Κυριακή, 28 Ιουνίου 2026 | 1:51 μμ
Energy Up
  • ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
  • NEWSROOM
  • ΕΝΕΡΓΕΙΑ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
  • ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
  • AUTO NEWS
  • ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΕΠΩΝΥΜΩΣ
  • ΔΙΕΘΝΗ

«Πράσινο φως» για τα πρώτα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη

by EnergyUp 13 Ιουλίου, 2023

Σε τροχιά ανανέωσης μπαίνει ο στόλος των λεωφορείων στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, καθώς εγκρίθηκε από το Ελεγκτικό Συνέδριο η υπογραφή της σύμβασης για τα πρώτα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία.

Ειδικότερα, το ΣΤ’ Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου ενέκρινε, κατά τον προσυμβατικό έλεγχο, το σχέδιο της σύμβασης που αφορά στην προμήθεια και   συντήρηση για έναν χρόνο 250 ηλεκτροκινούμενων αστικών λεωφορείων, μήκους 12 μέτρων, με αυτονομία 180 χιλιόμετρα.

Με αφορμή την πρόοδο του διαγωνισμού, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας δήλωσε:

«Η ανανέωση του στόλου των μέσων μαζικής μεταφοράς αποτελεί προτεραιότητα του Υπουργείου μας, με σκοπό τη βελτίωση της ποιότητας της παρεχόμενης υπηρεσίας προς τους πολίτες. Η έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο για την υπογραφή της σύμβασης που αφορά στα πρώτα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία για τις πόλεις της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, είναι το πρώτο βήμα σε αυτή την προσπάθεια και αναμένουμε τα πρώτα νέα ηλεκτροκίνητα λεωφορεία στις αρχές του 2024. Παράλληλα, δρομολογούνται και τα υπόλοιπα τμήματα του διαγωνισμού για άλλα 400 λεωφορεία, ενώ προετοιμάζεται και δεύτερη φάση προμήθειας για επιπλέον 650 λεωφορεία. Όλα τα νέα οχήματα θα είναι αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, προκειμένου να περιορίσουμε το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του συγκοινωνιακού έργου».

Η Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδια για τις Μεταφορές, Χριστίνα Αλεξοπούλου δήλωσε:

«Η ενίσχυση του στόλου αστικών συγκοινωνιών Αθήνας και Θεσσαλονίκης αποτελεί δέσμευση του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, ενταγμένη στο κυβερνητικό μας πρόγραμμα. Η απόκτηση συνολικά 1.300 λεωφορείων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, εκ των οποίων τα πρώτα 250 ηλεκτροκίνητα εγκρίθηκαν ήδη και φτάνουν σε μερικούς μήνες, καταδεικνύει από πλευράς της πολιτείας ότι η στροφή στην ηλεκτροκίνηση και στις πράσινες μεταφορές δεν γίνεται μόνο με την αγορά ιδιωτικών επιβατικών οχημάτων, αλλά εφαρμόζεται οριζόντια στα ΜΜΜ. Ταυτόχρονα, είναι συμβατή με τον στρατηγικό σχεδιασμό μας για την Ηλεκτροκίνηση και την Οδική Ασφάλεια, τομείς που βρίσκονται στην κορυφή των προτεραιοτήτων μας για αυτήν την τετραετία, σταθερά στην υπηρεσία των πολιτών και της κοινωνίας.»

13 Ιουλίου, 2023

Στοιχεία ΔΕΣΦΑ για την κατανάλωση φυσικού αερίου το α’ εξάμηνο του 2023

by EnergyUp 13 Ιουλίου, 2023
• Αύξηση κατά 15,03% καταγράφεται στις εξαγωγέςφυσικού αερίου σε σχέση με την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους.
• Πρωταγωνιστικό ρόλο στις εισαγωγές φυσικού αερίου διαδραμάτισε ο Τερματικός Σταθμός LNG της Ρεβυθούσας, καλύπτοντας πάνω από τις μισές (55,5%) συνολικές εισαγωγές φυσικού αερίου.
• Μείωση των ροών από το σημείο του Σιδηροκάστρουκατά 45,85%, οι οποίες αντιστοιχούν στο 21,44% των συνολικών εισαγωγών φυσικού αερίου.
• Πάνω από το 40% της ποσότητας LNG που εκφορτώθηκε στον τερματικό σταθμό LNG Ρεβυθούσας προήλθε από τις ΗΠΑ.
• Μείωση της εγχώριας κατανάλωσης φυσικού αερίου κατά 21,74% καταγράφηκε κατά το πρώτο εξάμηνο του 2023.

Μειωμένη κατά 21,74% σε σχέση με πέρυσι καταγράφεται η κατανάλωση του φυσικού αερίου στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΔΕΣΦΑ για το πρώτο εξάμηνο του 2023. Ο Τερματικός Σταθμός της Ρεβυθούσας (σημείο εισόδου Αγίας Τριάδας) αποτελεί την κύρια πύλη εισόδου φυσικού αερίου της χώρας στο συγκεκριμένο διάστημα, ακολουθούμενος από το σημείο εισόδου του Σιδηροκάστρου, του οποίου οι ροές σχεδόν υποδιπλασιάστηκαν συγκριτικά με την ίδια περίοδο του περασμένου έτους.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΔΕΣΦΑ, κατά το πρώτο εξάμηνο του 2023, η εγχώρια κατανάλωση φυσικού αερίου μειώθηκε κατά 21,74%, αγγίζοντας τις 23,72Τεραβατώρες (TWh), από 30,31 TWh στην αντίστοιχη περσινή περίοδο. Oι εξαγωγέςανήλθαν σε περίπου 9,9 ΤWh, καταγράφοντας αύξηση κατά 15,03% σε σχέση με πέρσι.

Οι εισαχθείσες στη χώρα ποσότητες φυσικού αερίου από τον Τερματικό Σταθμό LNG στη Ρεβυθούσα (σημείο εισόδου Αγία Τριάδα) ανήλθαν σε ποσοστό 55,5% επί των συνολικών εισαγωγών, καταγράφοντας αύξηση κατά 7,87% σε σχέση με το α’ εξάμηνο του 2022. Ειδικότερα, εκφορτώθηκαν περίπου 17,3 TWh LNG από 26 δεξαμενόπλοιαπροερχόμενα από 6 διαφορετικές χώρες. Tο 41,38% των εν λόγω ποσοτήτων LNG προήλθαν από τις ΗΠΑ, αγγίζοντας τις 7,16 TWh. Στη δεύτερη θέση βρέθηκαν οι εισαγωγές από την Ρωσία (3,17 TWh), ενώ ακολούθησαν η Αίγυπτος (3,02 TWh), η Αλγερία (2,48 TWh), η Νορβηγία (0,97 TWh) και η Ισπανία (0,51 TWh).

Ως προς τη συμβολή των υπολοίπων σημείων εισόδου, σημαντική μείωση κατά 45,85%καταγράφηκε στις εισαγωγές από το σημείο εισόδου του Σιδηροκάστρου, οι οποίες κάλυψαν το 21,44% των συνολικών εισαγωγών (7,22 TWh). Το σημείο εισόδου στη Νέα Μεσημβρία, μέσω του οποίου παραδίδεται αέριο που μεταφέρεται από τον αγωγό TAP, κάλυψε το 20,14% των εισαγωγών (6,78 TWh), ενώ οι Κήποι Έβρου (Ελληνοτουρκικά σύνορα) κάλυψαν το 2,92% των εισαγωγών (0,98 TWh).

Όσον αφορά τις κατηγορίες καταναλωτών φυσικού αερίου, οι ηλεκτροπαραγωγοίσυνεχίζουν να καταγράφουν τη μεγαλύτερη κατανάλωση, καλύπτοντας το 63,4% της εγχώριας ζήτησης με 15,04 TWh σε σύνολο 23,72 TWh που καταναλώθηκαν. Αύξηση κατά 14,31%, σε σχέση με το α’ εξάμηνο του 2022, καταγράφηκε στην κατανάλωση ΦΑ από τις βιομηχανίες και τους σταθμούς ανεφοδιασμού οχημάτων με CNG, απευθείας συνδεδεμένους στο ΕΣΜΦΑ, που ανήλθε σε 1,91 TWh, ποσότητα που αντιστοιχεί σχεδόν στο 8,06 % της εγχώριας ζήτησης. Η κατανάλωση από τα δίκτυα διανομής κατά το πρώτο εξάμηνο του 2023 κινήθηκε στο επίπεδο των 6,77 ΤWh, καλύπτοντας το 28,54%της συνολικής ζήτησης.

Οι υποδομές του ΔΕΣΦΑ συνεχίζουν να συμβάλλουν ουσιαστικά στη διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας του φυσικού αερίου και στην ασφάλεια εφοδιασμού. Τέλος, η απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας και του καθεστώτος πρόσβασης τρίτων (Third Party Access  TPA), βάσει του οποίου λειτουργεί ο ΔΕΣΦΑ, ενισχύει τον ανταγωνισμό τιμών. Η πρόσβαση τρίτων (TPA) διέπεται από τις διατάξεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της εθνικής νομοθεσίας, διασφαλίζοντας ανοιχτή πρόσβαση σε οποιοδήποτε ενδιαφερόμενο μέρος.

13 Ιουλίου, 2023

Θ. Σκυλακάκης: Άμεσες παρεμβάσεις, σημαντικοί πόροι, καινοτομίες και μεταρρυθμίσεις για την ενεργή διαχείριση των δασών

by EnergyUp 13 Ιουλίου, 2023
13 Ιουλίου, 2023

Πρωθυπουργός: Ο πολίτης στο επίκεντρο, με όσο τον δυνατόν καλύτερες και ποιοτικότερες υπηρεσίες.

by EnergyUp 13 Ιουλίου, 2023

Κεντρικός στόχος η καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη με όσο τον δυνατόν καλύτερες και ποιοτικότερες υπηρεσίες τόνισε μεταξύ άλλων ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, μετά τη σύσκεψη στο υπουργείο Εσωτερικών.

Αναφερόμενος στην αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων είπε ότι γίνεται περισσότερο για επιβράβευση και δεν είναι τιμωρητικού χαρακτήρα.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης τόνισε ότι οι προεκλογικές δεσμεύσεις για προσλήψεις ισχύουν στο ακέραιο με πρώτες τις 10 χιλιάδες στον χώρο της Υγείας.

 

Αναλυτικά, η δήλωση του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη κατά την επίσκεψή του στο Υπουργείο Εσωτερικών:

«Χαίρομαι πολύ κυρία Υπουργέ, κύριε Aναπληρωτά, κυρία και κύριε Υφυπουργέ, που επισκέπτομαι σήμερα ένα Υπουργείο το οποίο μου είναι εξαιρετικά οικείο και θέλω να προσυπογράψω την τοποθέτηση της κυρίας Υπουργού, ότι η μεταρρύθμιση του κράτους αποτελεί έναν κεντρικό στόχο της νέας μας διακυβέρνησης και θα έρθει να χτίσει πάνω στις πολύ σημαντικές πρωτοβουλίες τις οποίες υλοποιήσαμε την προηγούμενη τετραετία.

