Κυριακή, 28 Ιουνίου 2026 | 11:19 μμ
Energy Up
  • ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
  • NEWSROOM
  • ΕΝΕΡΓΕΙΑ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
  • ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
  • AUTO NEWS
  • ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΕΠΩΝΥΜΩΣ
  • ΔΙΕΘΝΗ

Fit4FutureFinance: Enabling the sustainable transition to the next generation economy

by EnergyUp 21 Ιουνίου, 2023

Η Ελληνική Ένωση Τραπεζών και το Ελληνο – Αμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο συνδιοργανώνουν αύριο Πέμπτη 22 Ιουνίου συνέδριο με θέμα «Fit4FutureFinance: Enabling the sustainable transition to the next generation economy», στο Μέγαρο Καρατζά της Εθνικής Τράπεζας.

Σκοπός του συνεδρίου, όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, είναι η ενίσχυση του διαλόγου ανάμεσα στον τραπεζικό τομέα και την επιχειρηματική κοινότητα, σε περιβάλλον ενσωμάτωσης των κριτηρίων ESG (ΚΠΔ) (περιβάλλον – κοινωνία – εταιρική διακυβέρνηση) στην στρατηγική τραπεζών και επιχειρήσεων.

Η έναρξη του συνεδρίου θα γίνει με τον χαιρετισμό και τις εισαγωγικές τοποθετήσεις του προέδρου του ΔΣ της ΕΕΤ κ. Β. Ράπανου και του προέδρου του Ελληνοαμερικανικού Επιμελητηρίου κ. Ν. Μπακατσέλου.

Οι ακόλουθες τέσσερις θεματικές ενότητες θα απασχολήσουν τους διακεκριμένους Έλληνες και ξένους ομιλητές:

  • Η μεγάλη εικόνα της βιωσιμότητας, με αναφορές στις διεθνείς εξελίξεις που σχετίζονται με τη Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία και τη Συμφωνία των Παρισίων για Κλιματική Αλλαγή. Εκτενής αναφορά στα αντίστοιχα αναπτυξιακά εργαλεία της Ελλάδας 2.0 και συγκεκριμένα τις χρηματοδοτικές ευκαιρίες του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας
  • Η Βιώσιμη Χρηματοδότηση, με αναφορές στη διασύνδεση των κινδύνων βιωσιμότητας με τις αναπτυξιακές ευκαιρίες, εμβάθυνση στις νέες απαιτήσεις κλιματικού κινδύνου για τις χρηματοδοτήσεις και έμφαση στις χρηματοδοτικές ευκαιρίες ESG για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις
  • Η χρηματοδότηση της επόμενης μέρας, με αναφορές στις νέες τάσεις επενδύσεων και επιχειρηματικότητας με έμφαση στην επίδραση (impact)
  • Το επιχειρηματικό μοντέλο της επόμενης δεκαετίας, σε μια ενδιαφέρουσα συζήτηση με επιφανείς CEOs επιχειρήσεων στην Ελλάδα. Το συγκεκριμένο πάνελ υποστηρίζεται από τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ).

Μέσω του συνεδρίου, οι τράπεζες απευθύνονται στην ελληνική επιχειρηματική κοινότητα – σε όλο το εύρος της – ώστε να αναδειχθούν οι τεράστιες ευκαιρίες ανάπτυξης που φέρνει το νέο πλαίσιο, και να είναι σαφή σε όλους τα οφέλη της μετάβασης του επιχειρηματικού μοντέλου αλλά κυρίως της επιχειρηματικής αντίληψης. Το συνέδριο τελεί υπό την αιγίδα του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών.

21 Ιουνίου, 2023

Στην Αθήνα βρίσκεται ο πρώην Πρόεδρος των ΗΠΑ, Μπαράκ Ομπάμα.

by EnergyUp 21 Ιουνίου, 2023

Στην Αθήνα βρίσκεται ο πρώην Πρόεδρος των ΗΠΑ, Μπαράκ Ομπάμα, όπου σήμερα θα συναντήσει 105 υποτρόφους του προγράμματος Obama Leaders.

Η συνάντηση θα γίνει χωρίς την παρουσία κοινού και σηματοδοτεί την ολοκλήρωση της εξάμηνης διαδρομής των συμμετεχόντων στο πρόγραμμα για το 2023. Ο Μπαράκ Ομπάμα θα συνομιλήσει μαζί τους σχετικά με τις δράσεις τους στην κατεύθυνση της ανάπτυξης και επιτάχυνσης της θετικής και διαρκούς αλλαγής στις κοινότητές τους.

Ανάμεσα στους 105 υποτρόφους του 2023, οι οποίοι προέρχονται από 75 χώρες, βρίσκεται και μια Ελληνίδα, η Ελπίδα Κόκκοτα, ιδρύτρια και διευθύνουσα σύμβουλος του μη κερδοσκοπικού οργανισμού «Mexoxo», που στόχο έχει να ενισχύσει τη γυναικεία επιχειρηματικότητα.

Το εξάμηνης διάρκειας πρόγραμμα «Obama Foundation Leaders» εντοπίζει άτομα που εργάζονται στο δημόσιο και ιδιωτικό τομέα και στην κοινωνία των πολιτών, τα οποία έχουν επιδείξει έργο στην προώθηση του κοινού καλού δίνοντας έμφαση στις κοινές αξίες και την ηθική ηγεσία, που αποτέλεσαν το όραμα του Μπαράκ και της Μισέλ Ομπάμα. Μέσα από την ενδυνάμωσή τους και την ανάπτυξη ηγετικών δεξιοτήτων, το Ίδρυμα επιδιώκει να αναδείξει μια νέα γενιά ενεργών πολιτών, οι οποίοι θα λειτουργήσουν ως θετικά πρότυπα και θα δημιουργήσουν απτές λύσεις στις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι κοινότητές τους, οι χώρες τους και όλος ο κόσμος. Οι συμμετέχοντες αποτελούν ένα διεθνές δίκτυο ηγετών του Ιδρύματος Ομπάμα, που μετράει περισσότερους από 800 αποφοίτους.

Αύριο, Πέμπτη, ο πρώην Πρόεδρος των ΗΠΑ θα συμμετάσχει στο Συνέδριο για την Ψυχική Υγεία του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος «SNF Nostos Conference» στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Εκεί θα συνομιλήσει επί σκηνής με τον πρόεδρο του Ιδρύματος, Ανδρέα Δρακόπουλο. Σημειώνεται ότι το Ίδρυμα Νιάρχος έχει υποστηρίξει τόσο την κατασκευή του Προεδρικού Κέντρου Ομπάμα στο Σικάγο, όσο και την υλοποίηση του προγράμματος «Obama Foundation Leaders». Είναι η δεύτερη φορά που ο Μπαράκ Ομπάμα επισκέπτεται το Κέντρο Πολιτισμού, μετά την τελευταία διεθνή επίσκεψή του στο πλαίσιο της διακυβέρνησής του το 2016, οπότε είχε εκφωνήσει από το βήμα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής μια ομιλία – ορόσημο για το ιδεώδες της Δημοκρατίας.

21 Ιουνίου, 2023

Παντελής Κάπρος: Στόχος, η επίτευξη μηδενικής αέριας ρύπανσης ως το 2050

by EnergyUp 21 Ιουνίου, 2023

Στην απογευματινή συνεδρίαση του Συμβουλίου Υπουργών Περιβάλλοντος της ΕΕ που πραγματοποιήθηκε χθές στο Λουξεμβούργο συμμετείχε ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Παντελής Κάπρος συνοδευόμενος από τον αρμόδιο Γενικό Γραμματέα Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων, Πέτρο Βαρελίδη.

Μεταξύ άλλων διεξήχθη πολιτική συζήτηση αναφορικά με τον Κανονισμό για την ενίσχυση των πρότυπων επιδόσεων για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα των νέων βαρέων επαγγελματικών οχημάτων και για την αναθεώρηση της Οδηγίας για την ποιότητα του ατμοσφαιρικού αέρα.

Κατά την ανταλλαγή απόψεων για την Πρόταση Κανονισμού για τον καθορισμό προτύπων επιδόσεων για τις εκπομπές CO2 των νέων βαρέων επαγγελματικών οχημάτων, ο υπηρεσιακός Υπουργός κ. Κάπρος υπεραμύνθηκε της επιτάχυνσης και της πράσινης μετάβασης για τα βαρέα επαγγελματικά οχήματα (HDV) και υποστήριξε σθεναρά τους προτεινόμενους στόχους και το πεδίο εφαρμογής δεδομένης της υποστήριξης της Ελλάδας για φιλόδοξους κλιματικά στόχους.

Αναφορικά με την αναθεώρηση της οδηγίας για την ποιότητα του ατμοσφαιρικού αέρα, ο Γεν. Γραμματέας Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων τόνισε την ανάγκη νομοθετικής ευθυγράμμισης των οριακών τιμών ποιότητας του αέρα στην ΕΕ με τις γενικές κατευθυντήριες οδηγίες του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας με στόχο την επίτευξη μηδενικής αέριας ρύπανσης το 2050 σύμφωνα με την πρόταση της Ευρ. Επιτροπής. Ο κ. Βαρελίδης επεσήμανε ότι, ανεξάρτητα από το πόσο δύσκολη είναι η επίτευξη των προτεινόμενων οριακών τιμών ειδικά στις μεγάλες πόλεις, η μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, η οποία στην Ελλάδα προκαλείται κυρίως από την κυκλοφορία των οχημάτων αλλά και τις κεντρικές θερμάνσεις, αποτελεί απόλυτη προτεραιότητα αφού έχει άμεσο θετικό αντίκτυπο στην ποιότητα της ζωής στις πόλεις και μειώνει τις αρνητικές μακροπρόθεσμες επιπτώσεις στην υγεία των πολιτών.

Τέλος, ο Γενικός Γραμματέας αναφέρθηκε στην αναγκαία αύξηση των συνεργειών με τις κλιματικές πολιτικές και ενημέρωσε ότι στον εθνικό κλιματικό νόμο και το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα έχουν ήδη δρομολογηθεί φιλόδοξα μέτρα προς αυτή την κατεύθυνση. Ενδεικτικά αναφέρθηκε σε μέτρα όπως το κλείσιμο όλων των λιγνιτικών μονάδων ηλεκτροπαραγωγής μέχρι το τέλος του 2028, την προώθηση της ηλεκτροκίνησης μέσω της παροχής σημαντικών οικονομικών κινήτρων και της θέσπισης υποχρεωτικών ποσοστώσεων για τα οχήματα μηδενικών εκπομπών με στόχο πρώτα τα ταξί και τα ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη καθώς και τα εταιρικά αυτοκίνητα, την απαγόρευση της εγκατάστασης καυστήρων θέρμανσης με πετρέλαιο από το 2025 και την υποχρεωτική χρήση 30% ανανεώσιμων υγρών καυσίμων σε όλα τα υγρά καύσιμα που χρησιμοποιούνται για θέρμανση από το 2030.

 

21 Ιουνίου, 2023

Στον ΣΥΡΙΖΑ -Απάντηση του Θ. Σκυλακάκη: Εξονυχιστικά κοστολογημένο το πρόγραμμα της ΝΔ

by EnergyUp 20 Ιουνίου, 2023

Έντονα αντέδρασε ο Θόδωρος Σκυλακάκης στα όσα υποστήριξε ο ΣΥΡΙΖΑ με αφορμή δηλώσεις του για το πρόγραμμα της ΝΔ.

«Επειδή στον ΣΥΡΙΖΑ επιμένουν να λένε τερατώδη ψέματα ξεχνώντας ότι για τα ψέματά τους αυτά τους καταδίκασε τόσο πρόσφατα ο ελληνικός λαός, θυμίζω:

 

– Το πρόγραμμα της ΝΔ, το οποίο έχουν το θράσος να κατηγορούν ως μη ορθά κοστολογημένο, έχει εξονυχιστικά κοστολογηθεί και η σχετική κοστολόγηση έχει ήδη παρουσιαστεί με ανακοίνωσή μου στις 9 Μαΐου και περιλαμβάνει μέτρα που μπορούσαμε να βάλουμε ρητά στο Πρόγραμμα Σταθερότητας όταν κατατέθηκε, ύψους 6,266 δις μέχρι και 2027, που περιγράφονται αναλυτικά και 2,903 δις που περιλαμβάνονται ως δημοσιονομικός χώρος και αναφέρεται ρητά στη σελίδα 17 ότι θα χρησιμοποιηθούν για πρόσθετες δαπάνες που περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα της ΝΔ που δεν είχε παρουσιαστεί όταν καταρτιζόταν το πρόγραμμα σταθερότητας και αφορά τις πρόσθετες προεκλογικές μας δεσμεύσεις. Συγκεκριμένα στη σελίδα 17 γράφεται ρητά: «It is noted that, the current government has announced additional pre-election measures of 0.1% of GDP for 2024, 0.3% of GDP for 2025 and respectively for 2026, that are not taken into account in the estimates presented above»» ανέφερε ο κ. Σκυλακάκης.

Προσέθεσε επίσης:

« Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει το θράσος να μας κατηγορεί με ψέμματα όταν το πρόγραμμά του με όποια κοστολόγηση -τη δική του ή οποιουδήποτε άλλου έχει δημοσιονομικό κόστος από 60 έως 83 δις στην τετραετία, που αποτελεί καθαρή απάτη, αφού σε κανένα πιθανό και απίθανο δημοσιονομικό σενάριο δεν υπάρχει ούτε μια στο δισεκατομμύριο πιθανότητα να υλοποιηθεί. Αμφισβητεί δηλαδή αν υπάρχουν 3 δις και ο ίδιος προτείνει από 60 ως 83 δις. Όπως εξήγησα στην κα Λυμπεράκη, το πρόβλημα δεν είναι αν η κοστολόγηση του προγράμματός του γίνεται ή όχι με επαρκή ακρίβεια, αλλά ότι δίνει τόσο τερατωδώς ψεύτικες (δημοσιονομικά) υποσχέσεις που θα έκαναν τον Μινχάουζεν να κοκκινίσει, αφού ο διαθέσιμος δημοσιονομικός χώρος για τον οποίο και δεσμευόμαστε την επόμενη τετραετία είναι της τάξεως των 9 δις.

Να εξηγήσει στον ΣΥΡΙΖΑ τι σημαίνει no policy change scenario, πώς επιδρούν οι πρόσθετες δαπάνες στο μακροοικονομικό σενάριο και στους μισθούς, πώς επιδρά στους μισθούς η αύξηση του κατώτερου μισθού στα 950 ευρώ στο διάστημα της επόμενης τετραετίας κ.λπ. είναι μάλλον μάταιο. Εδώ κάνουν πως δεν κατάλαβαν τι τους είπε ο ελληνικός λαός στις 21 Μαΐου!»

Και ο κ. Σκυλακάκης καταλήγει με υστερόγραφο το οποίο απευθύνεται και στο ΠΑΣΟΚ λέγοντας:

«Υστερόγραφο 1. Επειδή στη συζήτηση μπήκε -διαφημίζοντας την άγνοιά του για τα δημοσιονομικά και τα μακροοικονομικά και ο κ. Δουδωνής- θυμίζω ότι το κόμμα έχει δώσει αντίστοιχα εξωπραγματικές υποσχέσεις πάνω από τις μισές όμως τις έχει κάνει με συνειδητά ασαφή τρόπο για να μην μπορούν να ποσοτικοποιηθούν. Εξ ου και δεν έχει ποτέ παρουσιάσει οποιαδήποτε αναλυτική ποσοτικοποιήση του προγράμματός του, για να κρύψει το πραγματικό πρόβλημα που είναι και εδώ οι εξωπραγματικές και ανεδαφικές υποσχέσεις.

Υστερόγραφο 2. Επισυνάπτω τα σχετικά σημεία των ανακοίνωσεών μου για το πρόγραμμα της ΝΔ και του ΣΥΡΙΖΑ στις 8 και 9 Μαΐου για όποιους θέλουν να δουν όλες τις λεπτομέρειες της κοστολόγησής μας, αλλά και εκείνους που επιθυμούν να εντρυφήσουν στις ψεύτικες υποσχέσεις των Μινχάουζεν».

Αποσπάσματα από τις δηλώσεις του Θόδωρου Σκυλακάκη στις 8 και 9.5.2023

 

9.5.2023: «…3. Το πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας είναι σε απόλυτη συμφωνία με τους στόχους που έχουν τεθεί στο Πρόγραμμα Σταθερότητας που υποβλήθηκε πριν από μερικές ημέρες στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Συγκεκριμένα, το Πρόγραμμα Σταθερότητας περιλαμβάνει στο βασικό σενάριο, το κόστος της αύξησης των συντάξεων κάθε έτος με βάση το ΑΕΠ και τον πληθωρισμό (που υπολογίζεται σε 450 εκατ. το πρώτο έτος και βαίνει αυξανόμενο, ώστε να φτάσει σωρευτικά τα 800 εκατ. ευρώ το 2025, το 1,1 δισ. ευρώ το 2026 και 1,5 δισ. ευρώ το 2027), καθώς και την εξαγγελθείσα από τη ΔΕΘ, αύξηση των μισθών των δημοσίων υπαλλήλων από 1/1/2024 (κατά 500 εκατ. ευρώ), όπως και την αύξηση των αναπηρικών επιδομάτων (κατά 95 εκατ. ευρώ) που ισχύει από αυτόν τον μήνα.

