Πέμπτη, 25 Ιουνίου 2026 | 9:37 μμ
Energy Up
  • ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
  • NEWSROOM
  • ΕΝΕΡΓΕΙΑ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
  • ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
  • AUTO NEWS
  • ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΕΠΩΝΥΜΩΣ
  • ΔΙΕΘΝΗ

Αλεξανδρα Σδούκου: Διεθνείς διαγωνισμοί για εκμετάλλευση κοιτασμάτων μεταλλευτικών ορυκτών

by EnergyUp 29 Αυγούστου, 2023

Στην ανάγκη υλοποίησης μιας βιώσιμης πρόσβασης της ΕΕ σε κρίσιμες και στρατηγικές πρώτες ύλες και στη βελτίωση της ανθεκτικότητας των σχετικών εφοδιαστικών αλυσίδων αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, η Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Αλεξάνδρα Σδούκου, μιλώντας σήμερα (29/8) στο Συνέδριο RawMat 2023, με θέμα «Κρίσιμες πρώτες ύλες: Η στρατηγική αυτονομία της χώρας».

Η κ. Σδούκου τόνισε, ότι ήρθε η ώρα για την Ελλάδα να προχωρήσει, άμεσα, σε πιο συγκεκριμένες δράσεις, με τελικό στόχο την κατάκτηση της στρατηγικής αυτονομίας της χώρας, αλλά και τη συνδρομή στην αυτάρκεια της Ευρώπης σε κρίσιμες πρώτες ύλες, στο βαθμό που αυτό είναι εφικτό.

Εκτός από την εθνική νομοθεσία, που πρέπει να είναι συνεπής και να γίνεται με βάση τον Ευρωπαϊκό κανονισμό για τις Κρίσιμες Πρώτες Ύλες, η Υφυπουργός αναφέρθηκε και στην προωθούμενες δράσεις της κυβέρνησης που περιλαμβάνουν τρεις άξονες προτεραιοτήτων: έρευνα – προσέλκυση επενδυτών –επιτάχυνση στην αδειοδοτική διαδικασία.

Τέλος, η κυρία Σδούκου σημείωσε ότι προχωράει η σύσταση Ειδικής Ομάδας Εργασίας, η οποία θα επεξεργαστεί σχέδιο τροποποιήσεων των διατάξεων του Μεταλλευτικού Κώδικα (Μ.Κ), με βασικό στόχο τη διευκόλυνση των επενδύσεων στον Ελληνικό Ορυκτό Πλούτο, όσο αφορά στα κρίσιμα και στρατηγικά ορυκτά.

Ακολουθεί, αναλυτικά, η ομιλία της Υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ.Αλεξάνδρας Σδούκου:

«Είναι χαρά και τιμή μου, που βρίσκομαι μαζί σας, σήμερα, για να χαιρετίσω το συνέδριό σας και να ανοίξω τη συζήτηση στη θεματική ενότητα με τίτλο: “Greek specific issues: New raw materialsindustrial projects in Greece”.  

Είναι θα έλεγα ευτυχής σύμπτωση, το ότι το συνέδριο αυτό συμβαδίζει και σχεδόν συμπίπτει χρονικά με μια μεγάλη προσπάθεια που γίνεται σε ευρωπαϊκό επίπεδο για το ζήτημα της επάρκειας σε πρώτες ύλες και ειδικότερα εκείνες που χαρακτηρίζονται ως κρίσιμες. Κaι εννοώ τη  κατάρτιση του Ευρωπαϊκού Κανονισμού για τις κρίσιμες πρώτες ύλες (Critical Raw Materials Act, CRMs Act),  ο οποίος βρίσκεται στην τελική ευθεία πριν την υιοθέτησή του από τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα.  

Αισθάνομαι την ανάγκη να μιλήσω με ρεαλισμό και επί της ουσίας. Οι κρίσιμες πρώτες ύλες αποτελούν το θεμέλιο, πάνω στο οποίο οικοδομείται η πράσινη ενεργειακή, αλλά και η ψηφιακή μετάβαση. Τη μεγάλη σημασία τους, την τονίσαμε και πριν από δύο χρόνια από το ίδιο βήμα, στο επίσης ενδιαφέρον ομώνυμο συνέδριό σας του 2021. Όπως ενημερωθήκαμε και εμείς -οι μη ειδικοί- για το λίθιο, το  κοβάλτιο, το γραφίτη και το νικέλιο, που απαιτούν οι μπαταρίες της ηλεκτροκίνησης και που μάλιστα θα πρέπει να αυξηθεί η παραγωγή τους κατά 500% (ή και περισσότερο!) τις επόμενες δεκαετίες,στοχεύοντας την κλιματική ουδετερότητα, ενώ παράλληλα η ίδια ηλεκτροκίνηση, για να είναι λειτουργική, απαιτεί και μαγνήτες σπανίων γαιών, όπως π.χ. από νεοδύμιο, δυσπρόσιο, πρασεοδύμιοκ.λπ.

Όσο κι αν φαντάζει εξαιρετικά δύσκολο σε μια Ευρώπη που κατακλύζεται από εισαγωγές σε πρώτες ύλες (πάνω από 70%), θα πρέπει, σήμερα,  να πάμε στο επόμενο βήμα: Την υλοποίηση της βιώσιμης πρόσβασης της ΕΕ σε κρίσιμες και στρατηγικές πρώτες ύλες και την “εν τοις πράγμασι” βελτίωση της ανθεκτικότητας των σχετικών εφοδιαστικών αλυσίδων. Και ακόμη την αύξηση τόσο του ποσοστού που παράγεται από ενδο-ευρωπαϊκές πηγές (10%, τουλάχιστον, απαιτεί ο νέος κανονισμός) όσο και το ποσοστό της ανακύκλωσης και της αξιοποίησης δευτερογενών πηγών, στο πλαίσιο της κυκλικής οικονομίας (15% αντιστοίχως).  

Είναι η ώρα και για μας να προχωρήσουμε, άμεσα, σε πιο συγκεκριμένες δράσεις, με τελικό στόχο την κατάκτηση της στρατηγικής αυτονομίας της χώρας, αλλά και τη συνδρομή στην αυτάρκεια της Ευρώπης, σε κρίσιμες πρώτες ύλες, στο βαθμό που αυτό είναι εφικτό. Καταρχήν, ο Ευρωπαϊκός Κανονισμός αποτελεί πράξη άμεσα εκτελεστή από τα κράτη-μέλη, ως εξ’ τούτου η  μεταγενέστερη εθνική νομοθεσία πρέπει να είναι συνεπής και να γίνεται με βάση τον Κανονισμό αυτό. Περαιτέρω, αποτελεί, για την ώρα, τη μοναδική θεσμική πρωτοβουλία σε ευρωπαϊκό επίπεδο, με εστίαση τις κρίσιμες πρώτες ύλες. Και για το λόγο αυτό, τόσο η συμμετοχή μας στην ορθή κατάρτισή του όσο και η έγκαιρη υλοποίηση των προβλέψεών του, αποτελούν και για μας εξίσου σημαντικές προτεραιότητες.

Ωστόσο, δεν θα περιοριστούμε μόνο σε αυτόν. Οι δράσεις μας, πολύ συνοπτικά, περιλαμβάνουν 3 άξονες προτεραιοτήτων (έρευνα – προσέλκυση επενδυτών – αδειοδοτική διαδικασία)

O πρώτος βασικός άξονας είναι η Έρευνα. Θα πρέπει να γνωρίζουμε -στο μέγιστο δυνατό βαθμό- το δυναμικό που διαθέτουμε και το βαθμό κοιτασματολογικήςωριμότητας του δυναμικού αυτού. Συνεπώς, αφενός θα πρέπει να επικαιροποιήσουμετην καταγραφή των Δημοσίων Μεταλλευτικών Χώρων (ΔΜΧ) που διαθέτουμε και αφετέρου να τους ιεραρχήσουμε, (έχουν περάσει σχεδόν δέκα χρόνια από την προηγούμενη προσπάθεια!),  ώστε να ξεχωρίσουν εκείνοι, οι οποίοι μπορούν να θεωρηθούν ώριμοι να τεθούν, άμεσα, σε διαγωνιστική διαδικασία.

Παράλληλα, επειδή η έρευνα για την ανεύρεση νέων γηγενών πηγών αποτελεί μια κατεξοχήν δυναμική διαδικασία,  η  ανάπτυξη εθνικών προγραμμάτων μεταλλευτικής έρευνας για κρίσιμες, αλλά και λοιπές Ορυκτές Πρώτες Ύλες (ΟΠΥ), αποτελεί βασική προτεραιότητα.

Τα στοχευμένα αυτά προγράμματα, που για τη νέα προγραμματική περίοδο του ΕΣΠΑ 2021-2027 θα ξεπεράσουν τα 4,5 εκατ. ευρώ, εκπονούνται από την Ελληνική Αρχή Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών (Ε.Α.Γ.Μ.Ε.), στην οποία έχει ανατεθεί η υλοποίηση της δημόσιας μεταλλευτικής έρευνας στον τόπο μας.

Από τα Τεχνικά Δελτία που έχουν υποβληθεί, το σύνολο αυτών των έργων έχουν ως κύριο σκοπό την αξιολόγηση επιλεγμένων υφιστάμενων Δημόσιων Μεταλλευτικών Χώρων, με στόχο την αύξηση των αποθεμάτων της χώρας σε Κρίσιμες ΟΠΥ, πολύτιμα μέταλλα και μέταλλα απαραίτητα για την ενεργειακή μετάβαση, με μετρήσιμα μεγέθη οικονομικής και κοινωνικής αξίας.

Περαιτέρω, πολλά έχουν να προσφέρουν και οι δράσεις των πανεπιστημιακών φορέων και γενικότερα της ακαδημαϊκής κοινότητας που εκπροσωπείται, ποικιλοτρόπως, στο παρόν συνέδριο και η συνδρομή των οποίων είναι πάντα ευπρόσδεκτη, αλλά και θεσμοθετημένη στον ν.5037/2023, με τον οποίο επικαιροποιήσαμε, πρόσφατα, τις διατάξεις για τη μεταλλευτική έρευνα.

Ο δεύτερος άξονας έχει κατεξοχήν επενδυτικό χαρακτήρα και αφορά στην εκκίνηση νέων διεθνών διαγωνισμών για την εκμετάλλευση κοιτασμάτων μεταλλευτικών ορυκτών σε δημόσιους μεταλλευτικούς χώρους (ΔΜΧ), με ικανοποιητικό βαθμό ωριμότητας, ώστε να προσελκύσουν το διεθνές επενδυτικό ενδιαφέρον.

Αυτό, προϋποθέτει να έχει προηγηθεί εκτεταμένη και στοχευμένη κοιτασματολογικήέρευνα, αλλά και αξιόπιστες τεχνικο-οικονομικές προσεγγίσεις, σχετικά με το περιεχόμενο αποθεματικό δυναμικό προς αξιοποίηση.

Περαιτέρω, οι στόχοι μας θα πρέπει να εντάσσονται όχι μόνο στην εθνική, αλλά και στην ευρωπαϊκή στρατηγική και αντιστοίχως τα κριτήριά μας πρέπει να εμπεριέχουν και τη διάσταση αυτή.  

Τα υλικά πρέπει να ιεραρχηθούν με βάση την κρισιμότητά τους και το βαθμό εξάρτησης από τις εισαγωγές της ευρωπαϊκής βιομηχανίας σε αυτά. Αυτό είναι και το νόημα της συνδρομής μας στη στρατηγική αυτονομία της Ευρώπης. Ευτυχώς στον τόπο μας,υπάρχει αυτή η δυνατότητα για ορισμένους δημόσιους μεταλλευτικούς χώρους και ορυκτά, που μάλιστα έχουν χαρακτηριστεί ως απολύτως κρίσιμα σε Ευρωπαϊκό επίπεδο.

Στην προηγούμενη θητεία της, η κυβέρνηση έλαβε την απόφαση και προκηρύξαμε διεθνή διαγωνισμό για την εκμίσθωση του μεταλλευτικού χώρου των Μολάων και το αποτέλεσμα ήταν απολύτως θετικό. Ήδη θα το γνωρίζετε, ότι με την προκαταρτική έρευνα επιβεβαιώθηκαν οι ιστορικές αναλύσεις και επιπλέον, σύμφωνα με επίσημες δηλώσεις της εταιρείας, βρέθηκε το σπάνιο, κρίσιμο μέταλλο γερμάνιο (Ge), με πολλές χρήσεις στην υψηλή τεχνολογία, ενώ σύντομα προγραμματίζεται η ένταξή του σε ευρωπαϊκό χρηματοδοτικό πρόγραμμα.

Τώρα, στο ίδιο πλαίσιο, είμαστε έτοιμοι να προχωρήσουμε τη διαγωνιστική διαδικασία για το αντιμόνιο, το οποίο εμπεριέχεται σε όλους τους καταλόγους της ΕΕ (από το 2011 μέχρι σήμερα) ως κρίσιμο και στρατηγικό μέταλλο. Γι’ αυτό είναι επιτακτική η ανάγκη διασφάλισης του ανεφοδιασμού του.

Είμαστε έτοιμοι σημαίνει, ότι πέραν όλων των προϋποθέσεων που αφορούν στην κοιτασματολογικήωριμότητα και τα δεδομένα της αγοράς, έχουμε εξετάσει –σε υπηρεσιακό επίπεδο– και τους λοιπούς,τυχόν απαγορευτικούς παράγοντες, σε σχέση με την ασφάλεια και το περιβάλλον.  Το αντιμόνιο είναι ένα κρίσιμο μέταλλο, μεγάλης στρατηγικής σπουδαιότητας για την ευρωπαϊκή οικονομία, το οποίο –παρόλα αυτά– έχει βαθμό εξάρτησης από εισαγωγές 100% και συνεπώς ο κίνδυνος ανεφοδιασμού του είναι πολύ μεγάλος.

Και θα ακολουθήσουν, σύμφωνα με το σχεδιασμό μας, και άλλοι χώροι, πάντα με γνώμονα την εθνική οικονομία, την ευρωπαϊκή αυτάρκεια σε κρίσιμα υλικά, αλλά σε κάθε περίπτωση χωρίς εκπτώσεις για το περιβάλλον και την κοινωνική συνοχή. Αυτό,άλλωστε, είναι για μας το μείζον, δηλαδή να προκρίνουμε επενδύσεις με όρους βιωσιμότητας, οι οποίες  θα προσφέρουν ανταγωνιστικά οφέλη για την πολιτεία, αλλά και το κοινωνικό σύνολο!

Τέλος, ο τρίτος άξονας προτεραιοτήτων αφορά στο αδειοδοτικό πλαίσιο, καθώς και στο πλαίσιο λειτουργίας των εξορυκτικών δραστηριοτήτων. Θέλω να επισημάνω κάτι εδώ -παρότι το θέμα μας είναι τα κρίσιμα ορυκτά – αναφορικά με το ζήτημα των καθυστερήσεων της αδειοδότησης.  Η αλήθεια είναι,ότι  παρά τις καθυστερήσεις που όντως υπάρχουν σε ορισμένες περιπτώσεις, τα εξορυκτικά έργα εξυπηρετούνται κανονικά.  

Για παράδειγμα, αναφέραμε πριν το νέο πρότζεκτ των Μολάων, που μπορεί να αποτελέσει οδηγό και για λοιπά μεταλλευτικά πρότζεκτ. Η αδειοδότηση ενός πλήρους ερευνητικού προγράμματος έχει, ήδη,ολοκληρωθεί τόσο περιβαλλοντικά όσο και τεχνικο-οικονομικά,  μέσα στους θεσμικά προβλεπόμενους χρόνους και ήδη εντός των ημερών θα αρχίσει το γεωτρητικό έργο.  

