη αποτελεσματικότητα της δημοσιονομικής πολιτικής. 

Βελτιωμένη η υγεία του τραπεζικού τομέα

Οι δείκτες για την ποιότητα ενεργητικού των τραπεζών, την κερδοφορία και την κεφαλαιοποίησή τους συνεχίζουν να βελτιώνονται, κινούμενοι πιο κοντά στον μέσο όρο της Ευρωζώνης και της ΕΕ. Τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια (NPLs)έχουν μειωθεί τόσο όσον αφορά το ύψος των ποσών όσο και ως ποσοστό των συνολικών δανείων και είναι λίγο χαμηλότερα από 5%, από 30% το 2020. 

Αν και ο χειρισμός των NPLs παραμένει πρόκληση, ο Moody’s αναμένει επιτάχυνση στο πλαίσιο του αναθεωρημένου πτωχευτικού νόμου

16 Σεπτεμβρίου, 2023

Ο Κωστής Χατζηδάκης, στις συνεδριάσεις του Eurogroup και του ECOFIΝ

by EnergyUp 15 Σεπτεμβρίου, 2023

Στις συνεδριάσεις του Eurogroup και του ECOFIN στο Santiago de Compostela της Ισπανίας, συμμετείχε σήμερα ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης, ο οποίος αναφέρθηκε στις προτεραιότητες της οικονομικής πολιτικής της ελληνικής κυβέρνησης. Ο ίδιος υπογράμμισε ότι η Ελλάδα με βάση την πρόοδο που έχει πετύχει τα τέσσερα τελευταία χρόνια θα παραμείνει στο δρόμο της δημοσιονομικής σταθερότητας και θα προχωρήσει αποφασιστικά στις μεταρρυθμίσεις που πρέπει να ολοκληρωθούν, εστιάζοντας μεταξύ άλλων στην καταπολέμηση της φοροδιαφυγής.

«Στην Ελλάδα οι ρυθμοί οικονομικής ανάπτυξης παραμένουν πολύ ικανοποιητικοί, λαμβάνοντας υπόψη την ευρύτερη εικόνα και την επιβράδυνση στην οικονομία της ευρωζώνης. Όπως έδειξαν τα τελευταία στοιχεία στο δεύτερο τρίμηνο πετύχαμε ρυθμό ανάπτυξης 2,7% σε ετήσια βάση. Είναι θετικό ότι μοχλούς ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας αποτελούν η αύξηση των επενδύσεων και των εξαγωγών. Η ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας με βάση την πρόσφατη αναβάθμιση από τον οίκο αξιολόγησης DBRS ήταν εξαιρετική εξέλιξη για την Ελλάδα», σημείωσε ο υπουργός.

Αναφερόμενος στις φυσικές καταστροφές που προκάλεσε η κλιματική αλλαγή, τη μεγαλύτερη πυρκαγιά της Ευρώπης στον Έβρο το καλοκαίρι και τις πρόσφατες πλημμύρες που έπληξαν τη Θεσσαλία, ο κ. Χατζηδάκης ευχαρίστησε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την ετοιμότητα που έδειξε στις έκτακτες συνεδριάσεις στο Στρασβούργο και την αλληλεγγύη της, διαβεβαιώνοντας τους ομολόγους του ότι: «Παρά τις δυσκολίες η ελληνική κυβέρνηση θα εμμείνει στον στόχο του προϋπολογισμού για επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος 0,7% του ΑΕΠ».

Ο υπουργός τόνισε επίσης ότι οι πρόσφατες φυσικές καταστροφές στην Ελλάδα και σε άλλες χώρες μας υπενθυμίζουν έντονα την αναγκαιότητα να προχωρήσουν γρήγορα οι σχεδιασμοί αντιμετώπισης και μετριασμού των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στην Ευρώπη και παγκοσμίως. Συναφώς, υπογράμμισε την ανάγκη να αυξηθούν επειγόντως οι επενδύσεις για την κλιματική προσαρμογή.

Στο Eurogroup συζητήθηκαν οι θερινές οικονομικές προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που παρουσιάστηκαν στις 11 Σεπτεμβρίου. Σε αντίθεση με τη συνήθη πρακτική, η Επιτροπή φέτος παρουσίασε προβλέψεις μόνο για έξι κράτη-μέλη και όχι για το σύνολο των κρατών-μελών. Αναθεώρησε προς τα κάτω την εκτίμηση της για την ανάπτυξη της οικονομίας της ΕΕ και της ευρωζώνης σε σχέση με τις αντίστοιχες εαρινές προβλέψεις. Η εκτίμηση για το ΑΕΠ της ευρωζώνης το 2023 μειώθηκε στο 0,8% από 1,1% και στο 1,3% από 1,6% το 2024. Μολονότι απέφυγε την ύφεση, η οικονομική δραστηριότητα το πρώτο εξάμηνο φέτος υπήρξε υποτονική.