 

Στο Πρόγραμμα Σταθερότητας επίσης γίνεται η αναφορά για τα επιπλέον δημοσιονομικά μέτρα που έχουν ανακοινωθεί μετά την προκήρυξη των εκλογών, ύψους 0,1% του ΑΕΠ το 2024 και 0,3% του ΑΕΠ το 2025 και το 2026, που καλύπτονται από τον διαθέσιμο δημοσιονομικό χώρο. Αυτά περιλαμβάνουν την αύξηση του αφορολόγητου κατά 1.000 ευρώ για οικογένειες με παιδιά (κόστος 77 εκατ. ευρώ ετησίως), την αύξηση κατά 8% του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος (κόστος 49 εκατ. ευρώ ετησίως), τη σταδιακή κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος (κόστος 89 εκατ. ευρώ το 2025, 222 εκατ. ευρώ το 2026 και 443 εκατ. ευρώ το 2027), τη σταδιακή μείωση των ασφαλιστικών εισφορών (με κόστος 230 εκατ. ευρώ το 2025 και 2026 και 509 εκατ. το 2027), την αύξηση του επιδόματος μητρότητας στους ελεύθερους επαγγελματίες και αγρότες (με κόστος 40 εκατ. ευρώ ετησίως), τη μονιμοποίηση της απαλλαγής των πρώην δικαιούχων Ε.Κ.Α.Σ. από τη συμμετοχή τους στη φαρμακευτική δαπάνη (με κόστος 38 εκατ. ευρώ ετησίως), το youth pass για τους νέους που ενηλικιώνονται (με κόστος 30 εκατ. ευρώ ετησίως) και τη μείωση ΕΝΦΙΑ 10% για σπίτια που ασφαλίζονται για φυσικές καταστροφές (με κόστος περί τα 40 εκατ. ευρώ ετησίως). Το συνολικό κόστος των ανωτέρω μέτρων ανέρχεται σε 1,3 δισ. ευρώ το 2024, 2 δισ. ευρώ το 2025, 2,5 δισ. ευρώ το 2026 και 3,3 δισ. ευρώ το 2027.

Αυτός είναι και ο υπολογιζόμενος δημοσιονομικός χώρος που έχουμε σύμφωνα με τις προβλέψεις του Προγράμματος Σταθερότητας.

 

4. Το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ είναι παντελώς εξωπραγματικό και αποτελεί όχι «αυταπάτη», όπως το πρόγραμμα της Θεσσαλονίκης (που προέβλεπε δώρα Χριστουγέννων, κατάργηση του ΕΝΦΙΑ κ.λπ.), αλλά προεκλογική απάτη, στην οποία συμμετέχουν αμέσως όσοι το συνέταξαν και όσοι το υποστηρίζουν προεκλογικά και εμμέσως και όλοι εκείνοι που ασκούν δημόσια κριτική για τη δική μας ποσοτικοποίηση και δεν κάνουν τις απλές αριθμητικές πράξεις που απαιτούνται για τη στοιχειώδη ποσοτικοποίησή του. Για να αφαιρέσω οποιαδήποτε δικαιολογία και να αποκαλυφθεί ποιοι συμμετέχουν στην απάτη, παραθέτω ενδεικτικά αναλυτική ποσοτικοποίηση 8 μέτρων (από τα δεκάδες του προγράμματος), που οδηγούν σε πολλαπλάσιο αριθμό από τα 5,5 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση που ισχυρίζεται ο κ. Τσίπρας ότι είναι η σχετική ποσοτικοποίηση και προφανώς δεν έχει καμία σχέση με τον δημοσιονομικό χώρο που είναι διαθέσιμος, όπως περιγράφηκε ανωτέρω.

5. Επαναλαμβάνω την πρόσκληση προς τα 3 πρώτα κοινοβουλευτικά κόμματα για μια ανοικτή δημόσια συνάντηση που μπορεί να διαρκέσει όσες ώρες απαιτούνται (3, 4, 5, 6, όσο χρειαστεί) και στην οποία να παρουσιαστεί δημόσια η ποσοτικοποίηση των προγραμμάτων και προτείνω επιπροσθέτως να απαντήσουν στη συνέχεια οι εκπρόσωποι των κομμάτων στις ερωτήσεις των οικονομικών συντακτών σε σχέση με την ποσοτικοποίηση των αντίστοιχων προγραμμάτων.

 

Αναλυτικά στοιχεία για το κόστος των μέτρων του Προγράμματος του Προγράμματος ΣΥΡΙΖΑ:

 

Πρώτο μέτρο (σελ. 4 προγράμματος ΣΥΡΙΖΑ): Θεσμοθετούμε την ετήσια τιμαριθμική αναπροσαρμογή στο ύψος του πληθωρισμού του προηγούμενου έτους, τόσο στον ιδιωτικό όσο και στον δημόσιο τομέα. Στον δημόσιο τομέα οι μισθοί θα αυξηθούν άμεσα κατά 10% Σύμφωνα με τα στοιχεία του Προϋπολογισμού, το κόστος των βασικών μισθών της Γενικής Κυβέρνησης ανέρχεται σε 13,1 δισ. ευρώ ετησίως. Συνεπώς, το ανωτέρω μέτρο στον δημόσιο τομέα κοστίζει 1,31 δισ. ευρώ τον πρώτο χρόνο εφαρμογής και, σύμφωνα με τις προβλέψεις του πληθωρισμού που συμπεριλαμβάνονται στο Πρόγραμμα Σταθερότητας, αυξάνεται λόγω της τιμαριθμικής προσαρμογής σε 2 δισ. ευρώ για το 2ο έτος, 2,3 δισ. ευρώ για το 3ο έτος και 2,6 δισ. ευρώ για το 4ο έτος εφαρμογής.

Δεύτερο μέτρο (σελ. 4 προγράμματος ΣΥΡΙΖΑ): Επαναφέρουμε τη 13η σύνταξη του 2019 (πλήρης για συντάξεις έως 500 ευρώ και ποσοστιαία για τα ανώτερα κλιμάκια) Το ετήσιο κόστος, σύμφωνα με τα απολογιστικά στοιχεία του 2019, ανέρχεται σε 982 εκατ. ευρώ ετησίως.

 

Τρίτο μέτρο (σελ. 4 προγράμματος ΣΥΡΙΖΑ): Χορηγούμε την αύξηση του 7,5% για το 2023 σε όλους τους συνταξιούχους, ανεξαρτήτως της ύπαρξης προσωπικής διαφοράς. Καταρχάς, η αύξηση που εφαρμόστηκε την 1η /1/2023 ήταν 7,75%, για να είμαστε ακριβείς. Το κόστος των κυρίων συντάξεων, σύμφωνα με τα στοιχεία της Εισηγητικής Έκθεσης του Προϋπολογισμού (σελ. 168), ανήλθε σε 26 δισ. ευρώ το 2022. Συνεπώς, μια αύξηση χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η προσωπική διαφορά θα κόστιζε 2 δισ. ευρώ, αντί 900 εκατ. ευρώ που ήταν το κόστος την υφιστάμενης αύξησης, καθώς καταλαμβάνει και όλες τις υψηλές συντάξεις. Συνεπώς, το κόστος αυτού του μέτρου ανέρχεται σε 1,1 δισ. ευρώ ετησίως.

Τέταρτο μέτρο (σελ. 4 προγράμματος ΣΥΡΙΖΑ): Μειώνουμε τον ΕΦΚ στα καύσιμα (πετρέλαιο κίνησης, θέρμανσης, βενζίνη, φυσικό αέριο) στον χαμηλότερο συντελεστή της Ευρωπαϊκής Ένωσης Το κόστος ανέρχεται σε 2 δισ. ευρώ ετησίως.

Πέμπτο μέτρο (σελ. 4 προγράμματος ΣΥΡΙΖΑ): Μειώνουμε τον ΦΠΑ στα τρόφιμα στο 6% Στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού (σελ. 95), προβλέπονται συνολικά έσοδα από ΦΠΑ 22,2 δισ. ευρώ το 2023, ενώ σύμφωνα με την κατανομή των εσόδων από τα φορολογικά στοιχεία, τα έσοδα ΦΠΑ από τα τρόφιμα υπολογίζονται σε 2,8 δισ. ευρώ. Συνεπώς, μια μείωση από το 13% στο 6%, κοστίζει 1,5 δισ. ευρώ ετησίως.

Έκτο μέτρο (σελ. 7 προγράμματος ΣΥΡΙΖΑ): Αύξηση του αφορολόγητου ορίου στα 10.000 ευρώ και θέσπιση αφορολόγητου στα 10.000 ευρώ για όλα τα φυσικά πρόσωπα, για εισοδήματα από την εργασία τους. Ένταξη στην ενιαία κλίμακα φορολόγησης όλων των φυσικών προσώπων, ανεξαρτήτως μορφής απασχόλησης. Τα έσοδα από τον φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων εκτιμώνται για το έτος 2023 σε 11,3 δισ. ευρώ (σελ. 95 εισηγητικής έκθεσης προϋπολογισμού). Σύμφωνα, με την κατανομή των φορολογικών στοιχείων εισοδήματος, η αύξηση του αφορολόγητου σε 10.000 ευρώ για όλους, συνεπάγεται απώλεια εσόδων 455 εκατ. ευρώ ετησίως.

Έβδομο μέτρο (σελ. 7 προγράμματος ΣΥΡΙΖΑ): Κατάργηση τέλους επιτηδεύματος Τα κόστος ανέρχεται σε 443 εκατ. ευρώ ετησίως (σελ. 22 αναλυτικών πινάκων Προϋπολογισμού 2023).

Όγδοο μέτρο (σελ. 31 προγράμματος ΣΥΡΙΖΑ): Επιστροφή αναδρομικών 2,4 δισ. ευρώ σε 3 ετήσιες δόσεις Το κόστος, όπως άλλωστε αποδέχεται και ο ΣΥΡΙΖΑ, ανέρχεται σε περίπου 830 εκατ. ευρώ ετησίως. Συνολικό κόστος μόνο των 8 αυτών μέτρων: 8,6 δισ. ευρώ ετησίως το πρώτο έτος εφαρμογής, που βαίνει αυξανόμενο ετησίως.

 

Επιπλέον στο πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ υπάρχει σειρά άλλων μέτρων [επίδομα μητέρας, αύξηση αναπηρικών επιδομάτων, επιδομάτων στέγασης, μείωση ρυθμιζόμενων χρεώσεων (ΕΤΜΕΑΡ, ΥΚΩ), επιδοτήσεις στις ζωοτροφές και λιπάσματα και άλλα μέτρα] που ανεβάζει το ετήσιο κόστος των δημοσιονομικών μέτρων στη περιοχή των 12 δισ. ευρώ ετησίως. Επιπλέον των ανωτέρω, στις σελίδες 25 και 26 αντίστοιχα του Προγράμματος ΣΥΡΙΖΑ αναφέρονται τα ακόλουθα: – Ενίσχυση των προϋπολογισμών του ΕΣΥ και του ΕΟΠΥΥ, με τελικό στόχο τη σύγκλιση με τον μέσο ευρωπαϊκό όρο στις δημόσιες δαπάνες υγείας (7,5% του ΑΕΠ). – Αύξηση της χρηματοδότησης για την εκπαίδευση στο 5% του ΑΕΠ.

 

Σημειώνεται ότι στη τηλεοπτική παρουσίαση του Προγράμματος ο Πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ ανέφερε ότι τελικά οι δαπάνες Υγείας θα αυξηθούν στο 7% του ΑΕΠ (και όχι 7,5% που αναφέρει το Πρόγραμμα). Με δεδομένο ότι το ΑΕΠ του 2023 υπολογίζεται, σύμφωνα με το Πρόγραμμα Σταθερότητας, σε 221,4 δισ. ευρώ το 2023 και οι δαπάνες Υγείας, σύμφωνα με την Εισηγητική Έκθεση του Προϋπολογισμού (σελ. 89) ανέρχονται σε 11,9 δισ. ευρώ, αυτό σηματοδοτεί μια αύξηση των ετήσιων δαπανών Υγείας κατά 3,6 δισ. ευρώ, εάν προσεγγίσουν το 7% του ΑΕΠ, και 4,7 δισ. ευρώ, εάν προσεγγίσουν το 7,5% του ΑΕΠ. Αντίστοιχα, οι δαπάνες εκπαίδευσης υπολογίζονται σε 6,7 δισ. ευρώ, σύμφωνα με την Εισηγητική Έκθεση του Προϋπολογισμού (σελ. 89), συνεπώς μια αύξηση στο 5% του ΑΕΠ σηματοδοτεί επιπλέον δαπάνες 4,3 δισ. ευρώ. Συνεπώς, οι ανωτέρω δύο προβλέψεις του Προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ κοστίζουν επιπλέον 8 έως 9 δισ. ευρώ επιπλέον ετησίως (αναλόγως εάν υπολογίζονται οι δαπάνες Υγείας στο 7% ή 7,5% του ΑΕΠ).

 

Με βάση τα ανωτέρω, το συνολικό κόστος του Προγράμματος ΣΥΡΙΖΑ ανέρχεται σε πάνω από 20 δισ. ευρώ ετησίως, κόστος μόνιμο που βαίνει αυξανόμενο τα επόμενα έτη, τη στιγμή που ο δημοσιονομικός χώρος προβλέπεται στο Πρόγραμμα Σταθερότητας της τάξης του 1,3 δισ. ευρώ για το επόμενο έτος και 2 δισ. ευρώ το 2025»

 

8.5.2023: «Σε ό,τι αφορά την κοστολόγηση του Προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ, επισημαίνω τα ακόλουθα:

 

(α) Η κοστολόγηση βασίζεται σε στοιχεία του Κρατικού Προϋπολογισμού, που συλλέχθηκαν από διαφορετικές Υπηρεσίες του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους και συγκεντρώθηκαν και παρουσιάστηκαν σε ενιαίο πίνακα από τη Γενική Γραμματεία Δημοσιονομικής Πολιτικής του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους.

 

(β) Η ποσοτικοποίηση είναι εύκολα επαληθεύσιμη, καθώς βασίζεται κατά κύριο λόγο στους Πίνακες του Προϋπολογισμού 2023, ο οποίος είναι δημόσια διαθέσιμος.

 

(γ) Τόσα χρόνια η Γενική Γραμματεία Δημοσιονομικής Πολιτικής, με στοιχεία που παρέχουν τα στελέχη του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, ποσοτικοποιεί επιτυχημένα όλα τα δημοσιονομικά μέτρα που εφαρμόζονται, καθώς και, σε πλείστες περιπτώσεις, προτάσεις των Κοινοβουλευτικών Ομάδων που τίθενται στον δημόσιο διάλογο ή υποβάλλονται με τη μορφή σχεδίου νόμου.

20 Ιουνίου, 2023

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποκαλύπτει σήμερα τη στρατηγική της για την οικονομική ασφάλεια

by EnergyUp 20 Ιουνίου, 2023

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποκαλύπτει σήμερα τη στρατηγική της για να αντιμετωπίσει με πιο ρωμαλέο τρόπο τους κινδύνους για αυτήν που ορίζει ως οικονομική ασφάλεια, που έχει στο στόχαστρο κυρίως την Κίνα.

Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, είχε αναφερθεί τον Μάρτιο, κατά τη διάρκεια ομιλίας της για τις σχέσεις ΕΕ/Κίνας, σε δυνητικούς περιορισμούς κάποιων επενδύσεων ή νευραλγικών εξαγωγών.

Έχουν ήδη υιοθετηθεί σοβαρά μέτρα. Η Ευρωπαϊκή Ένωση ενέκρινε στις αρχές Ιουνίου τη δημιουργία κοινού εργαλείου τιμωρίας οποιασδήποτε χώρας χρησιμοποιεί οικονομικές κυρώσεις για να ασκεί πίεση σε οποιοδήποτε κράτος μέλος της, όπως συμβαίνει στην περίπτωση της Κίνας σε βάρος της Λιθουανίας.

Έχουν προταθεί κι άλλα μέτρα, όπως η ενίσχυση του φιλτραρίσματος των ξένων επενδύσεων στην ΕΕ, η επιβολή ελέγχου σε νευραλγικές επενδύσεις και ελέγχου των επενδύσεων εκτός ΕΕ που εγείρουν κίνδυνο διαρροής τεχνολογιών, σύμφωνα με διπλωματική πηγή.

«Πρέπει να φροντίσουμε το κεφάλαιο, η εμπειρία και η τεχνογνωσία των επιχειρήσεών μας να μη χρησιμοποιηθούν για να ενισχυθούν στρατιωτικές και κατασκοπευτικές δυνατότητες αυτών που είναι επίσης συστημικοί αντίπαλοί μας», είχε επιμείνει η κυρία φον ντερ Λάιεν.

Η στρατηγική που παρουσιάζεται σήμερα, την οποία η Κομισιόν δεν περιγράφει ρητά ως απάντηση στο Πεκίνο, αναφέρεται σε οικονομικούς κινδύνους που αντιμετωπίζει η ΕΕ και πιθανές λύσεις για την αντιμετώπισή της.

Το σχέδιο αυτό, που απέχει παρασάγγας από τη συνήθη ευρωπαϊκή προσέγγιση του ελεύθερου εμπορίου, του ανοίγματος στον παγκόσμιο ανταγωνισμό, γεννά ανησυχίες σε κράτη μέλη, που διαβλέπουν άνοδο του προστατευτισμού. Ωστόσο οι ενέργειες που θα εισηγηθεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα είναι «αναλογικά, συγκεκριμένα και στοχευμένα», διευκρίνισε ευρωπαϊκή πηγή.

Η πανδημία του νέου κορονοϊού, που παρέλυσε τις αλυσίδες εφοδιασμού στην Ασίας σε βαθμό που έφερε σε δυσκολία την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, καθώς και οι γεωπολιτικές εντάσεις γύρω από την Κίνα, άλλαξαν τις αντιλήψεις στην ΕΕ.

Οι Ευρωπαίοι συνειδητοποίησαν την ανάγκη να αγωνιστούν κατά των εξαρτήσεών τους, κυρίως όσον αφορά τις δραστικές ουσίες φαρμάκων, τους ημιαγωγούς, τα μέταλλα που είναι απαραίτητα για την ενεργειακή μετάβαση.

«Να πάψουμε να είμαστε αφελείς»

Η Κίνα και οι ΗΠΑ κλείνουν. Πρέπει να πάψουμε να είμαστε αφελείς. Πρέπει να προστατευτούμε», δήλωσε ευρωπαίος διπλωμάτης υπό τον όρο να μην κατονομαστεί, επισημαίνοντας για παράδειγμα τον αυξανόμενο αριθμό κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων που πωλούνται στην ΕΕ.

Οι Βρυξέλλες θέλουν να διαμορφώσουν δική τους θέση απέναντι στο Πεκίνο, παρά τις πιέσεις που τους ασκούν οι ΗΠΑ να ευθυγραμμιστούν στη δική τους σκληρή γραμμή.

Ορισμένα κράτη μέλη της ΕΕ εκφράζουν την ανησυχία πως μπορεί να ξεσπάσει εμπορικός πόλεμος με την Κίνα, ενώ άλλα πλειοδοτούν, λένε πως είναι καιρός να αναληφθεί δράση για να προστατευθεί η ευρωπαϊκή οικονομική ασφάλεια.

