Πέμπτη, 25 Ιουνίου 2026 | 10:20 πμ
Energy Up
  • ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
  • NEWSROOM
  • ΕΝΕΡΓΕΙΑ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
  • ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
  • AUTO NEWS
  • ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΕΠΩΝΥΜΩΣ
  • ΔΙΕΘΝΗ

Κυριάκος Μητσοτάκης: Η θωράκιση της πατρίδας είναι προϋπόθεση για την ειρήνη

by EnergyUp 4 Οκτωβρίου, 2023

Την καθέλκυση της πρώτης Ελληνικής φρεγάτας τύπου Βelharra χαιρετίζει σε ανάρτηση του στο Facebook o πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης.

Αναλυτικά, ο κ. Μητσοτάκης αναφέρει:

«Ημέρα χαράς και υπερηφάνειας σήμερα για τo Πολεμικό μας Ναυτικό, αλλά και όλους τους Έλληνες. Ο «Κίμων», η πρώτη φρεγάτα Belharra με υψωμένη τη γαλανόλευκη, καθελκύεται στα νερά της Μεσογείου!

Πριν από 30 μήνες είχα δεσμευτεί ότι η χώρα θα αποκτήσει τα πιο σύγχρονα σκάφη, τα πιο αποτελεσματικά μαχητικά και τον πιο κατάλληλο εξοπλισμό. Και πράγματι, αυτά γίνονται τώρα πραγματικότητα. Με τις καινούργιες φρεγάτες και κορβέτες. Με τα ελικόπτερα Romeo, τα Rafale και τα F16 Viper. Όπως και με τα τεθωρακισμένα και τα πυρομαχικά νέας γενιάς.

Παρά τις δυσκολίες των καιρών και με σεβασμό στα χρήματα του φορολογούμενου, το εθνικό εξοπλιστικό πρόγραμμα προχωράει. Γιατί η θωράκιση της πατρίδας είναι προϋπόθεση για την ειρήνη και την ευημερία των πολιτών.

4 Οκτωβρίου, 2023

Ιστορική μέρα για το Πολεμικό Ναυτικό, έγινε η καθέλκυση της φρεγάτας Κίμων

by EnergyUp 4 Οκτωβρίου, 2023

Η επίσημη τελετή καθέλκυσης της 1ης Ελληνικής FDI, Φρεγάτας «Κίμων».
Παρουσία του Έλληνα υπουργού Εθνικής Άμυνας Νίκου Δένδια.

 


Ιστορική μέρα για το Πολεμικό Ναυτικό, καθώς πριν από λίγο έγινε η καθέλκυση της φρεγάτας Κίμων, η οποία είναι η πρώτη από τις τρεις φρεγάτες «Belharra» που θα ενταχθούν στον ελληνικό στόλο και αναμένεται να διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο στην ενίσχυση των Ενόπλων δυνάμεων στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο.


Παρουσία του υπουργού Εθνικής Αμυνας Νίκου Δένδια και του Γάλλου ομόλογου του Σεμπαστιάν Λεκορνιού πραγματοποιήθηκε σήμερα στο Λοριάν την Γαλλίας, η τελετή για την καθέλκυση της ελληνικής φρεγάτας «Κίμων».

Ο Νίκος Δένδιας, ο οποίος επιθεώρησε την φρεγάτα του ελληνικού πολεμικού ναυτικού, δήλωσε πως νοιώθει μεγάλη χαρά και τιμή που βρίσκεται σήμερα στο κατάστρωμα αυτής της νέας υπερσύχρονης φρεγάτας, η οποία εκτιμάται πως το 2025 θα πλέει στα ελληνικά ύδατα.

«Περνάμε σε μία νέα εποχή, στον 21ο αιώνα» είπε χαρακτηριστικά ο Ελληνας υπουργός υπογραμμίζοντας ότι η φρεγάτα «Κίμων» και οι άλλες δύο φρεγάτες που θα ακολουθήσουν θα αποτελέσουν την αιχμή του δόρατος του Πολεμικού Ναυτικού της Ελλάδας και θα λειτουργήσουν ως παράγοντες ειρήνης, σταθερότητας, αλλά και προβολής ισχύος στο Αιγαίο και στην ανατολική Μεσόγειο.

Ο Νίκος Δένδιας υπογράμμισε επίσης ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη, όπως άλλωστε και κάθε ελληνική κυβέρνηση, είναι απολύτως αποφασισμένη να προασπίσει τον εθνικό χώρο και δήλωσε ιδιαίτερα συγκινημένος που έχει την τιμή να είναι ο υπουργός ο όποιος παραλαμβάνει αυτό το υπερσύγχρονο πλοίο.


Ο Νίκος Δένδιας αναφέρθηκε με ιδιαίτερα θερμά λόγια στην εταιρική σχέση και τους ισχυρούς διαχρονικούς δεσμούς της Ελλάδας με τη Γαλλία. Μια σχέση που όπως είπε «βασίζεται στην αλληλεγγύη και αν απαιτηθεί στην αμοιβαία συνδρομή για την αντιμετώπιση κάθε επίθεσης εναντίον της εδαφικής ακεραιότητας των δύο χωρών, στη βάση βεβαίως του διεθνούς δικαίου». Η απόκτηση αυτής της φρεγάτας αποτελεί πηγή περηφάνιας για τα στελέχη του ελληνικού πολεμικού ναυτικού υπογράμμισε, επίσης, ο υπουργός ‘Αμυνας τονίζοντας πως ο «Κίμων» συνεχίζει την παράδοση της Ελλάδας, για δυόμιση χιλιάδες χρόνια, ως ναυτικής δύναμης.


Το πρόγραμμα κατασκευής των φρεγατών αποτελεί παράγοντα συνεργασίας ανάμεσα στην γαλλική και την ελληνική ναυπηγική βιομηχανία είπε επίσης ο Νίκος Δένδιας, ο οποίος καταλήγοντας υπογράμμισε το σημαντικό ρόλο που διαδραμάτισε ο πρώην υπουργός Νίκος Παναγιωτόπουλος αναφορικά με την κατασκευή των φρεγατών.


Από γαλλικής πλευράς ο Σεμπαστιάν Λεκορνιού υπογράμμισε τους ισχυρούς δεσμούς φιλίας ανάμεσα στην Ελλάδα και τη Γαλλία και χαιρέτισε τον εποικοδομητικό ρόλο του Νίκου Δένδια τόσο από τη θέση του υπουργού Εξωτερικών κατά το παρελθόν όσο και του υπουργού ‘Αμυνας τους τελευταίους μήνες.


Ο Γάλλος υπουργός ανέφερε πως αν υπάρχει ένας ευρωπαίος εταίρος της Γαλλίας με κοινές αντιλήψεις σε μια σειρά θεμάτων αυτή είναι η Ελλάδα, τονίζοντας πως αυτό αποτυπώνεται πρωτίστως στην αμυντική συνεργασία. Ο Σεμπαστιάν Λεκορνιού δήλωσε ευγνώμων προς την Ελλάδα για την εμπιστοσύνη που δείχνει στη γαλλική τεχνολογία, σημειώνοντας ότι αυτή θα είναι πάντα στη διάθεση της Ελλάδας.


«Η φρεγάτα «Κίμων», μαζί με τις άλλες δύο που θα ακολουθήσουν, τον «Νέαρχο» και τον «Φορμίωνα», θα αποτελέσουν την αιχμή του δόρατος του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, της ελληνικής πολεμικής μηχανής και θα λειτουργήσουν ως παράγοντες σταθερότητας, ειρήνης, αλλά και προβολής ισχύος στο Αιγαίο, στην Ανατολική Μεσόγειο, στην ευρύτερη περιοχή μας, αλλά και πέρα από τον ορίζοντα».

Αυτό τόνισε, μεταξύ άλλων, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας.

4 Οκτωβρίου, 2023

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης, συνομίλησε με τον Demis Hassabis, για τις εξελίξεις στον τομέα της Τεχνητής Νοημοσύνης

by EnergyUp 3 Οκτωβρίου, 2023

Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης συνομίλησε με τον ιδρυτή και CEO της εταιρείας DeepMind, Demis Hassabis, μία από τις κορυφαίες προσωπικότητες διεθνώς στην ανάπτυξη της Τεχνητής Νοημοσύνης.


Κυβερνητικές πηγές αναφέρουν ότι μεταξύ άλλων συζητήθηκαν οι εξελίξεις στον τομέα της Τεχνητής Νοημοσύνης, η ανάγκη δημιουργίας ενός πλαισίου δεοντολογίας και ασφάλειας ως προς τη χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης, που θα προστατεύει τους χρήστες, θα μειώνει τον αντίκτυπο των πιθανών κινδύνων και δεν θα περιορίζει την ανάπτυξη της καινοτομίας και της τεχνολογίας.

Η Ελλάδα σύμφωνα με τον κ. Hassabis μπορεί να επωφεληθεί σε πολλούς τομείς από τη χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης και να αναδείξει τα πλεονεκτήματα της στην Οικονομία, την Παιδεία, τον Τουρισμό, τον Πολιτισμό και την αύξηση της παραγωγικότητας.

Η συζήτηση εντάσσεται στο πλαίσιο των πρωτοβουλιών που θα αναλάβει ο Πρωθυπουργός σχετικά με την Τεχνητή Νοημοσύνη εντός και εκτός Ελλάδος.

3 Οκτωβρίου, 2023

Κάλυψη εξόδων έκτακτου ελέγχου ηλεκτρικών εγκαταστάσεων για τους πλημμυροπαθείς από την κακοκαιρία «Daniel».

by EnergyUp 3 Οκτωβρίου, 2023

Ανοίγει, αύριο, Τετάρτη 4 Οκτωβρίου 2023, η πλατφόρμα υποβολής αιτήσεων, από τους πλημμυροπαθείς της κακοκαιρίας «Daniel», για την κάλυψη εξόδων έκτακτου ελέγχου των εσωτερικών, ηλεκτρικών εγκαταστάσεων, που αντιστοιχούν σε συγκεκριμένη παροχή ηλεκτρικού ρεύματος.

Η σχετική Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ), που δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ 5753/Β/2.10.2023, υπεγράφη από τους Υπουργούς Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κ. Χατζηδάκη, Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Β. Κικίλια και από τους Υφυπουργούς Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Θ. Πετραλιά και Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Αλ. Σδούκου.

Συγκεκριμένα, με την υποβολή της αίτησης και των δικαιολογητικών καλύπτεται τοαπαιτούμενο χρηματικό ποσό, που αφορά στην έκδοση υπεύθυνης δήλωσης αδειούχου εγκαταστάτη, για τακτίσματα που επλήγησαν από τις πλημμύρες και βρίσκονται σε περιοχές της επικράτειας, οι οποίες κηρύχθηκαν σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης.

Δικαιούχοι κάλυψης εξόδων της Υπεύθυνης Δήλωσης Εγκαταστάτη (Υ.Δ.Ε.) είναι όλοι όσοι ήταν νόμιμα συνδεδεμένοι στο δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας έως την 4η Σεπτεμβρίου 2023, των οποίων η παροχή διεκόπη μεταξύ 4.9.2023-11.9.2023 και παραμένει σε διακοπή μέχρι την υποβολή της αίτησης ή έχει συνδεθεί στο μεσοδιάστημα, δηλαδή από την 4η.9.2023 μέχρι και το χρόνο υποβολής της σχετικής αίτησης, κατόπιν σχετικής έκδοσης νέας Υ.Δ.Ε.

Απαραίτητη προϋπόθεση για την καταβολή των εξόδων έκδοσης Υ.Δ.Ε. είναι: το κτίσμα, στο οποίο διενεργείται ο έκτακτος έλεγχος, να βρίσκεται σε περιοχές της επικράτειας που κηρύχθηκαν σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας,σύμφωνα με το άρθρο 25 του ν. 4662/2020 (Α’ 27), έχοντας πληγεί από τη θεομηνία με την ονομασία «Daniel».

Οι δικαιούχοι θα μπορούν να εισέρχονται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα www.deddie.gr από την Τετάρτη, 4 Οκτωβρίου 2023, προκειμένου να υποβάλουν την αίτηση τους, συνοδευόμενη από τα δικαιολογητικά που περιγράφονται στο ΦΕΚ 5753/Β/2.10.2023. Εναλλακτικά, η υποβολή του αιτήματος και των δικαιολογητικών μπορεί να πραγματοποιηθεί στις κατά τόπους μονάδες του ΔΕΔΔΗΕ (φυσική παρουσία).

Η ΚΥΑ προς διευκόλυνση των ενδιαφερομένων έχει αναρτηθεί στην επίσημη ιστοσελίδα του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας: ypen.gov.gr/category/anakoinoseis–typou

Εντός των επόμενων ημερών θα ληφθεί αντίστοιχη πρωτοβουλία για τους πληγέντες από την κακοκαιρία «Elias».

3 Οκτωβρίου, 2023

ΔΕΠΑ Εμπορίας: Δυναμική παρουσία στην Έκθεση «Εφοδιαστική Αλυσίδα & Logistics – Cargo Truck & Van Expo 2023».

by EnergyUp 3 Οκτωβρίου, 2023

 Ισχυρό  παρών έδωσε ο όμιλος ΔΕΠΑ Εμπορίας στη Διεθνή ‘Έκθεση «Εφοδιαστική Αλυσίδα & Logistics», η οποία διεξάχθηκε παράλληλα με την 4η Cargo Truck & Van Expo» στο ΜETROPOLITAN Εκθεσιακό κέντρο από τις 30 Σεπτεμβρίου έως τις 2 Οκτωβρίου.  

Στα πλαίσια της ιδιαίτερα σημαντικής αυτής διοργάνωσης για την προώθηση των κλάδων  των logistics, της εφοδιαστική αλυσίδας, του επαγγελματικού οχήματος και των μεταφορών, ο Επικεφαλής Διευθυντής Αεριοκίνησης & Απομακρυσμένων ΠελατώνCNG/LNG της ΔΕΠΑ Εμπορίας, κ. Πέτρος Πάνου, ήταν ομιλητής σε ειδικό panel με θέμα «Βιώσιμη αστική κινητικότητα: Προτάσεις και λύσεις» που πραγματοποιήθηκε την Κυριακή 1/10 , στην αίθουσα C2 του Μetropolitan Expo.

Kατά τη διάρκεια της εν λόγω συζήτησης, στην οποία πρωταγωνίστησαν θέματα,  όπως  η στροφή στην πράσινη ενέργεια, την ηλεκτροκίνηση, η ανάγκη για  μειωμένες εκπομπές CO2 αλλά και οι νέες τεχνολογίες και τα εναλλακτικά καύσιμα στα επαγγελματικά οχήματα, ο κ. Πάνου παρουσίασε τα πολλαπλά οφέλη της αεριοκίνησης με στόχο την άμεση μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος στις μεταφορές, ιδίως στις επαγγελματικές και υπογράμμισε τη σημασία των ανανεώσιμων αερίων στις καθαρές μεταφορές του μέλλοντος.

Επιπλέον, ο κ. Πάνου, τοποθετήθηκε και στο ζήτημα της αστικής διανομής των εναλλακτικών καυσίμων και ειδικότερα στα δίκτυο του Fisikon που έχει διαμορφώσει η ΔΕΠΑ Eμπορίας  προκειμένου να καλύψει τις ανάγκες της αστικής διανομής αλλά και των μεταφορών γενικότερα.

Ο Διευθυντής Αεριοκίνησης της ΔΕΠΑ Εμπορίας τόνισε σχετικά: « Είμαστε πανέτοιμοι να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις του σήμερα αλλά και του αύριο. Το CNG θα συνεχίσει για πολλά χρόνια να αποτελεί μια αξιόπιστη, οικονομική και φιλική προς το περιβάλλον λύση για τους οδηγούς, ενώ οι υποδομές για τη μεταφορά και την διάθεσή του θα συνεχίσουν να παίζουν ρόλο στην πορεία για  την πλήρη απανθρακοποίηση των ενεργειακών μας συστημάτων. Σκοπεύουμε επίσης να είμαστε οι πρώτοι στην Ελλάδα  που  θα ξεκινήσουμε την παραγωγή βιομεθανίου για διάθεση το 2024 από Πρατήρια Fisikon ως bioCNG. Μπορούμε, επομένως, με σιγουριά  να πούμε  πως υπάρχουν όλα τα διαθέσιμα εργαλεία και οι λύσεις για μια βιώσιμη πορεία προς την απανθρακοποίηση των μεταφορών.»

3 Οκτωβρίου, 2023

Ο Πρωθυπουργός, στο κτηριακό συγκρότημα στο Ελληνικό που είναι αφιερωμένο στη φροντίδα ΑμεΑ.

by EnergyUp 3 Οκτωβρίου, 2023

Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης επισκέφθηκε το πρωί το νεόδμητο κτηριακό συγκρότημα στο Ελληνικό που είναι αφιερωμένο στη φροντίδα ΑμεΑ.

Το κέντρο, το πρώτο κτηριακό έργο που ολοκληρώθηκε πλήρως στο πλαίσιο της ανάπλασης του Ελληνικού, σε διάστημα ενός έτους, αποτελείται από τέσσερα πρότυπα κτήρια, συνολικού εμβαδού 11.500 τετραγωνικών μέτρων και κατασκευάστηκε σε δενδρόφυτη περιοχή έκτασης επτά στρεμμάτων.

Το συγκρότημα, δωρεά ύψους 15 εκατομμυρίων της Lamda Development, θα αποτελέσει το νέο σπίτι για την Αμυμώνη, τον Ερμή, τη ΝΙΚΗ-Victor Artant και τον Σύλλογο για Άτομα με Σκλήρυνση κατά Πλάκας, τέσσερα σωματεία που μέχρι πρότινος στεγάζονταν σε εγκαταστάσεις που χρονολογούνται από το 1970.

