Η ΔΕΠΑ σε νέα αναπτυξιακή εποχή

Συνέντευξη του Κώστα Ξιαφαρά, στη Χρύσα Λιάγγου  και την εφημερίδα «Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ» 

 

Αναλυτικά: 


Αναλάβατε τα ηνία της ΔΕΠΑ στη φάση του εταιρικού
μετασχηματισμού και παράλληλα στο δρόμο προς την ιδιωτικοποίηση. Πως αντιμετωπίσατε την εσωτερική αναστάτωση που είχε προκαλέσει το σχέδιο αναδιάρθρωσης της εταιρίας και επήλθε η εργασιακή ειρήνη που βλέπουμε σήμερα;

Το κλειδί ήταν ο διάλογος και η εμπιστοσύνη. Συζητήσαμε και συζητάμε ανοικτά με τους εργαζομένους σε κάθε βήμα υλοποίησης του σχεδίου αναδιάρθρωσης. Όλα έγιναν με διαφάνεια και ειλικρίνεια. Και φυσικά,κάναμε ό,τι περνά από το χέρι μας για να διασφαλίσουμετα δικαιώματα του προσωπικού της ΔΕΠΑ και να δημιουργήσουμε ένα δυναμικό περιβάλλον εργασίας, χωρίς όμως εκπτώσεις σε όσα έπρεπε να γίνουν ώστε να ολοκληρωθεί με επιτυχία ο εταιρικός μετασχηματισμός. Έτσι, έχει γίνει πλέον συνείδηση ότι όλοι πλέουμε στο ίδιο καράβι και μόνο αν εργαστούμε από κοινού και με ομοψυχία θα πετύχουμε το καλύτερο για την εταιρεία.

Πως προχωράει το χρονοδιάγραμμα αποκρατικοποίηση της εταιρίας και πως αυτό επηρεάζεται από την δικαστική διαμάχη με την ELFE;

Η αποκρατικοποίηση εξελίσσεται απολύτως ομαλά και ακολουθώντας πιστά το χρονοδιάγραμμα που έχει ορίσει το ΤΑΙΠΕΔ, ο φορέας δηλαδή που είναι υπεύθυνος για τη διαδικασία. Από πλευράς μας έχουμε ολοκληρώσει όλα τα απαιτούμενα στάδια και πλέον βρισκόμαστε στη διαδικασία του Virtual Data Room, ενώ παράλληλα οργανώνονται επισκέψεις εκπροσώπων των υποψήφιων επενδυτών σε ειδικά διαμορφωμένες αίθουσες, τόσο στην ΔΕΠΑ όσο και στη Φυσικό Αέριο Ελληνική Εταιρεία Ενέργειας, κατά τη διάρκεια των οποίων διεξάγεται η διαδικασία του due diligence.

Σε ό,τι αφορά τη δικαστική διαφορά με την ELFE, ασφαλώς, σκοπεύουμε να εξαντλήσουμε κάθε νομικό μέσο και προς αυτή την κατεύθυνση, η ΔΕΠΑ έχει προετοιμαστεί κατάλληλα και συνεργάζεται με εξειδικευμένους νομικούς συμβούλους και έμπειρους ακαδημαϊκούς, εξασφαλίζοντας την καλύτερη δυνατή εκπροσώπηση. Επιπροσθέτως, όλες οι υπηρεσίες της ΔΕΠΑ έχουν λάβει τα αναγκαία μέτρα για την προστασία των μετόχων και των συμφερόντων της εταιρείας.

Παρά την πανδημία λοιπόν, η αποκρατικοποίηση προχωρά κανονικά και έχει ήδη προσελκύσει το ενδιαφέρον μεγάλων ενεργειακών ομίλων τόσο από τηνελληνική όσο και από τη διεθνή αγορά, γεγονός που επιβεβαιώνει την εμπιστοσύνη των επενδυτών στις θετικές προοπτικές της εταιρείας.

Ποια είναι τα αποτελέσματα της επαναδιαπραγμάτευσης των συμβάσεων με τους διεθνείς προμηθευτές;

Η επαναδιαπραγμάτευση των μακροχρόνιων συμβάσεων με τους διεθνείς προμηθευτές ήταν μια στρατηγικής σημασίας επιτυχία για τη ΔΕΠΑ, αλλά και μια ιδιαίτερα θετική εξέλιξη για την Ελληνική οικονομία συνολικά. Μόνο από την οριστική διευθέτηση της διαφοράς με την BOTAS τον περασμένο Μάρτιο, στα ταμεία της ΔΕΠΑ εισέρευσαν δεκάδες εκατ. Ευρώ, ενδυναμώνοντας σημαντικά τη ρευστότητα και την εμπορική αξία της, την πιο κρίσιμη στιγμή, μάλιστα, καθώς βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία αποκρατικοποίησης. Επιπλέον, η εταιρεία επέστρεψε στους πελάτες της περισσότερα από 120 εκατ. Ευρώ, ενισχύοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο καιτη ρευστότητα όλης της αγοράς, σε μια πολύ δύσκολη συγκυρία εξαιτίας της πανδημίας.