«Αν αποτιμήσουμε τους κινδύνους από ευρωπαϊκή σκοπιά, οι διαχωριστικές γραμμές χαράζονται είτε στο Πεκίνο, ή στην Ουάσιγκτον», δήλωνε η αντιπρόεδρος της Κομισιόν Μαργκρέιτε Βέστεϊγερ κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου τον Μάιο.

Για την πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, οι Ευρωπαίοι οφείλουν να «επικεντρωθούν στη μείωση των κινδύνων και όχι στην αποστασιοποίηση». Η Κίνα, εμπορικός εταίρος «εκ των ων ουκ άνευ», χαρακτηρίζεται επίσης απόλυτα απαραίτητος σύμμαχος στον αγώνα εναντίον της κλιματικής αλλαγής.

Η ΕΕ εξάλλου θέλει να αξιοποιήσει τα διδάγματα που άντλησε από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, που αποκάλυψε την υπερβολικά μεγάλη εξάρτησή της από τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα -πετρέλαιο, αέριο, άνθρακα- και την ανάγκασε να αποδυθεί σε αναζήτηση άλλων πόρων.

Η BusinessEurope (Συνομοσπονδία Ευρωπαϊκών Επιχειρήσεων), η φωνή των εργοδοτών της Γηραιάς Ηπείρου, κάλεσε πάντως να ληφθούν «προσεκτικά» υπόψη τα συμφέροντα και η ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης «προτού εφαρμοστούν περαιτέρω περιορισμοί στις εξαγωγές αγαθών και τεχνολογιών και στις ροές επενδύσεων».

Η ΕΕ «πρέπει να βρει τη σωστή ισορροπία μεταξύ της προστασίας των συμφερόντων της ως προς την ασφάλεια και τη διατήρηση περιβάλλοντος ευνοϊκού για το εμπόριο και τις επενδύσεις», επέμεινε.

Οι ευρωπαίοι ηγέτες αναμένεται να συζητήσουν τη προτεινόμενη στρατηγική για την ευρωπαϊκή ασφάλεια της Κομισιόν στις Βρυξέλλες την επόμενη εβδομάδα.

20 Ιουνίου, 2023

Το Συμβούλιο Υπουργών Ενέργειας υιοθέτησε τις δύο ελληνικές προτάσεις

by EnergyUp 20 Ιουνίου, 2023

Στο τελικό κείμενο συμβιβασμού στο Συμβούλιο Υπουργών Ενέργειας περιλήφθηκαν τελικά οι δύο προτάσεις που διεκδίκησε η ελληνική πλευρά.

Προβλέπεται ρητά η δυνατότητα ενεργοποίησης του μηχανισμού προστασίας έναντι των τυχόν υψηλών τιμών όπως εφαρμόστηκε στην Ελλάδα και αποτυπώθηκε σε σχετικό κανονισμό της Ε.Ε. Ο μηχανισμός αν χρειασθεί σε περίπτωση νέας κρίσης προβλέπει συλλογή υπερεσόδων από τη χονδρική αγορά για τη χρηματοδότηση επιδοτήσεων των τιμών καταναλωτή.

Επίσης, στο πλαίσιο των μηχανισμών διαθεσιμότητας ισχύος περιελήφθη ρητή διάταξη που επιτρέπει την αμοιβή διαθεσιμότητας μονάδων φυσικού αερίου εφόσον ικανοποιούν τις τεχνικές προδιαγραφές που θα απαιτηθούν, διάταξη με την οποία θα μπορεί να εφαρμοσθεί ο μηχανισμός για την ευελιξία όπως ανέφερε ρητά και η Επίτροπος Ενέργειας.

Η διαφωνία που παρέμεινε στο Συμβούλιο αφορά στον τρόπο εφαρμογής των συμβάσεων οικονομικών διαφορών μεταξύ του κράτους και πυρηνικών σταθμών που ανακαινίζονται και παρατείνεται ο χρόνος ζωής τους. Σε όλα τα λοιπά θέματα επετεύχθη συμφωνία.

20 Ιουνίου, 2023

Παντελής Κάπρος: Εθελοντική επιλογή ο μηχανισμός που εφάρμοσε η Ελλάδα

by EnergyUp 19 Ιουνίου, 2023

Παντελής Κάπρος στο Συμβούλιο Υπουργών Ενέργειας ΕΕ: «Σε τυχόν νέα κρίση τιμών, προτείνουμε να υφίσταται εθελοντικά ο μηχανισμός που εφάρμοσε η Ελλάδα

Τα  βασικά σημεία ομιλίας από τη συμμετοχή του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Παντελή Κάπρου, στο σημερινό Συμβούλιο Υπουργών Ενέργειας που πραγματοποιήθηκε στο Λουξεμβούργο:

«Η μεταρρύθμιση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας πρέπει να διασφαλίσει αφενός την προστασία από κρίσεις τιμών ενέργειας, αφετέρου να προωθήσει αποτελεσματικά μεγάλες επενδύσεις σε ΑΠΕ και αποθήκευση στο πλαίσιο ενός αξιόπιστου ηλεκτρικού συστήματος. Ο νέος κανονισμός προωθεί τα συμβόλαια οικονομικών διαφορών, μεταξύ κράτους και επενδυτών σε νέες επενδύσεις ΑΠΕ. Τα συμβόλαια αυτά είναι σπουδαίο εργαλείο ώστε οι καταναλωτές να έχουν απευθείας πρόσβαση στο χαμηλό κόστος που παρέχουν οι ΑΠΕ και συγχρόνως προσδίδουν βεβαιότητα εσόδων για τους επενδυτές και διευκολύνουν τη φθηνή χρηματοδότηση. Προκειμένου να είμαστε απόλυτα προστατευμένοι σε περίπτωση νέας κρίσης τιμών, προτείναμε να υφίσταται ως εθελοντική επιλογή ο μηχανισμός που εφάρμοσε η Ελλάδα κατά τη διάρκεια της κρίσης, ο οποίος έγινε και Ευρωπαϊκός κανονισμός. Αυτός βασίζεται στη συλλογή των υπέρ-εσόδων στη χονδρική αγορά και τη χρήση τους για επιδότηση των τιμολογίων ρεύματος. Και άλλες χώρες συντάχθηκαν με αυτήν την πρόταση. Το μελλοντικό σύστημα που θα βασίζεται στις ΑΠΕ θα χρειάζεται σημαντική ισχύ με μεγάλη ευελιξία. Σωστά επισημαίνεται η ανάγκη αυτή και προτείνεται μηχανισμός αμοιβής διαθεσιμότητας ισχύος για πόρους που θα παρέχουν αυτήν την ευελιξία στο σύστημα. Παρόμοιο μηχανισμό είχε παλαιότερα εφαρμοστεί την Ελλάδα με μεγάλη επιτυχία. Η πρόταση όμως της ΕΕ δεν θεωρεί επιλέξιμους πόρους τα υδροηλεκτρικά και τις σύγχρονες μονάδες φυσικού αερίου. Όμως αυτοί οι πόροι είναι απαραίτητοι σε βραχυχρόνιο και μεσοχρόνιο ορίζοντα ώστε να συμπληρώνεται η λειτουργία των ΑΠΕ και να θωρακίζεται η αξιοπιστία του συστήματος. Υποβάλαμε τροποποιητική πρόταση προς αυτήν την κατεύθυνση, η οποία υποστηρίχτηκε και από άλλες χώρες. Η διαπραγμάτευση συνεχίζεται σήμερα το απόγευμα».

Σημειώνεται ότι κατά τη διάρκεια των εργασιών του Συμβουλίου η ελληνική πλευρά υποστήριξε το αίτημα της Κύπρου για περισσότερη διαφάνεια και συνεργασία με σκοπό τη μεγιστοποίηση της ασφάλειας στο νέο πυρηνικό σταθμό της Τουρκίας.

19 Ιουνίου, 2023

Ο Γιώργος Στάσσης, αντιπρόεδρος της ένωσης ευρωπαϊκών εταιρειών ενέργειας Eurelectric

by EnergyUp 19 Ιουνίου, 2023

Με ελληνική εκπροσώπηση η Προεδρία του νέου Δ.Σ. της ένωσης ευρωπαϊκών εταιρειών ενέργειας Eurelectric

• Νέος αντιπρόεδρος ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΗ, Γιώργος Στάσσης

• Η ενίσχυση των δικτύων ηλεκτρικής ενέργειας, ο ασφαλής εφοδιασμός της Ευρώπης και η εξασφάλιση κατάλληλων επενδυτικών συνθηκών, οι τρεις προτεραιότητες τoυ νέου Διοικητικού Συμβουλίου

H Eurelectric, η ένωση ευρωπαϊκών εταιρειών ενέργειας, που εκπροσωπεί περισσότερες από 3.500 εταιρείες από 30 χώρες, ανακοίνωσε σήμερα το νέο Διοικητικό Συμβούλιο στο οποίο ρόλο αντιπροέδρου αναλαμβάνει για 2 χρόνια ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΗ, κ. Γιώργος Στάσσης. Πρόεδρος του Δ.Σ. της Eurelectric παραμένει ο CEO της E.ON, κ. Leonhard Birnbaum.

Αναφερόμενος στις προτεραιότητες της νέας Προεδρίας της Eurelectric ο Πρόεδρος και CEO της ΔΕΗ δήλωσε: «Ο τομέας της ηλεκτρικής ενέργειας βρίσκεται στην πρώτη γραμμή του εξελισσόμενου ενεργειακού μετασχηματισμού. Υπάρχουν όμως δύο προκλήσεις μπροστά μας: το μέγεθος και ο ρυθμός ανάπτυξης των καθαρών τεχνολογιών. Για να παρέχουμε αξιόπιστη και οικονομικά προσιτή ηλεκτρική ενέργεια στους καταναλωτές και ταυτόχρονα να επιτύχουμε τους κλιματικούς μας στόχους, χρειαζόμαστε μία ευέλικτη αγορά ηλεκτρισμού που προωθεί τις επενδύσεις και την ίδια στιγμή μειώνει τον κίνδυνο της απότομης αύξησης των τιμών σε μικρό χρονικό διάστημα».

Ο Πρόεδρος και CEO της ΔΕΗ συμμετέχει στην Eurelectric εκπροσωπώντας τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Ηλεκτρισμού Ελλάδος (ΣΕΗΕ).

Το όραμα της Εurelectric για «καθαρή» ενεργειακή αυτονομία της Ευρώπης

Το παγκόσμιο ενεργειακό τοπίο αλλάζει ριζικά. Ο πόλεμος στην Ουκρανία, η ενεργειακή κρίση και οι επιθετικές βιομηχανικές πολιτικές έχουν θέσει την Ευρώπη υπό πίεση. Η επίτευξη ουδετερότητας άνθρακα και ενεργειακής ανεξαρτησίας απαιτεί αλλαγή ταχύτητας για την επιτάχυνση της καθαρών και ανανεώσιμων λύσεων για την ενέργεια.

Το ΔΣ της Eurelectric έθεσε τρεις προτεραιότητες, την ενίσχυση των δικτύων ηλεκτρικής ενέργειας στο πλαίσιο της ενεργειακής μετάβασης, τον ασφαλή εφοδιασμό της Ευρώπης και την εξασφάλιση κατάλληλων επενδυτικών συνθηκών.

Κορυφαία προτεραιότητα είναι η επέκταση και ψηφιακοποίηση των υποδομών ηλεκτρικής ενέργειας, καθώς τα επόμενα χρόνια θα πρέπει να συνδεθούν σημαντικά νέα φορτία από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, αντλίες θερμότητας και ηλεκτρικά οχήματα. Μόνο για την παραγωγή ΑΠΕ, η σύνδεση επιπλέον 650 GW έως το 2030 στην Ευρώπη παραμένει μια αδιανόητη πρόκληση χωρίς εκσυγχρονισμένα και ανθεκτικά δίκτυα. Παράλληλα, χρειάζονται σημαντικά έργα και δράσεις για την αποθήκευση ενέργειας και στην ανταπόκριση της ζήτησης των καταναλωτών για να διασφαλιστεί η αξιόπιστη προσφορά.

Όπως αναφέρει η Eurelectric, η επίτευξη αυτών των προκλήσεων είναι δυνατή μόνο με ένα σταθερό επενδυτικό πλαίσιο που θα διευκολύνει τις μεγάλες επενδύσεις σε ΑΠΕ, αποθήκευση και διανομή. Οι κίνδυνοι, το κόστος και τα οφέλη ενός τέτοιου πλαισίου θα πρέπει να κατανεμηθούν δίκαια μεταξύ των επενδυτών, των καταναλωτών και της Πολιτείας.

19 Ιουνίου, 2023

EY (RECAI): Η Ελλάδα στην 1η θέση του προσαρμοσμένου ως προς το ΑΕΠ δείκτη

by EnergyUp 19 Ιουνίου, 2023

Δείκτης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας EY (RECAI): Η Ελλάδα στην 1η θέση του προσαρμοσμένου ως προς το ΑΕΠ δείκτη – διατηρεί τη 16η θέση στη γενική κατάταξη

– Οι ΗΠΑ παραμένουν στην 1η θέση της κανονικής κατάταξης του δείκτη ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, αλλά οι κανονιστικές αλλαγές κινδυνεύουν να διαταράξουν την ισορροπία στη διεθνή κατανομή κεφαλαίων
–Η Γερμανία ξεπερνά την Κίνα στην κατάταξη, στοχεύοντας στη συμμετοχή των ΑΠΕ κατά 80% στο ενεργειακό μείγμα έως το 2030
– Η Ινδία ανεβαίνει στην 6η θέση του δείκτη, καθώς επιδιώκει να καταστεί σημαντικός παραγωγός και εξαγωγέας πράσινου υδρογόνου

Η Ελλάδα βρέθηκε, για πρώτη φορά, στην 1η θέση του προσαρμοσμένου δείκτη της EY για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (ΑΠΕ), που εξετάζει τις επιδόσεις των χωρών προσαρμοσμένες σύμφωνα με το μέγεθος του ΑΕΠ τους, ενώ διατηρεί τη 16η θέση της γενικής κατάταξης, σύμφωνα με την τελευταία έκδοση της εξαμηνιαίας έκθεσης, EY Renewable Energy Country AttractivenessIndex (RECAI 61). Ο δείκτης αξιολογεί τις 40 κορυφαίες οικονομίες του κόσμου και τις κατατάσσει ως προς την ελκυστικότητα των επενδυτικών ευκαιριών σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

Ο προσαρμοσμένος δείκτης, στην κορυφή του οποίου βρίσκεται η Ελλάδα, δίνει μια πιο αντικειμενική εικόνα της πραγματικότητας, αποτυπώνοντας τις επιδόσεις των χωρών σε σχέση με το οικονομικό τους μέγεθος, καθώς ο βασικός δείκτης, από τη φύση του, πριμοδοτεί τις ισχυρότερες οικονομίες του κόσμου, αφού λόγω μεγέθους, έχουν και τις μεγαλύτερες αγορές ΑΠΕ. Υπενθυμίζεται ότι, η Ελλάδα, κατέλαβε τη 16η θέση της γενικής κατάταξης (βασικός δείκτης) για πρώτη φορά στην τριακονταετή ιστορία του RECAI, στην προηγούμενη έκδοση της έρευνας, που δημοσιεύθηκε το φθινόπωρο του 2022, ανεβαίνοντας πέντε θέσεις – η μεγαλύτερη βελτίωση μεταξύ των χωρών του δείκτη.

Οι εξελίξεις στην Ελλάδα

H έκθεση σημειώνει ότι η ελληνική Πολιτεία συνεχίζει να εφαρμόζει μία πολιτική για την υποστήριξη της ανάπτυξης της αγοράς των ΑΠΕ. Με την ανακοίνωση του νέου πλαισίου αποθήκευσης ηλιακής ενέργειας, οι οικιακοί και αγροτικοί καταναλωτές θα μπορούν να διεκδικούν επιδοτήσεις για την κάλυψη έως και 65% του κόστους εγκατάστασης πάνελ και μπαταριών στέγης.

Αξίζει, εξάλλου, να σημειωθεί ότι έχει δημοσιευτεί το πλαίσιο για τη διεξαγωγή τριών ανταγωνιστικών διαδικασιών υποβολής προσφορών για σταθμούς αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας συνολικής ισχύος 1 GW εντός του 2023. Η εν λόγω ανάπτυξη έργων αποθήκευσης ενέργειας, αναμένεται να ενισχύσει έτι περαιτέρω τη διείσδυση των ΑΠΕ στην ελληνική αγορά ενέργειας, συμβάλλοντας, παράλληλα, στη σταθερότητα και αποσυμφόρηση του δικτύου, ιδιαιτέρως σε περιόδους αιχμής.

Παράλληλα, έχει δημοσιευτεί η περίμετρος των μελλοντικών ανταγωνιστικών διαδικασιών για μεμονωμένα έργα ΑΠΕ, αλλά και για τα πρώτα έργα ΑΠΕ με ενσωματωμένη αποθήκευση για το 2023 και 2024, ενισχύοντας το ήδη εξόχως θετικό κλίμα για την υλοποίηση νέων επενδύσεων στον κλάδο της πράσινης ενέργειας, στο πλαίσιο των νέων φιλόδοξων εθνικών στόχων του ΕΣΕΚ.

Η έκθεση, επίσης, αναφέρει ότι μία νέα πολιτική που εισήχθη προσφάτως, επιτρέπει στις ήδη εγκατεστημένες ανεμογεννήτριες να μετακινηθούν σε απομονωμένα νησιά, για να ενισχυθεί η παραγωγή ανανεώσιμης ενέργειας σε αυτές τις τοποθεσίες και να παραταθεί η ωφέλιμη ζωή των ανεμογεννητριών.

Τέλος, σημειώνεται ότι έχει ωριμάσει η εκπόνηση της Εθνικής Στρατηγικής για το Υδρογόνο, η οποία αναμένεται να δημοσιευτεί άμεσα, ενώ προχωρούν με αρκετά ταχείς ρυθμούς οι διαδικασίες και για την ανάπτυξη υπεράκτιων αιολικών πάρκων, με τον καθορισμό των περιοχών της πρώτης φάσης ανάπτυξής τους σε Αλεξανδρούπολη-Σαμοθράκη, Ανατολική Κρήτη, Κεντρικό Αιγαίο και Δωδεκάνησα – έργα τα οποία αναμένεται να προσελκύσουν το ενδιαφέρον ενεργειακών κολοσσών ανά τον κόσμο.