Περαιτέρω, τα μεγάλα έργα υποδομών που απαιτούν λατομική υποστήριξη, π.χ. έργα που αφορούν είτε τους εθνικούς οδικούς άξονες είτε εμβληματικά έργα της ΕΕ (όπως η αποθήκευση ενέργειας – αντλησιοταμίευσης κ.λπ.) αδειοδοτούνται κανονικά. Το ίδιο και τα μεγάλα έργα στους παραδοσιακούς τομείς των μαρμάρων (π.χ. τα υπόγεια λατομεία στην περιφέρεια της Αν. Μακεδονίας) και των βιομηχανικών ορυκτών ανά την επικράτεια.  

Υπάρχουν περιστασιακές καθυστερήσεις των υπηρεσιών, θα συμφωνήσουμε, ειδικότερα στο περιβαλλοντικό κομμάτι και σε εκείνο που αφορά στις δασικές αρχές,   Εντούτοις, δεν θα το αφήσουμε κι αυτό χωρίς παρεμβάσεις. Θα αφουγκραστούμε τους θεσμικούς φορείς και θα προσπαθήσουμε να ικανοποιήσουμε τα λογικά αιτήματα.

Επιτρέψτε μου, όμως, να εστιάσω στη θεματολογία του συνεδρίου που είναι τα κρίσιμα ορυκτά. Στο πλαίσιο αυτό, θα συστήσουμε Ειδική Ομάδας Εργασίας, η οποία θα επεξεργαστεί σχέδιο τροποποιήσεων των διατάξεων του Μεταλλευτικού Κώδικα, με βασικό στόχο τη διευκόλυνση των επενδύσεων στον Ελληνικό Ορυκτό Πλούτο όσο αφορά στα κρίσιμα και στρατηγικά ορυκτά.  

Δεν νοείται εν έτει 2023 να συζητάμε για «διευκόλυνση επενδύσεων στον ελληνικό ορυκτό πλούτο», με εργαλείο ένα παρωχημένο νομοθέτημα 50 ετών (ο Μεταλλευτικός Κώδικας του 1973)

Πράγματι, έχουμε εντοπίσει αρκετά σημεία όπου ο ΜΚ απαιτεί την ουσιαστική παρέμβασή μας, ώστε να γίνει απλούστερη, ευκολότερη και συμβατή με τις απαιτήσεις των καιρών, η διαδικασία εκμίσθωσης των μεταλλευτικών χώρων.

Η ομάδα αυτή, σε συνδυασμό με τα πορίσματα της Επιτροπής που έχει, ήδη,συγκροτηθεί για τη «φύλαξη, συντήρηση και εναλλακτική αξιοποίηση χώρων μετά το πέρας των μεταλλευτικών έργων, καθώς και τη διατήρηση και ανάδειξη της μεταλλευτικής κληρονομιάς (mining heritage) Β’2969/2023», νομίζουμε ότι θα  βοηθήσει σημαντικά.

Κλείνοντας, θα ήθελα να σας διαβεβαιώσω ότι δεν πρόκειται να αφήσουμε τον τομέα αυτό στην τύχη του, παρά το γεγονός, ότι διεθνώς χαρακτηρίζεται από ένα καθεστώς μη δημοφιλίας και διστακτικότητας, αν όχι πλήρους αποστροφής από τους κοινωνικούς φορείς. Προφανώς δεν πρόκειται να αφήσουμε ευκαιρίες, οι οποίες υφίστανται στην πατρίδα μας, σε οποιοδήποτε χώρο και τομέα, να πάνε χαμένες και δεν εννοώ μόνο τα κρίσιμα ορυκτά, εννοώ και όλα τα υπόλοιπα,  πολλά από τα οποία είναι στρατηγικής σημασίας για την Ελλάδα, όπως για παράδειγμα τα μάρμαρα και  τα βιομηχανικά ορυκτά, ακόμα και τα αδρανή οικοδομικά υλικά, που είναι απολύτως απαραίτητα για  την καθημερινότητά μας.

Εμείς δεν βλέπουμε τις γεωεπιστήμες – παρά τη μη δημοφιλία τους – με ένα καταρχήν «ντεζαβαντάζ», αλλά σαν έναν σημαντικό αναπτυξιακό τομέα, που στηρίζει τις υποδομές και τη βιομηχανία της χώρας. Πάντα, όμως, με γνώμονα τη διάσταση της βιωσιμότητας και της υπευθυνότητας.

Και χωρίς να παραβλέπουμε επ’ ουδενί τα ζητήματα της ασφάλειας, της υπεύθυνης περιβαλλοντικής διαχείρισης, αλλά και τη διασφάλιση της κοινωνικής συνοχής. Διότι μόνον έτσι –κατά την άποψή μας-εξασφαλίζεται η λεγόμενη “κοινωνική άδεια”. Ελπίζω, η προσήλωσή μας σε αυτό το τελευταίο να έχει καλά εμπεδωθεί, πλέον, από όλη μας τη δράση στον τομέα, εδώ και αρκετά χρόνια.

Σας ευχαριστώ».

29 Αυγούστου, 2023

Πιλοτικά προγράμματα σε όλη την Ευρώπη δείχνουν ότι μπορούν να υπάρξουν πόλεις χωρίς αυτοκίνητα.

by EnergyUp 29 Αυγούστου, 2023

Πιλοτικά προγράμματα σε όλη την Ευρώπη δείχνουν ότι μπορούν να υπάρξουν πόλεις χωρίς αυτοκίνητα. Παρά τις μικρές αρχικές αντιρρήσεις, όσες πόλεις έχουν εφαρμόσει την απαγόρευση των αυτοκινήτων σε ορισμένες περιοχές του κέντρου των πόλεων, διαπίστωσαν ότι τα οφέλη ήταν πολλαπλά, όπως για παράδειγμα μεγάλη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και της ηχορύπανσης, μείωση των ποσοστών πρόωρης θνησιμότητας, αύξηση του χώρου πρασίνου, υψηλότερα επίπεδα ενεργητικής κινητικότητας και βελτίωση της συνολικής δημόσιας υγείας.

Μελέτες δείχνουν ότι οι κάτοικοι της πόλης έχουν θετική στάση στην εφαρμογή του μέτρου απαγόρευσης κίνησης των αυτοκινήτων στο κέντρο των πόλεων, καθώς οι περισσότεροι θέλουν να δουν την πόλη τους να έχει υψηλά ποσοστά βιώσιμης κινητικότητας, περισσότερους χώρους πρασίνου, ενεργές διαδρομές μεταφοράς των μέσων μαζικής μεταφοράς και επιλογές πολλών εναλλακτικών μορφών μετακίνησης. Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι οι πόλεις που υιοθετούν αυτή την φιλοσοφία προσφέρουν καλύτερα επίπεδα ζωής. Εμπνευσμένες από την επιτυχία των πόλεων που πρωτοστάτησαν στη μείωση της χρήσης αυτοκινήτων, περισσότερες πόλεις σε όλο τον κόσμο έχουν δεσμευτεί να υιοθετήσουν αντίστοιχα προγράμματα. Το Παρίσι σχεδιάζει να απαγορεύσει τα αυτοκίνητα στο κέντρο της πόλης έως το 2024, ενώ η Ν. Υόρκη προτείνει να μετατραπεί το 25% του χώρου όπου κινούνται σήμερα τα αυτοκίνητα σε μέρη που θα προσφέρουν μορφές κινητικότητας έως το 2025.

Ενώ ένας αυξανόμενος αριθμός πόλεων υιοθετεί πολιτικές χωρίς αυτοκίνητα, δεν είναι εύκολο να εφαρμοστεί. Οι πόλεις χωρίς αυτοκίνητα λειτουργούν μόνο εάν οι κάτοικοι έχουν εναλλακτικές επιλογές μεταφοράς ή χώρους για ασφαλή μεταφορά των πολιτών.

Σήμερα πολλές πόλεις σε όλο τον κόσμο έχουν υιοθετήσει πολιτικές για απαγόρευση της κυκλοφορίας στο κέντρο των πόλεων. Ορισμένες πόλεις πρωτοστατούν και εδραιώνουν τη θέση τους ως πόλεις χωρίς αυτοκίνητο, όπως η Γάνδη (Βέλγιο), ‘Αμστερνταμ (Ολλανδία), Όσλο (Νορβηγία), Lamu(Κένυα), Zermatt (Ελβετία), Fes el Bali (Μαρόκο), Βενετία (Ιταλία), Ελσίνκι (Φινλανδία), ενώ στην Ύδρα δεν υπάρχει κανένα αυτοκίνητο.

Οι περιβαλλοντικές ανησυχίες είναι οι κύριοι παράγοντες που οδηγούν στην μετατροπή των πόλεων σε πόλεις χωρίς αυτοκίνητα. Τα αυτοκίνητα ευθύνονται για ένα σημαντικό κομμάτι του αποτυπώματος άνθρακα σε κάθε χώρα. Στην ΕΕ, μόνο οι οδικές μεταφορές ευθύνονται για το 1/5 των συνολικών εκπομπών CO2. Έτσι, καθώς οι χώρες αναζητούν τρόπους για να εκπληρώσουν τις δεσμεύσεις για χαμηλότερες εκπομπές ρύπων, τα αυτοκίνητα αποτελούν προφανή στόχο. Ειδικά όταν οι μετακινήσεις των αυτοκινήτων στο κέντρο των πόλεων μπορούν να αποφευχθούν.

Από την άλλη, η αύξηση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης αποτελεί ένα μεγάλο πρόβλημα, την στιγμή που το 99% του παγκόσμιου πληθυσμού αναπνέει αέρα που υπερβαίνει το νόμιμο όριο που έχει ορίσει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας.

Παράλληλα, θα υπάρξει μείωση των τροχαίων ατυχημάτων. Είναι προφανές ότι η δημόσια ασφάλεια θα βελτιωθεί και ο αριθμός των θανάτων θα περιοριστεί σημαντικά.

Ένα πρόβλημα που σχετίζεται με το αυτοκίνητο που συχνά παραβλέπεται είναι ο χώρος που καταλαμβάνουν. Συχνά μιλάμε για άλλα θέματα, όπως η ρύπανση, τα τροχαία ατυχήματα και η συμφόρηση, όμως ο αστικός χώρος που καταλαμβάνουν τα αυτοκίνητα αξίζει να εξεταστεί. Σήμερα το Όσλοέχει μετατρέψει πάνω από 700 θέσεις στάθμευσης σε ποδηλατόδρομους, πάρκα και παγκάκια. Ομοίως, το Παρίσι σχεδιάζει να αφαιρέσει 70.000 θέσεις στάθμευσης στην πόλη, δίνοντας δυνατότητες άλλων μορφών μετακίνησης. Πλέον, οι βιώσιμες μεταφορές είναι στενά συνδεδεμένες με τους κλιματικούς στόχους, την ενθάρρυνση του περπατήματος, της ποδηλασίας και άλλων μορφών μετακίνησης, ανεβάζοντας τα επίπεδα υγείας, αλλά και της ποιότητας του περιβάλλοντος.

29 Αυγούστου, 2023

Οι κρίσιμες πρώτες ύλες αποτελούν το θεμέλιο, πάνω στο οποίο οικοδομείται η σύγχρονη τεχνολογία

by EnergyUp 29 Αυγούστου, 2023

«Οι κρίσιμες πρώτες ύλες αποτελούν το θεμέλιο, πάνω στο οποίο οικοδομείται η σύγχρονη τεχνολογία και η καινοτόμος επιχειρηματικότητα», τόνισε ο υφυπουργός Ανάπτυξης Μάξιμος Σενετάκης κατά τον εναρκτήριο χαιρετισμό του στο 2ο Διεθνές Συνέδριο RawMat2023, που πραγματοποιήθηκε, σήμερα, στο Ζάππειο Μέγαρο.

 

Μεταξύ άλλων ανέφερε πως «η 4η βιομηχανική επανάσταση εξελίσσεται και δεν επιδέχεται αναμονής και εφόσον ζητούμενο είναι η ενεργειακή και ψηφιακή μετάβαση, οφείλουμε να εμπεδώσουμε, πως η επιχειρηματικότητα νέων τεχνολογιών και καινοτομίας δεν γίνεται να υπάρξει χωρίς τις κρίσιμες πρώτες ύλες» και σημείωσε:

 

«Για να επιτευχθεί ο στόχος της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας για στροφή σε οικονομίες σχεδόν μηδενικού άνθρακα έως το 2050, οφείλουμε να στραφούμε στην εξοικονόμηση ενέργειας, την ενίσχυση των ΑΠΕ με γενικευμένη ηλεκτροκίνηση και το πράσινο υδρογόνο. Η αλλαγή που επιδιώκεται στη διεθνή και ευρωπαϊκή στρατηγική αποτελεί μονόδρομο, αλλά ταυτόχρονα και ευκαιρία όχι μόνο για ερευνητικές πρωτοβουλίες, αλλά και για ανάπτυξη καινοτόμων επιχειρηματικών σχεδίων στο χώρο των ορυκτών πρώτων υλών, που όλο και συχνότερα ακούγονται το τελευταίο διάστημα».

 

Καταλήγοντας ο υφυπουργός είπε πως «στο υπουργείο Ανάπτυξης και συγκεκριμένα στον τομέα της Έρευνας και της Καινοτομίας σχεδιάζουμε στρατηγικά την πορεία ανάπτυξης της χώρας, στην οποία οι πρώτες ύλες και η κυκλική οικονομία παίζουν σημαντικό ρόλο». «Είμαστε παρόντες και είμαστε εδώ για να ακούσουμε σκέψεις, απόψεις και ιδέες που θα αποτελέσουν κινητήριο δύναμη για εμάς» τόνισε.

29 Αυγούστου, 2023

Στη σωστή κατεύθυνση κινείται το αναθεωρημένο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα

by EnergyUp 29 Αυγούστου, 2023

Στη σωστή κατεύθυνση κινείται το αναθεωρημένο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Εταιρειών Φωτοβολταϊκών. Ωστόσο, ο Σύνδεσμος θεωρεί ότι πρέπει να υπάρξουν κάποιες οριακές αλλαγές τις οποίες επισημαίνει σε σχετική ανακοίνωση:

Για το μείγμα τεχνολογιών

Το σχέδιο προβλέπει μικρότερη εγκατεστημένη ισχύ φωτοβολταϊκών το 2030 σε σχέση με το αντίστοιχο προσχέδιο του Ιανουαρίου 2023 (13,4 GW έναντι 14,1 GW), και μεγαλύτερη συγκριτικά ισχύ την περίοδο 2030-2050. Γίνεται δηλαδή πιο οπισθοβαρές. Κάτι τέτοιο, όπως εκτιμά ο σύνδεσμος, δεν δικαιολογείται για τους εξής λόγους:

  • οι τρέχοντες ρυθμοί ανάπτυξης των φωτοβολταϊκών αλλά και το έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον, δείχνουν ότι τα φωτοβολταϊκά είναι ίσως η μόνη τεχνολογία η οποία, όχι μόνο μπορεί, αλλά προβλέπεται ότι θα ξεπεράσει και τους νέους στόχους του ΕΣΕΚ ως το 2030.
    Εκτιμάται ότι το 2030 μπορούμε να έχουμε πάνω από 16 GW με βάση τις τρέχουσες τάσεις. Σε συνδυασμό μάλιστα με μονάδες αποθήκευσης «πίσω από τον μετρητή» ξεπερνιέται σε μεγάλο βαθμό και το πρόβλημα της επάρκειας δικτύων και των συνεπαγόμενων περικοπών.
  • Τα φωτοβολταϊκά είναι σήμερα η φθηνότερη τεχνολογία ηλεκτροπαραγωγής και προβλέπεται (και μάλιστα άμεσα) περαιτέρω μείωση του κόστους τους, σε αντίθεση με άλλες τεχνολογίες ΑΠΕ όπου η μείωση κόστους είναι οριακή.
    ‘Αλλωστε, όπως αναφέρεται στο σχέδιο του ΕΣΕΚ, «στρατηγική επιδίωξη είναι οι ενεργειακοί και κλιματικοί στόχοι που τίθενται στο πλαίσιο του ΕΣΕΚ μέχρι το έτος 2030, 2040 και 2050 να επιτευχθούν με τον πιο οικονομικά ανταγωνιστικό τρόπο».
  • Τα φωτοβολταϊκά ωριμάζουν γρηγορότερα αδειοδοτικά σε σχέση με άλλες ΑΠΕ και μπορούν να κατασκευαστούν σε σύντομο χρονικό διάστημα, παρέχοντας περαιτέρω εγγυήσεις για την έγκαιρη επίτευξη των εθνικών στόχων.
  • Τα φωτοβολταϊκά είναι μακράν η πιο δημοκρατική τεχνολογία ηλεκτροπαραγωγής, δίνοντας τη δυνατότητα σε εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες να συμμετέχουν ενεργά στην πράσινη ενεργειακή μετάβαση (για του λόγου το αληθές, ενώ τα έργα όλων των άλλων τεχνολογιών ΑΠΕ ανέρχονται σε λίγες εκατοντάδες ανά τη χώρα, οι φωτοβολταϊκοί σταθμοί ξεπερνούν τις 65.000).