Η μειωμένη δυναμική ανάπτυξης οφείλεται κυρίως στην εξασθένιση της εσωτερικής ζήτησης λόγω του αυξημένου πληθωρισμού και των επιπτώσεων της νομισματικής σύσφιξης της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας Ο πόλεμος στην Ουκρανία και οι ευρύτερες γεωπολιτικές εντάσεις εξακολουθούν να ενέχουν κινδύνους και να αποτελούν πηγή αβεβαιότητας.

Ο Υπουργός είχε διμερείς συναντήσεις με τους Υπουργούς Οικονομικών της Γαλλίας κ. Bruno Le Maire και της Γερμανίας, κ. Christian Lindner, κατά τις οποίες συζήτησαν θέματα που σχετίζονται με το νέο σύμφωνο σταθερότητας. Επίσης είχε συναντήσεις με τις Υπουργούς Οικονομικών της Πολωνίας, κ. Magdalena Rzeczkowska και της Λιθουανίας, κ. Gintarė Skaistė για σειρά θεμάτων κοινού ενδιαφέροντος.

Στο ECOFIN όπου συμμετείχε ο υπουργός συζητήθηκαν, μεταξύ άλλων, oι αυξανόμενες χρηματοδοτικές ανάγκες χωρών της Λατινικής Αμερικής μετά τη συμφωνία των ηγετών της ΕΕ και των χωρών του CELAC τον Ιούλιο του 2023 για κινητοποίηση των χρηματοδοτικών πόρων ώστε να επιταχυνθεί η πράσινη και ψηφιακή μετάβαση των χωρών της Λατινικής Αμερικής και Καραϊβικής (LAC).

15 Σεπτεμβρίου, 2023

Ντιμίταρ Κοβάτσεφσκι: Η ΔΕΗ θα κατασκευάσει στη χώρα μία από τις μεγαλύτερες ενεργειακές εγκαταστάσεις στα Δυτικά Βαλκάνια

by EnergyUp 15 Σεπτεμβρίου, 2023

Στη σημασία που έχει για τον ενεργειακό τομέα της Βόρειας Μακεδονίας, η κατασκευή και λειτουργία του μεγάλου υδροηλεκτρικού έργου “Cebren”, το οποίο χθες, με απόφαση της κυβέρνησης της χώρας κατακυρώθηκε στην κοινοπραξία ΔΕΗ – Archirodon αναφέρθηκε σήμερα ο πρωθυπουργός της Βόρειας Μακεδονίας, Ντιμίταρ Κοβάτσεφσκι.

«Επί 50 χρόνια, σχεδιάζονταν προγράμματα και γίνονταν διαγωνισμοί για την κατασκευή του υδροηλεκτρικού σταθμού Cebren. Από χθες, έχουμε επιτέλους έναν μειοδότη που επιλέχθηκε, μέσα από μια διαφανή διαδικασία, μεταξύ εννέα άλλων καταξιωμένων πλειοδοτών. Είναι η ελληνική ΔΕΗ και ο συνεργάτης τους, καταξιωμένες εταιρείες που κατασκεύασαν τεράστιες εγκαταστάσεις και θα μπορέσουν επιτέλους να ξεκινήσουν τη σύναψη συμβάσεων, μελετών και τέλος την κατασκευή του Cebren, μία από τις μεγαλύτερες ενεργειακές εγκαταστάσεις στην περιοχή των Δυτικών Βαλκανίων. Αυτό έγινε χάρη στη δουλειά, στη διαφάνεια και χάρη στην οικοδόμηση φιλίας με τις γειτονικές χώρες» ανέφερε ο Ντιμίταρ Κοβάτσεφσκι, μιλώντας σε οικονομικό φόρουμ στα Σκόπια.

Υπενθυμίζεται ότι χθες, το υπουργικό συμβούλιο της Βόρειας Μακεδονίας αποφάσισε να κατακυρώσει υπέρ της κοινοπραξίας ΔΕΗ – Archirodon την κατασκευή και εκμετάλλευση του μεγάλου υδροηλεκτρικού έργου “Cebren”, αξίας ενός δισ. ευρώ, σε σύμπραξη με το Δημόσιο της Βόρειας Μακεδονίας.

Το έργο θα έχει εγκατεστημένη ισχύ 333-458 MW, για ετήσια παραγωγή 1000-1200 GWh ηλεκτρικής ενέργειας και σχεδιάζεται να υλοποιηθεί στη βάση σύμπραξης δημόσιου-ιδιωτικού τομέα, στο οποίο η κρατική επιχείρηση ηλεκτρισμού της Βόρειας Μακεδονίας ESM θα είναι ο δημόσιος εταίρος στο έργο και θα κατέχει ποσοστό 33%.

Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση της κυβέρνησης της Βόρειας Μακεδονίας, η αξία της επένδυσης ανέρχεται σε περίπου σε ένα δισ. ευρώ.

Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση της κυβέρνησης της Βόρειας Μακεδονίας, η κοινοπραξία ΔΕΗ – Archirodon πρέπει εντός διαστήματος τριών μηνών να συμπράξει συμφωνία με την ESM και μετά την ολοκλήρωση της μελέτης και την εξασφάλιση των απαραίτητων αδειών θα ξεκινήσει η κατασκευή του έργου, η οποία αναμένεται να διαρκέσει επτά χρόνια.

Η κοινοπραξία ΔΕΗ – Archirodon, από τις 9 εταιρείες που είχαν εκφράσει αρχικά ενδιαφέρον, ήταν η μοναδική η οποία είχε υποβάλει ολοκληρωμένη προσφορά για το μεγάλο υδροηλεκτρικό έργο “Cebren” ισχύος 333MW, καθώς και την εκμετάλλευση του εν λειτουργία υδροηλεκτρικού σταθμού Tikves ισχύος 116 MW, στον τελευταίο διαγωνισμό που είχε προκηρύξει το Δημόσιο της Βόρειας Μακεδονίας.

Ο διαγωνισμός αφορούσε την παραχώρηση εκμετάλλευσης των υδάτων σχετικά με την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από υδροηλεκτρικές μονάδες στον ποταμό Crna Reka (Μαύρος Ποταμός), στο νοτιοδυτικό τμήμα της Βόρειας Μακεδονίας.

15 Σεπτεμβρίου, 2023

Η Τουρκία παίρνει αποστάσεις από τη Ρωσία στο θέμα της δημιουργίας ενός «κόμβου φυσικού αερίου».

by EnergyUp 15 Σεπτεμβρίου, 2023

Ο τούρκος υπουργός Ενέργειας αμφισβήτησε για πρώτη φορά το ενδιαφέρον για τη δημιουργία με τη Ρωσία ενός κόμβου διαμετακόμισης φυσικού αερίου, η οποία προτάθηκε πέρυσι από τον Βλαντίμιρ Πούτιν στον πρόεδρο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.

«Όλοι φαίνεται να αγνοούν πως έχουμε ήδη μια εγκατάσταση ανταλλαγών αερίου και ηλεκτρικού που λειτουργεί καλά και καθημερινά: έχουμε αληθινά ανάγκη μια άλλη πλατφόρμα;», δήλωσε ο υπουργός Αλπαρσλάν Μπαϊρακτάρ σε μερικούς δημοσιογράφους, μεταξύ των οποίων δημοσιογράφος του Γαλλικού Πρακτορείου.

«Πουλάμε αέριο στη Βουλγαρία, στην Ουγγαρία. Η Τουρκία είναι ήδη μια αξιόπιστη χώρα διαμετακόμισης» για το αέριο, επέμεινε ο Μπαϊρακτάρ σε ομιλία του χθες, Πέμπτη, στην Άγκυρα.

Έπειτα από αίτημα του υπουργείου, η συνομιλία του με τους δημοσιογράφους ήταν εμπάργκο μέχρι σήμερα το πρωί.

Ο ρώσος πρέοδρος Βλαντίμιρ Πούτιν είχε προτείνει πέρυσι τον Οκτώβριο στον τούρκο πρόεδρο Ερντογάν να δημιουργήσουν ένα «κόμβο φυσικού αερίου» για εξαγωγές προς την Ευρώπη και τρίτες χώρες, στο περιθώριο μιας περιφερειακής συνόδου κορυφής στην Αστάνα, στο Καζακστάν.

Ο αρχηγός του τουρκικού κράτους είχε την επομένη διαβεβαιώσει πως θα άρχιζαν χωρίς καθυστέρηση οι εργασίες για «ένα κέντρο διεθνούς διανομής».

«Δεν θα υπάρξει αναμονή στο θέμα αυτό», είχε δηλώσει διευκρινίζοντας πως ο ενδεχόμενος αυτός «κόμβος» θα μπορούσε να κατασκευαστεί στην περιφέρεια της ανατολικής Θράκης, στα σύνορα της Τουρκίας με τη Βουλγαρία και την Ελλάδα.

Η ιδέα είχε γίνει δεκτή πολύ αρνητικά από τους Ευρωπαίους, οι οποίοι είδαν σ’ αυτή έναν τρόπο για να αυξήσει η Τουρκία τις αγορές της από τη Ρωσία, την ώρα που εκείνοι επιχειρούσαν να περιορίσουν τις δικές τους.