Σχολιάζοντας τις επιδόσεις της Ελλάδας, ο κ. Τάσος Ιωσηφίδης, Εταίρος, Επικεφαλής του Τμήματος Συμβουλών Εταιρικής Στρατηγικής και Συναλλαγών και Επικεφαλής του Τομέα Ενέργειας & Υπηρεσιών Κοινής Ωφελείας της ΕΥ Ελλάδος, δήλωσε: «Η κατάκτηση της πρώτης θέσης στον προσαρμοσμένο ως προς το ΑΕΠ δείκτη ανανεώσιμων πηγών ενέργειας RECAI, αποτελεί ένα εξαιρετικά σημαντικό επίτευγμα για τη χώρα μας και την επιβράβευση μίας συνεπούς πολιτικής ενίσχυσης του μεριδίου των ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα. Η Ελλάδα έχει τη δυνατότητα να καταστεί κύριος πόλος έλξης επενδύσεων καθαρής ενέργειας, με πολλαπλά οφέλη για την οικονομία μας, την απασχόληση και το εμπορικό ισοζύγιο, συμβάλλοντας, παράλληλα, στην προστασία του φυσικού περιβάλλοντος. Απαιτείται προσήλωση στους φιλόδοξους στόχους που έχουν τεθεί για το 2030 και να εντείνουμε τις προσπάθειές μας, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά την αναβάθμιση του δικτύου, ώστε να επιταχυνθεί η σύνδεση των νέων έργων, οι επενδύσεις σε αποθήκευση ενέργειας, καθώς και η προώθηση και αξιοποίηση του υπεράκτιου αιολικού δυναμικού της χώρας».

Τα βασικά ευρήματα της έκθεσης

Σε παγκόσμιο επίπεδο, η έρευνα σημειώνει ότι οι προσπάθειες για ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας, καθώς και το αναδυόμενο περιβάλλον ύφεσης, δημιουργούν τις ιδανικές συνθήκες για την ανάπτυξη της αγοράς των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, καθώς η σημερινή πεπαλαιωμένη διάρθρωση της αγοράς, δε θεωρείται πλέον βιώσιμη. Συγχρόνως, η εγχώρια παραγόμενη, χαμηλού κόστους, χαμηλών εκπομπών άνθρακα και – σε ορισμένες περιπτώσεις, χαμηλών χρόνων ολοκλήρωσης των επενδύσεων – ενέργεια, φαίνεται πιο ελκυστική από ποτέ. Όπως αποκαλύπτει η 61η έκδοση του δείκτη, η ανάπτυξη πολιτικών για την ενθάρρυνση της ανάπτυξης της αγοράς ΑΠΕ, έχει βρεθεί στην κορυφή της ατζέντας πολλών κυβερνήσεων παγκοσμίως.

Ωστόσο, η έκθεση υπογραμμίζει ότι οι κρατικές παρεμβάσεις έχουν τη δυνατότητα να προκαλέσουν ανισορροπία στη διεθνή κατανομή κεφαλαίων και να θέσουν εν αμφιβόλω την επίτευξη των στόχων για μηδενικές εκπομπές άνθρακα, εάν δεν τεθούν σε εφαρμογή τοπικές αλυσίδες εφοδιασμού αρκετά σύντομα.

Οι ΗΠΑ διατηρούν την κορυφαία θέση τους στον βασικό δείκτη, ενισχυμένες από την ψήφιση του Νόμου για τη Μείωση του Πληθωρισμού τον Αύγουστο του 2022, ο οποίος προβλέπει συνολικά $369 δισ. για επενδύσεις στην ενεργειακή ασφάλεια και την κλιματική αλλαγή. Η Γερμανία κατέλαβε, για πρώτη φορά μετά από μία δεκαετία, τη δεύτερη θέση του βασικού δείκτη, ξεπερνώντας την Κίνα. Αυτό οφείλεται στις προσπάθειες της χώρας να επιταχύνει τη μεταρρύθμιση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, απομακρύνοντας τα ορυκτά καύσιμα, καθώς επιδιώκει να αυξήσει τη συμμετοχή των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στο 80% του ενεργειακού της μείγματος μέχρι το 2030.

Η Ιαπωνία έχει υποχωρήσει κατά μία θέση, στη 10η, κάτω από την Ολλανδία, η οποία προγραμματίζει να αναπτύξει πάνω από 800 MW υπεράκτιας αιολικής ενέργειας μέχρι το τέλος του 2023. Άλλες αξιοσημείωτες αγορές είναι η Αίγυπτος, η οποία έχει θέσει σε κίνηση σχέδια για να καταστεί παγκόσμιος ηγέτης στην αιολική ενέργεια, με βάση και τις υποσχέσεις που δόθηκαν κατά τη διάρκεια της φιλοξενίας του COP27. Η Αργεντινή υποχωρεί τέσσερις θέσεις, στην 13η, καθώς απαιτούνται περαιτέρω επενδύσεις σε υποδομές δικτύου για την επίτευξη των στόχων που έχει θέσει για τις ΑΠΕ. Η Ινδία αντικαθιστά την Αυστραλία, στην 6η θέση του δείκτη, με τον ταχύτερο ρυθμό ανάπτυξης ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές από οποιαδήποτε μεγάλη οικονομία, επιδιώκοντας να καταστεί σημαντικός παραγωγός και εξαγωγέας πράσινου υδρογόνου.

Μπορείτε να δείτε την πλήρη κατάταξη των κορυφαίων 40 χωρών του RECAI, την προσαρμοσμένη κατάταξη RECAI και τον δείκτη εταιρικών συμφωνιών αγοράς ενέργειας, καθώς και μία ανάλυση των τελευταίων εξελίξεων στις ΑΠΕ, στο ey.com/recai.

19 Ιουνίου, 2023

Το 2022 η Ελλάδα κατέγραψε μείωση 57.1% στις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου

by EnergyUp 19 Ιουνίου, 2023

Το 2022 η Ελλάδα κατέγραψε μείωση 57.1% στις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τις εγκαταστάσεις παραγωγής ηλεκτρισμού – θερμότητας και ενεργοβόρου βιομηχανίας σε σχέση με το 2005, επίδοση που την κατατάσσει στην 6η θέση στην ΕΕ-27 και 12 θέσεις πιο ψηλά σε σχέση με τον μέσο όρο της ΕΕ-27 (-37.9%). Παρά την ενεργειακή κρίση, οι εκπομπές του 2022 ήταν χαμηλότερες και από αυτές του 2021 (34 εκ. τόνοι).

Αυτό προκύπτει από έκθεση του Green Tank για τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τους εν λόγω κλάδους, που εντάσσονται στο Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (ΣΕΔΕ) της ΕΕ.

Σύμφωνα με τα ευρήματα της μελέτης:

· Τη μεγαλύτερη συνεισφορά στη μείωση των εκπομπών ΣΕΔΕ στην Ελλάδα είχε ο τομέας της παραγωγής ηλεκτρισμού και θερμότητας, με μείωση 63.9% συγκριτικά με το 2005, κυρίως χάρη στη μείωση της ηλεκτροπαραγωγής από λιγνιτικές μονάδες, οι οποίες στα 17 χρόνια λειτουργίας του ΣΕΔΕ μείωσαν τις εκπομπές τους κατά 80.3%.

· Το 2022 ειδικότερα οι εκπομπές του τομέα μειώθηκαν κατά 5.3% σε σχέση με το 2021 εξαιτίας της υποχώρησης των ορυκτών καυσίμων και κυρίως του ορυκτού αερίου (-13.6 %) και της υποκατάστασής τους από ΑΠΕ. Ως αποτέλεσμα, οι εκπομπές του τομέα εμφάνισαν ιστορικό χαμηλό με 19.3 εκ. τόνους, παραμένοντας ωστόσο πολύ υψηλότερες από τον στόχο των 7 εκ. τόνων που έχει θέσει το ΕΣΕΚ για το 2030.

· Οι βιομηχανικοί κλάδοι εξέπεμψαν συνολικά 12.5 εκ. τόνους ισοδύναμου CO2 το 2022, παρουσιάζοντας μια μείωση κατά 30.5% σε σχέση με το 2005, και πάλι πολύ περισσότερο από την αντίστοιχη μείωση στην ΕΕ-27 (-10%). Συγκριτικά με το 2021, οι βιομηχανίες μείωσαν τις εκπομπές τους στην Ελλάδα κατά 3.3%, μια μείωση μικρότερη από την αντίστοιχη στην ΕΕ-27 (-6.4%).

«Παρά τη μεγάλη πρόοδο της Ελλάδας στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τις εγκαταστάσεις που υπάγονται στο χρηματιστήριο ρύπων, οι επιδόσεις το 2022 βρίσκονται ακόμα πολύ μακριά από τους εθνικούς κλιματικούς στόχους για το 2030. Απαιτείται συνεπώς η χάραξη μιας πιο ενεργητικής εθνικής ενεργειακής και βιομηχανικής πολιτικής προκειμένου να μειωθεί το ανθρακικό αποτύπωμα των δύο αυτών κομβικών τομέων Αυτή πρέπει να αποτυπωθεί τόσο στο υπό αναθεώρηση ΕΣΕΚ όσο και στους αντίστοιχους τομεακούς προϋπολογισμούς άνθρακα σύμφωνα με τον Εθνικό Κλιματικό Νόμο», δήλωσε ο Νίκος Μάντζαρης, αναλυτής πολιτικής για την ενέργεια και το κλίμα και συνιδρυτής, The Green Tank.

 

 

Η ανάλυση του Green Tank με τίτλο «Τάσεις στο Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών στην Ευρωπαϊκή Ένωση και την Ελλάδα, 2005-2022» είναι διαθέσιμη εδώ.

 

19 Ιουνίου, 2023

Aegean-Cyprus Airways: Συνεργασία για πτήσεις κοινού κωδικού

by EnergyUp 19 Ιουνίου, 2023

Τη συνεργασία τους για πτήσεις κοινού κωδικού, μέσω της οποίας δίνεται στους επιβάτες η δυνατότητα να επωφεληθούν από την αυξημένη συνδεσιμότητα των δυο εταιρειών και να ταξιδεύουν από και προς την Κύπρο σε ένα διευρυμένο δίκτυο ελληνικών και ευρωπαϊκών προορισμών, ανακοίνωσαν η  Aegean και η Cyprus Airways.

 

Ξεκινώντας από τις 20 Ιουνίου, η νέα αυτή εμπορική συνεργασία θα ενισχύσει τόσο τα  ταξίδια αναψυχής όσο και τα επαγγελματικά ταξίδια μεταξύ Ελλάδας και Κύπρου, ενώ θα προσφέρει στους πελάτες των δύο αεροπορικών εταιρειών βελτιωμένα δρομολόγια και απρόσκοπτη συνδεσιμότητα μεταξύ των δύο χωρών και πολλών άλλων διεθνών προορισμών.

Ειδικότερα, μέσω αυτής της συνεργασίας, η AEGEAN θα προσφέρει μέσω κοινού κωδικού τις πτήσεις της Cyprus Airways προς Παρίσι, Ρώμη, Μιλάνο, Βηρυτό, Κάιρο, Ερεβάν, αλλά και όλους τους ελληνικούς προορισμούς που εξυπηρετεί, ενώ ο κυπριακός αερομεταφορέας θα προσφέρει στο εξής μέσω κοινού κωδικού όλες τις πτήσεις του δικτύου εσωτερικού της AEGEAN και τις πτήσεις της εταιρείας από και προς Μαδρίτη και Βαρκελώνη.

Με τον τρόπο αυτό αυξάνονται οι διαθέσιμες επιλογές και διευκολύνεται η διαδικασία κρατήσεων, για τους επιβάτες των δυο εταιρειών, διατηρώντας παράλληλα μία ενιαία πολιτική αποσκευών, αλλά και άλλων παροχών συμπεριλαμβανομένου του check-in.

Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης, που πραγματοποιήθηκε στη Λάρνακα για την ανακοίνωση της συνεργασίας, ο Paul Sies, Διευθύνων Σύμβουλος της Cyprus Airways, δήλωσε: «Η υπογραφή αυτής της συμφωνίας αποτελεί ένα ακόμη ορόσημο για τη νέα Cyprus Airways. Είμαστε στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσουμε σήμερα τη συμφωνία για πτήσεις κοινού κωδικού με τον γειτονικό μας αερομεταφορέα, την AEGEAN, μέλος της Star Alliance, με τον οποίο μοιραζόμαστε ισχυρή φήμη στην αγορά και δέσμευση προς τους πελάτες. Τόσο η Cyprus Airways όσο και η AEGEAN έχουν κοινά στοιχεία, όπως η ποιότητα των υπηρεσιών και η ικανοποίηση των πελατών, γεγονός που μας καθιστά ιδανικούς συνεργάτες. Αυτή είναι μια σημαντική ημέρα για εμάς, καθώς θέτουμε τα θεμέλια για την περαιτέρω ενίσχυση της συνεργασίας μας με αεροπορικές εταιρείες που μοιραζόμαστε κοινές αξίες. Παράλληλα, συνεχίζουμε το ταξίδι μας για την επέκταση του δικτύου μας, ώστε να προσφέρουμε στο κυπριακό κοινό νέες ταξιδιωτικές ευκαιρίες προς την Ευρώπη και πέρα από αυτήν, ενώ διευκολύνουμε τους ταξιδιώτες από όλο τον κόσμο να επισκεφθούν την Κύπρο. Μαζί, και οι δύο αερομεταφορείς θα παρέχουμε τις καλύτερες και ποιοτικότερες υπηρεσίες στους ανθρώπους που πετούν από και προς την Κύπρο».

Από την πλευρά του ο Roland Jaggi, Εμπορικός Διευθυντής της AEGEAN, πρόσθεσε: «Είμαστε πολύ ικανοποιημένοι με αυτή τη συνεργασία για πτήσεις κοινού κωδικού, καθώς θα επεκτείνει περαιτέρω το δίκτυό μας και θα προσφέρει στους πελάτες μας ακόμη περισσότερα ταξιδιωτικά οφέλη και βελτιωμένη συνδεσιμότητα. Ανυπομονούμε να συνεργαστούμε με τη νέα Cyprus Airways και να παρέχουμε στους επιβάτες και των δύο αεροπορικών εταιρειών υπηρεσίες σε ένα ενισχυμένο δίκτυο προορισμών. Η AEGEAN επενδύει σταθερά στην Κύπρο και σε στρατηγικές συνεργασίες, που αναβαθμίζουν τις υπηρεσίες της και της επιτρέπουν να ανταποκρίνεται στις αυξανόμενες ανάγκες των επιβατών της».

19 Ιουνίου, 2023

Ελβετία: Ναι στην κλιματική ουδετερότητα το 2050

by EnergyUp 19 Ιουνίου, 2023

Οι Ελβετοί είπαν χθες Κυριακή ναι στην κλιματική ουδετερότητα το 2050, καθώς στη χώρα των Άλπεων οι εμβληματικοί παγετώνες αναμένεται να εξαφανιστούν εντελώς εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής.

Το ναι έλαβε το 59,1% των ψήφων, αποτέλεσμα που επιβεβαίωσε τη δέσμευση της Ελβετίας στο πλαίσιο της Συμφωνίας του Παρισιού για το κλίμα.

Στο δεύτερο δημοψήφισμα, ο ελβετικός λαός συναίνεσε (ναι είπε το 78,5%) στη θέσπιση φόρου 15% στις μεγάλες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο εξωτερικό.

Το ποσοστό συμμετοχής έφθασε περί το 42%.

Όλα τα μεγάλα κόμματα και η ομοσπονδιακή κυβέρνηση είχαν καλέσει τους υποστηρικτές τους να ταχθούν υπέρ του νόμου για το κλίμα. Μόνο το UDC («Κόμμα του Ελβετικού Λαού-Δημοκρατική Ένωση Κέντρου», ευρωσκεπτικιστική, αντιμεταναστευτική άκρα δεξιά), η ισχυρότερη παράταξη στο κοινοβούλιο την τρέχουσα περίοδο στην Ελβετία, επέσεισε το φάσμα της έλλειψης και της ανεξέλεγκτης ανόδου των τιμών των καυσίμων.

«Ο ελβετικός πληθυσμός έστειλε σθεναρό μήνυμα: ο νόμος για να φθάσει η χώρα στις μηδέν καθαρές εκπομπές έγινε δεκτός σήμερα (…) [Είμαι] πολύ ευτυχής που τα επιχειρήματα της επιστήμης για το κλίμα εισακούστηκαν», ανέφερε με ικανοποίηση ο Ματίας Χους, επιστήμονας ειδικευμένος στους παγετώνες, μέσω Twitter.

«Ρεαλιστικό σχέδιο»

Ο ειδικός δεν έχει σταματήσει να προειδοποιεί για την εξαφάνιση των παγετώνων, που μετράει συστηματικά καθώς είναι επικεφαλής δικτύου συγκέντρωσης δεδομένων για αυτούς στην Ελβετία (του GLAMOS).

Πρόκειται για «σημαντικό βήμα για τις μελλοντικές γενιές», έκρινε από την πλευρά της η Βαλερί Πιλιέ-Καράρ του Σοσιαλιστικού Κόμματος, η οποία εκφράστηκε στη δημόσια τηλεόραση RTS.

«Πρόκειται για σχέδιο για το οποίο υπάρχει ομοφωνία, ρεαλιστικό, χωρίς κανένα μέτρο που επιβάλλει δυσανάλογο [φορολογικό] κόστος στον κόσμο», πρόσθεσε.

Το ενεργειακό ζήτημα είναι ακανθώδες, σε μια χώρα που εξαρτάται κατά το 75% από τις εισαγωγές. Ευαλωτότητα που ανέδειξε με δραματικό τρόπο η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.

Ο νέος νόμος έχει σκοπό να μειωθεί η εξάρτηση στον τομέα της ενέργειας από το εξωτερικό και ταυτόχρονα να μειωθούν οι εκπομπές των αερίων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου, χωρίς απαγορεύσεις, ούτε νέους φόρους.

Προβλέπει προοδευτική μείωση της κατανάλωσης πετρελαίου και αερίου, χωρίς πάντως απαγόρευσή της. Παράλληλα, η Ελβετία θα κληθεί να παράγει επαρκείς ποσότητες ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές και να υποστηρίξει συστήματα θέρμανσης που σέβονται περισσότερο το περιβάλλον.