Κατ’ ελάχιστο προτείνεται να παραμείνει ο στόχος των 14,1 GW έως το 2030, χωρίς να θιγούν οι άλλες τεχνολογίες ΑΠΕ. Αυτό μεταφράζεται σε αύξηση του μεριδίου των ΑΠΕ στην ακαθάριστη κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας σε 80% έναντι 79%.

Υπενθυμίζεται ότι «το 80% ήταν και ο στόχος του προσχεδίου του Ιανουαρίου 2023 και έχει αναφερθεί σε αυτόν επανειλημμένως και ο πρωθυπουργός (πχ στις προγραμματικές δηλώσεις της νέας κυβέρνησης)».

Διαφωνία για την αποθήκευση ενέργειας

Διαφωνεί ο σύνδεσμος με τη δραστική μείωση του στόχου για την αποθήκευση με μπαταρίες ως το 2030 (3,1 GW έναντι 5,6 GW που ήταν στο προσχέδιο του Ιανουαρίου 2023). Όπως αναφέρεται, η μείωση αυτή δεν δικαιολογείται ούτε από την ανάγκη εξισορρόπησης του συστήματος, ούτε από το εντονότατο επενδυτικό ενδιαφέρον που υπάρχει για μπαταρίες. Μη ξεχνάμε άλλωστε πως το σύστημα δεν χρειάζεται μόνο τις μπαταρίες «μπροστά από τον μετρητή», αλλά σε μεγάλο βαθμό και συστήματα αποθήκευσης «πίσω από τον μετρητή».

Όπως σημειώνεται, μόνο τα φωτοβολταϊκά συστήματα με μπαταρίες στον κτιριακό τομέα που περιγράφει το σχέδιο ΕΣΕΚ ανέρχονται σε 1 GW (δηλαδή περίπου 0,5-1 GW μπαταριών). Επιπλέον, οι μπαταρίες μπορούν να εγκατασταθούν σε σύντομο χρονικό διάστημα (εξασφαλίζοντας έγκαιρη επίτευξη των στόχων), σε αντίθεση με την αντλησιοταμίευση (η αδειοδοτική ωρίμανση της οποίας και η μετέπειτα κατασκευή των σχετικών έργων απαιτούν πολλά έτη).

Επιπλέον σημειώνεται: «Το ίδιο το σχέδιο ΕΣΕΚ κάνει εμμέσως λόγο για μεγαλύτερη ισχύ μπαταριών. Συγκεκριμένα, πέραν του εγκεκριμένου σχήματος στήριξης (SA 64736) που προβλέπει 1.000 MW μπαταριών, αναφέρεται ακόμη ότι “θα επιδιωχθεί η επέκταση του εγκεκριμένου σχήματος κατά 500-1.000 MW το 2027”, θα γίνει προσπάθεια επέκτασης του εγκεκριμένου σχήματος ανταγωνιστικών διαδικασιών υποβολής προσφορών έως το 2025 (SA 60064), το οποίο στοχεύει, για το χρονικό διάστημα από το 2022 έως και το 2024, στην εγκατάσταση  200 MW χερσαίων αιολικών και φωτοβολταϊκών πάρκων με αποθήκευση (συσσωρευτές) ώστε να ενισχυθούν συνολικά 1.000 MW τέτοιων σταθμών, θα εγκατασταθούν φωτοβολταϊκά και αιολικά με μπαταρίες ισχύος 100 MW στην Κρήτη και, όπως προαναφέρθηκε, τα φωτοβολταϊκά συστήματα με μπαταρίες στον κτιριακό τομέα που περιγράφει το σχέδιο ΕΣΕΚ ανέρχονται σε 1.000 MW (δηλαδή περίπου 500-1.000 MW μπαταριών).
Αθροιστικά δηλαδή, ακόμη κι αν δεν συνυπολογίσουμε άλλα έργα (κυρίως “πίσω από τον μετρητή”), καταλήγουμε σε εγκατεστημένη ισχύ μπαταριών  που μπορεί να φτάσει τα 4.100 MW το 2030».

Σοβαρά ζητήματα οικονομικής βιωσιμότητας των μονάδων ορυκτού αερίου

Με βάση το σχέδιο ΕΣΕΚ, προβλέπονται 7,7 GW μονάδων ορυκτού αερίου με συμβολή στην ηλεκτροπαραγωγή 12,1 TWh το 2030 (μέσο capacity factor 17,9%). Είναι σαφές κατά τον σύνδεσμο ότι «η διατήρηση τόσων μονάδων για τόσο μικρή συμβολή, θέτει σοβαρά ζητήματα οικονομικής βιωσιμότητας των μονάδων αυτών» καθώς συνεπάγεται περαιτέρω επιβάρυνση των καταναλωτών. Επιπροσθέτως, σημειώνεται ότι η πρόσφατη έκθεση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (27.7.2023), προκρίνει την υιοθέτηση τέτοιων μηχανισμών για μονάδες αποθήκευσης και ηλεκτροπαραγωγή μη ορυκτής προέλευσης.

Σε ό,τι αφορά τη χρήση του αερίου στον κτιριακό τομέα, επισημαίνονται τα εξής: «Εκφράζουμε τις επιφυλάξεις μας τόσο για τον βαθμό όσο και για τον ρυθμό διείσδυσης των ανανεώσιμων αερίων στα δίκτυα της χώρας, και θεωρούμε ότι οι πρόσφατα εξαγγελθείσες νέες επεκτάσεις των δικτύων (κόστους πολλών εκατοντάδων εκατομμυρίων) θα απαξιωθούν σχετικά σύντομα.
Την ίδια ώρα, οι καταναλωτές θα επιφορτιστούν με σχετικό εξοπλισμό καύσης αερίου, αντί να στραφούν από σήμερα σε συστήματα θέρμανσης με αποδοτικές αντλίες θερμότητας. Θυμίζουμε επίσης ότι πολλές ευρωπαϊκές χώρες έχουν προχωρήσει ήδη σε απαγόρευση χρήσης ορυκτού αερίου σε νέες ή εκσυγχρονιζόμενες εγκαταστάσεις θέρμανσης και στρέφονται στον εξηλεκτρισμό της θέρμανσης με αντλίες θερμότητας».

Το πράσινο υδρογόνο να χρησιμοποιηθεί πρωτίστως σε βιομηχανικές εφαρμογές

Το πράσινο υδρογόνο, όπως υπογραμμίζεται στην ανακοίνωση, θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί εκεί όπου δεν υπάρχουν καταλληλότερες και φθηνότερες λύσεις και πρωτίστως σε βιομηχανικές εφαρμογές. Όπως εξηγεί ο σύνδεσμος, η χρήση του σε συστήματα θέρμανσης κτιρίων είναι αντιοικονομική (όπως καταδεικνύουν όλες σχεδόν οι σχετικές μελέτες διεθνώς), ενώ και η χρήση του στην ηλεκτροπαραγωγή είναι προβληματική λόγω κόστους και χαμηλού συνολικού βαθμού απόδοσης. Παρόλα αυτά, συμπληρώνει ο σύνδεσμος, σαφώς υπάρχει χώρος για εφαρμογές υδρογόνου και η χώρα δεν θα πρέπει να μείνει εκτός αυτής της νέας αγοράς.

Τα θετικά μέτρα πολιτικής

Ο σύνδεσμος βρίσκει θετικά τα εξής μέτρα πολιτικής από το σχέδιο ΕΣΕΚ:

  • Αύξηση του στόχου για εγκατάσταση φωτοβολταϊκών με αποθήκευση (συσσωρευτές) στα 100.000 συστήματα συνολικής ισχύος 1.000 MW.
  • Επέκταση ως προς την ισχύ που θα δημοπρατηθεί για σταθμούς ΑΠΕ με αποθήκευση από 200 MW σε 1.000 MW.
  • Εφαρμογή του σχήματος πράσινης δεξαμενής (green pool) μέσω του οποίου αναμένεται η εγκατάσταση χερσαίων αιολικών και φωτοβολταϊκών πάρκων ισχύος 4.000 MW για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών μεγάλων ενεργοβόρων βιομηχανιών μέσω διμερών συμβολαίων αγοροπωλησίας (Power Purchase Agreements – PPAs) πράσινης ενέργειας.
  • Παροχή κρατικής εγγύησης στις συναπτόμενες διμερείς συμβάσεις, ώστε να καλυφθεί το ρίσκο αντισυμβαλλόμενου και να διευκολυνθεί η σύναψη PPAs και από μικρότερους αγοραστές.
  • Μηχανισμός αμοιβής διαθεσιμότητας ισχύος για την παροχή υπηρεσιών ευελιξίας και εφεδρειών με έμφαση την αποθήκευση, την απόκριση της ζήτησης και την παροχή υπηρεσιών μεγάλης ανόδου ή καθόδου φορτίου (χωρίς όμως συμμετοχή συμβατικών μονάδων ορυκτών καυσίμων).
  • Εξειδικευμένο πρόγραμμα στήριξης της διείσδυσης αντλιών θερμότητας (ει δυνατόν σε συνδυασμό με φωτοβολταϊκά για αυτοκατανάλωση).
29 Αυγούστου, 2023

Eurostat: Σε εμπορικό πλεόνασμα ενός δισεκ. ευρώ ξανά η ΕΕ το β’ τρίμηνο

by EnergyUp 29 Αυγούστου, 2023

Το δεύτερο τρίμηνο του 2023, το εμπορικό ισοζύγιο της ΕΕ επέστρεψε σε πλεόνασμα 1 δισεκατομμυρίου ευρώ, κυρίως λόγω της πτώσης των τιμών της ενέργειας, μετά από έξι τρίμηνα καταγραφής ελλείμματος, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat που δόθηκαν στην δημοσιότητα.
Πρόσφατα εμπορικά στοιχεία δείχνουν ότι το δεύτερο τρίμηνο του 2023, οι εξαγωγές μειώθηκαν κατά 2% και οι εισαγωγές κατά 3,5%, οδηγώντας σε μικρό εμπορικό πλεόνασμα ύψους 1 δισ. ευρώ. Αυτό δείχνει μια σαφή βελτίωση από το έλλειμμα των 155 δισ. ευρώ που καταγράφηκε το τρίτο τρίμηνο του 2022, το υψηλότερο επίπεδο ελλείμματος από το 2019.
Η μείωση των εισαγωγών εκτός ΕΕ το δεύτερο τρίμηνο του 2023 σχετιζόταν με πτώση 15,6% της ενέργειας και μείωση 10,9% στις πρώτες ύλες, σε σύγκριση με το πρώτο τρίμηνο του 2023. Όσον αφορά τις εξαγωγές, όλοι οι τομείς παρουσίασαν πτώση, εκτός για τα μηχανήματα και οχήματα (+2,5%). Οι μεγαλύτερες μειώσεις στις εξαγωγές σημειώθηκαν στην ενέργεια (-22,5%) και τις πρώτες ύλες (-9,3%).

Το δεύτερο τρίμηνο του 2023, η ΕΕ είχε εμπορικό πλεόνασμα 15,6 δισ. ευρώ για τρόφιμα, ποτά και καπνό και 48,5 δισ. ευρώ για χημικά προϊόντα.

Το δεύτερο τρίμηνο του 2023, το εμπορικό ισοζύγιο μηχανημάτων και οχημάτων αυξήθηκε για τρίτο συνεχόμενο τρίμηνο, φτάνοντας τα 52,4 δισ. ευρώ. Η αξία εξακολουθεί να μην πλησιάζει την υψηλότερη αξία που καταγράφηκε το πρώτο τρίμηνο του 2019 (60,7 δισ. ευρώ).

Όσον αφορά την ενέργεια, το εμπορικό ισοζύγιο βελτιώθηκε από έλλειμμα -115,3 δισ. ευρώ το πρώτο τρίμηνο του έτους σε -100 δισ. ευρώ το δεύτερο τρίμηνο.

29 Αυγούστου, 2023

Στη Νορβηγία, το μεγαλύτερο πλωτό αιολικό πάρκο στον κόσμο

by EnergyUp 28 Αυγούστου, 2023

Την Τετάρτη, εγκαινιάσθηκε στη Νορβηγία, το μεγαλύτερο πλωτό αιολικό πάρκο στον κόσμο, στη Βόρεια Θάλασσα.

Η εγκατάσταση Hywind Tampen αποτελείται από 11 ανεμογεννήτριες που παράγουν έως και 8,6 μεγαβάτ η καθεμία, παρέχοντας σε πέντε γειτονικές πλατφόρμες πετρελαίου και φυσικού αερίου περίπου το 35% των ενεργειακών τους αναγκών.

Το κοίτασμα που βρίσκεται σε απόσταση περίπου 140 χιλιομέτρων ανοιχτά της θάλασσας άρχισε να παράγει στα τέλη του περασμένου έτους, αλλά εγκαινιάστηκε επίσημα την Τετάρτη από τον Νορβηγό πρίγκιπα διάδοχο Χάακον και τον πρωθυπουργό Γιόνας Γκαρ Στόρε.

«Εμείς και οι Ευρωπαίοι χρειαζόμαστε όλοι περισσότερη ηλεκτρική ενέργεια. Ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει ενισχύσει αυτή την κατάσταση», δήλωσε ο Στόρε, τον οποίο επικαλείται το νορβηγικό πρακτορείο NTB.

«Αυτή η ηλεκτρική ενέργεια πρέπει να προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές αν η Ευρώπη θέλει να επιτύχει τους κλιματικούς της στόχους», είπε.

Σε αντίθεση με τις υπεράκτιες ανεμογεννήτριες που είναι στερεωμένες στον πυθμένα της θάλασσας, οι πλωτές ανεμογεννήτριες είναι, όπως υποδηλώνει και το όνομά τους, τοποθετημένες σε μια πλωτή κατασκευή που αγκυρώνεται στον πυθμένα της θάλασσας.

Αυτό καθιστά δυνατή την εγκατάστασή τους σε βαθύτερα νερά και σε μεγαλύτερη απόσταση από την ακτή, όπου οι άνεμοι είναι πιο σταθεροί και ισχυρότεροι. Ωστόσο, η κατασκευή τους είναι πιο δαπανηρή.

Η κατασκευή του Hywind Tampen, σε βάθος μεταξύ 260 και 300 μέτρων, κόστισε περίπου 7,4 δισεκατομμύρια κορώνες (636 εκατομμύρια ευρώ).