Έχουμε θέσει εξαιρετικά φιλόδοξους στόχους, οι οποίοι πάντα έχουν στο επίκεντρό τους την καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη από το κράτος. Είτε μιλάμε για το κεντρικό κράτος, είτε μιλάμε για τις αποκεντρωμένες διοικήσεις, είτε μιλάμε για τις Περιφέρειες, είτε μιλάμε για τους Δήμους, στο επίκεντρό μας πάντα είναι ο πολίτης και η παροχή όσο το δυνατόν καλύτερων και πιο ποιοτικών υπηρεσιών από το κράτος σε όλες του τις εκφάνσεις.

Αναγνωρίζουμε, βέβαια, ταυτόχρονα ότι πρέπει να αντιμετωπίσουμε δυσλειτουργίες οι οποίες έρχονται από το παρελθόν, κυρίως ως προς την ταχύτητα υλοποίησης αποφάσεων που έχουν να κάνουν με τις προσλήψεις στο κράτος και δουλεύουμε ήδη πολύ συστηματικά σε αυτή την κατεύθυνση.

Και βέβαια, έχουμε θέσει ως κεντρική προτεραιότητα την υλοποίηση αυτού που αποκαλούμε νέα πολυεπίπεδη διακυβέρνηση, που δεν είναι τίποτα άλλο από το ξεκαθάρισμα των αρμοδιοτήτων μεταξύ του κράτους στην κεντρική και στην αποκεντρωμένη του μορφή, των Περιφερειών και των Δήμων. Ο Αναπληρωτής Υπουργός ήδη εργάζεται σκληρά σε αυτή την κατεύθυνση.

Από εκεί και πέρα, θα δουλέψουμε πολύ για τα ζητήματα που έχουν να κάνουν με το προσωπικό του Δημοσίου, με τους δημόσιους υπαλλήλους μας, οι οποίοι πρέπει να γνωρίζουν ότι αξιολογούνται πρωτίστως για να επιβραβεύσουμε τη δουλειά την οποία κάνουν.

Γι’ αυτό και επιμένω πολύ σε καινοτόμες ιδέες τις οποίες έχουμε ήδη αρχίσει να εφαρμόζουμε, όπως τα πριμ παραγωγικότητας και η σύνδεση του μετρήσιμου αποτελέσματος με την αντάμειψη είτε του ίδιου του υπαλλήλου, είτε της ομάδος η οποία πετυχαίνει συγκεκριμένους στόχους που θα τεθούν από την πολιτική ηγεσία.

Και βέβαια, να επαναλάβω κι εγώ αυτό το οποίο είπε η κυρία Υπουργός: είναι συμβολικό αλλά και πολύ ουσιαστικό το γεγονός ότι το πρώτο νομοσχέδιο το οποίο καλούμαστε να ψηφίσουμε, ως νέα Βουλή, αφορά την άρση όλων των περιορισμών και τη δυνατότητα των συμπολιτών μας οι οποίοι κατοικούν στο εξωτερικό να συμμετέχουν στις εθνικές εκλογές, σε ευρωεκλογές και εθνικές εκλογές.

Όπως γνωρίζετε, για να ψηφιστεί το νομοσχέδιο αυτό βάσει του Συντάγματος χρειάζονται 200 βουλευτές. Πιστεύω ότι θα μπορέσουμε να πετύχουμε αυτή την αυξημένη πλειοψηφία, διότι θα ήταν εξαιρετικά παράξενο κόμματα τα οποία στήριξαν αυτή την πρωτοβουλία όταν πρωτοπαρουσιάστηκε, στην προηγούμενη Βουλή, αυτή τη στιγμή να αλλάξουν τη στάση τους.

Δεν πιστεύω ότι τελικά αυτό θα συμβεί και θα έχει μια ιδιαίτερη συμβολική αξία το πρώτο νομοσχέδιο το οποίο θα ψηφίσουμε να αφορά ουσιαστικά την πλήρη πολιτική ενσωμάτωση της ελληνικής ομογένειας στις εκλογικές μας διαδικασίες.

Θα έχουμε την ευκαιρία όλα αυτά, βέβαια, να τα συζητήσουμε και στη Βουλή τις επόμενες εβδομάδες, αλλά παραμένω αισιόδοξος ότι μπορούμε να πετύχουμε τον στόχο των 200 βουλευτών, ώστε αυτή η παρέμβαση να ισχύσει ουσιαστικά από τις ευρωεκλογές οι οποίες θα διεξαχθούν στις αρχές του επόμενου καλοκαιριού.

Να ευχηθώ καλή δύναμη στην ομάδα του Υπουργείου. Να τονίσω ξεχωριστά τη μεγάλη σημασία την οποία αποδίδουμε στα θέματα της Μακεδονίας και της Θράκης, γι’ αυτό και διατηρούμε -θα έλεγα- και ενισχυμένο το Υφυπουργείο αυτό, με συγκεκριμένες αρμοδιότητες που αφορούν και την παρακολούθηση των αναπτυξιακών σχεδίων των τριών Περιφερειών που εμπίπτουν στην αρμοδιότητα του Υπουργείου.

Από εκεί και πέρα, θα είμαστε σε τακτική επικοινωνία για να μπορούμε να παρακολουθούμε την εξέλιξη αυτού του πολύ σημαντικού έργου.

Θυμίζω ότι τον Σεπτέμβριο θα κάνουμε την παρουσίαση του ετήσιου προγραμματισμού προσλήψεων. Επαναλαμβάνω ότι οι προσλήψεις όλες περνάνε μέσα από αυτό τον κεντρικό προγραμματισμό, ο οποίος εκ των πραγμάτων μας υποχρεώνει μερικές φορές να γινόμαστε και λίγο δυσάρεστοι, διότι πρέπει να κάνουμε κεντρικές πολιτικές προτεραιότητες.

Όμως οι βασικές μας δεσμεύσεις, με πρώτη και σημαντικότερη την πρόσληψη 10.000 νέων εργαζόμενων στον τομέα της υγείας, ισχύει στο ακέραιο και θα αρχίσει να υλοποιείται άμεσα».

13 Ιουλίου, 2023

Ο Κωστής Χατζηδάκης, θα συμμετάσχει στις συνεδριάσεις του Eurogroup και του ECOFIN.

by EnergyUp 13 Ιουλίου, 2023

Στις Βρυξέλλες μεταβαίνει σήμερα ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κ. Κωστής Χατζηδάκης, όπου θα συμμετάσχει στις συνεδριάσεις του Eurogroup και του ECOFIN.

Όπως ανακοινώθηκε από το υπουργείο «σήμερα Πέμπτη 13 Ιουλίου θα διεξαχθεί η συνεδρίαση του Eurogroup, όπου ο κ. Χατζηδάκης θα παρουσιάσει τις προτεραιότητες της ελληνικής κυβέρνησης στον τομέα της οικονομικής πολιτικής. Επιπλέον, η ημερήσια διάταξη της συνεδρίασης περιλαμβάνει συζητήσεις σχετικά με τη δημοσιονομική πολιτική στην ευρωζώνη, το ρόλο του ευρώ ως διεθνές νόμισμα, την εισαγωγή του ψηφιακού ευρώ και την προώθηση της ενιαίας αγοράς κεφαλαίων (Capital Market Union).

Στην συνεδρίαση του ECOFIN, που θα διεξαχθεί αύριο Παρασκευή 14 Ιουλίου,  θα συζητηθούν, μεταξύ άλλων, η θέσπιση νέων πηγών ιδίων πόρων για τον προϋπολογισμό της Ε.Ε., η παροχή οικονομικής στήριξης στην Ουκρανία, η μεταρρύθμιση της Τελωνειακής Ένωσης, ενώ θα παρουσιαστεί και το πρόγραμμα της Ισπανικής Προεδρίας του Συμβουλίου.

Ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών θα συμμετάσχει επίσης σε τελετή υπογραφής για την δημιουργία ενός νέου Καταπιστευματικού Ταμείου για την Ουκρανία (EU4U Fund), το οποίο θα διαχειρίζεται η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

Στο περιθώριο των συνεδριάσεων, ο κ. Χατζηδάκης θα πραγματοποιήσει συναντήσεις με Ευρωπαίους αξιωματούχους.».

13 Ιουλίου, 2023

ΙΕΝΕ: Eκλογή Νέας Διοικούσας Επιτροπής για την Περίοδο 2023-25

by EnergyUp 13 Ιουλίου, 2023

Στην 35η Γενική Συνέλευση των Εταίρων του ΙΕΝΕ, που πραγματοποιήθηκε την Δευτέρα, 1Ο Ιουλίου, στα γραφεία του Αντιπροέδρου, κ. Κων/νου Παπαμιχαλόπουλου, στη KG Law Δικηγορική Εταιρεία, μεταξύ άλλων, αποφασίστηκε η νέα σύνθεση της Διοικούσας Επιτροπής, η θητεία της οποίας έληξε στα τέλη Ιουνίου.

Κατόπιν εισηγήσεως του Προέδρου και Εκτελεστικού Διευθυντή του Ινστιτούτου, η οποία έγινε ομοφώνως αποδεκτή από τους εταίρους, η νέα σύνθεση της Διοικούσας Επιτροπής για την περίοδο 2023-2025, έχει ως εξής:

Πρόεδρος (εκτελεστικός): Κωστής Σταμπολής,

Αντιπρόεδρος: Χρήστος Δήμας,

Γενικός Γραμματέας: Κώστας Θεοφύλακτος,

Μέλη: Κωνσταντίνος Καραγιαννάκος (ΔΕΠΑ), Σοφία Πολιτοπούλου (ΔΕΔΔΗΕ), Νίκος Σοφιανός (Ανεξάρτητος Ενεργειακός Σύμβουλος), Ευγενία Τζαννίνη (Δικηγορική Εταιρεία Τζανίνη και Συνεργάτες).

Στη συνέχεια, ο Πρόεδρος ευχαρίστησε τους εταίρους για την εμπιστοσύνη τους προς το πρόσωπό του, όπως και ο Αντιπρόεδρος Χρήστος Δήμας. Ακολούθως, τον λόγο έλαβαν τα εκλεγμένα νέα μέλη κ.κ. Σοφία Πολιτοπούλου, Νίκος Σοφιανός και Κωνσταντίνος Καραγιαννάκος, οι οποίοι ευχαρίστησαν τους εταίρους για την εκλογή τους. Όπως δήλωσε ο Πρόεδρος, η νέα ΔΕ θα πράξει το κατά δύναμη για να υπάρξει ουσιαστική πρόοδος στις εργασίες του Ινστιτούτου, εμβαθύνοντας το επιστημονικό έργο, βελτιώνοντας την ποιότητα της παραγόμενης ενημέρωσης και διευρύνοντας τον κύκλο των επαφών και μελών του σε όλες τις χώρες της περιοχής, αποβλέποντας στη διεύρυνση της επιρροής του.