Την ίδια στιγμή, μας δόθηκε η δυνατότητα να μειώσουμε τις τιμές στο φυσικό αέριο αγωγού (η ΔΕΠΑ εφαρμόζει νέα μειωμένα τιμολόγια από τον Ιανουάριο του 2020)γεγονός που μεταφράζεται σε χαμηλότερο κόστος ενέργειας για τη βιομηχανία, τους ηλεκτροπαραγωγούς,τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά σε όλη τη χώρα. Τέλος, κατέστησε το αέριο αγωγού ιδιαίτεραανταγωνιστικό και μας έδωσε τη δυνατότητα, σε συνδυασμό με τις άλλες στοχευμένες εμπορικές κινήσεις που πραγματοποιήσαμε το προηγούμενο διάστημα, να ανακτήσουμε σημαντικό μερίδιο αγοράς.

Από τις αρχές του νέου έτους η ΔΕΠΑ θα αρχίσει να παραλαμβάνει ποσότητες 1 δισ. φυσικού αερίουετησίως από το Αζερμπαϊτζάν μέσω του TΑΡ. Πως θα διαχειριστεί τις επιπλέον αυτές ποσότητες δεδομένου του έντονου ανταγωνισμού και της μείωσης των μεριδίων της στην εσωτερική αγορά;

Όπως ανέφερα και πριν, η ΔΕΠΑ αυξάνει ήδη το μερίδιο της στην αγορά, ενώ όταν ξεκινήσει η τροφοδοσία από τον ΤΑΡ οι τιμές αναμένεται να είναι ιδιαίτερα ελκυστικές, δίνοντας ακόμη μεγαλύτερη ώθηση στην εμπορική της θέση. Ήδη, επεξεργαζόμαστε τα εξειδικευμένα πακέτα που θα είμαστε σε θέση να προσφέρουμε από την πρόσθετη αυτή πηγή, δίνοντας στους πελάτες μας ακόμη περισσότερες επιλογές.

Αξίζει επίσης να θυμίσουμε, ότι ο ΤΑΡ αποτελεί ένα έργο με στρατηγικό γεωπολιτικό ρόλο, κρίσιμο για τη διαφοροποίηση των πηγών ενέργειας και την ασφαλή τροφοδοσία της χώρας μας με φυσικό αέριο. Για τον λόγο αυτό άλλωστε, κατέχει κεντρική θέση στον εθνικό ενεργειακό σχεδιασμό. Είναι δε βέβαιο ότι θα ενισχύσει τον ανταγωνισμό και θα οδηγήσει σε περαιτέρωαποκλιμάκωση των τιμών, κάτι που θα ωφελήσει τους τελικούς καταναλωτές, αλλά και την Ελληνική οικονομία στο σύνολό της.

Πως διαμορφώνεται ο ανταγωνισμός στην αγορά φυσικού αερίου σήμερα και ποια είναι η πολιτική της ΔΕΠΑ για την συγκράτηση των μεριδίων της στην χονδρική αλλά και στην λιανική αγορά όπου διατηρεί μια ισχυρή θέση μέσω της θυγατρικής ΕΠΑ;

Είναι γεγονός ότι η απελευθέρωση της ελληνικής αγοράς ενέργειας είχε ως αποτέλεσμα την κατακόρυφη αύξησητου ανταγωνισμού. Αυτό δημιούργησε μεγάλη πίεση στις εταιρείες οι οποίες καλούνται πλέον να προχωρήσουν σε ριζικές αλλαγές προκειμένου να ανταποκριθούν στις ιδιαίτερα απαιτητικές συνθήκες του νέο-αναδυόμενου περιβάλλοντος. Σε αυτό το πλαίσιο, η ΔΕΠΑ μειώνει τα κόστη λειτουργίας και προωθεί μια πιο ευέλικτη οργανωτική δομή, ικανή να παρακολουθεί τις εξελίξεις στην αγορά και να προσαρμόζεται με γρήγορα αντανακλαστικά. Ταυτόχρονα, επενδύουμε συστηματικάστην αναβάθμιση των δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού της εταιρείας και αναπτύσσουμε εξωτερικές συνεργασίες που μας επιτρέπουν να διευρύνουμε την γκάμα των προϊόντων και των υπηρεσιών που προσφέρουμε.