«Ναι, είναι ακριβό, αλλά κάποιος πρέπει να δείξει το δρόμο», δήλωσε ο πρωθυπουργός.

Το έργο ανήκει στους κρατικούς πετρελαϊκούς ομίλους Equinor και Petoro της Νορβηγίας.

28 Αυγούστου, 2023

Αντιδράσεις για την απόφαση της Ιαπωνίας να απορρίψει στη θάλασσα τα ραδιενεργά νερά

by EnergyUp 28 Αυγούστου, 2023

Νοτιοκορεάτες βουλευτές σε διαμαρτυρία κατά της απόρριψης ραδιενεργών υδάτων στον Ειρηνικό (AP Photo)

Σε συνέντευξη τύπου την Κυριακή οι ιαπωνικές αρχές διαβεβαίωσαν ότι παρά την έναρξη τη απόρριψης των επεξεργασμένων υδάτων από το πυρηνικό εργοστάσιο της Φουκουσίμα στο ωκεανό, τα επίπεδα ραδιενεργών ισοτόπων στη θάλασσα βρίσκονται χαμηλότερα από τα επιτρεπόμενα όρια. Σύμφωνα με το πρακτορείο ειδήσεων Κυόντο, το τρίτιο, που είναι το μοναδικό ισότοπο που δεν εξαλείφθηκε μετά την επεξεργασία των μολυσμένων υδάτων, βρίσκεται σε συγκεντρώσεις πολύ χαμηλότερες των επιτρεπτών ορίων, ενώ ο υπουργός Περιβάλλοντος Ακιχίρο Νισιμούρα επανέλαβε ότι οι κρατικές αρχές της Ιαπωνίας θα παρακολουθούν στενά τη διαδικασία, προσφέροντας υψηλά επίπεδα διαφάνειας, αξιοπιστίας και αντικειμενικότητας.

Την ίδια στιγμή, εντείνονται οι ανησυχίες και οι αντιδράσεις σε διεθνές επίπεδο, και κυρίως στις γειτονικές χώρες,

για την απόφαση της Ιαπωνίας να απορρίψει στη θάλασσα τα ραδιενεργά νερά της Φουκουσίμα. Στη γειτονική Κίνα αυξάνονται οι εκκλήσεις για μποϊκοτάζ σε προϊόντα από τη χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου, ενώ η ιαπωνική πρεσβεία στο Πεκίνο ζήτησε από τις τοπικές αρχές την ενίσχυση της ασφάλειας της διπλωματικής αντιπροσωπείας. Την ίδια ώρα, σε επεισοδιακές διαδηλώσεις διαμαρτυρίας έξω από της πρεσβεία της Ιαπωνίας στη Σεούλ, η νοτιοκορεάτικη αστυνομία συνέλαβε 16 άτομα που προσπάθησαν να εισέλθουν στο κτίριο.

Στην τελευταία συνεδρίαση του Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών την περασμένη Παρασκευή, ο αναπληρωτής εκπρόσωπος της Κίνας Γκενγκ Σουάνγκ χαρακτήρισε τις ιαπωνικές πρωτοβουλίες ως «εξαιρετικά εγωιστικές και ανεύθυνες» και υποστήριξε ότι η έκθεση του Διεθνούς Οργανισμού Ατομικής Ενέργειας, η οποία εγκρίνει την απόρριψη των μολυσμένων υδάτων στη θάλασσα, εντούτοις δεν απαλλάσσει την Ιαπωνία από την ηθική ευθύνη που θα έχει λόγω των περιβαλλοντικών επιπτώσεων της όλης διαδικασίας.

28 Αυγούστου, 2023

Παύλος Μαρινάκης: Μόνιμη αύξηση του εισοδήματος των πολιτών – Η Ελλάδα ενισχύεται γεωπολιτικά

by EnergyUp 28 Αυγούστου, 2023

Υ

Άμεσα οι αποζημιώσεις στους πληγέντες από τις μεγάλες πυρκαγιές – Την Πέμπτη η συζήτηση στη Βουλή σε επίπεδο αρχηγών κομμάτων.

“Σε όλα τα θέματα η απάντηση είναι η εφαρμογή του νόμου” τόνισε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης κατά τη σημερινή ενημέρωση των πολιτικών συντακτών, απαντώντας σε ερώτημα για τις εξελίξεις στον Έβρο και τα φαινόμενα αυτοδικίας πολιτών. Ο κ.Μαρινάκης είπε ότι είναι “υποχρέωση των Αρχών να κάνουν τη δουλειά τους και αυτό κάνουν”. Προσέθεσε ότι γίνονται καθημερινά γίνονται δεκάδες συλλήψεις παράτυπων μεταναστών που κάποιες μέρες ξεπερνούν τις 100, και τόνισε ότι υπάρχει σχέδιο φύλαξης συνόρων.

Στόχος της κυβέρνησης είναι η προστασία των συνόρων της χώρας και ο σεβασμός των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, και το Λιμενικό υπερέβη εαυτόν και σώζει καθημερινά ανθρώπινες ζωές, επισήμανε ο κ.Μαρινάκης.

“Μεγαλύτερη σημασία για εμάς έχει η μόνιμη αύξηση του εισοδήματος των πολιτών. Ο κύριος στόχος μας είναι αυτός” είπε ο κ. Μαρινάκης απαντώντας σε ερωτήσεις σχετικά με την ενδεχόμενη λήψη μέτρων στήριξης των νοικοκυριών.

 

Αναλυτικά, η Εισαγωγική Τοποθέτηση του Κυβερνητικού Εκπροσώπου ΠαύλουΜαρινάκη

Καλό μεσημέρι,

Συνεχίζεται και σήμερα η προσπάθεια για την κατάσβεση των πυρκαγιών. Όσες εστίες έχουν παραμείνει ενεργές, δείχνουν με τα ως τώρα δεδομένα ελεγχόμενες. Στο μέτωπο του Έβρου και της Ροδόπης συνεχίζονται οι προσπάθειες για την κατάσβεση. Χθες μόνο ξέσπασαν 49 νέες εστίες και η Πυροσβεστική είχε συνολικά να αντιμετωπίσει 105 πυρκαγιές Πανελλαδικά.

Η Πυροσβεστική υπηρεσία μαζί με τη συνδρομή του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας συνεχίζουν να επιχειρούν. Το έργο της Πυροσβεστικής συνδράμουν δυνάμεις από την Κύπρο, τη Γερμανία, τη Σουηδία, την Τσεχία, τη Ρουμανία, τη Βουλγαρία και τη Σλοβακία.

Ο κίνδυνος παραμένει υψηλός γι’ αυτό το λόγο οι Πυροσβεστικές Υπηρεσίες παραμένουν σε κατάσταση επιφυλακής.

Πρόκειται για το δυσκολότερο καλοκαίρι από άποψη κλιματολογικών συνθηκών, κάτι που δυσχεραίνει πολύ το έργο των αρχών και την αντιμετώπιση των πυρκαγιών που ξεσπούν είτε λόγω των συνθηκών είτε κάποιες εξ’ αιτίας εγκληματικών ενεργειών εμπρησμού.

Η πολιτεία βρίσκεται σε συνεχή επαγρύπνηση, για την έγκαιρη αντιμετώπιση των εστιών πυρκαγιάς,αλλά και της αποκατάστασης των ζημιών.

Αυτοψία στο μέτωπο της πυρκαγιάς στον Έβρο πραγματοποίησε ο Υπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας Βασίλης Κικίλιας χθες, ενώ συμμετείχε σε σύσκεψη για τα ενεργά μέτωπα και την αντιμετώπισή τους.

Κυβερνητικό κλιμάκιο μετέβη σήμερα στην περιοχή αποτελούμενο από τον Υπουργό Επικρατείας Μάκη Βορίδη, τον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη Γιάννη Οικονόμου, τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Λευτέρη Αυγενάκη, τον Αναπληρωτή Υπουργό Εσωτερικών Θοδωρή Λιβάνιο, τον Υφυπουργό Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας Χρήστο Τριαντόπουλο και τον Υφυπουργό Εσωτερικών αρμόδιο για θέματα Μακεδονίας-Θράκης Στάθη Κωνσταντινίδη. Στον Έβρο μαζί με τα στελέχη της Κυβέρνησης βρίσκεται και ο αρχηγός ΓΕΕΘΑ Στρατηγός Κωνσταντίνος Φλώρος.

Θα πραγματοποιηθεί αυτοψία στις πληγείσες περιοχές, ενώ τα μέλη της Κυβέρνησης θα ενημερωθούν για την εικόνα της πυρκαγιάς και την πρόβλεψη για την πορεία της.

Όλος ο κρατικός μηχανισμός βρίσκεται συνεχώς στην πρώτη γραμμή καθ’ όλη την αντιπυρική περίοδο, με στόχο την προστασία πρωτίστως της ανθρώπινης ζωής, των περιουσιών των πολιτών, των κρίσιμων υποδομών και του φυσικού περιβάλλοντος.

Η διασφάλιση των υπέρτατων αυτών αγαθών είναι απόλυτη προτεραιότητα για την Κυβέρνηση και τον Πρωθυπουργό και συνεχίζουμε καθημερινά την προσπάθεια μαζί με όλα τα σώματα ασφαλείας για την προστασία τους.

Την προσεχή Πέμπτη θα πραγματοποιηθεί συζήτηση προ ημερησίας διάταξης σε επίπεδο αρχηγών κομμάτων όπου ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης θα αναφερθεί εκτενώς σε όλα τα στοιχεία γύρω από την αντιπυρική περίοδο, τις πυρκαγιές που έπληξαν τη χώρα μας, αλλά και προτάσεις για την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση των πυρκαγιών στο νέο κλιματολογικό περιβάλλον που αντιμετωπίζει ο πλανήτης.

Αναμένουμε να γίνει ένας γόνιμος διάλογος με στόχο την κατάθεση προτάσεων προς όφελος των πολιτών και της χώρας μας και την προστασία τους απέναντι σε τέτοια ακραία φαινόμενα.

Την Παρασκευή 25 Αυγούστου καταβλήθηκε, η εφάπαξ έκτακτη οικονομική ενίσχυση, ως πρώτη αρωγή, έναντι στεγαστικής συνδρομής σε ιδιοκτήτες που επλήγησαν από τις πυρκαγιές που εκδηλώθηκαν από την 17η έως και την 31η Ιουλίου. Συνολικά καταβλήθηκαν 876.378,43 ευρώ σε 167 δικαιούχους.

Δεσμευθήκαμε πως η διαδικασία των αποζημιώσεων και των αποκαταστάσεων θα κινηθεί με ταχύτητα και το κάναμε πράξη. Η διαδικασία της καταγραφής, αυτοψίας και αποζημίωσης από τα αρμόδια κλιμάκια του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας θα ολοκληρωθεί με την ίδια ταχύτητα και αυτή τη φορά, προκειμένου να μπορέσουν οι πολίτες να αποζημιωθούν το γρηγορότερο δυνατόν.

Ήδη, όπως έχω αναφέρει ξανά, οι αυτοψίες και οι καταγραφές ζημιών που αφορούν αυτό το δεύτερο ιδιαίτερα δύσκολο κύμα πυρκαγιών έχουν ήδη ξεκινήσει.

Από την Παρασκευή έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση το νέο νομοσχέδιο του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης το οποίο με μια σειρά ρυθμίσεων στοχεύει στην διαφάνεια στις εργασιακές σχέσεις, στην αντιμετώπιση της «μαύρης» και αδήλωτης ή υποδηλωμένης εργασίας, την προστασία των δικαιωμάτων των εργαζομένων και την στήριξή τους σε ένα διαρκώς εξελισσόμενο εργασιακό περιβάλλον.

Η προστασία των εργαζομένων και των εργασιακών τους δικαιωμάτων είναι ζητήματα ύψιστηςπροτεραιότητας για την Κυβέρνηση και το νομοσχέδιο αυτό με τις διατάξεις που προβλέπει το αποδεικνύει πέρα από κάθε αμφιβολία.

Την Παρασκευή κατατέθηκε στη Βουλή, μετά την ολοκλήρωση της δημόσιας διαβούλευσης, το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών για τη διαφάνεια και την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής μέσα από ψηφιακές πλατφόρμες. Το νομοσχέδιο προβλέπει ρυθμίσεις με τις οποίες οι ψηφιακές πλατφόρμες υποχρεώνονται να διαβιβάζουν στην ΑΑΔΕ τα δεδομένα των συναλλαγών που πραγματοποιούν οι χρήστες τους, διασταυρώσεις στοιχείων και πρόβλεψη για κοινούς και ταυτόχρονους ελέγχους με τις φορολογικές αρχές των άλλων κρατών – μελών της Ε.Ε.

Τα νέα ψηφιακά εργαλεία βοηθούν στην βελτίωση της διαφάνειας και της αποτελεσματικότητας του ελεγκτικού μηχανισμού και στην αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και διευκολύνουν τους ελέγχους.

Ήδη από την ΑΑΔΕ οι έλεγχοι κατά της φοροδιαφυγής συνεχίζονται με αμείωτο ρυθμό, ενώ βούληση του Υπουργείου και της Κυβέρνησης είναι να ενταθούν ακόμα περισσότερο με στόχο την πάταξη τέτοιων φαινομένων.

Η τήρηση της νομιμότητας θα διασφαλιστεί με κάθε τρόπο παντού, οι έλεγχοι θα συνεχιστούν και οι διοικητικές ποινές θα επιβάλλονται χωρίς εκπτώσεις και εξαιρέσεις.

Είδαμε πως ήδη εισπράχθηκε το πρόστιμο που επιβλήθηκε σε τρεις μεγάλες εταιρείες εμπορίας ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών.

Στις παραλίες έχουν πραγματοποιηθεί πάνω από 2500 έλεγχοι, ενώ αναλυτικά τα στοιχεία θα δοθούν από το αρμόδιο Υπουργείο τις επόμενες ημέρες.

Η ΑΑΔΕ συνεχίζει τους ελέγχους για την φοροδιαφυγή. Ήδη όπως είδαμε 43 καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος έκλεισαν για κάποιες ημέρες και καλούνται να καταβάλουν πρόστιμα για μη έκδοση φορολογικών αποδείξεων συνολικού τζίρου 1,5 εκ. ευρώ.

Υπενθυμίζουμε ότι, με στόχο την προστασία των εργαζομένων, πρόστιμα επιβλήθηκαν και σε αλυσίδες διανομής οι οποίες παρέβησαν την νομοθεσία τις ημέρες του καύσωνα.  

Στο πεδίο των κατειλημμένων χώρων μετά από την επέμβαση της ΕΛΑΣ (όπως είδαμε και τις προηγούμενες μέρες να συμβαίνει στο κέντρο της Αθήνας), αυτοί αποδίδονται στους νόμιμους ιδιοκτήτες τους και οι επιχειρήσεις αυτές θα συνεχιστούν όπου και όποτε τίθεται ζήτημα παράνομης κατάληψης σε ξένη ιδιοκτησία.

Και βέβαια στο μέτωπο της οπαδικής βίας γίνονται συνεχείς έλεγχοι και σε γήπεδα πριν από την έναρξη των αγώνων, αλλά και σε συνδέσμους φιλάθλων, όπως δεσμεύθηκε ο Πρωθυπουργός. Όπου εντοπίστηκαν παραβάσεις έγιναν συλλήψεις και οι υποθέσεις πήραν το δρόμο της δικαιοσύνης.

Είναι μια διαρκής διαδικασία, η οποία δεν εξαντλείται προφανώς σε 1 ή 2 εβδομάδες και θα συνεχιστεί με ακόμα πιο δυναμικό ρυθμό.