Στο πλαίσιο αυτό, όπως ανέφερε ο Πρόεδρος, η νέα ΔΕ στην 1η της συνεδρίαση, θα συζητήσει τη δημιουργία δύο νέων Επιστημονικών Επιτροπών:

(α) ένα International Advisory Board στο οποίο θα μπορούν να συμμετέχουν όλοι οι ξένοι εταίροι του ΙΕΝΕ αλλά και άλλοι διεθνείς παράγοντες εγνωσμένου κύρους, με πρόεδρο τον κ. Θωμά Λαμνίδη, και

(β) μία Επιτροπή για την Κυκλική Οικονομία και τα Νερά (προσωρινή ονομασία), η οποία κρίνεται αναγκαία υπό το φως και των εξελίξεων των τελευταίων μηνών (λ. χ. βλ. διεύρυνση αντικειμένου ΡΑΕ), με πρόεδρο τον κ. Διονύση Ξένο.

Επίσης, κατόπιν προτάσεως του Προέδρου, η ΓΣ αποφάσισε ομόφωνα την είσοδο  πέντε (5) νέων εταίρων. Πρόκειται για τους:

κα Λιάνα Γούτα (HELLENiQ Energy),

Dr. Amit Mor (ECO Energy, Israel),

Prof. Ionut Purica (Romanian Academy of Sciences),

κ. Θεόδωρο Τερζόπουλο (ΔΕΔΑ),

και Dr. Halil Yurdakul Yigitgüden (τ. Γεν. Γραμματέας Υπουργείου Ενέργειας, Τουρκία).

Επιπλέον, οι εταίροι ενέκριναν ομόφωνα τον Ετήσιο Απολογισμό και τον Ισολογισμό του 2022.

Ας σημειωθεί, επίσης, ότι, στο πλαίσιο της Ημερήσιας Διάταξης της ΓΣ, ο Πρόεδρος απαρίθμησε τους στρατηγικούς στόχους για την περαιτέρω ανάπτυξη του ΙΕΝΕ, οι οποίοι συνοψίζονται ως εξής:

  • Εμπέδωση και εμβάθυνση της εταιρικής βάσης (δηλ. των partners) του Ινστιτούτου σε όλες τις χώρες της ΝΑ Ευρώπης, προκειμένου το ΙΕΝΕ να εδραιωθεί ακόμη περισσότερο στην ευρύτερη περιοχή.
  • Αναβάθμιση, εξορθολογισμό και βελτίωση της ροής των πληροφοριών (δηλ. του information feed) που αποστέλλονται στα μέλη σε τακτική βάση.
  • Περαιτέρω ανάπτυξη των ερευνητικών δυνατοτήτων του Ινστιτούτου.
  • Ανάπτυξη σειράς συμβουλευτικών υπηρεσιών για εταιρείες, οργανισμούς και τράπεζες (λ. χ. έκδοση Green Bonds).
  • Οργάνωση συνεδρίων και workshops για επίκαιρα θέματα και άλλες σχετικές εκδηλώσεις (π.χ. σεμινάρια, webinars, κλπ.).
  • Δημιουργία σειράς υψηλού επιπέδου επιμορφωτικών σεμιναρίων.
  • Ενίσχυση των Επιστημονικών Επιτροπών του ΙΕΝΕ.
  • Αναδιοργάνωση του μηχανισμού προβολής και δημοσιότητας.

13 Ιουλίου, 2023

ΕΛΕΤΑΕΝ: Στα 5 γιγαβάτ η αιολική ισχύς το Α’ 6μηνο 2023

by EnergyUp 13 Ιουλίου, 2023

Νέα αιολικά πάρκα ισχύος 252,5 MW, που αντιστοιχούν σε επενδύσεις ύψος άνω των 260 εκατ. ευρώ συνδέθηκαν στο δίκτυο κατά το πρώτο εξάμηνο του 2023 σύμφωνα με την εξαμηνιαία Στατιστική της Αιολικής Ενέργειας στην Ελλάδα που ανακοίνωσε η Ελληνική Επιστημονική Ένωση Αιολικής Ενέργειας (ΕΛΕΤΑΕΝ).

Πρόκειται για 77 ανεμογεννήτριες που ανέβασαν κατά 5,4% την αιολική ισχύ σε σχέση με το τέλος του 2022, με αποτέλεσμα η συνολική αιολική ισχύς που είναι συνδεδεμένη στο δίκτυο να πλησιάσει τα 5 γιγαβάτ (συγκεκριμένα, 4.935,4 MW).

Όπως επισημαίνει η ΕΛΕΤΑΕΝ, κατά το πρώτο εξάμηνο του 2023 συνδέθηκαν στο δίκτυο περισσότερες νέες ανεμογεννήτριες από ό,τι καθ’ όλο το 2022. Η επιτάχυνση της ανάπτυξης οφείλεται στη σταδιακή ολοκλήρωση μεγάλων αιολικών επενδύσεων χάρη στις προσπάθειες των επιχειρήσεων, του επιστημονικού κόσμου και των επαγγελματιών της αιολικής ενέργειας που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα.

Επιπλέον, κατά το τέλος του Α’ εξαμήνου 2023 ήταν υπό κατασκευή ή είχαν συμβολαιοποιηθεί πάνω από 600 MW νέων αιολικών πάρκων, η μεγάλη πλειοψηφία των οποίων αναμένεται να συνδεθεί στο δίκτυο εντός των επόμενων 12 μηνών. ‘Αλλα 450 MW βρίσκονται σε φάση συμβολαιοποίησης ή επίκειται η έναρξη κατασκευής τους. Σε αυτά πρέπει να προστεθούν ακόμα 400MW που έχουν επιλεγεί σε διαγωνισμούς, έχουν καταθέσει τις εγγυητικές καλής εκτέλεσης αλλά δεν ανήκουν σε κάποια από τις ανωτέρω κατηγορίες. Ως αποτέλεσμα η συνολική αιολική ισχύς θα προσεγγίσει τα 6,5 GW εντός της επόμενης τριετίας.

Σε επίπεδο Περιφερειών, η Στερεά Ελλάδα παραμένει στην κορυφή των αιολικών εγκαταστάσεων αφού φιλοξενεί  2.110 MW (43%) και ακολουθεί η Πελοπόννησος με 639 ΜW (13%) και η Ανατολική Μακεδονία – Θράκη όπου βρίσκονται 534 MW (11%).

Όσον αφορά τους επιχειρηματικούς ομίλους, στο Top-5 κατατάσσονται:
η ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή με 930 MW (18,9%)
η ΜORE με 706 MW (14,3%)
η Iberdrola Rokas με 409 MW (8,3%)
η ENEL Green Power με 368 MW (7,5%) και
η EREN με 250 MW (5,1%)

Ακολουθούν η EDF, ο όμιλος Μυτιληναίου, η ΔΕΗ Ανανεώσιμες, η Jasper Energy, η Cubico, η HELENiQ Energy κ.α.
Η ΕΛΕΤΑΕΝ αναφέρει τέλος ότι: “Κατά την περίοδο 2018-2021 έχουν επιλεγεί μέσω των διαγωνισμών της ΡΑΕ αιολικά πάρκα συνολικής ισχύος 1.426MW (δεν περιλαμβάνονται τα 166MW που επιλέχθηκαν εντός του 2022). Όμως εξαιτίας κυρίως των καθυστερήσεων που προκαλούν τα γραφειοκρατικά εμπόδια, μόλις τα 460,4 MW, δηλ. το 32%, είχαν κατορθώσει να λειτουργούν κατά το τέλος του A’ εξαμήνου 2023. Οι καθυστερήσεις αυτές δεν είναι χωρίς συνέπειες. Η τιμή αποζημίωσης των αιολικών πάρκων που έχουν επιλεγεί σε διαγωνισμούς και δεν έχουν υλοποιηθεί ακόμα είναι πολύ μικρότερη από το κόστος παραγωγής από φυσικό αέριο ή λιγνίτη. Τα αιολικά αυτά έργα, συνολικής ισχύος 1 GW, εάν είχαν ολοκληρωθεί έγκαιρα, θα πρόσφεραν περισσότερη φθηνή ενέργεια και μόνιμη ανακούφιση στους Έλληνες καταναλωτές και την εθνική οικονομία”.

13 Ιουλίου, 2023

Επενδυτικά έργα συνολικής αξίας 10,25 δισ. ευρώ για την περίοδο 2023-2030

by EnergyUp 12 Ιουλίου, 2023

Επενδυτικά έργα συνολικής αξίας 10,25 δισ. ευρώ (με ανοδικό δυναμικό επιπλέον σχεδιαζόμενων έργων), βρίσκονται εν εξελίξει ή είναι σαφώς προγραμματισμένα στον πυλώνα Ενέργειας – Πράσινης Μετάβασης, χάρη και στις δυνατότητες που έχει δημιουργήσει το Ταμείο Ανάκαμψης για την περίοδο 2023-2030. Αυτό αναφέρει μελέτη της Eurobank με τίτλο «Πυλώνας Ενέργειας – Πράσινης Μετάβασης: Πρόοδος και προκλήσεις για την ενεργειακή ασφάλεια, την ενεργειακή ισότητα και την περιβαλλοντική βιωσιμότητα».

Η μελέτη που δόθηκε στη δημοσιότητα σε συνέχεια ειδικής μελέτης της Eurobank το περασμένο φθινόπωρο ( «Το αναδυόμενο μοντέλο ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας – 5 πυλώνες, μεγάλα επενδυτικά έργα και η συνεισφορά τους στο ΑΕΠ»), εκτιμά ότι η υλοποίηση αυτών των επενδύσεων θα αποφέρει σε ονομαστικούς όρους 19,94 δισ. ευρώ περισσότερη προστιθέμενη αξία στον πυλώνα, δηλαδή 1,9 φορές την αξία των συγκεκριμένων επενδύσεων. Τέλος, ανάλογα με το βαθμό στον οποίο η ενίσχυση της διείσδυσης των ΑΠΕ στην ηλεκτροπαραγωγή έως το 2030 θα υποκαταστήσει εισαγωγές ενεργειακών πόρων, εκτιμήθηκε βελτίωση του Ισοζυγίου Τρεχουσών Συναλλαγών ετησίως μεταξύ 458,5 εκατ. ευρώ (εναλλακτικό σενάριο) και 542,9 εκατ. ευρώ (βασικό σενάριο) σε τιμές 2021, που αντιστοιχεί στο 3,7-4,4% του ελλείμματος του ΙΤΣ στο συγκεκριμένο έτος.

Συγγραφείς της μελέτης είναι οι αναλυτές Μιχάλης Βασιλειάδης, Δημήτρης Εξαδάκτυλος και Σιμώνη-Ελένη Σούρσου. Η μελέτη αναφέρει ότι ο κλάδος της ενέργειας είχε ανέκαθεν κεντρική σημασία για την ανάπτυξη, καθώς το προϊόν του αποτελεί εισροή σε όλες τις παραγωγικές διαδικασίες και βασικό αγαθό για τα νοικοκυριά. Η σημασία του ενισχύθηκε περαιτέρω στο πλαίσιο των διεθνών προσπαθειών για την αποτροπή της κλιματικής αλλαγής και την αντιμετώπιση των επιπτώσεών της.