Ούτε αέριο, ούτε πετρέλαιο

«Ο λογαριασμός για την υιοθέτηση αυτού του νόμου θα έρθει πολύ αργότερα», αντέτεινε ο διευθυντής της εκστρατείας του UDC, ο Μίχαελ Γκράμπε, στην εφημερίδα 20 minutes, προβλέποντας τεράστια αύξηση της τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος.

Υπογράμμισε πως το όχι επικράτησε σε κάποιες αγροτικές περιοχές (7 καντόνια) διότι οι κάτοικοι φοβούνται πως θα αλλοιωθεί το τοπίο από τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και θα μειωθεί η κινητικότητα ελλείψει ορυκτών καυσίμων.

Το 2021, το UDC είχε καταφέρει μόλις να αποτρέψει σχέδιο που είχε σκοπό να μειωθούν οι εκπομπές αερίων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου.

Το κείμενο που ψηφίστηκε χθες ήταν η αντιπρόταση σε λαϊκή πρωτοβουλία, τη λεγόμενη «πρωτοβουλία για τους παγετώνες», που προέβλεπε να απαγορευθεί η κατανάλωση ορυκτών καυσίμων από το 2050.

Η κυβέρνηση και το κοινοβούλιο το θεώρησαν υπερβολικά ριζοσπαστικό, προτιμώντας τη χορήγηση κινήτρων, συμπεριλαμβανομένων οικονομικών κινήτρων, για την αποθάρρυνση της χρήσης τους αντί της απαγόρευσης.

Το σχέδιό τους προβλέπει να δαπανώνται ως και 200 εκατομμύρια φράγκα (περίπου το ίδιο ποσό σε ευρώ) κάθε χρόνο την προσεχή δεκαετία για να βοηθηθούν οι ιδιοκτήτες στη μετάβαση σε συστήματα θέρμανσης που σέβονται περισσότερο το περιβάλλον.

Φόρος στις μεγάλες εταιρείες

Οι βιομηχανίες που επενδύουν σε καινοτόμες τεχνολογίες, που μπορούν για παράδειγμα να φιλτράρουν το CO2, θα υποστηριχθούν επίσης.

Το ναι ήταν ακόμα πιο μαζικό υπέρ της αναθεώρησης του Συντάγματος ώστε να επιτραπεί, με συντελεστή τουλάχιστον 15%, φόρος σε μεγάλες εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε διεθνή κλίμακα, στο πλαίσιο σχεδίου του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) και της G20.

Ο ελάχιστος φόρος θα έχει εφαρμογή σε ομίλους με ετήσιο κύκλο εργασιών τουλάχιστον 750 εκατομμυρίων ευρώ.

Ο αριθμός των ελβετικών ομίλων που αφορά το μέτρο εκτιμάται πως είναι μερικές εκατοντάδες από τις συνομοσπονδιακές φορολογικές αρχές, οι οποίες λογαριάζουν πως τα έσοδα από τον φόρο θα κυμανθούν από το 1 ως τα 2,5 δισεκ. φράγκα την πρώτη χρονιά.

Η ελβετική αριστερά, ΜΚΟ και συνδικάτα καταγγέλλουν το σχέδιο νόμου, που θεωρούν πως διαιωνίζει τις ανισότητες, όπως το βλέπουν. Η κατανομή των εσόδων που προβλέπεται θα ωφελήσει κυρίως τα «πλούσια» καντόνια, τα οποία φιλοξενούν πολλές πολυεθνικές, επιχειρηματολογούν.

Στην Ελβετία έχουν την έδρα τους περίπου 2.000 πολυεθνικές, ανάμεσά τους η Google, και 200 ελβετικές πολυεθνικές, όπως η Nestlé.

19 Ιουνίου, 2023

Τι φέρνει για τα ελληνικά ομόλογα και το ΧA η προοπτική ανάκτησης της επενδυτικής βαθμίδας.

by EnergyUp 18 Ιουνίου, 2023

Η ελληνική χρηματιστηριακή αγορά και η αγορά των ομολόγων συμπεριφέρονται σαν να έχει ήδη επιτευχθεί η επενδυτική βαθμίδα.

To Χρηματιστήριο Αθηνών έχει υπεραποδώσει σε σχέση με τα περισσότερα άλλα χρηματιστήρια και η αντίληψη για την Ελλάδα στις χρηματοπιστωτικές αγορές αλλάζει δραστικά, κάτι που παρατηρείται ιδιαίτερα στην αγορά ομολόγων. Η απόδοση του δεκαετούς ελληνικού ομολόγου είναι χαμηλότερη από εκείνη του συγκρίσιμου ιταλικού τίτλου. Η διαφορά απόδοσης από το γερμανικό είναι η χαμηλότερη από τον Οκτώβριο του 2021, και δείχνει πόσο καλά αντιμετωπίζει η Ελλάδα τις αυξήσεις των βασικών επιτοκίων από την Ε.Κ.Τ., συγκριτικά και με άλλες χώρες της περιφέρειας του ευρώ.

Η ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας θα αποτελέσει ορόσημο για την ελληνική οικονομία, όχι μόνο διότι επανατοποθετεί τη χώρα ως επενδυτικό προορισμό κεφαλαίων μακροπρόθεσμης απόδοσης αλλά και επειδή διαμορφώνει ιδιαίτερα ευνοϊκές συνθήκες ρευστότητας για το ελληνικό Δημόσιο, τις τράπεζες, τα ασφαλιστικά ταμεία και κυρίως τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις.

Η αγορά ομολόγων

Τα ελληνικά ομόλογα περνούν μία αναγέννηση στις χρηματοπιστωτικές αγορές και αυτό παρά το γεγονός ότι η Ελλάδα έχει τον υψηλότερο δείκτη χρέους από όλα τα κράτη της Ε.Ε. και είναι το μόνο μέλος της Ευρωζώνης που θεωρείται από τους οίκους αξιολόγησης ως “μη ενδεδειγμένο για επένδυση”.

Όλοι περιμένουμε από μήνα σε μήνα την ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας, αλλά ουσιαστικά έχει έλθει από το 2021(!) , όταν η Ελλάδα εξέδωσε 30ετή ομόλογα, έκδοση η οποία υπερκαλύφτηκε κατά 9 φορές, απτή απόδειξη εμπιστοσύνης των αγορών στο ελληνικό χρέος, καθώς επένδυσαν κεφάλαια για τόσο μεγάλο διάστημα. Τις τελευταίες εβδομάδες Ελλάδα έφθασε να δανείζεται χαμηλότερα από την Ιταλία και το Ηνωμένο Βασίλειο και πολύ κοντά στις ΗΠΑ. Η Ελλάδα θα πάρει σύντομα τη «σφραγίδα» της επενδυτικής βαθμίδας από τους μεγάλους οίκους αξιολόγησης. Ασφαλώς και δεν είναι πανάκεια αλλά η ελληνική οικονομία θα έχει ετήσιο δημοσιονομικό όφελος της τάξης του 1 δισ. με την επενδυτική βαθμίδα και τα ελληνικά ομόλογα μπαίνουν στα ραντάρ διεθνών επενδυτικών κεφαλαίων που επενδύουν σε ομόλογα και διαχειρίζονταν περί τα 28 τρισεκ. δολάρια ΗΠΑ σε στοιχεία ενεργητικού.

Η επενδυτική βαθμίδα θα φέρει νέες εισροές στα ελληνικά ομόλογα, από τα index funds, οι οποίες εκτιμώνται από την BofA στα 16 δισ. ευρώ. Αυτό είναι ένα σημαντικό μέγεθος, δεδομένου ότι υπάρχουν μόνο 74 δισ. ευρώ ελληνικών ομολόγων σε κυκλοφορία, εκ των οποίων τα 35 δισ. ευρώ βρίσκονται στην ΕΚΤ.

Η BofA περιμένει κάποια διάχυση στις εισροές, ανάλογα με το πόσο γρήγορα θα αναβαθμίσουν τις αξιολογήσεις τους οι τρεις μεγάλοι οίκοι. Συνεπώς, οι ροές αυτές αναμένονται περισσότερο μέσα στο 2024.

Η είσοδος των ελληνικών ομολόγων στην επενδυτική βαθμίδα θα επιτρέψει επίσης τη συμπερίληψη σε ευρέως χρησιμοποιούμενους δείκτες αναφοράς ομολόγων, ενώ θα επιτρέψει σε πολλούς μεγάλους θεσμικούς επενδυτές επενδύσουν σε ελληνικά ομόλογα.

Αν σήμερα στην Ελλάδα ασχολούνται 100 περίπου επενδυτικοί οργανισμοί κι επενδύουν σ’ αυτήν, αυτός ο αριθμός περίπου θα δεκαπλασιαστεί μόλις πάρουμε την επενδυτική βαθμίδα, σύμφωνα με παλαιότερη δήλωση του διοικητή της ΤτΕ.

Όταν μπούμε στην επενδυτική βαθμίδα επενδυτές οι οποίοι σήμερα από το καταστατικό τους έχουν περιορισμό στο να επενδύσουν σε χώρα που δεν έχει επενδυτική βαθμίδα, θα επενδύσουν στην Ελλάδα. Όπως π.χ τα συνταξιοδοτικά Ταμεία. Οι προσφορές των ασφαλιστικών ταμείων σε εκδόσεις των ελληνικών ομολόγων κινούνται αρκετά κάτω από το 10%.

Το χαμηλό αυτό ποσοστό οφείλεται στο ότι τα συστήματα ανάλυσης κινδύνου των διαχειριστών κεφαλαίων για τα ασφαλιστικά ταμεία επιτρέπουν μόνο μικρά ποσοστά συμμετοχής σε ομόλογα χωρίς επενδυτική βαθμίδα, αφού θεωρούνται υψηλού ρίσκου. Με την ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας, τα ασφαλιστικά ταμεία θα έχουν μεγαλύτερη πρόσβαση στα ελληνικά ομόλογα.

Τα κρατικά ομόλογα θα ενταχθούν στο πρόγραμμα αγοράς ομολόγων της ΕΚΤ με συνέπεια να αυξηθεί σημαντικά η ζήτησή τους και να πέσουν οι αποδόσεις.

Η χρηματιστηριακή αγορά

H χρηματιστηριακή αγορά έχει αρχίσει να προεξοφλεί την αναβάθμιση της ελληνικής οικονομίας και την ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας, από τα τέλη του 2022 κι αυτό είναι ο κύριος μοχλός που οδηγεί την αγορά σε ισχυρή άνοδο και σε επίπεδα τα οποία είχε να δει από το 2014, άνοδος η οποία συνοδεύεται και από σημαντική αύξηση του τζίρου, ενδεικτικό νέων εισροών κυρίως από ξένα χαρτοφυλάκια.

Οι ξένοι επενδυτές έχουν αρχίσει να βάζουν στα ραντάρ τους την ελληνική αγορά, ενόψει και της ανάκτησης της επενδυτικής βαθμίδας, εδώ και μερικούς μήνες κάτι που φάνηκε και από το επενδυτικό συνέδριο που διοργάνωσε το Χ.Α στο Λονδίνο στα τέλη του 2022, όταν έδωσαν το παρών εκπρόσωποι διεθνών επενδυτικών οργανισμών που διαχειρίζονται συνολικά κεφάλαια άνω των 30 τρισ. δολαρίων.

Το καθεστώς της επενδυτικής βαθμίδας είναι αυτό που θα δώσει τη μεγάλη ώθηση στην Ελλάδα αλλά και στο Χ.Α., όπως τονίζει η Axia Ventures, δεδομένων των θετικών επιπτώσεων που θα έχει στην οικονομία και στα ελληνικά assets. Η επιστροφή στο investment grade (IG) θα επιτρέψει στις ελληνικές μετοχές και τα ομόλογα να επιστρέψουν στο ραντάρ μεγαλύτερου αριθμού επενδυτών. Ουσιαστικά, αυτοί οι επενδυτές δεν μπόρεσαν να διαθέσουν κεφάλαια στην Ελλάδα μετά την υποβάθμισή της στις αναδυόμενες αγορές, λόγω περιορισμών από το καταστατικό τους.

Επιπλέον, ο “τίτλος” investment grade επιτρέπει σε ένα πολύ μεγαλύτερο κοινό επενδυτών να επενδύσει σε περιουσιακά στοιχεία της Ελλάδας. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι στις ανεπτυγμένες αγορές το υπό διαχείριση ενεργητικό αγγίζει τα 52 τρισεκατομμύρια δολάρια, έναντι μόλις 6,3 τρισ. δολαρίων στις αναδυόμενες αγορές.

H Morgan Stanley εξηγεί ότι οι αγορές μετοχών υπεραποδίδουν περίπου οκτώ μήνες πριν από την αναβάθμιση σε επενδυτική βαθμίδα κατά 22% σε σύγκριση με τον δείκτη των αναδυόμενων αγορών.

Η Ελλάδα είναι σε μια σαφή πορεία προς την επενδυτική βαθμίδα και η μια κυβέρνηση πλειοψηφίας της Νέας Δημοκρατίας θα συνεχίσει να οδηγεί τη χώρα στην πορεία προς τη δημοσιονομική εξυγίανση, τονίζει η Morgan Stanley. Η αναβάθμιση της Ελλάδας σε επενδυτική βαθμίδα τους επόμενους μήνες μπορεί να στηρίξει την τρέχουσα δυναμική των ελληνικών μετοχών, καθώς οι αγορές μετοχών τείνουν να ξεκινούν να κινούνται ανοδικά περίπου οκτώ μήνες πριν από την πρώτη αξιολόγηση. Αυτός είναι ο βασικός λόγος που η αμερικανική επενδυτική τράπεζα εμφανίζεται “ταύρος” για τις ελληνικές μετοχές, επισημαίνοντας ότι μία μείωση στο κόστος κεφαλαίου (CoE) από το 11,7% που είναι σήμερα σε επίπεδα κοντά στο 9,4%, λόγω της ανάκτησης της επενδυτικής βαθμίδας, θα σήμαινε, μια δυνητική ανοδική τάση +32% για το ελληνικό χρηματιστήριο.

Καθώς πλησιάζουμε στην ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας η προσέγγιση που κάνουν οι μεγάλοι ξένοι επενδυτές προς το Χ.Α. είναι σαν να τοποθετούνται σε ανεπτυγμένη αγορά (developed market).

18 Ιουνίου, 2023

Live- Διακαναλική Συνέντευξη-Κυριάκος Μητσοτάκης:Ενωμένοι προχωράμε μπροστά.

by EnergyUp 18 Ιουνίου, 2023

Η Διακαναλική συνέντευξη του προέδρου της ΝΔ, Κυριάκου Μητσοτάκη, στις εγκαταστάσεις του Τεχνολογικού Πολιτιστικού Πάρκου Λαυρίου.

Η πρώτη ερώτηση στον πρόεδρο της ΝΔ ήταν για το μεταναστευτικό, έπειτα και από την τραγωδία σε διεθνή ύδατα ανοιχτά της Πύλου. Πρώτη μας προτεραιότητα ήταν ο περιορισμός των μεταναστευτικών ροών, υπογράμμισε ο κ. Μητσοτάκης. Αναφέρθηκε στις ενέργειες της κυβέρνησής του για τον περιορισμό των επιπτώσεων στο προσφυγικό και απάντησε στις αιτιάσεις του Αλέξη Τσίπρα.

Απορώ, είπε, γιατί επιμένει να στοχοποιεί το Λιμενικό και όχι αυτά τα «άθλια υποκείμενα», όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, τους διακινητές, ενώ μίλησε και για όψιμο ανθρωπισμό εκ μέρους του επικεφαλής του ΣΥΡΙΖΑ, λέγοντας ότι δεν είδε τέτοιο ανθρωπισμό για το κολαστήριο της Μόριας.

Αναλυτικά

Kυριάκος Μητσοτάκης: Η αύξηση των μισθών σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα είναι προτεραιότητα – Επιστροφή της ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ στο Δημόσιο.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης στη διακαναλική συνέντευξη Τύπου με αφορμή το ναυάγιο στην Πύλο ανέφερε τα εξής: «Το μεταναστευτικό είναι εξαιρετικά σύνθετο πρόβλημα. Από την πρώτη στιγμή θέσαμε προτεραιότητες για τη νέα μεταναστευτική πολιτική. Ο περιορισμός των ροών, της κρίσης στα νησιά, η ταχύτερη εξέταση εκατοντάδων χιλιάδων αιτήσεων και η αντιμετώπιση ανθρωπιστικών πτυχών όπως στην Μόρια. Αυτή η πολιτική απέδωσε. Αντιμετωπίσαμε το ζήτημα των ασυνόδευτων ανηλίκων και η χώρα μας πρωταγωνίστησε στη χορήγηση ανθρωπιστικών θεωρήσεων όπως το κάναμε με το Αφγανιστάν. Ακολουθήσαμε πολιτική που είχε μετρήσιμα αποτελέσματα. Στη θάλασσα έχουν χαθεί πολλοί λιγότεροι άνθρωποι από το 2019 σε σχέση με όσους χάθηκε από το 2015 έως το 2019. Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, η Ευρώπη άλλαξε πολιτική, αναγνώρισε ότι δεν μπορεί να υπάρχει πολιτική ασύλου χωρίς φύλαξη εξωτερικών συνόρων. Τα βήματα που φαίνεται να γίνονται βρίσκονται πιο κοντά στα θέσεις της χώρας μας. Η μεγάλη πλειοψηφία πιστεύω αιφνιδιάζεται από τον κ. Τσίπρα που επιλέγει να στοχοποιεί το Λιμενικό και όχι τους διακινητές. Ως προς τη φερόμενη ευαισθησία του ΣΥΡΙΖΑ και κ. Τσίπρα, δεν είδα να υπάρχει ανθρωπισμός στο κολαστήριο της Μόριας. Η πατρίδα μας καταδικάστηκε για αυτή την έλλειψη ανθρωπιάς».