Παράλληλα, στο πλαίσιο της ΕΔΕ που διενεργείται μετά τα επεισόδια στην Ν. Φιλαδέλφεια που οδήγησαν στη δολοφονία του Μιχάλη Κατσουρή εντοπίστηκαν ευθύνες στην πορεία της διερεύνησης της υπόθεσης και ως εκ τούτου μετακινούνται -σε συνέχεια των άλλων επτά μετακινήσεων που έγιναν στις 8 Αυγούστου- πέντε Ανώτατοι και Ανώτεροι Αξιωματικοί της Ελληνικής Αστυνομίας (δύο Ταξίαρχοι και τρεις Αστυνομικοί Διευθυντές), μέχρι τη λήψη της οριστικής απόφασης από τα αρμόδια πειθαρχικά όργανα.

Έχουμε μια επιτυχή έναρξη του πρωταθλήματος με ταυτόχρονα σημαντική παρουσία των ομάδων μας εκτός συνόρων και η Πολιτεία θα συνεχίσει να προστατεύει τους πολίτες, τους φιλάθλους και τον αθλητισμό. Σ’ αυτό δεν θα κάνουμε ούτε ένα βήμα πίσω.

Την Παρασκευή 15 Σεπτεμβρίου 2023 ανοίγει ο επόμενος κύκλος αιτήσεων του Market Pass με στόχο την ελάφρυνση των νοικοκυριών από το αυξημένο κόστος αγορών, ιδίως ειδών διατροφής. Οι πολίτες μπορούν να υποβάλουν αιτήσεις είτε μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας vouchers.gov.gr είτε μέσω των Κ.Ε.Π. από την Παρασκευή 15 Σεπτεμβρίου 2023 έως και την Τρίτη 31 Οκτωβρίου 2023 για τη λήψη της οικονομικής ενίσχυσης για τους μήνες Αύγουστο, Σεπτέμβριο και Οκτώβριο 2023.

Τονίζεται ότι για τους δικαιούχους που είχαν ήδη λάβει την οικονομική ενίσχυση τους προηγούμενους μήνες δεν απαιτείται εκ νέου υποβολή της αίτησης.

Επιπλέον, από την ερχόμενη εβδομάδα και μέχρι τις αρχές Οκτωβρίου (3/10), ενόψει της νέας σχολικής χρονιάς, πέραν του πλαφόν στο περιθώριο κέρδους, δημιουργείται για πρώτη φορά και το «Καλάθι των Σχολικών Ειδών», πρωτοβουλία στην οποία έχουν δεσμευτεί να μετέχουν τόσο οι αλυσίδες σούπερμάρκετ, όσο και μεγάλες αλυσίδες που διακινούν σημαντικό όγκο από τα σχολικά είδη.

Στηρίζουμε έμπρακτα την ελληνική οικογένεια και τους μαθητές μας, όποτε υπάρχει ανάγκη.

Από σήμερα Δευτέρα 28 Αυγούστου μπαίνει τέλος στις μεταμεσονύκτιες ουρές ντροπής και τις χειρόγραφες τοιχοκολλημένες λίστες στο Κτηματολογικό Γραφείο Αθηνών.

Συνεπής στη δέσμευσή της η Κυβέρνηση και το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης έθεσαναπό χθες το βράδυ σε λειτουργία την εφαρμογή και οι πολίτες εκδίδουν πλέον αριθμό προτεραιότητας ψηφιακά.

Σύντομα το μέτρο θα επεκταθεί και σε άλλα γραφεία της Αττικής, της Θεσσαλονίκης και όλης της χώρας.

Είναι ένα πρώτο, μεταβατικό βήμα, οδεύοντας προς την πλήρη ψηφιοποίηση στο Κτηματολόγιο και τις μεταβιβάσεις ακινήτων.

Στις 3 τα ξημερώματα εντοπίστηκαν ανοιχτά της Σάμου από το Λιμενικό Σώμα, δύο άτομα, μια γυναίκα και ένα μωρό, χωρίς τις αισθήσεις τους. Έγινε και στους δύο καρδιοπνευμονική αναζωογόνηση με αποτέλεσμα το μωρό να σωθεί, δυστυχώς όμως η άτυχη γυναίκα κατέληξε.

Στις 6 τα ξημερώματα, σε Τουρκικά χωρικά ύδατα ανοιχτά της Λέσβου, το Λιμενικό Σώμα διέσωσε 23 άτομα. Δυστυχώς, παρά τις πρώτες βοήθειες που τους παρασχέθηκαν, τα 4 εξ’ αυτών κατέληξαν. Σύμφωνα με τον Ιατροδικαστή πρόκειται για ένα αγόρι 8 ετών, και τρία κορίτσια 14 ετών, 8 ετών και 11 μηνών.

Εκφράζουμε τη βαθύτατη θλίψη μας για την απώλεια των συνανθρώπων μας. Κάθε μέρα οι γυναίκες και οι άνδρες του ελληνικού Λιμενικού Σώματος κάνουν υπεράνθρωπες προσπάθειες για να σώσουν ανθρώπινες ζωές. Είναι επιτακτική ανάγκη τα άθλια δίκτυα λαθροδιακινητών,που εκμεταλλεύονται ταλαιπωρημένους ανθρώπους να χτυπηθούν στη ρίζα τους.

Αύριο Τρίτη 29 Αυγούστου, θα πραγματοποιηθεί στο Μέγαρο Μαξίμου υπό τον Πρωθυπουργό σύσκεψη με θέμα την αποκατάσταση των δασών του Έβρου και της Πάρνηθας με την συμμετοχή της πολιτικής ηγεσίας των Υπουργείων Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας.

Μεθαύριο, Τετάρτη 30 Αυγούστου ο Πρωθυπουργός θα μεταβεί στην Θεσσαλονίκη όπου, ενόψει της έναρξης της Διεθνούς Έκθεσης, θα πραγματοποιήσει συναντήσεις με παραγωγικούς φορείς και φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Την Πέμπτη 31 Αυγούστου, όπως σας ανέφερα και νωρίτερα, ο Πρωθυπουργός θα μιλήσει στη Βουλή στην προ ημερησίας διατάξεως συζήτηση σε επίπεδο αρχηγών κομμάτων για το ζήτημα των πυρκαγιών.

Την ίδια ημέρα ο Πρωθυπουργός θα υποδεχθεί την Ιταλίδα Πρωθυπουργό Georgia Meloni για μια επίσκεψη εργασίας. Θα συζητηθούν διμερή και περιφερειακά ζητήματα και θέματα ευρωπαϊκής ατζέντας.

Την Παρασκευή 1η Σεπτεμβρίου θα πραγματοποιηθεί στο Μέγαρο Μαξίμου συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου, ενώ το απόγευμα της ίδιας μέρας ο Πρωθυπουργός θα μεταβεί στη Ρόδογια να διαπιστώσει την πορεία καταγραφής και αποκατάστασης των ζημιών από τις πυρκαγιές και θα συναντηθεί με παραγωγικούς φορείς και φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και εκπροσώπους του μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας.

28 Αυγούστου, 2023

Μπραντ Σμιθ: Όχι στα ίδια λάθη που έκανε ο κλάδος της τεχνολογίας στην αρχή της εποχής των μέσων κοινωνικής δικτύωσης

by EnergyUp 26 Αυγούστου, 2023

Η ιλιγγιώδης ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης κινδυνεύει να επαναλάβει τα λάθη που έκανε ο κλάδος της τεχνολογίας στην αρχή της εποχής των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, δήλωσε ο πρόεδρος της Microsoft Μπραντ Σμιθ σε επιχειρηματικό φόρουμ την Παρασκευή.

Οι ραγδαίες εξελίξεις στην τεχνητή νοημοσύνη έχουν εγείρει παγκόσμια ανησυχία σχετικά με τις δυνατότητες της τεχνολογίας για παραπληροφόρηση, κακή χρήση και αναταραχή στην αγορά εργασίας. Αλλά ο Σμιθ είπε ότι αυτοί οι φόβοι δεν υιοθετούνται από τους προγραμματιστές, η αισιοδοξία των οποίων του θύμισε τα πρώτα χρόνια των πλατφορμών κοινωνικής δικτύωσης. Τότε, η βιομηχανία της τεχνολογίας εμφάνιζε «”υπερβολική ευφορία” για όλα τα καλά πράγματα που θα έφερναν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στον κόσμο — και υπήρξαν πολλά — χωρίς να σκεφτεί επίσης τους κινδύνους», είπε.

«Πρέπει να έχουμε ανοιχτά μάτια, πρέπει να είμαστε ενθουσιασμένοι με τις ευκαιρίες, αλλά σκεπτόμενοι, ίσως ακόμη και να ανησυχούμε για τα αρνητικά. Και πρέπει να κατασκευάσουμε τα προστατευτικά κιγκλιδώματα από την αρχή», πρόσθεσε.

Η άνοδος της τεχνητής νοημοσύνης έχει προκαλέσει ενθουσιασμό και ανησυχίες σχετικά με τις δυνατότητές της να βελτιώσει ή να αντικαταστήσει εργασίες που εκτελούνται από ανθρώπους. Τα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης έχουν αναπτύξει τους τελευταίους μήνες την ικανότητα να δημιουργούν δοκίμια, να δημιουργούν ρεαλιστικές εικόνες, να μιμούνται φωνές διάσημων τραγουδιστών ή ακόμη και να περνούν ιατρικές εξετάσεις, μεταξύ πολλών άλλων.

Ωστόσο, υπάρχουν επίσης ανησυχίες ότι τα συστήματα αυτά θα μπορούσαν να πλημμυρίσουν το Διαδίκτυο με παραπληροφόρηση, ότι οι μεροληπτικοί αλγόριθμοι θα παράγουν ρατσιστικό υλικό ή ότι η αυτοματοποίηση που βασίζεται στην τεχνητή νοημοσύνη θα μπορούσε να καταστρέψει ολόκληρες βιομηχανίες. Μια έκθεση των Ηνωμένων Εθνών αυτή την εβδομάδα ανέφερε ότι η τεχνητή νοημοσύνη είναι πιο πιθανό να αυξήσει τις θέσεις εργασίας παρά να τις καταστρέψει, προσθέτοντας ωστόσο ότι η τεχνολογία θα άλλαζε την ένταση εργασίας και την αυτονομία των εργαζομένων. Ανέφερε επίσης ότι οι επιπτώσεις της τεχνολογίας θα διαφέρουν πολύ μεταξύ επαγγελμάτων και περιοχών, με τους υπαλλήλους γραφείου και τις γυναίκες να επηρεάζονται περισσότερο από τις αλλαγές.

Ο Σμιθ είπε ότι είναι σαφές ότι το κοινό «θέλει να είναι σίγουρο ότι αυτή η νέα τεχνολογία θα παραμείνει υπό τον ανθρώπινο έλεγχο». Ο διευθύνων σύμβουλος της Mastercard Μάικλ Μίμπαχ δήλωσε ότι οι εταιρείες πρέπει να οικοδομήσουν εμπιστοσύνη στη χρήση της τεχνολογίας και να λάβουν μέτρα για την αντιμετώπιση ζητημάτων όπως η προκατάληψη. Αλλά είπε επίσης ότι πιστεύει ότι οι κίνδυνοι γύρω από την τεχνητή νοημοσύνη «δεν είναι τρομερά νέοι» και δεν θα πρέπει να εμποδίζουν την περαιτέρω ανάπτυξη της τεχνολογίας. «Φυσικά η ρύθμιση θα μείνει πίσω», είπε. «Αλλά αυτό δεν πρέπει να μας επιβραδύνει». Και οι δύο άνδρες μίλησαν στο Νέο Δελχί μαζί με άλλους ηγέτες της παγκόσμιας βιομηχανίας σε μια συνάντηση που χρησιμεύει ως προοίμιο για τη σύνοδο κορυφής της G20 τον επόμενο μήνα στην ινδική πρωτεύουσα.

Πηγή: AFP

26 Αυγούστου, 2023

Οι διεθνείς οίκοι ανανεώνουν την «ψήφο εμπιστοσύνης» στο ελληνικό χρηματιστήριο και τις τράπεζες

by EnergyUp 26 Αυγούστου, 2023

Μετά από ένα ράλι «πρωταθλητισμού» η χρηματιστηριακή αγορά, τον Αύγουστο δείχνει σημάδια κόπωσης. Όμως την ίδια ώρα οι ξένοι επενδυτικοί οίκοι ανανεώνουν την «ψήφο εμπιστοσύνης» προς το ελληνικό χρηματιστήριο και για τις ελληνικές τράπεζες.

Η JP Morgan προβλέπει συνέχιση του ράλι της ελληνικής χρηματιστηριακής αγοράς, λόγω της σταθερής δυναμικής στις τράπεζες, τις ελκυστικές αποτιμήσεις και το ισχυρό μακροοικονομικό σκηνικό.

Η JP Morgan πιστεύει ότι το ισχυρό ράλι που σημειώνει το Χ.Α. από τις αρχές του έτους (40%) έχει πολύ δρόμο ακόμη. Οι αποτιμήσεις του ελληνικού χρηματιστηρίου είναι ακόμη ελκυστικές με το εκτιμώμενο P/E 12μήνου στο 6,0x, 49% φθηνότερο σε σχέση με αυτό των αναδυόμενων αγορών.

Ο δείκτης MSCI Greece διαπραγματεύεται σε ελκυστικά επίπεδα σε σχέση με τον μέσο όρο των 5 ετών και με βάση το P/E (6x) αλλά και το P/BV (0,7x), με discount 49% και 45% έναντι των αναδυόμενων αγορών διεθνώς και έναντι της περιοχής των αναδυόμενων αγορών της Ευρώπης, της Μέσης Ανατολής και και Αφρικής.

Η Morgan Stanley επισημαίνει ότι η Ελλάδα είναι στην κορυφαία θέση στο χαρτοφυλάκιο της για τις αναδυόμενες αγορές και παρά την υψηλή της απόδοση από τις αρχές του 2023 εξακολουθεί να είναι φθηνή καθώς διαπραγματεύεται με μόλις 7,5 φορές τα κέρδη της και με μερισματική απόδοση σχεδόν 4,7%.

Ο MSCI Greece εμφανίζει επίσης τις καλύτερες επιδόσεις από τα τέλη Οκτωβρίου πέρυσι και έχει ισχυρή απόδοση από τις αρχές του έτους αλλά τα τεχνικά στοιχεία βρίσκονται σε υπεραγορασμένη περιοχή, αλλά όχι σε ακραία επίπεδα. Τα κεφάλαια που επενδύουν στις αναδυόμενες αγορές (GEM) έχουν αυξήσει την έκθεσή τους στις ελληνικές τράπεζες τα τελευταία τρίμηνα.

Σύμφωνα με τη Citigroup τα κέρδη ανά μετοχή των ελληνικών εισηγμένων αναμένεται φέτος να αυξηθούν κατά 16%, ένα ποσοστό το οποίο παραμένει πολύ υψηλό σε σχέση με τις εκτιμήσεις για ανεπτυγμένες αγορές, ΗΠΑ αλλά και αναδυόμενες αγορές.

Παράλληλα, σύμφωνα με τη Citigroup στα επίπεδα του 4,4% διαμορφώνεται η εκτιμώμενη μερισματική απόδοση των ελληνικών μετοχών, πάνω από τον μέσο όρο στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ, που είναι στο 3,6% και 1,5% αντίστοιχα. Στις παγκόσμιες αγορές, τις ανεπτυγμένες και τις αναδυόμενες, τοποθετείται στο 2,2%, 2,1% και 2,9% αντίστοιχα.