Μετά την ξενάγησή του στον χώρο από τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Lamda Development Οδυσσέα Αθανασίου, ο Πρωθυπουργός δήλωσε: «Έχει μεγάλη συμβολική αλλά και ουσιαστική σημασία το γεγονός ότι το πρώτο κτήριο το οποίο παραδόθηκε στα πλαίσια της πολύ μεγάλης ανάπλασης η οποία δρομολογείται εδώ στο Ελληνικό, αφορά τους συμπολίτες μας που έχουν τη μεγαλύτερη ανάγκη από κρατική φροντίδα.

Είχα την ευκαιρία, λοιπόν, σήμερα να επισκεφτώ ένα πραγματικά κτήριο-κόσμημα, το οποίο κατασκευάστηκε με την ευγενική χορηγία της Lamda Development, με τη μεγάλη στήριξη του Δήμου Ελληνικού-Αργυρούπολης. Ένα κτήριο υποδειγματικό, το οποίο φιλοξενεί παιδιά με αναπηρία, παιδιά με αυτισμό, με βαριές εγκεφαλικές παθήσεις, σε έναν χώρο πράγματι μοναδικό. Κάνοντας πράξη και τη δέσμευση της κυβέρνησης να στεκόμαστε με ιδιαίτερη φροντίδα στους συμπολίτες μας που το έχουν μεγαλύτερη ανάγκη.

Εύχομαι και ελπίζω η χώρα να αποκτήσει πολλές περισσότερες τέτοιες υποδομές, οι οποίες πραγματικά αναβαθμίζουν στον υπέρτατο βαθμό το επίπεδο φροντίδας που μπορούμε να παρέχουμε στους συμπολίτες μας που έχουν πράγματι μια ξεχωριστή ανάγκη της κρατικής φροντίδας.

Θέλω, επίσης, με την ευκαιρία αυτή να επισημάνω ότι το όλο έργο της ανάπλασης του Ελληνικού κινείται πια με μεγάλη ταχύτητα. Έχει περάσει από τη φάση της ωρίμανσης στη φάση της υλοποίησης. Πιστεύω ότι πολύ σύντομα θα αρχίσουν να βλέπουν και οι πολίτες τα χειροπιαστά αποτελέσματα αυτής της πολύ μεγάλης προσπάθειας.

Πολλοί αμφισβήτησαν τη δυνατότητα της κυβέρνησης να ξεμπλέξει αυτό το «κουβάρι» το οποίο κληρονόμησε, όσον αφορά στο χώρο του Ελληνικού. Αποδείξαμε, όμως, ότι μπορούμε να ξεπερνάμε και τα πιο μεγάλα εμπόδια και να δρομολογούμε ένα μεγάλο αναπτυξιακό έργο που δημιουργεί δεκάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας. Θα δημιουργήσει πολύ σημαντικούς ελεύθερους χώρους πρασίνου που θα απολαύσουν όλοι οι κάτοικοι του λεκανοπεδίου και θα μετατραπεί σε μια εστία ανάπτυξης, μια εστία καινοτομίας, έναν πόλο πολιτισμού, άθλησης και ψυχαγωγίας.

Όμως να κλείσω από εκεί που ξεκίνησα. Η πρώτη παρέμβαση είναι αυτή που ενδεχομένως να είναι και πιο ουσιαστική: αυτό το κτήριο, το οποίο είναι πράγματι ένα κόσμημα και ένα υπόδειγμα για το πώς πρέπει να κατασκευάζονται σύγχρονες δομές που υποστηρίζουν τις ανάγκες των συμπολιτών μας με αναπηρία.

Οπότε και πάλι, θερμά συγχαρητήρια και στη Lamda Development που το χρηματοδότησε και στον Δήμο, χωρίς την επιμονή του οποίου το έργο αυτό δεν θα μπορούσε να ολοκληρωθεί».

«Είμαστε χαρούμενοι που ολοκληρώσαμε αυτό το όμορφο αλλά κυρίως λειτουργικό έργο για συνανθρώπους μας που το έχουν ιδιαίτερη ανάγκη. Και να πω ότι πέραν της τιμής που αποτελεί η επίσκεψη του Πρωθυπουργού μάς έδωσε την ευκαιρία να ξαναμπούμε πάλι στις αίθουσες, να δούμε αυτούς τους συνανθρώπους μας και να καταλάβουμε ότι αυτό που κάναμε είναι το ελάχιστο που θα μπορούσαμε να κάνουμε για να βοηθήσουμε να απαλύνουμε κάπως την καθημερινότητά τους», ανέφερε από την πλευρά του ο CEO της Lamda Development Οδυσσέας Αθανασίου.

«Πρόκειται για το αποτέλεσμα μιας πραγματικής εποικοδομητικής συνεργασίας του κράτους, του ιδιώτη και της Αυτοδιοίκησης. Πρώτιστα της κυβέρνησης, που εξασφάλισε το χώρο αυτό μέσα στο πρώην αεροδρόμιο, και του επενδυτή που, ούτε λίγο ούτε πολύ, έβαλε περίπου 15 εκατομμύρια και έχτισε και παρέδωσε στο Δήμο Ελληνικού-Αργυρούπολης ένα κτήριο λειτουργικό, ασφαλές και πάνω απ’ όλα πραγματικά στολίδι για τα παιδιά μας, τα παιδιά τα τυφλά, τα παιδιά με αυτισμό, τα παιδιά με εγκεφαλική παράλυση, που αξίζουν να έχουν ίσα προνόμια και ίσα δικαιώματα με όλα τα υπόλοιπα παιδιά», σημείωσε ο Δήμαρχος Γιάννης Κωνσταντάτος.

Τον Πρωθυπουργό συνόδευαν επίσης η Υπουργός Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας Σοφία Ζαχαράκη και ο Υπουργός Επικρατείας Σταύρος Παπασταύρου.

Νωρίτερα, ο Πρωθυπουργός ενημερώθηκε για την πρόοδο των εργασιών για την ανάπτυξη του Ελληνικού. Επισκέφτηκε αρχικά το εργοτάξιο όπου εκτελείται η υπογειοποίηση της λεωφόρου Ποσειδώνος, μήκους 1,3 χιλιομέτρων, η οποία θα συμβάλει στην αποσυμφόρηση του οδικού δικτύου και θα συνδέσει την παραλία του Αλίμου με τη Μαρίνα του Αγίου Κοσμά. Η σήραγγα αναμένεται να ολοκληρωθεί στα τέλη του 2025.

Κατά την άφιξή του, ο Κυριάκος Μητσοτάκης ξεναγήθηκε στο σημείο όπου ολοκληρώνεται η θεμελίωση του «Riviera Tower», του «πράσινου» οικιστικού ουρανοξύστη ο οποίος θα αποτελείται από 50 ορόφους και θα φτάσει σε ύψος 200 μέτρων. Επισκέφτηκε επίσης το Ellinikon Experience Center, όπου φιλοξενείται διαδραστική έκθεση για την ανάπλαση του Ελληνικού.

Κατά τη διάρκεια της ξενάγησης συζητήθηκε η πρόοδος για τη διαμόρφωση του Μητροπολιτικού Πάρκου, το οποίο θα καλύψει το 1/3 της συνολικής έκτασης, καταλαμβάνοντας περίπου 2 εκατομμύρια τετραγωνικά μέτρα, έκταση μεγαλύτερη από το Χάιντ Παρκ του Λονδίνου.

Εμφαση δόθηκε και στα υπόλοιπα έργα υποδομών, όπως οι αντιπλημμυρικές παρεμβάσεις στο ρέμα Τραχώνων, που αναμένεται να ολοκληρωθούν στα τέλη του 2024, και η απορρύπανση – εξυγίανση του εδάφους και των υπόγειων υδάτων, που προγραμματίζεται να ολοκληρωθούν το επόμενο δίμηνο.

Τον Πρωθυπουργό κατά την ξενάγησή του συνόδευαν ο CEO της Lamda Development, Οδυσσέας Αθανασίου και ο Αντιπρόεδρος της Lamda Development, Ευάγγελος Χρόνης.

3 Οκτωβρίου, 2023

Η Αλεξάνδρα Σδούκου, συμμετείχε στη Διάσκεψη Υψηλού Επιπέδου του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας

by EnergyUp 2 Οκτωβρίου, 2023

Συμμετοχή της Υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Αλεξάνδρας Σδούκου στη διάσκεψη του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας για τις Κρίσιμες Ορυκτές Πρώτες Ύλες και τη διασφάλιση της ενεργειακής μετάβασης

Η Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κυρίαΑλεξάνδρα Σδούκου,συμμετείχε στη Διάσκεψη Υψηλού Επιπέδου του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (ΔΟΕ) για τις Κρίσιμες Ορυκτές Πρώτες Ύλες και στη Διάσκεψη της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ), της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) και του ΔΟΕ για τη διασφάλιση της ενεργειακής μετάβασης, που πραγματοποιήθηκαν στις 28και 29 Σεπτεμβρίου, στο Παρίσι.

Στις εν λόγω διασκέψεις συμμετείχαν εκπρόσωποι κυβερνήσεων, χρηματοδοτικών οργανισμών, πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της βιομηχανίας, μεταξύ των οποίων, ως ενδεικτικό του υψηλού επιπέδου των Διασκέψεων, η πρόεδρος της ΕΚΤ, κυρία Christine Lagarde, ο τέως Πρωθυπουργόςτης Ιταλίας και πρόεδρος της ΕΚΤ, κ. Mario Draghi, ο πρόεδρος της ΕΤΕπ, κ. Werner Hoyer, ο Επίτροπος για την Εσωτερική Αγορά, κ. Tierry Breton και η Επίτροπος Ενέργειας, κυρία Kadri Simson.

Στο πλαίσιο της συνόδου, υπήρξε ομόφωνη αναγνώριση της ανάγκης διαφοροποίησης των πηγών εφοδιασμού κρίσιμων ορυκτών υλών για την πράσινη μετάβαση. Οι συζητήσεις οδήγησαν σε προσδιορισμό συγκεκριμένων δράσεων σε εθνικό και διεθνές επίπεδο που μπορούν να ενθαρρύνουν και να επιταχύνουν τη διαφοροποίηση αυτή. Η ενίσχυση των προσπαθειών για διεθνή συνεργασία μεταξύ των κυβερνήσεων, των συμμετεχόντων στην αγορά, της κοινωνίας των πολιτών και των διεθνών οργανισμών είναι ζωτικής σημασίας για την αντιμετώπιση των προκλήσεων χωρίς αποκλεισμούς. Σε κάθε περίπτωση, το πρόβλημα εντοπίζεται στο γεγονός ότι η θέσπιση στόχων προχωρά πιο γρήγορα από την εξόρυξη των απαραίτητων πρώτων υλών. Και αυτό πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα με ταχύτερη αδειοδότηση έργων, αυξημένη χρηματοδότηση και προβλεψιμότητα, με ένα σταθερό ρυθμιστικό πλαίσιο.

Επιπλέον, αξιολογήθηκαν οι παράγοντες για επίτευξη συναίνεσης, σχετικά με δράσεις για την τόνωση της τεχνολογικής καινοτομίας, της ανακύκλωσης και της δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας σε ενεργοβόρους βιομηχανικούς τομείς. Διαπιστώθηκε από κοινού, πως η ΕΕ πρέπει να κερδίσει πάλι σε ανταγωνιστικότητακαι να δημιουργήσει αλυσίδες αξίας, αλλά και να αποφύγει να περάσει από την εξάρτηση από ορυκτά καύσιμα σε εξάρτηση από κρίσιμες πρώτες ύλες. Στο πλαίσιο αυτό, τονίστηκε η ανάγκη για τη δημιουργία προγραμμάτων ανάπτυξης και τεχνολογίας, τα οποία θα πρέπει να είναι σταθερά.

 

Σε παρέμβαση της, η Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κυρίαΑλεξάνδρα Σδούκου, σημείωσε ότι η Ελληνική Κυβέρνηση βρίσκεται σε εντατικές εργασίες για τη δημιουργία ενός επιχειρηματικού περιβάλλοντος και ενός ρυθμιστικού πλαισίου, που θα ξεκλειδώσει την προστιθέμενη αξία της εγχώριας βιομηχανίας ανάπτυξης κρίσιμων ορυκτών υλών. Όπως τόνισε στη δήλωση της: «Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας προετοιμάζει μια στοχευμένη μεταρρύθμιση,που περιλαμβάνει την αναγνώριση περιοχών με κρίσιμες πρώτες ύλες, τη μείωση του χρόνου αδειοδότησης και της γραφειοκρατίας, τη συμπερίληψη των ωφελειών των τοπικών κοινωνιών, με ταυτόχρονη τήρηση των ευρωπαϊκών προδιαγραφών προστασίας του περιβάλλοντος. Πάνω από όλα, διαβουλευτήκαμε με τα ενδιαφερόμενα μέρη που συμφωνούν,πως η αβεβαιότητα του ρυθμιστικού περιβάλλοντος και η έλλειψη επαρκούς χρηματοδότησης αποτελούν το μεγαλύτεροεμπόδιο και γι’ αυτό το λόγο έχει νόημα να δημιουργήσουμε μία ενιαία βάση δεδομένων, αδειοδοτήσεων και συγχρηματοδότησης από Ευρωπαϊκά προγράμματα για τους επενδυτές».

Η Υφυπουργός κ. Αλεξάνδρα Σδούκου, κατέληξε διευκρινίζοντας ότι: «το έργο μας είναι πολύπλοκο λόγω του μεγάλου αισθήματος ευθύνης να επωφεληθούν στο μέγιστο οι τοπικές κοινωνίες που θα επιλέξουν να φιλοξενήσουν τέτοια έργα εξόρυξης και να δημιουργηθεί προστιθέμενη αξία στη χώρα, με ταυτόχρονη προστασία του περιβάλλοντος».

Οι συμμετέχοντες από την πλευρά της βιομηχανίας συμπέραναν ότι ενόψει σοβαρών διαταραχών στις παγκόσμιες ενεργειακές αγορές, η Ευρώπη πρέπει να αυξήσει τη χρηματοδότηση για να υποστηρίξει μια ομαλή μετάβαση και να τοποθετηθεί μεταξύ άλλων βιομηχανιών στη νέα ενεργειακή οικονομία. Δεδομένων των τεράστιων επενδύσεων που απαιτούνται, υπογραμμίστηκε ότι είναι σημαντικό να ανοίξει ο δρόμος για καλύτερη πρόσβαση στη χρηματοδότηση. Κάτι που περιλαμβάνει βήματα για τη δημιουργία μιας πράσινης ένωσης κεφαλαιαγοράς (green Capital Markets Union), που θα βοηθήσει τη χρηματοδότηση που προορίζεται για τη μετάβαση στην καθαρή ενέργεια να ρέει απρόσκοπτα. Οι βιομηχανίες πρέπει να είναι έτοιμες να αγκαλιάσουν τις αλλαγές, διαφορετικά κινδυνεύουν να μείνουν πίσω. Οι μαζικές και γρήγορες επενδύσεις σε καθαρές μηδενικές τεχνολογίες θα διασφαλίσουν ότι η Ευρώπη θα παραμείνει ένα ελκυστικό μέρος για επιχειρηματική δραστηριότητα, καινοτομία και δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.

Στο πλαίσιο των ανωτέρω διασκέψεων, η Υφυπουργός πραγματοποίησε, επίσης,σειρά διμερών συναντήσεων με κράτη-μέλη του ΔΟΕ, ενώ είχε επαφές με τον Dr F. Birol και με την Ms Ch. Lagarde, με στόχο τη σύναψη στρατηγικών συμμαχιών για τη χώρα, αναφορικά με την ενεργειακή ασφάλεια και την ανάπτυξη μηχανισμών σταθερότητας στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

2 Οκτωβρίου, 2023

Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης: «100 ημέρες που μου φάνηκαν σαν 1000».

by EnergyUp 2 Οκτωβρίου, 2023

«100 ημέρες που μου φάνηκαν σαν 1000», δήλωσε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, αναφερόμενος στις πυρκαγιές και τις πλημμύρες. «Αντιλαμβάνομαι απόλυτα τα αισθήματα της κοινωνίας. Είναι λογικό να υπάρχει στεναχώρια και απαίτηση από την κυβέρνηση να κάνει περισσότερα. Οι θετικές εξελίξεις του καλοκαιριού χάνονται όταν όλα σκεπάζονται από τα γεγονότα τις στιγμές και καταστρέφονται ζωές και περιουσίες. Κι εγώ τα ίδια αισθήματα συμμερίζομαι, μια ανάγκη να τρέξουμε πιο γρήγορα», δήλωσε ο πρωθυπουργός σε συνέντευξή του στον Alpha.

«Συμμερίζομαι το γενικότερο αίσθημα στεναχώριας και αγανάκτησης στις περιοχές που έχουν πληγεί. Κανείς δεν αμφισβητεί τη σφοδρότητα των φυσικών φαινομένων», συνέχισε.

Ο κ. Μητσοτάκης μίλησε για την ανάγκη να εκπονήσουμε συνολική στρατηγική προσαρμογής στις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής.

Αναλυτικά, η συνέντευξη του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του Alpha και στον δημοσιογράφο Αντώνη Σρόιτερ:

Αντώνης Σρόιτερ: Κύριε Πρόεδρε, καταρχάς ευχαριστώ πολύ γι’ αυτή τη συζήτηση. Συμπληρώνονται 100 μέρες περίπου από τις εκλογές, είναι οι περίφημες 100 πρώτες μέρες της κυβέρνησης.