«Δεν έχει κανένα νόημα για εμάς να δημιουργηθούν νέες υποδομές που θα επέτρεπαν να εισάγεται περισσότερο ρωσικό αέριο», είχε υπογραμμίσει το Παρίσι.

Ο Βλαντίμιρ Πούτιν είχε στη συνέχεια διορθώσει τις δηλώσεις του λέγοντας πως έχει περισσότερο κατά νου μια πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου παρά ένα φυσικό χώρο αποθήκευσης αερίου.

Κάτι που ο υπουργός φάνηκε χθες να βάζει επίσης στην άκρη.

Σύμφωνα μ’ αυτόν, τα πράγματα καθυστέρησαν μετά την Αστάνα «εξαιτίας του σεισμού (που έπληξε στις 6 Φεβρουαρίου τη νότια Τουρκία) και μετά εξαιτίας των εκλογών: ας πούμε ότι κάναμε ένα διάλειμμα, αλλά βρισκόμαστε σε συνομιλίες», πρόσθεσε.

Η Ρωσία κάνει ήδη παραδόσεις στην Τουρκία μέσω του αγωγού αερίου TurkStream που διασχίζει τη Μαύρη Θάλασσα.

Η Τουρκία, οι ανάγκες της οποίας σε αέριο είναι κολοσσιαίες -και καλύπτονται σε ποσοστό 90% από εισαγωγές-, έκανε προσπάθειες για να διαφοροποιήσει τον εφοδιασμό της και «εισάγει από δέκα διαφορετικές χώρες», υπενθύμισε ο Μπαϊρακτάρ και ανέφερε την Αλγερία και το Κατάρ και σύντομα το Ισραήλ.

«Μίλησα γι’ αυτό με τον ισραηλινό υπουργό Ενέργειας και ο (πρόεδρος) Ερντογάν θα συνομιλήσει με τον ισραηλινό πρωθυπουργό», πρόσθεσε ο ίδιος.

15 Σεπτεμβρίου, 2023

Η αναδυόμενη αγορά των συσκευών που χρησιμοποιούν ως καύσιμο το υδρογόνο.

by EnergyUp 15 Σεπτεμβρίου, 2023

Σε ευκαιρία για τις ελληνικές επιχειρήσεις μπορεί να εξελιχθεί η αναδυόμενη αγορά των συσκευών που χρησιμοποιούν ως καύσιμο το υδρογόνο. Την εκτίμηση αυτή διατύπωσε, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο κύριος ερευνητής του Ινστιτούτου Χημικών Διεργασιών και Ενεργειακών Πόρων (ΙΔΕΠ) του ΕΚΕΤΑ, δρ Κυριάκος Πανόπουλος, ενόψει εκδήλωσης για τις τεχνολογίες υδρογόνου και νέων καυσίμων, που διοργανώνεται σήμερα, στη Θεσσαλονίκη, στο πλαίσιο της 87ης ΔΕΘ.

Όπως εξήγησε, υπάρχουν τρεις παράγοντες που συνηγορούν υπέρ της ύπαρξης μιας ευκαιρίας στο συγκεκριμένο πεδίο: πρώτον, οι ελληνικές επιχειρήσεις διαθέτουν ήδη τεχνογνωσία και εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό στον χώρο των ενεργειακών συσκευών, όπως οι ηλιακοί θερμοσίφωνες. Δεύτερον, αυτή τη στιγμή «τρέχουν» κοινοτικά προγράμματα για την παραγωγή υδρογόνου στην Ελλάδα και οι καινοτομίες που αναμένεται να αναπτυχθούν θα διευρύνουν και θα ενισχύσουν το ελληνικό know-how γενικά γύρω από τις τεχνολογίες υδρογόνου. Και, τρίτον, όταν μια καινούργια τεχνολογία έρχεται στο προσκήνιο, η «τράπουλα» ανακατεύεται ξανά και νέες επιχειρήσεις μπορούν να διεκδικήσουν στην είσοδό τους στο παιχνίδι, οπότε ανοίγει ένα παράθυρο ευκαιρίας.