Σε επόμενη ερώτηση σχετικά με την υπόθεση της Ροδόπης και των υποψηφίων του ΣΥΡΙΖΑ και πότε ενημέρωσε τον κ. Τσίπρα, ο κ. Μητσοτάκης ανέφερε: «Οι μουσουλμάνοι της Θράκης είναι Έλληνες πολίτες οι οποίοι πρέπει να απολαμβάνουν τα ίδια δικαιωματα με τους άλλους πολίτες χωρίς διακρίσεις. Αυτή η πολιτική της ισονομίας και ισοπολιτείας εγκαινιάστηκε το 1990, συνεχίστηκε από κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και πιστεύω ότι πρέπει να αποτελεί κοινό τόπο όλων των κομμάτων. Το τουρκικό προξενείο ήθελε την κοινότητα απομονωμένη, να αυτοπροσδιορίζεται ως τουρκική κόντρα στις προβλέψεις της συνθήκης της Λωζάνης. Αυτή η στρατηγική αποβαίνει εις βάρος ελληνικών συμφερόντων. Να θυμίσω ότι το θέμα αυτό μπήκε στο δημόσιο διάλογο με πρωτοβουλία στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ της Ροδόπης. Αυτά είναι πράγματα τα οποία ήταν λίγο πολύ γνωστά, ότι το προξενείο έδινε σαφείς εντολές. Ενημέρωση του κ. Τσίπρα υπήρξε μία γενική πριν τις εκλογές και μία πιο ειδική ενώσω ήμουν ακόμα πρωθυπουργός μετά τις εκλογές η οποία εξηγούσε την έκταση της παρέμβασης του προξενείου. Αυτή την ενημέρωση την έστειλα στον κ. Τσίπρα, του έδωσα τα αποδεικτικά στοιχεία για την έκταση της παρέμβασης. Όλοι αντιλαμβανόμαστε ποιος είναι ο κίνδυνος. Να εκλεγούν δύο βουλευτές που και σήμερα αρνούνται να κάνουν δήλωση και κλείσουν το θέμα. Θα υπάρχουν δύο βουλευτές οι οποίοι ουσιαστικά θα αγωνίζονται για τα συμφέροντα της εντός εισαγωγικών υποτιθέμενης «τουρκικής» μειονότητας. Εγώ την επόμενη ημέρα οφείλω την πολιτική μας να την εφαρμόσω απαρέγκλιτα. Με ρωτήσατε αν θα θέσω το θέμα στον κ. Ερντογάν. Τα ζητήματα των μειονοτήτων αφορά την Ελλάδα και βεβαίως θα το θέσω. Η Ελλάδα δεν μπορεί να δεχθεί εξωτερικές παρεμβάσεις»

«Οι βασικοί πυλώνες της εξωτερικής πολιτικής δεν θα αλλάξουν – Αναφαίρετο δικαίωμά μας η ενίσχυση των ελληνικών Ενόπλων δυνάμεων»

Στο ερώτημα ποιες είναι οι προσδοκίες από μια συνάντηση με τον Ταγίπ Ερντογάν, ο Κυριάκος Μητσοτάκης τόνισε ότι «μια συνάντηση με τον κ. Ερντογάν δεν θα έπρεπε να αποτελεί ξεχωριστή είδηση». Χαρακτήρισε θετική εξέλιξη την συνάντηση που θα έχουνε στο Βιλνιους, «ενώ στο παρελθόν δήλωνε ότι δεν ήθελε να συναντηθεί μαζί μου» όπως είπε.

Επισήμανε ότι θα επιδιώξει τον επαναπροσδιορισμό του πλαισίου των ελληνοτουρκικών σχέσεων σημειώνοντας: «Θα προέλθω με καλή διάθεση, γιατί υπήρξε αποκλιμάκωση στη ρητορική και την δραστηριότητα της Τουρκίας στο Αιγαίο. Θα διαπιστώσουμε εάν υπάρχει δυνατότητα συνέχισης του καλού κλίματος, και θα δούμε τη μια βασική διαφορά αυτή της ΑΟΖ και της υφαλοκρηπίδας. Υπάρχει όμως και η θετική ατζέντα εμπορικές σχέσεις κλπ. Ακόμη και να μην μπορέσουμε να επιλύσουμε τη μείζονα διαφορά μας δεν είμαστε καταδικασμένοι να είμαστε στα “κόκκινα” με την Τουρκία. Να συμφωνήσουμε ότι διαφωνούμε και να μειώσουμε την ένταση στο Αιγαίο». Ο κ.Μητσοτάκης είπε επίσης ότι οι βασικοί πυλώνες της εξωτερικής πολιτικής δεν θα αλλάξουν.

«Ενισχύει τη θέση της η χώρα μας ως παράγοντας σταθερότητας στην περιοχή, χτίζει συμμαχίες με νέες χώρες, και μέρος του πλούτου της εξακολουθεί να το επενδύει στην αποτρεπτική της δυνατότητα. Δεν πω στον κ.Ερντογάν τι θα κάνει με τις δικές του Ένοπλες δυνάμεις, και είναι αναφαίρετο δικαίωμά μας η ενίσχυση των ελληνικών Ενόπλων δυνάμεων» είπε ο κ.Μητσοτάκης.

Ερωτώμενος από το ΑΠΕ-ΜΠΕ για το Μεταναστευτικό, και το σύμφωνο μετανάστευσης και ασύλου ο κ. Μητσοτάκης είπε ότι «έχουμε να διανύσουμε πολύ δρόμο ακόμη για το σύμφωνο μετανάστευσης για να καταλήξουμε σε δεσμευτικά κείμενα. Το παρόν κείμενο ικανοποιεί τις πάγιες ελληνικές θέσεις».

Ανέφερε επίσης ότι οι μετανάστες «δεν μπορούν να εκμεταλλεύονται την καλοσύνη της ΕΕ κι αν δεν δικαιούνται άσυλο πρέπει να επιστρέψουν» είπε ότι «η ΕΕ έχει ανάγκη από εργατικά χέρια» προσθέτοντας ότι «η χώρα μας προχώρησε σε συμφωνίες με Αίγυπτο και το Μπαγκλαντές. Δίνουμε ευκαιρίες εργασίας για να καλύψουμε τις ανάγκες στον πρωτογενή τομέα. Να έρθουν όμως νόμιμα με ασφάλεια και πρέπει να γίνει με δικούς μας κανόνες και όρους. Είμαστε πιο μπροστά από μια ενιαία πολιτική της ΕΕ σε αυτό το τομέα. Να δίνει η ΕΕ ανθρωπιστικές βίζες σε πρόσφυγες, ένα καταφύγιο ασφάλειας. Το κάναμε εμείς με το Αφγανιστάν όταν έφυγαν οι αμερικανοί» είπε ο κ. Μητσοτάκης.

«Οι πολίτες επιβράβευσαν το ήθος και το ύφος της προηγούμενης διακυβέρνησης»

«Στις 27 Ιουνίου θα ορκιστεί μία κυβέρνηση σκληρής δουλειάς και μετρήσιμων αποτελεσμάτων. Οι πολίτες επιβράβευσαν το ήθος και το ύφος της προηγούμενης διακυβέρνησης. Οι πολίτες όμως μας ζήτησαν επίσης να τρέξουμε ακόμη πιο γρήγορα στις μεγάλες αλλαγές και μεταρρυθμίσεις, που έχει ανάγκη η πατρίδας μας, έχω την πλήρη αίσθηση της βαριάς ευθύνης, δεν θα εμπλακώ σε μία λογική εσωτερικών ισορροπιών, θα αναζητήσω τον καλύτερο ή την καλύτερη για την δουλειά. Δεν έχουμε κρυφή ατζέντα, δεν επιφυλάσσω εκπλήξεις στους πολίτες, οι πολίτες γνωρίζουν ότι θα κάνουμε μία μεγάλη παρέμβαση στο κράτος, θα ενισχύσουμε την περαιτέρω ψηφιοποίηση. Για εμένα δεν είναι τόσο σημαντικό η πολιτική προέλευση των κυβερνητικών στελεχών. Έχουμε αποδείξει ότι μπορούμε να ενσωματώνουμε στελέχη από άλλους χώρους» σημείωσε ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας, Κυριάκος Μητσοτάκης, σε ερώτηση για τον χαρακτήρα της επόμενης κυβέρνησης, εφ όσον επανεκλεγεί πρωθυπουργός, κατά τη διακαναλική συνέντευξη, που παραχωρεί αυτήν την ώρα στο Λαύριο.

Σε ερώτηση για την πιθανότητα τρίτων εκλογών, ο κ. Μητσοτάκης εξέφρασε μεταξύ άλλων την βεβαιότητα του ότι «δεν θα χρειαστεί να ξαναβρεθούμε εδώ αυγουστιάτικα και δεν θα χρειαστεί να κάνουμε τρίτες εκλογές». Ο πρόεδρος της ΝΔ προσέθεσε, πάντως, ότι «η αυτοδυναμία της ΝΔ προκύπτει ως μονόδρομος μιας και ο κ. Ανδρουλάκης έχει ξεκαθαρίσει πως ακόμη και 149 βουλευτές να έχει η ΝΔ δεν θα μπει σε καμία συζήτηση για το σχηματισμό κυβέρνησης».

Ο πρόεδρος της ΝΔ χαρακτήρισε τη στάση του προέδρου του ΠΑΣΟΚ πολύ ανεύθυνη, επιμένοντας ότι κατ ουσίαν ο κ. Ανδρουλάκης λέει ότι η ΝΔ θα έπρεπε να συγκυβερνήσει με κόμματα ή κομματίδια στα δεξιά της, «κάτι που έχω πει πως δεν πρόκειται να γίνει». Επεσήμανε, δε ότι ο κ. Ανδρουλάκης ενδόμυχα επιθυμεί μία αυτοδύναμη κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας για να μείνει στην αντιπολίτευση.

 «Για μένα η αναμόρφωση του ΕΣΥ είναι ίσως το μεγαλύτερο στοίχημα»

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης στη διακαναλική συνέντευξη και αναφερόμενος στα θέματα της υγείας και στην κριτική του ΣΥΡΙΖΑ περί κλειστής ατζέντας και ότι η κυβέρνηση της ΝΔ άφησε το ΕΣΥ να καταρρέει ανέφερε τα εξής: «Οι πολίτες έχουν δίκιο να αγωνιούν και να ζητούν δραστικές παρεμβάσεις. Για μένα η αναμόρφωση του ΕΣΥ είναι ίσως το μεγαλύτερο στοίχημα. Το ΕΣΥ δοκιμάστηκε στην πανδημία, έδειξε και αρετές και αδυναμίες. Προβληματίζομαι όταν μου λένε ότι ένα τακτικό χειρουργείο αργεί μήνες. Έχουμε δώσει μεγάλη έμφαση στην αναμόρφωση των επειγόντων περιστατικών και στην ανακαίνιση των κέντρων υγείας με πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης. Αν προσθέσετε εμπεριστατωμένη πολιτική προληψης και α βαθμιας φροντίδας έχουμε ολιστική προσέγγιση. Στο μεσοπρόθεσμο δεν συμπεριλαμβάνονται ποτέ οι προσλήψεις, θα έπρεπε αυτό να το γνωρίζει ένας πρώην πρωθυπουργός. Θα προσλάβουμε 10.000 γιατρούς και νοσηλευτές. Δεν έμαθε τίποτα από το μάθημα της κάλπης της 21ης Μαίου. Τα ίδια έλεγε και λέει. Είναι προσβλητικό να λέει κάποιος ότι δεν μας ενδιαφέρει η ανθρώπινη ζωή. Δεν υπάρχει κανείς που να μην έχει πρόσβαση στη πιο δύσκολη και ακριβή θεραπεία, οτιδήποτε άλλο είναι ψέμα».

Πρόσθεσε ότι «Το πρόγραμμα «Φώφη Γεννηματά» έχει εντοπίσει πάνω από 8000 γυναίκες με καρκίνο του μαστού σε πρώιμο στάδιο. Χορηγούμε το dental pass, το καλύπτει ο ιδιωτικός τομέας αλλά δεν πληρώνει ο πολίτης. Τον πολίτη τον ενδιαφέρει να έχει καλή πρόσβαση. Για τα ζητήματα του ΕΚΑΒ βεβαίως η κυβέρνηση θα προχωρήσει στη μίσθωση υπηρεσιών για να αποκτήσουμε 6 βάσεις ευέλικτων ελικοπτέρων. Αυτός είναι ο πιο γρήγορος, αποτελεσματικός και διαφανής τρόπος να την έχουμε σύντομα. Μισθώνουμε κάθε χρόνο ελικόπτερα για τη δασοπυρόσβεση και δεν έχουμε μιλήσει για την ιδιωτικοποίηση της δασοπυρόσβεσης. Ας σταματήσει η αντιπολίτευση να κινείται στη σφαίρα της μαύρης προπαγάνδας και των fake news».

Σε επόμενη ερώτηση ειδικά για το ΕΚΑΒ ανέφερε: «Να πω ένα μεγάλο ευχαριστώ στους διασώστες μας οι οποίοι κάνουν εξαιρετική δουλειά. Πριν τα τραγικά περιστατικά είχαμε δεσμευτεί στο προγραμμά μας να μειώσουμε τους χρόνους απόκρισης του ΕΚΑΒ. Χρειαζόμαστε προσλήψεις όσο το δυνατόν πιο σύντομα. Θα αξιοποιήσουμε και άλλες δυνατότητες πχ μέσα από την πυροσβεστική. Αποδίδω σημασία στις διακομιδές από τον αέρα. Θα προστεθούν και οι έξι νέες βάσεις των ευέλικτων ελικοπτέρων».

«Η αύξηση των μισθών στο δημόσιο και ιδιωτικό τομέα είναι κεντρική προτεραιότητα για την επόμενη τετραετία»

Ερωτώμενος για την οικονομία και τα όσα είπε ο κ.Στουρνάρας για τη φοροδιαφυγή και πως θα την αντιμετωπίσει ο κ.Μητσοτάκης είπε ότι έγινε πρόοδος στο μέτωπο της φοροδιαφυγής κυρίως μέσα από τις ηλεκτρονικές συναλλαγές.

«Δεν φτάνει όμως αυτό.Δρομολογήσαμε την σύνδεση των μηχανών με την εφορία και θα προσθέσουμε σημαντικά έσοδα ώστε να μειώσουμε κι άλλο τους φόρους» είπε ο κ.Μητσοτάκης σημειώνοντας ότι υπάρχουν και σήμερα κίνητρα για ηλεκτρονικές συναλλαγές, ενώ προσέθεσε ότι «για μας ο περιορισμός της φοροδιαφυγής είναι σημαντική πτυχή του σχεδίου μας».

Σχετικά με την αύξηση μισθών και πως μπορεί να τίθεται ο στόχος αυτός και για τον ιδιωτικό τομέα, ο κ.Μητσοτάκης είπε ότι «η αύξηση των μισθών στο δημόσιο και ιδιωτικό τομέα είναι κεντρική προτεραιότητα για την επόμενη τετραετία. Δεν υπάρχει κάποιο μαγικό ραβδί να αυξάνει τους μισθούς. Οι μισθοί αυξάνονται όταν γίνονται περισσότερες επενδύσεις και μειώνεται η ανεργία ώστε να αποκτά μεγαλύτερη διαπραγματευτική δύναμη ο εργαζόμενος. Ο μέσος μισθός στον ιδιωτικό τομέα κυρίως σε θέσεις που απαιτούν εξειδίκευση αυξήθηκε επειδή η πολιτική μας αποδίδει. Δεν υπάρχουν χέρια λένε οι εργοδότες και τους λέω πληρώστε καλύτερα. Απαραίτητο εργαλείο η ανάκτηση επενδυτικής βαθμίδας».

Τέλος, ο κ.Μητσοτάκης είπε ότι θα είναι μακρύς ο δρόμος, αλλά ο κεντρικός του στόχος είναι η μείωση των ανισοτήτων. Σχετικά με τις ελεύθερες συλλογικές συμβάσεις, είπε ότι έχουμε πάνω από 700 συμφωνίες που εγκρίθηκαν από το αρμόδιο υπουργείο και προσέθεσε: «Οι επιχειρήσεις αντιλαμβάνονται ότι πρέπει να πληρώσουν παραπάνω για να έχουν ικανοποιημένους τους εργαζόμενους, αλλά και να δώσουν και μη μισθολογικά κίνητρα, όπως η παροχή μετοχών στους εργαζόμενους. Για τον κατώτατο μισθό εμείς μιλούσαμε για τα 730 ευρώ και τελικά πήγε στα 780. Εμείς το αυξήσαμε χωρίς επιπτώσεις στην αγορά εργασίας. Έχουμε την αξιοπιστία να μιλάμε γιαυτά τα θέματα».

«Στα πρώτα νομοσχέδια θα είναι η επιστροφή της ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ στο Δημόσιο»

«Έχω έναν ευχάριστο πονοκέφαλο για τη συγκρότηση της επόμενης κυβέρνησης, έχουμε πολλά άξια στελέχη, θέλω να επιλέξω τους καλύτερους σε σχέση με την αποστολή που θα τους δώσω, είναι σαφές ότι πρωτοκλάσατα στελέχη θα βρεθούν σε άλλα υπουργεία, ενώ θα υπάρξει και η ευκαιρία σε νέους παίκτες να δείξουν τις δυνατότητες. Θα υπάρξουν και πρωτοκλασάτα στελέχη που σε πρώτη φάση δεν θα αξιοποιηθούν, το επόμενο κυβερνητικό σχήμα θα έχει πολλές περισσότερες γυναίκες» επεσήμανε ο πρόεδρος της ΝΔ, Κυριάκος Μητσοτάκης.

Επίσης, τόνισε σε ό,τι αφορά αιτιάσεις της αντιπολίτευσης περί ιδιωτικοποίησης του νερού ξεκαθάρισε ότι «ένα από τα τρια πρώτα νομοσχέδια θα είναι η επιστροφή της ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ στο δημόσιο. Είναι ειλημμένη απόφαση η ΕΥΔΑΠ και η ΕΥΑΘ να φύγουν από το Υπερταμείο και να επανέλθουν υπό πλήρη κρατικό έλεγχο και εν προκειμένω υπό το Υπουργείο Υποδομών».

Σε ερώτηση για τα κόμματα δεξιά της Νέας Δημοκρατίας τόνισε μεταξύ άλλων ότι «είναι πολύ πιθανό η επόμενη Βουλή να έχει περισσότερα κόμματα, από αυτά, που είχε η Βουλή των δύο ημερών, ας το αναλογιστούν αυτό αυτοί που επέλεξαν την απλή αναλογική. Φαίνεται ότι είναι κόμματα είτε επικαλούνται το θρησκευτικό συναίσθημα πολιτών θα ξαναπώ πως η Ορθοδοξία δεν φυλακίζεται στα όρια ενός κόμματος, η θέση του Αρχιεπισκόπου είναι πολύ καθαρή ως προς το αυτό. Συχνά αυτά τα κόμματα εκφέρουν έναν «πατριωτικό» λόγο, η κυβέρνηση αυτή ισχυροποίησε τη θέση της χώρας διεθνώς, η πολιτική του ρεαλιστικού και υπεύθυνου πατριωτισμού δεν συγκρούεται με αυτήν του προοδευτικού εκσυγχρονισμού».