Θα μου επιτρέψετε να ξεκινήσω λίγο ανάποδα, γιατί ό,τι και να πω εγώ ή ό,τι και να πείτε εσείς, σημασία έχει, νομίζω, το αίσθημα που υπάρχει στον κόσμο αυτή τη στιγμή για αυτές τις 100 μέρες. Δεν ήταν εύκολες μέρες, ήταν δύσκολες ημέρες. Οι πρώτες δημοσκοπήσεις λοιπόν, τις είδαμε στη διάρκεια της περασμένης εβδομάδας, αν αφήσουμε τα εκλογικά στην άκρη και τα ποσοστά των κομμάτων, δείχνουν μια δυσαρέσκεια για τον τρόπο αντιμετώπισης και των πυρκαγιών αλλά και των πλημμυρών. Επτά στους δέκα πολίτες λένε ότι η κυβέρνηση δεν τα πήγε καλά, ούτε στο ένα ούτε στο άλλο.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Εκατό μέρες που φάνηκαν και σε μένα σαν χίλιες, κ. Σρόιτερ, και νομίζω ότι το αντιλαμβάνεστε και εσείς και οι τηλεθεατές σας. Πράγματι, κληθήκαμε φέτος το καλοκαίρι, αμέσως μετά τις εκλογές, να αντιμετωπίσουμε πρωτόγνωρες φυσικές καταστροφές, μία τεράστια πυρκαγιά και στη συνέχεια πλημμύρες οι οποίες ήταν τέτοιας έκτασης που δεν είχαμε ποτέ συναντήσει στην πατρίδα μας. Ενδεικτικά αναφέρω ότι ο Βόλος πλημμύρισε δύο φορές μέσα σε 20 ημέρες.

Πρέπει να σας πω ότι αντιλαμβάνομαι απόλυτα τα αισθήματα της κοινωνίας, έτσι όπως αποτυπώνονται στις δημοσκοπήσεις. Είναι πραγματικά, είναι λογικό να υπάρχει μία στεναχώρια και να υπάρχει επίσης μία απαίτηση από την κυβέρνηση να κάνει περισσότερα από αυτά τα οποία έχουμε μπορέσει να κάνουμε.

Επίσης, καταλαβαίνω απόλυτα ότι οι θετικές εξελίξεις του καλοκαιριού -και δεν νομίζω ότι ήταν λίγες: η συνολική πορεία της οικονομίας, η πορεία του τουρισμού, η περιβόητη αναβάθμιση για την οποία τόσα χρόνια μιλούσαμε- χάνονται όταν όλα σκεπάζονται από τα γεγονότα της στιγμής, πόσω μάλλον όταν μέσα σε λίγες ώρες μπορεί να καταστρέφονται ζωές και περιουσίες δεκάδων χιλιάδων συμπολιτών μας.

Κατά συνέπεια, εγώ δεν αμφισβητώ τις δημοσκοπήσεις, μπορώ να σας πω μάλλον ότι κι εγώ τα ίδια αισθήματα συμμερίζομαι: μια ανάγκη να τρέξουμε πιο γρήγορα, να βάλουμε τον πήχη των δικών μας προσδοκιών πιο ψηλά και ειδικά στα ζητήματα που αφορούν την κλιματική κρίση να κάνουμε πολλά περισσότερα και από αυτά που είχαμε σχεδιάσει. Για τον απλούστατο λόγο ότι οι συνθήκες από εδώ και στο εξής θα είναι συνέχεια πιο δύσκολες. Αυτό δεν πρόκειται να αλλάξει.

Αντώνης Σρόιτερ: Αν συμμερίζεστε λοιπόν κι εσείς την αίσθηση ότι η κυβέρνηση δεν τα πήγε καλά σε αυτά τα δύο θέματα, γιατί αυτή είναι η αίσθηση των πολιτών, αυτό ήταν το ερώτημα, τι λάθη έγιναν κ. Πρόεδρε; Έχουν περάσει κάποιες μέρες, προφανέστατα αυτό το πράγμα πρέπει να μελετηθεί, αλλά έχω την εντύπωση ότι κι εσείς έχετε εντοπίσει κάποια λάθη σε όλο αυτό.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Συμμερίζομαι το γενικότερο αίσθημα στεναχώριας και ενδεχομένως και αγανάκτησης στις περιοχές οι οποίες έχουν πληγεί. Από την άλλη, νομίζω ότι κανείς δεν αμφισβητεί τη σφοδρότητα των καιρικών φαινομένων. Δεν χρειάζεται να επανέλθω στο θέμα αυτό, έχει αναλυθεί πολλές φορές.

Όμως, όπως είπα και στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, έχω κι εγώ εντοπίσει αρκετά σημεία στα οποία μπορούμε να γίνουμε καλύτεροι: και όσον αφορά στο συντονισμό μεταξύ κεντρικής κυβέρνησης, τοπικής αυτοδιοίκησης Β’ και Α’ βαθμού και ως προς τα προβλεπτικά μοντέλα τα οποία έχουν να κάνουν με την εξέλιξη των καιρικών φαινομένων -ένα πρόβλημα το οποίο δεν είναι μόνο ελληνικό, θα σας έλεγα ότι είναι και παγκόσμιο-, και ως προς την ενεργοποίηση αυτοματοποιημένων πρωτοκόλλων για τη συνεργασία των Ενόπλων Δυνάμεων και ειδικά του στρατού, ο οποίος απέδειξε ότι μπορεί πράγματι να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων και των απαιτήσεων των πολιτών, αλλά και ως προς την ανάγκη, κ. Σρόιτερ, να εκπονήσουμε μια συνολική στρατηγική προσαρμογής στις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής σε κεντρικό επίπεδο.

Αυτό το οποίο θέλω να υλοποιήσω είναι μια μελέτη, αντίστοιχη με τη μελέτη της Επιτροπής Πισσαρίδη -πιστεύω ότι την επόμενη εβδομάδα θα μπορούμε να ανακοινώσουμε και κάποια πιο συγκεκριμένα πράγματα- που θα μας καταδεικνύει όλες τις παρεμβάσεις που πρέπει να κάνουμε σε όλα τα επίπεδα πολιτικής, προκειμένου να αντιμετωπίσουμε αυτό το φαινόμενο, το οποίο είναι ήδη μαζί μας.

Να αναφέρω ενδεικτικά ένα παράδειγμα: πρωτογενής τομέας. Πώς θα επηρεάσει η αύξηση της θερμοκρασίας το τι φυτεύουμε, πού το φυτεύουμε, πού έχουμε προβλήματα, πού μπορεί ενδεχομένως να έχουμε ευκαιρίες.

Κλιματική κρίση και τουρισμός, ένα θέμα το οποίο δεν απασχολεί μόνο εμάς, αλλά ολόκληρη τη Μεσόγειο. Πρέπει να είμαστε έτοιμοι και να σχεδιάζουμε όλες τις πολιτικές μας, πια, μέσα από το πρίσμα μιας πραγματικότητας η οποία είναι ήδη μαζί μας.

Αντώνης Σρόιτερ: Αυτά τα λάθη τα οποία έχετε εντοπίσει και εσείς, δεν προσωποποιούνται κάπως; Είδαμε Υπουργό να φεύγει για λάθος δηλώσεις, για κακές δηλώσεις. Είδαμε Υπουργό να φεύγει επειδή πήγε διακοπές την ώρα μιας καταστροφής. Γι’ αυτό το οποίο ζήσαμε, όμως, με τους νεκρούς, με την πλημμύρα, με την αδράνεια, αν θέλετε, σε κάποια επίπεδα, με τα όσα συνέβησαν με τις πυρκαγιές, δεν είδαμε να φεύγει κάποιος. Δεν αναφέρομαι απαραίτητα σε ένα υπουργικό στέλεχος, οποιοσδήποτε στον κρατικό μηχανισμό.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Καταλαβαίνω πάντα την ανάγκη και των δημοσιογράφων αλλά και των πολιτών να δείξουν με το δάχτυλο και να πουν «φταίει αυτός». Λες και με την απομάκρυνση ενός προσώπου θα αλλάξουν όλα μαγικά. Δεν συμβαίνει αυτό. Και σίγουρα στα ζητήματα της κλιματικής κρίσης και των φυσικών καταστροφών, σε καμία περίπτωση δεν προσωποποιώ την ευθύνη για τις όποιες αδυναμίες εντόπισα και για τις οποίες, εξάλλου, σας μίλησα ανοιχτά.

Πιστεύω ότι και οι υπουργοί κατά κανόνα -υπάρχουν προφανώς εξαιρέσεις, που έχουν να κάνουν με συμπεριφορές, με δηλώσεις, με τοποθετήσεις που μπορεί να μην είναι εναρμονισμένες με το αίσθημα της κοινωνίας και αποδίδω πολύ σημασία σε αυτό- χρειάζονται κάποιο χρόνο προκειμένου να δείξουν το έργο τους. Ο Υπουργός Πολιτικής Προστασίας δεν έχει ως κύριο μέλημα να πηγαίνει ο ίδιος να σβήνει φωτιές ή να αντιμετωπίζει στο πεδίο ο ίδιος τις επιπτώσεις μιας μεγάλης πλημμύρας. Ο σκοπός του και ο ρόλος του την ώρα της κρίσης είναι συντονιστικός. Αλλά ο κύριος ρόλος του είναι να υλοποιήσει ένα φιλόδοξο σχέδιο πλήρους αναπροσαρμογής της Πολιτικής Προστασίας στις νέες απαιτήσεις των καιρών.

Αναφέρομαι στο πρόγραμμα «ΑΙΓΙΣ», για το οποίο έχει γίνει πολλή συζήτηση, το οποίο είναι έτοιμο πια να τρέξει με πολύ γρήγορους ρυθμούς. Από αυτό θα κριθεί πρωτίστως ο Υπουργός Πολιτικής Προστασίας. Από τις δομικές αλλαγές που θα κάνουμε στην Πυροσβεστική, από την καλύτερη συνεργασία την οποία πρέπει να δρομολογήσουμε με τις Ένοπλες Δυνάμεις, ναι, και από τις έγκαιρες προμήθειες οι οποίες πρέπει να γίνουν ώστε να είμαστε πιο έτοιμοι το επόμενο καλοκαίρι.

Ξέρετε, και πριν από αυτό το καλοκαίρι, ποτέ δεν χρησιμοποιώ τον όρο «είμαστε έτοιμοι». Διότι βλέπετε ότι πολλές φορές οι συνθήκες μάς ξεπερνούν. Το θέμα είναι κάθε χρόνο να είμαστε καλύτεροι, αν όχι πολύ καλύτεροι, από ό,τι ήμασταν το προηγούμενο καλοκαίρι και ως προς το μέτωπο των φωτιών, με τις οποίες είμαστε πιο εξοικειωμένοι, αλλά τώρα και στο ζήτημα των πλημμυρών, όπου πια ξέρουμε ότι έχουμε να αντιμετωπίσουμε και αυτόν τον κίνδυνο, με μεγαλύτερη ένταση και σφοδρότητα από ό,τι ενδεχομένως το φανταζόμαστε.

Αντώνης Σρόιτερ: Άρα, για να το ξεκαθαρίσουμε και να το κλείσουμε και το θέμα. Με αυτό που λέτε δεν τέθηκε ποτέ ή δεν πέρασε από το μυαλό σας ή δεν είχατε φτάσει κοντά στην απόφαση να αντικαταστήσετε τον Υπουργό Πολιτικής Προστασίας…

Κυριάκος Μητσοτάκης: Όχι.

Αντώνης Σρόιτερ: Δεν είχε τεθεί τέτοιο θέμα.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Όχι.

Αντώνης Σρόιτερ: Γιατί οι διαρροές λέγανε ότι κάτι τέτοιο συμβαίνει.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Δεν τέθηκε ποτέ τέτοιο ζήτημα. Και δεν τίθεται τέτοιο ζήτημα. Εξάλλου, αν είχε τεθεί θα το είχατε μάθει, θα είχε συμβεί.

Αντώνης Σρόιτερ: Θα είχε συμβεί. Μέσα σε όλα αυτά που έχουμε περάσει έχουμε ίσως ξεχάσει λίγο, σιγά- σιγά πρέπει να το θυμηθούμε, ότι την Κυριακή έχουμε εκλογές. Έχουμε αυτοδιοικητικές εκλογές. Θέλω να ρωτήσω αν παραμένει στόχος της Νέας Δημοκρατίας το 13+3. Δηλαδή να πάρετε όλες τις Περιφέρειες της χώρας και τους τρεις μεγάλους Δήμους.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Βεβαίως. Από την στιγμή που δώσαμε πολιτική διάσταση σε αυτές τις αναμετρήσεις, παραμένει στόχος μας να κερδίσουμε όσο το δυνατόν περισσότερες Περιφέρειες, γιατί όχι και τις 13, και γιατί όχι και τους τρεις μεγάλους Δήμους.

Να εξηγήσω το γιατί: οι Περιφερειάρχες έχουν να παίξουν έναν πολύ σημαντικό ρόλο, υποστηρικτικό, στις κεντρικές πολιτικές της κυβέρνησης. Έχουν να διαχειριστούν παραπάνω από 8 δισεκατομμύρια ευρώ από το νέο ΕΣΠΑ, το οποίο προσωπικά διαπραγματεύτηκα προς όφελος της χώρας.

Και είναι εξαιρετικά σημαντικό να γνωρίζουμε, ως κυβέρνηση, ότι μπορούμε να έχουμε ανθρώπους με τους οποίους μπορούμε να συνεννοηθούμε και οι οποίοι συμμερίζονται και το αναπτυξιακό μας πρόγραμμα, αλλά θα έλεγα και τη γενικότερη φιλοσοφία μας για το πώς πρέπει να ασκείται η διοίκηση σε όλα τα επίπεδα.

Επιλέξαμε, λοιπόν, 13 πρόσωπα να στηρίξουμε. Θέλω να τονίσω ότι δεν προέρχονται όλα από τον παραδοσιακό χώρο της Νέας Δημοκρατίας. Ενδεικτικά αναφέρω ότι στην Κρήτη επιλέξαμε να στηρίξουμε τον κ. Αρναουτάκη, που δεν είναι στέλεχος που προέρχεται από τη Νέα Δημοκρατία.

Δώσαμε την δυνατότητα σε νέους ανθρώπους να εισέλθουν στον στίβο, αναφέρω ενδεικτικά τον κ. Πτωχό στην Πελοπόννησο, τον κ. Στεφανή στο Βόρειο Αιγαίο. Είναι πρόσωπα τα οποία επιλέχθηκαν από τη Νέα Δημοκρατία γιατί πιστεύουμε πράγματι ότι μπορούν να επιτελέσουν αυτόν τον ρόλο και να συνεννοηθούν καλά με την κεντρική εξουσία σε πολλά επίπεδα.

Πολιτική Προστασία. Ο Νίκος Χαρδαλιάς υποψήφιος στην Αττική. Ξέρουμε ότι την επόμενη μέρα, το επόμενο καλοκαίρι, θα έχουμε έναν άνθρωπο με τον οποίο σίγουρα μπορούμε να συνεργαστούμε πολύ καλά στο επίπεδο αυτό. Γνωρίζει το αντικείμενο. Έχει αποδείξει ότι δεν φοβάται τα δύσκολα, εχει πρακτική εμπειρία σε αυτό το πεδίο, έχοντας διοικήσει έναν Δήμο. Και ξέρουμε ότι είναι ένας άνθρωπος ο οποίος θα μπορεί να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις των πολιτών και στα μεγάλα αλλά και στα μικρά.

Το ίδιο ισχύει και για τους τρεις μεγάλους Δήμους -και τονίζω τους τρεις μεγάλους Δήμους, γιατί εκεί τραβήξαμε τη γραμμή. Άλλα χρίσματα δεν δόθηκαν και η Νέα Δημοκρατία ήταν πάρα πολύ προσεκτική να μην εκφράσει καμία προτίμηση. Διότι, πράγματι, στην Αυτοδιοίκηση Α΄ βαθμού αυτό που έχει σημασία είναι η αδιαμεσολάβητη επιλογή του πολίτη για τον Δήμαρχο ή τη Δήμαρχο που κρίνει ότι θα του λύσει καλύτερα το τοπικό του πρόβλημα.

Αντώνης Σρόιτερ: Έγιναν πολλές συζητήσεις για το αν μετά την καταστροφή στη Θεσσαλία έπρεπε να στηρίξετε ή όχι τον κ. Αγοραστό. Πολλοί μίλησαν για δύο μέτρα και δύο σταθμά και ίσως, αν θέλετε, μία επιλεκτική ευαισθησία από την πλευρά σας. Το λέω αυτό γιατί, για παράδειγμα, ο κ. Πατούλης έφυγε μέσα σε ένα πρωινό για έναν χορό την ώρα της καταστροφής και από την άλλη έχουμε έναν Περιφερειάρχη ο οποίος καταγγέλλεται, αυτή τη στιγμή, για έργα τα οποία δεν ολοκληρώθηκαν, για χρήματα τα οποία πήγαν σε άλλους σκοπούς από ό,τι έπρεπε να πάνε, έχουμε μία έρευνα της Δικαιοσύνης η οποία τον συμπεριλαμβάνει, συμπεριλαμβάνει την Περιφέρεια.