Η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία (Green Deal) αποτελεί τον οδικό χάρτη της ΕΕ προκειμένου να καταστεί μεσο-μακροπρόθεσμα η ευρωπαϊκή οικονομία βιώσιμη, επιτυγχάνοντας μια δίκαιη και χωρίς αποκλεισμούς μετάβαση. Σε αυτό το πλαίσιο, αυξάνεται η σημασία του πυλώνα Ενέργειας – Πράσινης Μετάβασης, τον οποίον η Eurobank ανέδειξε μεταξύ των κλάδων με τις καλύτερες προοπτικές ανάπτυξης και συμβολής στην αναδιαμόρφωση του αναπτυξιακού προτύπου της χώρας.

    Τα βασικά συμπεράσματα
Η άμεση συμβολή του πυλώνα Ενέργειας – Πράσινης Μετάβασης στο ΑΕΠ στην Ελλάδα, αυξάνεται σχεδόν συνεχώς από το 2008, όταν ήταν στο 1,04%, φτάνοντας το 3,57% το 2020. Ως αποτέλεσμα, το μερίδιο της προστιθέμενης αξίας της Ελλάδας στο σύνολο του πυλώνα στην ΕΕ αυξήθηκε, από 1,4% το 2011 σε 1,9% το 2020, γεγονός που πιστοποιεί την απόδοση των πραγματοποιημένων μεταρρυθμίσεων, τη δυναμική του πυλώνα εγχωρίως, αλλά και την ανθεκτικότητά του, παρά τις δυσμενείς συνθήκες στην περίοδο οικονομικής προσαρμογής 2010-2018.

Σημαντική είναι η συμβολή του πυλώνα Ενέργειας-Πράσινης Μετάβασης και στο δημοσιονομικό ισοζύγιο, καθώς τα συνολικά φορολογικά έσοδα από το ΦΠΑ και τον ΕΦΚ σε ενεργειακά προϊόντα, κυμάνθηκαν μεταξύ 3,13% και 3,53% του ΑΕΠ στα έτη 2017-2022. Η ακαθάριστη εγχώρια κατανάλωση ενέργειας στην Ελλάδα, χαρακτηρίζεται από υψηλό βαθμό εξάρτησης από εισαγωγές, λόγω εισαγωγής του μεγαλύτερου τμήματος της πρωτογενούς κατανάλωσης φυσικού αερίου και πετρελαίου και του αυξανόμενου ρόλου του αερίου στην παραγωγή ενέργειας, σε συνδυασμό με τη σταδιακή μείωση της χρήσης λιγνίτη στην ηλεκτροπαραγωγή, που εξορύσσεται εγχωρίως.

Ο πυλώνας Ενέργειας – Πράσινης Μετάβασης βρίσκεται προ σημαντικών προκλήσεων. Προκειμένου να ανταπεξέλθει σε αυτές με τα καλύτερα αποτελέσματα, απαιτούνται μεταρρυθμίσεις και άλλες παρεμβάσεις πολιτικής. Τέτοια μέτρα, σε συνδυασμό με χρηματοδοτικά προγράμματα, περιλαμβάνονται σε ένα πλέγμα εθνικών στρατηγικών (Ελλάδα 2.0, ΕΣΠΑ 2021-2027 κ.ά.), με προεξάρχον το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα.

Οι κυριότεροι στόχοι στους οποίους εστιάζουν οι στρατηγικές είναι οι εξής:
α) Ταχύρρυθμη ανάπτυξη ΑΠΕ – απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα
β) Αναβαθμίσεις δικτύου ηλεκτρισμού και διανομής φυσικού αερίου
γ) Βελτίωση ενεργειακής αποδοτικότητας κτιρίων κ.ά.
δ) Ανάπτυξη συνθετικών, «πράσινων» καυσίμων (RFNBOs)
ε) Ενίσχυση δυνατοτήτων αποθήκευσης ενέργειας
στ) Εξηλεκτρισμός ελαφρών μεταφορών

Σε ό,τι αφορά την περαιτέρω ανάπτυξη των ΑΠΕ, θα πρέπει να διερευνηθούν εντονότερα οι δυνατότητες αξιοποίησης και άλλων πηγών, όπως η γεωθερμία, η κυματική ενέργεια, οι μικρές ανεμογεννήτριες.
Η αναμενόμενη διεύρυνση χρήσης μακροχρόνιων συμβάσεων προμήθειας «πράσινης» ενέργειας από επιχειρήσεις (PPAs), χάρη και στις μεταρρυθμίσεις που προτάθηκαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον Μάρτιο του 2023, θα συμβάλει στην προώθηση των ΑΠΕ και την προστασία της βιομηχανίας από διακυμάνσεις στις τιμές ενέργειας.

H αναθεώρηση του Ευρωπαϊκού Προσωρινού Πλαισίου Κρατικών Ενισχύσεων (TCTF), επίσης τον Μάρτιο του 2023, διαμορφώνει νέες δυνατότητες που πρέπει να αξιοποιηθούν για τη μεγαλύτερη στήριξη του πυλώνα Ενέργειας – Πράσινης Μετάβασης και της βιομηχανίας. Κατόπιν του πολέμου στην Ουκρανία, η ανάγκη για ενεργειακή ασφάλεια στην ΕΕ είναι οξυμένη. Η στρατηγική γεωγραφική θέση της Ελλάδας ευνοεί την εξέλιξή της σε κόμβο (hub) για τη διαμετακόμιση ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου στην Κεντρική Ευρώπη μέσω Ανατολικής Μεσογείου και Βαλκανίων.

Οι επενδύσεις σε μονάδες αεριοποίησης – φύλαξης υγροποιημένου φυσικού αερίου (ΥΦΑ) εγχωρίως, είναι συναφείς με τη διεύρυνση του εφοδιασμού της ΕΕ με ΥΦΑ στο πλαίσιο του RePowerEU και θα αξιοποιήσουν νέους αγωγούς και δυνατότητες διασυνδεσιμότητας. Η διεύρυνση της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με τις πλέον σύγχρονες, καθαρές τεχνολογίες οι οποίες χρησιμοποιούν μη ανανεώσιμα καύσιμα, όπως η συμπαραγωγή ηλεκτρισμού-θερμότητας υψηλής απόδοσης (ΣΗΘΥΑ), π.χ. σε μονάδες συνδυασμένου κύκλου με τουρμπίνες (CCGTs), με καύσιμο το φυσικό αέριο, επίσης μπορεί να συμβάλει στην ενεργειακή θωράκιση και εξοικονόμηση που επιδιώκει το RePowerEU.

Η εμβάθυνση της εφαρμογής του Target Model στην Ελλάδα, πέρα από τη μεγαλύτερη ολοκλήρωση της αγοράς ενέργειας εγχωρίως, μπορεί να συμβάλει μέσω των διασυνδέσεων με άλλες αγορές-χώρες (market coupling) στην αύξηση της διαθέσιμης ρευστότητας, τη συμμετοχή των ΑΠΕ στο διασυνοριακό εμπόριο ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά και στη μεγαλύτερη δυνατότητα εξισορρόπησης των θέσεών τους εγγύτερα στον πραγματικό χρόνο, περιορίζοντας τις ανάγκες σε εφεδρείες και το κόστος που αυτές συνεπάγονται. Προκειμένου να αξιοποιηθούν όλες οι δυνατότητες των υφιστάμενων διασυνδέσεων, είναι αρκετά πιθανό να χρειαστούν επενδύσεις σε ενίσχυση της χωρητικότητας των διασυνοριακών δικτύων. Εν γένει, αν και η αναπροσαρμογή των πηγών ενεργειακού εφοδιασμού και η μετάβαση σε (πιο) «πράσινες» τεχνολογίες παραγωγής, ασκούν πιέσεις στις τιμές βραχυπρόθεσμα, ωστόσο μέσο-μακροπρόθεσμα, όταν θα έχει ολοκληρωθεί και θα αρχίσει να αποδίδει ένα σημαντικό τμήμα των επενδύσεων σε «πράσινες» τεχνολογίες, οι τιμές ηλεκτρικής ενέργειας θα υποχωρήσουν σε σαφώς χαμηλότερα επίπεδα από τα τρέχοντα. Οι πρόσφατες εθνικές στρατηγικές που αφορούν στην ενέργεια και το κλίμα, δεν εστιάζουν στη δυνητική αξιοποίηση κοιτασμάτων υδρογονανθράκων.

Στο ΕΣΕΚ του 2019, αναφερόταν πως είχαν παραχωρηθεί σε κοινοπραξίες εταιρειών 13 θαλάσσιες και χερσαίες περιοχές («οικόπεδα»). Η ολοκλήρωση των διερευνητικών διαδικασιών ανά περιοχή απαιτεί ορισμένα χρόνια, χωρίς να είναι βέβαιο πως θα ευοδωθεί. Ωστόσο, δεδομένου ότι οι εθνικές στρατηγικές που αφορούν την ενέργεια έχουν μακροπρόθεσμο χρονικό ορίζοντα, θα πρέπει να περιλαμβάνουν συγκεκριμένες πρόνοιες και για την αξιοποίηση των υδρογονανθράκων. Οι κλάδοι του πυλώνα Ενέργειας – Πράσινης Μετάβασης έχουν μεγαλύτερο μέγεθος επιχείρησης και υψηλότερη ένταση κεφαλαίου σε σχέση με το μέσο όρο της οικονομίας. Από τη μελέτη προέκυψε ότι παράγουν περισσότερο προϊόν και είναι πιο παραγωγικοί από τους υπόλοιπους κλάδους.

12 Ιουλίου, 2023

Τζο Μπάιντεν: «Το ΝΑΤΟ είναι ισχυρότερο, πιο ενεργό και, ναι, πιο ενωμένο από ποτέ στην ιστορία του».

by EnergyUp 12 Ιουλίου, 2023

Επίθεση, προς τον Ρώσο πρόεδρο Βλαντίμιρ Πούτιν εξαπέλυσε ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Τζο Μπάιντεν, λέγοντας πως «διψά για γη και εξουσία». Παράλληλα, δεσμεύτηκε ότι το ΝΑΤΟ δεν θα μεταβάλει την υποστήριξή του προς την Ουκρανία ενάντια στην ρωσική επιθετικότητα.

Στην ομιλία που εκφώνησε στη Λιθουανία, στο τέλος της διήμερης συνόδου κορυφής του ΝΑΤΟ, ο Μπάιντεν χαιρέτισε τον λιθουανικό λαό, την προσθήκη της Φινλανδίας στη συμμαχία και την επικείμενη ένταξη της γειτονικής Σουηδίας.

«Το ΝΑΤΟ είναι ισχυρότερο, πιο ενεργό και, ναι, πιο ενωμένο από ποτέ στην ιστορία του. Πράγματι, είναι πιο ζωτικής σημασίας για το κοινό μας μέλλον. Αυτό δεν συνέβη τυχαία. Δεν ήταν αναπόφευκτο», είπε ο Μπάιντεν στους χιλιάδες ανθρώπους που είχαν συγκεντρωθεί στο Πανεπιστήμιο του Βίλνιους και τον ζητωκραύγαζαν, κρατώντας λιθουανικές και αμερικανικές σημαίες.