Εν αναμονή των εξελίξεων, η Θεσσαλονίκη έχει τη δική της σημαντική ερευνητική συνεισφορά στην περαιτέρω ανάπτυξη των τεχνολογιών υδρογόνου. Όπως γνωστοποίησε ο δρ Πανόπουλος, νέα πιλοτική εγκατάσταση, η οποία θα «τεστάρει» προηγμένα συστήματα ηλεκτρόλυσης/κελιών καυσίμου, δημιουργείται εντός του 2024 στους χώρους του ΕΚΕΤΑ, στο πλαίσιο του κοινοτικού έργου 24/7 ΖΕΝ. Η εγκατάσταση, ισχύος 100 KW, βασίζεται σε νέα τεχνολογία παραγωγής και χρήσης υδρογόνου, θα είναι συνδεδεμένη στο δίκτυο ηλεκτρικού ρεύματος και στόχο έχει να προτείνει λύσεις σε ένα βασικό πρόβλημα γύρω από την αξιοποίηση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) γενικά: την αποθήκευση του ενεργειακού πλεονάσματος, ώστε αυτό να μπορεί να χρησιμοποιηθεί όταν υπάρχει έλλειμμα. Η πιλοτική εγκατάσταση έχει την ιδιαιτερότητα της συνύπαρξης -σε ένα σύστημα- ηλεκτρολυτών (που καταναλώνουν ηλεκτρικό ρεύμα και παράγουν υδρογόνο) και κελιών καυσίμου (που καταναλώνουν υδρογόνο και παράγουν ηλεκτρικό ρεύμα).

Η «καρδιά» της τεχνολογίας αναπτύχθηκε μεν στην Ελβετία από τη μία εκ των εταίρων του έργου, την εταιρεία SolydEra, αλλά η δοκιμή της στην πράξη θα γίνει κατά την περίοδο 2024-2025 στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στη Θεσσαλονίκη και στο ΕΚΕΤΑ.

Το έργο 24/7 ΖΕΝ είναι μόνο ένα από τα 11 πρότζεκτ, με συμμετοχή του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ, που σχετίζονται με τις τεχνολογίες υδρογόνου και παρουσιάζονται σήμερα στην 87η ΔΕΘ. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει και το έργο HYDRA, το οποίο στόχο έχει να καταγράψει τυχόν επιπτώσεις του υδρογόνου στο περιβάλλον.

Στο ερώτημα, τέλος, αν για τη μεταφορά του υδρογόνου μπορούν να χρησιμοποιηθούν οι αγωγοί φυσικού αερίου, το οποίο σε λίγες δεκαετίες θα απαξιωθεί, αφού πρόκειται για μεταβατικό καύσιμο, ο δρ Πανόπουλος απαντά θετικά. Όπως λέει, οι υφιστάμενες υποδομές μπορούν χωρίς καμία μετατροπή να χρησιμοποιηθούν για την ταυτόχρονη μεταφορά αερίου και υδρογόνου, αρκεί η αναλογία του δεύτερου να είναι σε ποσοστό μικρότερο του 5% του συνολικού μείγματος. Για να αυξηθεί όμως το ποσοστό του υδρογόνου κατά τη μεταφορά καυσίμου σε μεταλλικούς αγωγούς υψηλής πίεσης, χρειάζεται ειδική επίστρωση, καθώς το υδρογόνο έχει την τάση να διαπερνά το μέταλλο και να διαφεύγει.

15 Σεπτεμβρίου, 2023

Υπέρ της ΔΕΗ – Archirodon, η κατασκευή και εκμετάλλευση του μεγάλου υδροηλεκτρικού έργου “Cebren”.

by EnergyUp 14 Σεπτεμβρίου, 2023

Το υπουργικό συμβούλιο της Βόρειας Μακεδονίας, κατά τη σημερινή του συνεδρίαση αποφάσισε να κατακυρώσει υπέρ της κοινοπραξίας ΔΕΗ – Archirodon την κατασκευή και εκμετάλλευση του μεγάλου υδροηλεκτρικού έργου “Cebren”, αξίας ενός δισ. ευρώ, σε σύμπραξη με το Δημόσιο της Βόρειας Μακεδονίας.

 

Το έργο θα έχει εγκατεστημένη ισχύ 333-458 MW, για ετήσια παραγωγή 1000-1200 GWh ηλεκτρικής ενέργειας και σχεδιάζεται να υλοποιηθεί στη βάση σύμπραξης δημόσιου-ιδιωτικού τομέα, όπου η κρατική επιχείρηση ηλεκτρισμού της Βόρειας Μακεδονίας ESM θα είναι ο δημόσιος εταίρος στο έργο και θα κατέχει ποσοστό 33%.

Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση της κυβέρνησης της Βόρειας Μακεδονίας, η αξία της επένδυσης ανέρχεται σε περίπου σε ένα δισ. ευρώ.

 

Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση της κυβέρνησης της Βόρειας Μακεδονίας, η κοινοπραξία ΔΕΗ – Archirodon πρέπει εντός διαστήματος τριών μηνών να συμπράξει συμφωνία με την ESM και μετά την ολοκλήρωση της μελέτης και την εξασφάλιση των απαραίτητων αδειών θα πρέπει να ξεκινήσει η κατασκευή του έργου, η οποία αναμένεται να διαρκέσει επτά χρόνια.