Διατηρεί την overweight στάση της στις ελληνικές μετοχές η HSBC και υποστηρίζει ότι η Ελλάδα ξεχωρίζει ως ένα από τα πραγματικά καλά μεταρρυθμιστικά stories στον χώρο των αναδυόμενων αγορών. Παρά τις ισχυρές επιδόσεις φέτος, οι αποτιμήσεις φαίνονται περισσότερο λογικές. Το ελληνικό PE είναι μόλις 7,8x έναντι 13,2x για τον μέσο όρο των αναδυόμενων αγορών και 12,6x για την Ευρώπη.

Eντοπίζει επτά μετοχές που αποτελούν επενδυτικές ευκαιρίες και στις οποίες δίνει σύστασή “Buy”: Εθνική με τιμή στόχο τα 7,95 ευρώ, Eurobank τα 1,95 ευρώ, ΟΠΑΠ τα 20 ευρώ, Πειραιώς τα 4 ευρώ, Jumbo τα 33 ευρώ, Alpha Bank τα 2,2 ευρώ και Aegean Airlines τα 16,3 ευρώ.

 

 

Οι τράπεζες

 

Οι διεθνείς, αλλά και οι εγχώριοι επενδυτικοί οίκοι στέκονται ιδιαίτερα στις τραπεζικές μετοχές και παρά τη σημαντική άνοδο του τραπεζικού δείκτη (πάνω από 60% από τις αρχές του 2023) προχωρούν σε αύξηση των τιμών- στόχων.

H Deutsche Bank δίνει για την Alpha Bank, τιμή – στόχο στα 2 ευρώ (από 1,90 ευρώ πριν), με σύσταση «αγορά», για την Eurobank στα 2,05 ευρώ (από 1,90 ευρώ), με σύσταση «αγορά», για την Εθνική στα 7,10 ευρώ (από 6,70 ευρώ ), με σύσταση «διακράτηση» και για την Πειραιώς στα 3,30 ευρώ (από 3 ευρώ ), με σύσταση «διακράτηση».

Συνολικά, ο οίκος εκτιμά ότι οι καλές επιδόσεις των ελληνικών τραπεζών θα συνεχιστούν, με τα έσοδα από τόκους πιθανότατα να κορυφώνουν το τρίτο τρίμηνο, λόγω του αυξανόμενου κόστους χρηματοδότησης.

Οι αναλυτές της επενδυτικής τράπεζαςJP Morgan αναφέρουν ότι τα ισχυρά αποτελέσματα που ανακοίνωσαν για το β’ τρίμηνο οι ελληνικές τράπεζες, ενισχύουν την επιλογή της να θεωρεί την Ελλάδα ως top επιλογή στην περιοχή των αναδυόμενων αγορών.

Με εκτιμώμενο δείκτη P/BV 12μήνου στο 0,6x, οι ελληνικές τράπεζες συγκαταλέγονται στις φθηνότερες τράπεζες στην αναδυόμενη Ευρώπη.

Τα υψηλότερα βασικά έσοδα, ο έλεγχος του κόστους και το χαμηλότερο πιστωτικό κόστος υποστήριξαν τα αποτελέσματα των τεσσάρων ελληνικών συστημικών τραπεζών κατά το πρώτο εξάμηνο του 2023, όπως σημειώνει ο καναδικός οίκος αξιολογήσεων DBRS.

Έρχεται νέο ράλι για τις τράπεζες με περιθώριο ανόδου έως 52%, σύμφωνα με την Euroxx και παρά την άνοδο σχεδόν 60% των τραπεζών, διαθέτουν ακόμη εντυπωσιακά περιθώρια ανόδου, καθώς, πέραν όλων των άλλων, συνεχίζουν να διαπραγματεύονται με discount σε σύγκριση με τις ευρωπαϊκές, όπως τονίζει σε έκθεσή της η Euroxx.

Δίνει τις εξής τιμές – στόχους: Alpha Bank στα 2,10 ευρώ, με περιθώριο ανόδου 40% ,Eurobank στα 2,30 ευρώ, με περιθώριο ανόδου 52%, Εθνική στα 8,50 ευρώ, με περιθώριο ανόδου 33%, Πειραιώς στα 4,60 ευρώ, με περιθώριο ανόδου 38%.

Όπως τονίζει ο δείκτης P/E για το 2023 είναι κοντά στο 5x, ένα discount της τάξης του 10-20% σε σχέση με τον ευρωπαϊκό αντίστοιχο κλάδο.

26 Αυγούστου, 2023

Ιδρύθηκε παγκόσμιο ταμείο για την προστασία της φύσης – Έκκληση ΟΗΕ για περισσότερες συνεισφορές

by EnergyUp 25 Αυγούστου, 2023

Νέο παγκόσμιο ταμείο για την βιοποικιλότητα που έχει στόχο να επιταχυνθεί η προστασία του 30% του πλανήτη ως το 2030, όπως ορίστηκε κατά την περσινή COP15, ιδρύθηκε χθες, Πέμπτη, από τη διεθνή κοινότητα.

Οι αξιωματούχοι σχεδόν 190 χωρών, που συγκεντρώθηκαν στο Βανκούβερ, στην δυτική ακτή του Καναδά όπου μαίνονται άνευ προηγουμένου πυρκαγιές, πέρασαν ως εκ τούτου από “την συμφωνία στην πράξη”, δήλωσε ο Ντέιβιντ Κούπερ, ο αναπληρωτής εκτελεστικός γραμματέας της Σύμβασης του ΟΗΕ για τη Βιοποικιλότητα (CBD).

Το ταμείο αυτό θα επιτρέψει την κινητοποίηση διαφόρων κυβερνήσεων, αλλά και ιδιωτικών παραγόντων για να υποστηριχθούν οι αναπτυσσόμενες χώρες, κυρίως τα πιο ευάλωτα μικρά νησιωτικά κράτη.

Για πρώτη φορά, θα περιλαμβάνει ιδίως ποσοστό 20% που θα προορίζεται απευθείας για τις πρωτοβουλίες αυτοχθόνων και σε τοπικό επίπεδο που έχουν στόχο την προστασία της φύσης.

“Είναι μια ιστορική μέρα”, δήλωσε η Λούσι Μουλένκεϊ, συμπρόεδρος του Διεθνούς Φόρουμ των Αυτοχθόνων Λαών για την Βιοποικιλότητα, ενώπιον των αντιπροσωπειών στην σύνοδο στο Βανκούβερ.

Το ταμείο αυτό ενσαρκώνει “τις φιλοδοξίες μας όσον αφορά το μέλλον της βιοποικιλότητας”, υπογράμμισε παράλληλα ο Στίβεν Γκιλμπό, ο Καναδός υπουργός Περιβάλλοντος, αναφερόμενος σε έναν “αγώνα γενεών”.

Ο Καναδάς και η Βρετανία ήταν οι δύο πρώτες χώρες που χορήγησαν αντιστοίχως 200 εκατομμύρια δολάρια Καναδά (περίπου 136 εκατομμύρια ευρώ) και 10 εκατομμύρια στερλίνες (περίπου 11,6 εκατομμύρια ευρώ) για το παγκόσμιο αυτό Ταμείο-Πλαίσιο για τη Βιοποικιλότητα (FCMB).

“Η προσπάθεια αυτή είναι η αρχή των πάντων”, δήλωσε ο Μανουέλ Ροντρίγκες, ο διευθυντής του Παγκόσμιου Ταμείου για το Περιβάλλον (FEM), που είναι ο οργανισμός που εποπτεύει το FCMB.

“Κάναμε μια καλή αρχή. Τώρα καλούμε για περισσότερες δεσμεύσεις από χώρες και από άλλες πηγές ώστε τα πρώτα σχέδια βάσει του νέου ταμείου να μπορέσουν να ξεκινήσουν το ερχόμενο έτος”, σημείωσε επίσης ο Ντέιβιντ Κούπερ.

Η δημιουργία του ταμείου αυτού έπεται των συμφωνιών που ελήφθησαν στην COP15 που διεξήχθη στο Μόντρεαλ πέρυσι στα τέλη Δεκεμβρίου. Οι χώρες που μετείχαν δεσμεύτηκαν σε έναν οδικό χάρτη που στοχεύει κυρίως στην προστασία του 30% του πλανήτη ως το 2030 και στην αύξηση σε 30 δισεκατομμύρια δολάρια της ετήσιας βοήθειας για τη βιοποικιλότητα στις αναπτυσσόμενες χώρες.

Την ίδρυση του ταμείου χαιρέτισε επίσης η πλειονότητα των μη κυβερνητικών οργανώσεων.

Η Avaaz υπογράμμισε ωστόσο ότι τα ποσά που έχουν συλλεγεί προς το παρόν “δεν είναι αρκετά” και ότι επιπρόσθετα 40 εκατομμύρια δολάρια “χρειάζονται ακόμη για να καταστεί το ταμείο επιχειρησιακό ως τα τέλη του 2023”.

Η Avaaz κάλεσε τις κυβερνήσεις που εξέφρασαν την υποστήριξή τους για την ίδρυση του ταμείου, συμπεριλαμβανομένης της Ιαπωνίας και των ΗΠΑ, “να βάλουν λεφτά στο τραπέζι”.

25 Αυγούστου, 2023

Δηλώσεις του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και του Πρωθυπουργού της Ινδίας Narendra Modi

by EnergyUp 25 Αυγούστου, 2023

Έχουμε τη μεγάλη χαρά να εμβαθύνουμε στη στρατηγική μας σχέση, η Ελλάδα είναι πιο κοντά στην Ινδία, ενώ είναι έτοιμες να πορευτούν δίπλα δίπλα στον δρόμο των σύγχρονων προκλήσεων» σημείωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης κατά την έναρξη των δηλώσεων των δύο ηγετών και πρόσθεσε πως «διαπιστώνω ότι τα τελευταία χρόνια οι σχέσεις μας έχουν βελτιωθεί σημαντικά, είναι πολλά περισσότερα αυτά που μπορούμε να κάνουμε, από την οικονομία και την άμυνα, τον τουρισμό, τον πολιτισμό, την άμυνα στην κλιματική αλλαγή, ευχαριστώ για τη συμπαράστασή σας στην Ελλάδα που πλήττεται από τις πυρκαγιές».

«Πρώτος στόχος είναι να διπλασιάσουμε το διμερές εμπόριο μέσα στην επόμενη τετραετία με την Ινδία», είπε ο Έλληνας πρωθυπουργός ενώ έδωσε έμφαση σε οικονομική συνεργασία, επενδύσεις εκατέρωθεν και υπογράμμισε πως οι κυβερνήσεις τους υιοθέτησαν.

 

Αναλυτικά, οι δηλώσεις του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη μετά τη συνάντησή του με τον Πρωθυπουργό της Ινδίας Narendra Modi.

Κυριάκος Μητσοτάκης:

Κύριε Πρωθυπουργέ, είναι πολύ μεγάλη τιμή να σας υποδέχομαι σήμερα εδώ στην Αθήνα, τέσσερις δεκαετίες μετά την τελευταία επίσκεψη Ινδού ηγέτη στη χώρα μας. Ήταν η Indira Gandhi, τον Σεπτέμβριο του 1983.

Η σημερινή μας συνάντηση, λοιπόν, αποτελεί πράγματι μια καινούργια αφετηρία στις σχέσεις Ελλάδος και Ινδίας. Σηματοδοτώντας, πιστεύω, μια πολύ σημαντική στιγμή στην κοινή διαδρομή και στους δεσμούς που ενώνουν τις χώρες μας εδώ και πολλούς αιώνες, από τους αρχαίους εμπορικούς δρόμους και την πορεία του Μεγάλου Αλεξάνδρου, άλλωστε, μέχρι τις φιλοσοφικές αναζητήσεις που διαμόρφωσαν τους πολιτισμούς μας.

Την Ιστορία μας συνοδεύουν, όπως συζητήσαμε, οι ίδιες αξίες: η δημοκρατία, η ειρήνη και το δίκαιο. Και στηριγμένοι ακριβώς σε αυτά τα πανίσχυρα θεμέλια της μακρόχρονης σχέσης μας, έχουμε τη μεγάλη μας χαρά να αναβαθμίσουμε τώρα τη συνεργασία μας σε Στρατηγική Σχέση, υπογραμμίζοντας έτσι ότι η Ελλάδα και η Ινδία βρίσκονται στην πραγματικότητα πολύ εγγύτερα από την γεωγραφική απόσταση που τις χωρίζει. Αλλά και ότι είναι έτοιμες να πορευτούν δίπλα-δίπλα στο δρόμο των σύγχρονων προκλήσεων. Ειδικά σε μια περίοδο διεθνούς αναταραχής και πολέμου στην Ουκρανία, γεγονότων που καθιστούν δηλαδή ακόμα πιο επιτακτική την τήρηση του Καταστατικού Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών.

Διαπιστώνω με ικανοποίηση ότι τα τελευταία χρόνια οι σχέσεις μας έχουν βελτιωθεί αισθητά, οι επαφές μας σε υψηλό επίπεδο έχουν πυκνώσει. Είναι τόσα όμως περισσότερα αυτά που μπορούμε να κάνουμε μαζί.

Και υπάρχει, συνεπώς, η βάση για ένα ευρύτατο πλαίσιο διμερούς συμπόρευσης -είχαμε την ευκαιρία να το συζητήσουμε αναλυτικά- από την οικονομία και την άμυνα ως τον πολιτισμό και τον τουρισμό, από τη συνεργασία στον αγροτικό τομέα μετά την υπογραφή χθες και του σχετικού μνημονίου, μέχρι την από κοινού άμυνα στις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής.

Σας ευχαριστώ για τα καλά λόγια, για τη στήριξή σας στην δοκιμαζόμενη Ελλάδα, καθώς η επίσκεψή σας συμπίπτει με μια μεγάλη δοκιμασία, όχι μόνο του τόπου μας αλλά και της Μεσογείου ολόκληρης, από πρωτοφανείς πυρκαγιές. Ευχαριστώ και πάλι και για την αλληλεγγύη σας αλλά και για την ένταξη αυτού του θέματος στην ατζέντα των συζητήσεών μας. Η μεταφορά εμπειρίας, κυρίως σε ό,τι αφορά την χρήση τεχνολογίας στην πρόληψη των φυσικών απειλών, γίνεται καθοριστική προτεραιότητα.

Είναι μεγάλο, ωστόσο, το φάσμα των κοινών διμερών συμφερόντων μας και γι’ αυτό και θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε ώστε οι σημερινές δυνατότητες να μετατραπούν αύριο σε χειροπιαστές πραγματικότητες, με πρώτο στόχο να διπλασιάσουμε, γιατί όχι, μέσα στην επόμενη τετραετία το διμερές μας εμπόριο, το οποίο έχει σημαντικά περιθώρια βελτίωσης. Στο ίδιο διάστημα να προχωρήσουμε σε πολλές παράλληλες πρωτοβουλίες που θα φέρουν ακόμα πιο κοντά τους δύο λαούς, δίνοντας έμφαση στην οικονομική συνεργασία, στις επενδύσεις που μπορούμε να κάνουμε στην Ινδία ή που οι ινδικές εταιρείες μπορούν να κάνουν στην πατρίδα μας.

Εξάλλου, οι κυβερνήσεις μας υιοθέτησαν μία πολύ σημαντική Κοινή Δήλωση, που μετατρέπει τη σχέση μας σε στρατηγική, επισημαίνοντας με αυτό τον τρόπο την ανάγκη να πορευτούμε ως συνοδοιπόροι απέναντι στα στοιχήματα του αύριο από τη μία πλευρά, δρώντας από κοινού σε μέτωπα που έχουν να κάνουν με την διπλωματία και την ασφάλεια.

Συμφωνήσαμε ότι συμπλέουμε απόλυτα στο στόχο της διατήρησης της θαλάσσιας ασφάλειας, στην προσήλωσή μας στο Διεθνές Δίκαιο και στη Σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας -πεδίο κρίσιμο αν λάβουμε υπόψη κοινά δεδομένα που απασχολούν τόσο την Ανατολική Μεσόγειο όσο και τον Ινδοειρηνικό Ωκεανό.