«Όταν ο Πούτιν, με τον πόθο ενός δειλού ανθρώπου για γη και εξουσία, εξαπέλυσε αυτόν τον βάναυσο πόλεμο στην Ουκρανία, στοιχημάτιζε ότι το ΝΑΤΟ θα διαλυόταν. Πίστευε ότι το ΝΑΤΟ θα θρυμματιζόταν. Πίστευε ότι η ενότητά μας θα κομματιαζόταν με την πρώτη δοκιμασία. Πίστευε ότι οι δημοκρατικοί ηγέτες θα ήταν αδύναμοι. Αλλά έκανε λάθος», πρόσθεσε.

Η ομιλία του Μπάιντεν είχε ως στόχο να συνενώσει τους συμμάχους και να αναδείξει τον ρόλο του στην παγκόσμια σκηνή, ενόψει της προεκλογικής εκστρατείας για τις προεδρικές του 2024, στις οποίες θα επιδιώξει την επανεκλογή του.

Παρά το θετικό μήνυμα, τέσσερις διπλωμάτες του ΝΑΤΟ που συμμετείχαν στις συνομιλίες στο Βίλνιους είπαν, σύμφωνα με το πρακτορείο Reuters, ότι οι Αμερικανοί αξιωματούχοι έδωσαν αγώνα με τους ομολόγους του στο Βίλνιους για να επιτύχουν μια συναίνεση αναφορικά με το πού οδεύει ο πόλεμος, πώς θα τελειώσει και ποιες διασφαλίσεις θα δώσουν στην Ουκρανία για το μέλλον της εντός της Συμμαχίας. Η Ουκρανία δεν πήρε τίποτα από αυτά που ήλπιζε: ούτε πρόσκληση για ένταξη, ούτε ένα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για το πότε θα γίνει αυτό. Οι χώρες του ΝΑΤΟ συμφώνησαν μόνο ότι θα ενταχθεί «όταν οι σύμμαχοι συμφωνήσουν και πληρούνται οι προϋποθέσεις», όπως αναφέρεται στο ανακοινωθέν τους.

12 Ιουλίου, 2023

Βίλνιους- Πρωθυπουργός: «Επιβεβαιώσαμε τη διάθεση για μια νέα επανεκκίνηση των ελληνοτουρκικών σχέσεων».

by EnergyUp 12 Ιουλίου, 2023

«Επιβεβαιώσαμε την κοινή μας διάθεση για μία νέα επανεκκίνηση των διμερών μας σχέσεων, για μία συγκρατημένα νέα αρχή», υπογράμμισε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, αναφερόμενος στη συνάντηση, που είχε με τον Τούρκο πρόεδρο, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, στο περιθώριο της Συνόδου του ΝΑΤΟ στο Βίλνιους της Λιθουανίας κατά τη συνέντευξη τύπου, που παρεχώρησε σε Έλληνες και ξένους δημοσιογράφους. 


Μάλιστα, επικαλέστηκε προς αυτήν την κατεύθυνση τη δρομολογούμενη πραγματοποίηση του Ανώτατου Συμβουλίου Συνεργασίας Ελλάδος – Τουρκίας το προσεχές Φθινόπωρο στη Θεσσαλονίκη, διευκρίνισε, πάντως, ότι ενώ υπάρχει διάθεση προσέγγισης, «τα μεταξύ μας ζητήματα δεν έχουν λυθεί ως διά μαγείας». 


Ερωτηθείς για πιθανή επανέναρξη  των διερευνητικών επαφών και των Μέτρων Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης, ο πρωθυπουργός επέμεινε ότι το καλό κλίμα και η διάθεση για εμβάθυνση της συνεργασίας παίρνει σάρκα και οστά σε τρία επίπεδα: στον πολιτικό διάλογο σε επίπεδο Υπουργών Εξωτερικών, ήτοι τις διερευνητικές επαφές, που καλούνται να ασχοληθούν με τα «βαριά» ζητήματα, δηλαδή την οριοθέτηση των θαλασσίων ζωνών, στο δίαυλο των Μέτρων Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης χτίζοντας στο θετικό momentum των τελευταίων μηνών και στον άξονα της θετικής ατζέντας, όπως είναι η συνεργασία σε Οικονομία, Ενέργεια και Πολιτική Προστασία. 

Αναλυτικά, η συνέντευξη Τύπου του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη μετά την ολοκλήρωση των εργασιών της Συνόδου Κορυφής του ΝΑΤΟ, στο Βίλνιους:

Νίκος Μελέτης (ΕΡΤ): Κύριε Πρόεδρε, αυτή η διαφαινόμενη διάθεση του Erdoğan να στραφεί πάλι προς τη Δύση θεωρείτε ότι είναι ειλικρινής και θα έχει διάρκεια ή είναι προσχηματική προκειμένου να εξασφαλίσει κάτι για τα F-16 και να ενισχύσει την οικονομία της χώρας του; Και επίσης, αν τέθηκε από τον Τούρκο Πρόεδρο θέμα εξοπλισμών της Ελλάδας.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Αυτό το οποίο μπορώ να σας πω, κ. Μελέτη, είναι ότι η συνάντησή μου με τον Τούρκο Πρόεδρο ήταν σε καλό κλίμα.
Συμφωνήσαμε ότι πρέπει να χτίσουμε πάνω στις θετικές εξελίξεις των τελευταίων μηνών, μετά τους σεισμούς στην Τουρκία και μετά την έμπρακτη στήριξη την οποία παρείχε και η Ελληνική Κυβέρνηση αλλά και η ελληνική κοινωνία στο σεισμό προς τον τουρκικό λαό, θεωρώ ότι άλλαξαν πολλά πράγματα στην ψυχολογία των σχέσεών μας. Η σημερινή μας συνάντηση επαναβεβαίωσε τη διάθεση, και τη δική μου και του Προέδρου Erdoğan, για μία νέα επανεκκίνηση ως προς τις ελληνοτουρκικές σχέσεις, αλλά και για έναν -θα έλεγα- πιο σαφή δίαυλο, οδικό χάρτη, για το πώς θα κινηθούμε τους επόμενους μήνες.
Όπως γράφτηκε και στην ανακοίνωση, πρόθεσή μας είναι να μπορέσουμε να ξανασυναντηθούμε πριν το τέλος του έτους σε ένα επίπεδο Ανώτατου Συμβουλίου Συνεργασίας, στη Θεσσαλονίκη, με μία προφανώς θετική ατζέντα στο «μενού».
Αυτό, προς Θεού, δεν σημαίνει ότι λύθηκαν ως δια μαγείας τα σημαντικά προβλήματα που έχουμε με την Τουρκία, αλλά πιστεύω ότι υποδηλώνει τη διάθεση και των δύο ηγεσιών να ξαναπροσεγγίσουμε το πλαίσιο των σχέσεών μας μέσα από μία πιο θετική σκοπιά και αυτό κρατώ ως το πιο σημαντικό συμπέρασμα της σημερινής συνάντησης.
Γιάννης Καντέλης (ΣΚΑΪ): Κύριε Πρόεδρε, να σας ρωτήσω αν σε αυτόν τον οδικό χάρτη που αναφερθήκατε και χθες είναι οι διερευνητικές επαφές; Πότε μπορούμε να περιμένουμε την έναρξή τους -που εκεί είναι και τα κρίσιμα ζητήματα που αφορούν τις θαλάσσιες ζώνες- τα Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης; Και τέλος, αν θέσατε το θέμα της Θράκης, όπως είχατε πει προεκλογικά, σε αυτή τη συνάντηση.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Αυτό το οποίο μπορώ να σας πω είναι ότι το πλαίσιο το οποίο οραματίζομαι ως προς τον τρόπο με τον οποίον θα πάρει «σάρκα και οστά» αυτή η διάθεση για μια καλύτερη συνεργασία, έχει ουσιαστικά τρεις άξονες.
Ο πρώτος είναι ο πολιτικός διάλογος, υπό την καθοδήγηση των δύο Υπουργών Εξωτερικών, στον οποίον προφανώς πολιτικό διάλογο θα τεθούν τα σημαντικά, τα βαριά γεωπολιτικά ζητήματα, με σημαντικότερο το βασικό ζήτημα το οποίο αναγνωρίζουμε ότι είναι η διαφορά μας με την Τουρκία, δηλαδή η οριοθέτηση των θαλασσίων ζωνών, ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδας, στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο.
Ο δεύτερος δίαυλος είναι τα Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης, τα οποία μπορούν να αποδώσουν περισσότερους καρπούς χτίζοντας πάνω στο θετικό μομέντουμ των τελευταίων μηνών.
Και ο τρίτος άξονας προσέγγισης αφορά τη λεγόμενη θετική ατζέντα. Είναι μια δουλειά η οποία έχει γίνει από τον Υφυπουργό Εξωτερικών, τον κ. Φραγκογιάννη, η οποία είχε προετοιμαστεί και πριν από αυτή τη συνάντηση. Αφορά ζητήματα οικονομικής συνεργασίας, ενεργειακής συνεργασίας, συνεργασίας ενδεχομένως σε τομείς όπως η πολιτική προστασία. Είναι ένας τομέας στον οποίο πιστεύω ότι μπορούμε -και σχετικά γρήγορα- να έχουμε κάποια απτά αποτελέσματα, ώστε αυτά να μπορούν να επισημοποιηθούν, καλώς εχόντων των πραγμάτων, στο Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας στη Θεσσαλονίκη πριν τα τέλη του χρόνου.
Θέλω να θυμίσω, επίσης, ότι το ζήτημα των ευρωτουρκικών σχέσεων θα αποτελέσει αντικείμενο συζήτησης σε επίπεδο Ευρωπαϊκού Συμβουλίου. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, όπως γνωρίζετε, στο παρελθόν έχει πάρει αποφάσεις σχετικά με το πλαίσιο των σχέσεων Ευρωπαϊκής Ένωσης – Τουρκίας. Θυμάστε, γιατί τα είχατε καλύψει, ότι είχε ανοίξει δύο δρόμους για την Τουρκία: τον καλό και τον λιγότερο καλό. Πρόθεσή μας είναι να πορευτούμε στον θετικό δρόμο. Και σίγουρα η βελτίωση των ελληνοτουρκικών σχέσεων μόνο να βοηθήσει μπορεί την συνολική προσέγγιση της Τουρκίας προς την Ευρωπαϊκή Ένωση, από τη στιγμή που δεν έχω λόγο να αμφισβητώ ότι αυτή η πρόθεση της Τουρκίας φαίνεται αυτή τη στιγμή να είναι ειλικρινής.
Τέλος, για το θέμα το οποίο με ρωτήσατε, βεβαίως ετέθησαν και τα ζητήματα αυτά. Αλλά προφανώς και δεν θα μπω σε εξονυχιστική λεπτομέρεια στο τι συζητήθηκε πίσω από κλειστές πόρτες με τον Πρόεδρο Erdoğan.