Το να στηρίζεται αυτός ο άνθρωπος από τη Νέα Δημοκρατία, ο οποίος αύριο μπορεί να βρεθεί κατηγορούμενος για την υπόθεση αυτή, δεν δείχνει ότι -αν θέλετε- κοιτάτε αυτή τη στιγμή περισσότερο το κομματικό κομμάτι εκεί κι όχι κάτι άλλο;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Δεν συμφωνώ μαζί σας, κ. Σρόιτερ. Θεωρώ ότι ο κ. Αγοραστός ήταν και παραμένει ένας πολύ καλός Περιφερειάρχης. Προφανώς καταλαβαίνω απόλυτα ότι όταν υπάρχει μια τόσο μεγάλη συμφορά είναι λογικό να αναζητηθούν ευθύνες, πολιτικές αλλά και από τη Δικαιοσύνη. Ήταν απολύτως λογικό αυτό το οποίο έγινε από τη Δικαιοσύνη.

Αλλά ως προς τη συνεργασία την οποία είχαμε μαζί του, εγώ δεν έχω παράπονα για τον τρόπο με τον οποίον διαχειρίστηκε την κρίση, αλλά και για τη δουλειά η οποία, ξέρετε, έγινε και μετά τον «Ιανό». Προφανώς αυτά τελικά θα τα αξιολογήσει η Δικαιοσύνη. Δεν μπορώ εγώ να γνωρίζω στη λεπτομέρειά του αν υλοποιήθηκε όπως έπρεπε να υλοποιηθεί κάθε αντιπλημμυρικό έργο μετά τον «Ιανό».

Έγιναν, όμως, πολλά έργα μετά τον «Ιανό». Κάποια από τα έργα αυτά, μάλιστα, τα υλοποίησε και η κεντρική κυβέρνηση. Έχει ένα ενδιαφέρον…Έχω να σας δείξω μια φωτογραφία…Αυτή είναι μία από τις γέφυρες που καταστράφηκε μετά τον «Ιανό», βλέπετε ότι δεν υπάρχει ουσιαστικά γέφυρα. Αυτή ήταν η γέφυρα έτσι όπως κατασκευάστηκε από το Υπουργείο Υποδομών μετά τον «Ιανό» και αυτή η γέφυρα στον «Daniel» άντεξε.

Γιατί το λέω αυτό; Διότι έχουμε μία δυνατότητα σήμερα να ξαναφτιάχνουμε τα έργα υποδομών καλύτερα από ό,τι στο παρελθόν. Γιατί εγώ καταλαβαίνω απόλυτα την απελπισία των πολιτών. Σου λέει: «μα τι γίνεται, κάθε φορά θα πνιγόμαστε;» και «δεν μπορείτε επιτέλους να τα φτιάξετε με τέτοιο τρόπο ώστε να αντέχουν;».

Μπορούμε να τα φτιάξουμε και να αντέχουν. Το ίδιο έγινε σε πολλά έργα της Θεσσαλίας, όχι όλα, θέλω να είμαι ειλικρινής, δεν λύσαμε το αντιπλημμυρικό πρόβλημα της Θεσσαλίας. Αν το είχαμε λύσει, μπορεί τα πράγματα να ήταν καλύτερα. Όπως και τα έργα τα οποία έγιναν στη Βόρεια Εύβοια είδατε ότι μετρίασαν τις επιπτώσεις μίας πρωτοφανούς κακοκαιρίας.

Πού θέλω να καταλήξω; Μπορούμε να φτιάχνουμε έργα υποδομών και πρέπει να τα φτιάχνουμε με άλλες προδιαγραφές, με μεγαλύτερη ταχύτητα, με κεντρικό σχεδιασμό. Γι’ αυτό και επιμένω ότι, στη Θεσσαλία ειδικά, θα πάρουμε ουσιαστικά την αρμοδιότητα από την Περιφέρεια, η οποία θα συμμετέχει σε αυτή την προσπάθεια, αλλά τον πρώτο λόγο θα τον έχει ένας ανεξάρτητος φορέας διαχείρισης υδάτων της Θεσσαλίας, ώστε να μπορούμε γρήγορα να δρομολογήσουμε τα απαραίτητα συμπληρωματικά αντιπλημμυρικά έργα, αλλά να δούμε και το πρόβλημα της άρδευσης του θεσσαλικού κάμπου, το οποίο σας θυμίζω ότι δεν είναι ένα πρόβλημα πρόσφατο.

Από την εκτροπή του Αχελώου, 30 χρόνια τώρα, συζητάμε για τέτοια μεγάλα έργα υποδομής. Και ήδη υπάρχει αυτή τη στιγμή στο πεδίο μια πολύ μεγάλη ολλανδική εταιρεία, η οποία ήδη μελετά τις επιπτώσεις σε όλη τη Θεσσαλία της πλημμύρας του «Daniel». Και ήδη καταλήγει σε κάποιες πρώτες εισηγήσεις για σημαντικά έργα τα οποία μπορούν να γίνουν. Εκεί πρέπει να κινηθούμε με προτεραιότητα.

Υπάρχουν έργα τα οποία μπορεί να πρέπει να γίνουν και μπορούν να γίνουν χθες, κυρίως πιο μικρά έργα στα ορεινά. Υπάρχουν μεγαλύτερα έργα τα οποία, προφανώς, χρειάζονται μεγαλύτερο χρόνο ωρίμανσης.

Η Ολλανδία, στην οποία αναφερόμαστε συχνά, μετά από μια καταστροφική πλημμύρα χρειάστηκε 10 χρόνια για να ολοκληρώσει τον αντιπλημμυρικό της σχεδιασμό. Εγώ δεν λέω ότι θα χρειαστούμε 10 χρόνια στη Θεσσαλία, θα τα κάνουμε πολύ πιο γρήγορα. Αλλά δεν πιστεύω να νομίζει κανείς ότι αυτά είναι έργα τα οποία μπορούν να γίνουν μέσα σε έναν μήνα ή σε έξι μήνες.

Αντώνης Σρόιτερ: Κρατάω ότι στηρίζετε απόλυτα τον κ. Αγοραστό. Θα συνεχίσετε να τον στηρίζετε ακόμα και αν βρεθεί κατηγορούμενος από την Δικαιοσύνη γι’ αυτά τα θέματα;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Αυτό είναι ένα άλλο θέμα. Εγώ δεν θέλω να προκαταλάβω την έρευνα της Δικαιοσύνης. Γνωρίζετε την άποψή μας, πάντα, για τις περιπτώσεις εκείνες στελεχών που βρίσκονται αντιμέτωπα, πια, με στοιχειοθετημένες κατηγορίες από τη Δικαιοσύνη.

Αλλά το γεγονός ότι έχει ξεκινήσει μια έρευνα -και καλώς έχει ξεκινήσει- δεν είναι λόγος για εμάς να μην στηρίξουμε τον κ. Αγοραστό.

Αντώνης Σρόιτερ: Θα επανέλθω σε αυτό που είπα «επιλεκτική ευαισθησία». Σε πολλούς φάνηκε υπερβολή το γεγονός ότι ήρατε την εμπιστοσύνη σας στον κ. Πατούλη, ή τουλάχιστον αποσύρθηκε αυτή η υποψηφιότητα, για έναν χορό. Και θέλω να ρωτήσω αν ήταν απλά ένας χορός ή αν υπήρχαν και άλλα θέματα, κ. Πρόεδρε, τα οποία σας οδήγησαν στο να επιλέξετε έναν άλλον υποψήφιο για την Περιφέρεια της Αττικής.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Είναι λίγο παλιά αυτή η συζήτηση και δεν θέλω να μπω στη λεπτομέρειά της. Ο κ. Πατούλης έκανε μια σοβαρή δουλειά στην Περιφέρεια, αλλά αυτή τη στιγμή υποψήφιός μας είναι ο κ. Χαρδαλιάς. Θέλω να κερδίσει την Περιφέρεια και πιστεύω ότι έχει τις δυνατότητες ενδεχομένως να τα καταφέρει να κερδίσει και από τον πρώτο γύρο, να φτάσει στο 43%.

Θέλω να θυμίσω, μιας και με ρωτάτε για τις αυτοδιοικητικές εκλογές, ότι εμείς ήμασταν αυτοί που αλλάξαμε τον εκλογικό νόμο και δίνουμε πια τη δυνατότητα σε Δημάρχους, εφόσον φτάσουν στο υψηλό ποσοστό του 43%, να μπορούν να κερδίζουν από τον πρώτο γύρο αλλά να έχουν και ισχυρή πλειοψηφία στο Δημοτικό Συμβούλιο, έτσι ώστε να μπορούν να είναι και υπόλογοι απέναντι στους πολίτες. Να μην έχουν δηλαδή αυτή τη δικαιολογία, «μα κέρδισα αλλά δεν μπορώ να κυβερνήσω γιατί δεν έχω πλειοψηφία στο Δημοτικό Συμβούλιο».

Αντώνης Σρόιτερ: Δεν μου απαντάτε, πάντως, αν έφταιγε ο χορός και μόνο ο χορός ή αν έφταιγαν και άλλα πράγματα τα οποία οδήγησαν σε αυτή την απόφασή σας.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Νομίζω ότι σας απάντησα λέγοντάς σας ότι έχουμε μια υποψηφιότητα την οποία τελικά προκρίναμε ότι είναι η πιο κατάλληλη υποψηφιότητα για την πολύ σημαντική Περιφέρεια Αττικής.

Αντώνης Σρόιτερ: Κύριε Πρόεδρε, ο κ. Μπέος δεν έχει την επίσημη στήριξη της Νέας Δημοκρατίας. Το ξεκαθαρίσατε κιόλας, ότι επίσημες στηρίξεις υπάρχουν στους τρεις μεγάλους Δήμους. Είδατε και εσείς, είδαμε όλοι το περιστατικό με το χαστούκι. Θέλω ένα σχόλιο από σας. Και θέλω να ρωτήσω, αν ήσασταν εσείς δημότης, θα ψηφίζατε έναν τέτοιο άνθρωπο ή όχι;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Καταδικάζω απερίφραστα οποιαδήποτε πράξη βίας, πόσω μάλλον αυτό το περιστατικό το οποίο περιγράψατε. Θέλω να επαναλάβω ότι ο κ. Μπέος δεν έχει την στήριξη της Νέας Δημοκρατίας. Θέλω να θυμίσω μάλιστα ότι στις προηγούμενες δημοτικές εκλογές εκλέχτηκε κόντρα στον υποψήφιο στον οποίο είχαμε δώσει μία διακριτική στήριξη.

Από εκεί και πέρα, είναι θέμα των δημοτών του Βόλου να επιλέξουν ποιος είναι ο πιο κατάλληλος Δήμαρχος. Γι’ αυτό και επαναλαμβάνω αυτό που σας είπα πριν, ότι δεν δώσαμε καμία άλλη στήριξη πέραν των τριών μεγάλων Δήμων και θα μείνουμε απ’ έξω από αυτές τις αναμετρήσεις με θρησκευτική ευλάβεια.

Αντώνης Σρόιτερ: Έχει γίνει μεγάλη συζήτηση, το ακούτε και εσείς όλο αυτό το διάστημα, για το περίφημο «rotation» στην κυβέρνηση. Συζητούσαμε πριν τις εκλογές και όταν σας ρώτησα «τι σημαίνει rotation;» μου είχατε πει ότι «κάποιοι κάθονται στον πάγκο, κάποιοι από τον πάγκο μπαίνουν να παίξουν στο γήπεδο».

Δεν συνέβη ακριβώς αυτό. Οι ίδιοι παίκτες της πεντάδας, για να το πούμε λίγο μπασκετικά, στην ουσία παραμένουν στο γήπεδο. Απλά άλλαξαν θέσεις. Και βρέθηκε ο πλέι μέικερ να παίζει σέντερ, ο σέντερ να παίζει πλέι μέικερ, ο σουτέρ της ομάδας να είναι κάτω από το καλάθι. Και κάπου εκεί σαν να χάθηκε λίγο η χημεία της ομάδας.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Δεν είναι ακριβώς έτσι. Καταρχάς, πολλοί Υπουργοί έκατσαν στον πάγκο. Και αυτό, τονίζω, δεν είναι τιμωρία για ένα στέλεχος, να μη συμμετέχει στο κυβερνητικό σχήμα. Είναι μία δυνατότητα να πάρουν ευκαιρίες και άλλοι συνάδελφοι, αλλά και συνάδελφοι βουλευτές ή Υπουργοί από το προηγούμενο Υπουργικό Συμβούλιο να δοκιμαστούν και σε άλλες θέσεις ευθύνης.

Σας είχα πει και προεκλογικά και το πιστεύω, ότι μια τετραετία είναι αρκετός χρόνος για να δείξει κάποιος ή κάποια τι μπορεί να προσφέρει σε ένα Υπουργείο και ότι μετά από αυτό το χρονικό διάστημα μπορεί να έρχεται ο καιρός για μια καινούργια πρόκληση.

Έχω να ζυγίσω ουσιαστικά δύο πράγματα: τη συνέχεια και τη σταθερότητα που μπορεί να σημαίνει η παραμονή κάποιου στελέχους σε ένα Υπουργείο πέραν της τετραετίας, και -θα έλεγα- τον συμβιβασμό με την καθημερινότητα, την έλλειψη, ενδεχομένως, μιας φρεσκάδας, νέων ιδεών που μπορεί κάποιος να φέρει στο τραπέζι.

Επέλεξα, λοιπόν, αυτές τις μετακινήσεις, σε συνδυασμό με πολλούς νέους ανθρώπους που μπήκαν στο Υπουργικό Συμβούλιο, σε πολλά επίπεδα. Ανάλογη κριτική μού ασκήθηκε γιατί το Υπουργικό Συμβούλιο ήταν πιο μεγάλο, αν και ουσιαστικά ήταν στο ίδιο μέγεθος με το προηγούμενο, απλά κανείς δεν μπήκε πρακτικά στον κόπο να…

Αντώνης Σρόιτερ: Δεν είναι τώρα, εμείς συζητώντας πριν τις εκλογές του 2019, μου είχατε πει ότι δεν πιστεύετε στα μεγάλα κυβερνητικά σχήματα. Θέλετε, το είχατε πει, θέλετε ολιγομελείς κυβερνήσεις.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Αυτό ήταν πριν το 2019, μετά όμως, το 2023, σας είπα…

Αντώνης Σρόιτερ: Πριν το 2019 και ερχόμαστε τώρα και έχετε φτιάξει ιστορικά το μεγαλύτερο κυβερνητικό σχήμα που έχει υπάρξει από τη μεταπολίτευση, έτσι;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Αλλά τελικά τα Υπουργεία και τα κυβερνητικά σχήματα κρίνονται με την απόδοσή τους και με το κατά πόσον μπορούν να λύνουν τα προβλήματα των πολιτών και να υλοποιούν τις πολιτικές μας.

Αντώνης Σρόιτερ: Δεν είναι χαώδες ένα Υπουργικό Συμβούλιο 60-65 ανθρώπων;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Όχι, καθόλου, το αντίθετο θα σας έλεγα. Το επιτελικό κράτος, για το οποίο μας έχει ασκηθεί πολύ μεγάλη κριτική, είναι αυτό το οποίο μπορεί να αναθέτει συγκεκριμένες αποστολές σε συγκεκριμένους ανθρώπους, Υπουργούς και στη συνέχεια σε Υφυπουργούς.

Και νομίζω ότι αν ρωτήσετε και τα μέλη του Υπουργικού Συμβουλίου θα σας πουν ότι έχουμε πολύ ξεκάθαρο οδικό χάρτη, θυμάστε τους γαλάζιους φακέλους, για το τι πρέπει να υλοποιήσουν. Και ναι, έκρινα ότι χρειαζόμαστε και έναν πιο αυξημένο αριθμό Υφυπουργών, για να μπορώ ακριβώς να έχω λογοδοσία για συγκεκριμένα πεδία πολιτικής και να γνωρίζω τελικά ποιος είναι ο υπεύθυνος, ο οποίος υπεύθυνος γνωρίζει τι πρέπει να κάνει. Ακούω πάντα τις απόψεις των Υπουργών, προσαρμόζουμε τα σχέδιά μας, στο Υπουργικό Συμβούλιο του Δεκεμβρίου θα εγκρίνουμε τον αναθεωρημένο κυβερνητικό σχεδιασμό για το 2024 και έτσι θα πορευτούμε.

Είναι ένα σχήμα το οποίο, παρότι του ασκήθηκε μεγάλη κριτική, δοκιμάστηκε, θεωρώ ότι πέτυχε. Γιατί λέω ότι πέτυχε; Εκ των πραγμάτων επιβραβεύθηκε η προηγούμενη κυβερνητική μας θητεία, αυτό δεν νομίζω ότι μπορεί κάποιος να το αμφισβητήσει. Αλλά δεν λέω ότι είναι ένα σχήμα το οποίο δεν επιδέχεται βελτιώσεων και αυτές προσπαθούμε πάντα να κάνουμε.

Αντώνης Σρόιτερ: Ο Μητσοτάκης το 2019, λοιπόν, έλεγε, «δεν πιστεύω στα μεγάλα σχήματα γιατί αυτά έχουν συνήθως πολιτικούς λόγους που δημιουργούνται, έχουν και στόχο να βολέψουν πολλούς».

Κυριάκος Μητσοτάκης: Ναι, τώρα πρέπει να σας πω ότι πιστεύω σε ένα σχήμα το οποίο είναι λειτουργικό. Κι αν το σχήμα είχε πολιτικούς λόγους θα βλέπατε ένα κυβερνητικό σχήμα μόνο με βουλευτές. Το γεγονός ότι έχω πολλά εξωκοινοβουλευτικά στελέχη, ότι αναβάθμισα Γενικούς Γραμματείς, παραδείγματος χάρη, σε Υφυπουργούς, είναι η καλύτερη απόδειξη ότι αντιλαμβάνομαι την πολιτική όχι μόνο μέσα από τη διαδικασία της άμεσης εκλογής από το λαό -της δυνατότητας, δηλαδή, ενός κοινοβουλευτικού στελέχους να αναλάβει κυβερνητική θέση-, αλλά θέλω να δίνω πολλές ευκαιρίες και σε ανθρώπους οι οποίοι μπαίνουν στην πολιτική χωρίς κατ’ ανάγκη να διασχίσουν αυτό το δρόμο, είτε γιατί δεν μπορούν, δεν το θέλουν, δεν τους ταιριάζει, όμως έχουν πολλά να προσφέρουν στην πολιτική.