Οι ενέργειές μας όμως δεν σταματούν εκεί. Την ίδια στιγμή, δρομολογείται η επέκταση των δραστηριοτήτων λιανικής και η ενίσχυση των συνεργειών με τη χονδρική και παράλληλα, αναβαθμίζεται η διεθνής εμπορική παρουσία της εταιρείας, μέσω στοχευμένων πωλήσεων στις αγορές της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Με δύο λόγια, απαντάμε στις νέες προκλήσεις εκσυγχρονίζοντας τις δομές και τις λειτουργίες μας, διαφοροποιώντας τα προϊόντα και τις υπηρεσίες μας, αλλά και συνάπτοντας στρατηγικές συμμαχίες και συμμετέχοντας σε διεθνή έργα που διευρύνουν το πεδίο της δραστηριοποίησής μας.

Πως αντιμετωπίζει η ΔΕΠΑ τις νέες προκλήσεις του ενεργειακού μετασχηματισμού; Θα παραμείνει μια εταιρία φυσικού αερίου ή θα στραφεί και σε νέες δραστηριότητες;

Με στόχο να ανταπεξέλθει στις απαιτήσεις της ενεργειακής μετάβασης, αλλά και του αυξημένου ανταγωνισμού, η ΔΕΠΑ μετασχηματίζεται από μια εταιρεία η οποία επικεντρωνόταν σε ένα μόνο προϊόν και σε μια αγορά, σε μια ολοκληρωμένη ενεργειακή επιχείρηση με αυξημένη καθετοποίηση, ικανή να προσφέρει ένα πλήθος ενεργειακών προϊόντων και υπηρεσιών. Ταυτόχρονα, η ΔΕΠΑ επεκτείνεται διαρκώς σε νέες αγορές και δραστηριότητες – από τις ανανεώσιμες και τις εναλλακτικές πηγές ενέργειας, μέχρι το small scale LNG και την αεριοκίνηση.

Τι περιλαμβάνει το νέο business plan της εταιρίας σε αυτή την κατεύθυνση;

Περιλαμβάνει κατ’ αρχάς τη δημιουργία ενός «πράσινου» χαρτοφυλακίου άνω των 200 MW, με συμμετοχή σε αιολικά και φωτοβολταϊκά έργα που αναπτύσσονται ή βρίσκονται ήδη σε λειτουργία.Ταυτόχρονα, ο αναπτυξιακός σχεδιασμός της εταιρείας περιλαμβάνει σημαντικές επενδύσεις σε εναλλακτικές πηγές ενέργειας, όπως το υδρογόνο. Η ΔΕΠΑ, μάλιστα, είναι ιδρυτικό μέλος της Ευρωπαϊκής Συμμαχίας για το Καθαρό Υδρογόνο η οποία διαμορφώνει το κατάλληλο πλαίσιο για την προσέλκυση επενδύσεων στις τεχνολογίες υδρογόνου και κυψελών καυσίμου, ενώπρωτοστατεί και στη δημιουργία του πρώτου σταθμού ανεφοδιασμού με υδρογόνο στη χώρα μας.

Σε ό,τι αφορά το φυσικό αέριο, η εταιρεία μας διευρύνειδιαρκώς τις χρήσεις του αναπτύσσοντας εφαρμογέςυγροποιημένου φυσικού αερίου μικρής κλίμακας (SmallScale LNG), ενώ προωθεί και την αξιοποίηση του LNG ως ναυτιλιακού καυσίμου στην Ανατολική Μεσόγειο, κατασκευάζοντας ένα καινοτόμο πλοίο μεταφοράς που θα τροφοδοτεί τα λιμάνια της ευρύτερης περιοχής. Παράλληλα, επεκτείνει συστηματικά το πανελλαδικό δίκτυο πρατηρίων της με CNG (FISIKON) διαχέοντας, έτσι, τα οφέλη της αεριοκίνησης σε περισσότερους οδηγούς και περιοχές της χώρας.

Nέες υποδομές φυσικού αερίου βρίσκονται σε εξέλιξη (FSRU Αλεξανδρούπολης, ESRU«Διώρυγα Gas»,υπόγεια αποθήκη Καβάλας). Πόσο θα αλλάξουν το τοπίο της αγοράς αυτές οι νέες υποδομές;  

Πάρα πολύ. Πρόκειται για στρατηγικές υποδομές που πολλαπλασιάζουν τις δυνατότητες εφοδιασμού της χώρας μας με φυσικό αέριο και που θα αυξήσουν ακόμα περισσότερο τον ανταγωνισμό πιέζοντας τις τιμές προς τα κάτω, με κύριους ωφελημένους τους τελικούς καταναλωτές, δηλαδή τη βιομηχανία, τις επιχειρήσειςκαι τα νοικοκυριά.