Γιάννης Χρηστάκος (MEGA): Κύριε Πρόεδρε, θα ήθελα να σας ρωτήσω για τις άλλες συναντήσεις που είχατε. Με τον κ. Macron -συμπτωματικά σήμερα έγινε και η κοπή του μετάλλου για την τρίτη φρεγάτα μας, συμπίπτει- και τον κ. Scholz, τον οποίον είδατε μετά τη συνάντηση με τον κ. Macron. Αλλά θα ήθελα να μου πείτε και τι έγινε στη συνάντηση με τον κ. Rama, σε σχέση και με τη φυλάκιση του Φρέντυ Μπελέρη, αν έχουμε κάποια εξέλιξη από εκεί. Ευχαριστώ.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Οι συναντήσεις μου με τους συναδέλφους στο Συμβούλιο δεν αποτελούν είδηση. Με τον Πρόεδρο Macron είχαμε την ευκαιρία να επαναβεβαιώσουμε το εξαιρετικό πλαίσιο της συνεργασίας μας σε πολλά επίπεδα, και στον αμυντικό τομέα. Στα τέλη του Σεπτεμβρίου, καλώς εχόντων των πραγμάτων, θα έχουμε και την καθέλκυση της πρώτης φρεγάτας, θα πέσει στο νερό δηλαδή η πρώτη φρεγάτα η οποία αυτή τη στιγμή χτίζεται στα ναυπηγεία της Λοριάν.
Ενδεχομένως να βρεθούμε κάποια στιγμή και μαζί εκεί, να επιτηρήσουμε την πρόοδο των εργασιών, αλλά έχουμε και πολλά άλλα θέματα στην ατζέντα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, από τα ζητήματα που αφορούν την Ουκρανία -που είναι το κύριο αντικείμενο αυτής της Συνόδου Κορυφής- μέχρι ζητήματα τα οποία έχουν να κάνουν με τη μετανάστευση.
Προφανώς το ίδιο ισχύει και για τον Καγκελάριο Scholz και τις συζητήσεις που είχαμε.
Τώρα, με τον Αλβανό ομόλογό μου, τον κ. Rama, επανέλαβα για ακόμη μια φορά ότι το ζήτημα αυτό είναι ένα ζήτημα το οποίο πρέπει να επιλυθεί. Είναι ζήτημα κράτους δικαίου, θέλω να το τονίσω αυτό, όταν ένας εκλεγμένος Δήμαρχος φυλακίζεται χωρίς βάσιμες κατηγορίες και κρατείται φυλακισμένος χωρίς να μπορεί να ορκιστεί. Αυτά είναι πράγματα τα οποία δεν πρέπει να συμβαίνουν σε μία χώρα η οποία έχει θέσει το ευρωπαϊκό κράτος δικαίου στην προμετωπίδα των μεταρρυθμίσεων που θέλει να κάνει προκειμένου να προσεγγίσει την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Νομίζω το μήνυμά μου ήταν σαφές: σέβομαι την ανεξαρτησία της αλβανικής Δικαιοσύνης, από την άλλη νομίζω ότι όλοι αντιλαμβανόμαστε ότι το ζήτημα αυτό πρέπει σύντομα να επιλυθεί.

Σπύρος Μουρελάτος (ANT1): Κύριε Πρόεδρε, προ της Συνόδου ο Αμερικανός Πρόεδρος, ο κ. Biden, είχε περιγράψει μία ενίσχυση της στρατιωτικής συνεργασίας και των εξοπλισμών από τις Ηνωμένες Πολιτείες προς την Ελλάδα και την Τουρκία. Και πληροφορούμαστε πως φαίνεται να ξεμπλοκάρει το ζήτημα των F-16. Η Τουρκία φαίνεται πως λαμβάνει και τον εκσυγχρονισμό που ήθελε αλλά και νέα F-16.
Θέλω να ρωτήσω κατά πόσο ισχύουν οι ενστάσεις και οι δικλίδες ασφαλείας που έχει θέσει το Κογκρέσο, και εσείς προφανώς μπορείτε να το γνωρίζετε αυτό, σε ό,τι αφορά τη χρήση τους κατά Νατοϊκών, αμερικανικών, αλλά και ελληνικών συμφερόντων, και αν στο αμέσως προσεχές διάστημα μπορείτε να μας ενημερώσετε για κάποιες θετικές εξελίξεις σε ό,τι αφορά το δικό μας εξοπλιστικό πρόγραμμα από τις ΗΠΑ. Ευχαριστώ.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Κύριε Μουρελάτο, εγώ μπορώ να μιλήσω για τις σχέσεις ΗΠΑ και Ελλάδος, οι οποίες είναι -θα έλεγα- ισχυρότερες παρά ποτέ. Είχα την ευκαιρία, μάλιστα, να συνομιλήσω και με τον Πρόεδρο Biden στο περιθώριο της Συνόδου Κορυφής. Επαναβεβαίωσαμε το πολύ υψηλό επίπεδο της συνεργασίας μας. Στην παρέμβαση την οποία έκανα τώρα με αφορμή και τη συζήτηση γύρω από την Ουκρανία, επανέλαβα τη μεγάλη σημασία του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης, όχι μόνο για τις Ηνωμένες Πολιτείες αλλά συνολικά για την τροφοδοσία όλης της ανατολικής πτέρυγας του ΝΑΤΟ με στρατεύματα αλλά και με εξοπλισμό.
Και ναι, αυτό το οποίο μπορώ να σας πω είναι ότι εκτιμώ ότι στα πλαίσια της συνεργασίας Ελλάδας – Ηνωμένων Πολιτειών θα έχουμε -πιστεύω σύντομα- κάποιες θετικές ειδήσεις για το πώς οι Ηνωμένες Πολιτείες προτίθενται να ενισχύσουν περαιτέρω τις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις, στα πλαίσια της στρατηγικής συνεργασίας την οποία έχουμε.
Τώρα, από εκεί και πέρα, το τι κάνουν οι Ηνωμένες Πολιτείες με την Τουρκία είναι κάτι το οποίο, όπως καταλαβαίνετε, εμάς μας αφορά μόνο έμμεσα. Αυτό το οποίο μπορώ να σας πω είναι ότι η στάση του Κογκρέσου στο ζήτημα αυτό φαίνεται να είναι γνωστή, δεν θέλω να πω τίποτα περισσότερο. Απομένει να δούμε τον τρόπο με τον οποίο θα διατυπωθεί το αίτημα από την αμερικανική κυβέρνηση προς το Κογκρέσο.
Νομίζω ότι είναι κοινός τόπος ότι οι εξοπλισμοί οι οποίοι δίνονται σε χώρες μέλη του ΝΑΤΟ, δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται κατά άλλων χωρών μελών της Συμμαχίας. Αλλά αυτό, όπως σας είπα, δεν είναι κάτι το οποίο αφορά άμεσα την Ελλάδα.
Αυτό το οποίο μπορώ και πάλι να επαναπιστοποιήσω είναι το εξαιρετικό επίπεδο των σχέσεων Ηνωμένων Πολιτειών – Ελλάδος και τον τρόπο με τον οποίο οι Ηνωμένες Πολιτείες βλέπουν την Ελλάδα, ως έναν παράγοντα σταθερότητας -γεωπολιτικής, οικονομικής, ενεργειακής σταθερότητας- στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου.

Μαρία Ψαρά (STAR): Κύριε Πρόεδρε, τελικά πόσο επηρέασε η ευρωπαϊκή προοπτική της Τουρκίας το πράσινο φως που έδωσε ο Τούρκος Πρόεδρος Erdoğan για την ένταξη της Σουηδίας στο ΝΑΤΟ; Και τελικά η έκθεση αυτή που θα συντάξει η Κομισιόν για τις ευρωτουρκικές σχέσεις, αλλά και η ίδια σχέση της Τουρκίας με την Ευρωπαϊκή Ένωση, περνάει ακόμα από την Αθήνα και τη Λευκωσία;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Η Αθήνα και η Λευκωσία κάθονται στο τραπέζι του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου. Κατά συνέπεια, είναι προφανές ότι μία βελτίωση των σχέσεων της Τουρκίας με την Ευρωπαϊκή Ένωση σίγουρα σχετίζεται άμεσα με την άποψη που έχει και η Ελλάδα και η Λευκωσία για την πρόοδο την οποία μπορούμε να πετύχουμε. Από εκεί και πέρα, όπως σας είπα και πριν, θα ξανασυζητήσουμε το ζήτημα της Τουρκίας.
Θέλω να το τονίσω αυτό -πάντα το έλεγα αυτό, και στις πιο δύσκολες στιγμές των ελληνοτουρκικών σχέσεων- ότι εμείς δεν έχουμε στρατηγικό όφελος με μία Τουρκία η οποία να βρίσκεται κάθετα απέναντι στη Δύση, στην Ευρωπαϊκή Ένωση, στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Το όφελος της Ελλάδος είναι η Τουρκία να παίξει με τους δικούς μας κανόνες. Με τους κανόνες του Διεθνούς Δικαίου, με τους κανόνες των πολυμερών σχημάτων στα οποία συμμετέχει, όπως το ΝΑΤΟ, ή των πολυμερών σχημάτων με τα οποία θέλει να έχει μία πιο στενή σχέση, όπως είναι η Ευρωπαϊκή Ένωση.
Θέλω να επαναλάβω ότι είμαστε στην αρχή -και εγώ και ο Πρόεδρος Erdoğan- μιας καινούριας θητείας και δεν έχω κανένα λόγο αυτή τη στιγμή να αμφισβητήσω την ειλικρίνεια των προθέσεών του.
Είναι μια στροφή αυτή σε σχέση με αυτά τα οποία είδαμε από την Τουρκία τελευταία; Ναι, είναι μία στροφή. Είναι ενδεχομένως μία προσαρμογή στην πραγματικότητα. Όμως έχω μία υποχρέωση, ειδικά όταν δεν έχω δείγματα γραφής για το αντίθετο, να βλέπω το ποτήρι μισογεμάτο και όχι μισοάδειο.