Απ’ την άλλη, εντατικοποιώντας τις διακρατικές οικονομικές επαφές, όπως αυτές μεταξύ ελληνικών και ινδικών επιχειρήσεων και φορέων, συζητήσαμε για τη μεγάλη σημασία να υπάρχει, παραδείγματος χάριν, μία απευθείας αεροπορική σύνδεση μεταξύ της Ινδίας και της Ελλάδος, τις μεγάλες ευκαιρίες που παρουσιάζονται σε πεδία όπως ο τουρισμός, η οικονομική συνεργασία, σε τομείς όπως η αγροδιατροφή, τα φάρμακα, ο τομέας της τεχνολογίας.

Και, βέβαια, την ανάγκη οι πολιτισμοί μας και κυρίως οι νέοι μας άνθρωποι να μπορούν να συναντώνται πιο γρήγορα, πιο συχνά, πιο εύκολα, να ενθαρρύνουμε τις σχέσεις μεταξύ των δύο λαών. Υπάρχει, εξάλλου, μία πολύ δυναμική ινδική κοινότητα, η οποία ζει φιλήσυχα και εργάζεται στην πατρίδα μας.

Είδα ότι πολλοί από αυτούς σας υποδέχθηκαν με πολύ μεγάλο ενθουσιασμό σήμερα το πρωί όταν φτάσατε στο ξενοδοχείο, γιατί δεν έχω καμία αμφιβολία ότι το κράτος σας διαθέτει πια το μέγεθος ενός πραγματικού ασιατικού γίγαντα. Το δικό μας, όμως, αποτελεί τη δυναμική πύλη, ανατολική πύλη της Ευρώπης, μια τεράστια ευκαιρία για την Ινδία, ως η χώρα της ηπειρωτικής Ευρώπης που είναι πιο κοντά στην μεγάλη αυτή οικονομική υπερδύναμη.

Και, βέβαια, αυτό θα ανοίξει ταυτόχρονα και τις ευκαιρίες για μία διηπειρωτική προσέγγιση, κάτι το οποίο σαφώς θα σφράγιζε και μία φιλόδοξη συμφωνία ελεύθερου εμπορίου μεταξύ Ινδίας και Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η Ινδία έχει κάνει τεράστια βήματα προόδου. Και πάλι συγχαρητήρια για το τεχνολογικό σας επίτευγμα, την κατάκτηση του νότιου πόλου της Σελήνης από το διαστημικό σας σκάφος. Κύριε Πρωθυπουργέ, πράγματι φαίνεται ότι στοχεύετε πολύ ψηλά.

Το γνωρίζετε ότι και η δική μας χώρα έχει αφήσει πίσω της μία κρίση, αναπτύσσεται με γρήγορους ρυθμούς ανάπτυξης, σύντομα θα ανακτήσει και την επενδυτική βαθμίδα, παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στα Βαλκάνια, στην Ανατολική Ευρώπη, στη Μεσόγειο. Διαμορφώνεται σε έναν παγκόσμιο επενδυτικό προορισμό και αποτελεί μια νέα οικονομική, ενεργειακή αλλά και εμπορική γέφυρα συνεργασίας ανάμεσα σε τρεις ηπείρους.

Δεν είναι τυχαίο, και επιτρέψτε μου να καταλήξω με αυτό, ότι και οι δύο κυβερνήσεις μας προχωρούν σε τολμηρές οικονομικές μεταρρυθμίσεις. Όπως και εσείς έτσι και εγώ υπηρετούμε πια τη δεύτερη θητεία μας, εσείς είστε στο τέλος της, εγώ είμαι στην αρχή της, αλλά με ισχυρές κυβερνήσεις, με αποφασιστικότητα να υλοποιήσουμε οικονομικές μεταρρυθμίσεις προς όφελος των πολιτών μας. Σήμερα, η πολυπληθέστερη, η μεγαλύτερη δημοκρατία του πλανήτη φιλοξενείται στην πρώτη δημοκρατία της γης. Οι οιωνοί, λοιπόν, είναι πολύ ευνοϊκοί.

Κύριε Πρωθυπουργέ, αγαπητέ Narendra, αποδέχομαι με χαρά την πρόσκλησή σας να επισκεφτώ την Ινδία, για να δώσουμε νέα ώθηση σε αυτή τη στρατηγική συνεργασία. Άλλωστε, μια ινδική παροιμία λέει «όταν δύο φίλοι στέκονται ο ένας δίπλα στον άλλον, τότε παύουν να είναι δύο. Γιατί σχηματίζουν τον αριθμό 11». Είναι στο χέρι μας, λοιπόν, να την ακολουθήσουμε και να την δικαιώσουμε.

Ευχαριστώ για τις παραγωγικές συζητήσεις. Και για ακόμη μια φορά, εκ μέρους του ελληνικού λαού, σας καλωσορίζω στην Αθήνα.

Narendra Modi:

Εξοχότατε Πρωθυπουργέ κ. Μητσοτάκη, αντιπρόσωποι των δύο χωρών, θέλω καταρχας, εκ μέρους μου και εκ μέρους του λαού της Ινδίας, να εκφράσω τα συλλυπητήριά μου για τις απώλειες ζωής που οφείλονται στις πυρκαγιές στην Ελλάδα. Θα ήθελα επίσης να ευχηθώ καλή ανάρρωση σε όσους έχουν πληγεί.

Αγαπητοί φίλοι, η Ελλάδα και η Ινδία έχουν μια σχέση, μια φιλία φυσιολογική. Είναι φυσιολογικό να υπάρχει φιλική σχέση ανάμεσα στους δύο αρχαίους πολιτισμούς του κόσμου, ανάμεσα σε αυτές τις δύο πανάρχαιες ιδεολογίες, στις δύο αυτές χώρες που έχουν πανάρχαιες σχέσεις, εμπορικές και πολιτιστικές.

Η βάση των σχέσεών μας που είναι δυνατή και πανάρχαια, στηρίζεται στην επιστήμη, τη φιλοσοφία, το εμπόριο και τον πολιτισμό. Έχουμε μάθει απ’ όλους αυτούς τους τομείς. Υπάρχει μία εξαιρετική συνεργασία μεταξύ μας σε θέματα γεωπολιτικά, διεθνή αλλά και περιφερειακά, είτε μιλάμε για την περιοχή του Ινδοειρηνικού είτε για τη Μεσόγειο. Ως φίλοι, αντιλαμβανόμαστε τα αισθήματα του άλλου και τα σεβόμαστε.

Μετά από ένα μεγάλο χάσμα 40 ετών, επισκέπτεται ένας Ινδός Πρωθυπουργός την Ελλάδα. Όμως, ούτε το βάθος ούτε η θέρμη των σχέσεών μας έχει μειωθεί κατ’ ελάχιστον.

Σήμερα, ο Πρωθυπουργός και εγώ αποφασίσαμε να αναβαθμίσουμε τη σχέση μας σε Στρατηγική Σχέση. Αποφασίσαμε να ενισχύσουμε τη Στρατηγική μας Σχέση, ενισχύοντας τη συνεργασία μας στους τομείς της άμυνας και της ασφάλειας, των υποδομών, της αγροτικής παραγωγής, της παιδείας, των νέων και αναδυόμενων τεχνολογιών, όπως επίσης και την προώθηση των δεξιοτήτων.

Αγαπητοί φίλοι, στον τομέα της άμυνας και της ασφάλειας, συμφωνήσαμε να ενισχύσουμε και τις στρατιωτικές σχέσεις αλλά και τις αμυντικές μας βιομηχανίες.

Σήμερα συζητήσαμε την αμοιβαία συνεργασία στους τομείς της αντιμετώπισης της τρομοκρατίας και στην κυβερνοασφάλεια. Αποφασίσαμε ότι οφείλουμε να έχουμε μία θεσμοθετημένη πλατφόρμα, όπου θα συζητούνται τα οικονομικά θέματα και τα θέματα της εθνικής ασφάλειας.

Ο Πρωθυπουργός κ. Μητσοτάκης και εγώ, συμφωνήσαμε ότι το διμερές εμπόριο αυξάνεται ταχύτατα και ότι υπάρχουν τεράστιες δυνατότητες για την περαιτέρω ανάπτυξή του. Ως εκ τούτου, έχουμε θέσει ως στόχο τον διπλασιασμό του διμερούς μας εμπορίου μέχρι το 2030.

Σε λίγο ο κ. Πρωθυπουργός θα παραστεί σε μία επιχειρηματική συνάντηση, όπου θα συζητηθούν κάποιοι τομείς, με τους εκπροσώπους του επιχειρηματικού κόσμου και των δύο χωρών.

Θεωρούμε ότι με την προώθηση του εμπορίου και των επενδύσεων ανάμεσα στις χώρες μας, μπορούμε να βελτιώσουμε και να ανυψώσουμε την οικονομική και βιομηχανική μας συνεργασία σε νέο επίπεδο.

Σήμερα, υπογράψαμε συμφωνία για συνεργασία στον τομέα της αγροτικής παραγωγής. Και πέρα από τη συνεργασία στην παραγωγή αγροτικών προϊόντων και σπόρων, θα μπορέσουμε να συνεργαστούμε στον τομέα της έρευνας, της κτηνοτροφίας και της παραγωγής ζωικών προϊόντων.

Θέλουμε να διευκολύνουμε τη μεταφορά δεξιοτήτων από τη μια χώρα στην άλλη και γι’ αυτό αποφασίσαμε ότι σύντομα θα υπογραφεί μια συμφωνία κινητικότητας και μετανάστευσης.

Αποφασίσαμε να δώσουμε μια νέα μορφή στις πανάρχαιες σχέσεις μεταξύ των δύο λαών μας. Θα προωθήσουμε τον πολιτισμό και τις μορφωτικές σχέσεις ανάμεσα στα εκπαιδευτικά μας ιδρύματα.

Συζητήσαμε επίσης τα θέματα και τα εθνικά και τα διεθνή. Η Ελλάδα εξέφρασε την υποστήριξή της στις εμπορικές συμφωνίες της Ινδίας. Σε σχέση με την Ουκρανία υποστηρίζουμε τη διπλωματία και τον διάλογο.

Ευχαρίστησα την Ελλάδα για τη συνεργασία μας, στο πλαίσιο των Ηνωμένων Εθνών και σε άλλους διεθνείς οργανισμούς. Είμαι ευγνώμων προς τον Πρωθυπουργό για τις ευχές του και για το γεγονός ότι ενθαρρύνει την Προεδρία της Ινδίας στους G20.

Θα ήθελα επίσης να ευχαριστήσω τον λαό και την Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας για την παρασημοφόρησή μου με τον Μεγαλόσταυρο της Τιμής.

Αυτή η τιμή απευθύνεται στο 1,4 δισεκατομμύρια Ινδών. Έχουμε κοινές αξίες η Ελλάδα και η Ινδία κι αυτό αποτελεί τη βάση για την εταιρική μας εμπορική σχέση. Και οι δύο χώρες έχουν κάνει σημαντικές συνεισφορές στο χώρο της Δημοκρατίας, με την εκλαΐκευσή της, με τη διάδοσή της. Υπάρχει και η Σχολή Καλών Τεχνών του Kandahar που είναι το αποτέλεσμα του συνδυασμού της ελληνικής, ελληνορωμαϊκής και ινδικής τέχνης.

Για μια ακόμη φορά, θέλω να ευχαριστήσω τον Πρωθυπουργό και τον λαό της Ελλάδας εκ βάθους καρδίας για τη θερμή φιλοξενία τους, σε εμένα και στην αντιπροσωπεία μου, σε αυτή την όμορφη και ιστορική πόλη, στην Αθήνα. Ευχαριστώ πολύ.

Αναβάθμιση της σχέσης Ελλάδας-Ινδίας σε «Στρατηγική»

Οι δύο ηγέτες συμφώνησαν με Κοινή Δήλωση στην αναβάθμιση της ελληνο-ινδικής σχέσης σε σχέση «Στρατηγικής συνεργασίας» (Strategic Partnership), ενώ συμφώνησαν να εργαστούν προς την κατεύθυνση διεύρυνσης της διμερούς συνεργασίας στο πολιτικό επίπεδο, στην ασφάλεια και στην οικονομία με στόχο τον διπλασιασμό του διμερούς εμπορίου τα επόμενα χρόνια.

Στην Κοινή Δήλωση αποτυπώνεται η συναντίληψη Ελλάδας και Ινδίας για μια ελεύθερη, ανοικτή και βασισμένη σε κανόνες Μεσόγειο Θάλασσα και Ινδο-Ειρηνικό, «σύμφωνα με το Δίκαιο της Θάλασσας και συγκεκριμένα με τις προβλέψεις της Σύμβασης του ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασσας (UNCLOS) και με πλήρη σεβασμό στην κυριαρχία, την εδαφική ακεραιότητα και την ελευθερία της ναυσιπλοϊας προς όφελος της διεθνούς ειρήνης, σταθερότητας και ασφάλειας», όπως αναφέρεται.

Νωρίτερα υπογράφτηκε ανάμεσα στις δύο πλευρές Μνημόνιο Συναντίληψης για τη Συνεργασία στον Αγροτικό Τομέα, ενώ κατά το επόμενο χρονικό διάστημα αναμένεται να οριστικοποιηθεί συμφωνία για την Κινητικότητα και τη Μετανάστευση, η οποία βρίσκεται ήδη σε επεξεργασία και τη σημασία της οποίας τόνισε ο Πρωθυπουργός κατά τη διάρκεια των διευρυμένων συνομιλιών με τη συμμετοχή των δύο αντιπροσωπειών.

Οι δύο ηγέτες συζήτησαν και συμφώνησαν την εμβάθυνση και εντατικοποίηση των συνεργειών των δύο χωρών στους τομείς της άμυνας, της ναυτιλίας, της επιστήμης, της τεχνολογίας, του κυβερνοχώρου, της εκπαίδευσης, του πολιτισμού, του τουρισμού και της γεωργίας.

Aκόμη, αντάλλαξαν απόψεις για περιφερειακά και διεθνή ζητήματα. Ο Πρωθυπουργός υπογράμμισε τον ρόλο της Ελλάδας ως πυλώνα σταθερότητας, ειρήνης και ασφάλειας στην περιοχή και ως γέφυρα συνεργασίας ανάμεσα σε τρεις ηπείρους.

Στη συνέχεια μιλώντας σε γεύμα με εκπροσώπους ελληνικών και ινδικών επιχειρήσεων και φορέων οι κ. Μητσοτάκης και Modi, μεταξύ άλλων, τόνισαν:

Κυριάκος Μητσοτάκης: Η Ελλάδα έχει αφήσει πίσω της μια πολύ δύσκολη περίοδο κρίσης. Πηγαίνουμε από ρεκόρ σε ρεκόρ όσον αφορά τις άμεσες ξένες επενδύσεις. Μας ενδιαφέρει πολύ να παρουσιάσουμε την ελληνική ιστορία επιτυχίας στην ινδική επιχειρηματική κοινότητα. Αυτή είναι μόνο η αρχή.

Οι ευκαιρίες υπάρχουν σε πολλούς τομείς, όχι μόνο στον τουρισμό, που είναι το προφανές. Στη βιομηχανική παραγωγή, στις υποδομές, στα φαρμακευτικά προϊόντα, όπου έχουμε ισχυρή παρουσία, στα τρόφιμα, στη ναυπηγική, στις χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, στην τεχνολογία, στις ψηφιακές πληρωμές.