 

Η κοινοπραξία ΔΕΗ – Archirodon ήταν η μοναδική, η οποία είχε υποβάλλει ολοκληρωμένη προσφορά για το μεγάλο υδροηλεκτρικό έργο “Cebren”, στον τελευταίο διαγωνισμό που είχε προκηρύξει το Δημόσιο της Βόρειας Μακεδονίας. Ο διαγωνισμός αφορούσε την παραχώρηση εκμετάλλευσης των υδάτων σχετικά με την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από υδροηλεκτρικές μονάδες στον ποταμό Crna Reka (Μαύρος Ποταμός), στο νοτιοδυτικό τμήμα της Βόρειας Μακεδονίας.

 

Είχαν προηγηθεί, από το 2006, 13 δημοπρασίες από τη μεριά του Δημοσίου της Βόρειας Μακεδονίας για την κατασκευή και εκμετάλλευση του μεγάλου υδροηλεκτρικού έργου “Cebren”, οι οποίες είχαν αποβεί όλες άγονες για διάφορους λόγους.

14 Σεπτεμβρίου, 2023

Πολωνία-Αλεξάνδρα Σδούκου: Θωρακισμένη για το χειμώνα η Ελλάδα σε φυσικό αέριο

by EnergyUp 14 Σεπτεμβρίου, 2023

 

 

Η Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Αλεξάνδρα Σδούκου,συμμετείχε στο Συνέδριο για την Ενεργειακή Ασφάλεια (Energy Security beyond 2023: Achieving winter preparedness in turbulent times), που πραγματοποιήθηκε στις 13-14 Σεπτεμβρίου, στη Βαρσοβία της Πολωνίας.

Αντικείμενο του Συνεδρίου αποτέλεσε η προετοιμασία της ΕΕ για τον επόμενο χειμώνα, συμπεριλαμβανομένης της αξιολόγησης της ζήτησης και της προσφοράς ενέργειας, της ανθεκτικότητας των υποδομών, των μηχανισμών αντιμετώπισης έκτακτης ανάγκης και των στρατηγικών διαχείρισης κινδύνων, ενώ συζητήθηκαν και η επίλυση των ενεργειακών συμφορήσεων και τα κρίσιμα έργα διαφοροποίησης του εφοδιασμού με φυσικό αέριο στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, με στόχο τη μείωση της μεγάλης εξάρτησης της περιοχής από έναν μόνο προμηθευτή φυσικού αερίου.

 

Η κ.Αλεξάνδρα  Σδούκου αναφέρθηκε στις επιτυχείς προσπάθειες μείωσης της ζήτησης φυσικού αερίου την χρονική περίοδο Αυγούστου 2022 – Μαρτίου 2023 κατά 31%, σε σχέση με την ίδια περίοδο την προηγούμενη χρονιά και κατά 18,2%, σε σχέση με το μέσο όρο των προηγούμενων πέντε ετών, το ίδιο χρονικό διάστημα, επιτυγχάνοντας το στόχο που έθετε ο Κανονισμός 1369/2022 της ΕΕ. Παράλληλα, η Ελλάδα μείωσε την εξάρτησή της από το ρωσικό φυσικό αέριο, από 40% σε 20%.

 

Επίσης, η Υφυπουργός ανέλυσε το ρόλο που διαδραμάτισαν σημαντικές υποδομές της χώρας, όπως ο Ελληνο-βουλγαρικός αγωγός (IGB), o Διαδριατικός αγωγός (TAP) και το τερματικό LNG στη Ρεβυθούσα, για τη διασφάλιση της προμήθειας φυσικού αερίου σε όλη την περιοχή της ΝΑ Ευρώπης, τονίζοντας ότι πηγή ανησυχίας αποτελεί το ζήτημα των τιμών και όχι η προμήθεια φυσικού αερίου.

 

Τόνισε ότι η Ελλάδα, βάσει της αξιολόγησης κινδύνου που διεξαγάγει η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ), για τον επόμενο χειμώνα, βρίσκεται σε καλύτερη κατάσταση, σε σχέση με πέρυσι, καθώς τα πρόσφατα αποτελέσματα προσομοίωσης των σεναρίων που περιγράφονται στην υπό ολοκλήρωση εθνική Μελέτη Επικινδυνότητας για τον επερχόμενο χειμώνα δεν δείχνουν περιπτώσεις σημαντικού ελλείματος φυσικού αερίου με σοβαρές επιπτώσεις για τη χώρα, ιδίως καθώς σε σχέση με τον περσινό χειμώνα:

 

α) έχει τεθεί σε λειτουργία η νέα λιγνιτική μονάδα Πτολεμαϊδα V ισχύος 660MW και β) πολύ σύντομα θα ξεκινήσει η εμπορική λειτουργία του νέου FSRU Αλεξανδρούπολης, στο οποίο υπάρχουν μακροχρόνια συμβόλαια δέσμευσης δυναμικότητας για να εξυπηρετήσουν τόσο την ελληνική αγορά όσο και την αγορά των Βαλκανίων.