«Θα επιδιώξω συναινέσεις με τα άλλα κόμματα για την αναθεώρηση του συντάγματος η οποία δεν θα αφορά μόνο το άρθρο 16»

Στην τελευταία ερώτηση που του τέθηκε στη συνέντευξη τύπου αναφορικά με την πιθανή αναθεώρηση συντάγματος και αν αυτή αφορά μόνο το άρθρο 16 ή και άλλες αλλαγές, αλλά και το αν θα στραφεί σε άλλα κόμματα για συναινέσεις, ο κ.Μητσοτάκης είπε ότι «η διαδικασία αναθεώρησης συνταγματικά αρχίζει το 2025 αλλά αυτό δεν μας εμποδίζει να κάνουμε διαβουλεύσεις με άλλα κόμματα για να πετύχουμε ευρύτερες συναινέσεις».

Ο πρόεδρος της ΝΔ τόνισε ότι «ακόμη και 180 βουλευτές να είχαμε πράγμα δύσκολο, δεν θα προχωρούσα σε αναθεώρηση χωρίς τη συναίνεση τουλάχιστον ενός κόμματος». Χαρακτήρισε θετική την προσέγγιση του κ. Ανδρουλάκη στο θέμα της αναθεώρησης του άρθρου 16 και κατέληξε: «Δεν μιλάμε μόνο για άρθρο 16 αλλά θα επιδιώξουμε πιο ευρεία αναθεώρηση».

18 Ιουνίου, 2023

Στα «ΝΕΑ Σαββατοκύριακο»-Κυριάκος Μητσοτάκης: Πρώτη προτεραιότητα είναι η ανάπτυξη

by EnergyUp 17 Ιουνίου, 2023


«Εκείνο που εγώ έβλεπα στις συγκεντρώσεις μας ήταν πολύς και ενθουσιώδης κόσμος. Προφανώς πείθαμε. Οι εκλογές, ωστόσο, δεν κρίνονται στην προεκλογική περίοδο. Κρίνονται στη διάρκεια της τετραετίας. Κατά την κυβερνητική θητεία μας, οι Έλληνες εκτίμησαν ότι είμαστε αποτελεσματικοί και ειλικρινείς. Και δεν διστάζουμε, όταν σφάλλουμε, να ζητάμε συγγνώμη. Προσωπικά δεν περίμενα το double score. Πίστευα, ωστόσο, ότι μπορούσαμε -και δικαιούμασταν- να φτάσουμε σε ένα αποτέλεσμα ακόμα καλύτερο από τις εκλογές του 2019», δηλώνει, σε συνέντευξή του στην εφημερίδα «Τα ΝΕΑ Σαββατοκύριακο», ο πρόεδρος της ΝΔ, Κυριάκος Μητσοτάκης, για το εκλογικό αποτέλεσμα της 21ης Μαίου.

Ερωτηθείς ποια είναι η προσδοκία του για τις 25 Ιουνίου απαντά μία ασφαλής πλειοψηφία: «Ό,τι περίπου είχαμε, 158, 160 έδρες… Δεν χρειαζόμαστε κάτι παραπάνω». Για την αλλαγή του Συντάγματος με 180 βουλευτές τονίζει: «Δεν θα έχουμε 180 βουλευτές. Μα και να είχαμε, μπορώ να δεσμευτώ δημόσια ότι δεν θα έκανα συνταγματικές αλλαγές χωρίς τη συναίνεση τουλάχιστον ενός ακόμα κόμματος».

Ο πρόεδρος της ΝΔ μιλά και για τους πολιτικούς αντιπάλους σχετικά με το πρόσφατο εκλογικό αποτέλεσμα: «Φαντάζονταν ότι η οργή, την οποία οι ίδιοι διακινούσαν κυρίως στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, είχε ανταπόκριση στην ευρύτερη κοινωνία. Ότι το σύνθημα “Μητσοτάκη γαμιέσαι” ήταν πλειοψηφικό. Βαυκαλίζονταν πως νομοτελειακά θα επανέρχονταν στην εξουσία. Δίχως να έχουν προχωρήσει οι ίδιοι σε καμία εσωτερική ανανέωση. Είχαν μια ολόκληρη τετραετία στη διάθεσή τους για να επανεφεύρουν τον εαυτό τους και την άφησαν να πάει στράφι. Και τελικά έτρεξαν μια αντικειμενικά πολύ κακή καμπάνια»

Ακολουθεί,ολόκληρη ησυνέντευξη του Προέδρου της Νέας Δημοκρατίας Κυριάκου Μητσοτάκη στην εφημερίδα «Τα Νέα» και στον Χρήστο Χωμενίδη:

 


Χρήστος Χωμενίδης:
Πότε θεωρείτε ότι κλείδωσαν οι συσχετισμοί δυνάμεων όπως αποτυπώθηκαν στην κάλπη της 21ης Μαΐου;

 

Κυριάκος Μητσοτάκης: Δεν είμαι σε θέση να το ξέρω ακριβώς. Εκείνο που εγώ έβλεπα στις συγκεντρώσεις μας ήταν πολύς και ενθουσιώδης κόσμος. Προφανώς πείθαμε. Οι εκλογές ωστόσο δεν κρίνονται στην προεκλογική περίοδο. Κρίνονται στη διάρκεια της τετραετίας. Κατά την κυβερνητική θητεία μας, οι Έλληνες εκτίμησαν ότι είμαστε αποτελεσματικοί και ειλικρινείς. Και δεν διστάζουμε, όταν σφάλλουμε, να ζητάμε συγγνώμη.

 

Προσωπικά δεν περίμενα το double score. Πίστευα ωστόσο ότι μπορούσαμε -και δικαιούμασταν- να φτάσουμε σε ένα αποτέλεσμα ακόμα καλύτερο από τις εκλογές του 2019.

 

Χρήστος Χωμενίδης: Η προσδοκία σας για τις 25 Ιουνίου ποια είναι;

 

Κυριάκος Μητσοτάκης: Μια ασφαλής πλειοψηφία. Ό,τι περίπου είχαμε, 158, 160 έδρες… Δεν χρειαζόμαστε κάτι παραπάνω.

 

Χρήστος Χωμενίδης: Εάν εκλέγατε 180 βουλευτές, θα προχωρούσατε σε αλλαγή του Συντάγματος;

 

Κυριάκος Μητσοτάκης: Δεν θα έχουμε 180 βουλευτές. Μα και να είχαμε, μπορώ να δεσμευτώ δημόσια ότι δεν θα έκανα συνταγματικές αλλαγές χωρίς τη συναίνεση τουλάχιστον ενός ακόμα κόμματος.

 

Χρήστος Χωμενίδης: Οι αντίπαλοί σας αντιθέτως φαίνεται ότι δεν είχαν πάρει χαμπάρι τι τους ερχόταν… Είχαν χάσει την επαφή τους με την κοινωνία;

 

Κυριάκος Μητσοτάκης: Ναι. Φαντάζονταν ότι η οργή, την οποίαν οι ίδιοι διακινούσαν κυρίως στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, είχε ανταπόκριση στην ευρύτερη κοινωνία. Ότι το σύνθημα «Μητσοτάκη γαμιέσαι» ήταν πλειοψηφικό. Βαυκαλίζονταν πως νομοτελειακά θα επανέρχονταν στην εξουσία. Δίχως να έχουν προχωρήσει οι ίδιοι σε καμία εσωτερική ανανέωση. Είχαν μια ολόκληρη τετραετία στη διάθεσή τους για να επανεφεύρουν τον εαυτό τους και την άφησαν να πάει στράφι. Και τελικά έτρεξαν μια αντικειμενικά πολύ κακή καμπάνια.

 

Χρήστος Χωμενίδης: Στις δημοσκοπήσεις των τελευταίων πολλών μηνών μού έκανε εντύπωση πόσο χαμηλά ιεραρχούσαν οι Έλληνες το ζήτημα των παρακολουθήσεων και των υποκλοπών. Ασχέτως εάν εσείς ενεργήσατε σωστά, εάν το αντιμετωπίσατε όπως έπρεπε, δεν σας προβληματίζει η ουσιαστική αδιαφορία της κοινωνίας για ένα τέτοιο ζήτημα;

 

Κυριάκος Μητσοτάκης: Εγώ το ιεραρχώ ψηλά πάντως. Το κρίνω ως πολύ σημαντικό. Για αυτό και ανέλαβα την ευθύνη που μού αναλογούσε και προχώρησα στις απαραίτητες διορθωτικές κινήσεις. Καταλαβαίνω απόλυτα γιατί εκείνο που καίει σήμερα τον κόσμο είναι οι τιμές στο σούπερ μάρκετ. Οι υποκλοπές ήταν πρόβλημα του πολιτικού συστήματος. Όχι της κοινωνίας.

 

Χρήστος Χωμενίδης: Μετά τις εκλογές τι θα αντιμετωπίσουμε ως χώρα;

 

Κυριάκος Μητσοτάκης: Πιστεύω ότι μεγάλη ευκαιρία για τη χώρα είναι να συνεχίσει να συντηρεί ρυθμούς ανάπτυξης πολύ υψηλότερους από τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ώστε να πετύχουμε την πραγματική σύγκλιση.

Η Ελλάδα είναι ακόμα σημαντικά πίσω ως προς το διαθέσιμο εισόδημα. Γιατί; Γιατί φάγαμε στο κεφάλι τη μεγαλύτερη κρίση που έχει περάσει ποτέ χώρα του ΟΟΣΑ μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Χάσαμε το 25% του ΑΕΠ. Και ακόμα δεν έχουμε καλύψει το χαμένο έδαφος. Πρέπει άρα να τρέξουμε ακόμα πιο γρήγορα.

 

Πρώτη προτεραιότητα είναι η ανάπτυξη. Με διαφορετικά όμως χαρακτηριστικά από το παρελθόν. Ανάπτυξη που να στηρίζεται σε επενδύσεις και σε εξωστρέφεια και όχι σε κατανάλωση. Η οποία ταυτόχρονα να μειώνει το δημόσιο χρέος, να μην είναι δηλαδή ανάπτυξη με δανεικά όπως εκείνη που μας οδήγησε στη χρεοκοπία. Που να δίνει μεγάλη έμφαση στη μείωση των κοινωνικών ανισοτήτων: στη σύγκλιση των μισθών και κυρίως στη στήριξη των χαμηλών μισθών. Που να έχει χαρακτηριστικά ψηφιακά και σίγουρα θα σέβεται το περιβάλλον.

 

Χρήστος Χωμενίδης: Υπάρχει ένα άρωμα σοσιαλδημοκρατίας στα όσα λέτε…

 

Κυριάκος Μητσοτάκης: Η αντιμετώπιση των ανισοτήτων, που νομοτελειακά παράγει ο καπιταλισμός, αποτελεί τη μεγάλη πρόκληση για όλα τα κόμματα τα οποία αυτοπροσδιορίζονται ως προοδευτικά και θέλουν να καλύπτουν τον μεσαίο χώρο, τον χώρο του κέντρου. Άσχετα εάν προέρχονται από την κεντροδεξιά ή από την κεντροαριστερά.

 

Πώς θα οδηγηθούμε σε ένα τέτοιο αποτέλεσμα; Επιμένω στην ανάγκη να αυξάνονται οι μισθοί. Οι επιχειρήσεις, επειδή έχουν στηριχθεί αρκετά από την κυβέρνηση, οφείλουν να συμμετέχουν στην προσπάθεια.

 

Η άνοδος των μισθών δεν επιτυγχάνεται με κάποια ντιρεκτίβα. Είναι αποτέλεσμα απτών πολιτικών. Οι επενδύσεις μειώνουν την ανεργία. Αυξάνουν την αγοραστική δύναμη των εργαζομένων. Στους επιχειρηματίες που μού παραπονιούνται ότι δεν βρίσκουν εργαζομένους απαντάω «πω πω, στεναχωριέμαι πολύ για εσάς! Υπάρχει όμως λύση: πληρώστε περισσότερο και θα τους βρείτε!».

 

Πιστεύω στις συλλογικές διαπραγματεύσεις. Και χαίρομαι ιδιαίτερα διότι σε πολλούς κλάδους έχουμε κλαδικές συμβάσεις που πληρώνουν μισθούς πολύ καλύτερους από τον βασικό.

 

Θα εξακολουθούμε να στηρίζουμε το λαϊκό εισόδημα. Και με στοχευμένες μειώσεις φόρων. Θέλουμε το πορτοφόλι των εργαζομένων στην Ελλάδα να παχύνει. Είναι αυτό κεντροαριστερή ατζέντα; Εγώ θα την ονόμαζα παρακαταθήκη του ευρωπαϊκού κοινωνικού κράτους.

 

Χρήστος Χωμενίδης: Ποια πιστεύετε είναι η καλύτερη κατάσταση στην οποία μπορεί να βρίσκεται η πατρίδα μας σε δέκα χρόνια από σήμερα, το 2033; Και ποια η χειρότερη;

 

Κυριάκος Μητσοτάκης: Το χειρότερο σενάριο το έχουμε αφήσει οριστικά πίσω μας. Ήταν το φάσμα της άτακτης χρεοκοπίας κατά τη δεκαετία του 2010.

 

Χρήστος Χωμενίδης: Δεν υπάρχει κίνδυνος υποτροπής;

 

Κυριάκος Μητσοτάκης: Θα υπήρχε -και μεγάλος μάλιστα- εάν επιστρέφαμε στις κακές συνήθειες του παρελθόντος.

 

Η παρούσα κυβέρνηση έχει πείσει τις αγορές ότι είμαστε πλέον αξιόπιστοι. Για αυτό και τα επιτόκια δανεισμού μας πλησιάζουν της Ισπανίας. Οι αγορές έχουν προεξοφλήσει την επενδυτική βαθμίδα. Γιατί; Επειδή έχουν προεξοφλήσει τη νίκη της Νέας Δημοκρατίας στις εκλογές της 25ης Ιουνίου. Το καλό σενάριο για την Ελλάδα σε βάθος δεκαετίας είναι να κάνουμε ένα μεγάλο άλμα σύγκλισης με την Ευρώπη. Να πετύχουμε κάτι αντίστοιχο με την Ιρλανδία. Η οποία μπήκε στην Ευρώπη ως φτωχός συγγενής και σήμερα έχει κατά κεφαλήν ΑΕΠ πολύ μεγαλύτερο του ευρωπαϊκού μέσου όρου.

 

Χρήστος Χωμενίδης: Κάποιοι αντιμετωπίζουν με έντονο σκεπτικισμό τη ραγδαία τουριστική ανάπτυξη. Αφενός επειδή ανησυχούν μήπως ο τουρισμός πάρει χαρακτήρα μονοκαλλιέργειας, με όλα τα ρίσκα που αυτό συνεπάγεται. Αφετέρου διότι διαπιστώνουν ότι ο Έλληνας πολίτης, μεσαίου εισοδήματος και κάτω, χάνει αντικειμενικά την πρόσβαση σε ολοένα και περισσότερα θέρετρα, κυρίως νησιωτικά.

 

Κυριάκος Μητσοτάκης: Ο προβληματισμός τους είναι εύλογος. Δεν θα γίνει ωστόσο ο τουρισμός μονοκαλλιέργεια. Εάν δει κανείς τη διάρθρωση της ελληνικής οικονομίας σήμερα, θα διαπιστώσει ότι υπάρχουν πολλοί κλάδοι οι οποίοι έχουν ιδιαίτερα δυναμική ανάπτυξη πέραν του τουρισμού. Ο τουρισμός θα παραμείνει πάντα εξαιρετικά σημαντικός. Προηγείται όμως η προστασία του περιβάλλοντος, των πολύ ευαίσθητων οικοσυστημάτων, ιδίως στα νησιά. Θα πρέπει ενδεχομένως να πατήσουμε φρένο και όχι γκάζι.

 

Χρήστος Χωμενίδης: Αυτό πώς θα συμβεί ακριβώς;

 

Κυριάκος Μητσοτάκης: Η πρόσφατη παρέμβασή μου στη Μύκονο αποτέλεσε ένα ηχηρό μήνυμα σε όσους αντιλαμβάνονται τον τουρισμό σαν ευκαιρία γρήγορου πλουτισμού, αδιαφορώντας για τις παρενέργειες. Οι νόμοι του κράτους πρέπει να γίνονται απολύτως σεβαστοί. Κάνουμε πλέον ηλεκτρονικές διασταυρώσεις για τις άδειες οικοδόμησης που εκδίδονται και εντοπίζουμε εύκολα τα αυθαίρετα.

 

Επιδιώκουμε να προσελκύσουμε στην Ελλάδα επισκέπτες με μεγάλη καταναλωτική δύναμη. Σίγουρα η ποιότικη άνοδος του τουρισμού ανεβάζει τις τιμές. Προφανώς κάποια νησιά ακριβαίνουν πάρα πολύ. Υπάρχουν όμως στην πατρίδα μας τόσες εναλλακτικές, ώστε δεν νομίζω ότι ο Έλληνας θα στερηθεί ποτέ τη δυνατότητα να κάνει πολύ ωραίες διακοπές σε λογικότατες τιμές…

 

Χρήστος Χωμενίδης: Είναι ωστόσο έως και τραυματικό για τον Έλληνα να ξέρει ότι πέντε, δέκα νησιά -ο αριθμός τους ολοένα αυξάνεται- έχουν γίνει για εκείνον άβατα.

 

Κυριάκος Μητσοτάκης: Η Μύκονος…

 

Χρήστος Χωμενίδης: Και η Σαντορίνη και η Πάρος, προσεχώς ίσως και η Κέρκυρα.

 

Κυριάκος Μητσοτάκης: Και σε αυτά τα νησιά μπορείς να πας…

 

Χρήστος Χωμενίδης: Για πολύ λίγο. Για μια νύχτα.