Narendra Modi: Συμφωνώ απόλυτα μαζί σας, κ. Πρωθυπουργέ, ότι υπάρχουν μεγάλες δυνατότητες να προωθήσουμε τις εμπορικές και οικονομικές μας σχέσεις και σας ευχαριστώ που μας δίνετε την ευκαιρία μέσω αυτού του γεύματος για τους εκπροσώπους των επιχειρήσεών μας, τόσο τους Ινδούς όσο και τους Έλληνες, να συναντηθούν και να συζητήσουν σε αυτή την πολύ σημαντική πλατφόρμα.

Σήμερα ο κόσμος βλέπει την ινδική οικονομία με ελπίδα και εμπιστοσύνη. Η Ινδία είναι η πέμπτη μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο.

Η στρατηγική εταιρική σχέση μεταξύ της Ινδίας και της Ελλάδας θα ενισχύσει περαιτέρω τις σχέσεις μας. Η Ελλάδα πέρασε μια δύσκολη περίοδο και τώρα βρίσκεται στο δρόμο της προόδου. Συγχαίρω τον ελληνικό λαό, τον Πρωθυπουργό και τους επικεφαλής των επιχειρήσεων για τις προσπάθειές σας, οι οποίες κατέστησαν εφικτές τις μεταρρυθμίσεις στη χώρα.

25 Αυγούστου, 2023

Στρατηγική σχέση Ελλάδας – Ινδίας με έμφαση στους τομείς επενδύσεων και εμπορίου

by EnergyUp 25 Αυγούστου, 2023

Το ενεργό ενδιαφέρον του επιχειρηματικού κόσμου της Ινδίας για ενίσχυση των σχέσεων και επαφών τους με την Ελλάδα επιβεβαιώθηκε στη συνάντηση και το γεύμα εργασίας μεταξύ Ελλήνων και Ινδών επιχειρηματιών, που πραγματοποιήθηκε παρουσία των δύο Πρωθυπουργών Κυριάκου Μητσοτάκη και Narendra Modi στο πλαίσιο της επίσκεψης του Ινδού πρωθυπουργού Ναρέντρα Μόντι στην Αθήνα, όπως αναφέρει το υπουργείο Εξωτερικών σε σχετική ανακοίνωσή του.

Τη συνάντηση Ελλήνων και Ινδών επιχειρηματιών συντόνισαν από κοινού ο υφυπουργός Εξωτερικών αρμόδιος για θέματα οικονομικής διπλωματίας και εξωστρέφειας Κώστας Φραγκογιάννης και ο επικεφαλής του οικονομικού επιτελείου του πρωθυπουργού Αλέξης Πατέλης.

Στη συνάντηση συμμετείχαν, από ελληνικής πλευράς, ο υπουργός Επικρατείας Σταύρος Παπασταύρου, η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Μελίνα Τραυλού, ο πρόεδρος του ΣΕΒ Δημήτρης Παπαλεξόπουλος, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΤΕΜΕΣ Αχιλλέας Κωνσταντακόπουλος, ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Φαρμακοβιομηχανίας και Συνδιευθύνων Σύμβουλος της ELPEN Θεόδωρος Τρύφων, ο διευθύνων σύμβουλος της Eurobank Φωκίων Καραβίας, οι επιχειρηματίες Ευάγγελος Μυτιληναίος, Σπύρος Θεοδωρόπουλος και Γιώργος Περιστέρης και ο γενικός γραμματέας του Ελληνοϊνδικού Εμπορικού και Οικονομικού Επιμελητηρίου Δημήτρης Μελάς.

Από ινδικής πλευράς συμμετείχαν ο αναπληρωτής γενικός διευθυντής του Ινδικού Συνδέσμου Βιομηχάνων Sujith Haridas, ο διευθύνων σύμβουλος της φαρμακοβιομηχανίας Emcure Samit Mehta, ο πρόεδρος του ξενοδοχειακού ομίλου ITC Sanjiv Puri, ο διευθύνων σύμβουλος και ο επικεφαλής επιχειρηματικής ανάπτυξης του ομίλου GMR (κατασκευαστικός τομέας) Srinivas Bommidala και Ohri Amresh αντίστοιχα, ο επικεφαλής του ομίλου UPL (χημικά/αγροχημικά) Vikram Shroff, ο αντιπρόεδρος της φαρμακοβιομηχανίας INTAS Binish Chudgar, ο εκτελεστικός διευθυντής της κλωστοϋφαντουργίας/παραγωγού-εξαγωγού ενδυμάτων Shahi Exports Harish Ahujia καθώς και ο πρόεδρος του ινδικού οργανισμού προώθησης εμπορίου και επενδύσεων EEPC Arun Garodia.

25 Αυγούστου, 2023

Η ΔΕΠΑ Εμπορίας αποκαθιστά τις ζημιές του δημοτικού σχολείου Παλαγιάς από τις καταστροφικές φωτιές στον Έβρο

by EnergyUp 25 Αυγούστου, 2023

Ανταποκρινόμενη άμεσα στο αίτημα του αν. Υπουργού Εσωτερικών, Θεόδωρου Λιβάνιου, ύστερα από πρωτοβουλία του Πρωθυπουργού, η ΔΕΠΑ Εμπορίας αναλαμβάνει τις δαπάνες αποκατάστασης των ζημιών που προκάλεσαν στο Δημοτικό Σχολείο Παλαγίας οι καταστροφικές πυρκαγιές στον Έβρο.

Το σχολείο, όπου φοιτούν 85 μαθητές, υπέστη σοβαρές βλάβες από τη φωτιά που το καθιστούν ακατάλληλο προς χρήση ενόψει της νέας σχολικής χρονιάς, η οποία ξεκινά σε λιγότερο από 20 μέρες. Με δεδομένη την ευαισθησία της σε θέματα Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, η ΔΕΠΑ Εμπορίας προχωρά άμεσα στην αποδέσμευση του απαιτούμενου ποσού για την έγκαιρη αποκατάσταση του σχολείου στην πληγείσα περιοχή.

Ο αν. Υπουργός Εσωτερικών, Θεόδωρος Λιβάνιος, δήλωσε σχετικά: «Ευχαριστώ θερμά τη Διοίκηση της ΔΕΠΑ Εμπορίας για την άμεση ανταπόκρισή της στο αίτημά μου για την αποκατάσταση του Δημοτικού Σχολείου Παλαγίας, καθώς για τη διαχρονική ευαισθησία που επιδεικνύει σε θέματα που άπτονται των κοινωνικών αναγκών.  Οι έκτακτες συνθήκες που επικρατούν λόγω των καταστροφικών πυρκαγιών σε σχεδόν όλη τη χώρα έχουν θέσει σε πλήρη κινητοποίηση τον κρατικό μηχανισμό για την άμεση καταγραφή και αποκατάσταση των ζημιών. Σε αυτή τη δύσκολη διαδικασία είναι αναγκαία η αλληλεγγύη και η συνεργασία όλων μας, προκειμένου να επουλωθούν το ταχύτερο δυνατό οι τεράστιες πληγές που αφήνει πίσω της η πύρινη λαίλαπα.»

Ο Δήμαρχος Αλεξανδρούπολης, Ιωάννης Ζαμπούκης δήλωσε: «Οι καταστροφές από την πυρκαγιά αφήνουν ανεξίτηλα σημάδια σε όλο τον Δήμο, προκαλώντας σοβαρά προβλήματα στην καθημερινότητα των δημοτών. Ευχαριστώ τον αν. Υπουργό Εσωτερικών, κ. Λιβάνιο για το άμεσο ενδιαφέρον που επέδειξε για την επισκευή των ζημιών που υπέστη το σχολείο και φυσικά τη Διοίκηση της ΔΕΠΑ Εμπορίας που έσπευσε να ανταποκριθεί με την κάλυψη του κόστους των εργασιών. Χάρη στη συνδρομή τους, το Δημοτικό Σχολείο Παλαγίας θα μπορέσει να υποδεχτεί τους μαθητές του έγκαιρα για την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς».

Από την πλευρά του, ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΠΑ Εμπορίας, Κωνσταντίνος Ξιφαράς, τόνισε: «Η ΔΕΠΑ Εμπορίας έχει αποδείξει ότι στέκεται στο πλευρό της κοινωνίας με όσα μέσα διαθέτει. Ήταν, λοιπόν, αυτονόητο ότι θα κινητοποιηθούμε άμεσα για να ανταποκριθούμε στο αίτημα του αν. Υπουργού, κ. Λιβάνιου, να αναλάβουμε τις δαπάνες αποκατάστασης του Δημοτικού Σχολείου Παλαγίας, το οποίο βρίσκεται σε μια περιοχή που δοκιμάζεται από τις καταστροφικές πυρκαγιές. Επιδίωξή μας είναι το σχολείο να είναι έτοιμο να υποδεχτεί τους μαθητές του για το πρώτο κουδούνι της νέας σχολικής χρονιάς».

25 Αυγούστου, 2023

MYTILINEOS: Εξαγορά της EfaEnergy στο ποσό των 4.5 εκατ.€

by EnergyUp 25 Αυγούστου, 2023

Η MYTILINEOS Energy & Metals (RIC: MYTr.AT, Bloomberg: MYTIL.GA, ADR: MYTHY US) (MYTILINEOS) ανακοινώνει την υπογραφή συμφωνίας για εξαγορά του συνόλου των μετοχών της εταιρείας ΕΦΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ ΦΥΣΙΚΟΥ ΑΕΡΙΟΥ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ («EfaEnergy»). Και η εξαγορά αυτή, η δεύτερη εντός του Αυγούστου, τέταρτη τον τελευταίο χρόνο (Watt+Volt, Unison, Volterra), εντάσσεται στο στρατηγικό σχεδιασμό της MYTILINEOS για τη διεύρυνση της πελατειακής της βάσης και περαιτέρω καθετοποίησής της στη λιανική αγορά προμήθειας ενέργειας, εν προκειμένω με έμφαση στο Φυσικό Αέριο.

Η MYTILINEOS αποτελεί τον κορυφαίο προμηθευτή και πάροχο Φυσικού Αερίου στην Ελλάδα και την ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, με διευρυμένο χαρτοφυλάκιο προμήθειας η ίδια, μέσω μεταφοράς φορτίων υγροποιημένου φυσικού αερίου αλλά και μεταφοράς φυσικού αερίου μέσω αγωγού, με δυνατότητα εξαγωγικής δραστηριότητας. Η MYTILINEOS άνοιξε το 2010 το δρόμο για την απελευθέρωση της αγοράς φυσικού αερίου στην Ελλάδα, καθώς ήταν η πρώτη ιδιωτική εταιρεία που εισήλθε στην προμήθεια και εμπορία φυσικού αερίου στη χώρα, σπάζοντας το κρατικό μονοπώλιο και εξασφαλίζοντας στους πελάτες της ασφαλή και ανταγωνιστική προμήθεια Φυσικού Αερίου, τόσο σε B2B όσο και B2C πελατολόγιο.

Με την ενσωμάτωση της EfaEnergy, η MYTILINEOS ενισχύει περαιτέρω τον Κλάδο Ενέργειας M Energy, και το sub-segment M Energy Customers Solutions αυξάνοντας το μερίδιο αγοράς της με επιπλέον 11 χιλιάδες πελάτες, η πλειονότητα των οποίων αφορά σε παροχές Φυσικού Αερίου, κυρίως στην κεντρική Μακεδονία και την Θεσσαλία, αυξάνοντας επίσης το βιομηχανικό πελατολόγιο και ενισχύοντας τη φυσική παρουσία της με επιπλέον 14 καταστήματα.

Το τίμημα εξαγοράς του 100% των μετοχών της EfaEnergy ανέρχεται στο ποσό των €4.5 εκατ.. 

H συναλλαγή τελεί υπό την αίρεση της λήψης των απαραίτητων εγκρίσεων από την Επιτροπή Ανταγωνισμού και τις λοιπές αρχές.

25 Αυγούστου, 2023
ΕΠΟΜΕΝΑ
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ

NEWSROOM

  • Σχεδόν το 80% των κέντρων δεδομένων παγκοσμίως εκτίθενται σε ακραίους κλιματικούς κινδύνους

    24 Ιουνίου, 2026
  • Ε Ε -ΟΟΣΑ και αγορές δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία

    8 Ιουνίου, 2026
  • Νίκη του Νικόλ Πασινιάν στις εκλογές στην Αρμενία

    8 Ιουνίου, 2026
  • Γιώργος Κώτσηρας: Τα οφέλη από τις αλλαγές στη ρύθμιση των 72 δόσεων

    8 Ιουνίου, 2026
  • Κυριάκος Πιερρακάκης: Όσο βελτιώνεται η οικονομική συνθήκη, κάθε μέρα, κάθε βδομάδα, κάθε μήνα θα υπάρχουν κινήσεις προς όφελος της κοινωνίας

    8 Ιουνίου, 2026
  • Νίκος Δένδιας: Για έναν Έλληνα υπουργό είναι πάντα συγκινητικό να βρίσκεται εδώ, στη Λευκωσία, στην πρωτεύουσα του Κυπριακού Ελληνισμού

    8 Ιουνίου, 2026
  • Ανοίγει σήμερα η ευρωπαϊκή πρόσκληση για καθαρή ενέργεια -CETPartnership 2026

    8 Ιουνίου, 2026
  • Στην Ουάσιγκτον βρίσκεται από σήμερα  ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Σταύρος Παπασταύρου

    8 Ιουνίου, 2026
  • Το Πεκίνο προωθεί ένα πιλοτικό πρόγραμμα για την καινοτόμο ανάπτυξη δικτύων τεχνολογίας 6G

    8 Ιουνίου, 2026
  • ΔΕΗ: από σήμερα η διαπραγμάτευση των νέων μετοχών

    26 Μαΐου, 2026
  • ΔΕΔΔΗΕ: Υπεγράφη η σύμβαση για την κατασκευή του νέου Κέντρου Διανομής Κερατέας

    15 Μαΐου, 2026
  • Η συνάντηση των Υπουργών Ενέργειας της Ελλάδας, της Σερβίας, της Βόρειας Μακεδονίας και της Βουλγαρίας

    15 Μαΐου, 2026
  • Από τη «μικρή ΔΕΗ» στη «διπλή ΔΕΗ» – Την Πέμπτη η γενική συνέλευση για αύξηση κεφαλαίου 4 δισ. ευρώ – Στόχος ο διπλασιασμός της εγκατεστημένης ισχύος

    11 Μαΐου, 2026
  • Δημιουργία φωτοβολταϊκού σταθμού στην περιοχή Λάγουρα του Δήμου Άργους Ορεστικού Καστοριάς

    6 Μαΐου, 2026
  • Κυριάκος Μητσοτάκης: Ανάγκη ενίσχυσης και επιτάχυνσης της ευρωπαϊκής αμυντικής βιομηχανίας και παραγωγής

    4 Μαΐου, 2026

Το ηλεκτρονικό περιοδικό για την ενέργεια, τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, την οικονομία και το περιβάλλον!

Λεωφόρος Κηφισίας 62-64, Μαρούσι  15125
info@energyup.gr

Μέλος του

Team Energyup.gr

Παππά Μαρία
Βλάχος Γιώργος
Δέδε Ιωάννα
Αντωνίου Γιάννης

Facebook Twitter

ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ

  • Σχεδόν το 80% των κέντρων δεδομένων παγκοσμίως εκτίθενται σε ακραίους κλιματικούς κινδύνους

    24 Ιουνίου, 2026
  • Ε Ε -ΟΟΣΑ και αγορές δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία

    8 Ιουνίου, 2026
  • Νίκη του Νικόλ Πασινιάν στις εκλογές στην Αρμενία

    8 Ιουνίου, 2026

@2021 - Energyup.gr - All Right Reserved.


Back To Top
Energy Up
  • ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
  • NEWSROOM
  • ΕΝΕΡΓΕΙΑ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
  • ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
  • AUTO NEWS
  • ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΕΠΩΝΥΜΩΣ
  • ΔΙΕΘΝΗ