Επιπλέον, οι υποδομές αυτές θωρακίζουν την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας μας. Για παράδειγμα, ο νέοςΤερματικός Σταθμός LNG στην Αλεξανδρούπολη, στην υλοποίηση του οποίου πρωταγωνιστεί η  ΔΕΠΑ, θα μπορεί να υποδεχτεί φυσικό αέριο από κάθε γωνιά του πλανήτη και να τροφοδοτεί όχι μόνο την ελληνική αγορά με επάρκεια, αλλά και αυτές των Βαλκανίων, μέχρι την Κεντρική Ευρώπη. Η Ελλάδα αποκτά έτσι μια ακόμα σημαντική υποδομή εφοδιασμού με φυσικό αέριο, το οποίο, μάλιστα, δεν θα διέρχεται από εδάφη με γεωπολιτική αστάθεια. Στην ίδια κατεύθυνση, η υπόγεια αποθήκη της Καβάλας ενισχύει περαιτέρω την ενεργειακή αυτονομία της χώρας αφού πλέον θα μπορεί να αποθηκεύσει μεγάλες ποσότητες φυσικού αερίου, ικανές να καλύψουν τις εθνικές ανάγκες για σημαντικό χρονικό διάστημα και ταυτόχρονα, θα επιτρέψει στη χώρα να προγραμματίσει τις αγορές της όταν οι συνθήκες θα είναι οι πιο κατάλληλες, από άποψη τιμών και ζήτησης.

Η ΔΕΠΑ μέσω των διεθνών έργων που συμμετέχει (ΙGB, EastMed, Poseidon) διαδραματίζει και ένα γεωπολιτικό ρόλο. Πόσο κοντά είναι η χώρα στο να μετεξελιχθεί σε Hub αερίου στην ευρύτερη περιοχή;

Χωρίς αμφιβολία, τα έργα αυτά θα μετατρέψουν την Ελλάδα σε κρίσιμο περιφερειακό ενεργειακό κόμβο. Ο αγωγός EastMed, μέσω της διασύνδεσής του με τον Poseidon, θα μεταφέρει το φυσικό αέριο από τα πλούσια κοιτάσματα της Ανατολικής Μεσογείου στην Ιταλία και από εκεί στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές αγορές, εξασφαλίζοντας μια ακόμη σημαντική πηγή εφοδιασμού για την Ευρώπη που θέλει να μειώσει την εξάρτησή της από το ρωσικό αέριο.

Ο αγωγός IGB συνδέει την Ελλάδα με τη Βουλγαρία και θα μπορεί να μεταφέρει αέριο τόσο από τον EastMed, όσο και από τον Σταθμό LNG της Αλεξανδρούπολης, προσφέροντας πρόσβαση στις αγορές της Ελλάδας, Βουλγαρίας, Β. Μακεδονίας, Σερβίας, Ρουμανίας, αλλά και βορειότερα, μέχρι την Ουγγαρία και την Ουκρανία.

Δημιουργείται έτσι ένα ολοκληρωμένο σύστημα υποδοχής, αποθήκευσης και διανομής φυσικού αερίου,ικανό να τροφοδοτεί με επάρκεια και ασφάλεια όχι μόνο την ελληνική αγορά αλλά και εκείνες των Βαλκανίων, της Ανατολικής και ως ένα βαθμό, και της Δυτικής Ευρώπης. Παράλληλα, με τα εν λόγω έργα η ΔΕΠΑ -και μέσω αυτής, η Ελλάδα- βάζει τη δική της σφραγίδα της στον ενεργειακό σχεδιασμό της Ευρώπης και συμβάλλει θετικά στην υπό διαμόρφωση Ενιαία Ευρωπαϊκή Αγορά Ενέργειας, ενώ προωθεί την ειρήνη και τη συνεργασία σε μια ιδιαίτερα ταραχώδη περιοχή μέσω της ενεργειακής διπλωματίας και ενισχύει τους εμπορικούς δεσμούς των χωρών με όχημα την ενέργεια.

EnergyUp

Νέα και ειδήσεις για ενεργειακά θέματα.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Energy Up

Ενεργειακά Νέα

Follow US

Social menu is not set. You need to create menu and assign it to Social Menu on Menu Settings.