 

Κυριάκος Μητσοτάκης: Δεν μπορείς να τα έχεις και τα δύο. Ο τουρισμός πολυτελείας -το τονίζω- φέρνει λεφτά στη χώρα μέσα από τη φορολόγηση και ανεβάζει τους μισθούς. Διαφορετικούς μισθούς μπορεί να δώσει στο προσωπικό του ένα ξενοδοχείο που χρεώνει χίλια ευρώ το βράδυ, διαφορετικούς ένα ξενοδοχείο που χρεώνει πενήντα. Μας ενδιαφέρει οι εργαζόμενοι στον τουρισμό να εκπαιδεύονται καλύτερα και να αμείβονται καλύτερα. Ο τουρισμός είναι μια οικονομία υπηρεσιών. Δεν κινδυνεύουν οι άνθρωποί του να αντικατασταθούν από ρομπότ. Στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης που ανατέλλει, πρέπει να σκεφτόμαστε και ποιες δουλειές θα υπάρχουν σε δέκα-δεκαπέντε χρόνια. Οι υπηρεσίες είναι πιο προστατευμένες από τη βαριά βιομηχανία.

 

Χρήστος Χωμενίδης: Ακόμα και στις πόλεις οι οικονομικά πιο αδύναμοι πιθανόν να αναγκαστούν να φύγουν από τις γειτονιές τους, που θα έχουν μπει σε διαδικασία gentrification, και να μετακομίσουν σε πιο απομακρυσμένες ή και υποβαθμισμένες περιοχές. Όπως στη Νέα Υόρκη, στο Παρίσι, στο Λονδίνο…

 

Κυριάκος Μητσοτάκης: Το μεγάλο στοίχημα στην Αθήνα είναι ακριβώς να ξαναζωντανέψουν οι γειτονιές. Αυτό συμβαίνει, λόγου χάρη, στην Κυψέλη. Εάν έχεις ένα πατρικό σπίτι στην Κυψέλη, που έμενε επί χρόνια κλειστό, μπορείς να το πάρεις από τους γονείς σου χωρίς να πληρώσεις φόρο και με ένα πρόγραμμα επιδότησης και ενεργειακής αναβάθμισης να το ανακαινίσεις πλήρως.

 

Χρήστος Χωμενίδης: Η Κυψέλη έχει θεμελιώδη προβλήματα. Παλιές πολυκατοικίες χωρίς κεντρική θέρμανση ούτε πάρκινγκ, πολύ στενούς δρόμους…

 

Κυριάκος Μητσοτάκης: Αυτό δεν μπορεί να αλλάξει…

 

Χρήστος Χωμενίδης: Με τα airbnb τι θα γίνει;

 

Κυριάκος Μητσοτάκης: Σίγουρα θα μπουν αυστηρότερα πλαίσια για τα airbnb.

 

Χρήστος Χωμενίδης: Με το Ελληνικό;

 

Κυριάκος Μητσοτάκης: Προχωράει.

 

Χρήστος Χωμενίδης: Θα έχει στο κέντρο του ένα καζίνο και γύρω του κάτι πύργους με πανάκριβα διαμερίσματα…

 

Κυριάκος Μητσοτάκης: Το Ελληνικό δεν στηρίζεται πλέον στο καζίνο. Έτσι ξεκίνησε. Έχει αλλάξει. Πράγματι εκεί θα πωλούνται διαμερίσματα πολύ ακριβά. Ταυτόχρονα θα είναι και ένας μεγάλος δημόσιος χώρος με ένα πάρκο δυόμισυ χιλιάδων στρεμμάτων, το οποίο θα το χαίρονται όλοι οι Αθηναίοι. Άρα το Ελληνικό πέραν τού ότι είναι ένας αιμοδότης ανάπτυξης, δημιουργός δεκάδων χιλιάδων θέσεων εργασίας, θα μας δώσει και πρόσβαση σε έναν πνεύμονα μεγέθους Χάιντ Παρκ.

 

Χρήστος Χωμενίδης: Το οποίο πώς θα συντηρείται;

 

Κυριάκος Μητσοτάκης: Θα συντηρηθεί από την ίδια την εταιρεία που θα το κατασκευάσει. Το πάρκο θα είναι δημόσιο μα η εταιρεία έχει την υποχρέωση συντήρησής του.

 

Χρήστος Χωμενίδης: Δεν συμφωνείτε ότι στην εκπαίδευση έχουν καθυστερήσει οι αναγκαίες επαναστατικές μεταρρυθμίσεις; Δεν είναι επείγον να αναβαθμιστούν τα τεχνικά και επαγγελματικά λύκεια; Να αλλάξουν το ταχύτερο τα βιβλία σε δημοτικό, γυμνάσιο, λύκειο;

 

Κυριάκος Μητσοτάκης: Με νόμο που ψηφίσαμε, φεύγουμε πλέον από το ένα βιβλίο για κάθε μάθημα. Οι δάσκαλοι μπορούν να χρησιμοποιούν πολλά συγγράμματα. Εξοπλίζουμε όλα μας τα σχολεία με διαδραστικούς πίνακες. Αναμορφώνουμε 165 προγράμματα σπουδών. Χαίρομαι διαπιστώνοντας ότι η μεγάλη πλειονότητά των εκπαιδευτικών έχει αγκαλιάσει αυτές τις πρωτοβουλίες. Ήμουν στους Αρκιούς. Ένα σχολείο. Ένας μαθητής. Μία δασκάλα. Η οποία ζήτησε να παραμείνει και την επόμενη χρονιά διότι έχει χτίσει μια σχέση με το παιδί! Δεν είναι πολύ συγκινητικό;

 

Χρήστος Χωμενίδης: Επιτρέψτε μου να σας πω και εγώ μία ιστορία, μελαγχολική. Τρώγοντας τις προάλλες σε μια πιτσαρία στο Παγκράτι, έπιασα την κουβέντα με έναν σερβιτόρο και έμαθα ότι είναι καθηγητής Πληροφορικής στο Δημόσιο. Ο μισθός του, λιγότερο από χίλια ευρώ καθαρά, τον αναγκάζει να δουλεύει στο εστιατόριο για να συμπληρώνει. Αναρωτιέμαι με τι δυνάμεις πηγαίνει κάθε πρωί στο σχολείο. Το ίδιο θα αναρωτιόμουν εάν έκανε τα απογεύματα ιδιαίτερα μαθήματα, τα οποία θα πλήρωναν οι γονείς των μαθητών από το υστέρημά τους…

 

Κυριάκος Μητσοτάκης: Στο λύκειο, οδεύοντας προς τις Πανελλαδικές Εξετάσεις, σχεδόν όλα τα παιδιά αναζητούν φροντιστηριακή υποστήριξη. Πρόκειται για μεγάλο, δομικό πρόβλημα. Δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή εύκολη απάντηση στο πώς μπορούμε να αναβαθμίσουμε ουσιαστικά το λύκειο, κρατώντας ταυτόχρονα και τον θεσμό των Πανελλαδικών, στον οποίον εγώ επιμένω πάρα πολύ.

Παρά το πρόσθετο κόστος για τις οικογένειες, οι Πανελλαδικές Εξετάσεις είναι ένας αδιάβλητος, αξιοκρατικός και αποτελεσματικός μηχανισμός, ένας ιμάντας κοινωνικής κινητικότητας. Τα παιδιά που πετυχαίνουν, που αριστεύουν, προέρχονται από όλα τα στρώματα της κοινωνίας. Παιδιά από οικονομικά αδύναμες οικογένειες μπαίνουν σε πολύ καλές σχολές και αποκτούν προοπτική για ένα λαμπρό μέλλον. Στο εξωτερικό δεν είναι έτσι πλέον. Στην Αμερική, τα κορυφαία πανεπιστήμια ουσιαστικά αναπαράγουν τις ελίτ.

 

Χρήστος Χωμενίδης: Στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, παρατηρώ ότι υπάρχουν σχολές διαφορετικών ταχυτήτων. Στο ένα άκρο οι Ιατρικές, τα Πολυτεχνεία, οι Νομικές, το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών… Στο άλλο, κάποια τμήματα που προσφέρουν πενιχρότατες ευκαιρίες επαγγελματικής αποκατάστασης. Ή αναγκάζουν τους πτυχιούχους τους να προσβλέπουν αποκλειστικά σε πρόσληψη στο Δημόσιο. Θα συνεχίσουν να αποφοιτούν από το ελληνικό πανεπιστήμιο εκατοντάδες θεολόγοι κάθε χρόνο;

 

Κυριάκος Μητσοτάκης: Σίγουρα η ελάχιστη βάση εισαγωγής -η οποία ήταν ένα δύσκολο μέτρο με την έννοια ότι κάπως περιόρισε την εισαγωγή στα πανεπιστήμια- έκανε ένα φιλτράρισμα μεταξύ των καλών τμημάτων και εκείνων όπου τα παιδιά έμπαιναν μόνο και μόνο για να νοιώθουν ότι πέτυχαν κάπου. Συχνά έφταναν εικοσιπέντε χρονών και βρίσκονταν σε μια μετέωρη κατάσταση… Νομίζω ότι τα ίδια τα πανεπιστήμια πρέπει να δουν πολύ καθαρά ποια τμήματα, ποιες ειδικότητες έχουν ανταπόκριση στην κοινωνία. Τα ΑΕΙ μας ανοίγονται και στον κόσμο και στην αγορά. Κάνουν πολλές συνεργασίες με ξένα πανεπιστήμια, λειτουργούν ξενόγλωσσα τμήματα… Πολλά περιφερειακά πανεπιστήμια πρωτοπορούν σε αυτό. Πήγα στο πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας και έπαθα πλάκα. Δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από ένα καλό πανεπιστήμιο του εξωτερικού. Τόσο ακαδημαϊκά, όσο και ως campus…

 

Χρήστος Χωμενίδης: Η επίδοση της Νέας Δημοκρατίας στις εκλογές της 21ης Μαΐου στις ηλικίες 17-24 υπήρξε απροσδόκητα καλή. Οι νέοι σας εμπιστεύονται. Θα προχωρήσετε την πανεπιστημιακή αστυνομία;

 

Κυριάκος Μητσοτάκης: Σίγουρα η πανεπιστημιακή αστυνομία δεν λειτούργησε όπως ακριβώς θα ήθελα.

 

Χρήστος Χωμενίδης: Μα δεν λειτούργησε καν!

 

Κυριάκος Μητσοτάκης: Ημιλειτούργησε. Από την άλλη, πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι τα φαινόμενα βίας στα πανεπιστήμια έχουν περιοριστεί σημαντικά. Για τις περιπτώσεις βαριάς παραβατικότητας, το πρόβλημα δεν θα το λύσει η πανεπιστημιακή αστυνομία. Τις καταλήψεις τις εκκένωσε η κανονική αστυνομία. Η κανονική αστυνομία παρενέβη στη φοιτητική εστία του Ζωγράφου και βρήκε μέσα κανονικούς εγκληματίες. Ένοπλους!

 

Η πανεπιστημιακή αστυνομία θα προχωρήσει με έναν κάπως διαφορετικό χαρακτήρα. Θα εγγυάται με την παρουσία της την ασφάλεια των φοιτητριών και των φοιτητών, θα προλαμβάνει παρενοχλήσεις, κακοποιήσεις, βιασμούς… Κάτι όχι ευρέως γνωστό είναι ότι στην πανεπιστημιακή αστυνομία υπηρετούν πολλές γυναίκες.

 

Χρήστος Χωμενίδης: Οι εστίες θα αναβαθμιστούν;

 

Κυριάκος Μητσοτάκης: Οι εστίες βρίσκονται γενικά σε τραγική κατάσταση. Έχουμε προχωρήσει σε μια σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα για να οικοδομήσουμε σχεδόν 10.000 νέες φοιτητικές εστίες.

 

Χρήστος Χωμενίδης: Ποιο πιστεύετε ότι είναι το ελάχιστο αναγκαίο εισόδημα για να ζει ένα νέο ζευγάρι με ένα ή δύο μικρά παιδιά;

 

Κυριάκος Μητσοτάκης: Εξαρτάται από πού ζει. Το βέβαιο είναι ότι τα νέα ζευγάρια πιέζονται πάρα πολύ, ιδίως εάν έχουν γίνει γονείς. Αυτό μας απασχολεί πολύ. Επιμένω ότι η λύση είναι η αύξηση των μισθών και η μείωση της φορολογίας. Συν η υποστήριξη της εργαζόμενης οικογένειας. Στο ξεχωριστό Υπουργείο που θα φτιάξουμε, ισότητας και οικογενειακής πολιτικής, θα εντάξουμε και τις πολιτικές της στέγασης. Για να δώσουμε περισσότερες ανάσες.

 

Χρειαζόμαστε περισσότερες γυναίκες στην αγορά εργασίας για να επιτύχουμε την ανάπτυξη. Για να γίνει όμως αυτό, απαραίτητες είναι οι υποδομές εκείνες που θα επιτρέψουν και στους δύο γονείς να δουλεύουν. Περισσότεροι βρεφονηπιακοί σταθμοί και σε ιδιωτικές επιχειρήσεις οι οποίες θα χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης. Ώστε να παίρνεις μαζί σου το παιδί στη δουλειά και να ξέρεις ότι θα έχει μια δημιουργική απασχόληση. Διευρυμένο ωράριο για το δημοτικό. Προγράμματα όπως οι «Νταντάδες της Γειτονιάς»…

 

Χρήστος Χωμενίδης: Η Ελλάδα γερνάει. Η Ευρώπη γερνάει. Η Αφρική αντίθετα εκρήγνυται πληθυσμιακά. Το 2025 θα έχει 1,5 δισ. κατοίκους, το 2050 θα έχει 2,5 δισ. Η Ασία, κυρίως η Ινδία, ανέρχεται ραγδαία. Μήπως ο 22ος αιώνας θα σημάνει την παρακμή, την περιθωριοποίηση της ηπείρου μας;

 

Κυριάκος Μητσοτάκης: Η Ευρώπη πρέπει να αντιμετωπίσει τις δημογραφικές της προκλήσεις, που την αφορούν συνολικά. Οι πολιτικές στήριξης της οικογένειας πρέπει να αποκτήσουν πανευρωπαϊκό χαρακτήρα. Από εκεί και πέρα, όσοι ήθελαν ή βιάζονταν να ξεγράψουν την Ευρώπη, πρέπει να το ξανασκεφτούν. Η Ευρώπη τα τελευταία τέσσερα χρόνια, μέσα από τις δυσκολίες, έκανε πολλά βήματα προς τα εμπρός. Οι δημογραφικές τάσεις δεν αναστρέφονται από τη μια στιγμή στην άλλη.

17 Ιουνίου, 2023
ΕΠΟΜΕΝΑ
ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ

NEWSROOM

  • Σχεδόν το 80% των κέντρων δεδομένων παγκοσμίως εκτίθενται σε ακραίους κλιματικούς κινδύνους

    24 Ιουνίου, 2026
  • Ε Ε -ΟΟΣΑ και αγορές δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία

    8 Ιουνίου, 2026
  • Νίκη του Νικόλ Πασινιάν στις εκλογές στην Αρμενία

    8 Ιουνίου, 2026
  • Γιώργος Κώτσηρας: Τα οφέλη από τις αλλαγές στη ρύθμιση των 72 δόσεων

    8 Ιουνίου, 2026
  • Κυριάκος Πιερρακάκης: Όσο βελτιώνεται η οικονομική συνθήκη, κάθε μέρα, κάθε βδομάδα, κάθε μήνα θα υπάρχουν κινήσεις προς όφελος της κοινωνίας

    8 Ιουνίου, 2026
  • Νίκος Δένδιας: Για έναν Έλληνα υπουργό είναι πάντα συγκινητικό να βρίσκεται εδώ, στη Λευκωσία, στην πρωτεύουσα του Κυπριακού Ελληνισμού

    8 Ιουνίου, 2026
  • Ανοίγει σήμερα η ευρωπαϊκή πρόσκληση για καθαρή ενέργεια -CETPartnership 2026

    8 Ιουνίου, 2026
  • Στην Ουάσιγκτον βρίσκεται από σήμερα  ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Σταύρος Παπασταύρου

    8 Ιουνίου, 2026
  • Το Πεκίνο προωθεί ένα πιλοτικό πρόγραμμα για την καινοτόμο ανάπτυξη δικτύων τεχνολογίας 6G

    8 Ιουνίου, 2026
  • ΔΕΗ: από σήμερα η διαπραγμάτευση των νέων μετοχών

    26 Μαΐου, 2026
  • ΔΕΔΔΗΕ: Υπεγράφη η σύμβαση για την κατασκευή του νέου Κέντρου Διανομής Κερατέας

    15 Μαΐου, 2026
  • Η συνάντηση των Υπουργών Ενέργειας της Ελλάδας, της Σερβίας, της Βόρειας Μακεδονίας και της Βουλγαρίας

    15 Μαΐου, 2026
  • Από τη «μικρή ΔΕΗ» στη «διπλή ΔΕΗ» – Την Πέμπτη η γενική συνέλευση για αύξηση κεφαλαίου 4 δισ. ευρώ – Στόχος ο διπλασιασμός της εγκατεστημένης ισχύος

    11 Μαΐου, 2026
  • Δημιουργία φωτοβολταϊκού σταθμού στην περιοχή Λάγουρα του Δήμου Άργους Ορεστικού Καστοριάς

    6 Μαΐου, 2026
  • Κυριάκος Μητσοτάκης: Ανάγκη ενίσχυσης και επιτάχυνσης της ευρωπαϊκής αμυντικής βιομηχανίας και παραγωγής

    4 Μαΐου, 2026

Το ηλεκτρονικό περιοδικό για την ενέργεια, τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, την οικονομία και το περιβάλλον!

Λεωφόρος Κηφισίας 62-64, Μαρούσι  15125
info@energyup.gr

Μέλος του

Team Energyup.gr

Παππά Μαρία
Βλάχος Γιώργος
Δέδε Ιωάννα
Αντωνίου Γιάννης

Facebook Twitter

ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ

  • Σχεδόν το 80% των κέντρων δεδομένων παγκοσμίως εκτίθενται σε ακραίους κλιματικούς κινδύνους

    24 Ιουνίου, 2026
  • Ε Ε -ΟΟΣΑ και αγορές δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία

    8 Ιουνίου, 2026
  • Νίκη του Νικόλ Πασινιάν στις εκλογές στην Αρμενία

    8 Ιουνίου, 2026

@2021 - Energyup.gr - All Right Reserved.


Back To Top
Energy Up
  • ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
  • NEWSROOM
  • ΕΝΕΡΓΕΙΑ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
  • ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
  • AUTO NEWS
  • ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΕΠΩΝΥΜΩΣ
  • ΔΙΕΘΝΗ