Αλεξάνδρα Φωτάκη (Το Βήμα και Τα Νέα): Κύριε Πρόεδρε, αναφερθήκατε στο Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας. Ήθελα να ρωτήσω σε ποια ζητήματα θα εστιάσετε στην οικοδόμηση αυτού του θετικού κλίματος και της εμβάθυνσης των σχέσεων και αν βλέπετε ότι στο πλαίσιο των ήδη υφιστάμενων τραπεζιών διαλόγου, όπως οι διερευνητικές, θα έπρεπε να υπάρξει και μία εξέλιξη, μία επόμενη μέρα.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Σας είπα ότι στο πλαίσιο του πολιτικού διαλόγου, μέσα στο οποίο εμπίπτουν οι διερευνητικές, είμαστε έτοιμοι να εξετάσουμε το επίπεδο των συζητήσεων και στο πλαίσιο των Υπουργών, όχι μόνο των εκπροσώπων σε διερευνητικές εντολές.
Από εκεί και πέρα, θα επαναλάβω αυτό που σας είπα: δεν λύθηκαν ως διά μαγείας τα προβλήματα, ούτε μπορούμε να μιλήσουμε για μία τελείως διαφορετική ημέρα, γιατί δεν ξεχνάμε αυτά τα οποία έγιναν, εδώ και τέσσερα χρόνια. Αλλά είμαστε συγκρατημένα αισιόδοξοι ότι μπορούμε να ξεκινήσουμε μια νέα σελίδα και ότι έχουμε μια υποχρέωση απέναντι στους λαούς μας, να διασφαλίσουμε ότι θα ζούμε ειρηνικά και χωρίς να είμαστε σε ένα καθεστώς διαρκούς έντασης, έστω -θα το ξαναπώ, το έχω πει πολλές φορές- έστω και αν δεν μπορούμε άμεσα ή στο προβλέψιμο μέλλον να λύσουμε τη μία βασική μας διαφορά, που είναι η οριοθέτηση των θαλασσίων ζωνών.
Έχουν υπάρξει και άλλοτε στο παρελθόν περίοδοι πολύ καλών σχέσεων με την Τουρκία, όπου το ζήτημα αυτό προφανώς δεν είχε λυθεί αλλά δεν αποτέλεσε εμπόδιο στο να οικοδομήσουμε ένα πλαίσιο καλών σχέσεων και σίγουρα να μην είμαστε σε ένα καθεστώς μόνιμης έντασης, να μην είμαστε «στα κόκκινα», να το πω πολύ απλά, ως προς τη δραστηριότητα των Ενόπλων Δυνάμεών μας.
Εκεί θεωρώ ότι και η οδός των Μέτρων Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης, η οποία ουσιαστικά υπήρξε και τους τελευταίους μήνες άτυπα και έδωσε συγκεκριμένα δείγματα γραφής, είναι κάτι στο οποίο πιστεύω ότι μπορούμε, με αμοιβαίες κινήσεις καλής θέλησης, να εκτονώνουμε πιθανές εστίες μελλοντικής έντασης. Και να υπάρχει κι ένας ανοιχτός δίαυλος επικοινωνίας ούτως ώστε όταν προκύψει δυσκολία, πρόβλημα -που πάντα μπορεί να προκύψει- να μπορούν αυτά τα προβλήματα να εκτονώνονται εν τη γενέσει τους και να μην χρονίζουν ή να μην κινδυνεύουν να οδηγήσουν σε οποιαδήποτε κλιμάκωση.

Σοφία Φασουλάκη (OPEN): Καλησπέρα, κ. Πρόεδρε. Ήθελα να ρωτήσω, επειδή υπήρχαν πληροφορίες προ ημερών από την Τουρκία ότι πιθανότατα ο κ. Erdoğan να έθετε θέμα εξοπλισμών της χώρας μας, τέθηκε τέτοιο θέμα από τον Τούρκο Πρόεδρο προς εμάς; Ευχαριστώ πολύ.
Κυριάκος Μητσοτάκης: Κοιτάξτε, δεν τέθηκε τέτοιο θέμα και δεν μπορούσε να τεθεί τέτοιο θέμα, όπως δεν θα έθετα κι εγώ ζήτημα της δυνατότητας της Τουρκίας να εξοπλίζεται, όσο αυτό δεν απειλεί -το τονίζω- έμπρακτα την ελληνική κυριαρχία και τα κυριαρχικά μας δικαιώματα.
Το εξοπλιστικό πρόγραμμα των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων, προφανώς υπό την απόλυτη έγκριση της Ελληνικής Κυβέρνησης, είναι δρομολογημένο, δεν επιδέχεται ουσιαστικών τροποποιήσεων. Είναι ένα πρόγραμμα το οποίο θωρακίζει τις Ένοπλες Δυνάμεις αλλά ταυτόχρονα συνεισφέρει και στο ΝΑΤΟ συνολικά, αλλά και στην έννοια της στρατηγικής αυτονομίας της Ευρώπης.
Δεν πρέπει να βλέπουμε, δηλαδή, τις επενδύσεις στις Ένοπλες Δυνάμεις μόνο μέσα από το πρίσμα της αντιπαλότητας που έχουμε με την Τουρκία και αυτό ισχύει και για μας, το πώς βλέπουμε τη δυνατότητα της Τουρκίας να μπορεί να εξοπλίζεται.
Τονίζω ότι αυτό το οποίο πάντα μας απασχολούσε είναι να μην χρησιμοποιούνται νατοϊκοί εξοπλισμοί για παραβιάσεις κυριαρχίας και κυριαρχικών δικαιωμάτων. Από εκεί και πέρα, όμως, κάθε χώρα έχει το δικαίωμα και τη δυνατότητα να εξοπλίζεται όπως αυτή κρίνει ότι εξυπηρετεί καλύτερα τις δικές της εθνικές προτεραιότητες.

Χρύσανθος Κοσελόγλου (ALPHA): Κύριε Πρόεδρε, ήθελα να σας ρωτήσω αν είδατε έναν διαφορετικό Erdoğan αυτή τη φορά. Έχουμε συνηθίσει πολλές φορές σε κλειστές συναντήσεις η τουρκική πλευρά να ανοίγει όλη τη «βεντάλια» των διεκδικήσεων. Ήθελα να σας ρωτήσω αν αυτή τη φορά επέλεξε να το κάνει ο κ. Erdoğan.
Είπατε ότι θα υπάρχουν περισσότερες επαφές σε επίπεδο Υπουργών. Σε επίπεδο αρχηγών κρατών θα υπάρχουν; Συζητήσατε για την επόμενη συνάντηση που θα έχετε; Και θα πηγαίνατε εσείς στην Τουρκία να τον επισκεφτείτε;
Και τέλος, επειδή είδαμε ότι θέσατε το μεταναστευτικό στη Σύνοδο, αν ζητήσατε κάτι συγκεκριμένο από το ΝΑΤΟ.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Για το ζήτημα του μεταναστευτικού νομίζω ότι οι μεταναστευτικές ροές στη Μεσόγειο είναι μία υβριδική απειλή για τη σταθερότητα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και κατά συνέπεια του ΝΑΤΟ. Είναι ένα ζήτημα το οποίο έχουμε συζητήσει πολλές φορές και νομίζω ότι πρέπει να το θέτουμε και σε επίπεδο Συμμαχίας. Βεβαίως και μας απασχολεί πολύ το τι γίνεται στον Ειρηνικό Ωκεανό, στον Ινδο-Ειρηνικό. Γι’ αυτό και είχαμε σήμερα αρχηγούς κρατών και κυβερνήσεων από την Ανατολή και από την Ωκεανία να συμμετέχουν στη Σύνοδό μας. Όμως, εξίσου και περισσότερο πρέπει να μας απασχολεί τι γίνεται στην άμεση γειτονιά μας, και αναφέρομαι στη Βόρεια Αφρική.
Από εκεί και πέρα, θα μείνω σε αυτό το οποίο σας είπα πριν: κάνουμε μία, θα έλεγα, συγκρατημένη νέα αρχή με την Τουρκία και προφανώς αυτό προσαρμόζει συνολικά και τα θέματα τα οποία μπαίνουν στη συζήτηση. Νομίζω ότι γνωρίζει πολύ καλά η Τουρκία ποια είναι τα θέματα τα οποία η Ελλάδα δεν συζητά.

 

 

12 Ιουλίου, 2023

Συνάντηση του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και του Πρόεδρου της Τουρκίας Recep Tayyip Erdogan

by EnergyUp 12 Ιουλίου, 2023

Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης συναντήθηκε με τον Πρόεδρο της Τουρκίας, Recep Tayyip Erdogan στο περιθώριο της Συνόδου Κορυφής του ΝΑΤΟ στο Vilnius της Λιθουανίας, παρουσία των υπουργών Εξωτερικών της Ελλάδας και της Τουρκίας.

Η συνάντηση έγινε σε καλό κλίμα. Οι κκ. Μητσοτάκης και Erdogan συμφώνησαν ότι είναι προς όφελος των δύο χωρών το θετικό κλίμα που έχει διαμορφωθεί στις διμερείς σχέσεις τους τελευταίους μήνες να έχει συνέχεια και συνέπεια.

Προς τούτο συμφωνήθηκε οι δύο πλευρές να οικοδομήσουν πάνω στο θετικό μομέντουμ και να ενεργοποιήσουν κατά το επόμενο διάστημα πολλαπλούς διαύλους επικοινωνίας ανάμεσα στις δύο χώρες. Συμφώνησαν η επόμενη συνεδρίαση του Ανωτάτου Συμβουλίου Συνεργασίας Ελλάδας-Τουρκίας να πραγματοποιηθεί το φθινόπωρο στη Θεσσαλονίκη.

Ανέθεσαν στους υπουργούς Εξωτερικών να καθοδηγούν τη διαδικασία και να ενημερώνουν τους ηγέτες για την πρόοδο που σημειώνεται.

Ο Πρωθυπουργός τόνισε ότι προσβλέπει σε πιο συχνές επαφές σε όλα τα επίπεδα, ώστε να οικοδομηθεί κλίμα εμπιστοσύνης και οι προϋποθέσεις που θα οδηγήσουν σε βελτίωση των σχέσεων Ελλάδας-Τουρκίας.

12 Ιουλίου, 2023

Συνάντηση του Κυριάκου Μητσοτάκη με τον Emmanuel Macron

by EnergyUp 12 Ιουλίου, 2023

Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης συναντήθηκε στο περιθώριο της Συνόδου Κορυφής του ΝΑΤΟ, στο Βίλνιους, με τον Πρόεδρο της Γαλλίας, Emmanuel Macron.

Κατά τη διάρκεια της συνάντησης οι δύο ηγέτες μίλησαν για την περαιτέρω ενίσχυση των ήδη εξαιρετικών ελληνογαλλικών σχέσεων. Ακόμη, αντάλλαξαν απόψεις για περιφερειακά και ευρωπαϊκά ζητήματα, καθώς και για τις τελευταίες εξελίξεις στην Ουκρανία.

Continue Reading

12 Ιουλίου, 2023

Συνάντηση του Πρωθυπουργού, με τον Πρωθυπουργό της Βόρειας Μακεδονίας.

by EnergyUp 12 Ιουλίου, 2023

O Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης συναντήθηκε με τον Πρωθυπουργό της Βόρειας Μακεδονίας, Dimitar Kovachevski.

Κατά τη διάρκεια της συνάντησης, αντάλλαξαν απόψεις για τις τελευταίες εξελίξεις στην περιοχή, ενώ προέβησαν σε επισκόπηση των διμερών σχέσεων και επιβεβαίωσαν τη βούλησή τους για την εμβάθυνσή τους.

12 Ιουλίου, 2023

Προτεινόμενα μέτρα για την αντιμετώπιση του καύσωνα «ΚΛΕΩΝ».

by EnergyUp 12 Ιουλίου, 2023

Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) και οι αρμόδιοι Διαχειριστές Συστήματος και Δικτύου Διανομής ηλεκτρικής ενέργειας (ΑΔΜΗΕ και ΔΕΔΔΗΕ αντίστοιχα) λαμβάνουν όλα τα αναγκαία μέτρα για τη διασφάλιση της επάρκειας ηλεκτρικής ενέργειας στο Διασυνδεδεμένο Σύστημα (ΔΣ) και στα Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά (ΜΔΝ).

Σε ακραίες συνθήκες, ωστόσο, η συμμετοχή των καταναλωτών μπορεί να παίξει καταλυτικό ρόλο για τη μείωση της καταπόνησης του Συστήματος και την εξασφάλιση της ευστάθειάς του σε ακραίες συνθήκες λειτουργίας. Οι ενεργοί και συνειδητοποιημένοι ενεργειακοί καταναλωτές αποτελούν εξάλλου βασικούς συμμετέχοντες στην «πράσινη» ενεργειακή μετάβαση.