Άρα, θα σας έλεγα ότι σίγουρα δεν έχω πολιτικό όφελος με το να βάλω ένα στέλεχος το οποίο μπορεί να είναι άγνωστο στο ευρύ κοινό σε μία θέση Υφυπουργού. Θα σας έλεγα ότι μάλλον γκρίνια τρώω, γιατί κάποιοι μπορεί να θεωρούν ότι σε αυτή τη θέση έπρεπε να είναι ένας βουλευτής. Το κάνω, όμως, γιατί θεωρώ ότι είναι το κατάλληλο πρόσωπο στην κατάλληλη θέση.

Αντώνης Σρόιτερ: Αλλάζουμε θέμα. Σήμερα κατατίθεται το προσχέδιο του Προϋπολογισμού, τα νούμερά του είναι γνωστά, να μην μπούμε στη διαδικασία να τα αναλύσουμε, αν θέλετε, ένα προς ένα. Υπάρχει μια μεγάλη συζήτηση για το θέμα της ακρίβειας, το ακούτε κι εσείς, το βλέπετε γύρω σας. Το φάρμακο ή αν θέλετε το βοήθημα για την ακρίβεια ήταν το «Market Pass», σήμερα πληρώνεται και η τελευταία δόση. Η ακρίβεια παραμένει, κ. Πρόεδρε. Ειδικά στα τρόφιμα παραμένει και εκτός ελέγχου. Το «Market Pass» φεύγει.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Καταρχάς να συμφωνήσω μαζί σας ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα το οποίο αντιμετωπίζει σήμερα η μέση ελληνική οικογένεια είναι το πρόβλημα της ακρίβειας. Δικαιολογημένα αυτό εμφανίζεται και στις μετρήσεις, αλλά αρκεί μια βόλτα στο σούπερ μάρκετ για να καταλάβει κανείς ότι τα πράγματα είναι δύσκολα.

Έχω μιλήσει πολλές φορές για το θέμα αυτό και έχω πει ότι υπάρχουν δύο προσεγγίσεις για το θέμα της ακρίβειας: η μία είναι η προσέγγιση των προσωρινών μέτρων στήριξης, όπως το «Market Pass», που δίνουν μια ανακούφιση στο πρόβλημα αλλά δεν το λύνουν. Και η δεύτερη, πιο δομική λύση, έχει να κάνει με τις μόνιμες αυξήσεις των μισθών και του διαθέσιμου εισοδήματος, αλλά και με τα μέτρα σωστής λειτουργίας της αγοράς -παρεμβάσεις οι οποίες θα είναι εδώ και όταν η ακρίβεια θα υποχωρήσει.

Εξακολουθώ να πιστεύω, παρά τις μεγάλες αυξήσεις, ότι πλησιάζουμε πια στην αρχή του τέλους αυτού του κύκλου της μεγάλης ακρίβειας. Το δείχνουν και τα στοιχεία του πληθωρισμού, τα οποία αποκλιμακώνονται, όμως τα πράγματα είναι ακόμα δύσκολα, θα το επαναλάβω. «Market Pass», λοιπόν, το οποίο πληρώνουμε σήμερα, είναι 220 εκατομμύρια μέχρι και τον Οκτώβριο, μία πολύ σημαντική βοήθεια την οποία έχουμε δώσει. Έχετε δίκιο να λέτε ότι αυτή τη στιγμή στον προγραμματισμό μας είναι να μην συνεχίσει το «Market Pass», παρά μόνο για τις περιοχές της Θεσσαλίας αλλά και του Έβρου.

Υπάρχουν όμως άλλα μέτρα όπως, παραδείγματος χάρη, η έκτακτη στήριξη την οποία θα δώσουμε σε έναν μεγάλο αριθμό συνταξιούχων τα Χριστούγεννα, η αύξηση του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος, αλλά, το πιο σημαντικό, οι μόνιμες αυξήσεις των μισθών και των συντάξεων από 1/1/24.

Διότι πρέπει να θυμάστε ότι στον Προϋπολογισμό, μπαίνει πια και στο επίσημο χαρτί του Προϋπολογισμού του κράτους αυτό που έχει ήδη ψηφιστεί: σημαντικές αυξήσεις για τους δημοσίους υπαλλήλους, μία ακόμη αύξηση για τους συνταξιούχους που θα ξεπεράσει το 3%, μία ακόμη αύξηση -που δεν είμαι σε θέση να σας πω από τώρα γιατί θα με ρωτήσετε πόση θα είναι- στον κατώτατο μισθό, η οποία θα έρθει την 1η Απριλίου. Και βέβαια, θέλω να προσθέσετε σε αυτά, τα ζητήματα της σωστής λειτουργίας της αγοράς. Εκεί έχετε δει ότι δεν διστάσαμε να τα βάλουμε με μεγάλους. Να επιβάλουμε πολύ βαριά πρόστιμα σε μεγάλες εταιρείες…

Αντώνης Σρόιτερ: Πληρώθηκαν τα πρόστιμα;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Βεβαίως και πληρώθηκαν. Και μάλιστα επειδή υπάρχει, ξέρετε, και μια ρύθμιση η οποία προβλέπει ότι αν πληρωθεί το πρόστιμο γρήγορα μπορεί να μειωθεί και λίγο, ενώ αντίθετα εάν υπάρξει δικαστική διεκδίκηση τότε αυτό μπορεί να μεγαλώσει, νομίζω ότι πολλές εταιρίες -και σωστά- επέλεξαν να πληρώσουν το πρόστιμο, αναγνωρίζοντας με αυτόν τον τρόπο ότι καλώς επιβλήθηκε. Είδατε ότι μπήκαν πρόστιμα για πλασματικές εκπτώσεις, είδατε ότι μπήκαν πρόστιμα για όχι σωστό προσδιορισμό του μεικτού κέρδους.

Δεν είναι εύκολη, ξέρετε, αυτή η άσκηση του ελέγχου της αγοράς. Και θα σας έλεγα ότι, για έναν φιλελεύθερο πολιτικό, είναι κάτι το οποίο οφείλει να κάνει ώστε να μην είναι ο κανόνας, αλλά σίγουρα πρέπει να είναι επιβεβλημένη πολιτική όταν αισθανόμαστε ότι μέσα στη γενικότερη αναμπουμπούλα μιας ακρίβειας η οποία είναι εισαγόμενη, κάποιες επιχειρήσεις αυξάνουν αδικαιολόγητα τις τιμές τους.

Γι’ αυτό και ζητάμε από τις επιχειρήσεις να μας εξηγήσουν γιατί, παραδείγματος χάρη, μπορεί να αυξήθηκε το κόστος αυτού του τετραδίου, εάν όλες οι πρώτες ύλες που έχουν να κάνουν με το συγκεκριμένο τετράδιο μπορεί να δείχνουν τους τελευταίους μήνες ότι μειώθηκαν οι τιμές.

Αντώνης Σρόιτερ: Βεβαίως όταν «τραβάει κανείς τη γραμμή», το αν μία επιχείρηση αυξάνει το περιθώριο κέρδους ή αν μία επιχείρηση πηγαίνει καλύτερα από ό,τι πήγαινε στην προηγούμενη χρονιά, φαίνεται από τα οικονομικά της αποτελέσματα και πρέπει να σας πω ότι στη συντριπτική πλειοψηφία των μεγάλων επιχειρήσεων και στο λιανεμπόριο και στα τρόφιμα, τα οικονομικά αποτελέσματα είναι απείρως καλύτερα από ό,τι ήταν πέρυσι.

Κι επειδή δεν αλλάξαμε χώρα, ούτε πλουτίσαμε ξαφνικά, οπότε να πηγαίνουμε εμείς περισσότερο στο σούπερ μάρκετ ή να καταναλώνουμε περισσότερο, κάτι συμβαίνει εδώ πέρα. Για να έχουμε υπερκέρδη ή να έχουμε μεγαλύτερα κέρδη, για να μην πω τη λέξη «υπερκέρδη», σημαίνει ότι κάπως πρέπει να έχουν αυξηθεί και τα περιθώρια του κέρδους, έτσι;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Δεν ξέρω αν είναι απείρως καλύτερα, αλλά ξέρω ότι αυτή τη στιγμή υπάρχουν συγκεκριμένες προβλέψεις για τα περιθώρια κέρδους. Αυτές οι προβλέψεις πρέπει να τηρούνται, είναι ένας κοπιαστικός και συνεχής έλεγχος αυτός τον οποίο κάνουμε και θα εξακολουθώ να τον κάνω, να τον κάνουμε ως κυβέρνηση.

Και πρέπει να γνωρίζουν όλες και όλοι ότι δεν υπάρχουν επιχειρήσεις οι οποίες να είναι ασφαλείς από τον κρατικό έλεγχο επειδή μπορεί να είναι πολύ μεγάλες ή να αισθάνονται ότι έχουν πολλά χρήματα να μοιράσουν σε διαφήμιση. Το αποδείξαμε αυτό.

Ξέρετε, αυτό το νήμα το οποίο ενώνει τις πολιτικές μας και στο οποίο αν έπρεπε να βάλω έναν τίτλο είναι «νομιμότητα παντού», επεκτείνεται και σε πολλές άλλες δράσεις μας.

Δεν πίστευαν πολλοί -το είχαμε κουβεντιάσει και προεκλογικά- ότι θα βάλουμε τάξη στο μπάχαλο της Μυκόνου και ότι θα ξεκινήσουμε με τους μεγάλους, όχι με τους μικρούς. Το κάναμε, όμως. Επιχειρήσεις δεν λειτούργησαν φέτος και αν δεν προσαρμοστούν με τη νομοθεσία δεν θα λειτουργήσουν και του χρόνου. Επιμένω πάρα πολύ σε αυτήν την πολιτική της «νομιμότητας παντού», διότι είναι ο μόνος τρόπος να πείσουμε τους πολίτες ότι δεν υπάρχουν έξυπνοι και κορόιδα.

Το ίδιο ισχύει για τη φοροδιαφυγή, όπου έχουμε μία πολύ αναλυτική και καλά δουλεμένη στρατηγική για το πώς θα την περιορίσουμε. Προσέξτε, δεν λέω ποτέ θα την μηδενίσουμε, διότι καμία χώρα δεν έχει μηδενίσει τη φοροδιαφυγή.

Αλλά γνωρίζουμε πια, με μεγάλους βαθμούς σιγουριάς, πού βρίσκονται οι εστίες φοροδιαφυγής και τι πρέπει να κάνουμε για να τις εντοπίσουμε και να ζητήσουμε από τους πολίτες και τις επιχειρήσεις να κάνουν το προφανές: να πληρώσουν το φόρο που τους αναλογεί για τα κέρδη τα οποία παράγουν.

Αντώνης Σρόιτερ: Υπάρχει μια αίσθηση ότι η πραγματικότητα και η καθημερινότητα με τα macro, αν θέλετε, της οικονομίας, αυτή τη στιγμή έχουν μια τεράστια απόσταση. Μου είπατε στην αρχή για την επενδυτική βαθμίδα, για τα αποτελέσματα της οικονομίας, για το πλεόνασμα, για τις ξένες αναλύσεις, αν θέλετε, και τις αναλύσεις των εκτιμητών. Από την άλλη, ενώ υπάρχει αυτό το πλαίσιο, δεν έχουμε χρήματα πρακτικά ή δεν περισσεύουν ή επιλέγουμε να μην περισσέψουν χρήματα για το «Market Pass». Υπάρχει, θέλω να πω, μία μεγάλη απόσταση από αυτό το οποίο βλέπουμε ως μακροοικονομία να καλυτερεύει, με την πραγματικότητα και την τσέπη του πολίτη, έτσι;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Εάν δεν είχαμε τις καλές επιδόσεις, τις οποίες αυτή η οικονομική πολιτική ουσιαστικά δρομολόγησε, δεν θα είχαμε τη δυνατότητα να κάνουμε όλα όσα κάναμε τα τελευταία χρόνια -ξεκινώντας από τον κορονοϊό- και να στηρίξουμε με αυτόν τον τρόπο την ελληνική κοινωνία. Και να έχουμε σήμερα ρυθμούς ανάπτυξης πολύ μεγαλύτερους από τους ρυθμούς της Ευρώπης. Υπάρχει και η άλλη όψη του νομίσματος.

Καταρχάς αυτό που λέτε είναι σωστό. Πράγματι υπάρχει μία αίσθηση στον κόσμο ότι «όλα αυτά τα οποία μας λέτε, περισπούδαστοι οικονομολόγοι και αναλυτές, δεν επηρεάζουν τελικά τη δική μου καθημερινότητα διότι…»

Αντώνης Σρόιτερ: Δεν τρώγονται.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Διότι ο πολίτης βλέπει αυτή τη στιγμή τον ελέφαντα στο δωμάτιο και, όπως σας είπα, ο ελέφαντας στο δωμάτιο είναι η ακρίβεια. Όμως, να αντιπαραθέσω κάποια επιχειρήματα, γιατί το αποτύπωμα της ανάπτυξης είναι σημαντικό σε όλα τα επίπεδα και για την καταπολέμηση της ακρίβειας.

Οι μέσοι μισθοί σήμερα στον ιδιωτικό τομέα αυξάνονται. Γιατί αυξάνονται; Διότι γίνονται παραπάνω επενδύσεις, μειώνεται η ανεργία, υπάρχει μεγαλύτερη ζήτηση για εργαζόμενους και αυτό οδηγεί και στην αύξηση, τελικά, των μισθών και στον ιδιωτικό τομέα. Αυτό σημαίνει περισσότερα χρήματα τελικά για το νοικοκυριό, για τον μέσο εργαζόμενο.

Οι πολιτικές μείωσης των φόρων τις οποίες δρομολογήσαμε όλη την προηγούμενη τετραετία δημιούργησαν ένα απόθεμα διαθέσιμου εισοδήματος, το οποίο φαίνεται και στις καταθέσεις των Ελλήνων πολιτών, το οποίο είναι ένα «μαξιλάρι» ασφάλειας.

Προσέξτε, δεν αφορά όλους. Υπάρχουν συμπολίτες μας σήμερα οι οποίοι πραγματικά τα βγάζουν πέρα πολύ δύσκολα. Κι εγώ δεσμεύομαι ότι θα ξύσω τον πάτο του βαρελιού ώστε αυτοί οι συμπολίτες μας που όντως δεν έχουν κανένα απόθεμα και καμία άλλη δυνατότητα στήριξης, να μπορέσω να κάνω ό,τι περνάει από το χέρι μου, βλέποντας και την εξέλιξη του Προϋπολογισμού έως το τέλος του χρόνου, για να δω αν μπορούμε να κάνουμε κάτι παραπάνω να τους βοηθήσουμε.

Αντώνης Σρόιτερ: Μάλιστα. Να έρθω στην αντιπολίτευση, κ. Πρόεδρε. Έχετε έναν νέο πολιτικό αντίπαλο πλέον, αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης, έναν νέο άνθρωπο, άφθαρτο θα έλεγα πολιτικά, ο οποίος κόντρα στις προβλέψεις τις εσωκομματικές κέρδισε τις εκλογές, έγινε ηγέτης του ΣΥΡΙΖΑ, με κύριο σύνθημα «εγώ είμαι αυτός που μπορεί να κερδίσει τον Μητσοτάκη».

Κυριάκος Μητσοτάκης: Καταρχάς να ευχηθώ καλή επιτυχία στον νέο αρχηγό της αντιπολίτευσης. Είναι σημαντικό νομίζω και για τον ΣΥΡΙΖΑ ότι το κεφάλαιο αυτό έκλεισε. Είναι ένας νέος άνθρωπος, προσωπικά μου είναι συμπαθής, έτυχε να τον γνωρίζω και από το παρελθόν. Μεταξύ μας δεν φανταζόμουν ποτέ ότι θα κατέληγε στον ΣΥΡΙΖΑ, αλλά αυτό είναι μία άλλη συζήτηση. Τον σέβομαι και τον τιμώ ως πολιτειακό παράγοντα, διότι εκλέχτηκε με δημοκρατικές διαδικασίες.

Θα έκανα κάποιες πρώτες επισημάνσεις αμιγώς πολιτικού χαρακτήρα. Η πρώτη έχει να κάνει με το γεγονός ότι, μέχρι στιγμής δεν έχω ακούσει -και δεν νομίζω ότι είμαι ο μόνος που το λέει- ουσιαστικό, τεκμηριωμένο πολιτικό λόγο. Αλλά να του δώσω χρόνο, είναι νέος ακόμα. Πιστεύω ότι κάποια στιγμή θα μπορούμε να κάνουμε μια πολιτική αντιπαράθεση, γιατί μέχρι στιγμής ειλικρινά δυσκολεύομαι. Διότι δεν μπορώ να κάνω αντιπαράθεση με το κενό, πρέπει να έχω πολιτική επιχειρηματολογία. Πιστεύω, όμως, ότι αυτό συν τω χρόνω θα έρθει.