 

Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά η κ. ΑΛεξανδρα Σδούκου: «Το βασικό μάθημα της κρίσης είναι ότι η ΕΕ δεν πρέπει να βασίζεται σε έναν και μόνο προμηθευτή για την ενεργειακή της ασφάλεια, αλλά ούτε και σε μία μόνο χώρα διαμετακόμισης του φυσικού αερίου που εισάγει».

 

Η Υφυπουργός υπογράμμισε, επίσης, την ολοένα και αυξανόμενη σημασία της προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή, με δεδομένο ότι τα ακραία καιρικά φαινόμενα καθίστανται ολοένα και συχνότερα.

 

Στο πλαίσιο της κλιματικής προσαρμογής, η  έννοια της ενεργειακής ασφάλειας αποκτά και μια νέα διάσταση, αυτή της ασφάλειας του ενεργειακού συστήματος σε περιβαλλοντικές καταστροφές που συνδέονται με την κλιματική κρίση και την ανάγκη να αυξήσουμε την ανθεκτικότητά του.

 

Τέλος, τόνισε ότι χρειάζονται πόροι, οι οποίοι θα ανακατευθυνθούν τόσο στη θωράκιση των υποδομών από τις επαπειλούμενες φυσικές καταστροφές λόγω της κλιματικής αλλαγής όσο και, πρώτιστα, στην ανακούφιση των πληγέντων όταν αυτές οι καταστροφές ενσκήπτουν.

 

Σε κάθε περίπτωση, σημείωσε ότι η Ελλάδα θα συνεχίσει με φιλοδοξία ως προς την ενεργειακή μετάβαση και τον μετριασμό της κλιματικής αλλαγής, αλλά και με εντονότερη εστίαση σε δράσεις και πρωτοβουλίες προσαρμογής στον ολοένα και επιδεινούμενο κλιματικό κίνδυνο.

14 Σεπτεμβρίου, 2023

ΕΚ: Ταχύτερες διαδικασίες έγκρισης για μονάδες ανανεώσιμων πηγών ενέργειας

by EnergyUp 14 Σεπτεμβρίου, 2023

Σήμερα εγκρίθηκαν στο Ευρωκοινοβούλιο τα σχέδια ενίσχυσης της χρήσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, σύμφωνα με την Πράσινη Συμφωνία και το σχέδιο REPowerEU. Η αναθεωρημένη οδηγία για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (RED), για την οποία έχουν συμφωνήσει ήδη το Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο, ορίζει ότι το μερίδιο των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στην τελική κατανάλωση ενέργειας της ΕΕ θα πρέπει να αυξηθεί σε 42,5% μέχρι το 2030. Τα κράτη μέλη καλούνται μάλιστα να επιδιώξουν το ποσοστό αυτό να ανέλθει στο 45%.

Η οδηγία θα επιταχύνει επίσης τις διαδικασίες για την έκδοση αδειών για νέους σταθμούς ηλετροπαραγωγής από ανανεώσιμες πηγές, όπως ηλιακά και αιολικά πάρκα, καθώς και την αναβάθμιση των υφιστάμενων σταθμών. Οι εθνικές αρχές θα έχουν στη διάθεσή τους έως και 12 μήνες για την αδειοδότηση νέων μονάδων ανανεώσιμης ενέργειας, αν αυτές βρίσκονται στις λεγόμενες «περιοχές πρώτης επιλογής για ανανεώσιμες πηγές ενέργειας». Εκτός των περιοχών αυτών, οι διαδικασίες δεν θα πρέπει να ξεπερνούν τους 24 μήνες.

Στον τομέα των μεταφορών, στόχος είναι η αύξηση στη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας να συμβάλει στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά 14,5% μέχρι το 2030. Ο στόχος αυτός αναμένεται να επιτευχθεί μέσω της αύξησης του μεριδίου των προηγμένων βιοκαυσίμων και της θέσπισης υψηλότερων ποσοστώσεων για τα ανανεώσιμα καύσιμα μη βιολογικής προέλευσης, όπως το υδρογόνο.

Το Κοινοβούλιο εξασφάλισε επίσης ότι τα κράτη μέλη θα θέσουν έναν ενδεικτικό στόχο, σύμφωνα με τον οποίο τουλάχιστον το 5% της νέας εγκατεστημένης ισχύος ανανεώσιμης ενέργειας θα παράγεται με τη βοήθεια καινοτόμων τεχνολογιών. Θα θεσπιστεί επίσης ένα δεσμευτικό πλαίσιο για διασυνοριακά ενεργειακά έργα. Οι ευρωβουλευτές ζήτησαν επίσης να θεσπιστούν αυστηρότερα κριτήρια όσον αφορά τη χρήση της βιομάζας, ώστε να διασφαλιστεί ότι η ΕΕ δεν θα επιδοτεί μη βιώσιμες πρακτικές. Η συγκομιδή βιομάζας θα πρέπει να γίνεται με τρόπο που να μην προκαλεί αρνητικές επιπτώσεις στην ποιότητα του εδάφους και τη βιοποικιλότητα.