Το Έκτακτο Δελτίο Επικίνδυνων Καιρικών Φαινομένων (ΕΔΕΚΦ), της Εθνικής Μετεωρολογικής Υπηρεσίας (ΕΜΥ), προειδοποιεί για «συνθήκες καύσωνα… που λαμβάνει την ονομασία CLEON και εντάσσεται στα Επικίνδυνα Καιρικά Φαινόμενα» από την Τετάρτη (12-7-2023) έως τις αρχές της επόμενης εβδομάδας.

Στις ακραίες αυτές συνθήκες, για την υποβοήθηση της ασφάλειας και της επάρκειαςτου Συστήματος Ηλεκτρικής Ενέργειας της Χώρας, συστήνονται τα εξής μέτρα στους ενεργειακούς καταναλωτές:

ΤΙ ΚΑΝΟΥΜΕ:

• Λειτουργούμε τις ενεργοβόρες ηλεκτρικές συσκευές (πλυντήριο, σίδερο, φούρνο κ.λπ.) κατά προτίμηση τις μεταμεσημβρινές ώρες (14:00 – 18:00), όταν υπάρχει πληθώρα ηλεκτρικής ενέργειας και από τα φωτοβολταϊκά.
• Ρυθμίζουμε τη θερμοκρασία των κλιματιστικών στους 26 βαθμούς.
• Κλείνουμε παράθυρα και μπαλκονόπορτες, όταν λειτουργεί κλιματισμός για να μειώσουμε τις απώλειες.

ΤΙ ΑΠΟΦΕΥΓΟΥΜΕ:

• Αποφεύγουμε, κατά το δυνατόν, να λειτουργούμε ενεργοβόρες ηλεκτρικές συσκευές (πλυντήριο, σίδερο, φούρνο κ.λπ.) μεταξύ 20:00 – 22:00. Το συγκεκριμένο δίωρο, το Σύστημα δοκιμάζεται, καθώς η ζήτηση της ηλεκτρικής ενέργειας κορυφώνεται και εκλείπει και η παραγωγή των φωτοβολταϊκών.
• Αποφεύγουμε, κατά το δυνατόν, να λειτουργούμε τα κλιματιστικά στο δίωρο 20:00 – 22:00, εφόσον από νωρίτερα έχουμε μειώσει τη θερμοκρασία του σπιτιού μας και η θερμοκρασία του εξωτερικού περιβάλλοντος αρχίζει να μειώνεται.
• Δεν ξεχνάμε φώτα ανοιχτά ή συσκευές σε λειτουργία αδράνειας (standby).

Η εφαρμογή των παραπάνω, κατά τη διάρκεια των ακραίων αυτών καιρικών συνθηκών, συμβάλλει καθοριστικά στην εξοικονόμηση ενέργειας και στην αποφυγή τυχόν προβλημάτων ηλεκτροδότησης, διασφαλίζοντας την υγεία, την ασφάλεια και την αδιάλειπτη παροχή με ενέργεια όλων των πολιτών.

12 Ιουλίου, 2023

Η ηγεσία του ΥΠΕΝ στο Άτυπο Συμβούλιο Υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας

by EnergyUp 12 Ιουλίου, 2023

Ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Θόδωρος Σκυλακάκης, συνοδευόμενος από την Υφυπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κυρία Αλεξάνδρα Σδούκου, και τον Γενικό Γραμματέα Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων, κ. Πέτρο Βαρελίδη, συμμετείχε στο Άτυπο Συμβούλιο Υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας, που πραγματοποιήθηκε στις 10-12 Ιουλίου, στο Βαγιαδολίδ της Ισπανίας.

Κατά τη διάρκεια του Συμβουλίου συζητήθηκαν η συμβολή του ενεργειακού τομέα στους στόχους της COP28, οι προσδοκίες από αυτήν, καθώς και ζητήματα, όπως η στρατηγική αυτονομία της ΕΕ, η ενδυνάμωση των αλυσίδων αξίας κρίσιμων πρώτων υλών και η επίτευξη ενός ολοκληρωμένου ψηφιακού ενεργειακού συστήματος.

Ο κ. Σκυλακάκης επισήμανε ότι οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ) αποτελούν, πλέον, φθηνότερη λύση από τις συμβατικές πηγές ενέργειες, μήνυμα που πρέπει η ΕΕ να περάσει στις τρίτες χώρες, και μάλιστα όχι μόνο στους Υπουργούς Περιβάλλοντος και Ενέργειας, αλλά και στους Υπουργούς Οικονομικών, εξηγώντας ότι συμφέρει και από οικονομικής απόψεως.

Επιπλέον, ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας τόνισε, ότι πρόβλημα αποτελεί η αξιολόγηση του πιστωτικού κινδύνου των χωρών αυτών, οι οποίες δεν μπορούν λόγω του υψηλού πιστωτικού κινδύνου να προσελκύσουν τα απαιτούμενα κεφάλαια. Όπως ανέφερε: «Θα πρέπει να βρεθούν εργαλεία να μειωθεί ο πιστωτικός κίνδυνος για τις επενδύσεις σε ΑΠΕ σε αυτές τις χώρες, έτσι ώστε να υιοθετήσουν την πράσινη μετάβαση ως θεμελιώδη πολιτική για την οικονομική τους ανάπτυξη».

Ο κ. Σκυλακάκης, δήλωσε προσερχόμενος στο Άτυπο Συμβούλιο Υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας: «Η Ελλάδα στηρίζει την πρωτοβουλία της ΕΕ για στρατηγική αυτονομία και μπορεί να συμβάλλει, με την εξόρυξη κρίσιμων πρώτων υλών και σπάνιων γαιών που υπάρχουν στο υπέδαφός της, σε αυτήν την προσπάθεια».

Σημείωσε, ακόμη, ότι η Ελλάδα αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους παραγωγούς βωξίτη στην ΕΕ, ενώ σημαντικό είναι το δυναμικό της χώρας σε αντιμόνιο, καθώς και battery minerals (νικέλιο, κοβάλτιο και μαγγάνιο).

Η εξόρυξη σπάνιων γαιών και κρισίμων-στρατηγικών μετάλλων θα μπορούσε να διευκολυνθεί από το Σχέδιο REPowerEU, το οποίο σχεδιάζεται έτσι ώστε να συμβάλλει και σε πρόσθετες επενδύσεις στον τομέα των μπαταριών.

Υπογράμμισε ότι η συνειδητοποίηση από την κοινή γνώμη της σημασίας της εξόρυξης σπάνιων γαιών στην πράσινη μετάβαση, αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την ευρωπαϊκή στρατηγική αυτονομία, όπως και η τεχνολογικά ουδέτερη προσέγγιση στον τομέα της αποθήκευσης. Τέλος, αναφέρθηκε στις αυξημένες επενδύσεις στον τομέα των μπαταριών στην Ελλάδα, μέσω των εργαλείων του Ταμείου Ανάκαμψης, που περιλαμβάνουν και τη δημιουργία σημαντικών νέων καινοτόμων εργοστασίων κατασκευής μπαταριών.

12 Ιουλίου, 2023
ΕΠΟΜΕΝΑ
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ

NEWSROOM

  • Σχεδόν το 80% των κέντρων δεδομένων παγκοσμίως εκτίθενται σε ακραίους κλιματικούς κινδύνους

    24 Ιουνίου, 2026
  • Ε Ε -ΟΟΣΑ και αγορές δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία

    8 Ιουνίου, 2026
  • Νίκη του Νικόλ Πασινιάν στις εκλογές στην Αρμενία

    8 Ιουνίου, 2026
  • Γιώργος Κώτσηρας: Τα οφέλη από τις αλλαγές στη ρύθμιση των 72 δόσεων

    8 Ιουνίου, 2026
  • Κυριάκος Πιερρακάκης: Όσο βελτιώνεται η οικονομική συνθήκη, κάθε μέρα, κάθε βδομάδα, κάθε μήνα θα υπάρχουν κινήσεις προς όφελος της κοινωνίας

    8 Ιουνίου, 2026
  • Νίκος Δένδιας: Για έναν Έλληνα υπουργό είναι πάντα συγκινητικό να βρίσκεται εδώ, στη Λευκωσία, στην πρωτεύουσα του Κυπριακού Ελληνισμού

    8 Ιουνίου, 2026
  • Ανοίγει σήμερα η ευρωπαϊκή πρόσκληση για καθαρή ενέργεια -CETPartnership 2026

    8 Ιουνίου, 2026
  • Στην Ουάσιγκτον βρίσκεται από σήμερα  ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Σταύρος Παπασταύρου

    8 Ιουνίου, 2026
  • Το Πεκίνο προωθεί ένα πιλοτικό πρόγραμμα για την καινοτόμο ανάπτυξη δικτύων τεχνολογίας 6G

    8 Ιουνίου, 2026
  • ΔΕΗ: από σήμερα η διαπραγμάτευση των νέων μετοχών

    26 Μαΐου, 2026
  • ΔΕΔΔΗΕ: Υπεγράφη η σύμβαση για την κατασκευή του νέου Κέντρου Διανομής Κερατέας

    15 Μαΐου, 2026
  • Η συνάντηση των Υπουργών Ενέργειας της Ελλάδας, της Σερβίας, της Βόρειας Μακεδονίας και της Βουλγαρίας

    15 Μαΐου, 2026
  • Από τη «μικρή ΔΕΗ» στη «διπλή ΔΕΗ» – Την Πέμπτη η γενική συνέλευση για αύξηση κεφαλαίου 4 δισ. ευρώ – Στόχος ο διπλασιασμός της εγκατεστημένης ισχύος

    11 Μαΐου, 2026
  • Δημιουργία φωτοβολταϊκού σταθμού στην περιοχή Λάγουρα του Δήμου Άργους Ορεστικού Καστοριάς

    6 Μαΐου, 2026
  • Κυριάκος Μητσοτάκης: Ανάγκη ενίσχυσης και επιτάχυνσης της ευρωπαϊκής αμυντικής βιομηχανίας και παραγωγής

    4 Μαΐου, 2026

Το ηλεκτρονικό περιοδικό για την ενέργεια, τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, την οικονομία και το περιβάλλον!

Λεωφόρος Κηφισίας 62-64, Μαρούσι  15125
info@energyup.gr

Μέλος του

Team Energyup.gr

Παππά Μαρία
Βλάχος Γιώργος
Δέδε Ιωάννα
Αντωνίου Γιάννης

Facebook Twitter

ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ

  • Σχεδόν το 80% των κέντρων δεδομένων παγκοσμίως εκτίθενται σε ακραίους κλιματικούς κινδύνους

    24 Ιουνίου, 2026
  • Ε Ε -ΟΟΣΑ και αγορές δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία

    8 Ιουνίου, 2026
  • Νίκη του Νικόλ Πασινιάν στις εκλογές στην Αρμενία

    8 Ιουνίου, 2026

@2021 - Energyup.gr - All Right Reserved.


Back To Top
Energy Up
  • ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
  • NEWSROOM
  • ΕΝΕΡΓΕΙΑ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
  • ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
  • AUTO NEWS
  • ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΕΠΩΝΥΜΩΣ
  • ΔΙΕΘΝΗ