Το δεύτερο σημείο είναι ότι αυτό δεν θα έρθει, όμως, στη Βουλή, διότι δεν είναι βουλευτής. Και αυτό είναι ένα πρόβλημα, πρέπει να σας πω, για μια κοινοβουλευτική δημοκρατία. Διότι δεν έχουμε τη δυνατότητα να διασταυρώσουμε τα ξίφη μας στον φυσικό χώρο πολιτικής αντιπαράθεσης, που σε μια κοινοβουλευτική δημοκρατία…

Αντώνης Σρόιτερ: Συνέβη και με τον κ. Ανδρουλάκη αυτό.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Αυτό όμως είναι πάλι μια απόφαση την οποία πήρε ο ΣΥΡΙΖΑ, σίγουρα όμως θα δημιουργήσει μια δυσκολία στο να βγάλουν οι πολίτες κάποια συμπεράσματα από τη σύγκριση που πάντα προκύπτει μέσα από αυτή την κοινοβουλευτική διαδικασία.

Το μεγαλύτερο όμως θέμα είναι άλλο για εμένα, δεν είναι τόσο τα δύο πρώτα. Είναι: πόσο νέος είναι τελικά ο κ. Κασσελάκης όταν έχει υπαρχηγούς τον κ. Παππά και τον κ. Πολάκη. Εκεί υπάρχει ένα μείζον ζήτημα, αν τελικά αυτό το οποίο παρουσιάζεται ως νέο δεν είναι τίποτα άλλο από μια νέα βιτρίνα η οποία ανακυκλώνει τα πιο παλιά, τα πιο φθαρμένα υλικά, τα οποία καταδικάστηκαν με εκκωφαντικό τρόπο στις διπλές εκλογές του Μαΐου και του Ιουνίου.

Εκεί, μέχρι στιγμής, τα δείγματα γραφής σίγουρα δεν είναι δείγματα γραφής μιας ουσιαστικής ανανέωσης. Πέραν της εικόνας, αμα σκαλίσει κανείς λίγο πιο βαθιά βλέπει τα πιο προβληματικά πρόσωπα, τον κ. Παππά του 13-0, τον κ. Πολάκη, δεν χρειάζεται νομίζω να πω πολλά εγώ, οι πολίτες έχουν σχηματίσει την άποψή τους. Αυτοί φαίνεται να κάνουν κουμάντο αυτή τη στιγμή στον ΣΥΡΙΖΑ. Άρα, το επιχείρημα ότι ο ΣΥΡΙΖΑ αλλάζει προς κάτι καινούργιο, μοντέρνο, πάντως δεν υπηρετείται με τέτοιες επιλογές.

Αντώνης Σρόιτερ: «Μιλάω καλύτερα αγγλικά από τον Μητσοτάκη», «έχω μεγαλύτερη εργασιακή εμπειρία στις αγορές από τον Μητσοτάκη», «καλύτερες σπουδές και πιο φρέσκες ιδέες».

Κυριάκος Μητσοτάκης: Να τα δούμε στην πράξη όλα αυτά. Κοιτάξτε, εγώ είμαι πάντα ένας άνθρωπος πολύ μετρημένος. Ένα πράγμα που δεν με χαρακτηρίζει είναι, πιστεύω, η αλαζονεία. Είμαι 20 χρόνια πολιτικός με το βιογραφικό το οποίο οι πολίτες γνωρίζουν. Είμαι 4,5 χρόνια Πρωθυπουργός, έχω πετύχει την επανεκλογή μου με ένα πολύ υψηλό ποσοστό. Θα έλεγα, πέτυχα κάτι το οποίο δεν έχουν πετύχει άλλοι Πρωθυπουργοί, να αυξήσουν το ποσοστό τους από εκλογή σε εκλογή. Από εκεί και πέρα, πρέπει να σας πω ότι για τις εθνικές εκλογές έχουμε πολύ καιρό ακόμα, έχουμε τέσσερα χρόνια.

Αντώνης Σρόιτερ: Αν τις κάνετε σε τέσσερα χρόνια.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Θα σας ξαναπώ αυτό το οποίο είχα πει και το 2019 και δεν με πιστέψατε, ότι εκλογές στο τέλος της τετραετίας…

Αντώνης Σρόιτερ: Γιατί σε κανένα τρίμηνο θα αρχίσουμε να μιλάμε για τις πρόωρες εκλογές τώρα, ξέρετε.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Αλλά πριν τις εθνικές εκλογές, έχουμε καταρχάς εκλογές σε μια εβδομάδα, άρα θα είναι ένα πρώτο crash test. Θα έχουμε ευρωεκλογές τον Μάιο, θα έχουμε την ευκαιρία όλοι να βγάζουμε… Αλλά, ξέρετε, οι εκλογές δεν κερδίζονται με διακηρύξεις.

Αντώνης Σρόιτερ: Επειδή το είπατε όμως, και χρησιμοποιήθηκε πολύ και στην εσωκομματική μάχη στον ΣΥΡΙΖΑ, η γνωριμία Κασσελάκη – Μητσοτάκη, η συνεργασία ίσως, και το πόσο υποστηρικτής ή όχι του Μητσοτάκη ήταν ο Κασσελάκης. Δώστε μου δυο λόγια να καταλάβω, τι ήταν αυτή η γνωριμία;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Καμία συνεργασία δεν υπήρξε, το είπε εξάλλου και ο ίδιος. Υπήρξε μια κοινωνική γνωριμία στο παρελθόν, όταν ήμουν ακόμα βουλευτής και ο ίδιος ήταν νεαρός εργαζόμενος, αν θυμάμαι καλά, στις Ηνωμένες Πολιτείες. Μέχρι εκεί πήγε η γνωριμία μας.

Αντώνης Σρόιτερ: Δεν ήταν υποστηρικτής ή συνεργάτης…

Κυριάκος Μητσοτάκης: Τώρα, αν υπήρξε υποστηρικτής μου δεν το ξέρω. Συνεργάτης σίγουρα δεν ήταν πάντως.

Αντώνης Σρόιτερ: Αυτό ολοκληρώθηκε εκεί, λοιπόν, και δεν υπάρχει κάτι παραπάνω να πούμε σε όλο αυτό. Η πρώτη σας επικοινωνία ήταν τηλεφωνική. Πώς ήταν αυτή η επικοινωνία;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Σύντομη. Από εκεί και πέρα…

Αντώνης Σρόιτερ: Θα συναντηθείτε;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Όπως του είπα, βεβαίως, είμαι στην διάθεση του. Νομίζω ότι είναι απολύτως λογικό να υπάρχουν συναντήσεις μεταξύ των πολιτικών αρχηγών, πόσω μάλλον όταν εκλέγεται ένας καινούργιος αρχηγός. Είμαι πάντα στη διάθεση του να συναντηθούμε, να μιλήσουμε. Ελπίζω να μη χρειαστεί να περιμένω όσο περιμένω ακόμα με τον κ. Ανδρουλάκη.

Αντώνης Σρόιτερ: Να κλείσω με τα ελληνοτουρκικά, κ. Πρόεδρε. Έγινε αυτή η συνάντηση με τον Erdoğan. Θέλω να ρωτήσω αν πραγματικά σε αυτή την συνάντηση, έχοντας απέναντι σας τον κ. Erdoğan, αισθανθήκατε και εισπράξατε ότι υπάρχει ένα διαφορετικό κλίμα. Υπάρχει η αίσθηση ότι κάτι έχει αλλάξει, υπάρχει και η άποψη που λέει ότι όλο αυτό γίνεται για να πάρουν οι Τούρκοι αυτό που θέλουν στα εξοπλιστικά και μετά θα έχουμε τα ίδια.

Είδατε απέναντι σας έναν άνθρωπο διαφορετικό από ό,τι είχατε δει; Και μιλάω για έναν άνθρωπο ο οποίος μέχρι πριν από λίγο έλεγε «Μητσοτάκης γιοκ. Δεν θέλω να τον ξαναδώ στα μάτια μου».

Κυριάκος Μητσοτάκης: Είμαι συγκρατημένα αισιόδοξος, μετά από δύο συναντήσεις που είχαμε με τον κ. Erdoğan μετά τις εκλογές της Τουρκίας και της Ελλάδας, ότι μπορούμε πια να είμαστε πιο θετικά διακείμενοι στις προοπτικές των ελληνοτουρκικών σχέσεων.

Πιστεύω ότι και η Τουρκία έχει αντιληφθεί ότι είναι προς όφελος της να μην κόψει τις γέφυρες με την Ευρώπη αλλά σε ένα βαθμό και με τις Ηνωμένες Πολιτείες. Αναγνωρίζει τον σημαντικό ρόλο της Ελλάδας στη διαμόρφωση των σχέσεων με την Ευρώπη, πιστεύω ότι και σε ένα βαθμό με τις Ηνωμένες Πολιτείες, καθώς η σχέση Ηνωμένων Πολιτειών – Ελλάδας είναι γεωστρατηγική.

Αλλά, πέραν αυτών, πιστεύω ότι και οι δύο καταλαβαίνουμε ότι είναι μία ευκαιρία να αφήσουμε στην άκρη εντάσεις του παρελθόντος, να αφήσουμε στην άκρη αυτή την ακραία ρητορική και να βρούμε έναν τρόπο συμπόρευσης.

Και αν δεν μπορούμε να επιλύσουμε τη μία μεγάλη μας διαφορά άμεσα, που είναι η οριοθέτηση των θαλασσίων ζωνών, υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ δηλαδή, στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο, να μην είμαστε στα πρόθυρα ενός θερμού επεισοδίου.

Έχουμε πολλά θέματα τα οποία συγκροτούν τη λεγόμενη θετική ατζέντα, τα οποία μπορούμε να δρομολογήσουμε. Έχουμε σημαντικά περιθώρια να δουλέψουμε μαζί στο ζήτημα της μετανάστευσης. Η Ελλάδα, όπως είχα την ευκαιρία να επαναλάβω και στη Μάλτα, είναι κάθετη στην υλοποίηση μιας αυστηρής αλλά δίκαιης μεταναστευτικής πολιτικής, η οποία έχει στο επίκεντρό της ότι δεν θα καθορίσουν οι διακινητές ποιος θα μπαίνει στην Ελλάδα και ποιος θα μπαίνει στην Ευρώπη. Εμείς θα είμαστε αυτοί που θα ελέγχουμε τελικά ποιος μπαίνει στα σύνορά μας.

Αντώνης Σρόιτερ: Σε προσωπικό επίπεδο, μετά από όλα όσα είχαν ειπωθεί;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Κοιτάξτε, εγώ ήμουν πάντα σταθερός, εγώ την ίδια θέση είχα από το 19’ μέχρι σήμερα. Πρέπει να σας πω ότι η συνάντηση ήταν καλή και σε επίπεδο προσωπικής χημείας.

Αλλά δεν είμαι αιθεροβάμων, δεν είμαι αφελής. Έχω δει και στο παρελθόν μεταλλάξεις από την τουρκική ηγεσία. Πιστεύω και εύχομαι ότι αυτή τη φορά δεν θα τις δούμε. Μέχρι στιγμής οφείλω να αναγνωρίσω ότι αυτά τα οποία έχουμε συμφωνήσει, δηλαδή τα αυτονόητα, τη μείωση της έντασης, θα έλεγα, τον μηδενισμό υπερπτήσεων, φαινόμενα τα οποία δεν μπορούσαν ποτέ να είναι αποδεκτά από εμάς. Αυτά τα έχουμε δει και για κάποιους μήνες τώρα -όχι για κάποιες εβδομάδες- συνεχίζονται.

Έχουμε ένα σημαντικό γεγονός μπροστά μας, το οποίο είναι το Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας στη Θεσσαλονίκη. Πιστεύω ότι είναι προς όφελος και των δύο χωρών να μπούμε στην τελική ευθεία προετοιμασίας αυτού του Ανώτατου Συμβουλίου διατηρώντας το καλό κλίμα το οποίο έχει οικοδομηθεί και το οποίο τελικά πιστεύω ότι είναι το κλίμα το οποίο θέλουν, ξέρετε, οι πολίτες και των δύο λαών.

Θυμάστε ότι και πέρυσι, όταν τα πράγματα ήταν δύσκολα, πήγα στη Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών και είπα ευθέως στους Τούρκους πολίτες ότι «δεν είμαστε ο εχθρός σας, δεν έχουμε επεκτατικές βλέψεις απέναντι στην Τουρκία, μην μας βλέπετε σαν απειλή». Και χαίρομαι που, έστω και καθυστερημένα, φαίνεται να πρυτανεύει η λογική.

Αντώνης Σρόιτερ: Κύριε Πρόεδρε, να σας ευχαριστήσω πάρα πολύ.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Εγώ σας ευχαριστώ, κ. Σρόιτερ.

Αντώνης Σρόιτερ: Να είστε καλά.

2 Οκτωβρίου, 2023

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Στόχος ο διπλασιασμός του EBITDA σε 1 δισ. ευρώ στην πενταετία.

by EnergyUp 2 Οκτωβρίου, 2023

Στρατηγικά τοποθετημένη -κατάλληλα εφοδιασμένη- και σε άριστη οικονομική και επιχειρησιακή υγεία. Με αυτό το τρίπτυχο περιέγραψε τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στην Ένωση Θεσμικών Επενδυτών, η διοίκηση της εισηγμένης, κατά την παρουσίασή της.

«Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ δεν διανύει απλά την καλύτερη περίοδο στην πεντηκονταετή πορεία της, αλλά βρίσκεται στην πλέον κατάλληλη θέση για να επιτύχει ισχυρή και μακροπρόθεσμη αξία» επεσήμανε ο διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου, Γιώργος Περιστέρης, απαριθμώντας τους παράγοντες που καθιστούν τον όμιλο μία μοναδική και ιδανική επιλογή για θεσμικούς επενδυτές.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της διοίκησης και με βάση τα δεδομένα, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στοχεύει να επιτύχει διπλασιασμό EBITDA, προσεγγίζοντας το 1 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση, μέσα στην επόμενη πενταετία. Περαιτέρω, μόνο από την Αττική Οδό, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αναμένει κατά μέσο όρο EBITDA άνω των 300 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση από την έναρξη της παραχώρησης και μετά, ενώ συνολικά ο κλάδος των παραχωρήσεων αναμένει μερίσματα 6 δισ. ευρώ στο σύνολο της ζωής των έργων, χωρίς να συνυπολογίζεται σε αυτά η συμβολή της Αττικής Οδού.

Αναφερόμενος στα συγκριτικά πλεονεκτήματα της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ο Μάνος Μουστάκας, γενικός διευθυντής Επιχειρηματικής Ανάπτυξης, σημείωσε: «Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ δεν είναι απλώς ένας όμιλος επιμέρους δραστηριοτήτων. Είναι ένα σχολαστικά σχεδιασμένο, καθετοποιημένο και ολοκληρωμένο σύστημα που παράγει αυτοτελή αποτελέσματα δημιουργώντας παράλληλα και συνέργειες σε κάθε πτυχή των εργασιών μας. Αυτή η προσέγγιση δεν εξορθολογίζει απλώς τις διαδικασίες μας. Διασφαλίζει ότι μπορούμε να παρακολουθούμε, να αξιολογούμε και να ελέγχουμε το ρίσκο σε κάθε ξεχωριστό επίπεδο ενός έργου. Είναι μια προσέγγιση κατά την οποία κάθε κομμάτι μας συμπληρώνει το άλλο, μετατρέποντας πιθανές απειλές σε ευκαιρίες, μειώνοντας ως τελικό αποτέλεσμα κατά πολύ το συνολικό ρίσκο των επενδύσεών μας». 

Ειδικά για την Αττική Οδό, η διοίκηση έκανε λόγο για ένα έργο που συμπληρώνει το δίκτυο αυτοκινητοδρόμων της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στην Ελλάδα, προσφέροντας σημαντικά σε επίπεδο εσόδων, EBITDA και μερισματικών αποδόσεων. Πρόκειται για ένα έργο χαμηλού ρίσκου και σταθερών αποδόσεων, με ιδιαίτερη ανθεκτικότητα όπως απέδειξε η απόδοσή του τόσο κατά την οικονομική κρίση όσο και κατά την πρόσφατη πανδημία, ενώ εκτίμηση της διοίκησης είναι ότι υπό τη διαχείριση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ μπορεί να προσφέρει ακόμα μεγαλύτερα οφέλη μέσω συνεργειών. 

Σύμφωνα με την παρουσίαση της διοίκησης στην Ένωση Θεσμικών Επενδυτών, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ κατέχει ηγετική θέση σε όλους τους κλάδους δραστηριοποίησής της, οι οποίοι παράλληλα είναι κλάδοι που εμφανίζουν τις μεγαλύτερες προοπτικές ανάπτυξης όχι μόνο σε εγχώριο αλλά και στο ευρύτερο ευρωπαϊκό περιβάλλον.

2 Οκτωβρίου, 2023

6th Athens Investment Forum: Το όραμα της βιώσιμης ανάπτυξης και οι προκλήσεις για την ελληνική οικονομία

by EnergyUp 2 Οκτωβρίου, 2023

Το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΤΕΕ) και η Vertical Solutions SA διοργανώνουν το Συνέδριο 6th Athens Investment Forum, με κεντρικό θέμα: Το όραμα της βιώσιμης ανάπτυξης και οι προκλήσεις για την ελληνική οικονομία.

Το φετινό, 6ο κατά σειρά, Συνέδριο, το οποίο θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη, 31Οκτωβρίου 2023 στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (Αίθουσα Banquet), επικεντρώνεταιστην επιτακτική ανάγκη για επιτάχυνση της βιώσιμης ανάπτυξης, η οποία θεωρείταιενδεδειγμένη λόγω της ραγδαίας κλιματικής αλλαγής που βιώνουμε παγκοσμίως, του συνεχιζόμενου πολέμου στην Ουκρανία και των επιπτώσεων τουςστους τομείς της υγείας, της ενέργειας, της αλυσίδας εφοδιασμού, της υψηλής πληθωριστικής πίεσης αλλά και των υψηλών επιτοκίων.