14 Σεπτεμβρίου, 2023
ΕΠΟΜΕΝΑ
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ

NEWSROOM

  • Σχεδόν το 80% των κέντρων δεδομένων παγκοσμίως εκτίθενται σε ακραίους κλιματικούς κινδύνους

    24 Ιουνίου, 2026
  • Ε Ε -ΟΟΣΑ και αγορές δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία

    8 Ιουνίου, 2026
  • Νίκη του Νικόλ Πασινιάν στις εκλογές στην Αρμενία

    8 Ιουνίου, 2026
  • Γιώργος Κώτσηρας: Τα οφέλη από τις αλλαγές στη ρύθμιση των 72 δόσεων

    8 Ιουνίου, 2026
  • Κυριάκος Πιερρακάκης: Όσο βελτιώνεται η οικονομική συνθήκη, κάθε μέρα, κάθε βδομάδα, κάθε μήνα θα υπάρχουν κινήσεις προς όφελος της κοινωνίας

    8 Ιουνίου, 2026
  • Νίκος Δένδιας: Για έναν Έλληνα υπουργό είναι πάντα συγκινητικό να βρίσκεται εδώ, στη Λευκωσία, στην πρωτεύουσα του Κυπριακού Ελληνισμού

    8 Ιουνίου, 2026
  • Ανοίγει σήμερα η ευρωπαϊκή πρόσκληση για καθαρή ενέργεια -CETPartnership 2026

    8 Ιουνίου, 2026
  • Στην Ουάσιγκτον βρίσκεται από σήμερα  ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Σταύρος Παπασταύρου

    8 Ιουνίου, 2026
  • Το Πεκίνο προωθεί ένα πιλοτικό πρόγραμμα για την καινοτόμο ανάπτυξη δικτύων τεχνολογίας 6G

    8 Ιουνίου, 2026
  • ΔΕΗ: από σήμερα η διαπραγμάτευση των νέων μετοχών

    26 Μαΐου, 2026
  • ΔΕΔΔΗΕ: Υπεγράφη η σύμβαση για την κατασκευή του νέου Κέντρου Διανομής Κερατέας

    15 Μαΐου, 2026
  • Η συνάντηση των Υπουργών Ενέργειας της Ελλάδας, της Σερβίας, της Βόρειας Μακεδονίας και της Βουλγαρίας

    15 Μαΐου, 2026
  • Από τη «μικρή ΔΕΗ» στη «διπλή ΔΕΗ» – Την Πέμπτη η γενική συνέλευση για αύξηση κεφαλαίου 4 δισ. ευρώ – Στόχος ο διπλασιασμός της εγκατεστημένης ισχύος

    11 Μαΐου, 2026
  • Δημιουργία φωτοβολταϊκού σταθμού στην περιοχή Λάγουρα του Δήμου Άργους Ορεστικού Καστοριάς

    6 Μαΐου, 2026
  • Κυριάκος Μητσοτάκης: Ανάγκη ενίσχυσης και επιτάχυνσης της ευρωπαϊκής αμυντικής βιομηχανίας και παραγωγής

    4 Μαΐου, 2026

Το ηλεκτρονικό περιοδικό για την ενέργεια, τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, την οικονομία και το περιβάλλον!

Λεωφόρος Κηφισίας 62-64, Μαρούσι  15125
info@energyup.gr

Μέλος του

Team Energyup.gr

Παππά Μαρία
Βλάχος Γιώργος
Δέδε Ιωάννα
Αντωνίου Γιάννης

Facebook Twitter

ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ

  • Σχεδόν το 80% των κέντρων δεδομένων παγκοσμίως εκτίθενται σε ακραίους κλιματικούς κινδύνους

    24 Ιουνίου, 2026
  • Ε Ε -ΟΟΣΑ και αγορές δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία

    8 Ιουνίου, 2026
  • Νίκη του Νικόλ Πασινιάν στις εκλογές στην Αρμενία

    8 Ιουνίου, 2026

@2021 - Energyup.gr - All Right Reserved.


Back To Top
Energy Up
  • ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
  • NEWSROOM
  • ΕΝΕΡΓΕΙΑ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
  • ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
  • AUTO NEWS
  • ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΕΠΩΝΥΜΩΣ
  • ΔΙΕΘΝΗ