Λαμβάνοντας υπόψη την αβεβαιότητα που επικρατεί στην παγκόσμια σκηνή λόγω αυτών των συνθηκών, θα εξεταστούν οι σχετικές επιπτώσεις με παρουσιάσειςαλλά και συζητήσειςπροτάσεων αντιμετώπισή τους, τόσο σε μεσοπρόθεσμη όσο και σε μακροπρόθεσμη βάση. Αυτό θα γίνει προς όφελος της Ελλάδας και της Ευρώπης, στην οποία πλέον η χώρα μαςδιαδραματίζεικαίριο ρόλο σε τομείς όπως η ενέργεια, οι επενδύσεις και οι υποδομές.

Για ακόμη μία χρονιά το συνέδριο πλαισιώνουν κορυφαία στελέχη της Κυβέρνησης, ανάμεσά τους ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κ. Κωστής Χατζηδάκης, ο ΥπουργόςΕργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης κ. ‘Αδωνις Γεωργιάδης, ο Υπουργός Υποδομών & Μεταφορών κ. Χρήστος Σταϊκούρας, ο Υπουργός Ανάπτυξης κ. Κωνσταντίνος Σκρέκας, ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης κ. Δημήτρης Παπαστεργίου, η Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κα Αλεξάνδρα Σδούκου καθώς και ο κ. Νίκος Τσάφος, Ειδικός Σύμβουλος του Πρωθυπουργού σε θέματα ενέργειας.

Στο Συνέδριο συμμετέχουν μεγάλες επιχειρήσεις, τόσο από την Ελλάδα όσο και από το εξωτερικό, με ομιλίες υψηλόβαθμων  στελεχών τους  και διαδραστικές συζητήσεις στα πάνελτων θεματικών ενοτήτων του Συνεδρίου. Οι κρίσιμες συζητήσεις που θα διεξαχθούνθα ενισχύσουν την κατανόηση και την ανταλλαγή ιδεώνπροωθώντας έτσι την άρρηκτη συνεργασία και διασύνδεση μεταξύ κρατικών φορέων και επιχειρήσεων.  

Οι διακεκριμένοι ομιλητές που θα λάβουν μέρος στο 6ο AIF είναι οι: κ. Άνθιμος Αμανατίδης, Διευθύνων Σύμβουλος, ΕΥΑΘ, κ. Κωνσταντίνος Βασιλείου, Αναπληρωτής Διευθ. Σύμβουλος & Επικεφαλής Corporate & Investment banking, EUROBANK, κα Ελένη Βρεττού, Διευθ. Σύμβουλος, ATTICA BANK, κ. Βασίλης Γρηγορίου,  Προέδρος & Διευθ. Σύμβουλος, ADVENT,    κ. Χρήστος Δημητριάδης, Chief Global Strategy Officer at ISACA (Διεθνές Ινστιτούτο Πληροφορικής), κ. Αλέξανδρος Εξάρχου, Αντιπρόεδρος ΔΣ & Διευθ. Σύμβουλος, INTRAKAT, κα Μαρία Ιωαννίδου, Διευθύνουσα Σύμβουλος, HELLENIC DUTY FREE SHOPS, κ. Βασίλης Καραμούζης, Γενικός Διευθυντής Εταιρικής και Επενδυτικής Τραπεζικής, Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος, κ. Βασίλης Κάτσος, Πρόεδρος – Συνιδρυτής, VNK CAPITAL, κ. Γιώργος Κούβαρης, Προέδρος, ΗΡΩΝ ΘΕΡΜΟΗΛΕΚΤΡΙΚΗ, κ. Νίκος Κουρέτας, Διευθ. Σύμβουλος & Αντιπρόεδρος Δ.Σ, ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, κ. Ιωάννης Κωνσταντινίδης, Chief Officer Στρατηγικής, Μετασχηματισμού και παροχών, OTE, κ.Αναστάσιος Μάνος, Διευθύνων Σύμβουλος, ΔΕΔΔΗΕ, κ. Μάνος Μανουσάκης, Πρόεδρος & CEO, ΑΔΜΗΕ, κ. Κωνσταντίνος Μαύρος, Διευθ. Σύμβουλος, ΔΕΗ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ, κ. Κωνσταντίνος Μητρόπουλος, Chairman of the Board of Directors, BLUE SEA POWER ENERGY, κ. Ιωάννης Μητρόπουλος, Γενικός Δ/ντής, ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ,  κ. Αντώνης Μιτζάλης, Εντεταλμένος Σύμβουλος, ΟΜΙΛΟΣ ΑΒΑΞ, κα Ξένια Μπανιά, Executive Vice Chairman, I KNOW HOW, κ. Κωνσταντίνος Μπήτρος, Γενικός Διευθυντής, INVENTIO S.A, κ. Λάμπρος Μπίσαλας, Διευθύνων Σύμβουλος, SUNLIGHΤ, κ. Γιώργος Μωραιτίνης, Διευθ. Σύμβουλος, MORTEK, κ. Δημήτρης Νεκτάριος, Partner- Financial Advisory, DELOITTE, κ. Κωνσταντίνος Ξιφαράς, Διευθύνων Σύμβουλος ΔΕΠΑ Α.Ε., κ. Χρήστος Πετρόχειλος, Γενικός Διευθυντής KIEFFER TEK, κ. Νάσος Πλαϊνός, Key Accounts Sales Manager Greece & Cyprus, LONGi Solar, κ. Γιώργος Σάτλας, Executive Officer & Μember of Management Board, ICGB AD, κ. Εμμανουήλ Σιγάλας, Senior Vice President & Managing Director Europe at Hill International Inc, κ. Δημήτρης Ταμβάκης, Project Manager έργων ΑΠΕ, ΔΕΠΑ ΕΜΠΟΡΙΑΣ, κ. Θεόδωρος Τρύφων, Προέδρος, ΠΕΦ, κ. Ορέστης Τσακαλώτος, Group Executive Chairman, QUALCO, κ. Βασίλειος Ψάλτης, Διευθ. Σύμβουλος, ALPHA BANK, κα Maria Rita Galli, CEO, ΔΕΣΦΑ, κ. Fabrizio Mattana, CEO, IGI POSEIDONκαθώς και η κα Denitsa Zlateva,  Executive Director,  BULGARGAZ.

Η ατζέντα του Συνεδρίου θα επικεντρωθεί σε όλες τις παραμέτρους που θα συμβάλουν στην επίτευξη της βιώσιμης ανάπτυξης της χώρας, λαμβάνοντας υπόψη την κλιματική κρίση και την αναπτυξιακή πορεία της ελληνικής οικονομίας. Πιο συγκεκριμένα, θα συζητηθεί το μεγάλο άλμα των επενδύσεων και του κατασκευαστικού τομέα καθώς και ο κεντρικός ρόλος της Ελλάδας στους τομείς της πράσινης μετάβασης και των ενεργειακών υποδομών, οι οποίες διασφαλίζουν την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας. Επιπλέον, θα εξεταστούν οι νέες τεχνολογίες που επιταχύνουν την ήδη εντυπωσιακή εισροή των ΑΠΕ στο εγχώριο ενεργειακό μείγμα. Τέλος, θα δοθεί έμφαση στα οφέλη που προκύπτουν από την ενίσχυση του ψηφιακού μετασχηματισμού του κράτους, ο οποίος αποτελεί εχέγγυο της οικονομικής δραστηριότητας της κοινωνίας.

Χορηγοί επικοινωνίας :  Real News

​​​Mononews

​​​Energymag

​​​Worldenergynews

​​​Energy Press

​​​Choose

Περισσότερες πληροφορίες στο www.aif.gr

2 Οκτωβρίου, 2023

Βουλή: Προσχέδιο προϋπολογισμού-Επιτάχυνση της ανάπτυξης και μέτρα στήριξης 1,6 δισ. €.

by EnergyUp 2 Οκτωβρίου, 2023

Το προσχέδιο του προϋπολογισμού, που κατατίθεται σήμερα στη Βουλή, προβλέπει επιτάχυνση της ανάπτυξης, περαιτέρω αποκλιμάκωση της ανεργίας αλλά και του πληθωρισμού, καθώς και μέτρα ενίσχυσης που ξεπερνούν τα 1,6 δισ. ευρώ, 

 

Εν μέσω δύσκολων συγκυριών που διαμορφώνουν ο πληθωρισμός και τα υψηλά επιτόκια, ο πήχης της ανάπτυξης τοποθετείται στο 2,3% για φέτος έναντι αρχικής πρόβλεψης για 1,8% ενώ για το 2024 προβλέπεται επιτάχυνση στο 3%με «ατμομηχανή» τις δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις, οι οποίες αναμένεται να αυξηθούν κατά 12,1% τον επόμενο χρόνο από 8,3% το 2023.
Σύμφωνα με το προσχέδιο, μόνο η συμβολή του Ταμείου Ανάκαμψης στον ρυθμό μεγέθυνσης του 2024 αναμένεται να αγγίξει τις 1,7 ποσοστιαίες μονάδες και σε συνδυασμό με την αύξηση των εξαγωγών στο 6,3% το 2024 από 2,7%φέτος η ώθηση στο ΑΕΠ θα είναι σημαντική καθώς σε απόλυτα μεγέθη θα κινηθεί πάνω από τα 235 δισ. ευρώ.

Αναπτυξιακή ώθηση αναμένεται να δοθεί και από την ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας, την προώθηση κρίσιμων μεταρρυθμίσεων και την ενίσχυση του τουριστικού ρεύματος. 

Στο μέτωπο του πληθωρισμού, παρά την «κούρσα» στις τιμές των τροφίμων(ο τιμάριθμος εδώ «τρέχει» με 12,5%), εκτιμάται ότι θα υπάρξει αποκλιμάκωση του εναρμονισμένου δείκτη στη περιοχή του 4% για το σύνολο του έτους από 5% που έχει εγγραφεί στο προϋπολογισμό για να υποχωρήσει στο 2,4% το 2024. 

Αμετάβλητος παραμένει ο στόχος για το δημοσιονομικό αποτέλεσμα: πρωτογενές πλεόνασμα 0,7% του ΑΕΠ φέτος και 2,1% το 2024. 

Στο κείμενο του προσχεδίου υπάρχει ιδιαίτερη αναφορά για τις καταστροφέςπου προκλήθηκαν τόσο από τις πυρκαγιές όσο και από τις πλημμύρες στην Θεσσαλία ενώ υπάρχει μεγάλη αγωνία για το τελικό κόστος στα κρατικά ταμεία καθώς θα ξεπεράσει το 1 δισ. ευρώ.  Ωστόσο για πρώτη φορά θα υπάρξει ειδικό αποθεματικό 600 εκατ. ευρώ για  την αποκατάσταση των ζημιών από φυσικές καταστροφές πέρα από το 1 δισ. ευρώ που θα υπάρχει ούτως ή άλλως στον προϋπολογισμό.

Η ανεργία από 11,2% φέτος θα αποκλιμακωθεί στο 10,6% το 2024 με βάση την μεθοδολογία της Έρευνας Εργατικού Δυναμικού και στο 9%  με βάση τους εθνικούς λογαριασμούς.

Το χρέος θα συνεχίσει και τον επόμενο χρόνο την ταχεία αποκλιμάκωσήτου, φτάνοντας στο τέλος του 2024 το 150% του ΑΕΠ, από 162,3% του ΑΕΠ που αναμένεται να φτάσει στο τέλος του 2023.

Στα κυριότερα μέτρα που προβλέπει ο προϋπολογισμός συμπεριλαμβάνονται:

*Το νέο μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων, με δημοσιονομικό κόστος 550 εκατ. ευρώ.

* Η αύξηση των συντάξεων κατά περίπου 3% από 1/1/2024, με κόστος περί τα 400 εκατ. ευρώ ετησίως.

*Η αύξηση του αφορολόγητου για οικογένειες με παιδιά κατά 1.000 ευρώ, με κόστος περίπου 100 εκατ. ευρώ.

*Η θέσπιση μόνιμου επιδόματος νεότητας (Υouth Ρass ), ύψους 150 ευρώ, για νέους 18 έως 19 ετών, με κόστος 30 εκατ. ευρώ.

*Η μείωση του ΕΝΦΙΑ για τις κατοικίες που ασφαλίζονται για σεισμό, πυρκαγιά και πλημμύρα, με κόστος 30 εκατ. ευρώ.

*Η μονιμοποίηση της πλήρους απαλλαγής πρώην δικαιούχων επιδόματος ΕΚΑΣ από τη συμμετοχή τους στη φαρμακευτική δαπάνη, με ετήσιο κόστος περίπου 38 εκατομμύρια ευρώ.

*Η αύξηση των επιδομάτων αναπηρίας κατά 8%, που προηγήθηκε τον Απρίλιο, με κόστος 95 εκατ. ευρώ.

*Η αύξηση στα έξοδα διανυκτέρευσης ενστόλων στα επίπεδα που ισχύουν με το νέο μισθολόγιο για τους υπόλοιπους δημοσίους υπαλλήλους από 1/1/2024. Κόστος 12 εκατ. ευρώ ετησίως.

*Η κατάργηση του πέναλτι του 30% όσων συνταξιούχων εργάζονται, που αντικαθίσταται με εισφορά της τάξεως του 10% επί των επιπρόσθετων αμοιβών από την εργασία. Το κόστος του μέτρου είναι 600.000 ευρώ.

*Η αύξηση από 1/1/2024 του επιδόματος μητρότητας στους ελεύθερους επαγγελματίες και τους αγρότες στους 9 μήνες, στο ύψος του κατώτατου μισθού. Το κόστος υπολογίζεται σε 40 εκατ. ευρώ ετησίως.

*Το “ξεπάγωμα” από 1/1/2024 των τριετιών, καθώς και του κάθε επιδόματος προϋπηρεσίας, που βρίσκονταν σε αναστολή από το 2012.

*Η αύξηση στο ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα κατά 8%, με κόστος 43 εκατ. ευρώ, και΅:

*Η καταβολή του επιδόματος θέρμανσης –ύψους 237 εκατ. ευρώ–, από το οποίο τα 50 εκατ. ευρώ θα δοθούν το 2024.

2 Οκτωβρίου, 2023

Μέτρα στήριξης στους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος για νοικοκυριά, ευάλωτους καταναλωτές, αγρότες τον Οκτώβριο

by EnergyUp 30 Σεπτεμβρίου, 2023

Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ανακοίνωσε, σήμερα, Παρασκευή, τα μέτρα στήριξης στους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος για τον Οκτώβριο, τα οποία παραμένουν σταθερά, σε σχέση με τα αντίστοιχα του τρέχοντος μήνα.

Συγκεκριμένα, για τον επόμενο μήνα, οι ενισχύσεις για την ηλεκτρική ενέργεια σε οικιακά τιμολόγια και για όλες τις παροχές κύριας και μη κύριας κατοικίας, χωρίς εισοδηματικά κριτήρια και ανεξαρτήτως παρόχου, διαμορφώνονται ως εξής:

  • Για μηνιαίες καταναλώσεις έως 500kWh, η ενίσχυση ανέρχεται σε 15€/MWh. Η κατηγορία αυτή καταλαμβάνει το 90% των νοικοκυριών στην Ελλάδα.
  • Την ίδια ενίσχυση θα λάβουν και όσοι έχουν μηνιαία κατανάλωση πάνω από 500 kWh, υπό την προϋπόθεση ότι θα μειώσουν κατά 15% τη μέση ημερήσια κατανάλωση ενέργειας, σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή.
  • Στα νοικοκυριά που είναι ενταγμένα στο Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο (ΚΟΤ), η ενίσχυση ανέρχεται στα 50 €/MWh για το σύνολο της κατανάλωσης και απορροφά το 100% του αυξημένου κόστους.
  • Επιπλέον για τους αγρότες, ανεξαρτήτως ισχύος παροχής και επιπέδου τάσης, η ενίσχυση ανέρχεται στα 15€/MWh, για το σύνολο της μηνιαίας κατανάλωσης.

Η αξία της ενίσχυσης του ρεύματος για νοικοκυριά και αγρότες, τον Οκτώβριο, αναμένεται να ξεπεράσει τα 22 εκατ. ευρώ.

30 Σεπτεμβρίου, 2023

Παρατείνεται έως 10/10, η υλοποίηση παρεμβάσεων, στο πλαίσιο του προγράμματος «Εξοικονομώ – Αυτονομώ».

by EnergyUp 30 Σεπτεμβρίου, 2023

Παρατείνεται, με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Θόδωρου Σκυλακάκη, έως και την Τρίτη 10 Οκτωβρίου του 2023, η προθεσμία που έχουν οι ωφελούμενοι για την υλοποίηση παρεμβάσεων, στο πλαίσιο του προγράμματος «Εξοικονομώ – Αυτονομώ».

 

Η προηγούμενη παράταση ήταν η τελευταία που θα δινόταν (έως 15/9, με δυνατότητα επέκτασης έως 30/9 λόγω ανωτέρας βίας), βάσει και των δεσμεύσεων που υπάρχουν από τα χρηματοδοτικά εργαλεία (ΕΣΠΑ 2014-2020 και Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας) του προγράμματος. Ωστόσο, λόγω των πρόσφατων φυσικών καταστροφών κρίθηκε αναγκαία η επέκταση της προθεσμίας έως τις 10.10.2023.

 

30 Σεπτεμβρίου, 2023

Καινοτόμο καύσιμο που αναφλέγεται μόνο με την εφαρμογή ηλεκτρικού ρεύματος

by EnergyUp 30 Σεπτεμβρίου, 2023

Χημικοί μηχανικοί από το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια-Ριβερσάιντ, δημιούργησαν ένα καινοτόμο καύσιμο που αναφλέγεται μόνο με την εφαρμογή ηλεκτρικού ρεύματος. Το κύριο πλεονέκτημα αυτού του καινοτόμου καυσίμου είναι η ασφάλειά του – δεν αντιδρά στις φλόγες, καθιστώντας το απρόσβλητο από τυχαίες πυρκαγιές κατά την αποθήκευση ή τη μεταφορά του.

«Το καύσιμο που χρησιμοποιούμε συνήθως δεν είναι πολύ ασφαλές. Εξατμίζεται και θα μπορούσε να αναφλεγεί, και αυτό είναι δύσκολο να το σταματήσουμε», εξηγεί η συν-συγγραφέας της μελέτης Γιούτζι Γουάνγκ, διδακτορική φοιτήτρια χημικής μηχανικής του UCR.

«Είναι πολύ πιο εύκολο να ελέγξουμε την αναφλεξιμότητα του καυσίμου μας και να το κάνουμε πυρίμαχο διακόπτωντας το ηλεκτρικό ρεύμα», προσθέτει.

Τι κάνει τη βενζίνη τόσο εύφλεκτη;

Όταν καίγεται ένα καύσιμο, τα πτητικά μόριά του αιωρούνται πάνω από το υγρό και αναφλέγονται σε επαφή με το οξυγόνο και τη φλόγα.

«Αν ρίξετε ένα σπίρτο σε βενζίνη που έχει χυθεί στο έδαφος, θα καούν οι ατμοί του καυσίμου. Μπορείς να μυρίσεις αυτόν τον ατμό και αμέσως να καταλάβεις ότι είναι πτητικός», εξηγεί ο κύριος συγγραφέας της μελέτης Πρίτγουις Μπίσγουας, διδακτορικός φοιτητής χημικής μηχανικής του UCR. «Αν μπορείς να ελέγξεις τον ατμό, μπορείς να ελέγξεις αν το καύσιμο θα καεί η όχι», προσθέτει.

Η καινοτομία αυτή βασίζεται σε ένα ιοντικό υγρό, το οποίο είναι ουσιαστικά υγροποιημένο άλας.

«Είναι παρόμοιο με το αλάτι που χρησιμοποιούμε στο μαγειρεμα, το οποίο είναι χλωριούχο νάτριο», σημειώνει η Γουάνγκ. «Αυτό που χρησιμοποιήσαμε για την έρευνα έχει χαμηλότερο σημείο τήξης από το επιτραπέζιο αλάτι, χαμηλή πίεση ατμών και είναι οργανικό», προσθέτει.

Οι επιστήμονες δοκίμασαν το καινοτόμο καύσιμο με έναν αναπτήρα και διαπίστωσαν ότι δεν αναφλέχθηκε. Ωστόσο, όταν εφάρμοσαν ηλεκτρικό ρεύμα και στη συνέχεια χρησιμοποίησαν τον αναπτήρα, το καύσιμο αναφλέχθηκε, αλλά έσβησε μόλις οι ερευνητές έκοψαν το ρεύμα. Όσο περισσότερη τάση εφάρμοζαν, τόσο μεγαλύτερη γινόταν η φλόγα.

«Μπορείτε να μετρήσετε την καύση με αυτόν τον τρόπο και η διακοπή της τάσης λειτουργεί σαν διακόπτης που κλείνει αυτόματα αν ο χειριστής καταστεί ανίκανος», λέει ο συν-συγγραφέας της μελέτης Μάικλ Ζακαράια, καθηγητής χημικής μηχανικής στο UCR.

Θεωρητικά, αυτό το ιοντικό υγρό καύσιμο θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί σε οποιοδήποτε όχημα. Παρόλα αυτά, υπάρχουν προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπιστούν πριν από την κυκλοφορία του στην αγορά, συμπεριλαμβανομένων της συμβατότητας του κινητήρα και των αξιολογήσεων της αποδοτικότητας. Μια ενδιαφέρουσα πτυχή είναι η ικανότητα του καυσίμου να αναμειγνύεται με συμβατικά καύσιμα διατηρώντας τις μη εύφλεκτες ιδιότητές του, αν και η ακριβής αναλογία ανάμειξης παραμένει αντικείμενο περαιτέρω έρευνας.

Αν και ενθουσιασμένος με τα οφέλη της εφεύρεσής του σε θέματα ασφάλειας, ο Ζακαράια επεσήμανε τα πιθανά εμπόδια στην εμπορική διάθεση του προϊόντος, κυρίως λόγω του σημερινού υψηλότερου κόστους του.

«Αυτό θα ήταν σίγουρα πιο ακριβό από τον τρόπο με τον οποίο παρασκευάζονται σήμερα τα καύσιμα. Αυτές οι ενώσεις δεν παρασκευάζονται συνήθως χύμα, αλλά αν ήταν εφικτό, το κόστος θα μειωνόταν», εξηγεί ο ερευνητής. «Πόσο ανταγωνιστικό θα ήταν; Δεν ξέρω. Αλλά αν η ασφάλεια που παρέχει είναι σημαντική, αυτή είναι μια σοβαρή πτυχή του θέματος», καταλήγει ο Ζακαράια.

Οι ερευνητές έχουν ήδη καταθέσει αίτηση για δίπλωμα ευρεσιτεχνίας.

Η μελέτη δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό «Journal of the American Chemical Society».

ΠΗΓΗ: Studyfinds

30 Σεπτεμβρίου, 2023

Αλεξάνδρα Σδούκου:Τρία προγράμματα ενεργειακής εξοικονόμησης για επιχειρήσεις ως το τέλος του χρόνου

by EnergyUp 30 Σεπτεμβρίου, 2023

Τρία προγράμματα για την εξοικονόμηση ενέργειας στις επιχειρήσεις πρόκειται να προκηρυχθούν ως το τέλος του έτους, όπως επισημαίνει σε δήλωσή της προς το ΑΠΕ-ΜΠΕ η υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Αλεξάνδρα Σδούκου. Αυτά είναι το «Εξοικονομώ Επιχειρώ», το «Αλλάζω Συσκευή για Επιχειρήσεις» και το πρόγραμμα «Φωτοβολταϊκά και συστήματα αποθήκευσης για Επιχειρήσεις», συνολικού προϋπολογισμού 450 εκατ. ευρώ.

   «Μια φράση που μας αρέσει να λέμε για την ενεργειακή εξοικονόμηση στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας είναι ότι “η φθηνότερη ενέργεια είναι αυτή που δεν καταναλώνεται ποτέ”. Είναι ο λόγος που τα τελευταία χρόνια έχουμε δώσει τόση μεγάλη βαρύτητα στα προγράμματα εξοικονόμησης και ενεργειακής αποδοτικότητας των κτιρίων», υπογραμμίζει συγκεκριμένα η κυρία Σδούκου και προσθέτει:

   «Τα προηγούμενα χρόνια υλοποιήθηκαν μια σειρά από προγράμματα που απευθύνονταν στα νοικοκυριά και ειδικές ομάδες όπως τους νέους, με εξαιρετικά αποτελέσματα. Πλέον για το επόμενο διάστημα στρέφουμε την προσοχή μας στις επιχειρήσεις και μέχρι το τέλος του έτους σκοπεύουμε να βγάλουμε τρία προγράμματα συνολικού προϋπολογισμού 450 εκατ. ευρώ.

   Πρόκειται για το “Εξοικονομώ Επιχειρώ” για την ενεργειακή αποδοτικότητα των κτιρίων των επιχειρήσεων, το “Αλλάζω Συσκευή για Επιχειρήσεις” για την αντικατάσταση του παλαιού και ενεργοβόρου εξοπλισμού και το πρόγραμμα “Φωτοβολταϊκά και συστήματα αποθήκευσης για Επιχειρήσεις” που θα δώσει τη δυνατότητα σε εταιρείες και βιομηχανίες να παράγουν την ενέργεια που καταναλώνουν και να μειώσουν ορατά το ενεργειακό κόστος.

   Όλες αυτές οι πρωτοβουλίες υπηρετούν τον στόχο για την ενεργειακή μετάβαση σε μια οικονομία που θα καταναλώνει λιγότερη ενέργεια, η οποία θα προέρχεται κυρίως από ανανεώσιμες πηγές. Αυξάνουμε έτσι την ανθεκτικότητά μας στις κρίσεις, ενισχύουμε την ενεργειακή μας αυτονομία και προστατεύουμε το περιβάλλον με την μεγάλη μείωση των ρύπων».

   Την ίδια ώρα στο μέτωπο της ενεργειακής εξοικονόμησης στις κατοικίες σημειώθηκε την περασμένη εβδομάδα αλλαγή στάσης από την γερμανική κυβέρνηση ως προς τις υποχρεωτικές ενεργειακές ανακαινίσεις κτιρίων, υπό την πίεση της ενεργειακής κρίσης και των επιπτώσεων στον κατασκευαστικό τομέα από την άνοδο του κόστους των υλικών.

   Σχετική Κοινοτική Οδηγία, που βρίσκεται σε διαδικασία αναθεώρησης προβλέπει υποχρεωτικές ανακαινίσεις τα επόμενα χρόνια, ωστόσο η γερμανική κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι θα επιδιώξει να εξαιρεθούν από την υποχρέωση αυτή κατά αρχήν τα μεμονωμένα κτίρια κατοικιών.

   Η πρόταση οδηγίας για την ενεργειακή απόδοση των κτιρίων (EPBD, Energy performance of buildings directive), όπως εγκρίθηκε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο τον περασμένο Μάρτιο, προβλέπει μέτρα για την αύξηση του ρυθμού των ανακαινίσεων με στόχο τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας και των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου με στόχο να καταστήσει τον τομέα κλιματικά ουδέτερο έως το 2050.

   Μεταξύ άλλων η πρόταση προβλέπει ότι:

   -Από το 2028 όλα τα καινούργια κτίρια θα πρέπει να έχουν μηδενικές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου. Η αντίστοιχη προθεσμία για κτίρια που στεγάζουν, χρησιμοποιούνται, ή ανήκουν σε δημόσιες αρχές θεσπίζεται για το 2026. Όλα τα νέα κτίρια θα πρέπει να είναι εξοπλισμένα με τεχνολογίες συλλογής ηλιακής ενέργειας έως το 2028, εφόσον αυτό είναι τεχνικά και οικονομικά εφικτό, ενώ τα κτίρια κατοικιών που υποβάλλονται σε μεγάλης κλίμακας ανακαίνιση θα έχουν προθεσμία έως το 2032.

   -Στην κλίμακα ενεργειακής απόδοσης από το Α έως το G, τα κτίρια κατοικιών θα πρέπει να επιτύχουν την κατάταξή τους, τουλάχιστον, στην κατηγορία Ε έως το 2030 και στην D έως το 2033. Τα μη οικιστικά και τα δημόσια κτίρια θα πρέπει να ανήκουν στις σχετικές κατηγορίες έως το 2027 και το 2030 αντίστοιχα.

   To Ομοσπονδιακό Υπουργείο Στέγασης, Αστικής Ανάπτυξης και Κατασκευών της Γερμανίας ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα: «Στις τρέχουσες διαπραγματεύσεις για τη μεταρρύθμιση της ευρωπαϊκής οδηγίας για τα κτίρια (EPBD), συζητείται επίσης η αναθεώρηση του συστήματος απαιτήσεων καθώς και του νέου κτιριακού προτύπου… Λόγω των σημερινών δύσκολων συνθηκών στον κατασκευαστικό και στεγαστικό κλάδο λόγω των υψηλών επιτοκίων και του κόστους κατασκευής, η κατοχύρωση του EH 40 ως δεσμευτικού νομικού προτύπου (το οποίο απαιτεί από ένα κτίριο να χρησιμοποιεί μόνο το 40% της ενέργειας ενός κτιρίου αναφοράς) για τα νέα κτίρια δεν είναι πλέον απαραίτητη κατά την παρούσα νομοθετική περίοδο και θα ανασταλεί… Στις διαπραγματεύσεις για την οδηγία της ΕΕ για τα κτίρια (EPBD), υποστηρίζουμε φιλόδοξες ποσοστώσεις ανακαίνισης για το σύνολο του κτιριακού αποθέματος, αλλά θέλουμε να αποκλείσουμε τις υποχρεωτικές ανακαινίσεις μεμονωμένων κτιρίων κατοικιών».

   Όπως αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ιδιοκτητών Ακινήτων και της Διεθνούς Ενώσεως Ιδιοκτητών (UIPI) Στράτος Παραδιάς, το κόστος των υποχρεωτικών παρεμβάσεων στα κτίρια είναι πλήρως απαγορευτικό για τους ιδιοκτήτες δεδομένου ότι τα προγράμματα επιχορηγήσεων δεν επαρκούν για όλους, δεν είναι διαθέσιμη τραπεζική χρηματοδότηση και οι τιμές των σχετικών υλικών ανεβαίνουν καθημερινά.

   «Θεωρώ πολύ παρήγορο το γεγονός ότι γίνεται αντιληπτό το παράλογο του πράγματος και η κοινωνική καταστροφή που θα επέλθει από την απαξίωση της περιουσίας των πολιτών, ειδικά στην Ελλάδα όπου ζητείται να γίνει μαζική ανακαίνιση κτιρίων με χρήματα που δεν υπάρχουν», ανέφερε ο κ. Παραδιάς.

Πηγή: ΑΠΕ ΜΠΕ/   Κ.Βουτσαδάκης

30 Σεπτεμβρίου, 2023
ΕΠΟΜΕΝΑ
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ

NEWSROOM

  • Σχεδόν το 80% των κέντρων δεδομένων παγκοσμίως εκτίθενται σε ακραίους κλιματικούς κινδύνους

    24 Ιουνίου, 2026
  • Ε Ε -ΟΟΣΑ και αγορές δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία

    8 Ιουνίου, 2026
  • Νίκη του Νικόλ Πασινιάν στις εκλογές στην Αρμενία

    8 Ιουνίου, 2026
  • Γιώργος Κώτσηρας: Τα οφέλη από τις αλλαγές στη ρύθμιση των 72 δόσεων

    8 Ιουνίου, 2026
  • Κυριάκος Πιερρακάκης: Όσο βελτιώνεται η οικονομική συνθήκη, κάθε μέρα, κάθε βδομάδα, κάθε μήνα θα υπάρχουν κινήσεις προς όφελος της κοινωνίας

    8 Ιουνίου, 2026
  • Νίκος Δένδιας: Για έναν Έλληνα υπουργό είναι πάντα συγκινητικό να βρίσκεται εδώ, στη Λευκωσία, στην πρωτεύουσα του Κυπριακού Ελληνισμού

    8 Ιουνίου, 2026
  • Ανοίγει σήμερα η ευρωπαϊκή πρόσκληση για καθαρή ενέργεια -CETPartnership 2026

    8 Ιουνίου, 2026
  • Στην Ουάσιγκτον βρίσκεται από σήμερα  ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Σταύρος Παπασταύρου

    8 Ιουνίου, 2026
  • Το Πεκίνο προωθεί ένα πιλοτικό πρόγραμμα για την καινοτόμο ανάπτυξη δικτύων τεχνολογίας 6G

    8 Ιουνίου, 2026
  • ΔΕΗ: από σήμερα η διαπραγμάτευση των νέων μετοχών

    26 Μαΐου, 2026
  • ΔΕΔΔΗΕ: Υπεγράφη η σύμβαση για την κατασκευή του νέου Κέντρου Διανομής Κερατέας

    15 Μαΐου, 2026
  • Η συνάντηση των Υπουργών Ενέργειας της Ελλάδας, της Σερβίας, της Βόρειας Μακεδονίας και της Βουλγαρίας

    15 Μαΐου, 2026
  • Από τη «μικρή ΔΕΗ» στη «διπλή ΔΕΗ» – Την Πέμπτη η γενική συνέλευση για αύξηση κεφαλαίου 4 δισ. ευρώ – Στόχος ο διπλασιασμός της εγκατεστημένης ισχύος

    11 Μαΐου, 2026
  • Δημιουργία φωτοβολταϊκού σταθμού στην περιοχή Λάγουρα του Δήμου Άργους Ορεστικού Καστοριάς

    6 Μαΐου, 2026
  • Κυριάκος Μητσοτάκης: Ανάγκη ενίσχυσης και επιτάχυνσης της ευρωπαϊκής αμυντικής βιομηχανίας και παραγωγής

    4 Μαΐου, 2026

Το ηλεκτρονικό περιοδικό για την ενέργεια, τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, την οικονομία και το περιβάλλον!

Λεωφόρος Κηφισίας 62-64, Μαρούσι  15125
info@energyup.gr

Μέλος του

Team Energyup.gr

Παππά Μαρία
Βλάχος Γιώργος
Δέδε Ιωάννα
Αντωνίου Γιάννης

Facebook Twitter

ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ

  • Σχεδόν το 80% των κέντρων δεδομένων παγκοσμίως εκτίθενται σε ακραίους κλιματικούς κινδύνους

    24 Ιουνίου, 2026
  • Ε Ε -ΟΟΣΑ και αγορές δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία

    8 Ιουνίου, 2026
  • Νίκη του Νικόλ Πασινιάν στις εκλογές στην Αρμενία

    8 Ιουνίου, 2026

@2021 - Energyup.gr - All Right Reserved.


Back To Top
Energy Up
  • ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
  • NEWSROOM
  • ΕΝΕΡΓΕΙΑ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
  • ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
  • AUTO NEWS
  • ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΕΠΩΝΥΜΩΣ
  • ΔΙΕΘΝΗ